načítám data...

CAT 432F2: Souznění člověka a stroje tentokrát trochu jinak

Zážitky za volantem, to je naše. V tom dnešním hrál sice volant tak trochu druhé housle, ale to vůbec nevadí. O rychlost šlo až na posledním místě.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: CAT 432F2: Souznění člověka a stroje tentokrát trochu jinak

Po mnoha letech přišla konečně zima, jak má být. Ti, kteří jsou zvyklí žít dle Murphyho zákonů, to předpokládali. Co jiného se může stát, když jsou lyžařská centra zavřená a správně byste se neměli příliš vzdalovat od domova? Samozřejmě – zima jako z pohádky. 

První vydatnější sněhová nadílka zastihla většinu řidičů v nedbalkách a na silnicích jsme mohli sledovat tradiční zimní disciplíny jako šplh do kopce, skok do pangejtu nebo posilování brzdného účinku telekinezí (většinou neúspěšné). Objevilo se zvýšené množství vysmátých subaristů a naspeedovaných kšiltovkářů v obouchaných bavorácích. Následně se dostavil jeden obzvlášť příjemný efekt, totiž že jistá část řidičů na individuální automobilovou dopravu rezignovala a rozhodla se přepravovat MHD, pěšky nebo na saních. Nejeden z nich v tu chvíli jistě zatoužil po vozidlu, které nemá žádné rychlostní ambice, do světa však vyjíždí vybaveno nejen úctyhodnými terénními schopnostmi, ale i nástroji k odstraňování překážek, ať už jsou to zmrzlé sněhové haldy, nebo auta neschopná dalšího pohybu. Měla jsem to štěstím, že jsem se za volant právě takového vozidla v inkriminované době dostala. 

Každý ví, že nejlepším terénním vozem je traktor, univerzální odpověď na všechny offroadové nesnáze. Autorka těchto řádků se takto svezla již mnoha modely různého stáří i technického stavu, takže ví, že i ty nejutrápenější kusy podávají mimo silnici bezkonkurenční výkon. Stejně tak každý ví, že na odstraňování překážek všeho druhu je nejlepším nástrojem hydraulicky ovládaná ocelová zubatá lžíce. Když to dáme dohromady, dostaneme kolový rýpadlo-nakladač, lidově traktorbagr. 

Značka Caterpillar se ve světě stavebních strojů těší velké oblibě a její rýpadlo-nakladače, které vyrábí už 35 let, patří k nejžádanějším. Jsou to stroje značně univerzální a díky široké nabídce příslušenství s nimi lze kromě kopání a nakládání provádět hromadu dalších činností od zametání přes přemisťování palet až po vrtání a frézování. Model CAT 432F2, kterým jsem měla tu čest rozjezdit jeden zasněžený pahorek nad dálnicí D1, pochází z programu použitých strojů společnosti Zeppelin CZ. V tomto programu si můžete koupit mírně ojeté stavební stroje, důkladně servisované a opatřené zárukou. CAT 432F2 byl v loňském roce nahrazen zbrusu novou generací s označením 432, není to tedy horká novinka, nýbrž stroj dobře zajetý a zocelený několikaletou praxí. 

Abyste se mohli tímto impozantním vehiklem vozit legálně, musíte splnit určité podmínky. Přece jen je to stroj o hmotnosti 8,5 tuny, navíc vybavený celou řadou speciálních funkcí a hydraulickou silou, která dokáže srovnat se zemí rodinný domek. Řidičské oprávnění si tudíž musíte rozšířit o skupinu C nebo T, která vám umožní řídit traktory a pracovní stroje samojízdné. Za téčko ke stávajícímu řidičáku zaplatíte 7-10 000 Kč. Dále potřebujete získat strojnický průkaz na lopatová rypadla kolová. Ten přijde na podobnou částku, k níž je třeba ještě připočítat poplatky za cca 400 hodin potřebné praxe. Profesák potřebovat nebudete, přesto nejde o úplně levnou (ani o úplně bleskovou) záležitost. Potom se vám ale otevře svět nepoznaných možností…

Ještě než začneme měnit krajinný ráz, pojďme se podívat do kabiny. Je to příjemné místo, kde vás nikdo nebude rušit povídáním, přenastavováním klimatizace ani laděním rádia. Je to totiž jenom jedno sedadlo, a to je určené vám. Na druhou stranu – k jednomu sedadlu dostanete hned dvě pracoviště. Prvním je stanoviště s volantem, pedály a řadicí pákou. Zde se budete angažovat ve chvíli, kdy se stroj přepravuje z místa na místo, ale také při ovládání velké lžíce nakladače. Otočíte-li se na sedačce o 180 stupňů, můžete se místo volantu chopit dvojice joysticků sloužících k ovládání teleskopické lžíce rýpadla.
Když se vrátím k traktorům, které najdete na běžné české vesnici, musím uznat, že moderní strojník si žije jako pán. Kabina jde zavřít tak, že o ní nefučí ani neprší, k tomu je vytápěná a klimatizovaná. Při hezkém počasí si můžete zcela vyklopit zadní okno (když pracujete s podkopem, tak přední) a pracovat na čerstvém vzduchu. Výfukové zplodiny jsou odváděny bezpečně mimo kabinu, nikoli řidiči pod nos. A díky kvalitnímu odhlučnění můžete odložit Otíkova sluchátka a při nakládání zeminy si poslechnout třeba Polední koncert na Vltavě. Příjemně odpružená sedačka zajistí pohodlí zadnicím všech tvarů a velikostí, v případě potřeby je i zahřeje. Celkově vypadá kokpit tak civilizovaně, že by vás zde nepřekvapil ani dělník v obleku a kravatě.

Při bližším zkoumání si všimnete tlačítek a dalších ovládacích prvků, které ve svém hatchbacku nenajdete. Pracoviště číslo jedna má kupříkladu řadicí páku, na níž ovládáte jednak směr pohybu (dopředu nebo dozadu), jednak lžíci nakladače. Rychlostní stupně se volí na páčce vlevo od volantu. Na první pohled matoucí ovládání je naopak dokonale logické, neboť nakládání vyžaduje dobře synchronizovanou spolupráci lžíce, která nabírá, a celého stroje, který dle potřeby popojíždí mezi hromadou hlíny a korbou náklaďáku. Vyzkouším si jen tak zlehka odhrnout sníh, takže sundat z lžíce zuby, opatrně položit k zemi a malinko popojedeme… Oops, šlo to i s kusem kopce. Naprosto mi chybí cit v té obrovské železné věci dva metry přede mnou, na kterou navíc není vidět.

Čelem vzad, a máme tu dva joysticky k ovládání prodloužené ruky opatřené zubatou lžící. Ten levý jezdí doprava a doleva, ten pravý dopředu a dozadu… nebo to bylo naopak? A ještě je tu vysouvání teleskopického ramene, sklápění lžíce, automatický plyn a klakson – ten prý slouží jako univerzální komunikační nástroj. Moment, ještě vysunout hydraulické patky, abychom se při prudším pohybu nesvalili na bok. Všechno je citlivější, než byste čekali, a v koncových polohách to celým strojem pořádně hrkne. Nechci se chlubit, ale trefit zem se mi povedlo na první pokus. Zuby se zaryly do povrchu zemského, pak najednou koukám, a v pahorku je díra jako vrata. Ani v minusových teplotách nekladla hlína sebemenší odpor, sotva jsem si všimla, že se něco stalo. Uvažuju, za jak dlouho bych byla schopná přimět všechny součátky, aby dělaly přesně to, co chci. Zatím mi to tedy přijde, jako bych se pravou rukou snažila zdobit perníčky a levou u toho hrát na housle. Prý se to dá jakž takž naučit za pár hodin, což si neumím moc představit… Neuvěřitelné kousky zkušených strojníků jsou každopádně fascinující záležitost. Vřele vám doporučuju najít si na Youtube třeba záznamy z Caterpillar Operators Challenge, kde pánové lžící bagru přemisťují vajíčka nebo otevírají lahve. Vím, cvičení dělá mistra, ale tohle mi hlava nebere.

Oproti mamutímu dampru, kterým jsem se projela loni v létě, je tenhle bagřík skoro kapesní záležitost. Ale odjistěte lžíce, a ukáže vám pěkné věci. Vzpomínám, jak jsem kdysi v tuhém mrazu kopala hrob pro vlčáka. Neumíte si představit ten očistec. S touhle hračkou by to bylo na jedno, možná dvě hrábnutí.
Na práci se silným stavebním strojem je navíc něco zvláštně uklidňujícího, antistresového, až zenového. Když přemisťujete zeměkouli po kubíkách, co by vás tak mohlo rozhodit? Proč se vlastně ještě nerozšířilo bagrování jako volnočasová aktivita? Vrcholoví manažeři, finančníci, právníci a další udření frustrovaní lidé by za tento druh duševní hygieny platili zlatem, navíc by se jejich práce dala využít na méně náročné úseky stavby dálnic.

Když teď jdu brousit inzercí, kromě Subaru a bavoráků jen tak mimochodem skouknu i bagry. Nějaký menší kousek by na zahradě rozhodně našel využití. A pak je tu možnost rekvalifikace. Novináři brzy začnou umírat hladem, ale stavby byly, jsou a budou.


 

Technické údaje:

Motor: naftový čtyřválec 4,4 litru
Výkon: 74 kW ve 2200 ot.
Točivý moment: 397 Nm ve 1400
Maximální rychlost: 40 km/hod
Zrychlení 0-100 km/hod: NE 
Provozní hmotnost: 8480 kg 
Objem lopaty nakladače: 1,03 m
Objem lopaty rýpadla: 0,08 – 0,29 m
Maximální nakládací výška: 3497 cm
Cena testovaného modelu: cca 1 500 000 Kč



 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
17. února 2021, 14:30
2

Tohle bych si taky chtěl zkusit. :-) Jen ten motor se mi zdá příliš malej. :-D

Motor: naftový čtyřválec 4,4 ccm

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
17. února 2021, 14:42
1

To byl test všímavého čtenáře! :-D
Díky, opraveno... ;-)

Raspby
17. února 2021, 14:52
3

Tomu říkám originální článek. Z Autickáře se stal Bagříčkář :-DDD

reagovat
St
Staromil
17. února 2021, 16:07
2

Nemůžu si pomoci, ale opět musím konstatovat, že tento styl článků od Violy mne velmi baví, až bych řekl, že je prostě žeru...už od prvního odstavce jsem se přes ten druhý (zejména) tlemil a když pak "test" přešel do vlastně už "serióznějšího" tónu při popisu stroje a zážitků, zase jsem si připadal, že v tom sedím sám. Fakt zase svěží a pro Autíčkáře tématicky originální příspěvek.

reagovat
bkralik
17. února 2021, 16:29
0

Jo, bagry jsou suprová hračka - já si takhle před nějakým rokem u kamaráda moc pěkně zabagroval minirypadlem z půjčovny. Jak píše Zlokočka, je to suprový relax a je suprové sledovat jak se člověk zlepšuje v tom ovládání a koordinaci pohybů...

Co se týká strojnického průkazu - rozhodně bych to bral s rezervou. Většina zdrojů se shoduje, že ta vyhláška (je z roku 1965!!) nemá oporu v zákoně a proto je neplatná, navíc dneska nemá v původním znění opodstatnění. Takže pokud byste si chtěli půjčit bagr/traktorbagr/minirypadlo na domácí práce, nemá vůbec cenu se tím stresovat.

reagovat
Ju
Junior
17. února 2021, 18:26
0

Volnočasova aktivita to je. Bobcat v Dobříši zve svoje obchodní partnery, ať si zabagrujou. Kolega to na hotelu taky nabízí, jako příplatek k pobytu :)

reagovat
Michal88
17. února 2021, 20:24
1

Já to bohužel vidím z druhé strany. Na CATech a zvlášť na jejich traktorbagrech je ke všemu přístup, jak k penězům a dle toho vždycky vypadá servisní zásah (kvůli kravině rozebrat půlku bagru). Zlatý francouzský auta. :D

Ale článek jsem slupnul s chutí. :) Velmi pěkně napsaný. :) Jen bych řekl, že u stavebních strojů není vrchol klima a SCR systém. Je fakt, že u traktorů to je víceméně jen o Ride Controlu (systém odpružení přední lopaty) nebo u vyšších výbav koncové polohy (strojník u přední lopaty dá joystick do koncové polohy a lopata mu vyjede pouze na naprogramovanou výšku), ale třeba u větších rýpadel pak je zajímavý systém accugrade a grade control, případně u nakladačů pak funkce autodig (stroj se naučí co nejefektivnější nakládání, pak stačí zajet do hromady, stisknout tlačítko a jak stroj zjistí zvýšený odpor, sám si sám naloží lžíci bez toho, aby se sahalo na ovládání lopaty). A joystickový řízení u nových nakladačů je taky prča.

reagovat
Ju
Junior
18. února 2021, 07:30
0

je vlastně hrozně zajímavý, jak u stavebních strojů, který nejsou tolik svázaný různýma regulema a je snaha o reálnej pokrok, nikoliv o cingrlátka a bluetooth, jde vývoj strašlivě dopředu. Co by za to auta dala...

Ha
Hansoff
18. února 2021, 08:03
0

Druhá strana mince je, že například u moderního zemědělského traktoru je těch funkcí tolik, že snad ani není v silách jednoho člověka vše obsáhnout.

Pochtli
18. února 2021, 08:05
0

Junior: Njn, u pracovních strojů jde především o užitnost a nemusí se na nich řešit kraviny jako ekologie, ochrana chodců, milióny zbytečných asistentů atd..

Ju
Junior
18. února 2021, 08:15
0

Hasnoff: To jo. Ale že je v "pohodlí užívání" celkem zásadní rozdíl mezi 15 let starým traktorem a novým traktorem. Samozřejmě, pokud je někdo malej zemědělec na pár hektarech, stačí mu i ten starej. Stejně jako na ježdění do fabriky stačí pořád i ta Škoda Felicia. Ale na velkých plochách to začne dávat smysl. Což třeba v ČR málokdy je (Aspoň co vím), aby se uživily ty "traktorový vláčky", kdy jeden jede a podle GPS kolem sebe táhne třeba 3 další. V ČR se tak často otáčíš, zatáčíš, prostě nepravidelnej terén, že to prostě neukočíruješ.

Ale u aut tahle "revoluce" nějak neproběhla. Jezdil jsem A8 D3 4.2TDI (ve stavu, po prvním majiteli), jezdil jsem i v nějakým silným dýzlu A8 D5 a prostě tam těch 15 let vývoje nevidím. Kdyby to stálo vedle sebe "nový" a D3 stála o 10% míň (takže 300k :D), tak ani nemrknu a zase budu pár let vypadat jako ukrajinskej vymahač v "ojetý" audině :)
U traktoru / bagru (...) je to jasná volba, tam ten rozdíl vidíš. Stejně jako ho vidíš u profi vercajku, řeknu u kanga. S tím novým se tak nějak líp dělá. Za to ledničky, spotřebitelský, jsou furt stejný.

Ju
Junior
18. února 2021, 08:16
0

*o 300k

Honza 'Hamster' Křeček
18. února 2021, 08:33
4

Pánové, co píšete vychází z vaší představy stavebních strojů, ne tak z reality.
- ekologie? Ale notak, emisní normy samozejmě platí i pro stavební techniku, stejně jako třeba pro náklaďáky
- asistenční systémy? :-D nový mašiny sou narvaný asistentama, 2D a 3D nivelace a další nástroje, ty mašiny dělaj spoustu věcí automaticky, projektant nahraje plány ve 3D na cloud a bagry už hrabou tam, kde maj hrabat, jen tak hluboko, jak projektant chce, buldozer srovná hektarový pozemek do roviny s přesností na centimetr a to není žádný umění strojníka, prostě se zapne GPS a nivelace a už se jen jezdí tam a zpátky.... Nakladače si samy nakládaj ideální lžíci materiálu na jedno stisknutí tlačítka, váhy říkaj, kolik materiálu se na to auto ještě vejde - to všechno by strojník jistě zvládnul i sám, jen by to trvalo 2x tak dlouho.....
- ochrana chodců? a proč maj všechna rýpadla kamery etc.? Stavba je samozřejmě trochu jiný prostředí, ale zase sou tam věci jako kabely, potrubí, dráty na sloupech, nízký mostky - a díky e-Fensům to ten bagr nezničí i kdyby byl strojník totální kopyto. Dampry maj ochranu před převrácením, automatický uzávěrky etc..
- jo a dotykový displeje, Bluetooth etc., to tam všechno samozřejmě je.... ;-)

Ano, stavební technika je ryze funkční věc, základem je pořád ta spolehlivost a hrubá síla, ale jen to už by dneska nestačilo. Bez asistentů tý produktivity, jaké se žádá, prostě nedosáhnete.

bkralik
18. února 2021, 08:34
3

Ty jo, já nevím, asi budu zase za toho co si jen stěžuje, ale myslím si že to co říkáš je blbost. Jak auta, tak pracovní stroje za 15 let pokročily v rámci svých kategorií "stejně". U všech těch pracovních strojů co Michal88 vyjmenoval jde o "asistenční doplňky", stejně jako u auta máš "asistenční systémy". S tím bagrem bez těhle blbinek vykopeš základy úplně stejně jako bez nich - maximálně to bude trochu náročnější.
Např (berte s rezervou):
Accugrade který ti podle GPS a akcelerometrů dovolí vykopat svah s určitym sklonem X Tesla Autopilot.
Autodig, který ti sám nabere lžíci x Hillholder u většiny moderních aut.
Odpružení přední lžíce x Infotainment s Android Auto / Apple CarPlay

A to že secí stroj jezdí přesně podle GPSky, to není novinka ale technologie která tu před patnácti lety už taky byla. Celé to teda opět vede k debatě (zveličeno) "proč nová auta stojí za prd a ta stará jsou nejlepší", která bych nerad aby se tady rozvinula...
-
Komentář upraven 18. 2. 2021, 08:35:06
-
Komentář upraven 18. 2. 2021, 08:35:52

Honza 'Hamster' Křeček
18. února 2021, 08:57
3

Ono je to vážně podobný s těma autama. Resp. vlastně úplně stejný. Když si vezmu třeba ten nakladač, tak ano, jsou to asistenční systémy, ten strojník by to zvládnul sám, ale s moderní mašinou s váhou a joystickama prostě za tu směnu naloží o pět/deset/dvacet trailerů víc, což se v takovým lomu docela pozná a už to je nezanedbatelný plus. Ten strojník se v přetlakový klimatizovaný kabině takle zjednodušenou prací neunaví a jede celej den na 100%.

U auta je tohle trochu jiný v tom, že řidič se chce trochu unavit, chce si užít řízení, vlastně si občas chce dělat věci sám i když by nemusel. Bagr je tu na práci, to je čistá efektivita, není tu pro zábavu. Hodnotí se jen odvedená práce.

bkralik
18. února 2021, 09:14
1

Myslím si, že na to můžeme plynule navázat diskuzí jaký je poměr "užívačů : pracantů" u aut a u bagrů. Když se koukneš, kolik lidí si domů pořizuje staré věci jako TZ-4K-14 nebo homodomo minibagry (google "domácí bagr", výsledků bambilion), tak bych si nebyl vůbec jistý že ten poměr bude u skupin "auta" a "pracovní stroje" rozdílný ;-)

Ju
Junior
18. února 2021, 09:45
2

Křeček -> Právě. Posouvá se ta efektivita. U aut? Nemyslím si. 15 let starý Audi udělá efektivně stejnou práci (přesun) za čas jako měsíc starý Audi. Dokonce ani nebude míň žrát. Bagr naopak bagruje prostě líp. Efektivnějc a s menší únavou pro strojníka. A jak správně píšeš, s menšíma nárokama na vícepráce okolo. Nemusí se tolik přemýšlet a měřit. To je v konečným důsledku čistej profit.
Což se o autech říct nedá. Sorry, ale ty asistenty prostě nefungujou. Hlídání v jízdním pruhu mě málem zabilo na dálnici, když se to chytlo špatný čáry. Adaptivní tempomat brzdí jak absolvent autoškoly, tvrdě a nepřirozeně, často zbytečně. Ty pre-crash systémy to samý, viz třeba akcelerace proti doprava odpočujícímu autu. Samozřejmě, v koloně po nábřeží se to umí posouvat dobře. Nepopírám. Nicméně to "snížení zátěže" pro řidiče tam není v takový míře. Tu uroveň pokroku tam prostě nevidím.

Snad se chápem :-)

bkralik
18. února 2021, 09:56
2

Nj, vidíš a já si prostě myslím, že to je zhruba ve stejný úrovni :-).
Nejsem sice bagrista, takže nemůžu hodnotit jak moc to pomáhá při bagrování, ale u auta takový věci jako automatický parkování, možnost že ti auto "odcouvá" 30 metrů zpátky podle toho jak si přijel, adaptivní tempomat (mně fungoval dobře), daleko lepší odhlučnění i u levnějších aut, pořádně fungující automatická klimatizace, hlídání mrtvýho úhlu - to všechno jsou věci co vcelku fungujou a můžu pomoct. A ano, můžeš říkat že pro "zkušeného řidiče" nic takového není potřeba, jenže "zkušený bagrista" taky nepotřebuje něco co za něj bude hlídat úhel bagrovaného svahu, protože po dvaceti letech bagrování to střelí i se zavázanejma očima ;-)

Honza 'Hamster' Křeček
18. února 2021, 09:59
1

Castecne mas samozrejme pravdu. Ale neni to tak uplne cernobily. Kdyz porovnam dlouhy streky v nejakym starym aute a treba v X7, co jsem pred casem testoval, tak z toho novyho BMW vystoupim po 500km odpocaty, ty asistenty tam funguji dobre (kdyz je clovek spravne pouziva), ta cesta je objektivne prijemnejsi. A i ta spotreba - internety sou sice plny zprav o tom, jak nekdo jezdi s dvacetiletym sestivalcem nebo osmivalcem za sedm nebo osm litru, ale taak zas - neprijeli sme sem na trikolce, nejaka ta auta uz sme vsichni provozovali, tak asi vime, ne? Pred dvaceti lety by takovy auto zralo pres dvacet a nikdo by se tomu nepodivoval...
A posledni vec - je to k autum trochu nefer, stavba nebo lom je jednoduchy relativne maly uzemi a ty ukony sou taky snadno definovatelny. Auta to maj tezsi...

Viola Procházková
18. února 2021, 10:34
0

Honza: ta poslední věc by spíš měla být první :). Navíc dneska po autech chceme, aby uměla fakt všechno, a v tom ten pokrok docela proběhl.

ro
rock
18. února 2021, 10:56
2

Hele, jeden off topic, když se tu tak zmiňují asistenti:

Víte, jak se pozná jaro? Začne pracovat auto stop...

(teda alespoň mně to dneska ráno vypnulo motor na křižovatce snad poprvé od vánoc. Doteď byla zima a tak se vždycky jenom rozsvítila ikonka vypnutýho auto-stopu a motor běžel dál)

Ju
Junior
18. února 2021, 12:14
0

Hamster - tak musíš jablka s jablkama žejo. Ne X7 a Favorit. Mezi těma A8 prostě rozdíl subjektivně nebyl. Třeba mezi D2 a D5 bych ho už cítil. Nevím.
Samozřejmě trošku se změnila ta dostupnost. Na co dřív dělník ze šroubárny dělal 10 let, dneska koupí za 3. A samozřejmě, nižší třídy dostupnou výbavou dotahují ty vyšší. Ať už tím že GolfR zpráská kterejkoliv supersport z minulého století kdykoliv a kdekoliv, nebo tím že si do Ceedu můžeš objednat ventilovaný sesle, který snad ani E38 neuměla (sorry nejsem pamětník).
Ale ten "vrchol" se z mýho pohledu už skoro neposouvá. Samozřejmě, je otázka, jestli je vlastně ještě kam.

K tý spotřebě -> Ještě teda záleží na používání a palivu. U benzínu se ta nejnižší hranice, pravda, asi trošku posunula. Ale imo při "běžném" používání, v rozumné kombinaci bez ohledu na spotřebu, řekněmě limity +40/50km/h, jsme pořád na svým. Ano, auta jsou těžší. Takže zachování spotřeby je vlastně úspěch. Ale víš jak...
A jakmile dojde na "silniční násilí" tak je to těžkej provar, o kterým bylo napsáno už spoustu. Jakmile se začne tlačit na pilu, všechny ty downsizovaný oturbený mrdky, přestanou dávat smysl oproti podobně výkoným atmosférickým ekvivalentům. Což je u sportovnějších modelů dost blbý žejo.
A u nafty imo k žádný změně nedošlo. :D

Ju
Junior
18. února 2021, 12:17
0

+ jo, ještě uznám že třeba EA888 je oproti 1.8T z O1RS lepší, efektivnější, výkonější. V tomhle kontextu nějakej progres byl.

Honza 'Hamster' Křeček
18. února 2021, 12:33
2

Pustim si v 15 let stary audine adaptivni tempomat? Bude me drzet v pruhu? Pusti mi muziku ze Spotify? Kdyz mam v kalendari schuzku, dam si v mobilu navigaci na misto, objevi se mi to na mape v aute? A na head-up displeji? Bude mi 15 let stary auto stereokamerou skenovat silnici a prizpusobovat tlumice v realnym case? Bude mit nataceni zadni napravy pro lepsi stabilitu i manevrovatelnost? Ne, nebude. A jeste nez mi reknes, ze nic z toho nepotrenujes/nepouzivas - jasne, ostatne z bodu A do B te odveze i ten Favorit.

Mne to hrozne pripomina situaci s mobilama - ano, na telefonovani bohate staci stara Nokia a navic ma cudliky, co clovek muze ovladat i poslepu a baterka vydrzi tyden.... Super, ale asi zustanu u iphonu, bo holt pouzivam i jiny veci. Kdo je nepouziva, toho to bude jen stvat.

eLzyx
18. února 2021, 14:01
1

řidič, co se neudrží v pruhu, nebo nezvládá udržovat vzdálenost od před ním jedoucím autem nemá za volantem co dělat. A auto není pro řidiče kanceláří. Je tam od toho aby řídil, ne řešil nějaké schůzky, termíny, nebo podobné kraviny. Až tyhle systémy budou fungovat 100% správně a bude uzpůsobená legislativa, že se můžu věnovat dalším věcem, tak budiž. Aktuálně to jsou nebezpečné hračky.
Elastokinematické natáčení zadní nápravy je věc stará asi tak 30let. Ano, dnes je to spíše elektro/hydraulicko - mechanické, ve větším rozsahu zatočení. A to skenování silnice a nastavení tlumičů. Kolik dnešních aut to má? 5? Dva Rollsy, jedno BMW, jeden Mercedes/Maybach a jedna Audi?

Honza 'Hamster' Křeček
18. února 2021, 14:30
2

Teď jsem se v tom trochu ztratil - Když používám adaptivní tempomat, znamená to, že neumím řídit? Když používám kalkulačku, znamená to, že neumím násobit?

Jakub Pospíšil
18. února 2021, 14:32
2

Nebezpečná hračka je ze zkušenosti spíš dvacetplusletý auto, který si lidi drží proto, že "tohle už se dneska nedělá", leč ve skutečnosti tam jsou spíš nějaké ty finanční důvody a kyselý hrozny. Vůle ve všem, vlaje to zleva doprava, brzdy houbovitý, strukturální pevnost nic moc, světla vyšeptaný. Ale jo, po starých časech se v tom brečí hezky.
.
.
A já tohle můžu psát, protože moje daily je 22 let starý.

Ju
Junior
18. února 2021, 14:46
0

Kuba - Jak to psal beastar? "Auto, co se tě pokusí zabít" není GT3RS, ale Felina bez technický na sjetých zimácích? :D
Křeček -
ACC - poprvé v W220, 20 let.
Line Assist - poprvé na nějakých divných modelech v Japonsku, "mainstream" Audi, 2007
(...)
Ty technologie jsou tady už fakt dlouho. A jedná se akorát o jejich postupný "sešup" do nižších tříd. To není "vývoj". A autonomní auta jsou kurevsky daleko. Hlavně technicky. Legislativa se dá změnit, ale techniku nevochčiješ.
eLzyx - falešnej argument. To je jak kdyby mi kluci z IT sebrali Mac a smáli se mi, že bych neuměl ve Wedosu (nebo jak se ta prehistorie jmenovala).
A to skenování už je taky relativně starý. BMW snad 10+ let umí poznat, že dostali na přední kola ránu, tak rychle změkčí tlumiče zadní.

Honza 'Hamster' Křeček
18. února 2021, 16:12
1

Junior: Všechno se vyvíjí postupně, objevuje se nová výbava, nový technologie, stávající systémy se postupně vylepšují.
Když člověk má k těm novým autům přístup a ty věci si může zkoušet, tak to vidí. Třeba ten lane assist (mám ho i ve svý 2008 Lancii) fungoval hezky, ale jen nad 65 km/h, neuměl se držet uprostřed pruhu a už vůbec neuměl sám měnit pruhy. ACC ve W220 neuměl úplně zastavit, pokud se dobře pamatuju. Dnešní tempomaty umí i ubrat do zatáčky, reagujou na značky... prostě pořád se něco děje a něco vymýšlí. Jen jestli někdo očekával revoluci ze dne na den, tak takle to fakt nefunguje...

Michal88
18. února 2021, 22:17
0

Jaj, to se tu rozjelo. :)

Jinak, co spíš sleduju u stavební techniky a poměrně hodně strojníků si na to stěžuje, že sice nový bagr je vybavený milionem pičičmundiček, ale síly tolik, jako ten starší stejného označení nemá. To je bohužel daný i tím, že je tam hlídání každýho prdu a ty stroje ne, že by neměly sílu, ale stroj se hlídá, aby nebyl přetěžován. U nejnovějších strojů už třeba naklopení hydraulické pumpy (axiální pístová pumpa s naklápěním desky pro nastavení optimálního tlaku a průtoku hydr. oleje) se už neřeší tzv. signálním tlakem (natažená další hadice k pumpě obvykle od hydr. rozvaděče) ale proporcionálním solenoidem a elektronika skrz čidla řídí naklopení desky. Samozřejmě hydraulický řízení mělo výhodu, že to prostě bylo nějak nastavený

Michal88
18. února 2021, 22:33
0

Do pytle, jsem omylem klikl na odeslat.

Abych dokončil myšlenku:

Když to bylo hydraulický, tak do toho kecala vesměs jen viskozita oleje (v závislosti na teplotě a stáří), ale u nových mašin už těch proměnných může být víc.

Výhoda, zjednodušení (netřeba miliardy hadic, jen kabely), ale nevýhoda, bez počítadla a vhodné obsluhy počítadla už si tam člověk fakt neprdne.

Tento odstavec se teda týká minibagrů (do 10t), u větších poslední generace jsem ještě neměl tu čest.

Jinak, u stavebních strojů stejně jako jinde (jak bylo řečeno) je spousta výše zmíněných prvků (od klimatizace přes autodig nebo váhy až po 2D a 3D nivelace) samozřejmě za příplatek. Resp. jsou stroje, kde je v základu social edition za pálku (zmíněný CAT) a jsou stroje, kde se dá za rozumnou cenu pořídit slušně vybavený stroj. U CATu se samozřejmě hodně platí za značku, ale konkurenci v soudobých strojích zas tolik neutíká. Ta situace je hodně podobná, jako u aut, technicky jsou si s konkurencí podobné a je to vesměs jen a hlavně o preferencích a sympatiích k dané značce.

PachezZ
20. února 2021, 08:44
1

Já teda taky nejsem bagrista, ale když to srovnám s VZV tak je prostě obří rozdíl jestli to ovládáte pákama jak z tanku, nebo prstovýma mikropáčkama/joystickem, když každej posun neprovází trhání celým zvedacím mechanismem, když to samo dobržďuje pohyb u konce zdvihu atd... váha na vidlích, kamera... vzít si pak mimořádně starou naftovou patnáctitunu a překládat lisovací formy je pak sice zábava, ale na denní práci se člověk rád vrátí do tichýho vychytaný elektrickýho jungáče :D
A to už tři roky jen sedim v laborce takže kdoví kde jsou dneska nový modely...

Ju
Junior
20. února 2021, 15:40
0

Nový VZV stojí z mého pohledu, pro změnu, za hovno. Furt to kňučí, že se tomu něco nelíbí. Že je to nakloněný, že to má kola ve vzduchu, že je to přeložený. Ale zase s tím dokáže jezdit kde kdo. Pro zaměstnance ideální.
Za to trusty old ještěrka neznámého a konstrukce, s motorem Zetor, koupená v 90s v bazaru, která jezdila snad už v továrnách Wermachtu, se kterou jde nabrat kamion ocelových profilů "na dvakrát". To chce grif a fyzickou sílu k ovládání.

PachezZ
20. února 2021, 23:13
3

jenže to jsou věci co oceníš pro svoje použití, ne něco co chceš do skladu kde musíš splňovat různá BOZP a potřebuješ aby ten člověk nebyl vyfluslej když za osmičku naloží 15 návěsů... je to vlastně jak s těma bagrama i s těma autama :)

ransom
19. února 2021, 20:46
1

Viola: Pěkně napsáno!
Ostatní: Jen se hádejte. Mnohem lepší, než kdyby tu nějaká hysterka začala vyzývat k bojkotu Catterpillaru (protože s jejich buldozery někdo Strašně Zlý někomu Naprosto Nevinnému systematicky ubližuje...)

reagovat
Viola Procházková
20. února 2021, 20:13
0

Teď jsi vzbudil moji zvědavost... :)

Galveston
22. února 2021, 17:41
1

Viola to napsala pěkně a připomněla mi, jak jsem kdysi s tímhle strojkem uklízel sníh na parkovišti před naším panelákem, bo se na ten bordel už nedalo dívat. Jo, začínal jsem kdysi jako traktorista a končil jako autobusák. A tak mám řidičák na všechno. Asi tak před dvanácti lety byla zima jako řemen a na autech sněhové čepice skoro metr vysoké. V té době jsme měli pobočku v mém městě, jen asi čtvrt hodiny pěšky od mého bydliště. Jedno odpoledne jsem se hecnul a šel zašel za kolegou z půjčovny. Projevil se můj vnitřní aktivista a přinutil mne udělat dobrý skutek. Za dvacetilitrový kanystr nafty byla mašina moje, a tak jsem vyrazil zvítězit nad tunami sněhu, který technické služby okázale ignorovaly už týdny. Ne, tohle není moje práce, jsem kancelářská krysa, ale cokoli má volant, mi prostě patří. Takže jsem se trochu bál, ale ne té mašiny. Jen případné kontroly. Strojnickým průkazem neoplývám. A šlo to snadno. Každý s trochou talentu to dá. Bavil jsem se, když za mnou chodili kolemjdoucí a starali se, kde jsem se tam vzal a jak je to možné. Jo, takhle to u nás chodí. Lidi se diví, když něco ve státě zafunguje. Musel jsem je zklamat. "Já tu vůbec nejsem, víte? Tohle je moje soukromá iniciativa. Takže to laskavě nikomu neříkejte. Půjčil jsem si v práci mašinu a jel to sem s ní uklidit, bo jsem se už na to nemohl dívat." A pak přišel soused, abych mu na laně vytáhl s metrové závěje osobáka. A tak jsem tahal. A maminky s malými chlapečky se zastavovaly a s údivem zíraly, jak chlapák zvedá drapák a hromadí hory sněhu. A mě to bavilo a smál jsem se tomu, a už jsem se vůbec nebál, bo jsem byl za hrdinu dne. I když jsem to s tou mašinou vlastně vůbec neuměl, ale to nikdo nevěděl. Bylo to fajn a domovní samospráva vyvěsila na chodbu poděkování a já na to nikdy nezapomenu. Tak.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem