načítám data...

Život s „kočkou“ – není na „kočku“

01. listopadu 2018, 16:19 35 komentářů JirkaŘ

Dva měsíce soužití s Jaguarem X-Type, první zkušenosti s opravami (předpokládanými) a údržbou auta za rozumnou cenu.

zobrazit celou galeriiJiří Římánek: Život s „kočkou“ – není na „kočku“

Když jsem naposledy popisoval příběh, jak jsme se synem koupili jeho první auto, tak to byl jen počátek příběhu toho, co obnáší mít v garáži Jaguára a občas s ním jezdit. Jasně… pár lidí se bude snažit tvrdit, že je to převlečené Mondeo, že 90% dílů bude s ním shodné (některé inzeráty to tak skutečně tvrdí), ale nevěřil jsem tomu a údržba vozu mi to postupně jen potvrzuje. Dnes se chci rozepsat o tom, co se zatím za asi dva měsíce podařilo opravit, sehnat a zlepšit na autě.

Na nedávných Ostravských K+K

Jedna z prvních věcí, které jsme se synem řešili, bylo opravit zadní dveře za řidičem…nešly otevřít, byly zablokovány a zamčeny dvojitým zamykáním a centrál jaksi vypověděl službu.  Prostě bylo to na výměnu centrálu v těchto dveřích, jenže jak na to? Z toho, co jsem vyčetl, bylo jasné, že tady budu muset mít druhý díl a dveře otevřít hrubou sílou… Navštívil jsem jedno vrakoviště nedaleko Frýdku – Místku, z jiného X-typu jsem demontoval centrál ze dveří + lišty na pravé přední a zadní dveře v barvě (které nám také chyběly)  a odjížděl jsem spokojen z nákupu.

Jednoho krásného dne se (možná vlivem vlhkosti ?) dveře odemkly, a tak  jsem hned  toho využil a na garáži dveře rozebral.  Centrál byl poškozený vlivem vlhkosti. Když předchozímu majiteli praskla stahovačka okna, demontoval tapecírung dveří, okno vypodložil dřevem, ale přitom zničil plastový kryt zámku a parozábranu a tak vlhkost mohla vesele napadnout elektroniku centrálu. Kryt a parozábranu jsem opět sehnal na tomtéž vrakovišti, takže dnes jsou dveře už v pořádku – kromě stahovačky, kterou nepoužívám.

Copak tady chybí ???

Se synem jsme se pak zaměřili na podvozek. Už při koupi auta bylo jasné, že něco klepe od zadní nápravy, takže první co nás napadlo, bylo zkontrolovat  stabilizátor. Kostice byly v pořádku, ale silentbloky stabilizátoru to měly za sebou a vzniklá vůle mezi gumou a stabilizační tyčí způsobovala za jízdy ony zvuky bouchání. Jak prosté, jen vyměnit silentbloky a dát nové šrouby a … při jízdě najednou bylo ticho!

Brzdy? Přední kotouče a desky byly v pořádku – po výměně, ale zadní byly „před smrtí“. Po obvodu kotouče byly drážky, ze vnitř byly orezlé místa, tady bylo nutností vyměnit jak kotouče, tak i desky. Při rozebírání jsem zjistil, že už se o to někdo pokoušel. Jeden šroub držáku třmene nešel povolit, 6-tihran 13 klíče byl na hranách stržen, blízko byl snímač ABS čidla, takže nebylo možné navařit na hlavu šroubu matici. Po půlhodině bouchání po hlavě a rozhýbání držáku třmenu se povedlo vše včetně kotouče sundat…

po opravě - jak nové

Motorový prostor je pro mě ozdobou vozu.  To jak vypadá a jaké srdce bije v něm je pro mě stejně důležité, jako interiér ve kterém sedím. Při koupi auta jsem si všiml neoriginální expanzní nádobky pro chladící kapalinu – jen tak upevněná stahovacími páskami, ve kterém byla stejně jen čistá voda, dále pak chyběl kryt baterie a motoru a ve špatném stavu byla také plastová trubka, na kterou je napojený termostat. Tady byl plast poškozen a přes prasklinu voda šla ven. Provizorně to sice po koupi bylo opraveno, ale nový díl jsem i tak chtěl sehnat. A tady začala ta největší zábava…. KDE sehnat náhradní díly ? Do Jaguaru se mi moc nechtělo, abych se náhodou z těch cen neposadil na zadek. A tak jsem prohledával inzeráty, obvolával jsem vrakoviště, ale nic z těchto tří dílů nešlo sehnat. Až mě pak napadlo se podívat na nabídku dílů v Polsku… mám v práci jednoho kolegu, který každý den dojíždí na šachtu přes hranici a tak jsem jej poprosil, jestli by mi mohl vypomoci s objednávkou a dopravou těchto věcí  a povedlo se, navíc za skvělé ceny!  Z jednoho polského e-shopu se objednal nový díl vrchní části chlazení, jehož součástí je termostat, plastové potrubí, dvě hadice a spony a to vše za asi polovinu ceny toho, co bych zaplatil u nás.  Z inzertního serveru Motoallegro.pl jsem postupně začal objednávat chybějící kryty a doplňky do auta a tak dnes už konečně motorový prostor vypadá tak, jak Jaguar opustil brány továrny v britském Coventry, kde jej vyrobili.¨

motor po koupi a o 2 měsíce později

Aby vše dobře fungovalo, tak jsem chtěl vyměnit olejové náplně v převodovce (manuální 5-ti stupňová), tranferu a diferenciálu. Od začátku, kdy tohle auto máme, tak si všímáme, že rychlosti (hlavně 1.a 2. Stupeň) nejdou řadit podle našit představ, ale protože tento stav dost uživatelů považuje za jejich vlastnost, nedoufal jsem ve zlepšení. Objednal jsem oleje dle specifikací výrobce a udělal si čas, abych vše vyměnil. Na co jsem přišel?  Jsem moc rád, že jsem tohle opravdu udělal! V manuální převodovce má být náplň o objemu 1,75 litru, ale vypuštěno bylo pouze 1,4 litru. Nově jsem dal doporučovaný olej Castrol BOT 130M, SAE 75W-90. Vše, co jsem vypustil jsem odměřil a kontroloval stav. Z diferenciálu jsem přes nalévací – kontrolní šroub vycucnul odsátím 0,7 litru oleje a přitom tam patří 1,2 litru oleje M2C192A SAE 75W-140.  Ten samý typ oleje patří i do transferu. Vypustil jsem pouze 0,2 litru oleje, pak jsem vyheveroval auto na pravý bok tak, aby strana řidiče byla hodně ve výšce v náklonu a přes vypouštěcí otvor do trasferu jsem vtlačil 0,6 litru oleje hustého jak med. Ano, čtete správně. V diferenciálu chyběla skoro polovina náplně a v transferu byla s bídou třetina požadovaného množství! Při jízdě si všímám toho, že je větší ticho a až neuvěřitelně se zlepšilo řazení převodovky ! Takže vřele doporučuji těm, kdo mají tento typ auta – nebo uvažují si jej pořídit, vyměnit oleje. Společně s pumpou to vše vyjde jen na 1500,-

Jezdíme se synem a užíváme si to! Líbí se nám čím dál více, a protože vadných věcí na autě ubylo plánujeme, co ještě uděláme. Poslední  věcí, kterou ještě do zimy uděláme, jsou zadní tlumiče a ošetření podvozku nástřikem.

 Zbývá prostor na nápady, co by se nám ještě líbilo. Na kapotě chceme vyměnit masku chladiče za verzi, která byla dávána také na výbavu Arden a na kufr malý originální spoiler. Prostě jen decentní změny.  Původní 16“ kola zůstanou na zimní období a do jara seženeme další sadu kol (17“ – 18“), tak snad na dalším srazu Autíčkářů v Ostravě bude Jaguar X-Type vypadat zase o něco lépe! A pořád to bude auto za rozumnou cenu.

Když spočítám náklady, které jsem do oprav a údržby vložil, stále jsem pod hodnotou cen, které mnohdy na internetu za X-type jsou. Chcete si tipnout za kolik jsme Jaguara koupili a kolik nás vyšly popisované opravy a údržba ? Svůj odhad můžete napsat do komentářů. Ano, náš Jaguar X-Type považuji za krásné auto…a to za rozumnou cenu. Ale hlavně nám dělá se synem radost !

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

C70C
01. listopadu 2018, 17:32
0

Pěkný to máš, Jiříku.. s Ardenkou to bude vypadat skvěle. Teď ještě stáhnout ty kola co včera Lukáš posílal a máte na příští K&K nachystáno. Jsem zvědavý jak dopadnu zítra já se svým přírůstkem..

reagovat
JirkaŘ
01. listopadu 2018, 18:11
0

Vím, které kola máš na mysli...našel jsem je a jsou fakt pěkné a originál od Jaguaru. A víš CO je nového ? Maska je už v garáži a bude čekat na svou montáž. Tobě držím palce, ať ti vyjde tvá cesta pro auto a těším se, až jej uvidím a projedeme.

Pólin
02. listopadu 2018, 06:42
0

To je moc fajn, že jste koupili auto v trochu horším stavu a postupně to mašlíte k dokonalosti:). Člověk má potom ke stroji úplně jiný vztah, když si na tom dělá něco i sám... nehledě na to, že se o tom autě dozví hromadu věcí, které by neměl šanci jinak zjistit...

reagovat
Irwinek
02. listopadu 2018, 07:32
0

Peníze? Pokud Ti auto dělá radost a zvládáš to, tak jsou peníze podružný detail :-D
Pokud to nezvládáš, ale auto Ti dělá radost, je to boj.
Pokud Ti auto nedělá radost, pak je každá částka zbytečná

reagovat
Irwinek
02. listopadu 2018, 07:33
0

Jo, a úplně jsem zapomněl, že prvotně jsem Ti chtěl výběr auta a psaní pochválit :-D

Bavoraczech
02. listopadu 2018, 11:22
1

Tak já začnu. Za uto ve stavu "zbastleném" bych dal okolo 35 a věci kolem dohromady tak 15? Je tam krásně vidět, že většina problémů, které s tím člověk má je způsobena nekvalitním servisem a bastlením dílů co skládka dala. Inu i já 166ku kupoval velmi lacino a v prvním servise mě voškubali za víc než byla pořizovací cena auta. Od tý doby co zvládnu sám, určitě dělám sám. Ono by se pak na účtu za stahovačku mohlo objevit 12 hodin práce á 450 Kč/hodinu + 3600 materiál. A s otázkou jestli to neni na blbou stahovačku nějak moc 9k by mohla přijít odpověď - jo pane atyp auto, nic nešlo povolit, jen 2 hodiny než jsme se dostali pod tapecírung! No hrůza, kupte si Fabii...

reagovat
beastar
02. listopadu 2018, 11:46
0

Na to je jeden lék. Jmenuje se to nový auto. A můžeš si to kvalitně servisovat sam od začátku. Na takovejch autech jako xtype i ta tvoje 166 v zanovnim stavu láčos;)

Všechno drahý jak kreten. A servisy to ještě neznaj tolik když to je řekněme 4 roky starý auto:)) Po 20 letech je každej hrdina...

JirkaŘ
03. listopadu 2018, 17:29
1

bingo, trefa do černého ! Máš dobrý odhad jak na cenu za auto, tak i to, kolik jsme zatím za opravy a údržbu dali. Ano, koupili jsme auto za 35 000,- a do oprav a údržby zatím šlo necelých 15 000,-. Tady je přehled, který si vedu:

27.8. VALEO CLIMAFILTER PROTECT 698745 za 247,- (pylový filtr)
27.8. lékárnička do auta 167,-
28.8. 4x zimní protektory + přezutí za 3500,-
31.8. 6L motor.oleje 5W-30,filtr PFLS907,rezervní kolo+nazutí 1350,-
10.9. díly do zadních levých dveří, přední+zadní lišta pravých dveří 1500,-
1.10. silentbloky zadního stabilizátoru,zadní brzdy (kotouče+desky) 2100,-
5.10. expanzní nádobka + kapalina G12 za 1500,-
25.10.horní hadice s termostatem + kryty 2700,-
30.10. oleje do převodovky, diferenciálu a tranferu 1500,- včetně pumpy
Apropó... včera večer u na autě přibyla jiná maska chladiče. :-) Ještě je možná varianta, kdy z druhý koupený díl v černé barvě dáme do barvy karoserie... zatím máme chromovanou masku.

GanGreen
03. listopadu 2018, 19:20
0

Já bych ten rámeček dal do barvy :) jinak supr, moc hezky si s tím hrajete.

Jakub Pospíšil
02. listopadu 2018, 11:27
0

Tak to srovnání motorového prostoru předtím/potom, to je hodně velká paráda. Fakt skvělá práce. A z těch keců, že to je Mondeo si nemá cenu nic dělat. Podle mě je Xtype hodně podařené auto jak v interiéru, tak i zvenčí.

reagovat
beastar
02. listopadu 2018, 11:43
0

Tak ono to je z části Mondeo. Akorát za mě v hezčím balení. Je to takový na pomezí. Zase díky tomu si to lidi kupuji že je dostupná údržba.

Breakthru
02. listopadu 2018, 20:51
0

je to podobný Mondeo, spousta věcí je z něj, některý jsou podobný....Tehdá to vlastnil Ford a použil na to výbornou , fungující platformu a motory...

beastar
02. listopadu 2018, 12:31
0

Jinak ať jenom neprudim. Obdivuhodná starost a práce. Auto vypadá dobře včetně motorového prostoru. To dřevo jako podpěra to je fakt hnus. Jestli za to při prodeji chtěl někdo víc jak 30, tak byl blázen

reagovat
Bavoraczech
05. listopadu 2018, 08:29
0

To se děje. Peugeota 607 jsem kupoval po paní diplomatce, asi 60 let jí bylo. Auto měla asi 10 let a nic si na něm rozhodně nedělala sama... to by si u toho mohla zlomit nehtík. Servisovala to většinou ve značkovym a stejně tam bylo zadní okýnko podepřený prknem. Samao tom nevěděla.

beastar
05. listopadu 2018, 10:40
0

Já to viděl asi 2x. Už nevim co to bylo za auta. Určitě nějaký šílený vergly po Íráncích. A už je to pár let zpět. Tak 13. Že to ještě dneska někdo udělá, než aby to opravil za ty drobný. Nevim no. Předešlého majitele toho xtypu bych znát asi úplně nechtěl.

Bavoraczech
05. listopadu 2018, 11:55
0

Ona je to otázka. Oslovila mě známá, co si koupila Superba, že jí nejde světlo - xenon. Nějaký známý jí ho leštil zvenku i zevnitř a blbě slepil takže se mlžilo a odpálilo jednotku Xenonu. Pak to byl velkej boj, protože 4000 za novou dát nechtěla. 1500 za jetou ověřenou bylo moc. Teď jí začínají odcházet zámky centrálu. Řešení prozatím odpojením od centrálu, páč 4x zámek z Číny á 500 je dost peněz. Takoví lidé podpírají okýnko prknem, prknem páč i repasní sada na stahovačku za pár stovek je dost peněz.

beastar
05. listopadu 2018, 14:48
0

Jo tak tenhle typ člověka. To jsou takový co nedávaj ani blinkry protože žárovky jsou moc drahý. Auto povětšinou ani nemejou páč wapka za 20,- je moc drahá. Olej jedině s Kauflandu v akci po 50,000km. A co nespráví izolepa spraví pán bůh.

Nimrod
05. listopadu 2018, 19:30
0

táta měl v regátě okno podepřené prázdnou plastovou flaškou od už nevím čeho. dřevo je v pohodě :-)

Bavoraczech
06. listopadu 2018, 11:18
0

olej ne, ten se mění už po 25t km a dává se tam ten, co prodávají pod vlastní značkou na ONU. Prý je to naprosto v pohodě a koncernový diesel to musí bez problémů zvládat. Už má takhle najeto 100 000 km a teprv 4 výměny a vše ok tak proč měnit dřív , to je zbytečný vyhazování peněz. To je real, nekecam...

beastar
06. listopadu 2018, 14:10
0

No já tomu věřím. Mám známího fleetovýho manažera kromě jinýho 40x Octavia 50/50 tsi cng a 1.6tdi 2015 až 2018. Plus nějaký multivany atd. U všeho LL po 30 000km. Někdy se to přejede i o dalších 10. Gumy z Polska. Servis co nejlevněji. Ušetříme a ty hovada to stejně zničí. Tak to vypadá když se to děje ve velkým.

ToMyx
02. listopadu 2018, 13:40
0

Je jen dobře, že číča dělá radost! Práci nějakou potřebovala a ještě se určitě časem něco dalšího najde. Navíc je pozitivní, že se u auta sejde táta se synátorem, to dnes není úplně samozřejmost. Gratuluji!

Za původní stav bych nedal víc jak 35tKč a za opravy a výměny s vlastním přičiněním cca 20tKč, ale mohla to být klidně jen půlka? Špatně se to trefuje, když neznám značku. Ať slouží!

reagovat
JirkaŘ
03. listopadu 2018, 17:32
0

Ano, trefil jsi správně. Koupeno za 35 000,- . Jinak pokud se podíváš kolem a kolem (např. Sauto.cz), tak X-Type se v bazarech pohybují cca od 50 000,- a nemyslím si, e by byly zrovna v TOP stavu a po servisu. Za díly a údrbu zatím jsme do 15 000,- - viz příspěvek výše, kde jsem se důkladně rozepsal.

MartinCoupe
02. listopadu 2018, 17:29
0

Super kluci, děláte to dobře! Za to dřevo místo stahovačky by ten předchozí kutil zasloužil minimálně 2 trestná piva...

reagovat
Ronoath
03. listopadu 2018, 13:47
0

Krásné auto. Skvěle jde vidět, že i vůz s horší pověstí a minulostí může být vymazlený, když se někdo do něj pustí s chutí. Jasně to dokazuje fotka srovnání motorového prostoru.

Doufám, že na Kafe&Káry se v Ostravě potkáme :-)

reagovat
JirkaŘ
03. listopadu 2018, 17:34
0

Určitě, zatím jsme byli vždy. Kromě mě i oba mí synové (ten starší má vymazlenou BMW E39), kterou jsme společně taky tak dávali dohromady asi 2-3 roky. Takže na jaře určitě přijedeme opět.

Skipper
03. listopadu 2018, 16:07
0

Hezky si s tím hraješ a super, že dělá radost. Akorát já bych se nepřenesl přes ten špalek ve dveřích :D

reagovat
JirkaŘ
03. listopadu 2018, 17:37
0

Tak nevěřícně jsem zíral...ale zkousl to, vzadu většinou nikdo zatím nesedí...myslím, že to opravím, protože díly z Motoallegro.pl mě zatím vyšly vždy na pakatel... například za chromovanou masku, kterou jsem včera namontoval, jsem dal i s poštovným 350,- , tady v inzerátech v ČR je za 1000,- + pošta. Tvé články MOC rád čtu, krásně se staráš o auta !

Bavoraczech
05. listopadu 2018, 08:31
0

Podepření prknem se dělá no... Hlavně když už víš že to budeš časem chtít prodat a nechceš už do toho dávat moc peněz.

JirkaBruss
04. listopadu 2018, 13:49
0

Super vidět tu proměnu :) Těší mě o to víc, že jsem také majitel Xka. Tu masku bych já osobně nechal chromovou, pasuje mi to k tomu víc :) Celkově po druhém faceliftu, kdy zmizely chromy i z nárazníků mi přijde, že to auto potom ztratilo tu svou osobitost.

A třeba někdy na K&K, ve dvou už budeme skupinka X-Tajpů :D

reagovat
JirkaŘ
05. listopadu 2018, 18:04
0

Masky můžu střídat... podle chuti :-) . Ano, chromovaná se mi líbí taky více, ale stejně se chystám pár věcí dát do laku (víčko, křidélko na kufr) tak přidám i tu druhou masku, co mi přišla z Polska. Apropó Jirko, nepůjčoval jsi svého X-Type "Vavrisovi" ??? Hezky to napsal tu minulou recenzi, ale napadlo mě, jestli ti trochu blbne řazení, neuvažuješ taky měnit oleje ??? Mě to fakt pomohlo ! A jinak k autům máme jako kluci kladný vztah... staršímu synovi jsem tak pomáhal dávat do kupy jeho E39, dnes už je ženatý... tak se stará sám. No a ten mladší taky má zájem o auta, také mě to jen a jen těší, že společně můžeme kutit. Akorát žena lituje, že nemá dceru... protože doma se o ničem jiném nemluví než o tom, co se udělalo a co uděláme s těmi kárami. :-D Na jaře v Ostravě K+K je jasný !!!

JirkaBruss
05. listopadu 2018, 21:35
0

Střídat masky podle nálady - to máš dobře vymyšlené! :) Ano u Vavrise to byl můj. Řazení mi právě přijde v pohodě, psal jsem to i pod Skipperův komentář o "strašné" převodovce, že mi nepřijde ani zdaleka strašná :) Ale plánuji nechat udělat oleje v převodovce, transferu a diferáku. Zatím se k tomu ne a ne dokopat. Jinak co se cen týče, tak jsem musel například nechat vyměnit vadnou jednotku ABS a byl jsem velice velice mile překvapen cenou.

Žena může být ráda, že kluci nemají času na hovadiny :-) Od někoho jsem slyšel, že to je nejlepší koníček, protože na nic jiného nezbydou peníze :D

Fa
Fandatik
05. listopadu 2018, 10:11
0

Tak velká paráda. Zejména ten čas strávený se synátorem. A jasný důkaz, pro všechny hospodské kybice, že kde je vůle je i cesta. A ani lehký atyp povoz nemusí být kasička.

Jen bych tě poopravil, Xko není z Coventry, ale z Halewood (kousek od Liverpoolu).

reagovat
JirkaŘ
05. listopadu 2018, 18:05
0

A jaj... tak to ve velkém techničáku blbě napsali. ( mám tam psané Coventry). Díky za pochvalu ! :-)

liška
07. listopadu 2018, 08:24
0

Pěkný, jestli toto na jaře pořídím manželce místo dosluhující Lybry, tak si budu chodit pro rady. Akorát mě štve, že potřebuje kombíka a ty se pomale v ničem jiným, než dehtu nedají sehnat.

reagovat
JirkaBruss
07. listopadu 2018, 12:05
0

To je fakt no... rychle jsem teď omrkl pro představu českou inzerci a jsou tam snad jen dva benzínové kombíky.