načítám data...

Bazarový snílek: Městem v jedné stopě

Začíná se zdát, že jediný způsob, jak se proplést městem bez zbytečného čekání a sezení v kolonách, je na jedné stopě. A protože některým z nás nebylo dáno, aby se za svých mladších let stali motocyklisty, nezbývá nic než se začít dívat po skútrech. Po čem se ale dívat?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud si právě myslíte, že jsem konečně kápl na to, že skútr by mohl být řešením mých pradávných stesků po tom, že dojíždění po městě stojí za prd, pak jste vedle. Není tajemstvím, že už druhým rokem vlastním ne jeden, ale dokonce dva skútry. Ne, neptejte se. K tomu se dostaneme příště.

Dnes se podíváme do hlubin české inzerce na jednostopé kousky, které lze řídit s řidičským průkazem skupiny B. A to jak nové, tak staré. Tak pojďme na to.

Kategorie první: Hlavně ať je to levné

Pokud chcete levný skútr, můžete je pomalu přehrabovat vidlemi. Bazoš je přesycený spoustou skútrů, které jsou buď moc staré na to, aby s nimi jezdil běžný konzument, nebo jsou omlácené ze všech stran anebo jsou z Číny. V cenové kategorii do dvaceti tisíc si budete moct bohatě vybrat. Alespoň ty třetí zmíněné.

Ze svých chatrných zkušeností mohu říct, že stejně jako je vabank provozovat starý dvoutaktní italský stroj, může být podobným riskem nákup stroje naprosto neznámého názvu jako je ‚Jinjun‘. Na jednu stranu s díly nemusí být problém, protože i v Číně přišli na to, že je mnohdy jednodušší koupit japonský karburátor než jej kopírovat. Kvalita zpracování ale bývá u naprosto neznámých značek všelijaká. Ale i mezi „Číňany“ se mohou najít veskrze spolehlivé a rozumné stroje. Například skútry Kentoya a Maxon se vyznačují solidním poměrem ceny a výkonu.

Ale znáte mě, mám rád špatné nápady. A jako první bych se podíval k zavedeným značkám, respektive do Itálie, kterou většina Evropanů považuje za Mekku skútrů.

Piaggio Sfera 125 1997

zdroj: bazos.cz

Koupit si 25 let starý skútr z Itálie se mi sice v praxi neosvědčilo, ale stále to v dané cenové kategorii považuju za skvělý nápad. Možná je to projev stockholmského syndromu, ale značka Piaggio je mi sympatická nejenom svou historií a tradicí výroby skútrů i letadel. Sfera je prvním skútrem značky jehož karoserie je tvořena pouze plastovými součástmi. Ve své době byla oceňována pro svou jednoduchost a mechanickou odolnost. Premiéru si ve Sfeře odbyl i čtyřtaktní jednoválec o objemu 125 ccm. Za svých 16 900 korun tedy dostanete nejenom městský povoz, ale i kus historie.

No jo, ale výběr italských skútrů za málo peněz není úplně široký. Co tedy zvolit nějakou tu ‚Čínu‘?

Kentoya Slide 125 2008

zdroj: bazos.cz

Slide jsem nevybral tak úplně náhodou. Byl totiž tím prvním skútrem, na kterém jsem najel větší množství kilometrů a který mě přesvědčil, že tento způsob přepravy může mít smysl. A také to, že skútr menších rozměrů lze naložit do kufru Škody Forman, když mé bezstarostné ježdění ukončila ucpaná tryska karburátoru. Za patnáct tisíc mohu vřele doporučit.

Ale pokud chcete něco stylovějšího, je tu i červené odrážedlo!

Kentoya Shine 125

zdroj: bazos.cz

Pokud za svých 20 tisíc chcete něco s alespoň kapičkou stylu, pak by vás mohla uspokojit Kenoya Shine. Ta svým designem i konstrukcí čerpá od Vespy a Aprilie Habana. A dál? Nevím, popojedem…

Kategorie druhá: Chci, aby to bylo hezké, ale nové, to ne!

Chcete skútr, jste za něj ochotni utratit třeba okolo šedesáti tisíc? Pak můžete přehazovat vidlemi nabídky všeho druhu. Šedesát tisíc vám může koupit…

… cokoli mírně ojetého od Piaggia

V nabídce inzerátů objevíte jak starší Piaggio Fly, či větší Xevo, tak i novější model Medley. Dle internetů ani s jedním z nich neuděláte chybu. Piaggio Fly v nabídce nahradilo model Sfera z předchozí kategorie a stalo se základem nabídky. Pokud máte zájem o téměř nejetý kus, tady jeden je. Netuším, jak se stane, že někdo koupí skútr, zajede ho a odloží, ale svět je velký a o náhody tu není nouze.

zdroj: bazos.cz

Pokud ale chcete něco většího, můžete zvážit Xevo. To koupíte za stejné peníze a vcelku pohodlně se na něj vejde i spolujezdec. Výhodou je také docela velký integrovaný kufr. 

zdroj: bazos.cz

Chápu ale to, že člověk chce za své peníze nejenom stroj spolehlivý, ale také v rámci možností moderní, který bude zahrnovat i nějaké ty bezpečnostní záležitosti. Třeba ABS. I pro takové máme dobré zprávy, neb si mohou koupit Piaggio Medley! 

zdroj: bazos.cz

Ale nejsou všechny skútry jen od Piaggia, že? 

… a dokonce i Vespu!

A kdopak je výrobcem Vespy? Ano, zcela správně, Piaggio! Pardon, tenhle hloupý vtípeček jsem si nemohl odpustit. 

zdroj: bazos.cz

Vespa LX z roku 2010 se v kontextu výše zmíněných novějších Piaggií nezdá jako dobrý obchod, ale musíme vzít v potaz, že Vespy nejsou na trhu tak docela obyčejné skútry, ale spíše kategorií samou pro sebe. Někomu to určitě přijde jako kravina, ale mně přijde modrá Vespa s vysokým štítem docela příjemný způsob přepravy do práce a zpět.

… černou Hondu!

zdroj: bazos.cz

Skútr, který potkávám v provozu nejčastěji, není žádný z těch mých, ale Honda PCX. Mezi uživateli je vychvalována za naprostou neprůstřelnost (provozní, ne že by byla kulkám odolná), takže i její ojeté kusy si (stejně jako Vespy) docela drží cenu. Někteří její uživatelé dokonce údajně jezdí skoro zadarmo, tedy se spotřebou pod dva litry. Nejsem si tak docela jistý, jestli je tohle tvrzení pravdivé, ale některé by PCX mohlo určitě těšit a v garáži by jim mohlo ladit k jejich Civicu.

… nebo levnou kopii Vespy či jiného nového číňana.

Může to působit podivně, ale za šedesát tisíc lze koupit i úplně nový skútr. Má to nějaký háček? Možná.

zdroj: bazos.cz

Při svém hledání jsem narazil na Maximus Offensive (nebo Offensive Maximus), tedy ‘maxiskútr’ který je tak osvědčený, že na jeho motor koncepce Honda se vstřikováním Delphi můžete za 990 korun dostat záruku až tři roky. Po několikerém přečtení inzerátu ale nejsem přesvědčen, že bych něco takového doma snesl a nenapadá mě nikdo, kdo by si to dobrovolně udělal. Nechávám tuto možnost ostatním dobrodruhům mezi námi.

zdroj: bazos.cz

Naopak variantou, která určitě někoho zaujme, by mohl být skútr Buffler SR 125 N . Mě na něm zaujalo to, že vypadá jako by vypadl z GTA. A to nejenom podivným názvem, ale také tím, že jeho design je vlastně úplně stejný, jako by vypadala moderní Vespa v již zmíněné hře. Za šedesát tisíc si určitě své zájemce najde. A ti, co si doposud nevybrali se mohou posunout dále…

Kategorie třetí: Drž hubu a vem si moje peníze!

Pokud dnes chcete nový skútr, pak máte vcelku široký výběr a omezuje vás jen obnos, který chcete směnit. Já osobně mám několik favoritů. Aprilia SR GT 125, Honda PCX125, Yamaha N-Max a pak samozřejmě Vespa…

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Co se spolehlivosti týká, nejspíš nešlápnete vedle ani s jedním. Cenovkou 80 tisíc je ale vítězem jednoznačně Honda. Na paty mu šlape Yamaha N-Max s baťovskou cenou již od 84 990,-. Cenově to v tomto srovnání nevypadá úplně dobře pro Aprilii. Ta má cenovku 99 tisíc, ale zas své peníze dostanete skútr, který se už od pohledu nebude bát jakýchkoli silnic, ať už zpevněných nebo ne. A Vespa? Ta se nekupuje rozumem. Tomu odpovídá styl i cenovka. Nejlevnější „stopětadvacítka“ startuje u 125 tisíc.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Který z nich se ale vyplatí koupit? O některých výše zmíněných se už brzy dočtete v testech.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sc
Sch
14. června 2022, 06:55
-1

Piaggio MP3 500, je pro autičkáře s nožní i ruční brzdou. Jen cenově je úplně jinde.

reagovat
Moses
14. června 2022, 11:12
0
reagovat
tu
tury
14. června 2022, 13:30
0

bohuzel na tohle nemuze clovek jen s Beckem :/

fe
feci
14. června 2022, 19:21
0

.

PepaSFI
14. června 2022, 19:25
0

nejsem si tím úplně jistý ale někde se to probíralo a snad to béčko platí i na poloautomaty kde se sice řadí ale spojku to nemá. Což je myslím právě tenhle případ. Ale jistý si tím teda nejsem.

tu
tury
17. června 2022, 15:41
0

nevedel jsem, pomerne zajimave.... zda se ze vyklad toho zakonu se ruzni.... jsou clanky (z 2019) kde je napsano ze becko je na Honda Cub malo. Radeji se nebudu poustet ted do debat ze to jedine co stoji mezi sk B a sk A1/2 je pritomnost spojkove packy :)

ratan groch
14. června 2022, 11:43
0

V motorkach sa nevyznam. Prekvapuje ma vsak okamzity odpor k cinskym motorkam. Maju ich tam tak 500M a teda sa to uz mozno naucili trochu robit. Mimochodom, ked som tam bol naposledy tak pomer elektrickych a spalovacich motoriek bol 9:1 v prospech elektrickych.

Autora vnimam ako autoritu vo svete benzinu, preto ma trochu zaskocil fakt, ze Daelim povazuje za cinsku motorku.
DAELIM vznikli v roku 1963, teda v roku, ked Honda zacala robit prve auta a este pred tym nez vznikla LADA ci Dacia. Rocne vyrobia sice iba okolo 300K motoriek v 23 modeloch, ale ani to uz hadam nie je garazova firma. A co sa tyka geopolitiky tak v buducnosti to nevylucujem, ale v sucasnosti by som krajiny na korojeskom poloostrove este stale nazyval Koreou..
Ake smiesne, ked American nerozozna Slovinsko od Slovenska...

reagovat
MB
MBMB
14. června 2022, 13:41
0

Tak v Číně jsou v mnohých městech zakázány spalovací skútry, respektive motorky obecně. Ten poměr jde pak i na 100 %, přičemž jen běžné mít v rodině jeden i dva. Čili jich fakt vyrábí hafo. Pak je šok, když člověk přejede jinam v rámci Jihovýchodní Asie a slyší všude ten řev skútrů.
Kupovat dnes spalovací skútr už by mě ani nenapadlo, pokud bych s tím nechtěl jezdit vysloveně někam z města na výlety.

František Čáslavský
14. června 2022, 13:52
2

I ten odpor k čínám se zakládá alespoň na nějaké zkušenosti. Jo, umí to vypadat hezky, ale když se na to podíváš zblízka, tak mnohdy odhalíš velice funky zpracování. Alespoň cena tomu odpovídá. Ale rád vyzkouším něco nového a nechám se vyvést z omylu. Marketing okolo mě ale moc nepřesvědčuje.

Ale s Daelimem jsi mě dostal. Je sice milý, že mě považuješ za nějakou autoritu, neb sám bych to nedělal, ale o to důležitější je pak na jakoukoli chybu upozornit. Ano, vzhledem k tomu, že jsem to na bazoši viděl jen v kategorii dojetých sraček vedle Jinlunu a podobných věcí, tak jsem si to bez větších rozpaků zařadil do stejné kategorie. Moje chyba, díky za upozornění, myslím, že si to budu pamatovat. :-)
-
Komentář upraven 14. 6. 2022, 13:55:55

František Čáslavský
14. června 2022, 13:58
1

MBMB: I mě by lákalo jezdit spíš na elektrice, ale bohužel mi to s dojezdy dostupných skútrů stále nevychází.

MB
MBMB
15. června 2022, 07:38
0

To právě záleží na použití. Pokud to má někdo opravdu jen na ježdění po městě, tak těch obvyklých cca 50 km bohatě stačí. Blbé je, že to tady stojí pomalu dvakrát tolik, než za kolik to člověk koupí přímo v té Číně.
Jak jsem psal, na výlety po okreskách to nejen kvůli dojezdu, ale i maximální rychlosti, nebude úplně to pravé.

František Čáslavský
15. června 2022, 10:06
1

V tomhle ohledu nejsme vepři. :-) Na ježdění do práce a zpět by to stačilo, ale jakmile bych měl jakoukoli další pojížďku, musel bych hodně přemýšlet jestli to vyjde. A to mě už u prvních elektroaut trochu nebavilo, byť jsem pro to měl tehdy pochopení.

yellec
18. června 2022, 10:07
0

S Čínskými skůtry je to tak trochu sázka do loterie. Snad kromě známých značek (tam bych se bál míň). V mém okolí se dva lidi nechali zlákat nízkou cenou, koupili stroj značky o které jsme nikdy neslyšeli. Jeden odjezdil v klidu jen první sezónu, druhému začaly problémy nedlouho po koupi. Je sice super, že máte záruku, ale to že je skútr věčně v servisu vás nakonec znechutí. Oba se jich zbavili a koupili ojetinu. Pomáhal jsem jim s výběrem, tak jsem si udělal trošku obrázek jak je to na trhu. Hledat v bazarech moc nemělo smysl. Prodejci co vozí skútry z Itálie prodávali naleštěnou bídu a nestyděli si cenu nastavit značně sebevědomě. Nakonec jsme vybrali Hondu Lead a Hondu SH 125 od soukromníků. Já sám mám Gileru Runner. Jediné co bych při příštím nákupu volil jinak, vybíral bych skútr co má vstřikování. Přestože dávám na zimu Vervu 100, jarní starty nejsou úplně ono a karbec je potřeba občas poladit.

Va
Vasek7
14. června 2022, 12:58
-13

Pojmenovani problemu je spravne, ale reseni je spatne.
Je jedno jestli pojedete Brnem na 1 stope nebo 2 stopach, stale to bude ocistec.
Jedine co jizdou na skutru dosahnete je, ze budete riskovat svoje zdravi aby nekdo jiny mohl zaparkovat auto.
To se mi zda jako spatny obchod a hlavne to cloveku zlikviduje jakoukoliv radost z rizeni.

Spravne reseni zacpy je:
1) nikam nejezdit. Za karanteny to slo, ted to take jde
2) kdyz jezdit, tak Boltem/Uberem/Lyfem at se stresuje nekdo kdo je za to placeny
3) kdyz jezdit tak lestenkou pro radost kdyz nejsou zacpy - v noci, o vikendech a o svatcich

P.S. vsimli jste si jak je Bolt levny mimo spicky?

reagovat
Be
Beran
14. června 2022, 15:04
6

Jsou mista, kam se proste autem nejezdi:
Brno, vychodni ukrajina, cyklostezka nebo dno vypusteneho rybnika..

HeavySmoker
14. června 2022, 15:18
10

P.S. všimli ste si ako málo ľudí môže jazdiť do práce mimo špičky?

riderhenry
14. června 2022, 22:05
4

Zvláštní, bydlím v Brně na kraji centra města a jezdím do práce přesně na ten protilehlý okraj a cesta autem mi zabere 10 - 20 minut. Autobus 20, když nebudu počítat cestu na/ze zastávky a fakt, že to nejezdí kdykoliv potřebuji (jako auto, motorka nebo vlastní nohy). Na motorce to bude tak 5 minut? Pěšky 35 - 40. Brno je stále ještě vcelku super město pro automobilovou dopravu, když se něco zrovna nepodělá.

Štěpán
15. června 2022, 13:04
2

přesně tak, žil jsem v Brně většinu života (až na poslední 4 roky), dokonce jsem se většinou i živil jako řidič a neměl jsem moc problémy s dopravou po Brně. Když to tady čtu tak mi připadá, že jsem žil v nějakém jiném vesmíru...
Navíc od doby co je Waze už vůbec nemám problémy.
I teď, po okolí Prahy a po Praze díky Waze jezdím úplně v klidu...

Be
Beran
15. června 2022, 22:16
-1

Mozna jsem zmlsany vesnican, pro ktereho je neprojet uz pri prvni zelene na semaforu zacpa a opruz. Ale uz do samotneho brna se mi jede spatne. Od Prahy D1 s kamionama v levym je to neprijemna cesta. Od Ostravy je to lepsi, to se da honit s polakama a doufat, ze neprijdu o papiry. V samotnem brne se mi bez nejakych karticek a zon blbe parkuje. Prujezd brnem pokud se priblizim k hlavaku (myslim ten stary u zvonarky, nevim jestli uz neni prestehovany) je proste opruz.
Chapu kamarady, pribuzne i ostatni co tam zijou. A preju jim at jsou v nem stastni. Ale me to mesto proste nesedi dopravne, lidsky, architektonicky...

Jimi
15. června 2022, 08:31
0

Něco trochu nekorektního a určitě to už většina slyšela... Jezdit na skútru je jako š*kat tlustý holky. Je to paráda, dokud tě při tom nevidí kámoši... :)

reagovat
František Čáslavský
15. června 2022, 10:04
1

kotzitzaq
16. června 2022, 19:34
0

Tak je tu řešení, jak s rp.B řídit "motorku"....tedy tak nějak napůl.

PachezZ
16. června 2022, 17:30
0

Co by se mi líbilo je Honda Ruckus resp u nás je to myslim zoomer

reagovat
RBMK
24. června 2022, 01:34
0

Mám Baotian a Meiduo, oba s 50cc čtyřtaktem 139QMB. Na ten motor jde levně sehnat úplně všechno z našich i cizích eshopů, a je to celkem jednoduchá technika, která ale má horší materiál. Blátový hliník a máslová ocel. Jsou velké potíže s karburátorem, hlavně chudá směs nebo naopak uchlastání při startu. Zatím se mi nepovdlo ten podtlakový karburátor zkrotit. Jinak to jde koupit od jednoho Masaryka právě s problémy při startu. Na popojíždění kolem chalupy dobré a fakt hezky to v kopcích brzdí motorem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem