Už je to jisté. Aston Martin, jeden z nejtradičnějších výrobců klasických GT, dvorní dodavatel oddělení Q a tím zprostředkovaně i Jamese Bonda, zkrátka značka znalců, gentlemanů s vytříbeným vkusem a tradicionalistů, postavil SUV. A brzy ho bude prodávat. Zatím jsme viděli video z trati WRC, kde s ním poměrně spektakulárním způsobem dovádí šéfkonstruktér Matt Becker. Víme, že novinka bude mít patrně jako základní motorizaci dvakrát přeplňovaný čtyřlitr od AMG, jako doplněk možná V12, že nejspíš bude i kupé a skoro určitě hybrid. A že to bude auto, které budou houfně kupovat kalifornští zubaři, bohaté paničky v Chelsea, ruští “podnikatelé” a spousta dalších lidí, které si s obrazem Aston Martinu tak úplně nechcete spojovat.
V očích obyvatel Údolí benzínových hlav to bude další v řadě svatokrádeží, další známka toho, že časy se mění a nic už není jako dřív, další krok od skvělé minulosti plné dé-bé-pětek k éře hrozných SUV. Budou tvrdit, že se další obchodní společnost (to je, jen tak mimochodem, právní entita, jejímž cílem je generovat svým majiteům zisk) “zaprodala” módní vlně a dovolila si vyrábět to, co lidé chtějí kupovat.
Já si ale při pohledu na DBX dovádějící v bahně vzpomněl na něco úplně jiného než na kalifornské zubaře a dámičky z Chelsea. A dokonce i na něco jiného než na srovnání s DB5 a s ním související zatracení nového a vysokého vozu. Já jsem si totiž vzpomněl na Strýčka Oswalda. Že ho neznáte? Tak si přečtěte jemu věnované povídky a jeden román od Roalda Dahla. Věřte mi, nebudete litovat.
Důležitější než literární kvality díla je ale fakt, že postava legendárního britského gentlemana a zároveň největšího proutníka své doby a možná i lidské historie používá ke svým cestám napříč zeměmi Britského Impéria automobil značky Lagonda, po velkou část své historie nerozlučně spjaté právě s Aston Martinem. Jeho Lagonda je tak v očích většiny lidí typickým předchůdcem právě slavné DB5 nebo dnešní DB11.
Jenomže když se do oněch povídek začtete a představíte si, kudy asi tak Oswald jezdil, dojde vám, že s DB5 by takový počin byl poněkud náročný a s DB11 nejspíš zhola nemožný – pokud byste tedy nedisponovali naprostou přezíravostí k životnosti čehokoliv a doprovodnou karavanou jako pánové z TopGearu. S tím, jak se jejich použití omezovalo na cestování po civilizovaných částech Evropy, Ameriky či později Asie a dalších kontinentů, se gétéčka stala poněkud choulostivými, jejich světlá výška se zredukovala na hodnoty dříve vyhrazené závodním vozům a jejich terénní prostupnost byla anihilována.
Pokud by takový moderní Strýček Oswald hodlal vyrazit z Londýna do Karáčí, Marákeše či Káhiry, nebo snad ve své honbě za šířením své genetické informace měl v plánu navštívit Kapské město nebo dojet až do Pekingu, nejspíš by k Astonu DB11 potřeboval ještě několik náhradních exemplářů a nákladní vrtulník, který by mu je přivážel na patřičná místa v divočině.
Strýček Oswald by potřeboval DBX. A stejně tak by ho vlastně potřeboval i James Bond – ať už kvůli místům, kam ho jeho povinnosti agenta s povolením zabíjet občas zavedou, nebo proto, že by s ním konečně mohl zapadnout do davu a stát se nenápadným. Alespoň tedy pokud by zrovna bojoval za záchranu světa v Chelsea, Beverly Hills nebo Dubaji.
A že většinu DBX budou vlastnit lidé, kteří Oswalda ani 007 vůbec nepřipomínají? Myslíte, že to bude něco nového? Vzpomeňte si na to, že značku Aston Martin do značné míry zachránila bondovka Goldfinger, po jejímž uvedení do kin vystřelily prodeje modelu DB5 na úroveň, kdy je limitovala jen kapacita továrny. To znamená, že typickým majitelem DB5 nebyl někdo podobný Jamesi Bondovi. Jeho typickým majitelem byl někdo, kdo si to auto koupil proto, že ho viděl ve filmu.
Opravdu si myslíte, že ti lidé byli víc cool než ti, kteří si dnes koupí DBX? A je to důvod, aby bylo DBX uncool? Není na čase se smířit s tím, že doba dospěla do bodu, kdy placaté auto, jehož výhody se projeví v rychlostech, kterých na silnici téměř nikdy nedosáhnete, zkrátka nedává tolik smyslu jako vysoké auto, které je pořád nesmyslně rychlé a zároveň s ním dojedete všude?
14. listopadu 2018, 14:12
-1
Je jasne preco sa predavaju a je jasne preco sa vyrabaju. Ludia chcu aspon nadych prakticnosti a taktiez SUV robi konkurencia a velmi uspesne. Je jasne preco do toho chce AM a dufajme ze bude uspesne ,aby prezilo dalsich par rokov. A vacsina kritiky na SUV pochadza od ludi co na to nemaju,pripadne nie su cielova skupina alebo od novinarov. Fakt je ze napr pre Juznu ameriku alebo Afriku,SUV dava zmysel viac ako nejake sportove auto co sa bude trapit. Fakt je ze aj tie vykony sportovych aut vystrelili do takych sfer, ze preniest na cestu je to uz pomaly nemozne.
14. listopadu 2018, 15:43
0
Celkem jasný důvod - i zbývající automobilky chtějí naskočit do rozjetého "SUV vlaku", protože zákazník si to žádá. Že SUV je hlavně na honění ega, víme všichni. Ti praktičtější k tomu přidají pohodlnější nastupování, pocit bezpečí či lepší manipulaci s prcky.
Ale jak trefně Vojta poznamenává, o peníze jde především.
14. listopadu 2018, 16:35
1
Tak samozřejmě že chtějí. Je to byznys :) Každej chce vydělávat a prodávat. Nemožné plést zážitky za volantem a nějaký jančení kolem závodů s výrobou a prodejem nových aut. To je jako myslet si že každej kdo hraje profesionálně tenis to dělá z lásky ke sportu a hrál by to skvěle i zadarmo...
14. listopadu 2018, 19:58
0
''Strýček Oswald by potřeboval DBX'' - nestačil by strýčkovi třeba Range Rover? No dobře, to byl žert - on s tím taky musí jezdit mimo civilizaci. Ale co třeba Bentley Bentayga? Má to techniku od VW, není to nic levného takže tam snad nějaká kvalita a výdrž bude + Bentley vyrábí různé bazmeky a luxusní limuzíny, takže ta Bentayga svému rodokmenu ani moc ostudu nedělá.
Co se týče SUV od ''sportovních'' značek, tak rozumím že business je business, ale strádá snad Lamborghini nebo Aston Martin natolik, že to nutně potřebuje? Image značky je kromě historie a tradice taky o tom, jakou má modelovou řadu. Tohle je fakt, o pravdivosti kterého se vůbec nehodlám bavit. Gallardo a R8 jsou příbuzná auta - Audi je však taky A1 nebo Q3, přičemž Lamborghini je prostě Lamborghini.
Ale víte vy co? Mně se moc líbilo takové Cayenne první generace. Tehdy jsem to vnímal jako TOP auto - velká kára od Porsche, nabitá výbavou, výkonem a jízdnímí vlastnostmi o kterých se může jiným SUV jenom zdát. Podobná SUV jednoduše neexistovala. A právě v tom je ten vtip. Když je něčeho hodně, tak to na výjimečnosti ztrácí. Kdyby s tím Aston přišel v roce 2000-2005, udělal masivní, elegantní karoserii a nasadil čumák třeba od Vanquishe, asi bych se uslintal. Dnes to pravděpodobně nebude nic extra - jen další obyčejné SUV jako třeba Urus.
A na závěr bych chtěl taky okomentovat technickou stránku věci. Třeba v takovém roce 2003 by bylo SUV od Astonu nejen výjimečným, ale hlavně by mělo motor jako Aston, znělo by jako Aston, a jsem si jistý že v interiéru by bylo útulně a luxusně. Luxus, on je bratři taky v detailech. Jsem si jistý, že i obyčejná tlačítka by byla vyrobena z ušlechtilých materiálů a každý detail by byl hezky precizní a mechanický jak na dotek, tak při užívání. A co dnes? Místo elegantních budíků nějaká debilita jako z předpotopních PC her, a nebo dokonce dotykové ovládání klimy. To si raději koupím třeba Subaru Forester, kde narozdíl od Astonu zřejmě nehrozí to, že mi to nějaká nula očůrá nebo obejde klíčem. Toť můj skromný názor.
14. listopadu 2018, 20:02
0
Poznámka - Aston nemá v posledních modelech (DB11, Vantage, nejspíš i DBX) žádné dotykové displaye. Klima se ovládá normálně čudlíky, jen zobrazování se koná na prostředním horním displayi...
17. listopadu 2018, 21:49
0
Urus je obyčejné SUV, souhlas.... :-D A módní vlna SUV jede už 20 let...
15. listopadu 2018, 07:00
0
Je to věcí pohledu, zmíněnou DB5 jsem taky kdysi potkal na zimákách v 15cm sněhu s veselým majitelem za volantem. Bentley v počátcích stavěl velká robustní auta pro rychlou jízdu po rozbitých cestách, takže svým způsobem to návrat ke kořenům je. Dneska je takový auto pro zákazníky spíš pozéřina a pro automobilky ekonomická nutnost.
17. listopadu 2018, 21:50
0
Pozéřina je fajn věc...