načítám data...

Alfa Romeo Tonale: To jsme se ale načekali

První Alfa Romeo po mnoha letech na sebe strhává velkou pozornost a také jsou do ní vkládány velké naděje. Dokáže Tonale tyto naděje naplnit?

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Značka to ve své moderní historii nemá lehké, ale pozor, teď je tu ale zlom! Vypadá to, že si Italové uvědomili, že by bylo fajn zas prodávat auta ve velkém. Nyní sice patří automobilka pod skupinu Stellantis, ale Tonale bylo ohlášené a vyvíjené ještě před spojením (proto třeba nestojí na platformě PSA), takže zásluhy za zrození míří opravdu do Itálie. Tonale vstupuje do nejprodávanějšího segmentu dneška – středních SUV. Konkurenty tak budou vozy o velikosti Karoqu a podle mě je to skvělý tah. To nejdůležitější co teď Alfa Romeo potřebuje, je dostat se zpátky do povědomí lidí.

A jaké je tedy Tonale autem? Především krásným. Alespoň v rámci kategorie, ve které je. Nečekejte nějaké extrémní výstřelky, ale už z dálky je jasně rozpoznatelná, a to je důležité. Nechybí všechny klasické prvky, které ke značce patří. Především trojúhelníková maska, která si vynutila změnit umístění SPZ. Jestli mě paměť neklame, tak je to asi jediné prodávané auto, které má tuto zvláštnost. Nebo vás napadá ještě nějaké jiné? Na masku navazují úzké světlomety s výrazným denním svícením, které jakoby připomíná trojici světlometů u Alfy Romeo 159, kde se mi to tak líbilo a tady je to zrovna tak.

Foto: Autíčkář.cz

Z boku zaujmou především kola s pěti kruhy, která už také tradičně k Alfě patří. Zde jde o nejmenší osmnáctky. Vzhledu by určitě prospěl větší průměr, ale vyšší guma pomáhá komfortu, o čemž si ještě povíme později. Jinak jsou boky auta jednoduché bez nějakých významných prolisů nebo zlomů. Designéři si zkrátka vystačili s elegantní plynulou linkou oken a decentním chromováním u prahů. Vzadu se pak opakuje motiv trojice světel, a to je vlastně tak nějak vše. Není zde přehnané množství významných prvků, ale přesto jako celek auto funguje. Italové zkrátka umí udělat krásné auto i z SUV. Dokázali to už se Stelviem, které je (alespoň pro mě) prakticky nejhezčí „auto na chůdách“. Tonale ve své třídě také patří k tomu nejlepšímu.

Foto: Autíčkář.cz

Uvnitř budu s kladnými pocity pokračovat. Již po otevření na vás dýchá trochu sportovní duch Alfy. Můžou za to pěkně tvarovaná sedadla? Nebo kulatý volant se startovacím tlačítkem? Nebo snad kulaté výdechy po krajích přístrojové desky? Nebo mi to snad podsouvá moje podvědomí, protože se od Alfy nějaká ta sportovnost tak trochu předpokládá? Asi to bude kombinace toho všeho. Hlavní je, že je to uvnitř na pohled i na dotek všechno hezké i kvalitní.  Pravý hliník sice nečekejte, ale kůží obšitá palubka působí hodnotně, stejně jako zbytek kabiny.

Také prostornost je bez připomínek. Co potěší, jsou drobné detaily nejen v kabině, ale na celém autě. Sem tam je trochu navíc vyražené logo Alfy, třeba na hlavových opěrkách nebo na bezdrátové nabíječce na telefon. Hrdí Italové také nezapomněli na svoji vlajku, a proto je nejen za řadicí pákou, ale také třeba v bočních blinkrech. Co mě osobně hrozně moc potěšilo, byly nabízené vzhledy přístrojového štítu. Máte tu na výběr tři typy. U každého můžete zvolit, co se bude zobrazovat uprostřed (moc se mi líbil ukazatel výkonu motoru a elektromotoru) a také v pravém budíku. První vzhled odkazuje svým fontem na historii, druhý je obdobný, ale moderně pojatý a třetí minimalistický. Všechny mají ale společné to, že jsou krásné a plné všemožných údajů, když si je pozapínáte.

Foto: Autíčkář.cz

U Tonale máte na výběr ze tří motorů. Tím nejzajímavějším bude plug-in hybrid s parádním výkonem 280 koní, ve kterém se už Viola svezla, ale na test ještě čeká. Druhým motorem je méně elektrifikovaný čtyřválec, který je naladěný buď na 130 koní, který vyzkoušel Honza, nebo na 160 koní, které mám k dispozici já. Nakonec je v nabídce i diesel o výkonu 130 koní.

Benzínovému čtyřválci o objemu 1.5 litru se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou TCT pomáhá elektromotor o výkonu 15 kW a 55 Nm. Ten zajistí pohon kol i při vypnutém benzínovém motoru při nízké zátěži nebo při manévrování po parkovišti. Pohon se tedy označuje jako mild-hybrid. Podle reklamních prohlášení „Alfa Romeo přichází s tímto pohonem, aby nabídla autentický elektrifikovaný zážitek. Tonale tak dosahuje výkonu typického pro benzínové motory při kombinované spotřebě srovnatelné s dieslovými motory. Pohon má navíc mimořádně lineární průběh výkonu a skutečně brilantní akceleraci.“

Foto: Autíčkář.cz

Tak si to probereme popořadě a pěkně odzadu. Tato verze má papírové zrychlení na stovku za 8,8 vteřiny a vlastně je to na takové auto tak akorát. Navíc u toho má ve vyšších otáčkách (cca od 3,5 tisíce výš) i docela pěkný zvuk. Sice je dost tlumený, jak je v dnešní době zvykem, ale náznaky tam jsou. Když na to tedy řidič šlápne, určitě se dá s tímto motorem hezky svézt. Lineární průběh výkonu zajišťuje turbomotor s plochou křivkou výkonu a taky občasná výpomoc elektromotoru, který umí pomoct vždy ve správné chvíli – buď v nízkých otáčkách, nebo třeba na půl vteřinku při řazení v těch vysokých.

Pak je tam zmiňována spotřeba benzínového motoru srovnatelná s tím naftovým, a to mohu potvrdit. Po týdnu jezdění všude možně jsem skončil s pěknou hodnotou 6,3 litru benzínu na každých sto kilometrů. Na to, že jsem řídil prostorné vyšší rodinné auto po dálnicích, ve městě i okreskách je tedy toto tvrzení opravdu pravdivé. To je skvělá zpráva třeba pro ty, kteří vybírají auto i trochu rozumem, i když se to k Alfě Romeo úplně nehodí.

Foto: Autíčkář.cz

A co ten elektrifikovaný zážitek? Ten je tady taky, ale nejvíce ho pocítíte hlavně při klidné jízdě. Začíná to už při nastartování. Až si za pár týdnů zvyknete (já jsem to nestihnul), že je startovací tlačítko na volantu, pouze auto tiše zabzučí a můžete vyrazit. Auto se při příznivých podmínkách (alespoň trochu nabitá baterie, není potřeba plně klimatizovat a podobně) snaží rozjíždět neslyšně a do takových 20 km/h mu to často i jde. Pak se většinou neznatelně připojí i benzínový motor. Ten se pak umí vypnout při plynulé jízdě po rovině nebo samozřejmě z kopce. 15 kW pak překvapivě stačí i na lehčí akceleraci. Pro hračičky jako jsem já je k dispozici i ukazatel, kde vidíte, kolik si ještě můžete dovolit. Pro ostatní je to jednoduché, prostě si jezděte tak, jak potřebujete a díky tichému motoru často ani nepoznáte, jaký motor právě zabírá. Odměnou je pak spotřeba, která se drží ve velmi rozumných mezích. Úplně elektrickým zážitkem bych to tedy nenazýval, protože na jakékoli zážitky má elektromotor málo výkonu, ale dobře.

No a najdou se i nějaká negativa? Moc jsem si neporozumněl s dvojspojkou, která se většinu času chová příkladně a sází tam neznatelně jeden kvalt za druhým, ale pak najednou sem tam škubne. Není to často a jde spíše o specifické situace, ale nemůžu to nezmínit. Také si s ní užijete, pokud už máte vybitou baterii a potřebujete na parkovišti popojíždět o pár centimetrů, ale to už bude taková nepěkná vlastnost většiny převodovek tohoto typu. Jediný neduh, který se od ní ale dočkáte vždycky je dloooouhatánská prodleva při prošlápnutí plynu. Takové dvě vteřiny si u ní počkáte vždy. Tady bych opravdu zvážil příplatek za ta pěkná velká pádla řazení pod volantem, abych se mohl na předjíždění připravit o chvilku dřív.

Foto: Autíčkář.cz

Pojďme ale k něčemu veselejšímu, a tím jsou jízdní vlastnosti. Skvělý podvozek je totiž to, co všechny Alfy spojuje a Tonale naštěstí v této tradici pokračuje. Nečekejte jízdu jako na obláčku, ale komfortem se auto rozhodně nemá za co stydět. Tlumiče se můžou opřít do perfektně tuhé karoserie. Díry se do auta sice trochu přenáší, ale ne nepříjemně, spíše aby o nich řidič věděl a byl ve spojení se silnicí. Když přidá na tempu, budou se mu tyto informace hodit. Významně tomu pomáhají 18“ kola, která zmiňuji výše. Díky vyššímu profilu pneumatik (235/50) se nemusíte bát nedokonalostí našich silnic, ale stále nepřicházíte o jistotu při jízdě. Auto se zbytečně nenaklání nebo nepohupuje, ale jistě letí vpřed a těší se na každou zatáčku, která se před ním objeví. Stačí zadat povel volantem a předek se hned stáčí, žádný náznak nedotáčivosti tu v normálních rychlostech nenajdete. Rozumná hmotnost kolem 1500 kg je díky lehčímu benzínovému motoru hezky rozložená mezi nápravy. Snad jen to řízení… Sice je přesné, ale příliš lehké a do volantu vám neproudí vlastně žádné informace. Kde vyšší pneu škodí, je chování na brzdách, kde má auto tendenci trochu plavat a poměrně brzy spouští i varovné blinkry. Přesto v rámci třídy středních SUV jde o dokonalý mix pohodlného i sportovnějšího ježdění, ze kterého by si někteří výrobci měli brát příklad.

Závěr

Alfa Romeo Tonale možná není tou pravdou Alfou, kterou by si někteří velcí fanoušci značky přáli. Je ale přesně tou Alfou, kterou nyní značka potřebuje. Alfa Romeo prostě musí navýšit prodeje, dostat se zas do povědomí lidí. Nejenom nadšenců do aut, ale lidí, kteří auta reálně ve velkém kupují. Právě středně velké SUV je tou cestou. Pokud se jí to povede a začne být zas v černých číslech, jistě se můžeme těšit i na ta zajímavější a sportovnější auta. Snad pod skupinou Stellantis neztratí stoji osobnost a nabídne ve svých vozech něco víc, tak jak to vždycky uměla. Držím jí palce. Jako ale fakt hodně!

Foto: Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1469 ccm, mild hybrid
Výkon: 118 kW (160 k) při 5750 ot/min
Točivý moment: 240 Nm při 1500 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická dvoujspojka TCT
Maximální rychlost: 212 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s 
Provozní hmotnost: 1525 kg 
Průměrná spotřeba v testu: 6,3 l/100 km
Cena (Tonale eHybrid 160 TI): 1.088.000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
13. června 2023, 08:19
0

Pokud bych ji opravdu chtel, snazil bych se dostat k verzi 2.0T.

reagovat
Mi
Michal Lenc
13. června 2023, 09:21
0

Ty jsi byl fotit u nás před fabrikou? Je pravda, že v sobotu tu moc aut nejezdí.

reagovat
ro
rock
13. června 2023, 10:01
0

Nemohu si pomoct, koukám na to ze všech stran a přijde mi to jako naprosto nehezkej blop.
Snad to bude v reálu lepší, ale moc na to nesázím. Pro mne je Alfovský designový jazyk nekompatibilní s SUV a to co na Giulii (s drobnými výhradami) docela funguje, je na Stelviu horší a na Tonale úplně v háji.
A vlaječka ve světle je hezkej detail, ale nezachrání to.

reagovat
StreetPro
13. června 2023, 10:11
0

Ad převodovka - vážně je prodleva 2s? To zní až strašidelně... stará ZF 6hp reaguje úplně instantně (mám teda xHP lvl 2)... tady musela být nějaká chyba nebo běžící adaptace, ne?

reagovat
Lukáš Naske
13. června 2023, 10:39
0

Přijde mi, že ten systém je naladěný víc jako hybrid a většinou si chce při akceleraci pomoci nejdřív elektromotorem. Ono to často v té úvodní vteřině pomůže, ale když pořádně šlápneš na pedál, tak to samozřejmě nestačí. Auto si to ale uvědomí až po té chvilce a pak ještě musí vyhnat motor do otáček a třeba podřadit o dva nebo tři stupně, na což nebylo připravené.

Nevím, jestli to budou přesně dvě vteřiny, bral jsem to spíš pocitově ale opravdu to trvá déle než jinde. Naštěstí je tohle věc, která by se dala softwarem opravit a zlepšit, tak uvidíme…

Riccardo Martora
13. června 2023, 13:31
0

A nezlepší to přepnutí do režimu Dynamic? Nebo v něm je to stejná písnička?

Lukáš Naske
13. června 2023, 13:45
1

Jo, v dynamic je to rozhodně lepší. Vlastně jsem o režimech do testu nedal ani čárku co...
Tam auto počítá s tím, že budeš chtít zrychlovat, tak po zadupnutí hned přeřazuje. Prodleva se tím zkracuje cca na polovinu a už je taková jako u jiných turbomotorů podobné velikost.

Tommas
13. června 2023, 13:45
0

Tuhle informaci jsem zaznamenal i z jiných testů tohoto hybridu. A údajně tomu nepomůžou ani ty pádla pod volantem, které zmiňuje autor. Protože i při přeřazení pomocí nich se prostě musí počkat, než převodovka tento pokyn " vezme na vědomí".

Riccardo Martora
13. června 2023, 14:05
-2

Mno takže očividně není chyba v převodovce, jen v nastavení jízdního režimu. Možná by to bylo fajn do recenze zmínit, když už je to výslovně vytýkáno.

krab
14. června 2023, 09:05
0

Rychle umělo podřadit i starý TCT ... sice teda taky umělo předvést leccos, specielně, když jsi dal třeba půl plynu jen a ono nevědělo kam a vůbec jestli si podřadit. Ale to bylo u Giuliett nebo Mita , to by bylo velice špatný, kdyby to dělalo i nový auto :(

No, ohledně Tonale nevím, jsem zvědavej, na můj vkus je cena příliš vysoko. Rozhodně třeba kvůli ceně bych o tom jako o nějakém příštím autě pro partnerku neuvažoval, ostatně sama na to jednou dívala a když zjistila co Tonale stojí , tak to bylo jasný "no go". Konkurence je levnější a hybrid má taky vychytanější , například RAVka ..

HeavySmoker
13. června 2023, 10:44
0

Dobrá správa je že v Alfe pochopili, že nemôžu hrať rovnakú hru ako nemecká trojka a tie ceny nasadili bližšie svojmu postaveniu. Trhu to ale zjavne nestačilo a na výber je pekná zásoba skladoviek s 0km za 700 tisíc a aj tak stoja (to je dnes tak na Karoq v chladničkovej bielej s ničím). Aj na vlastnú konfiguráciu sú u predajcu výrazné zľavy. Dopyt z prvého kvartálu tohto roku ochladol podozrivo rýchlo.

reagovat
esmo
13. června 2023, 13:14
0

Kde jsou sakra za takové ceny? :D

HeavySmoker
13. června 2023, 13:46
0

ČR bude ako vždy špecifický trh. Dopytoval som ho u nás na strednom Slovensku u dealera, prišla mi ponuka na pekný 130k benzín v červenej za 31 tisíc Eur. Verím že pri nákupe na IČO by to šlo aj lepšie.

beastar
13. června 2023, 13:58
2

Aneb Čechy nejbohatší země na východě. :D Těch důvodů je několik. Mimochodem i ve Švýcarsku jsou pěkné kousky za takové ceny. Což je co říct při porovnání kupní síly obyvatelstva.

Vr
Vrooom
13. června 2023, 15:57
1

Jednou jsem to potkal v takové pěkné zelené a stříbrný kola a vypadalo to fakt dobře. Normální auta mě nazaujmou ale tohle mělo něco do sebe.

reagovat
Sa
Sato
14. června 2023, 09:31
0

Práve som ju videl naživo a musím uznať, fakt pekné. Škoda len že to nie je normálna nižšia stredná namiesto "karoq třídy", to by ten dizajn bol asi ešte o level inde.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem