načítám data...

6 mýtů, kvůli kterým se (možná) bojíte jet na okruh

24. října 2017, 07:22 30 komentářů Vavris Vavrisovic TopX

'Jeď si to vyzkoušet na parkoviště', zní univerzální rada, když si chce někdo osahat chování auta v mezních situacích. Podle nás je ale daleko vhodnější vyjet na malý okruh...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Chcete si vyzkoušet jízdu na okruhu, ale nemáte k tomu odvahu? Máte pocit, že na to nemáte vhodné auto či schopnosti? Nebo jste si to vždycky chtěli vyzkoušet, ale nakonec tuto kratochvíli zhodnotili jako zbytečnou? Pak právě pro vás jsou určeny následující řádky. Pokud jste někdy uvažovali či uvažujete, že by výlet na okruh stál za otestování, ale racionálně jste nakonec onen nápad zavrhli, možná zjistíte, že vaše obavy jsou jen mýty. A že výlet na trackday je třeba ten nejlepší způsob, jak ukončit sezonu.

Moje auto okruhovou jízdu nevydrží – zničím si jej

Tohle je asi nejčastější argument, který od lidí běžně slýchávám. O peníze jde vždy až v první řadě, takže představa rozbitého a unaveného auta smutně stojícího na parkovišti u okruhu hravě přebije myšlenky na nějakou zábavu a řízení na dráze. Většině lidí zkrátka takové riziko nestojí za to. Přitom jen málo mýtů je vzdálenějších realitě, než tento. Je-li auto nové, či zánovní, zvládne pár jízd s prstem v nose a ani se u toho nezapotí. U starších aut už je samozřejmě žádoucí, aby byla udržována v kondici, ale pokud si troufnete ujet s nimi 300 kilometrů, pak pravděpodobně neexistuje důvod, proč byste se měli bát vjet na okruh. Ostatně, náš závodní seriál PlechCup zvládají s trochou servisu i auta za 15 tisíc, takže není důvod se obávat, že zrovna vaše vozidlo by po dvou kolech vyvrhlo vnitřnosti a zemřelo. Samozřejmě nechceme tvrdit, že rychlá jízda v zatáčkách, brzdění a akcelerace na plný plyn je to samé, jako výletit si v neděli pohodovým tempem, ale zkazky o zničení auta jsou realitě vzdáleny minimálně stejně. Podrobnější informace najdete v našem článku 5 věcí, které potřebujete vědět, před první jízdou na okruhu.

Nemám sportovní auto, co bych tam dělal?

K jízdě na okruhu se samozřejmě nejvíce hodí sporťák nebo třeba hot hatch, avšak ani obyčejné vozidlo nemusí být překážkou. Nechcete-li lámat traťové rekordy, ale spíše poznat chování vašeho čtyřkolového přepravníku v mezních situacích, není druh auta zase tak důležitý. Ostatně za dobu, kdy okruhové dny pořádáme, už se nám po trati proháněl Mercedes třídy S nebo rozložité MPV. Na malých tratích typu Vysoké Mýto navíc ani není třeba závratných výkonů, abyste měli pocit akce – zatáčky vám dají zabrat i se skromnou porcí koní. No a třeba nakonec zjistíte, že je vaše běžné auto (a nebo vy sami) mnohem schopnější, než jste si mysleli.

Nevěřím si, budu dělat ostudu a budu pomalý

Žádný učený z nebe nespadl. Všichni jsme někdy poprvé zkoušeli bruslit nebo jezdit na kole a s autem je to vlastně úplně stejné. Kdo nic nezkusí, nic nepokazí. Obezřetní nováčci jsou přítomni téměř na každé akci a ostatní s tím počítají. Pokud nebudete ostatní blokovat a sem tam kouknete do zrcátka, téměř jistě nikomu vadit nebudete. No a že to napoprvé nebude nijak rychlé? Málo kdo přijede a drtí soupeře i rekordy na kolo. Ale pokud se budete snažit (a nebo si třeba necháte od někoho poradit), budete se rychle zlepšovat. Navíc volné okruhové dny nejsou žádný závod. Nejedná se o čas (byť mnozí se samozřejmě snaží zajet co nejlepší), ale o zábavu anebo třeba nabytí nových zkušeností. A začít na malém okruhu jako Mýto je vlastně úplně ideální – díky členitosti tratě se nejezdí závratnou rychlostí, takže nehrozí žádný velký průšvih. Navíc si vše osaháte a dostanete do sebe správné návyky, takže se pak budete cítit daleko komfortněji, když se třeba vydáte na návštěvu velkého okruhu jako Brno nebo Most.

Jezdit pořád dokola musí být nuda

Z hlediska běžného člověka samozřejmě ano. Ale běžný člověk by takovýto článek otevřel leda omylem. Pokud vás ježdění baví, bude vás na sto procent bavit i okruh. I když dráhu obkroužíte 100x dokola, na jeden den a první pokus toho budete mít tolik k naučení a pilování, že se nebudete mít kdy nudit. Je samozřejmě pravda, že ostřílení matadoři mají své oblíbené a neoblíbené okruhy a některé je dokonce nebaví, ale to je způsobeno právě tím, že jsou už ošlehaní matadoři. Učení správné stopy a brzdných bodů, snaha zlepšit čas nebo poznat chování auta na limitu vás na první pokus zahltí natolik, že si ani nevzpomenete, že dané míst projíždíte třeba potřicáté.

Můžu se projet po okresce anebo smykovat na parkovišti – co mi okruh přinese navíc?

Také tento názor jsem zaslechl už několikrát a ze své vlastní zkušenosti a také zkušeností kamarádů můžu jednoznačně prohlásit, že pokud se chcete naučit auto pořádně ovládat, je malý okruh ideální řešení. Pokud nemáte vypínací mozek a pud sebezáchovy, jen stěží se na veřejné silnici uvolníte natolik, abyste se pokoušeli balancovat na hraně přilnavosti, zjistit, co se stane při prudkém brzdění do zatáčky anebo třeba naučit vodit auto bokem. Na okruhu to jde velmi rychle. S vědomím, že je kolem dost místa pro chybu a nikdo vám nevyletí ze zatáčky v protisměru, najednou nebudete limitování strachem nebo opatrností. Dovolíte si víc a budete se učit mnohem rychleji. Myslím, že už po prvním okruhovém dni pocítíte hmatatelná zlepšení. A to i v činnostech, která na zasněženém parkovišti nikdy natrénovat nemůžete.

Stojí to moc peněz

Nebudeme si lhát. Nic není zadarmo a každá sranda něco stojí. Ale okruhové ježdění rozhodně není nějakou nedosažitelnou záležitostí pro horních deset tisíc. Na nejbližším trackdayi si můžete zajezdit už za 2000 Kč. Tedy za třetinu toho, co stojí průměrná škola smyku. Připočíst je nutno i nějakých pár stovek za proježděný benzín a nepřímé náklady vzniklé opotřebením pneumatik a brzd. Ty je však možné minimalizovat, pokud si přečtete našich 5 rad, před první návštěvou na okruhu. Tak co, uvidíme se v Mýtě?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
24. října 2017, 08:23
0

Sice už to tu většina lidí zná, ale na posledním trackday se stejně našly případy, které se tím neřídily, takže ke každému takovému článku bych přidal (klidně pořád dokola) ještě to vaše desatero :)

reagovat
Snowman000
24. října 2017, 08:26
0

Jo konecne budem tam...biele XV...snad ho tam neznicim a dojdem zase do BA :D

reagovat
Jakub Pospíšil
24. října 2017, 11:53
0

No...stejně se na to s dieselovým Volvo kombíkem dlouhým jako tejden necítím :)

reagovat
Adam Forman
24. října 2017, 12:43
0

Na vůbec prvním Autíčkařově TD, kterého jsem se účastnil byl nejrychlejší vůz Opel Combo 1,7D. Hondy CRX i Escort XR3i nezvládaly držet tempo se sebevražedným ajťákem za volantem :-). Rychlost na takhle malém orkuhu se skrývá především v koženém váčku zavěšeném pod útrobami řidiče.

Woyta
24. října 2017, 17:34
2

Kdyz nam tu zkousi zavodit takovy dinosauri jako Ford Thunderbird Turbo Coupe 1985 ci Ford (klaun) Scorpio tak kombik od Volva je proti temhle autum mrstnej hatchback. :)

Trinom
24. října 2017, 19:08
0

Hmm, dík :-D
Jen mám takovej pocit, že kdyby bramborák byl taky na sériovým podvozku a nějakých obyčejných gumách, tak bude škopek i bird rychlejší.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. října 2017, 12:22
0

TheKubajs : Buď v klidu. Já už tam to svoje stařičký auto taky trápit nechci.

Chosé
24. října 2017, 16:03
0

Bohužel mi to nevyjde, né, že bych nechtěl, ale auto po výměně brzd začalo vibrovat do volantu při jemném sešlápnutí brzdy. Křivé kotouče, chybnou montáž nebo zatuhlé vedení jsme tenhle týden eliminovali, takže se obávám, že za to bude moci nějaký silenblok. Tenhle týden si jedu zatřepat na STK a uvidím.

reagovat
Vojta
24. října 2017, 16:41
4

Takže to vezmeme popořadě:
1) - Ano, moje auto si okruhovou jízdou pravděpodobně zničím... ba dokonce možná i jízdou k tomu okruhu :D
2) - O sportovnost nebo nesportovnost se nebojím. Můj závodní speciál je žlutý, hlučný a dělá kouřovou clonu, to musí stačit.
3) - Věřím si, že budu dělat ostudu a budu pomalý... nikdy jsem nebyl rychlý a ostudu mám tendenci dělat prakticky vždy a všude
4) - Vzhledem k bodu jedna se zacyklení neobávám, kdyby se hodně dařilo, podaří se mýto objet pod plným plynem tak dvakrát.
5) - Limity vozu se začínají projevovat v rychlostech okolo 40km/h, při jízdě rychlostí dvojnásobnou už má člověk smrt v očích. Prudké brzdění ani vedení bokem taktéž není u tohoto stroje možné. Troufám si tedy tvrdit, že už jízda po mezivesnické okresce/polňačce je adrenalinový zážitek jak sviňa.
6) - Ano, stojí to poměrně mnoho peněz. Jak už bylo řečeno výše - můj vůz to mnohokrát dokola nezvládne a tedy celodenní jízdné by bylo zbytečné. A 250kč za desetiminutovky? To si vážně ještě někdo myslí, že je adekvátní? Opravdu? :)

reagovat
Woyta
24. října 2017, 17:51
1

Koupil jsem Protona za 10k. 3 roky jsem ho trapil na okruhu a pak ho zase za 10k prodal. U nej mi odeslo tesneni pod hlavou a zarezly zadni trmeny. Ted mam BMW E36 a tam to je s umrtnosti dilu horsi :D Ale zase si to poradne uzivam.

Chosé
24. října 2017, 21:31
0

250,- za 10 minut na okruhu je super cena, v Brně zaplatíš pomalu více než 2x tolik a budou tě brzdit nezkušení kovbojové v oktávkách. Takže cenovka mi přijde přijatelná, stejně jako celodenní ježdění za 1200,- kdy se svezeš jistě více než sám potřebuješ. :)

saage
24. října 2017, 21:55
1

Vtipne napsane. :-) Az na to, jak svoje auto popisujes, tak to vypada ze by nemelo vubec dostat STK. :-) Jinak 250 kc/10 min je OK. 10 min je tak akorat na seriove auto a i clovek se tech 10 minut dokaze soustredit. Na druhou stranu pronajem okruhu neco stoji... takze 250 za 10 min je fajn.

Vojta
25. října 2017, 10:39
0

Hele desetiminutovka v Mostě na autoshow stojí 150,- a je to okruh pro auta a ne pro motokáry. V kontextu s tím mi to prostě adekvátní nepříjde a nejsem sám, kterej i kvůli tomu nedorazí. Ale jen můj názor ;) A co se STK týče... asi by nemělo, uvidí se v březnu nebo kdy :D

jo
johan
25. října 2017, 11:58
0

v brne nezaplatis 2x tolik.. sice to tam stoji 550 ale je to na 20 minut..

Chosé
25. října 2017, 12:54
-3

Opravdu johane? Opravdu? V Brně se již platí 600,- a příští rok to bude ještě dražší.
Pokud mě paměť neklame, tak běžné kolo v Mýtě trvá minutu, za těch 10 minut ho tedy obkroužíš 10x.
Brno trvá řekněme 2,5 minuty, ať se nám to lépe počítá a za 25-ti minutovou ho objedeš taky 10x.
Pokud porovnáme tedy cenu 250,- vs 600,- tak jsme za 10x obkroužení okruhu zaplatili v Brně dvojnásobek.

jo
johan
25. října 2017, 17:03
4

ano opravdu Chose. opravdu.
zaujimava logika porovnavat cenu okruhu podla toho kolkokrat ho obkruzis :D

jo
johan
25. října 2017, 17:11
0

a predstav si tu drzost ze ti zdieraci na nordschleife beru 25e.. za jedno kolo! :O
:D :D :D

Rien
25. října 2017, 17:46
2

Ta akce v moste je ale tak 2x roce?? Normalne to v koste stoji v sezone 1100/25m a mimo sezonu 600 nebo 700/25m. I kdyz je pravda ze jezdeni na velkym okruhu je uplne neco jinyho

Woyta
25. října 2017, 18:13
1

Brno je nuda pro auta co nemaji aspon 300hp. Je proste velke. Proto mam radeji male okruhy. BTW 2,5m je cas Corvetty C5. Bezna auta spise kolem 3min.

beastar
25. října 2017, 20:40
0

Jo to jo jen Nordschleife je asi 10x delší na jedno kolo jak Mýto takže srovnání nic moc. Brno je fakt nuda s pomalým autem. A s tim Mostem je to tak jak je psáno od Riena. Takže Myto za tyhle drobný, co se vybírají proč ne. Navíc nejde o jízdy když si můžeš koupit odpol. či dopol. ježdění. Každá sranda něco stojí a zábava taky;)

saage
26. října 2017, 00:28
0

Vojto zkus jet na tu Autoshow, a dej zpravu jak se ti to libilo. Fakt.. Ja tam byl loni, a za odpoledne sem se dostal na trat 2x. Bylo tam za ty super penize jak rikas asi 200 lidi. A poustej je na trat po 15 autech.. Tak si spocitej jak dlouho pak cekas..

Chosé
26. října 2017, 09:00
0

Stále jsem toho názoru, že 250,- za 10 minut v Mýtě není tolik a je to výhodnější než v Brně.

Raspby
26. října 2017, 09:43
0

Mě to přijde ok. Kdo chce jezdit hodně, koupí si dopo/odpo nebo celý den. Ale pro někoho, kdo nikdy na okruhu nebyl a neví jestli ho to vůbec bude bavit, je takováto jedna jízda ideální ne? :)

zi
zitnyp
26. října 2017, 10:08
1

Tak muzes jet do Mostu, za 700/25minut, obkrouzis to 11x kdyz nemas auto co potrebuje na ten okruh misto stopek kalendar a s tebou tam je uz jen cup octavia, porshe 911 - ktery jede jak na nakup, nakej baworak - taky nakej co jel na nakup. Takze okruh prakticky jen pro tebe.

A jinak, 250korun za 10minut v mejte je vydridusina. Da se navic usetrit hromada casu treba i tim, ze muzes odchladit pres celej areal a muzes tam ty lidi posilat tak nak "jak je misto". Protoze to mejto stejne nikoho vic jak 15minut nebavi, protoze ma na ruce vanocku. Takze kdybych chtel vetsi vyteznost okruhu, vybodnu se na chladici kolo a dobu nez vsichni odjedou a usetrim tak cca 30% casu z tech 10minut. Protoze z 10minutovy jizdy se realne 5minutama plejtva na najezd a vyjezd. Howgh.

PS: neznam moc lidi co odjelo Brno pres 3minuty... Asi smartem...

jo
johan
26. října 2017, 10:31
0

chose: ja ani netvrdim ze je to vela.. cena je dobra, obzvlast za celodenne jazdenie, a dobra cena je aj v brne, za okruch danych parametrov. V porovnani s europou mame lacne jazdenie a budme za to radi :)

sp
spooon
25. října 2017, 08:09
1

BTW na nedeli vemte teple oblečení, dle předpovědi bude snad i sněžit :-D

reagovat
Chosé
25. října 2017, 11:54
0

Aspoň se bude lépe jezdit dveřmi napřed. :)

sp
spooon
25. října 2017, 13:02
0

bohužel tam jedem s tuleněm :-( (předohrab)
A ručka ručí jen na levý kolo, což by vlastně v Mýtě mohlo stačit :-D

JLK
25. října 2017, 20:14
0

Jak se na okruhu resi odtah kdyz to nejaky special neda? Musi se na trat' s nasroubovanym taznym okem jako na zavodech?

reagovat
Woyta
25. října 2017, 23:55
0

Nemusis. V mite je hodne mist kde to bezpecne odstavis (kdyz tam doplachtis). Prinejhorsim se zastavuje provoz, nez se to odtahne,



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem