načítám data...

Autíčkářova garáž: MX-5 NCFL 2.0 - Jak se rodí a umírají jednorožci

Někteří z vás možná zaznamenali, že v redakční garáži došlo k nějakým změnám... Tedy, změnám, dalo by se to shrnout stručně: jednou kadeřníkem, navždy kadeřníkem.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Autíčkářova garáž: MX-5 NCFL 2.0 - Jak se rodí a umírají jednorožci

Někdy věci nedopadnou tak, jak si je člověk naplánuje. V redakční garáži sice došlo k výměně stráží, ale tolik se toho vlastně nezměnilo. Má smysl o tom vůbec psát? Přitom to mohlo být taaaaak zajímavé… Následující krátky úvod a představovačka nového redakčního vehiklu totiž bude krásnou ukázkou, jak to vypadá, když se v praxi projeví přísloví lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.

Na konci záři jsem se nechal jedním bodrým mužem přemluvit a kompresorová MX-5 NB, ačkoli nikde nebyla inzerována, odputovala k novému majiteli. V pokladničce sice už bylo rezervovaných cca 80 tisíc na její servis a vylepšení, ale někde v koutku hlavy již delší dobu hlodala chuť na bezstarostnější náhradu, u které nebude třeba řešit drobné nepříjemnosti pramenící z přítomnosti kompresoru na motoru, jenž z továrny žádný kompresor neměl. A upřímně řečeno mi začínala čím dál víc vadit i měkká karoserie, kroutící se na rozbité silnici jako žížala. Zcela v pozadí pak hlavou putovaly myšlenky na Hondu S2000, která všechno to pochybování před lety způsobila. Tak či tak, stříbrná mrcha prostě odjela a nebyla, i když radost jsem z toho v tu chvíli příliš neměl.

Pokaždé když prodáte MX-5, umře někde uvnitř vás jednorožec. Zažíval jsem úplně ty samé pocity, jako když jsem kdysi vypudil ze svého vlastnictví modrou Anniversary. Někde v nitru zůstane prázdný kousek. Místo, ze kterého se odlouply všechny zážitky, opičárny a škodolibá týrání silnějších aut. Ale na sentimentální breky teď není čas. Po prodeji jsem nebyl zcela rozhodnutý, co vlastně útlou Japonku nahradí. Srdce volalo po ukřičené a mechanické Hondě, jenže ceny té vulgární věci, které říkají S2000, vyrostly do tak nehezkých výšin, že byla co by sezonní auto vyškrtnuta. Rozumějte, mít půl milion po většinu času zaparkovaný v garáži a bežně se dopravovat plečkou za 50 tisíc se dá považovat za určitou formu sebepoškozování.

A já si tentokrát dal závazek, že víkendové auto bude spíš auto pro co nejvíce příležitostí. Že s ním chci jezdit co možná nejvíce a nejčastěji, využívat jej po co největší část roku, a ne jen takzvaně “na Kraba” nahrkat za hezkého počasí pár tisíc kilometrů, aby na něj náhodou nenapršelo. Z toho již není těžké odhadnout, proč to dospělo tam, kam to ZASE dospělo.

Honda tedy nebyla na pořadu dne. Plán byl však jednoduchý – sedět na penězích a čekat. Primárně tedy šlo o to koukat, zda se neobjeví nějaká levná dvouletá MX-5 ND, ale čert občas vystrčil rohy a byl jsem vlastně připravený se instantně zbláznit a nasát cokoli zajímavého, pokud se něco najde. Jeden stříbrný Boxster S 986 po faceliftu na mě z inzerátu koukal natolik dojemně, že jsem celý večer musel číst o nákladnosti provozu aut se znakem Stuttgartu na kapotě, i všech těch hororových scénářích spojených s vodou chlazenými šestiválci, aby mě ta blbost přešla. Posléze se o něco podobného pokoušela bílá Corvette C4 s LT1 a manuálním šestikvaltem. Vidina placatého a hranatého Chevy se small blockem pod kapotou byla děsivě lákavá, ale vím moc dobře, kolik peněz by stálo, aby Vette jezdila tak, jak bych si přál. Bohužel, nedá se nic dělat – vzhledem k požadavkům na co největší porci kilometrů a rozumně nákladný provoz zkrátka autíčko Malibu Stacy drží v rukou nepřekonatelné trumfy.

Generace ND je s dvoulitrem i patřičně rychlá s 1.5 zase nadšená a točivá. V obou případech pak díky technologii SkyActiv přichází bonus v podobě až srandovně nízké spotřeby paliva. Ceny aut se pomalu posouvaly pod hranici půl milionu. Stačilo jen čekat…   …a pak se najednou na sautu objevila bílá MX-5 generace NC po faceliftu. Vyrobena na konci roku 2012, prodána a provozována až od roku 2013, první a jediný majitel, najeto 63 tisíc kilometrů, neprůstřelná servisní historie v Mazdě, dokonce v autorizovaném servisu servisována vždy jedním starým bardem, kterého znám z Miata Cupu a to nejdůležitější – měla 6-ti stupňovu převodovku, podvozek Bilstein, a šikovný majitel ji nadělil snížené uložení řidičova sedadla, vyztužené bočnice a volant oděný do alcantary. Čert vem novější, lehčí a rychlejší ND, ty ušetřené peníze budu moci využít jinak. Ještě než jsem se pro ni do Hradce Králové vydal, nasbíral jsem dvě nezávislá doporučení vychvalující auto až do nebes. Měl jsem pocit, že vlastně ani nic nemusím kontrolovat, jen přijedu, odevzdám peníze a převezmu klíče. No a vlastně to tak skoro bylo.

A jaká je? A proč zrovna NCFL? Narozdíl od původní NC se mi facelift neekluje pokaždé, když se na něj podívám. Sériová varianta sportovního podvozku je na hony vzdálená rozkymácenému chování a řekl bych, že je to nejtužší nastavení, které kdy Mazda Miatě nadělila. Vlastně je natolik fajn, že ani při sportovní jízdě nepřemýšlím, jaké coilovery by se asi do podběhů schovaly nejlépe. No a pak tu máme motor. Jednotka 2.0 MZR je vlastně motor, který v převlečení znate jako Duratec pod kapotami Fordů. Narozdíl od varianty z roku 2005 však má v NC po faceliftu upravené písty, pružinky ventilů a hlavně kovanou klikovou hřídel.

Výkon zůstal na hodnotě 160 koní, motor je však pocitově lehce nadšenější a omezovač vás klepne přes prsty o 500 otáček výš – až na sympatické cifře 7500. Motor má skvostné reakce na plyn, mimořádně pěkný zvuk (mechanickým rykotem lehce připomínající tu zpropadenou S2000) a převodovka je asi ta nejlepší, jakou jsem ve všech MX-5, které jsem kdy řídil, zažil. O tom však podrobněji až někdy jindy. Běloba je totiž zatím díky sériové geometrii a brzdám znatelně pomalejší než bývalá kompresorka nejen v kopcích, ale i v zatáčkách. Přesto jsem spokojený jako želva. Skvěle se mi v ní sedí. Krásně driftuje. Tuhost karoserie je o několik galaxií jinde a konečně můžu přeletět roletu před zatáčkou, aniž by se auto roztřáslo. Za necelé 2 měsíce už stihla ujet 3000 kilometrů. A někde uvnitř mě se opět narodil jednorožec. Dokonce mám pocit, že jeho roh je nejdelší a prdí tu nejbarevnější duhu. Obecnému přesvědčení mezi komunitou navzdory…

Závěrem bych chtěl říci, že v plánu je nejen jezdit, ale po letech opět naskočit do klání zvaného Miata Cup. Takže máte smůlu, Autíčkáře příští rok opět zaplaví články o Miatách. Vzhledem k úrovni aut v seriálu, která se za několik let mé absence značně zvýšila, a také faktu, že jsem x let pořádně nejezdil, to však bude nejspíš slušná ostuda.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
08. prosince 2018, 15:42
1

Naprosto souhlasím s tím, že se zábavným autem by se mělo jezdit pokud možno pořád. Taky jsem zkoušel na denní provoz nudu a víkendovku mít v garáži, ale dopadlo to tak, že nudou jsem každý den přijel ke garáži a do práce jel víkendovkou.
Kdo je schopný mít svůj zábavný vůz jako garážovou víkendovku, je necitlivý psychopat.

reagovat
Nimrod
08. prosince 2018, 16:31
0

pro mnoho lidí je necitlivý psychopat ten, jenž vláčí ne zcela obyčejné auto každodenním provozem, zvláště tím zimním. záleží na úhlu pohledu (a antikorozní ochraně :-))

je
jerry
08. prosince 2018, 16:40
1

Provozování je vždy o úhlu pohledu, 100 soudruhů, 101 názorů. Ale k věci. Jak Vavris porovnává NCFL 2.0 s ND 2.0 před FL?

Vavris Vavrisovic
08. prosince 2018, 17:08
1

Na to je ještě brzo. Zatím jsem jezdil pořád jen na oslizlu nebo mrazu :) NCFL za mě lepší reakce na plyn, charakternější motor, hezčí zvuk, lepší-mechaničtější pocit z převodovky (v ND jde až příliš lehce), neporovnatelně lepší řízení, lepší pozice za volantem. ND agilnější, podvozkově živější, více gripu, vetší chuť zatáčet, v reálném světě o znatelný kus rychlejší (stačí v NC nechat motor drápat se někde ze 4000 otáček a ND ujíždí děsivě rychle), žere cca o 2 litry méně.

je
jerry
08. prosince 2018, 21:11
0

Vzhledem k tvému hodnocení a rozdílu cen málo jetých NCFL versus málo jeté ND preferuji jednoznačně to NC. Ten rozdíl je pořád hooodně velký. Gratulace k pěknému kousku:-)

riderhenry
08. prosince 2018, 19:50
1

Krásně ironický příběh prodejů MX-5, vedoucí k nákupům jiných MX-5 :D Nechci být depresivní (sorry), ale když si představím, kolik každé auto sežralo na určitě puntičkářském přístupu a poklesu hodnoty, nebude to asi úplně pozitivní bilance. Ale snad se pletu :) Když jsem závěrem četl zmínku o Miata Cupu, trochu mi bylo až líto tak zachovalého auta - na to se mi ty olítané NA/NB prostě hodí nějak víc. Tak hlavně ať auto dělá radost!

NC se mi zdá hodně podceňovaná. V podstatě člověk slyší víceméně jen o NA/NB a pak až ND. I když jsem v ní jel jen velice krátce, tehdy se mi (jako majiteli ještě naprosto sériové NB) zdála naprosto skvělá - ideální kombinace MX-5 faktoru a dospělejšího auta, které je vhodnější pro každodenní provoz. Jedinou nevýhodu vidím snad jen v určité designové nadváze, ale to je jednak subjektivní a hlavně to člověk za volantem nepozná.

reagovat
Vavris Vavrisovic
08. prosince 2018, 20:54
1

Nijak tragické to není, obě NB na hodnotě prakticky neztrácely a zrovna stříbrná byla prodána ve stavu "před servisem"... Pozitivní bilance to samozřejmě není ani zdaleka, ale cena vlastnictví byla řekl bych velmi Miatí :)

riderhenry
08. prosince 2018, 21:24
0

Tak to jsem rád ;) Ona minimálně ta kompresorová nebyla vůbec špatná koupě, co si pamatuji.

Nimrod
09. prosince 2018, 07:01
0

často kupuješ a následně používáš auta tak, abys na nich na konci finančně vydělal?

Vavris Vavrisovic
09. prosince 2018, 09:03
0

Henry asi spíš soudil podle sebe, protože jeho NB už spolklo a na hodnotě ztratilo řekl bych, stovky tisíc?

PepaSFI
09. prosince 2018, 09:34
-1

holt lidé jsou různé. Někdo kupuje auto a těší se jak se povozí. A někdo kupuje auto a těší se jak ho prodá.

riderhenry
09. prosince 2018, 11:59
0

Jenom jsem se snažil vžít se do té situace a pravděpodobně by se mi tím méně chtělo vstoupit do stejné řeky. Ono už jenom ten samotný proces vysedávání po nocích na inzerátech, objíždění aut atd. je trochu víc sexy, když člověk uvažuje nad něčím pro něj ještě neznámým, než nad třetí MX-5. Ale to není na žádnou velkou diskuzi a není to myšleno ani kriticky vůči Vavrisovi a jeho rozhodnutí. Sám jsem jednou nohou v situaci, kdy bych se Miaty mohl zbavit, abych se k ní po letech (a finanční rekonvalescenci) pak dost možná vrátil, protože co jiného (viz článek)?

Na moje auto se dá dívat i velmi pozitivně - zrovna se konečně dostalo zase na hodnotu, kterou mělo v roce 2007, když jsem ho koupil. Kolik majitelů může tohle o svém autě po 11 letech říct :D

BubaaCZek
08. prosince 2018, 20:04
0

V bile pusobi skoro az luxusne. Krasne klofnuty kousek. Nevozil jsi v minulem aute deti do skolky? Ale tak v tehle Miate nevadi vozit je po jednom ;)
Tesim se na pribehy z Miata Cupu.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
08. prosince 2018, 21:22
13



Co dodat. :-D

reagovat
Vavris Vavrisovic
08. prosince 2018, 21:42
0

:D :D :D

wlko
08. prosince 2018, 21:23
0

GT86/BRZ neboli v hre? :)
Inak jedna veľmi pekná Corvette je teraz na predaj:
https://www.sportovnivozy.cz/105311-chevrolet-corvette-c5-slavkov-u-brna

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
08. prosince 2018, 21:56
0

Kamarád si nedávno liboval, že se mu podařilo v USA sehnat sadu originálních nových tlumičů na C5 jen za 50 tisíc. V tom jsou ty výhody Miat, o kterých Vavris mluvil.

krab
08. prosince 2018, 21:45
0

Vavris si vybral dobře. I když, škoda, škoda, že v autíčkářově garáži nepřistála jiná perla pro nadšené řidiče...
Ten Boxster S (986) to býval asi rozhodně mohl být. Ale že bych kvůli tomu Vavrisovi lakoval náklady na provoz Porsche na růžovo, to zas ne... na to mám oblíbeného automobilového barda z té černé Ostravy příliš v oblibě :-D

Těch možností věru moc nebylo - sundávací střecha, dobré až skvělé jízdní vlastnosti a cenovka kolem 400 tisíc max. Navíc Vavris to nechce jen leštit v garáži jako já, ale jezdit furt. (I když to taky není pravda, rádi mě v redakci pomlouvají... zkratka je tu takovej vžitej kolorit to "krabí používání" aut)

Corvetta, to byl jen bazarový snílek, ta se dala škrtnout hned. Z Porsche jen ten Boxster, ideálně by šlo i "esko", ale zarytý miatář by si musel dokázat navýšit rozpočet na údržbu. Ale dostal by se konečně ze spárů mýtů a legend o tom, že "Miata forever"
Pak by se dalo pořídit BMW Z4 3.0 Si a to má trochu netečné řízení, i když musím říct, že bych si asi vybral BMW místo vymazleného encéčka. Jenže zase bude za ty stejné prachy daleko ojetější ... a tady zase encéčko získává další plusové body.

A tím jsme to vlastně vyčerpali. Honda S2000 se mezitím v průběhu těch let co o ní Vavris sní stala tak trochu v mých očích přeceňovanou klasikou a ty ceny jsou příliš vysoké.

No prostě nic, kromě té a ještě nutno přiznat ( protože NC důvěrně znám taky) , že Miata Is Always The Answer. ( konečně jsem to napsal správně...)

reagovat
Matěj Podhorský
09. prosince 2018, 10:09
0

Jenže on s tim chce jezdit. Fakt jezdit. Ale za mě Z4 3.0 taky proč ne, ideálně coupé :)

Pochtli
08. prosince 2018, 23:29
1

Pohádka o skoro vyhynutém jednorožci mně doslova rozřehtala :D

reagovat
Vl
Vladis
09. prosince 2018, 16:54
0

uzasne auto za mna palec hore a chystam sa na nu uz dlhsiu dobu navjviac by mna zujimalo ci je este nejaky mechanicky rozdiel medzi predfl a pofl u gen. NC okrem popisanych.. predsa su facelifty o torcha drahsie a s obmedzenym rozpoctem budem rad aj za predfl .... ci sa oplati si pockat aj pre "laika" alebo je to rozdiel pro "vyjezdenejsich" a skusenejsich borcu popripadne nejake vyhody plynuce s faceliftu okrem jednoznacne krajsicho designu

reagovat
Vavris Vavrisovic
09. prosince 2018, 17:34
1

Nejpodstatnější je asi ta kovaná klika, zbytek jsou minority, které rozhodně nemají velký vliv - změny na podvozku lze poměrně levně alternovat, AUX vstup a změny výbav asi taky nejsou nijak zásadní. Já cíleně připlácel za vzhled a hlavně věk a nájezd.

Zajda
09. prosince 2018, 20:31
2

Já myslím že jsi udělal nejlepší, co jsi mohl.
Když člověk začne počítat všechny ty drobné drbky co se pořád musí řešit, tak ty staré vyjeté ludry vždycky nakonec vyjdou dráž než zánovní auto, hlavně proto, že už opravdu není realistické na nich vychytat úplně všechno, jelikož by se jednalo o kompletní renovaci.

No. kéž bych se svými radami taky někdy řídil, bylo by mi líp :-)

reagovat
Pe
Peťas
11. prosince 2018, 12:11
0

Prosim te mohl bys mi priblizit v cem spociva:" snížené uložení řidičova sedadla"? Dekuji

reagovat
Vavris Vavrisovic
11. prosince 2018, 18:45
0

Je tam úprava zadniho uchycení kolejnice. Patka je naouybaná tak, že sedadlo není ukotveno na ní, ale spíše pod ní. Ale je to použitelné jen do cca 185 cm výšky, protože se tím eliminuje možnost posunout sedadlo úplně dozadu.

Pe
Peťas
12. prosince 2018, 07:10
0

Super, diky za informace. Uz jsem se lek, ze bych snad mohl premyslet o koupi mx5.

Ji
Jirka1
12. prosince 2018, 21:48
0

No tak supr článek, až jsem se zasmál, když jsem četl o zaparkovaném půl milionu a denních jízdách v octávce 20v Turbo za 30tisíc. Takže jsem masochista..... no asi ano... co se dá dělat, ale už jsem tu zpropadenou stříbrnou mrchu koupil a v květnu to bude rok. Najel jsem s ní za tu dobu 2tisíce km :-/

reagovat
Ji
Jirka1
12. prosince 2018, 22:05
0

Zatím mě to auto baví tak, že mě nepálí mít v tom tolik peněz a to ho nevyužívám ani na 40%.. tak dobrej řidič nejsem. Ale vkrádají se myšlenky, jestli za tu cenu by nebyla jiná honda, co odveze víc lidí a poskytne skoro stejný požitek. Když ona ta skládací plachetka a vítr ve vlasech a náhon na zadek mají něco do sebe. A dlouhej čumák, motor až za přední nápravou, pozice skoro nad zadními koly v krásných kožených sedačkách........

JJ
Jelen Jelen
21. ledna 2019, 13:10
-1

Já se s tím snad budu muset svézt. Většina na to nadává a pár jedinců to vynáší do nebe...
NC je jediná MX5, kterou jsem nejel. Mám NA, líbí se mi a moc, syrovej veterán. Jel jsem NB a proti NA se mi teda nelíbila - řízení, převodovka, a další maličkosti. Ale třeba s tím něco bylo (neřekl bych).
Jel jsem ND, jak 1.5l tak 2l před FL a líbilo se mi to moc (až na to odkládací prostory a takový blbosti). Obyčejně když jedu novým cizím autem, mám dost zábrany, hledám dlouho pohodlnou pozici atd. ND mi padla okamžitě jako ulitá.

Moc nechápu tu stížnost, že V ND jde převodovka až příliš lehce. Z dlouhodobýho hledicka můžu posuzovat jen svoji NA a tam jde krásně lehce, dá se řadit jezdním prstem, přitom rychlosti nemají ani nejmenší tendenci vyskakovat, je naprosto přesná, nevychozená, řadička není volná, netřese se. A mechanickej pocit při řazení tam je.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Toyota Celica Sti 1993
Toyota Celica Sti

1993 rok výroby
105 koní výkon
1 587 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989 1989
Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 340 ccm objem

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem