Řada 5 tvoří pomyslnou zlatou střední cestu v nabídce BMW, takový ten vrchol normálních modelů. Velký sedan, potažmo kombík, si za více než padesát let na trhu vybudoval reputaci toho auta, které je z německé “svaté trojice” to nejlepší pro nadšeného řidiče, kterého baví řídit. Řada 5 měla vždy navíc širokou nabídku motorizací, což umožňuje každému vybrat si přesně to, co chce. Chcete úsporný naftový čtyřválec na dlouhé obchodní cesty po dálnici? Ale jistě, tady ho máte. Rádi byste opravdu skvělý výkonný šestiválec, co moc nežere, ale zároveň se chcete aspoň po městě pohybovat na elektřinu? I to v Mnichově umí.
A v současné generaci k tomu přidávají i čistě elektrické verze. Základ nabídky tvoří zadokolka eDrive40 s jedním motorem, kterou testoval Lukáš ve verzi Touring a Honza v tradičním sedanu, k němu se přidává čtyřkolka xDrive40 se 40 kW výkonu navíc a jako vrchol se nabízí s velkým cenovým odskokem verze M60, kterou v sedanu měla minulý rok Viola a já tu dnes mám právě Touring. Stojí za ty peníze navíc, nebo je vhodnější ušetřit?
Ale nepředbíhejme. Ačkoliv už jste o nové generaci pětky u nás četli několikrát, určitě stojí za to si některé věci připomenout, třeba to, jak vypadá. A nebudu lhát, já si na vzhled této novinky stále nezvykl, ačkoliv v rámci nejnovějších vozů značky není nijak extrémně vulgární. Viník je jasný, předchozí generace G30 byla zkrátka v mých očích skvostná, tím spíše po faceliftu. Zeptejte se mě ale za rok, nebo dva – nejspíše už budu mluvit jinak.
Nemůžeme opomenout ani zde nainstalované doplňky M Performance, jako třeba karbonový přední spoiler nárazníku (poměrně decentní, přesto si na něj vzpomenete zejména při parkování) a zadní deflektor (na můj vkus možná až příliš výrazný), nebo boční prahy s polepem. BMW si za ně žádá poměrně dost peněz a i když to není můj šálek kávy, jsem rád, že automobilka nabízí i tyto možnosti individualizace.
Prémie jak se patří
Uvnitř na posádku čeká skvěle zpracovaný interiér a pěkné materiály, tak jak to zákazníci od velkého prémiového kombíku očekávají. Zamrzí snad jen plastové kliky (zejména při ceně této nejvyšší motorizace), ale jinak nemám co vytknout. Křišťálové interiérové osvětlení, které známe ze sedmičky, doplňuje vkusný karbonový dekor, který minimálně opravdově působí. Infotainment zde tvoří nejnovější systém iDrive 8, který je velmi rychlý a nabitý funkcemi, díky čemuž může ze začátku působit nepřehledně. Lze si však různé ikony přizpůsobit podle vašich preferencí a pokud něco zapeklitého zrovna potřebujete najít, v systému se dá dokonce funkce dohledat přes interní vyhledávač.
Prostoru je na všech sedadlech více než dost, pětka je skutečně rodinné auto schopné pojmout čtyři dospělé a vyrazit na cestu přes celý kontinent, aniž by si kdokoliv stěžoval na místo. Posez za volantem trochu kazí sedačky se zcela základním nastavením (opravdu, ani bederní opěrku si nenaštelujete, pokud nepřiplatíte 7 306,-), ale to je specifikum tohoto vozu a pokud si pětku budete konfigurovat vy, určitě takovou chybku neuděláte.
Na místo si ale zkrátka stěžovat nebudete, vepředu je řada úložných prostor a držáků na pití, že nic nebrání pohodlnému cestování, kterému navíc nahrává i skvělé odhlučnění. A díky dlouhému i širokému zavazadlovému prostoru odvezete na dovolenou snad cokoliv – tak, jak to má u kombíku být. Snad jen škoda, že zde není dvojitá podlaha ani prostor pod kapotou pro uložení nabíjecích kabelů.
///M na baterky
Proč si ale připlatit více než půl milionu oproti “normální” xDrive40? Zaprvé je tu ohromující akcelerace, která z M60 dělá doslova teleport mezi zatáčkami. Slabší povahy si možná budou stěžovat na nevolnost, ale to už je holt jejich úděl. Zrychlení ale nepolevuje ani po překročení stovky a M60 akceleruje brutálně i daleko za našimi rychlostními limity, takže se ani na německé dálnici neztratíte.
Ta pravá sranda ale přijde ve chvíli, kdy se před dlouhou kapotou objeví zatáčky. Cenový rozdíl totiž netvoří jen výkonnější elektromotory, ale hlavně extrémně pokročilý podvozek, podobně jako u nedávno testované i7 M70. Aktivní stabilizátory, natáčecí zadní náprava, to všechno tu najdete, spolu s M Sport nastavením podvozku. To vše z auta dělá pocitově mnohem kratší a obratnější stroj, který se v serpentinách neztratí. Na limitu je primárně bezpečně nedotáčivá, ale přetáčivost se dá jednoduše vyvolat přenosem váhy a následně srovnat rychlým kontra.
Jasně, nebudeme si nic nalhávat – není to opravdové eMko, M5 teprve na trh přichází (musela si asi dát ještě pár dortíků, aby dorostla), ale jako “baby ///M” funguje M60 perfektně. Takový ideální mix schopností, ale zároveň použitelná pro každý den. Je sice trochu tvrdší zejména v nižších rychlostech (tedy ve městě), ale jakmile zrychlíte a nasadíte takové to ideální svižné cestovní tempo, najednou začne vše skvěle pracovat, i5 se jen lehce na nerovnostech zhoupne, víte o nich, ale nedrncá.
Prvních pár dní, které jsem strávil jen ve městě, jsem byl trochu smutný, čekal jsem pohodlnější nastavení, jenže stačilo vyjet za hranice Prahy a celé auto mi najednou začalo dělat radost, jak skvělý parťák na rychlé přelety krajinou to je. Ale právě to je hlavním úkolem i5 - nebýt sporťák ani nejpohodlnější auto v nabídce automobilky, ale náčiní pro rychlé cestování. A to mu jde skvěle, ať už budete cestovat po dálnici, kde vyniknou perfektní asistenti, nebo na okreskách, kde oceníte právě zmiňovaný schopný podvozek.
Nepřekvapí ani průměrná spotřeba, která se v mém případě ustálila na 25,9 kWh na sto kilometrů při poměrně svižném jízdním stylu. Možná to nezní jako málo, ale pokud vezmeme v potaz, že máte pod pravou nohou k dispozici šestset koní, najednou to není tak špatný výsledek. Navíc se v době testu pohybovaly teploty okolo nuly, což také výsledek příliš nezlepší. Dojezd se tak pohyboval mezi 300-350 kilometry na dálnici, což není vůbec špatné.
BMW i5 stojí na 400 V platformě, ze které značka vymačkává každou kapku a slibuje rychlost nabíjení až 205 kW, stejně jako u i7. Nemám důvod tomu nevěřit (i7 dokonce tuto rychlost překonávala), ačkoliv jsem jí tentokrát neověřil – během celého testu jsem zvládl nabíjení pouze pomocí AC stojanů, na kterých umí i5 sosat až 22 kW a nabije se zhruba za čtyři hodiny – při takovém výkonu už zkrátka dává smysl ten kabel vytahovat z kufru i při kratších nákupech.
Závěr
BMW i5 M60 je skvělé auto na delší rychlé cestování, posádku si hýčká a prostoru nabízí habaděj. Osobně bych možná zvolil nižší motorizaci a ušetřil, nicméně pokud hledáte skutečně rychlý elektromobil, který se v zatáčkách neztratí, s i5 nešlápnete vedle. BMW si to sice nechá zaplatit a více než tři miliony za pětkovou řadu je možná hodně peněz, ale litovat nebudete.
Technické údaje:
Výkon: 601 koní/ 442 kW
Točivý moment: 795 Nm
Provozní hmotnost: 2425 kg
Maximální rychlost: 230 km/h
0-100 km/h: 3,9 s
Spotřeba v testu: 25,9 kWh/100 km (svižnější styl jízdy, teploty okolo nuly)
Dojezd v testu: 300-350 km
Kapacita baterie: 81,2 kWh
Rychlost nabíjení: AC 22 kW / DC 205 kW
Nabíjecí čas DC 10–80 %: 36 minut
Základní cena testované verze : 2 572 700 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 3 091 690 Kč + 161 576 Kč doplňky M Performance Parts
afro-r1
17. 12. 2024, 20:48 3 reagovat2425 zni docela hruzostrasne. Jeste, ze to zachranuje karbonovy spojler.
Marek Brunner
17. 12. 2024, 21:12 1…ale pořád to je méně než M5! :)
Sato
17. 12. 2024, 22:23 0 reagovatSom fakt zvedavy ci nemci dokazu zobrat podoel na trhu tesle, podla recenzii by som to rozhodne cakal
VK
18. 12. 2024, 09:36 -1 reagovatKompromisní konstrukce daná potřebou mít možnost ve stejném autě ubytovat i spalovací motor. Stodolovité rozměry při daném vnitřním prostoru a spotřeba jsou holt daň za to.
krab
18. 12. 2024, 09:55 1 reagovatzvrácenej svět ... pětka kombi co váží pomalu víc jak ram pick up s elektromotory co žerou tolik elektřiny, že když ten majitel bude tankovat po cestě na rychlonabíječkách (aby na nich trčel "jen" tu necelou 3/4 hodinu) jak se píše v technický tabulce, tak za 100 km jízdy zaplatí podobně peněz jako, kdyby jel klidně s benzinovým osmiválcem. Já se tomu fakt jen směju ... nechápu, kdo tohle fakt může kupovat :(
bkralik
18. 12. 2024, 10:31 0A když bude tankovat doma za sedm kaček/kWh, tak pojede za stejný peníz jako kdyby tam měl 1.5ku diesel co žere 4.5 l/100 nafty. Jenže na místo toho bude mít 600 koní pod kapotou ;-).
Neodsuzuj to a nedělej z jednoho případu závěry. Kamarád takhle s EVčkem přes léto najezdil několik tisíc kilometrů (5000?) jen na elektřinu ze solárů, která je cenou ještě jinde (mohl bych napsat že zadarmo, ale pak bys samozřejmě komentoval investici do samotných solárů). Takže ano, není to pro každého, ale "nechápu kdo tohle může kupovat" to rozhodně není.
VK
18. 12. 2024, 12:07 0Krab: To je z toho, že dělají v ústupky spalovákům. Jakmile uvolní platformu dedikovanou pro EV, půjde hmotnost i spotřeba citelně dolů.
krab
18. 12. 2024, 12:23 0Samozřejmě... i tak se mi těžko chápe to rozhodnutí, musíš bejt zkrátka velkej nadšenec do těchto technologií. Svým způsobem si říkám, že vlastně třeba ta Tesla model 3 nebo model Y ostatním značkám dost vytřela zrak, protože to fakt docela dobře kombinuje auto s vysokým výkonem, už dneska dost dobrými jízdními vlastnostmi a bezvadnou cenou. Plus mají síť superchargerů, musíš sice pořád s tím plánovat a naučit se, ale tohle už relativně chápu, že leckdo zkusil.
Každopádně stejně ... kára za 3 mega teď budeš řešit kde nabíjet, nezapomenout si to doma dát do zásuvky, na dlouhejch jízdách, pro který je ten bavorák ideální budeš "tankovat" velmi draho na DC stanicích, zkrátka já bych do toho nešel i kdyby to stálo půlku :)
VK
18. 12. 2024, 14:22 -2Tak moje drahá polovička by do toho nešla, ale neschovává se za takovéhle racionalizace a rovnou natvrdo říká, že nemá ráda novoty.
Za mě fér.
Bono_
19. 12. 2024, 06:50 2Novej Rendlík 5 dává smysl na cesty kolem baráku se solárama, kde budu nabíjet "zadarmo". Což o velkým BMW, což je cestovní sedan/kombi na dálnice/dlouhý čas strávený za volantem, zas tak úplně neplatí. Ale ani ten Rendlík - relativně levnej - nedává smysl když si k tomu musim koupí ještě pozemek, dům a soláry...
Vtipná kombinace v jednom komentu:
"..Neodsuzuj to a nedělej z jednoho případu závěry..." a "...Takže ano, není to pro každého..."
Majstrštyk ;-)
bkralik
20. 12. 2024, 08:54 0Bono_: Teď úplně nechápu, co je na "nedělej z jednoho případu závěry" a "není to pro každého" v rozporu?
high_fish
20. 12. 2024, 15:09 -2Tak třeba to, že když sám uznáš, že to není pro každého, tak proč by to někdo nemohl odsuzovat a dělat z jednoho případu závěry..?:-D
Bono_
20. 12. 2024, 20:31 0Podle mínusů u komentu high_fishe tu budou minimálně tři lidi, který maj evidentně potíže s chápáním textu a kontexku.... Dopatobyl?? =D
sheogh
20. 12. 2024, 21:28 0 reagovatPetka s dojezdem 300km za 3Mio... Ale zrychleni pekny, to muze byt ok :-)
Mechanik
21. 12. 2024, 09:26 2 reagovatSamozřejmě že je to auto nesmysl, za ty peníze, s tím že je to auto na dlouhé vzdálenosti s dojezdem 300km. Totální blbost
EV dává smysl pouze jako malé auto do města a nebo na venkov na dojíždění do práce s tím že si to o víkendu dobiju u nakupáku, nebo doma ze soláru
VK
21. 12. 2024, 10:38 -2250 kilometrů…to musí být opravdu, ale fakt hodně veliké město.
Mechanik
21. 12. 2024, 12:18 0Psal jsem že si to o víkendu bude dobíjet u nakupáku, tedy celý týden s tím bude jezdit po městě a to těch 300 bude ok
VK
21. 12. 2024, 13:23 -2To by asi byl zatím převažující způsob na sídlištích.
Kdo bydlí v baráku, může nabíjet každou noc, co je doma, klidně i ze sítě. U nákupáku vůbec nepotřebuje.
Mechanik
21. 12. 2024, 15:39 0Četl jsi co jsem tam psal.
Psal jsem že na venkově pak ze soláru
Co vlastně řešíme?
VK
21. 12. 2024, 15:57 -2Řešíme ten kec, že jsou EV vhodné tak na popojíždění do města. Což je prostě - kec. Který vznikl cca deseti lety, poplatný tehdejší úrovni techniky a dodnes se opakuje se sveřepostí hodnou lepší věci.
Mechanik
21. 12. 2024, 17:36 0Ty s tímhle dojezdem budeš jezdit dálkové trasy a tvářit se že tě to nijak neomezuje? I s dnešní technikou jsou ta auta na větší nájezdy otravné, nepoužitelné, nedává to v ničem smysl to je prostě fakt, nespochybnitelny jakoukoliv diskuzí
VK
21. 12. 2024, 18:32 -4Já s tím ale 250-400 kilometrů za den, tisícovku týdně, jezdím. Padesát tisíc ročně, tipnu si, že tak 3-5x víc, jak většina, co sem píše Jako úplně dálky to nejsou, ale prdlání po městě nebo ze satelitu do města rovněž ne. Kdyby mě to omezovalo, nedělám to.
Jako chápu, že nemáš EV rád. Ale tak se k tomu postav jako chlap a napiš natvrdo, že proste nemáš rád novoty. Že chceš, aby auto dělalo brm brm brm. A neschovávej se za blbiny, že to dává smysl jenom jako maličké autíčko po městě. A podobně pověsti. Protože to prostě blbosti jsou. Klidně si EV nesnášej. Jenom nepiš debiloviny. To je všechno.
Mechanik
21. 12. 2024, 19:26 4Já si to deset dní v podobném nájezdu jak ty píšeš vyzkoušel a teda ani náhodou. Jelikož se nestravuji po fast foodech, nekouřím a kafe mi stačí dvě za den, tak mě to dobíjení celkem otravovalo. Když si to člověk spočítá, tak ani nákladově to nedává smysl, oproti LPG. A porizovacka úplně mimo. Pojištění také drahé. Ekologie a podobné nesmysly bych tu vůbec nenačínal.
Ale že to pro to jedno procento uživatelů může být ok, proč né.
Proč s tím jezdíš ty?
high_fish
21. 12. 2024, 21:45 3VK: Mohu se zeptat, proč pořád někomu vnucuješ, že nemá rád novoty? Není čas být teda ten chlap a přiznat si, že pořád existují lidé, kterým EV nemusí vyhovovat a není jich málo a není za tím jen nějaké dětinské brm brm? Já k tomu přistupuji zcela pragmaticky a z ekonomického hlediska je to pro mě úlet. A to mám možnost nabíjet denně doma. Bohužel tohle BMW neotočí ani nejkratší trasu z těch, co 2x- -3x týdně jezdím bez nabíjení. Takže mi to vychází, že za dobu 3 let, po kterou většinou auto vlastním bych strávil cca 10 dní na rychlonabíječkách (best case - za předpokladu, že tam budou a budou hned volné). Najedu cca 40 tkm /rok. Nevím , kolik máš času ty, ale já jej teda v tom případě raději strávím na dovolené nebo smysluplnou prací. A cena PHM za ty 3 roky stále ani náhodou nepokryje v daném případě rozdíl v ceně auta i kdybych nabíjel výhradně doma, což je v mém případě nereálně.
Nechápu, proč jste vy příznivci EV v obhajobě svých názorů tak militantní, to je snad nějaká nemoc nebo co.
VK
22. 12. 2024, 15:57 1Mechanik:
U mě rozhodly finance, provoz je o poznání lacinější. Jak na palivu, tak na údržbě. Jistěže, mohl bych jezdit co já vím s C’eedem nebo podobným a pak už by to nevycházelo. Jenže holt je ve hře moje marnivost - mimochodem získaná čtením Autíčkáře - že prostě musím mít povoz primárně hrabající zadními kolečky. No a pak je TM3 ve stejné cenové relaci, co cokoli spalovacího.
À propos kouření a stravování se ve fast foodech.
Moje dva nejčastější dopravní scénáře:
User case 1: vyjedu ráno s nabitým autem, jedu do práce, odpoledne zpátky, celkem 250 kilometrů. Právě tak to vychází z 80 na 20 %, cesto nenabíjím vůbec, doma píchnu na wall box.
User case 2: ráno do práce, potom do Brna. Protože tam mám nějaké setkání. Cca 200 kilometrů, opět cestou nenabíjím, zaparkuju u pomalonabíječky (v Brně jich celkem přibývá od Tepláren) a jdu si po svých. Potom to buďto vyjde na cestu večer dom. Nebo, když přespím, zůstane to parkovat u pomalonabíječky a do rána se dobije do 80 %.
Kde tam vidíš nutnost navštěvovat cestou fastfoody? Ne, vážně, kde?
high_fish: Mně by stačilo, naprosto a úplně, kdyby se přestaly psát hlouposti. Vyslovené nepravdy a oblíbené pověsti. Jako, že EV nejsou na delší cesty, že jsou jen do města a tak dál.
StreetPro
23. 12. 2024, 10:41 5Měl jsem současně A8 3.0TDi (dojezd 1000-1200 km, Vmax 250, 0-100 6s) a Teslu MS 90 (dojezd 400 km, Vmax 250, 0-100 5s)... na dovolenou jsem jel Teslou, protože je v ní mnohem více místa, dá se na dálku chladit/ohřívat a stejně nejedu dál než 300 km v kuse. Celá rodina max happy... A to byl asi ten nejhorší EV scénář. Černější je už jen invaze Ruska, vypnutá síť a úprk lidí dotankovaným spalovákem na Západ :-)
Po městě nás ani nenapadlo tahat ven audinu, protože je oproti EV jak zpomalený film, blbě se s ní parkuje, budí emoce...
V koutě mi stojí ještě 335i, kterou asi dám do depozitu, protože nějak nevím, proč bych s tím jezdil.
Ale EV je na howno a musí se dobíjet... :-) Peace všem :-)
Sato
23. 12. 2024, 13:14 2Akurat som sa ta pod tvojim blogom chcel opytat ze ci este 335i jazdi. Ale je fajn ze uvazujes o depozite a nie rovno predaji, mozno znova pride chut. Ako v tom vtipe:
Policajt vidi babicku ist cez cestu a krici: Babicka, babicka a po prechode by to neslo?
Babicka: "Ale slo, len ta chut uz nie je"
StreetPro
27. 12. 2024, 08:23 3Sato - jako ona ta 335i je fajn, má vibe, výfuk zvuk, řízení apod je cool... ale musíš ji ohřát, dochladit, natankovat, částečně máš blbej pocit, že s tím nejedeš účelně, neekonomicky, neekologicky, nechceš s tím jet méně než 20 km (kvůli prohřátí oleje)...
a pak...
... je vedle EV, kde nic neřešíš, nepřepínáš a jen jedeš, jedno jestli 0,5 nebo 150 km...