načítám data...

Autíčkář se ptá: Jarní údržba

Přichází jaro a s ním i probouzení strojů všech možných druhů. Jakou jarní údržbu provádíte vy?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Počasí si z nás letos dělá tak trochu legraci. Po třeskuté zimě a betaverzi jara, jakou jsme tu měli před měsícem, už to vypadá, že bude hezky. Je tedy na čase pomalu shodit střechy, oprášit baterie do jednostopých vozidel a vyrazit ven. A většinu z nás čeká, stejně jako jarní úklid, i jarní údržba.

V naší redakci se najde jen málo lidí, kteří by nutně svá vozidla zazimovávali (A taky málo lidí, co by lpěli na jarním úklidu. Kuba raději rekonstruuje dům a Jeník… no nic.) a tak jsme tu s Davidem jediní, co musí alespoň jednou vzít baterku, vložit ji do od podzimu odstaveného jednostopého vozidla a startovat. Tedy, teď už to čeká jen mne. Jeden skútr snad po vložení baterie a karburátoru naskočí a druhý… no, ten čeká trochu větší servisní zásah, než se zase podívá na naše silnice. Ale i když se nám sem David snaží dostat nějaké nové pořádky (a taky mne neustále láká, abych si to taky zkusil), tak jsme na Autíčkáři. A co jarní údržba mr.. aut?

V mém případě je to snadné. Všechny vozy, o jejichž provozuschopnost se starám, jezdí celoročně. Ni déšť, ni vítr je nezastaví. Stačí mi tedy několik obligátních kroků a částečně už to mám letos za sebou. Civic, kterým jezdí moje maminka, si přes zimu vypěstoval nepěkný únik motorového oleje. Naštěstí jen ven. Společně s letními pneumatikami dostal nové těsnění ventilového víka a problém byl skoro vyřešen. Ukázalo se, že olej se dere ven i skrze rozdělovač. Nic, co by nevyřešil nový O-kroužek. A nakonec dostal i nový olej. I když Civic za poslední rok najezdil slabých pět tisíc kilometrů, jeho výměna je to nejmenší. Vyřešeno.

Foto: František Čáslavský

Ani MX-5 mi přechod do letního režimu neusnadnila. Tedy… já jsem si to neusnadnil. Společně s letními pneumatikami dostala novou dávku ladění a všechny věci, co mě rozčilovaly, jsou tedy vyřešené. Ale pak jsem chtěl vyměnit olej. Což o to, výměna oleje je snadná věc. S filtrem, který jsem si posledně utáhl neuvěřitelnou silou, pomohl klíč na filtry z Lidlu, který všem vřele doporučuju. Jenže pak si ležím pod autem a koukám, že na výpustném šroubu chladiče je kapka chladiva a celý mi přijde trochu nedotažený. Divné. No co, dotáhnu, ne? Kdo tipuje, že mi zůstal v ruce, má naprostou pravdu. Co se dá dělat. To půjde určitě koupit.

Ne, nejde. Pokud chcete blbý kus plastu, kupte si k němu chladič! Vzhledem k tomu, že chladič v MX-5 už si zažil svoje, tak byl vyměněn. Nabídce na celohliníkový chladič za nízké jednotky tisíc se říká ne velice těžko. A tak jsem zase udělal vylepšení. Sakra. Takhle to brzo skončí tak, že tam prostě jen nacpu kompresor, protože všechno ostatní už bude hotový. A pak umřu.

Foto: František Čáslavský

Tím ale moje jarní radosti nekončí. Ještě zbývá odložit hardtop. Ačkoli jsem včera říkal, že se těším, až sundám střechu a projedu se na zmrzlinu, nakonec došlo jen na tu zmrzlinu. Za mystifikaci se omlouvám. Až odložím hardtop, tak ještě naimpregnovat a očistit střechu a snad budu mít zase na chvíli klid. I když už teď se poohlížím po patnáctipalcových kolech. Nemáte někdo nějaká hezká a lehká?

Foto: František Čáslavský

A co Town Car? Pro toho to jarem začíná. Do dneška dostal nějakou základní údržbu a zapojil jsem mu topení. A rozhýbal ho. Na delších cestách vyniká až překvapivou úsporností, vlastně žere méně jak MX-5. S oteplením ho ale čeká pořádné odbordelení a pak půjde dolů palubní deska. Je potřeba dát dokopy ovládání topení, které si trochu žije svým vlastním životem, a světla, která jsou „nějak“ dobastlená, aby fungovala. A pak? Pak se uvidí, mám s ním ale ještě nějaké plány a až budu hotov, bude doufám jako nový. Skoro.

A co vy a vaše jarní údržba? Co za úkony a opravy provádíte vy? Podělte se s námi v komentářích!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gr
greg
24. dubna 2021, 19:54
4

"Jakou jarní údržbu provádíte vy?"
Taliansku. Obvykle raz za týždeň v sobotu alebo nedeľu ráno.

reagovat
PepaSFI
24. dubna 2021, 19:59
0

já už toho Lunochoda vypucoval když bylo to první jaro.Už z toho nebylo vidět ven. A za tři dny byl zas jak prase.
Ale vnitřek je čistý. Jestli zítra bude přijatelně, nasadím letní kolečka a udělám obhlídku podvozku. Olej obvykle měním před zimou, jenže loni jsem najel tak málo že jsem to odložil na jaro. Podle chromatografu, teda kapky na papírku je to zatím v pohodě, ještě vydrží a stejně nemám olej koupený a jezdím celkem nikam. Ty kousky do práce, to je nic, klidně to ještě odložím.

reagovat
bitner
24. dubna 2021, 22:36
0

Vykydat, vysat, kabinovy filtr vymenit, nechat hodinu bezet na vnitrni okruh s vyvijecem O3 v chodu.
Sice po kovidu nektere smrady furt necitim, ale to neznamena, ze tam nejsou.

reagovat
M
25. dubna 2021, 00:16
1

Nic. Mam sa citit previnilo?
(Ok, nemam sezonne auto)

reagovat
Ha
Habakukk
25. dubna 2021, 08:52
1

Jelikož myji auta kvartálně tak je po zimně umyju a pak se přezuje na letní to je vše.

reagovat
GanGreen
25. dubna 2021, 10:12
1

Jarní co?
Umeju, přezuju, hotovo...
Mám tam pár věcí na opravu, ale těžko to nazvat jarní údržbou, když to sotva stihnu do podzimu :))

reagovat
MMM
25. dubna 2021, 11:29
0

Zrovna vcera vecer, dostal Land Cruiser novy olej

reagovat
MMM
25. dubna 2021, 11:30
0

..

Frankie
25. dubna 2021, 11:40
1

Tak u mě letos pretesneni víka ventilů, a pak i u alternátor, atd. Nový klinak. A teď všechny oleje, motor, převodovka a diferak, hydraulika. K tomu i nový odlucovac olejové mlhy, no a chladící kapalina, filtry. Jo a nové znaky, staré se loupaly. A čeká mě oříšek, lemy ochranných oblouku. No a pak mytí, voskovani, péče o střechu a kožený interiér.

reagovat
lu
lumix
25. dubna 2021, 12:32
0

Odlučovac jsem měnil v zime, spolu s vycistenim disa klapky, skrtici klapky a proplachu sběrného potrubí na saní do kterého se vrací to co nezachyti odlucovac..

lu
lumix
25. dubna 2021, 12:39
0

Baterku dobijim celou zimu pravidelně. Před zimu jsem vyměnil separator olejove mlhy. Vysato, umyto, nalesteno. Vyčištění brzd, kol. Hlavně to všechno po zime rozhýbat, hlavně tlumiče (ty byly nějaké zatuhle 5 měsíců to stalo v garáži) dal jsem si několikrát přejezd příčného prahu a pak jízdu po horší silnici a pomohlo to. No, a dnes je pěkně takže se jde na projížďku.

reagovat
S.
S.h.I.t.
25. dubna 2021, 13:28
5

No, na jare jsem usoudil, ze to nema cenu resit a vymenil jsem misto oleje cely auto :D

reagovat
sheogh
25. dubna 2021, 15:46
2

Standardni pravidelna udrzba probiha celorocne :-) Takze jaro na tom nic nemeni. Myju, kdyz je to spinavy :-)

reagovat
Ondik55
25. dubna 2021, 19:12
0

Skrček byl skoro od září v garáži. Onehda jsem ho vytáhl projet. Oleje neubylo, vody taky ne, nastartoval na první dobrou, jen stačilo dofouknout pneu.

reagovat
vojtacz
25. dubna 2021, 20:30
1

Naprosto parádně jsem vyčistil kožený sedačky, aby je mohl syn během dvou dní dostat do původního stavu. Vyměnil jsem termostat, protože mi přišlo že se motor dlouho ohřívá. Teď se sice ohřeje během chvilky, ale zas mi přijde že moc netopí. Pořídil jsem novou lambdu (klesla spotřeba!) a po půl roce jsem konečně zjistil, že zadek je skutečně níž než by měl být, protože praskly obě péra.

Asi to nejzásadnější je ovšem zjištění, že to co vypadá na youtube jednoduše, je v reálu úplně jinak. A na ty letní jsem taky ještě nemusel přezouvat :)

reagovat
Pólin
26. dubna 2021, 07:00
0

Chtel bych se ueptat na nazor zdejsiho osazenstva: mam sezonni auto se kterym najedu max 5000km za sezonu. Menili by jate olej s filtrem kazdy rok, nebo staci co dva? Jinak na zacatku sezony tedy vymena oleje, vsech filtru, instalace nabidte baterky, ocista + vosk a osetreni skel, kontrola podvozku, brzd atd...jinak nic extra

reagovat
lu
lumix
26. dubna 2021, 07:48
1

Tak já najedu do 4000 a menim ročně a to nekdy v říjnu před odstavenim auta. Vzhledem k ceně výměny a taky pro dobrý pocit.

Mechanik
26. dubna 2021, 11:10
0

olej vyměň každý rok na konci sezóny, starý olej bere vlhkost, takže když to celou zimu stojí a nic se neodpařuje, klidně ti to může oreznout, což je pak jak brus na kovové součásti gufera a podobně

Pólin
26. dubna 2021, 11:40
0

Ale tak to musí brát vlhkost i ten nový olej, ne? Jinak díky za tipy... jako je to tisícovka za ten olej- to nikoho nezabije... jen to prostě nechci dělat zbytečně. A právě vždycky jsem četl, že olej ztrácí svoje mazací schopnosti hlavně zatěžováním, stárnutím v čase prý je degradace mnohem pomalejší...

Mechanik
26. dubna 2021, 11:55
0

No právě, degradace je při zátěži, takže to celou sezónu honíš po okreskách, olej se přepaluje, protože není dobře chlazen a tím ztrácí svoje schopnosti a takový olej pak necháš ještě 4 měsíce ležet v motoru? proč, vždyť na jaře bys to stejně měnil. Je lepší tam nalejt novej olej a nechat to stát s ním. Jinak neber to na sebe, to je jen příklad, třeba to nehoníš, nebo máš přídavné chlazení oleje, teploměr na palubce a poctivě to hlídáš.

RadekZak
26. dubna 2021, 12:01
0

Také měním ročně, přestože najedu třeba 5-7tis. Jednak proto, že většina z těch kilometrů je ostřejších, druhak proto, že se říká výměna po 10(15)k nebo jednom roce. Tím se řídím a i servis mi to tam píše na štítek :-) A přesně, ta cena není tak závratná, aby mě to odradilo od ročního intervalu - ačkoliv se letos ta výměna prodražila z důvodu dalších nalezených problémů :-D

Mechanik
26. dubna 2021, 12:12
-1

Já přepálil olej při svižnějším ježdění po okreskách, žádný brutál, jen prostě sportovnější, ale plynulá jízda, olej vydržel 6000km a víc ani ťuk. Po výměně motor krásně ztichnul atd, jde to prostě poznat. Pak jsem začal dávat 5w60, ten těch 10t. vydržel

PepaSFI
26. dubna 2021, 15:02
0

to není jen o mazacích schopnostech, v oleji je celá řada dalších funkcí, antikorozní přísady, proti karbonovým usazeninám, ochrana těsnění a kdoví co ještě. Ve starém oleji je to už částečně zdegradované, takže zimní uložení není nejlepší nápad. Kondenzovaná vlhkost co se neodpaří občasnou jízdou, korozivní zplodiny v oleji který už nemá patřičné vlastnosti, nic moc dobrýho.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem