logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Jak se vám jezdí v zimě?

Užíváte si? Trpíte? Na jaké problémy nebo svodidla na cestě narážíte nejčastěji? A co silničáři?

Vánoce i Nový rok už jsou za námi. Máme tak ideální čas, a poslední dobou i počasí, na další pozitivně laděný článek. Za sebe musím říct, že mě zimní ježdění, čímž mám na mysli, že to klouže, velmi baví. Motorka sice momentálně stojí v garáži a vyčkává, ale zase mám konečně čas si trochu užít také auto. Jistou “nevýhodu” pak představuje fakt, že v Brně a okolí si sněhu zase tak moc neužijeme. Počet dnů, ve kterých je možné se koly vozu byť jen dotknout sněhové pokrývky (na silnici) spočítá na prstech bez problému i nešikovný pyrotechnik. Obvykle zhruba tak dva až pět. Učení o ježdění v zimě se pak rozděluje na dva základní směry.

Za všechno můžou silničáři

Po prvním (ale snad i každém dalším) z řečených zasněžených dnů se objeví zprávy o kalamitě a komplikacích v dopravě. Celkem předvídatelně a pochopitelně. V komentářích pak začne ten správný festival, kdy se půl národa v okamžiku rekvalifikuje na dopravní experty a mají jasno v tom, že za všechno můžou silničáři, kteří nic nedělají. Osobně jsem z toho celkem v šoku, protože když si já chci užít trochu ježdění na sněhu, tak dobře vím, že musím hned jednat. Prostě se sebrat a jet, dokud padá, i kdyby to mělo být o půlnoci. I kdybych měl byt unavený, tak neexistuje možnost, že se na to vyspím a pojedu až zítra ráno, protože pak už na mě zbyde maximálně rozsolená břečka nebo jen mokrá silnice.

Foto: Příbram.cz

Je mi jasné, že svůj podíl na tom mají v úvodu zmiňované faktory. Možná jen žiju ve svojí malé bublině a tak bych se chtěl zeptat vás – čtenářů. Narazili jste někdy na skutečnou “vinu silničářů”? Bydlí někdo v takové pr…ázdnotě, kde napadnou metry sněhu a na další týden je odkázaný jen na svoje zásoby, protože se nikam nedostane? Na území ČR? I kdyby ano, jaké bude řešení?  Najmeme dvojnásobek silničářů a sypacích vozů? Kolik to bude stát? A co budou dělat po zbytek roku, kdy nebude z cest co odhrnovat?

Lidé neumí řídit

Druhý směr bych viděl jako tradiční hlášku o “rozdělení řidičů a majitelů řidičáku”. Obvykle pocházející právě od autíčkářů a nadšenců vysmívajících se první skupině. Často se může spojovat s variacemi, že moderní přechytralá auta jsou k ničemu a Škody 100 na protektorech vyjely vše a nikdy nezapadly. Můžeme uznat, že na tom něco pravdy je, ale nebyl bych tak striktní. I mistr tesař nebo šikovný pyrotechnik se mohou utnout a přijít o prsty. Pod sněhem je najednou ledová plocha, auto nebrzdí ani nezatáčí a škarpa se blíží. To se prostě může stát každému. Tím spíše pokud, podobně jako mně, se mu poštěstí vidět sníh jen párkrát do roka a řídit na něm ještě méně. Případně vyrazí ze své bubliny, na limitně legálních zimácích, třeba na hory, kde je přeci jen skutečnost trochu jiná. Tady se však můžu vrátit ke svému vůbec prvnímu druhému článku. Jak se lidé mají naučit řídit, když vhodné a dostatečně prostorné plácky na vyzkoušení postupem let jenom ubývají?

Foto se souhlasem i.ytimg.com

Leží část viny i na nových autech? Pneumatiky lepší než kdy dřív a stejně tak podíl prodejů vozidel s pohonem všech kol. Sám s tím zkušenost úplně nemám (málo sněhu, vozidlo bez 4x4), ale už jsem párkrát také slyšel příběh o tom, kterak čtyřkolka může dodat až nebezpečný pocit jistoty. Výjezd do kopce je snadnější, než následný sjezd. Já s pohonem jedné nápravy totiž už při rozjezdu zjistím, že to jde fakt špatně, takže jsem hned na pozoru. Jenže kdo se rozjede bez problémů, přijde na to až při brzdění, které stejné pro všechny, a to už může být pozdě. Vyšší váha moderních aut už výsledek jenom podtrhne. Kopírovat a vložit větu o ledu a blížící se škarpě.

Pravda někde uprostřed?

Myslím, že nejdůležitější je začít u sebe a zamést si (sníh) před vlastním prahem. Já se na sněhu svezu rád, protože je to pro mě radost, nikoliv starost nebo práce. Na silničáře nemůžu říct křivého slova. Tedy snad jen, že mě štvou tím, jak usilovně se do toho vždy pustí. Posledních pár let dokonce zvažuji, že bych ani přezouvat nemusel, pokud by mi nešlo o svezení, a těch pár dní s nepříznivým počasím bych zvládl přečkat prostřednictvím MHD. Jsem si vědom, že tohle řešení však není pro každého. Pokud je pro někoho nepřetržitý provoz auta naprosto nezbytně nutný, měl by se na to sám připravit. Koupí vhodného vozu a gum počínaje. Nikoliv vinit silničáře, kteří prostě nemohou být naprosto všude v jeden okamžik.

Foto se souhlasem media.kasperskycontenthub.com

Stejně tak jsem opatrný ve vysmívání, protože sám jsem už párkrát příkop navštívil. Vždy se to však obešlo bez zranění a dokonce i vážnějších škod na vozidle. S předvídatelným minimálním rizikem. Vřele bych však doporučil každému, aby si někdy zkusil jízdu na kluzkém povrchu, dřív než to bude potřebovat. Nehledě na stáří vozu, typ paliva, poháněnou nápravu nebo stáří a pohlaví řidiče. Škola smyku je určitě dobrým nápadem. Sice stojí peníze, ale určitě méně, než případná oprava vozu. Šetřílci si budou muset najít nějaké to odlehlé prázdné (večerní?) parkoviště.

Jak vnímáte zimní provoz vy? Spíše vás baví nebo stresuje? Žiju v bublině jihomoravského kraje a ve skutečnosti se ve zbytku republiky nedá nikam dostat?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
Romus
4. 1. 2026, 21:43

Taky Jižní Morava, takže pohoda. Největší problém jsou ostatní řidiči, teď jak je suchá vymrznutá silnice tak je radost potkat někoho, kdo se táhne 50kmh na okresce, protože mu bliká teploměr v autě... Naopak nedávno v mlze na D1 jsem se 130kmh spoustu lidí zdržoval.

0 reagovat
Habakukk
5. 1. 2026, 07:47

No posledních 10let žádná zima není. Tedy jezdí se mi výtečně. Jen jsem trochu v šoku když padne pár cm sněhu a lidi se vlečou jak smrad.

-1 reagovat
mariov8
5. 1. 2026, 08:27

S ohledem na to, že používám teď trvalou 4x4 od mercedesu a i řidičák jsem dělal na 10cm ledu při -10°C tak celkem v pohodě. Je fakt, že dnes musí člověk už za sněhem či ledem vyrazit a spíše dávat pozor, aby nečekali na jinak suché silnici někde v zastíněné zatáčce v lese. Problém je spíše s mlhovkáři a lidmi ve vracích bez slušného obutí, bez řidičských zkušeností (to mohou být klidně i lidi v produktivním věku) nebo v nejhorším kombinaci obou faktorů. Kteří přesto nemají problém vylézt na silnici ale jedou prostředkem a 50tkou...

7 reagovat
Calif
5. 1. 2026, 08:47

Trpím... ne kvůli sněhu, ale kvůli té hromadě soli a kamení, která se musí hned naházet na silnice jak trochu namrzne, a co teprve při 5cm sněhu!

1 reagovat
spooon
5. 1. 2026, 12:34

Přesně jako v článku, mám problém s hyperaktivitou silničářů. Tady kolem Ještědu jak začne sněžit, hned ven a klouzat se, než to všechno rozsolí.

A i v tý prdeli, kde bydlím (40 obyvatel) to je druhý den protažený (nesolí, bo ochranné pásmo)

1
tomyks
5. 1. 2026, 13:27

Taky nechápu, že si někdo pořád stěžuje na silničáře. My zase bydlíme v obytné zóně na okraji města. Taková ta čtvrť, kde si děcka běžně hrají na ulici, provoz minimální. Jakmile začne sněžit, solí se tu jako na hlavní třídě. Ne že bych se tu chtěl klouzat, ale připadá mi to jako plýtvání solí. Zbytečně trpí ten asfalt a sáňky taháme po suchu. Jestli někdo nedokáže vyjet s autem skrz 10cm sněhu, ať raději nevyjíždí.

1
tomaass2
předevčírem v 21:50

Taky mi přijdou extra aktivní, všechno skoro ihned (vyjma naprostý vánice, u tý až za chvíli) rozsolený, včetně kdejaký silničky v okolí KRNAP. Upřímně bych třetí třídy a mezi domky klidně jen pluhoval, ta sůl dává všemu hrozně zabrat. A bylo by pak víc zábavy a je to hezčí. Je ta už (bohužel) fakt malá část republiky, kde sněží, tak když chceš bydlet v kopcích, tak se na tom sněhu nauč jezdit, a kup si zimáky, zbytku stačí celoročky.

Co mi ale přijde nejzajímavější, tak nejvíc kecu na to, že se vše musí solit pomalu preventivně od října do května, a že to ty liný lemry silničářský, co jen stojí prachy státní rozpočet, nedělají pořádně, slyším od těch, co mají zároveň plnou hubu keců, jak oni umí skvěle řídit, protože se to učili na Škodě 100, a že si to my blbí mladí ani neumíme představit, jaký to bylo, a jak skvělí jsou řidiči oni. To mi přijde docela schizofrenní ... :D

0 reagovat
greg
5. 1. 2026, 14:07

Ja som si posledný týždeň užíval zasneženú krajinu na severe Slovenska. S GR86 som bol prekvapený ako pohodlne to auto zvláda bežné situácie so 40kg zavážia v kufre. Keď som sa o to sám nepokúšal tak som takmer nezažil nejaký preklz kolies ani pri rozbehu z miesta. Jasné, nejazdil som nejaké prudké kopce ale také bežné jazdenie po snehu bolo až prekvapivo suverénne (pneu continental TS870). Tešil som sa na každú jazdu. Okrem toho som jazdil ešte civicom 10g na celoročkách Pirelli SF3 a tiež super a bez žiadnych zaváhaní. Tam som skúsil aj výjazd strmou zasneženou príjazdovkou dlhou asi 100m a tiež úplne suverénne. Uvidíme ako budú fungovať tie celoročky druhú zimu ale zatiaľ sa mi zdajú na zimu super. V lete je viac cítiť kompromis.
Inak bývam v Brne a tiež mám ten problém s nedostatkom príležitostí. Ale tam je problém aj s väčšou premávkou a človek nemá toľko priestoru si niečo skúšať keď to nie je v nejakom obskúrnom čase.

-1 reagovat
Bono_
5. 1. 2026, 14:28

Já sníh teda moc rád..😊..v Plzni byl tuhle zimu na silnicích už dohromady dokonce skoro 17 hodin...stihnul jsem jen jednou cestou do práce s 9ti zatáčkama a kruháčem 10x zatočit ruční brzdou s přehozením na kruháči.. To bylo mých deset minut radosti s předokolkou. Další sněžení už jsem byl bohužel pod vlivem a ráno už bílá sranda nebyla použitelná.😏
Potěšilo mě, že cit pro plynulé rozpohybování krátký zádě mě neopustil ani s tim minimálním tréninkem, rozesmály mě auta v pangejtu na 600m rovince...🤷‍♂️
Když se někam přesouvám, hledám co nejhorší cesty který si aspoň nějak pamatuju - nejhorší, protože tam třeba nebude údržba a provoz, a pamatuju abych věděl že si tam můžu hrát.

Nebaví mě na tom - jako ostatní - majitelé věrnostních kartiček dopravních magistrátů... Extrémně pomalá jízda co nejvíc v prostředku silnice, třeba i jen mokrý/rozsolený, mě občas už celkem vytáčí. Obzvlášť, když na přehledných rovinkách nezrychlí nad 45km/h a troubí NA MĚ, že si jako dovoluju chtít je předjet. (pro kontext, ať to nevypadá že křičim na mraky: jezdim za rodinou do pošumaví, na hlavním tahu Plzeň-Nepomuk-Blatná, široký silnice, dlouhý přehledný rovinky, cestáři fungujou hned, ale při každý jedný jízdě tam i zpátky v případě sněhu tam takovýho vocasa potkam aspoň jednoho, spíš tři..., když pak odbočim na Strakonice, to je teprve přehlídka ***** - a to se ve mě probouzí diktátor co by bral řidičáky a vracel je za dvojnásobek a absolvování 2 škol smyku😁)

Co se (rozpoznatelných) 4x4 týká, nejčasteji jsou to auta co jedou nejpomaleji - řekl bych, že to kupujou právě ti co si nevěří jako takovou pojistku -4x4, Michelin, na tacháči 30, v očích smrt. Pak jsem nějaký čtyřkoly viděl vyjetý po čumáku daleko do pryč ze zatáčky, což by mohlo souviset s pocitem jistoty, střelcem za volantem a tim pádem vyšší, neubrzditelnou rychlostí, ale těžko říct....ikdyž ostatní auta asi jsou spíš popadaný po stranách/otočený🤔🤷‍♂️ těžko si udělat detailnější obrázek, když tu toho sněhu moc neni.🧐

1 reagovat
Irwinek
5. 1. 2026, 17:47

Hmm, řidičák dělaný v zimním Ústí nad Labem se stodvácou v roce 87 a Volvo 960 pod rukama - jezdí se mi dobře :-)
Jen řidičáky bych sbíral hromadně :-(

0 reagovat
sheogh
5. 1. 2026, 19:00

Vyborne, je to zabavne :-)

1 reagovat
M1chal
předevčírem v 09:28

Síce nemám už 20, ani 30, už niekoľko rokov musím sfúkavať40+ sviečok na torte... ale sneh? V tom prípade sa vo mne prebúdza malý chalan s iskričkami v očiach (:

Horehronec žijúci na južnom Slovensku si po sneh musí chodiť na rodnú zem a/alebo vyššie.
Minulý rok som šiel 300km nad polárny kruh a snehu som si užil vo všetkých formách na tisíce km

2
M1chal
předevčírem v 09:34

Autíčkar nejako blbne. Viac ako polovicu textu mi vynechalo :(
Znova litánie písať nebudem. Možno len toľko, že fínsky roadtrip s dobrými 7tis km a väčšina z toho na snehu bol nezabudnuteľný, rovnako ako silvestrovská akcia s mojim synom , kedy sme sa pošmýkali cez 3 horské prechody s úsmevom na perách (:
Poslené noci nespím. Už plánujem. Lofoty. Sám. Na R8. Teraz v januári :)

0 reagovat
Gazdiq
včera v 14:25

Já bych hrozne chtěl potrénovat někam v MSK kraji. Klidně nějakou větší plochu .Ale potreboval bych partáka, co mne provede. Sám se k tomu neodhodlam😑

0 reagovat
PepaSFI
včera v 19:36

já do toho pošlu pár připomínek. Ve sněhu jezdím moc rád, jak jsem ostatně napsal před rokem v blogu. Baví mě to. Ale všecko má svý ale. Někdo by mohl říct že to se mi to jezdí s čtyřkolkou. Omyl, Panda 4x4 rozhodně není auto co by za vás všecko zvládlo a ještě to bylo na pohodu. Je to spíš naopak. Když to klouže, je to zvláštně neposedný. Pořád cítíte jak se kola perou s adhezí a s autem to vrtí podle toho kde to zrovna zabírá. Osobní zkušenost nemám ale prý se takhle chovaly staré Audi se šnekovým diferenciálem, bez elektronických pomocníků. Nejlepší je, vzít to trochu ostřeji, když to hrabe furt, je to pohoda.
Trochu výhrady mám k tvrzení že lidi se nemají kde naučit jezdit na klouzavým. No pořád je možnost zaplatit si polygon. A největší problém je že většina lidí se nechce učit. Zkuste ve svém okolí říct že víte o zasněženém plácku a v neděli tam pojedete cvičit. Kolik lidí se přidá? Vím to, zkusil jsem to. Nikdo. A pak je další skupina. Ti co na ten plácek pojedou, tam si dají pár zatáček, párkrát do pole, pak se to třikrát povede a hurá, jsem DriftKing! A na prvním kruháku to pošlou zadkem napřed z kola ven. Kdo se chce učit, učí se kdykoliv a kdekoliv. Teď má zrovna hezký video o klouzání Special Drive kde zaznělo vše podstatný.
Taky nesouhlasím s tím že jsou jakýmsi problémem možná přehnaně opatrní a pomalí řidiči. Já se radši vyhnu pomalýmu než když mě na křižovatce zboří ten co to má v ruce. Že je někdo pomalej a neumí řídit? No to je toho. Každej máme něco. Já třeba neumím zpívat a neovládám klasické tance. A běhat taky nebudu. Když je fakt hnusně, měli by jet opatrně všichni. Tady Vysočina to má ještě lepší v tom, že fakt nevíte jak bude za půl hodiny a co číhá za další zatáčkou. Ze suchý silnice je najednou ledová plocha a holt to nevychází. A přijde mi tak nějak lepší, když to teda nevyšlo, do tý škarpy ducnout ve čtyřicítce, sehnat traktor a spravit prasklej plast, než se ve stovce podívat do lesa vohnutej kolem stromu.
A ta údržba silnic, no oni to musí udělat tak aby to nějak fungovalo. Většina lidí chce vidět že se s tím něco udělalo. Že to v rozsolený břečce jede hůř než kdyby tam byl ujetý sníh, není podstatný. Že se ta údržba dělá často blbě, to vím, mám na to papíry z vojny, z letiště. Jo mohlo by to být lepší. No ale co je dokonalý?

0
Bono_
dnes v 07:37


Ty předpokládam taky nelezeš do sboru a nemotáš se po parketu mezi tanečníkama klasických tanců, nebo se nehlásíš do štafety....🧐 To je ten problém, z privilegia řízení auta pro lidi se zájmem se stala nároková věc pro každýho s dírou do prdele, nehledě na schopnosti/vědomosti - půlka lidí se bude do krve hádat, že (střelný) zbraně nikdo nemá mít, protože jsou "zlý a nebezpečný", a pak sednou do auta aniž by ho uměli ovládat - a nenapadne je že z auta je v jejich rukách neřízená zbraň. Ty by ses, přepokládam, taky asi necpal na taneční/zpívací soutěže nebo na olympiádu....nebo jo?😁
Píšu tady o (ne málo) lidech na silnici, který tam, kde ty jako zkušenej řidič se schopností předpokládat namrzlou silnici za zatáčkou pojedeš 40, oni jedou 10-20km/h, ideálně spíš prostředkem. Jestli je u vás nemáte, tim líp pro vás, ale tady na západě se za posledních pár let množí tyhle existence exponenciálně.😏 Dřív bylo zvykem nevyjíždět, když to člověk nezvládal.🤷‍♂️

Co se plácků na trénovábí týká, u nás je fakt problém je sehnat...lidí bych sehnal v okolí dost, ale neni kde....nejbližší bezpečná opuštěná plocha je uprostřed lesů 45minut cesty, kde tou dobou už lítaj floutkové z okolních vesnic ve feliciích určených k destrukci, podpořeni něčim v krvi. Mezi nima a jejich rampama na skákání se fakt nic učit nechceš.😒
Z mý bubliny by na ten polygon spousta lidí i jela, ale za ty peníze si prostě pořídí životně důležitější a nutnější věci... Já bych to třeba propojil s děláním řidičáku jako podmínku pro splnění zkoušek, nebo bych nechával možnost jen 4 místo 12 bodů dokud to nesplní. Na řidičák si lidi šetří/splácí ho i několik měsíců, tak ať s tim počítaj od začátku - ŘP už nestojí 6ku a málokdo dneska z vejplaty zvládne dost šetřit na potřeby, natož na "zbytečnosti", a na polygon už si pak nevzpomenou... Dokud teda náhodou nenasněží. 🤷‍♂️

Pokud nejedu po silnici v době, kdy tam lítají dálniční střelci, tak sám patřim v naprostý většině případů do průměrnýho tempa, prostě držim krok s provozem, protože to je v poměru rychlost/bezpečnost zdaleka nejlepší varianta, je mi jedno když se jede v koloně dle podmínek 60 nebo 110, prostě držim krok...silnějším ustupuji, když si myslí že to má v paži, třeba i opravdu má - bliknu, uhnu ke kraji a rád zpomalim, ať to netrvá dlouho....a slabším nepomáhám tlačením nárazníkem, ale držim si bezpečnej odstup a očekávám že by mohli projevit základy ovládání auta, případně vzácně i nějakou uvědomělost a slušnost...💁‍♂️
No a pak je tu skupina, který neuhneš ani neustoupíš.☺️ Jen se vlečou, na přední kulhají, zadní táhnou za sebou. A ti nejsou slabší, ti jsou zralí akorát na utracení/odebrání věrnostní kartičky.🤷‍♂️😎 To je, řekl bych, ta skupina přehnaně opatrných a pomalých řitičů.

Ale souhlasim s tim, že přehnaný sebevědomí po jedný (půl)hodině na letišti/parkovišti/jakýkoliv jiný ploše je nebezpečnější 🤔 - nebo spíš rychleji nepředvídatelný než ten pomalej, tam máš aspoň čas si ho přečíst a čas na reakce... Teda ono je přehnaný sebevědomí nebezpečný pořád, a mimo sníh je vidět určitě mnohem víc než ty pomalu se pohybující překážky na sněhu.

0
PepaSFI
dnes v 19:03

ne, na olympiádu se hlásit nebudu, ani na soutěž v tanci ale ona ta cesta do kauflandu taky není finská rally. Podstatou zimní jízdy běžného uživatele není velkolepé vytáčení driftů. Jde o to ten smyk pokud možno nedostat a když už, tak bez následků. A základní metodou jak smyk nedostat je, jet opatrně. A hranice mezi moc opatrně a málo opatrně je velice nejistá a každý ji máme jinde. A podle toho to taky vypadá. Vsadil bych se o cokoliv, že kdyby byla ta možnost skočit v čase a zeptat se někoho kdo udělal tři kotrmelce do pole, tři sekundy před tím, jestli by to nechtělo trošku zpomalit, odpověď by byla že ne, že to má pod kontrolou. Tím nechci v žádným případě nějak zavrhovat rychlou jízdu ale taky nechci nikomu vyčítat opatrnou jízdu. Jede tak jak to cítí a já nemůžu nijak posoudit co ho k tomu vede. Veze děti, košík vajec, blijícího psa, štěkající tchyni nebo si prostě uvědomuje že to neumí a jede podle toho. Někdo to taky neumí a neuvědomuje si to. Kdo posoudí co je správně?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte