načítám data...

Autíčkář v autoškole: Jak se řídí náklaďák

27. března 2018, 10:02 18 komentářů Adam Forman Editorial

Uvažovali jste, jaké to asi je, dělat řidičák skupiny C? Autíčkář se již do kabiny dostal a napoprvé utrpěla jedině pýcha.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud jste pravidelnými čtenáři Autíčkáře, jistě vám neušla řada mých článků o  povětšinou východní vojenské, jmenovitě pak dopravní technice. Mám rád náklaďáky, ale můj vztah k nim byl až doposud platonický. Obdivuji jejich techniku, sem tam se vloudím do kabiny, ale k pořádné projížďce jsem zatím neměl příležitost. Na řidičském oprávnění mi totiž chybí potřebné písmenko. Pokud muž začne básnit o řízení náklaďáku, většina přítelkyň uteče, manželky se rozvedou a rodina ho vydědí. Má drahá polovička se také rozhodla, že mé snění o vojenských tahačích nehodlá dále poslouchat. Namísto útěku zvolila taktiku konfrontační a tak jsem pod stromečkem objevil dárkový poukaz na autoškolu C a C+E.

Pokud si chcete rozšířit řidičské oprávnění na C+E, musíte mít nejdříve B a C. Dále vám musí být více než 21 let (s výjimkou služby u státních orgánů), musíte být shledáni zdravotně způsobilí a konečně musíte zaplatit cenu výcviku. Pak již stačí absolvovat výuku teorie předpisů, provozu, ovládání a údržby nákladních vozidel, připomenout si zásady první pomoci a hurá do vysoké kabiny.

Nejdříve je třeba absolvovat povinnou obhlídku vozidla před startem. Instruktor, který mě má na starosti, je velice důsledný a je vidět, že má svoji řeč v paměti do poslední písmenka. Prý je dobré – hned jak k vozidlu přistupujeme – zkontrolovat, zda vůz někdo neukradl, nebo zda přes noc neshořel. Tyrkysové Iveco Eurocargo naštěstí stojí tam, kde bylo předchozím žákem odstaveno a tak přecházíme ke kontrole osvětlení a pneumatik, zkrátka postupuji stejně jako u vozu osobního. Následuje kontrola stavu provozních kapalin a k mému překvapení se setkávám s brzdovou kapalinou. Ačkoliv jsou brzdy ovládané tlakovým vzduchem, kapalinu potřebuje pro změnu posilovač spojky. Filtr sání má stupnici znečištění a jediné, co bezpečně poznávám, je nádobka s kapalinou do ostřikovače. Ještě musím před startem zapnout bateriemi napájený okruh a mohu pokračovat do interiéru.

Sápu se dovnitř a zjišťuji, že povinná výbava se rozšířila o klíny k zajištění kol a hasicí přístroj (ten ale jen pokud přepravuji hořlavý náklad). V nákladovém prostoru je prý jen staré harampádí a tak snad stačí ty klíny. Seznamuji se s ovládáním a čudlíky v kabině a na první pohled neshledávám mnoho odlišností od osobáku. Světla, blinkry, klakson, vše je tam, kde bych to čekal. Novinkou je pro mě jedině grafický tachograf s ‚věčným‘ kotoučkem (autoškola prý má na strojní záznam výjimku). Chystám se nastartovat a lektor mě zadržuje. Nesmím totiž šlapat na spojku, jinak bych ji ‚prokopl‘. Chystám se zakvedlat pákou, ale ani to bych prý neměl dělat.

Trochu nedůvěřivě otáčím klíčkem do první polohy a čekám, až zhasne kontrolka žhavení vznětového agregátu. Instruktor se mě pobaveně ptá, jestli poznám všechny kontrolky, které přede mnou září. Překvapuji ho, když poznávám oba brzdové okruhy a uzávěru diferenciálu. Postupně odhaluji téměř vše a spokojený úsměv mého guru zmrazí až moje poslední otázka „a k čemu je tadyten krteček?“ Instruktor tvrdí, že je to želvička a označuje nízké stupně převodovky určené k rozjezdu a couvání. Já mu dám želvička. Deset let jsem chodil do výtvarného kroužku a krtka poznám.

Nakonec přichází otázka mířená ke čtvrtému pedálu, nebo spíš hříbečku vlevo od spojky. Vzpomínám na americké vozy a sebevědomě tvrdím, že jde o ruční brzdu. Tak prý zase ne. Žeby přepínač dálkových světel? Lektor se chvíli pere s představou přepínání dálkových světel nohou a nakonec mi prozradí sladké tajemství. Jde o motorovou brzdu. Chvilku jsem pátral po pneumatickém půlení stupňů a elektrickém retardéru, ale můj ‚kinderkamion‘ tuto výbavu postrádá. Tak prý se už můžu rozjet. Pozná se to podle odfouknutí přetlakového ventilu vzduchotlaké soustavy. Popravdě jsem byl příliš zaujat piktogramem řadicí páky, než abych si všímal nějakého syčení.

Ta věc má nějak moc rychlostí! R-C-1-2-3-4-5-6-7-8 a to všechno na jedné páce? Jak se s tím mám asi rozjet? Řadící páka má dva režimy. R-C-1-2-3-4 se řadí se svítícím krtečkem (a není to želvička!) a po zhasnutí už mám vlastně jen čtyř-rychlostní převodovkou 5-6-7-8. Rozjíždí se na 3. Mačkám tedy spojku a hned narážím na první potíž. Ta věc je tak giganticky tuhá, že mé koleno, které jsem si nedávno natloukl, nebezpečně zakřupe. Řadím z výchozí polohy dopředu, pouštím spojku a někde milimetr před koncem chodu pedálu se vůz bez přidání plynu rozjíždí. Okamžitě řadím 4, jelikož efektivní otáčky leží v rozpětí 1 000 ot./min a první (vlastně třetí) převod je opravdu velmi krátký. Přestává mi stačit i čtyřka a je čas zhasnout animální kontrolku sporného vyobrazení. Zařadím tedy neutrál, odtlačím páku doprava, někde pode mnou uteče se zasyčením trocha vzduchu a krtečko-želvička zhasne. Pak jen stačí z neutrálu opět rovně a mám tam pětku. Nabraná rychlost je přímo děsivá. Náklaďák akceleruje důrazněji než bych čekal a já mám co dělat, abych stíhal sledovat všechna zrcátka. Jedu celých 25 km/h a zrychlovat víc mě už vůbec neláká.

Ta věc je pocitově velká. Vlastně je VELKÁ. A nevrací k řidiči vůbec žádné vjemy z okolí. Volant nemá vůbec žádnou odezvu, zato má šest otáček od dorazu k dorazu. Pedál spojky funguje systémem on/off a jediné, co lze aspoň trochu dávkovat, je plyn. Možná ještě cyklovač stěračů. Za své krátké působení za volantem čehokoliv, do čeho jsem se mohl vecpat, jsem řídil i pár dodávek, na které byl můj řidičák krátký, táhl jsem za sebou přetížené vleky ale pocit i z obyčejného ‚kinderkamionu‘ je zcela nesrovnatelný s čímkoliv osobním. Závratným tempem měkkýše po mrtvici se blížím ke křižovatce a tak zkouším klapku výfuku neboli motorovou brzdu. To je vlastně docela dobrá vychytávka a klidně bych si ji dokázal zejména v offroadech představit. Otáčky klesly někam k pětistovce a tak vymačkávám spojku a zašlapuji pedál brzdy.

Okamžitě stojím jako přibitý a instruktor se mi směje. No dobrá, brzda tu je opravdu jen na zastavení. Je jedovatá, brutálně účinná a vůbec se mi nedaří ji dávkovat. Jsem natolik otřesený, že úplně zapomínám blikat, za což si rychle vysloužím kritiku. Takže znova rozjezd: Přeprat spojku, opatrně zařadit 3 a rozjet se na volnoběh, a už je třeba další stupeň. Takže zase zadupnout pedál, přeřadit za 4, trocha plynu, a po asi pěti sekundách bez spojky je na řadě 5. Vzorec řazení mi naštěstí okamžitě přechází do krve a já se po několika únavných dupancích dostávám až k sedmičce. Jedu 45 kilometrů v hodině a předjíždí mě traktor. Jede aspoň padesátkou, pirát.

Po motání se na příměstských silničkách je načase zajet do města a já s hrůzou hypnoticky přemlouvám chodce, aby mi nelezli na přechod. Koleno přešlo z křupavých zvuků na čvachtavé a každé zpomalení či zrychlení vyžaduje alespoň dvě změny převodu. Ačkoliv obyčejně pouštím chodce už zdálky, tentokráte spílám stařence o dvou berlích, která se pomalostí srovnatelnou jedině s mým pohybem po silnici blíží k zebře. Nakonec jsem byl o vlas rychlejší. On odhad rychlosti je vůbec takový ošidný. Někdy to vypadá, že je na všechno to zpomalování a zrychlování dost času, jindy nestíhám kmitat chodidly. Naštěstí mám velmi dobrý odhad rozměrů a polohy kol, tak alespoň po cestě neohrožuji přilehlé domy, značky ani zábradlí. Na věc dlouhou necelých deset metrů je svěřené Iveco až překvapivě čiperné a obratné a není problém vejít se ani do těch nejužších uliček, obzvlášť když okolní provoz tak ohleduplně uhýbá. Nejspíš na tom má zásluhu modrobílá značka L na věci vážící šest tun s někým, kdo se v kabině tváří, jako by už cestou něco přejel. Konečně přijíždím k odstavnému parkovišti a chystám se zaparkovat. Prý je za mnou auto, informuje mě lektor. Z mého místa sice není vidět, ale věřím mu. Zablikám doprava a zpoza mne vystřelí Transit. Ty slepé úhly by snad pojaly i barák. Couvání jde naštěstí lehce. Nebýt zastavení s grácií nárazu do ledovce, byl bych s mým manévrováním docela spokojený.

Seskakuji z kabiny a jsem skutečně roztřesený. Levá noha mě bolí od souboje se spojkou a pravé ramenou z křečovitého řazení. Vypínám okruh baterií a vracím se do svého vozu. Najednou sedím o metr níž a přední kola nemám pod zadkem. Při nastartování mohutně zakleju. Málem jsem prokopl spojkový pedál za motorovou příčku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sumy
27. března 2018, 10:33
0

Krásný, úplně jsem si vzpomněl, když si manželka plnila sen a dělala si Éčko a Céčko. Jen měla tu "smůlu", že její Iveco už mělo odcouváno 10 X kolem světa a snad v malý řadě nešly lichý kvalty a z malý na velkou do toho musela praštit pěstí. Ale poprala se s tím statečně a zkrotila ten starej chlaďák i při svejch 158cm a 50kg i s postelí :-) Velkej vozejk pak odejzdila s L200. Instruktor jí celou dobu vysvětloval, že to je už velký auto a bla bla bla... Po konci první hodiny, co jí školil jak kdyby nikdy nejela ničím větším než matizem se s instruktorem rozloučila, naskočila do nazvedanýho pajera na hovadskejch gumách a odfrčela. Tak já už ji před lety učil na NIssanu Trade 18m3, co byl papírově poníženej na 3,5t a ten byl dojetej víc než domrtva-taková tir zombie. Už tehdy jí to šlo. No a teď musí jezdit s platem ona, páč já jsem furt línej a Éčko nemám :-D

reagovat
Anorex
27. března 2018, 10:38
0

Měl jsem dost podobné pocity při první jízdě na Céčko. Považuji se celkem za schopného řidiče a vesměs dokážu rozjet se a jet s čímkoli. Ale ty první dvě lekce Céčka v autoškole, to byl děs. Jak v jiříkově vidění, všechno velký, dlouhý a naopak vše kolem úzké a malé. Vybočování zadku, mrtvé úhly, po hodině jsem z toho lezl pěkně zpocenej. A samozřejmě to řazení, nízká, vysoká řada a použitelné malé spektrum otáček. Člověk pořád řadil kolem dokola. Od třetí lekce už člověk nabírá trochu jistoty a začne to jednoho i bavit. Autoškolák byl férový a fajn, vše vysvětlil, ukázal, vzal na trasy zkušebních komisařů a upozorňoval na chytáky. Zkouška jako taková pak byla naprosto v pohodě. Ale taky jsem jezdil s moderním autem,. Když slyším od otce nebo starších kamarádů, jak jezdili v lepším případě s Avií, v horším s Ifou nebo V3S, to musel být solidní očistec... :D
Spousta lidí na řidiče kamionů nadává, oni si to někteří občas taky zaslouží, ale ona to prostě není prdel s tím jezdit a od té doby, co jsem si tímhle prošel, tak každému říkám, ať si to napřed někde zkusí a pak soudí. Jsem od té celkově trochu víc smířlivější k řidičům větších a velkých kamionů, pokud samozřejmě a priori neprasí.

reagovat
Beny
27. března 2018, 10:49
0

No já po první jízdě když jsem dělal "Céčko" jsem do toho už nechtěl vlézt znova. Liazka, řadit se muselo ješt nadvakrát, dolů s meziplynem. Převodovka šestikvalt, malá, velká řada přepínačem na palubce, půlky pneumaticky voličem na páce. Brzdy mě taky překvapily, autorovi doporučím jemně "pumpovat", popřípadě si vychatat povolování pedálu. No, přiznám se že jezdit bych s tím nechtěl, i když jsou ty dnešní náklaďáky jinde.

reagovat
Jimi
27. března 2018, 11:04
0

jako malej kluk jsem se o to celkem zajímal, bavila mě taky všechna technika, k čemu se dalo aspoň na dohled dostat. Přesně popsaný pocity, když jsem si to taky jednou zkusil a to byla starší herka. Ale tím to i hned skončilo a od té doby mám respekt. Zjistil jsem, že tudy má cesta poznání nevede...

reagovat
Irwinek
27. března 2018, 12:04
0

hmm, no já se potkal poprvé s náklaďákem na vojně, a právě s PV3S , rozjel jsem se, jak jsem byl zvyklej osobáku a to bylo nadávek - jak zastavíš, vysvětli mi, jak to sakra zastavíš. Odpověď, že brzdama vedla jen k ještě většímu řevu :-D
pak jsem se povozil haklem, Zilem, uazem,Avií, Uralem, Krazem , bvp , Ttrama a ve výsledku ještě Danou, ale správné papíry nemám dodnes, a ani bych je nechtěl.
Sice mě kamioňáci s..., ale respekt k nim mám, i k tomu poslednímu šmoulovi s bobrem. To je fakt tvrdej chleba.

reagovat
PepaSFI
27. března 2018, 18:28
0

Kdyby byl ten instruktor pamětník, věděl by že šlapací přepínač světel byl dřív zcela běžný. Já to měl dokonce i v Trabantu, samozřejmě to měla i Praga V3S a Tatra 148. Tvrdá spojka? PV3S neměla žádný posilovač. Ale nejtvrdší byla asi Tatra 111. Taky bez posilovače a ta spojka musela zvládat sílu obrovského dvanáctiválce o objemu 15 litrů. A samozřejmě bez synchronizace, meziplyny a dvojšlapy na spojce. To se nešlapalo ale přemáhalo. Záda opřít do sedadla a zabrat.

Ty slepý úhly, to je problém. Někdy mě dost děsí kam se na křižovatce klidně nacpou cyklisti. Řidič je nemá šanci vidět. A když se idiot vecpe vedle odbočujícího návěsu, tak to je jen o štěstí jestli nebude podélně přejetý pumpičkář. Některé náklaďáky mají na pravé straně ještě zrcátko namířené dolů a někdy i vpředu.

S tím brzděním se mi to dělo občas taky. Já byl tenkrát zvyklý na Š 105 bez posilovače, tam se muselo na brzdu dupnout. A pak sednu do PV3S a tam vzduchová, bez citu, bez mechanické vazby. Je to tak, brzda je jen pro zastavení nebo nouzové brzdění. Jinak všecko přes kvalty. Dnes už jsou i ty brzdy někde jinde, ikdyž pořád platí pravidlo že se nikdy za jízdy nevyřazuje rychlost, dřív to byla nutnost nikdy nespoléhat na brzdu.

Ještě malý dotaz. Co je to C na šaltpáce? Pomalá rychlost na manévrování?

reagovat
beastar
27. března 2018, 19:01
0

Neber to špatně, ale to co popisuješ to jsou tak sedmdesátý ne. To je z dnešniho pohledu středověk.A tenhle krám na kterým dělá autoškolu nejspíš Eurocargo tak 15 let starý už dneska v praxi v podstatě taky na silnici neuvidíš. Tahač můžeš mít tak nacpanej, že ani s klasse se na něj potom těžko chytá. Navíc už i v Čr začíná bejt docela módní automat ... ne na rozvážku, ale i tak. Takže tohle co píšeš to už jsou opravdu hodně loňský sněhy a je to asi jako popisovat mladejm klukům jak se dělala skvěle autoškola na stovce škůdce... Dneska naprosto jinde.

Ad
Adlok
27. března 2018, 20:06
0

C by mělo být "Crawling", tedy plazení/plížení pro manévrování, jak píšeš - nebo se pletu?

Jinak článek super, pobavil i přítelkyni. Doufáme, že bude pokračování... :-)

PepaSFI
27. března 2018, 21:41
0

beastar: padesátý léta :-) teda v reálu konec osmdesátých ale ony ty auta byly pořád stejný. T111 je ještě starší, vznikla už za války. Nevím dokdy se to v armádě používalo, my jsme měli T111 v provozu ještě v roce 1990 a předpokládám že to ještě nějakou dobu vydrželo. Ty auta byly na obsluhu strašný, fakt obdiv chlapům co s tím jezdili profesionálně. Ale myslím si že každý automobilní nadšenec by si to měl vyzkoušet. Strašně moc to člověka naučí. Nic to nedá zadarmo, výkon chybí, posilovače žádné, komplikované řadění, volant jde těžko. naučíš se předvídat, správně řadit, správně najíždět zatáčky protože máš jen dvě možnosti. naučíš se nebo se udřeš. Nebo skončíš někde pod kopcem zaraženej v zemi pod zatáčkou.

Adam Forman
28. března 2018, 06:18
0

C je skutečně crawl. Musím instruktora přemluvit aby mě to nechal zařadit :-)

Csaba
27. března 2018, 18:39
0

Dobře napsáno, pobavil jsem se upřímností autora.

V 18 letech jsem dělal sk. C na V3S a Liazu 110 a na vojně jsem pak jezdil vším co bylo po ruce, respektive s čím se mělo jet - Véesky,Tatry 148 i 815, ZiL 131 atd. Pár km jsem měl to potěšení jet i s T 813 8x8, to byl fakt zážitek...

Protože to je už hodně dávno, vzpomínám na to rád a s úsměvem, otec za komančů jezdil s Liazkou po republice a nestěžoval si, s tím začal až když pak jezdil se sanitkou (Š 1203), to pak doma povídal že "pacient zemřel na následky převozu, ne kvůli nemoci či zranění" :-)

Docela rád bych si i nějaký tahač na stará kolena, srazy a výlety pořídil, líbí se mi první R. Magnum, rovná podlaha, výška jak panelák... :-) A ani nejsou drahý, za 100t. se už sehnat dají :-)

reagovat
Adam Forman
28. března 2018, 06:21
0

Co se týká náklaďáků na srazy, záleží, jaké je tvoje krevní skupina. Pokud máš krev ředěnou slunečnicovým olejem tak jsou super starý americký náklaďáky. Třeba na srazu LCW (lucky cruser's weekend) e vždy alespoň dva objeví a majitelé jsou k tůrám po kabině svolní. obvzlášť pokud jako vstupenka poslouží vychlazené pivo ;-)

Csaba
28. března 2018, 11:25
0

Vím, jezdím tam, koukám...
Ale na US truck nemám bohužel dost peněz ani zázemí, ten Magnum by mi bohatě stačil a hlavně kamarád se opravami kamiónů eu značek 15 let živil, takže bych měl zajištěnej i servis.

Ra
Radek K
28. března 2018, 18:57
0

Napínavé a poutavé čtení - bohužel pro děti.
Pokud se lektor baví myšlenkou přepínání dálkových/tlumených světel nohou, zřejmě se jedná o neznalého mladíka, dříve to tak opravdu bylo (PS5T, PV3S).
Motorovka na zemi (Ifa před plynem, T138 a T148 před řadící pákou, T815 čudl, RTO obrovská páka v prostředku, PS5T Super pokud si pamatuji dobře vzduchem ovládaná,) a to všechno bez synchronů (i když u Tatry a Ify to není úplně pravda). Dnešní kinderkamiony, to už není ono,

reagovat
Adam Forman
28. března 2018, 22:02
0

Tak on se lektor spis bavil mym tapanim. Uznavam ze z textu to tak nevyznelo. Ale je pravda ze kinderkamion je dost hodny. Optavdu si nedokazu predstavit ze bych hned prvni jizdu vyrazil do provozu bez synchronu. Nastesti je tohle jen prvni dil a na pokracovani a souboj s V3S urcite dojde, vzheldem k tomu ze jedna v redakci je. Naschval kdo uhodne ktery z redaktoru ji ma v rodine :-)

Trinom
30. března 2018, 21:43
0

No jak vás tak znám, tak buď Jeník, nebo Zlokočka :-D

Breakthru
28. března 2018, 23:25
1

Dlouho mě štvalo, že Céčko nemám a teď se dlouhou dobu bráním tomu abych ho nemusel mít....

reagovat
ratan groch
29. března 2018, 13:23
1

Minuly rok som dostal super napad kupit si stary autobus a darovat ho hendikepovanym detom do Afganistanu. Takze som si musel urobit vodicak na bus a popri tom teda aj na nakladak. Na Slovensku ma to stalo, bratu, 2000 eur s tym, ze mam dobru cenu. Ale kazdy spas nieco stoji.
Ked som teraz cital Adamov clanok, tak som sa az zlakol, ake je to tazke. V skutocnosti som odjazdil staru Karosu, moderne male Iveco a Liazku, co este nosila material na brigady socialistickej prace.
Moderne male nakladaky su na obsluhu komplikovane asi ako velke SUV.
Autobus ma svoje technicke nuansy, ale pokial si uvedomis, ze su kolesa za tebou najprv musis vojst do krizovatky a az potom otacat volant, tak to tiez nie je veda.
Liazka mi jedina dala zabrat, lebo skor by som nasiel jahody v januari ako rychlost. Prevodovka bola vyhybava asi ako diplomaticka rec.
Za rozdiel este stoji asi fakt, ze pri prehadzovani sa treba zapierat chrbtom do sedadla a medziplyn tu vie dat asi vacsina citatelov.
Ked som si po vodicaku sadol prvy krat do mojho 12 litroveho 6 valcoveho Mercedesu O 405 s automatickou prevodovkou, tak uz to bola uplna malina. Tlacit pedal, krutit volant a nadchadzat si zakruty.
dobry clanok, adam

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem