logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

BMW i5 eDrive40: High-tech z Mnichova

BMW řady 5 je jedním z benchmarků automobilismu. Vyzkoušeli jsme si, jak vysoko nastavilo BMW laťku tentokrát.

Středně velký sedan BMW, neboli řadu 5, považuji už dlouhá léta za jeden z klíčových modelů aut vůbec. Jistě, není to žádná výkladní skříň mnichovské značky, od toho tu máme řadu 7 a pár dalších modelů s vyšším číslem, řada 5 ale představuje takový ten zlatý střed. Tohle auto, ač jej dnes vidíme jako naleštěnou novinku a hlavy petrolheadů se za ním otáčí, bude brzy tvořit určitý standard. Není to jen manažerská limuzína či sportovní sedan pro movitější ‘mladíky v luxusním BMW’, jak rády píši naše noviny. 

I tohle nové BMW řady 5 budeme za chvíli potkávat všude. Vyšperkované kousky budou sloužit náročné klientele, ale na opačném spektru nabídky budou i taxíky či policejní auta. ‘Pětka’ je totiž skutečný univerzál. Proto mě velice zajímalo, jak si s tímto nelehkým úkolem v Mnichově poradili.

Foto: Autíčkář.cz

Před námi tu stojí BMW i5 eDrive40, tedy základní plně elektrická verze řady 5. Pro test jsem si těžko mohl zvolit lepší verzi. Tady máte všechno, co vás na nové ‘Pětce’ může zajímat. Není to high-end sportovní verze (ta v případě elektromobilu má označení i5 M60), není to ale ani žádný očesaný fleetový či půjčovnický kousek. Tady máme skvělou přílezitost otestovat onu univerzálnost ‘Pětky’ se vším všudy.

A samozřejmě je tu čistě elektrický pohon. Ještě, než začnete hudrovat, že to sem nepatří, dovolte mi vysvětlit, proč jsem si chtěl zkusit právě elektromobil. Mám k tomu totiž hned několik důvodů a některé myslím i docela dobré. Tak předně – pětku můžete mít vůbec poprvé jako elektromobil a to samo o sobě mi připadá zajímavé. Nemám velké pochyby o tom, že spalovací verze budou povedené, však už tu před sebou máme osmou generaci tohoto auta a zatím to pokaždé klaplo, ale elektrický pohon? Jistě, už víme z menší řady 4 , že BMW umí i tuhle disciplínu, ale když už testovat novinku, tak se vší parádou a tu nejnovinkovatější.

Foto: Autíčkář.cz

A druhá věc, proč si myslím, že eDrive40 je ideálním kandidátem na test, je, že elektřina nic neschová. Zatímco spalovací auto vždy generuje nějaký ten mechanický hluk a vibrace, elektromobil vám neodpustí jediné zavrzání v interiéru, jedinou chybu v aerodynamice. Tady se hluky nemají za co schovat. A i podvozek je tu vystaven pořádné zkoušce. Elektomobil je těžký, ale má nízké těžiště a spoustu síly, která je navíc k dispozici okamžitě a dokáže autem pěkně škubnout. Přitom musí zůstat dostatečně komfortní a navíc efektivní.

A efektivita je u elektromobilu alfa i omega úspěchu. Jistě, je tu na poměry motorismu extrémně účinný motor, ale všechno ostatní zůstává při starém. Je tu veškerá komfortní výbava, topení i klimatizace pro relativně velký vůz. Do baterie se ale vejde (energeticky) ekvivalent jen asi osmi litrů nafty. Víc ani ťuk. Postavit dobrý elektromobil tak není žádná legrace.

Foto: Autíčkář.cz

Tak a teď už se tedy konečně pojďme podívat na to, jak se to pánům konstruktérům celé povedlo. Jak už jsem uvedl na začátku, dnes to bude o BMW i5 eDrive40. BMW pro novinku zvolilo nový designový jazyk, což nevyhnutelně vedlo k rozdmýchání vášní. Jenže to už je u BMW takový evergreen. Kdykoli se tu rozhodli udělat něco trochu jinak, fanoušci značky nešetřili kritikou. Proč se tedy v BMW i po zkušenostech opět rozhodli pro tak radikální změnu? Mám na to svou teorii. Minulá generace totiž byla vyslyšením všech petrolheadských přání. Od svého předchůdce se lišila skutečně tak málo, že ji laik mohl považovat spíše za důkladnější facelift (a méně pozorný laik za identické auto). A bylo z toho nadšení? Ani náhodou, fans zase vadilo, že novinka není dost nová.

Foto: Autíčkář.cz

V BMW tedy už vědí, že ať už udělají nový model jakkoli, bude to vždycky špatně, což jim otevírá zcela volné pole působnosti. Za sebe ale musím říci, že se mi novinka líbí. Opravdu líbí. Oproti předchůdci dostala důstojnější tvary, zároveň ale nepůsobí zbytečně zavalitě a ani maska chladiče, další z velkých témat posledních let, není nijak přehnaná. Ano, její rámeček může svítit, ale také ano, dá se to vypnout.

Jinak tu ale není nic rušivého, design je čistý a kombinuje sportovní šmrnc s důstojností sedanu v pro mě ideálním poměru. Přední světlomety svým tvarem odkazují na pátou generaci ‘Pětky’ (E60) – já vím, tu milovníci značky taky nemají rádi, já na ni ale nedám dopustit.

Foto: Autíčkář.cz

I interiér novinky považuji za mimořádně povedený. Moderna, kterou ve svých aktuálních modelech BMW aplikuje, je tu podána takovým nevtíravým způsobem a (až na pár detailů) nemám pocit, že by byla samoúčelná. Sedadla jsou jedním slovem dokonalá. Jsou pohodlná, dobře vypadají a působí kvalitně. A to je vlastně hlavní téma celé kabiny. Tohle auto je prostě dobře vyrobené a kvalitní. Tradičně tlustý věnec volantu skvěle padne do ruky a všechno tady funguje tak nějak správně. 

Foto: Autíčkář.cz

Druhý dojem z interiéru nového BMW je potom jednoduchost. Nic tady není navíc. Snad jen ovládání skrytých výdechů ventilace (jsou ukryté mezi jednotlivými lištami) pomocí dotykové plošky je možná už trochu zbytečně překombinované. Ale jinak je to tu pro mé oči úplný ráj. Tohle auto je prošpikované výbavou, o jaké se nám ještě nedávno ani nesnilo, přesto je všechno jeho ovládání až primitivně jednoduché. Pryč je překomplikovaný klíč s displejem minulých generací – však je k autu dobře udělaná aplikace pro mobilní telefony, která jej víc než nahradí. Nenajdete tu ani žádné dotykové plošky a pididispleje na volantu, jen pár jednoduchých tlačítek, se kterými zvládnete všechno. Snadno

Foto: Autíčkář.cz

Ne, systému iDrive jsem nepřišel na chuť ani v jeho poslední verzi, je tu ale celá řada dobrých nápadů. Třeba ovládání gesty. Některá jsou předdefinovaná (kroužením ukazováčku ovládáte hlasitost audia apod.), jiná si můžete nastavit sami. A to prakticky na kteroukoli položku radiomapy. Všechna nová auta jsou povinně vybavena systémem upozorňujícím na překročení povolené rychlosti. Ten systém je aktivní po každém startu (abychom jezdili bezpečně) a pokud se jím nechcete nechat vytáčet až k (zcela bezpečné) nepříčetnosti, musíte jej pokaždé vypnout. A protože tohle auto má asistenčních systémů asi tak pět tisíc tři sta sedmdesát osm, v útrobách iDrivu ho budete chvíli hledat. Nebo si nastavíte gesto a před jízdou jen bezpečnostnímu otrapovi zamáváte a pápá, je pryč. Geniální.

Foto: Autíčkář.cz

Ještě, než půjdeme jezdit, podívejme se na praktickou stránku věci. V interiéru je místa tak akorát. Teď nechci znít přehnaně kriticky, sám za sebe se bez problémů vejdu, vlastně netrpím v žádném směru a do zavazadelníku dám všechno, co jen mohu potřebovat, dokonce je tu i velká přihrádka pod podlážkou na nabíjecí kabely, jenže nové BMW řady 5 je fakt velké auto. Možná až zbytečně velké. Ještě loni nabízená řada 7 (G11) je delší o pouhé tři centimetry a širší dokonce jen o dva milimetry. A z tohoto pohledu by kabina možná přecijen měla být prostornější.

Foto: Autíčkář.cz

Vyloženě plýtvání prostorem potom probíhá vpředu. Pod tou dlouhou majestátní kapotou totiž v případě verze eDrive40 není nic. Teda skoro nic. Najdete tu nějaké to příslušenství, topení a chlazení a takové ty věci, ale krom toho je tu jen prázdný prostor. Já vím, že přední zavazadelníky u elektromobilů nejsou příliš využívány, ale každý přece vozíme v autě nějaké ty málo používané věci. Lepící sada na kola, vybavení pro zimní provoz, lékárnička, hasičák, nějaké ty hadříky či třeba v případě elektromobilu malá nabíječka do klasické 230V zástrčky – to všechno v tom autě vždycky někde je a mohlo by to klidně být právě pod přední kapotou.

Foto: Autíčkář.cz

Teď už ale pojďme jezdit. Označení eDrive40 znamená pohon zadní nápravy a výkon 250 kW, tedy asi 340 koní. Zrychlení z nuly na sto probíhá během šesti vteřin, maximálka je omezená na 193 km/h. Tolik suchá data. V praxi působí i díky okamžitému zátahu auto snad ještě o chlup svižněji, než na papíře, ale (možná pro někoho překvapivě) to tu dnes o jízdních výkonech nebude. Nová pětka jistě umí být i sportovní a v některých vyšších specifikacích bude dokonce ryze sportovní, tohle konkrétní auto je ale především oknem do budoucnosti samotné podstaty automobilu. Možná i proto se tu místo běžných jízdních režimů setkáte s nastavením něčeho, co by se dalo nazvat jízdními náladami. Tahle nastavení mění nejen reakce auta, ale i další nastavení včetně barev v interiéru. Být více poetický, napíšu, že se tu tvůrci méně zaměřili na stroj a více na člověka.

Foto: Autíčkář.cz

Jak tedy BMW i5 jezdí? Jedním slovem perfektně. Tohle auto zvládá úplně všechno, co po něm můžete chtít. A je pro to skvěle vybavené. Díky řiditelné zadní nápravě se dokáže na své monumentální rozměry úctyhodně proplétat městským provozem, na okreskách je dokonale jisté, komfortní a skvěle ovladatelné a na dálnici potom jen v tichu, klidu a pohodlí sledujete krajinu, jak ubíhá vzad. 

Kouzlo tkví v naladění auta jako celku. Tohle je přátelé to, co dělá prémiové auto prémiovým. Myslete na to, až vám zas někdo bude říkat, že některá z čínských značek nabídne za polovinu peněz dvakrát tolik věcí a stará zkostnatělá Evropa už si ani neškrtne. V BMW je každý komponent naladěn přesně tak, aby fungoval dokonale nejen sám o sobě, ale i jako součást celku. Díky tomu tu nenajdete jediný rušivý element. i5 možná někoho trochu zklame ztrátou lehkosti minulých generací, tohle auto možná není tolik zábavné, ale není situace, se kterou by si neporadilo.

Foto: Autíčkář.cz

Třešničkou na dortu jsou potom asistenční systémy. Mnoho mých kolegů považuje asistenční systémy za něco, co se musí hned po nasednutí do auta vypnout a tím to končí. Elektronika není věc hodná mistra volantu a testovacího jezdce, co dává meziplyny i u automatu. Jenže jak už jsme si řekli, tohle je ‘Pětka’, rozený univerzál, auto pro všechny od uspěchaných manažerů po taxikáře, žádná jednoúčelovka pro entuziasty. 

Asistenční systémy BMW řady 5 patří jednoduše k absolutní špičce. Ať už jde o jejich činnost či ovládání, nemám na ně jediného slova kritiky. Není tu nic úplně nového, ale každá jedna věc je pozvednuta na novou úroveň. Radarový tempomat dokáže krásně plynule udržovat bezpečnou vzálenost od auta před sebou, přidává ale další funkce jako je přibrzdění do zatáčky či samočinnou změnu jízdního pruhu – stačí dát blinkr a auto si samo zkontroluje provoz a pokud je to bezpečné, přejede do zvoleného pruhu. Hladce, čistě, jednoduše.

Foto: Autíčkář.cz

Hezkým detailem je rozšířená realita. To je jedno z možných zobrazení na digitálním přístrojovém štítu. Sem se po celou dobu jízdy promítá obraz toho, co se děje před vámi. Auto potom tento obraz doplňuje o informace asistenčních systému a navigace. To dodává řidiči další úroveň důvěry ve stroj, protože mu tak BMW říká, co vidí a na co reaguje. Navigace vkládá do obrazu šipky jak z nějaké počítačové hry. Zpočátku jsem měl trochu obavy, zda tato funkce nebude rušivá, po týdnu používání ale mohu říci, že je naopak velmi užitečná. 

Foto: Autíčkář.cz

A poslední kouzlo, o kterém se musím zmínit, je asistent parkování. Být tím správným boomerem, tak řeknu, že tahle věc je hřebíčkem do rakve všech budoucích řidičů, protože teď už nikdo nebude umět zaparkovat. Proč taky, když to auto udělá za vás? BMW zaparkuje zcela samo a to prakticky kdekoli, kde to jen trochu jde. Nevadí mu těsné prostory, nevadí mu, že bude manévrovat ‘našestkrát’, prostě nabídne všechna možná parkovací stání, nabídne parkování popředu i pozadu a potom už se o všechno postará. A přitom rozhodně nezdržuje. Tohle je hodně působivé.

 

Verdikt

BMW řady 5 je skvělý prémiový kvalitně navržený i vyrobený produkt. Je dokonale univerzálním autem, které bude dělat všechno to, co po něm můžete chtít. Akční radius 400 kilometrů na jedno nabití bez jakéhokoli omezování a za jakéhokoli počasí (ne, mě nikdo s autem nedonutí jezdit po dálnici osmdesátkou s vypnutým topením) je naprosto dostačující a ukazuje, jaký pokrok v efektivitě auta za poslední roky udělala. (Stále tu pracujeme s ekvivalentem osmi litrů nafty.) Díky rychlému nabíjení není problém ani podnikat dlouhé cesty. Silnou stránkou BMW jsou jednoznačně propracované asistenční systémy a celkové naladění auta. 

Foto: Autíčkář.cz

Otázkou zůstává, zda skutečně potřebujeme, aby byl střední sedan BMW tak velkým autem. Při pohledu na všechna ta SUV proplétající se našimi městy se však zdá, že velikost moderních aut není něčím, co by zákazníky trápilo. Co se ceny týče, obnos za základní provedení 1,8 milionu korun působí v dnešní situaci na trhu jako dobrá nabídka. Jak už je u BMW zvykem, za všechna extras si v Mnichově nechají řádně zaplatit a tak není divu, že testované auto se přehouplo přes 2,3 milionu korun. Vzhedem k tomu, co všechno nová ‘Pětka’ umí, mi ale ani to nepřipadá přehnané.

 

Technické údaje

Výkon: 250 kW
Točivý moment: 400 Nm 
Provozní hmotnost: 2205 kg 
Maximální rychlost: 193 km/h
0-100 km/h: 6 s 
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 18,9 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 20,8 kWh/100 km
Udávaný dojezd (WLTP): 498 km
Dojezd v testu: cca 350 – 400 km (chladné počasí, běžné používání včetně dálničních přesunů)
Kapacita baterie: 81,2 kWh
Rychlost nabíjení: AC 11 kW / DC 205 kW
Nabíjecí čas DC 10–80 %: 30 minut
Základní cena modelu: 1 749 800 Kč 
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 2 319 174 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Sato
16. 2. 2024, 14:17 0 reagovat

Je fajn, že s aktuálny prerodom Muska na full-blown ruskotrumpovského retarda sa ponúkajú aj iné použitelné možnosti EV v sedanu.

VK
16. 2. 2024, 19:16 0 reagovat

Vlastně klasika nevýhod předělávky spalováku na elektro. Moc velké zvenku, moc těžké, špatná ekonomika provozu,

Honza Hamster Křeček
17. 2. 2024, 10:53 2

S ekonomikou provozu u i5 nemam problem, spotreba okolo 21 kWh/100 km je za me naprosto v poradku. Podotykam, ze ja EV testuju jako kazde jine auto, s i5 jsem se behem testu otocil i v Drazdanech a tak si dala i par desitek kilometru na top speed, proste zadny plouzeni se mezi kamiony kvuli prodlouzeni dojezdu ja provozovat nehodlam, protoze tak dle meho nikdo nove auto pouzivat nechce. A i5 uz vubec ne.

afro-r1
17. 2. 2024, 21:32 0

Sice kompromis, ale vyvoj jednoho auta misto dvou je take dulezity faktor. A tady navic ze zadokolky.

VK
18. 2. 2024, 09:02 0

21 kWh na sto? Ještě jde, to jsem čekal ještě horší.

Těším se na novou trojku, na platformě přímo pro EV.

rock
18. 2. 2024, 10:21 1

Stejných 21/100 má podle údajů spritmonitoru velikostně srovnatelná Tesla MS. A jenom asi o metrák nižší váhu, kterou by dorovnala, kdyby její interiér nevypadal jak holobyt.

jazet
16. 2. 2024, 19:57 0 reagovat

Pěkný test, díky.

ransom
17. 2. 2024, 11:17 0 reagovat

Dovolil bych si jen (jako pravý stárnoucí a protivný, technicky vzdělaný pedant) podotknout: Nabíječka je do 230V zásuvky. Slovo zástrčka používají techničtí analfabeti ve starobním důchodu.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte