načítám data...

Praxe versus lyrika, dikce a především praxe

07. července 2020, 01:10 54 komentářů beastar

O tom jaké by to bylo, kdyby auta byla skutečně hlavně o řízení. A proč je nutné rozlišovat případně respektovat potřeby druhých. Automobilka vyrábí, to co může vyrobit, tak aby to prodala. Protože auta jsou jednoduše zboží. Ať si prostý sběratel, nebo ostřílený závodník čti.

zobrazit celou galeriiMichael  S: Praxe versus lyrika, dikce a především praxe

Tématem častých debat je takové to otřepané téma, staré je lepší a lépe už bylo. Netýká se to jenom aut. Část lidí bude mít vždycky pocit, že tenkrát to bylo lepší. Stačí se podívat na preference komunistické strany Čecha a Moravy pár let po revoluci. A na retro týdny v Lidlu. Obě akce mají i po letech řadu zarytých příznivců. Stejně jako stará auta a taky ta starší. Nechci se dnes hrabat v tom co je staré auto a jaká že měřítka pro to jsou. To zůstává čistě individuální věcí. Staré auto je prostě pro mě auto, které nevyužívá nejmodernější technologie a nemá design podle posledních trendů. Obecně je starší, než je průměrný věk vozového parku pro nás třeba v Čechách. Ano stát od státu se to bude lišit. A třeba v Maroku je stále Mercedes třídy E zvaný lidově “okoun“ neskutečný luxus. Zatímco u nás ve střední Evropě se jedná už spíše o raritní vůz. Nemám nic proti fandům do starých aut. Dokonce ani proti sběratelské vášni a veteránům. Naopak velmi rád se na taková auta kouknu ani to svezení mi není cizí. Stejně tak nemám nic proti starším sportovním autům. Má osobní zkušenost mi bohužel vyjevila jednu nepříjemnou věc. Kolem sběratelských starších aut a takových těch jakoby pravých “petrolheadských“ a puristických strojů se často točí lidé, kteří prostě neumí moc řídit.

Oni jsou zapálení, velmi dobře často rozumí technice obzvláště u svých aut. A to třeba já, jak veřejně přiznávám, kolikrát neumím. Často je to bohužel tak že jejich zkušenosti za volantem limituje jejich vozový park. Těch faktorů je samozřejmě vždy mnoho. A prostě rozbít si starý Lotus ze sedmdesátých let, nebo parádní Porsche 968 málo, kdo chce. Ne že bychom snad nová auta bourali s radostí, ale opravíte vždycky dobře a levněji moderní hothatch, než třicet let starý zvláštní youngtimer. Samozřejmostí jsou taky záruky a hlavně nové auto je prostě nové. Ani sebelepší super renovovaný stav (ok to snad možná) nikdy nebude jako nové auto. Když vezmu v potaz, že můj nikterak drahý hothatch by dnes na okruhu auta jako Lotus Esprit S1, nebo Aston Martin V8 s přehledem poslal za sebe. Jasně neférové srovnání to víme všichni. Takhle to na světě nechodí. Jak Esprit, tak tento Aston stáli násobně více peněz, než dnešní vrcholný Renault Mégane. Dnes není možné objektivně srovnávat třicet a více let stará aut s posledními modely. A já si myslím, že není možné srovnávat objektivně ani jejich majitele. Já osobně nechápu potřebu někoho, kdo odjezdí pár tisíc kilometrů ročně “učit se řídit“. Opět osobní zkušenost. Praxi ničím nenahradíš. Platí to jak na okruhu, tak na běžné silnici. A na té silnici možná násobně víc. Ne nemyslím si, že jsem nejlepší řidič na světě, ale za svou praxi jsem vyřešil tolik krizovek, co možná někteří nevyřeší v provozu za celý svůj život. Ano boural jsem a to jak svou vinnou, tak i vinnou jiných. Boural sem v závodním autě a i v provozu. Boural jsem v nových autech, a proto jsem tady. Dokonce bych řekl, že Audi mi zachránilo život. Jsou to věci, kterými se málo kde chlubíte. Přesto si myslím, že za volant vám to dá mnohem víc, než sto kilometrů dlouhá projíždka Lotusem Esprit (ne nic proti němu nemám…).

Možná v tomhle směru děkuju lidem, co mají nervy na to učit sportovní defenzivní jízdu. A zabývat se s klidem lidmi na závodním okruhu. A pořád dokola učit jednotlivce nejdříve přemýšlet a potom jednat. Cítit svoje auto. A ano i moderní těžké auto lze poměrně dobře cítit a odhadovat co přijde. Ne když v něm sedíte prvních pár kilometrů. V momentě kdy to dostane řidič trochu do ruky, není problém ani v novém Mégane cítit kdy už to je moc, kdy auto tlačíte k limitu. Možná můžu mít pochopení pro stesky po lankovém plynu a skvělém tuhém řízení bez posilovače. Pokud s tím ale neumíte a navíc se bojíte, nemáte nejmenší šanci si to auto užít. Ano, slýchám to běžně to je ještě taková ta klasika, to si úplně užíváš, jak to auto cítíš. Jenže ač je to teď módní říkat v souvislosti se starými auty je to celé jinak. Kolem většiny starých aut jsou lidi, co ve finále ani číst řízení neumí jen si myslí, že vědí. Proč? Protože nemají srovnání nebo mají prostě vysoké mínění o svých schopnostech. Jasně není úplně žádoucí se v nějakém starším Fiatu Uno pokoušet o sportovní jízdu. Takže to zjednoduším jen na sportovní auta (evidentně sportovní výrobci a zaměření) a řidiče, co mají jakoby ambice fakt řídit. Ne sběratele. Kteří reálně s auty spíše ani nejezdí a mají v nich jen peníze. A určitě to neplatí pro lidi, kteří za život nasbírali tisíce kilometrů a nějaké ostré v závodech. Těch je kolem starých aut dost a často jsou to ti nejskromnější chlapy. Nic nehodnotí, na nic s nostalgií nevzpomínají, řídí kupříkladu svoje staré Porsche, a když za to vezmou s úsměvem a chytnou volant konečky prstů, hned víte, s kým máte tu čest. To jsou většinou lidé, kteří se ale se stejnou chutí svezou i novým autem které za to stojí. Vystoupí a hned hlásí pocity z jízdy co kde je špatně a co je super. Takové lidi já uznávám a velmi si jich vážím. Bohužel druhou stranu mince představují nepříjemní věčně nespokojení řidiči, kteří pořád litují toho, že se nenarodili o třicet let dříve. Aby pravděpodobně v lepším případě řídili něco jako Ford Capri, nebo Cortina. V horší variantě Škodu 120, nebo ARO. Nenajedou moc kilometrů, svá auta neumí moc ovládat a často to schovají za to, že přece takové staré auto (vzácné ne asi) nebudou trápit. Kluci to ale není jednorožec, to je stará paštika, co kdysi byla vyrobená, proto aby jezdila svižně a ne osmdesát v hodině po okresce druhé třídy. A v neposlední řadě i ta dnes stará auta vzniknuvší v dobách minulých pro běžný provoz byla nová. Svět byl jiný a tak vznikala na tehdejší objednávku.   

                

Nakonec člověk, který skutečně najíždí větší kilometry v novém svižném autě, bude vždycky ostřílenější řidič. Než pokud je někdo jen vyloženě hobík, co auto nepotřebuje. Nebo má snad někdo pocit, že Matěj Podhorský je lepší pilot, než některý z kapitánů Emirates?  Při maximálním respektu k Matějovi a jeho kočkám si myslím, že je to nesmysl. A ukázalo by se to mnohdy možná jen v krizové situaci. Zpátky k autům. Auta jsou odjakživa určená k tomu, aby jezdila a lidi se v nich přepravovali. Ta sportovní, rychlá sloužila k zábavě a lidem co mají rádi rychlou jízdu. Ne fakt to nebylo o tom, že si musíš něco zasloužit. Jasně malý roadster nabídne větší vhled do akce a tak je jakoby rychlý i v nižší rychlosti na tachometru. Zatím ale téměř všechna auta řídí řidič. Stará i nová si v tomto nezadají. A když řidič nic nezná a neumí a jen se veze? Bude špatným řidičem v jakémkoliv autě. Nezávisle na tom jestli chce využít navigaci, nebo klimatizace. Opravdu se ve vás neobjeví skrytý talent a nebude z vás nový Lauda jen, protože si koupíte starý krám s dvěma dveřmi. To je možná můj problém já od mládí uznávám řidiče a ne auta. Pokud nějaký vrchař měl třeba Felicii, nebo dříve Favorita, tak mě to bylo jedno, já obdivoval jeho schopnosti, jak si s tím autem umí vyhrát a ne auto. A to píšu v téhle souvislosti o době, kdy obě jmenované Škodovky už patřili nejen na silnicích mezi to nejlevnější, s čím šlo jezdit. Další věc pokud to celé tohle povídání vztáhnu na denní využití a ježdění.

Ono je opravdu super, že jde využívat denně například 540i e39, nebo já nevím doplňte svůj oblíbený vůz z devadesátek. Bohužel kdo někdy jel osobákem někam dál a potřeboval tam být. Takže teď nemyslím Chorvatsko dovolenou. Tak vám potvrdí, že každý kůň výkonu navíc a jakýkoliv komfortní prvek, je spása, je to jako oáza uprostřed pouště. Je to jako krásná holka v klubu o páté ráno. Prostě to chcete a zlepší vám to den. A ruku na srdce když už budu mít e39 v top krásném stavu určitě s ní nebudu chtít najíždět stovky kilometrů denně. Případně několik desítek tisíc kilometrů ročně. A když v top stavu nebude? To všichni víme. Ani s tím servisem to není úplně růžové. Můj osobní rekord je odjetých asi 1,400 km v podstatě na jeden zátah. S přestávkou na kafe, colu a asi hodinku posezení u moře. Jel jsem to tehdy v pár měsíců staré 760i a byl jsem vážně rád. Představa že to točím například ve Škodě Octavia r.v.1960 mě opravdu nějakou radostí nenaplňuje. Po cestě sem nevyužil ani super navigaci, výbornou hudební aparaturu a X dalších prvků výbavy téhle opulentní sedmičky. Užil jsem si ale absolutní ticho, sametový běh motoru a naprosto dokonalé jízdní vlastnosti. V takovém autě, o kterém by se lidem v roce 1960 nezdálo ani v tom nejdivočejším mejdanu kde byl dort z koksu. Mít dneska oktávku ze šedesátek je skvělý je to paráda. Ovšem je to úplně jiná liga. Je to asi jako srovnávat moderní nízkoenergetický dům a barokní zámek.

Buďme soudní a chápejme, že auta jsou jedna věc. Druhou je však to že jsou rozdílná a limity každého jednotlivce jsou naprosto jinde. Mě obklopují možná bohužel lidi, kteří mají rádi rychlou jízdu dokonce jim ani nevadí, pokud mají na kapotě znak nějakého úplně normálního výrobce. Třeba čtyři kroužky, nebo proklínané véčka. Řídí rádi hodně a rádi se jak se říká, trochu svezou. Pokud možno tak aby nikoho neohrožovali. Proto třeba já osobně často a rád jezdím v noci. Trochu je z toho cítit NFS styl ale jde mi vážně primárně o to, že je prostě prázdno. A hlavně světla za zatáčkou vidíš. Pokud chceš dnes jezdit rychle, tak určitě nepotřebuješ ESP, tempomat a osmnáct jízdních režimů a padesát asistentů. Taková je ale doba a nemá cenu se nad tím rozčilovat. Jenže i v těch super adorovaných starých autech (dnes starých) je hromada věcí moderních. Moc dobře si pamatuji, jak někteří brojili kdysi proti abs, potom proti posilovači řízení. To bychom potom absurdně mohli tvrdit na co palubní počítač, však si spotřebu umím spočítat. A přestavte si, že v těch šedesátkách si to fakt museli počítat. Frajeří ti řidiči co? To tehdá. Doba jde dopředu a my v ní žijeme. Musíme tak jako ti před námi ať už jezdili čímkoliv. Vůbec poslední dobou mám pocit, že nejlepší auto je kůň. Dostanete mimo dopravního prostředku ještě kámoše, kterého vám halda plechu a plastu nikdy nenahradí. Možná že vlastně ti lidi tenkrát věděli, proč mají daily koně a ne ďáblův vynález, auto.      

Pojďme na nějaký závěr. Není to o tom staré versus nové. Nebo o tom co mám rád. Je to o tom co potřebuji a co je na danou činnost nejlepší. Stejně jako si nebudu na okruhy kupovat Transportera, tak na X tisíc kilometrů ročně třeba jen v rámci ČR si nebudu kupovat staré auto! Na nějaké srazy a houpání se kolem komína můžu mít cokoliv, ale to už není přeprava, ježdění. To je prostě jenom hobby jako rybaření, nebo sbírání známek. Nesnažme se dělat, že množiny nejsou. Fotbal v první lize funguje taky jinak, než na vesnici v pralesním přeboru. Přestože je to jeden sport a jedni fotbalisti. Sice jsme možná jedna velká rodina bláznů do aut, ale velmi rozvětvená. Někdo se víc soustředí na samotné řízení jiný na čtení manuálů. Já jsem na tom tak, že mě prostě baví nová auta, protože jsou příjemnější na cestování a zároveň dost rychlá na blbnutí kdekoliv. A já si prostě někdy chci v autě zavolat přes “HF“ a pustit si klimu. Nechci si nic zasluhovat, chci mít klid od světa za okny. Dojet v klidu do cíle a tam si závodit na čas. Co je na tom špatného. To že mi někdo nacpal do auta věci jako airbag a infotaiment to je prostě dobou ve které žijeme. Však kdo z vás se denně obejde bez svého osobního dotekového displeje v kapse totiž telefonu? Vzhledem k tomu jaká auta řídím, si nemyslím, že nejsem fanoušek do aut a vzhledem k tomu kolik se toho najezdím si myslím, že mám rád i řízení. Potom ať mi prosím nějaký sběratel nevypráví cokoliv o tom, jak bylo tehdy líp a jak to jeho je to nejlepší a že on to skutečně “řídí“. Já ho za odměnu nechám pokojně sbírat auta a jezdit kolem komína s dobrým pocitem, že mu to nekazí žádná ta elektronika.

Rád se za starým pěkným sporťákem ohlídnu. Jen mi neblokuj levý na dálnici, na to nemáš:D Takže možná nejsem purista a možná to neberu zase až tak vážně jako někteří další. Každopádně řídím rád a auto používám krom jiného primárně k přepravě. I když kecal bych, že jsem v něm nedělal mnoho dalších zábavných lidských činností. Svoje současné auto miluju právě protože, je to univerzální moderní hatchback. Umožňuje mi se přepravovat a zároveň je to rychlé a pravé svezení na hraně zítřka. Takže to že bylo někdy dříve líp si nejen, že nemyslím, ale každý den to sám sobě i dokazuji. Až mi bude šedesát a budu bydlet někde v Portugalsku na pobřeží, tak si možná koupím na denní ježdění starý kabriolet něco jako Mercedes-Benz SL. Za nesmyslně přemrštěnou cenu a budu všem říkat, jak dříve bylo líp.

Hezký týden všem rutinérům i sběratelům. Najíždějte kilometry, dokud máme za okny Californii, nebude to věčně. Buďte tak trochu Beastar akorát každý po svém.     


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
07. července 2020, 07:25
1

Dovolím si trochu oponovat: "Zatím ale téměř všechna auta řídí řidič " - co do slovíčkaření je to pravda, ale ruku na srdce - dnešní nová auta krom řidiče řídí adaptivní tempomat, automatická jízda v pruzích, samo to čte dopravní značky, v koloně to samo zpomalí, zastaví a zase se rozjede - takže v tom mém pravém slova smyslu řidič opravdu řídí a ovládá spíše ty starší vozy, v nových se veze :) . Jinak s tím je právě spojen fakt, že díky tomu lidé přestávají umět řídit - resp. neumí už své auto dokonale ovládat. Proč taky, když to má všechny ty moderní vychytávky výše zmíněné. Takže lidé už nemají potřebu sledovat, co se děje na dálnici kolem nich třeba, protože kdyby něco, zapípá jim kontrola slepého úhlu. Proč si nenapsat SMS, když v případě kolony auta samo přibrzdí a zastaví? Bohužel s tímto se setkávám dnes a denně...lidi se v autě válí, že jim není vidět hlava skoro, ruce natažené. Samozřejmě je to vina samotných řidičů, ale osobně mám za to, že tyto nové technologie v tom mají svůj lví podíl...jinak souhlasím samozřejmě - automobilky musí prodat, takže vyrábí to, co lidi chtějí, takže všechna možná SUV různých tvarů a velikostí, protože to lidé chtějí. A mi "puristé" můžeme akorát plakat a to je tak všechno :)

reagovat
sheogh
07. července 2020, 12:00
0

Je fakt, ze tomu chovani jdou vyrobci naproti, na druhou stranu to je takovej trend ve spolecnosti napric odvetvima - nejen behem rizeni. Lidi tak nejak ignorujou obecne vic. I s tou armadou "asistentu" se clovek porad musi venovat okoli. Sice pribyli pomocnicci, ale taky zhoustl provoz.
Za me se novy auta ridi stejne jako stary, akorat s jinym feelingem (elektroservo vs. hydro, lanko vs TBW). Tempomat za tebe prece neridi (i kdyz se casto snazi marketing tvrdit opak) - je to primarne kvuli uleve nohy, kdyz jede clovek dlouho, nic vic.

Jak rikas, automobilky musi prodat, a musi presvedcit masu, ze ten novej model je tak moc lepsi, nez starej, ze se vyplati starej prodat a koupit novej. Dneska uz vykony a uspechy ve sportu netahnou, protoze rychlost je spatne, a vubec, palit dinosaury pro zabavu je taky spatne.... Na amputaci valce (valcu) taky moc lidi nenalakaji. Tak se snazi alespon zaujmout cinskym RGB led paskem kolem pristrojovky, nahradou draheho mechanickeho tlacitka/prepinace levnym dotykacem z Ali, no a nebo tim, ze pridaji asistenty :-))))

Jak pisu, driv bylo asi vic zajimavejsich aut, a ty jsou fajn, ale treba veci jako prvni Toledo, Clio, Elantra, Escort me nijak nechybi...

Knightrider
07. července 2020, 14:58
2

Jestli si myslíš, že se nový auta řídí stejně jako ty starý, tak jsi starý auto nikdy neřídil. To jsou naprosto odlišný vesmíry. 20 let starý auto nepovažuju teda za starý, v tomhle kontextu.

sheogh
07. července 2020, 18:08
0

Tak rozhodne je rozdil auto z 60-70, ale ja to vztahoval spis na auta 80-90tek... ty starsi spis neznam vyjma XJ 2. serie...

Knightrider
07. července 2020, 18:20
2

To je to, co jsem psal dole. Dokud nemusíš řešit krizovku, tak ti i auta z 80./90. let můžou připadat na řízení podobný, jako ty současný. Ale fakt nejsou. A není nutný hned přemýšlet nad luxusníma značkama, jako je Jaguar. On ani takovej Favorit se fakt nechová tak, jako současná Fabia. Jejich chování, jízdní vlastnosti, ovládací síly, reakce při mimořádných událostech, to všechno je u těch starých na hony vzdálený jejich současným ekvivalentům.

sheogh
07. července 2020, 18:34
0

Jo, v tom mas nejspis pravdu. Zrovna s favoritem jsem - sice jen cca 5-6 set km - ale neco malicko najel a jasne, ze je to uplne jinde, nez treba i fabia I.

Ev
Evlo
09. července 2020, 13:51
0

Zatim i elektricky auta co jsem ridil sice v kolone zastavili, ale pak zapipali a zacali se rozjizdet, tak nevim jestli nejaky auto fakt umi samo je v kolone, nebo je to jen mytus, zatim jsem to nezazil,, mozna ta tesla, no.

PB
07. července 2020, 09:18
2

V Portugalsku si na stary kolena koupim k jezdeni na plaz UMM, hrdy vyrobek portugalske "Unijau Metalo-Mekánika":)) ... teda shanim ho už teď, moc jich neni...

reagovat
sheogh
07. července 2020, 10:09
1

Jako jo, ono obecne bude platit, ze novy byva lepsi, nez stary a ze dost lidi i tady byva az nezdrave nekritickych pri tady tech srovnanich.
Strasne zalezi, co to je. Treba ten Aston, Lotus, Jag etc chapu a sam, mit garaz a prachy navic, co bych v tom mohl utopit, nejakym starym kramem bych jezdil na vylety taky. Ale jak rikas, na denni pouziti, kde ti jde o funkci, a ne az tak o formu je samo novejsi lepsi.

Nedavno jsem na toto "narazil" taky - XJR X308. Vzdycky jsem ho chtel, parkrat s nejakym jel, ale nejak nebyly finance. Pak se (o par let pozdeji) finance vyskytly a ja se jel na jedno krasny podivat. A vis co? Po presednuti do toho z Phaetonu nastalo strasny zklamani ... A to auto, ktery me cca 10 let zpatky prislo uplne nej me uz tak nezaujalo v podstate v nicem, krome toho feelu a designu...

reagovat
krab
07. července 2020, 10:23
10

To tvoje zamyšlení je mix všeho možnýho. Pochopitelně je v tom dost pravdy, ale občas je to zavádějící. Každej je jinej, každýmu vyhovuje něco jinýho. Nicméně dobrý řidič nebo dokonce ostřílený závodník velmi dobře přednosti i chyby aut hned pozná. Co se týče jízdních vlastností. A to je kolikrát ten kámen úrazu. Ne, každý umí dobře řídit, s tím na 100% souhlasím a dodám, že se taky pořád něco nového učím. A pořád mi to nejde jak bych chtěl. Krok číslo jedna je si to umět uvědomit. Ale to snad většina lidí ví. Na druhou stranu chlapy jsou ješitní a to "jejich" auto je vždycky nakonec to nejlepší na světě... k tomu sklouzáváme občas skoro všichni.

Říkat, že některá skupina spíš řídit neumí a jen o tom kecá a druhá zase naopak je blbost. Můžeš mít excelentní řidiče, který si prošli časem třeba od první 996 GT3 (bez asistentů) po aktuální generaci, kterou jezdí a na ringu se jen proženou kolem tebe, že budeš čumět jen jako puk. Pak jsou jiní, ti jezdili ve služebácích a po prvním hodně vydařeném roce v businessu šli a koupili první ostré auto. A neinvestovali do kurzu sportovní jízdy, nemají ánunk o tom jak by se mělo řídit, ale mají sebevědomí. A přežívají na dráze nebo na silnici jen díky důmyslnosti elektroniky pana Bosche. Ti by si ve starším Lotusu rozbili hubu hned v druhé zatáčce o starší 911 ani nemluvě... A pak jsou ti, co jezdí ve svém vyladěném dvojkovém Golfu GTI denně na Ringu a ty nechápeš, že najednou nemáš koule takovýho týpka předjet v dvakrát tak novějším a silnějším autě. A pak z toho vyleze veselý šedesátník a ty jen čumíš. Řidiči jsou různí, nedělal bych ty škatulky.

O mě se ví, že tíhnu ke starším sporťákům. Dokážu to vyargumentovat proč. Vyhovuje mě to. Svezl jsem se lecčíms s nové produkce a jistě umím i vyjmenovat několik aut nových v roce 2020, která za volantem stojí za to zkusit. Je jich ale málo, nutno dodat. Nebaví mě typicky auta, kde je jejich nastavení velký kompromis. Ale dnešní zákazník si tohle přesně žádá. Chce prostor, pohodlí, infotainment, rychlost a možnost mít za volantem pocit, že se baví. Ostrý hatchbacky jsou přesně tahle kategorie, nakonec i proto je tak nesmírně úspěšná. Nakonec to tam i jinými slovy píšeš.

Poslední dobou tady trochu vnímám přesně takový to jiskření mezi dost znesvářenými tábory těch, co nechápou absolutně co kdo vidí na nové produkci dobrýho ( a ne, věř, že 99% z nich komunisti nejsou) a ta skupina, která má ráda nové technologie, fandí tomu a dělá si úšklebky z těch, co by se rádi zase někdy projeli ve Volvu 960 s velurovým čalouněním a přísahali, že je taková kára daleko lepší než ta nová čínská čtyřválcová věc z baterkama. A hádáme se ve výsledku o hovně. Je to zbytečný, protože stejně každej si pojede to svoje k úplný shodě nedojde. Já taky občas tvrdím - nový auto bych si nikdy nekoupil. Ale vim prd, třeba nakonec nějaký jednou vyberu, co já vím... zrovna tak jako ty možná překvapíš sám sebe a pořídíš si starou 996 Turbo a budeš najednou nesmírně spokojenej. Anebo taky ne ... anebo budeš spokojenej do prvního vyššího účtu za opravy :-D

Jinak s tou Kalifornií ten závěr sedí... asi se dneska zase k večeru někam pojedu projet.

PS: nemíváš při ježdění v noci krizovky se zvěří? V určitejch hodinách, hlavně na soumraku a za úsvitu je to fakt riziko co číhá všude, srnky, prasata ... atd. Já radši když už, tak brzo ráno, nebo k večeru, ale ideálně vybírám trasy kde ten provoz není tak hustej a hlavně jak jsi tam psal : nejdřív přemejšlet a pak jet. V tomhle tě naučí motorka. Tam ti nezachrání život nic, velký chyby prostě dělat nesmíš.

reagovat
Mechanik
07. července 2020, 13:58
0

Hele a jak se pozná dobrý řidič?? Tím že jezdí v novém autě a umí využívat všechny jízdní asistenty? Tím že jezdí ve sporťáku v běžném provozu a dojede do cíle o 10 min. dřív?
V běžném hustém provozu je podle mě dobrý řidič ten který jede plynule, čitelně, s respektem, nezdržuje ale taky neohrožuje předjížděním, když to není nutné a bezpečné..... Na to nepotřebuju nový auto, ani starý auto, ani závodní, na to stačí cokoliv, o auto nejde, jde o řidiče.
A že to není závodník který neumí projet zatáčku v ideální stopě, k čemu ti to v běžném provozu je?? K prdu.
Jsou krizové situace které někdo zvládne líp a někdo hůř, není to o autě ale o schopnostech zareagovat a to nemusí být vyježděný člověk, stačí když si to někde zkusí na nečisto, naučí se to, zjistí jak jeho auto reaguje a co dělá a pak to zvládne aplikovat, což většina lidí nezvládne, protože prostě neumí zareagovat, ale to buď máš nebo ne.

beastar
07. července 2020, 19:27
1

Krab a i tady druhý kolega. Já sem to napsal moc zeširoka a působí to tedy takový šum nejasností. Mě se jednalo čistě o kategorii řidičů jsem fanoušek do aut a do řízení, jsem petrolhead. Ne obecně o řidiče na silnicích. Už to píšu dole Knightovy. Jde mi o to, že lidi kolem starých sporťáků často akorát blbě kecají. A řídit v podstatě ani vlastní pořádně neumí. Ono z toho možná plynou i takové hloupé představy, kde to dole Knightrider taky trochu přehnal, že nové auto jde řídit s prstem v nose a kuřbou pod volantem NEE tak to fakt není. Dobře to je to vidět jak třeba na Nissanu GTR, tak i na těch Porsche co jmenuje Krab. Bavíme se o řízení na nějakých limitech svižné jízdy kdy je auto ještě ovladatelné. Což je v našich podmínkách maximálně tak 160-180 kmh (krátkodobě na rovinkách) a to fakt už musí být kára. A u starých jedině supersport. Jak píše mechanik v běžném provozu je to trochu jinak. Tam je totiž ve finále nové auto vždycky lepší pomocník. Právě proto, že běžná přeprava není zábava... mimo jiné i proto v téhle debatě stojím na straně nových aut. Dnešních nevím, to co bude za 10 let mi třeba taky nebude nic říkat. A to nejspíše tak bude.

U tebe Krabe tím že veřejně autíčkářsky žiješ vím co máš za auta a jaké máš názory. Po pravdě sem docela zvědavej jestli tě někdy uvidím řidit ideálně na okruhu jak jezdíš. Vzhledem k tomu, že máš ale slušnou dávku sebereflexe (to já taky i když se to třeba nezdá na první dobrou) to asi nebude úplně zlý. Historka s dvojkou Golfem GTI... jako jsou takový lidi, co s tím diktujou neskutečně, ale zase když máš zkušenosti a fakt nejsi úplný poleno tak výkon to nakonec všechno zajistí. Mimochodem jak psal kdysi Saage o té Cupře na okruhu s dětskými sedačkami. To je krásný přiklad toho, že když znáš techniku a umíš tim kroutit, tak to s novým autem podiktuješ úplně stejně. Mimochodem když se podíváš na F1 myslíš že Hamilton je fakt nejlepší pilot? Nebo že má jen nejlepší techniku? A že F1 je dneska taky hodně o elektronice, výpočtech a supportu v boxech a v centrále, než tom borečkovy. Jako jasně jsou to i tak borci, ale je to jiný než v roce 60. Mě jde prostě o to, že znám mnohem víc dobrých řidičů s novým sportovním autem, než s nějakým veteránem. A asi stokrát tam píšu, že to nejde zahrnout úplně na všechny lidi kolem těch kterých aut. A samozřejmě jsou lidi, co mají nové auto plácnu 4er s nějakou slušnou motorizací a doma na blbnutí Bmw M3 e30... a tak podobně. Ty skupiny se prolínají. Mnohdy je ale vidět, že lidi jen blbě kecají a docela bych chtěl vidět jak někdo bude ten hothatch řídit na okruhu (na čas a že jedeš ne kochačka) úplně v pohodě a telefonovat u toho mámě... to takový názor mají často lidi který prostě nemají zkušenosti. Sem si vědom toho že starej sporťák na okruhu řídit dobře je taky velký umění. Když mě pustili tehdy kluci do toho NSU TT, nebo do té malé formule (já ani nevim co to je ale tuším že nějaké východoevropská formule) kde máš fakt sedadlo, volant, řadičku, ručku a páčku na stěrače a světla hluk jak hovado po celé kabině. Máš ve 100 kmh pocit že už se to musí utrhnout a ty přeletíš svodidla a zabiješ se o břízy tam vzadu. A to teprve třeba Hyundai i30N začíná být vůbec slyšet že má motor:D Však ale víte o čem mluvim... na obou stranách barikády jsou blbci... ale čím dál víc se mi zdá, že kolem starých aut se prostě tvoří parta (nejen CZ) namistrovaných pozérů, co všechno vědí nejlíp a hlavně to že nový auta jsou totálně na hovno. A pak bych brečel když je vidim jezdit. Mimochodem kdo si platí nejvíc trénink u Honzy Č. (jasně nemám ho rád) protože ten je v tomhle vcelku N1 a je dost vidět... No kluci a holky co maj auta tak do 10 let stáří max. Přesně Imopreza, eMka, hothatche a tak dále... možná sem tam nějakej mazdař.... Fakt sem tam neviděl ani jednoho pozírka v nějakým starým (supr dupr analogovým Porsche) autě. Možná sem já teď ten zbytečně jednostranný. Už to mám ale dlouho na srdci a i tady mě to sere. Jak někteří nesoudní jedinci adorují věci který znaj v lepším případě z plakátu a házej špínu na auta který nikdy neřídilil. Začalo to trapným hejtem na SUV a končí to naprosto stupidními domněnkami pod článkem o čemkoliv novém i přestože je to třeba evidentně skvělý auto.

krab
07. července 2020, 21:18
0

Už jsem to teda taky pochopil. Pořád to je ale teda pohled, kdy máme oba trochu jiný zkušenosti, stýkáme se s jinejma lidma. Já znám převážně lidi, co veterány a sportovní klasiku mají a jsou podle mě dobří řidiči. Mají za sebou kolikrát i nějakou minulost v motorsportu. Pak znám lidi co aktivně jezdí okruhy třeba a ti tohle hobby provozujou spíš s novějšíma sportovníma autama. Anebo mají caterham, což je svoje vlastní kategorie. Pak znám i člověka, který například prodal nový Cayman GT4, aby koupil daleko starší 996 GT3 a ta mu vyhovuje daleko víc. Má z toho auta větší zážitek. A je to vynikající řidič, opět s nějakou tou závodní minulostí. Potkal jsem na druhou stranu týpka, který jezdil aktivně rallye v dobách, kdy já jezdil ještě na tříkolce. A koupil si Alpine A110 a nesmírně si to auto užívá. Svezl se v mým Lotusu a připomnělo mu to řízením ta stará závodní auta. A řekl, že už to nic pro něj není, nebo neřekl to úplně takto, ale prostě si užívá všechno moderní co nabízí nová Alpine. Přičemž já, proti takovýmu člověku vlastně mladej cucák tak trochu rád veřejně tvrdí, že pádla a turbomotor od Renaultsportu nejsou nic pro mne, byť je řízení nové Alpine vlastně skvělý zážitek. A netoužím po tom autě. A vlastně mě to samotnýho hodně mrzí. Protože třeba konkrétně tohle auto bych chtěl mít radši.

Když bys mě viděl na trati, tak snad nenajdeš hrubý chyby, ale uvidíš, že se snažím jet plynule, jemně, nehnat to hned nadoraz, mám respekt k technice. Vlastně mám větší takovej ten "ochranitelskej" pud k tomu autu než touhu bejt radši mrtvej než druhej. Prostě nejsem rozenej závodník. Spíš si to užívám. Ale poznal jsem zase lidi, kteří jsou zas už moc extrém. Ti si koupí vzácnýho sportovního veterána a po zkušeným jezdci, který tahle auta má v malíku a servisuje je, se klidně nechají svézt jako spolujezdci, aby konečně viděli, co v tom jejich drahém veteránu vězí. Bojí se to řídit a už úplně se to bojí řídit rychle. Neumí to, ale taková auta chtějí. Pochopitelně najdeš i ty bez sebereflexe, kteří to neumí, ale myslí si opak. Ale tak to je život, to ne normální...

Pro mě tady to téma vlastně ani není zas až tak nic kontroverzního nebo něco co bych třeba já chtěl nějak extra ventilovat ven. To, že třeba k H. Č. se do kurzu hlásí spíš lidi s novějšíma sportovníma autama je docela jasný. Je to větší skupina a taky ho spíš znají majitelé modernějších sporťáků. Já kdybych šel s někým jezdit takhle na okresky v rámci koučinku, taky na ten účel vezmu Elise. Je z těch aut nejmodernější a chtěl bych jí umět ovládat líp. Možná bych pak časem zvážil to stejný s Elanem, ale lidí, kteří tahle auta mají fakt v malíku a umí s tím závodit je málo a jsou spíš za kanálem. Ale taky mám "touring" verzi. A zdá se mi po prvních stovkách km velmi dobře čitelná a to mě ještě čekají pneu vyměnit a pak teprv se půjde dát jezdit trochu rychleji.

No nic, prostě chápu, asi jsi poznal větší množství veteránistů co mají ty klasiky zavřený v garážích nejezdí, ale vyprávějí historky jak je to jejich auto bezkonkurenční stroj a že už se dneska taková auta nedělají, jelikož to má elektroniku a stojí to za hovno a nasralo tě to. OK, já teda k tomuhle bývám shovívavej, protože ono na tom často i něco pravdy je, ale pochopitelně objektivní pravda to není, ta je jinde. Každpádně jsem taky v tý skupině lidí, co upřednostní ty aspekty jízdních vlastností co mají stará klasická sportovní auta na úkor předností, který zase mají ta nová. Podle toho mám v garáži to co tam je a není tam něco jinýho....

dom
07. července 2020, 12:28
4

Taky bych dodal, že dnes vlastní auto kdekdo. A to dříve rozhodně nebylo. Jen si vzpomeňte, kolik aut bylo o generaci dříve. Podle toho to teď vypadá na každém sídlištích. Z toho se dá vyvodit, kdo před 30 léty auta vlastnil. Ten poměr "nutně potřebuji" versus "mám to jako koníček" byl úplně někde jinde. Proto se vyráběli zajímavé auta.

reagovat
Ha
Habakukk
08. července 2020, 08:06
0

Jo před třiceti járy měli naši Žigula vlastně pro dvě rodiny. Dneska mám tři auta u baráku a motorku v garáži. Doba je prostě jinde.

Mechanik
07. července 2020, 14:19
-3

Hele úvaha dobrá, ale podívej se z jiného úhlu, hafo lidí si nové auto dovolit nemůže, nebo pro ně nemá cenu, na těch pár km. V čem mají jezdit?? Dneska se dá ještě sehnat starší auto co funguje, ale za pár let, co si koupíš jako ojeté 10 leté auto? No jsem na to zvědav, protože ty nová auta za deset let nebudou udržitelná a o tom že to už se říká 50 let, je sice fakt, ale až teď jsme v té době kdy je to fakt. Ty asistenty prostě za pár let nebudou spolehlivé, voni už teď nejsou, že a co teprv za 10 let? Takže to neprojde ani technickou a nebude v čem jezdit, v tom pak přijde doba která tu byla v 50. letech, auto bude jen pro vyvolené. No super, tomu se říká pokrok. Nové auto, to fakt svět myslí vážně??

reagovat
Knightrider
07. července 2020, 15:35
2

Mezi lidmi, kteří mně dobře znají (práce, rodina, kamarádi, atd.), jsem považovaný za velmi, velmi nadprůměrného řidiče. Absolvoval jsem nespočet různých škol smyku, bezpečné jízdy, sportovní jízdy a tak podobně. V práci jezdím výhradně novými auty, doma těmi starými. Jednak protože na nová v té samé kategorii nemám a dílem taky proto, že mi ta stará auta na výletování a nějakou zábavu za volantem nevadí a mám je rád. Podle tvých měřítek bych byl automaticky špatným řidičem, protože jezdím ve starém autě. Škatulkování je snadné, realita může být dost odlišná. Ale stejně tak vnímání sebe sama a svých kvalit. Proto se do těchhle debat nepouštějme.
Ono rozjet se rychle není žádné umění. Obzvlášť v moderním autě, které dělá polovinu věcí za nás. Díky tomu, že se u mně prolínají oba světy, starých i nových aut, mám docela dobré srovnání. A díky všem těm kurzům mám celkem jasnou představu o tom, co to je smyk přední nebo zadní nápravy, krizové brždění, jízda na limitu, vyhýbací manévr, atd. A taky vím, že chování auta je cítit "prdelí". Takže kdo v autě leží, necítí pod sebou vůbec nic. A protože jsem si všechny tyhle srandy vyzkoušel za ta léta víc než dost, vím, co auta dokážou a taky, kde jsou jejich a moje limity. A proto si třeba nedovolím řídit mojí Corvettu jednou rukou. Ta hranice mezi zábavou a průserem galaktických rozměrů je až příliš tenká. Naproti tomu moderní auto může člověk řídit s jedním prstem vraženým v rypáku a druhým v prdeli. Rozdíly mezi starým a novým jsou naprosto propastné právě při řešení krizových situací. Díky všem těm různým polygonům vnímám, jak moc se posunuly technologie dnešních aut a o kolik snazší je zvládnout smyk nebo obecně nějakou krizovou situaci v moderním autě. Jenže o co je to s dnešními auty snazší, o to snadněji může člověk nabýt falešného dojmu, že je skutečně dobrým řidičem. Ono opravdu stačí jen přesednout do auta o pár let staršího a najednou se ukáže, že zvládnout tu samou situaci, za naprosto identických podmínek, už je mnohem větší problém a leckdy neřešitelný nebo se přinejmenším člověk mnohem víc zapotí a nadře. Být mistrem volantu v moderním autě je strašně snadné.
Já osobně za dobrého řidiče považuji takového člověka, který nejen zná limity a chování svého auta a sebe sama, ale především takového, kdo k tomu všemu ještě dokáže i číst silnici, umí odhadovat vzdálenosti, mrtvé úhly, chování a reakce ostatních řidičů, umí se přizpůsobit okolnímu provozu, jede plynule, bezpečně a neohrožuje nikoho kolem. Tohle jsou u mně páni řidiči. Ne ti, kteří musí být všude první. To jsou většinou bezmozci bez špetky pudu sebezáchovy a slušného a ohleduplného chování na silnici.

reagovat
beastar
07. července 2020, 19:08
0

Budeš se možná divit, ale v podstatě souhlasím. Ono jako považovat se za dobrého řidiče takovou debatu ani nechci rozjíždět. Mám to podobně jako ty. Už sem řídil vážně ledacos a bohužel (nebo bohudík) i ta auta, co tady někteří fanoušci všeho starého neustále dokola adorují jako úžasná, bezkonkurenční auta. Mám v několika případech i srovnání s novějším ekvivalentem. A upřímně vážně si myslíš že Vette C5 je lepší a zábavnější auto jak C7 a že C7 jde řídit s prstem v nose?:) To asi ne že jo. To je zase jiné téma a to sice srovnávejme srovnatelné. Je nesmysl srovnávat starý Favorit a novou 5er například. Mám to teda naopak doma mám auta nová a vyhovuje mi to, ale v práci se často svezu staršími anebo i hodně starými (nevim 20 let+ tam píšu, co si myslím že je staré).

Kurzy jsou sice fajn, ale krizovky v praxi to nikdy nenahradí. Dobrý řidič se musí prostě vyjezdit. Mě někdy stačí reakce některých neautíčkářských kamarádů když je vezu po Praze. Jedu úplně normálně piánko a oni jsou z toho úplně u vytržení. A teda řídíš jako fakt dobře. Ohodnocení od takových lidí samozřejmě nic neříká. S popisem dobrého řidiče souhlasím. Ovšem skoro nikdo z vás nepochopil, že mě šlo právě o "řidiče" z nás co máme auta jako koníčka, petrolheady ne běžný vzorek populace. Asi sem to tam špatně popsal. A bohužel tady já mám zkušenost, že lidi jako ty (fakt nic osobního jen ilustračně) co mají doma nějaký starý sporťák případně youngtimer s výkonem tak prostě často řídit neumí. Nedokážou potom to auto pochopit, užít si ho a tak dále. Jen o tom kecají. Ok ty podle popisu nejsi ten případ, ale jedna vlaštovka jaro nedělá.

Knightrider
07. července 2020, 21:03
0

Je to otázka. Já se vždycky pohyboval (i v práci) mezi lidmi, kteří jsou jako řidiči skutečně velmi nadprůměrní, takže s těmi vyloženě špatnými řidiči nemám moc zkušeností.
A ano, tam, kde by v C4 nebo v C5 člověk už měl oči navrch hlavy, se dá jet s C7 s prstem v nose. Což ale znamená, že se člověk ani zdaleka nepřiblížil k možnostem C7, nikoliv, že C7 nebude vyžadovat v jiných situacích plné soustředění. Limity moderního auta jsou prostě posunuté úplně jinam.
O krizovkách v praxi nemá smysl mluvit. Za 24 let řidičské praxe jsem jich zažil víc než dost.
Jednoznačně souhlasím s tím, že řidič se musí vyjezdit. Je to o praxi a reálných zkušenostech za volantem. Na to teorie opravdu nestačí. Pravdou ale je, že zásadní je i cit pro řízení. Taky už jsem se setkal s lidmi, kteří jezdí dlouho, ale ten cit jim chybí a díky tomu je ta jejich jízda příšerná. Některým holt není shůry dáno.

Kuře
08. července 2020, 10:11
0

A komu není shůry dáno, musí dostat že strany...

krab
08. července 2020, 10:31
0

Ale jen taková vsuvka k tomu řízení ... Vyjezdit se musíš, to je bez debat. Ale zjistil jsem, že se sám vážně spoustu věcí nenaučíš. Ani to nevyčteš z příruček. Jedna spolujízda z profíkem na trati kterou znáš a víš jak tam jezdíš ty a spojíš si to tě kolikrát trkne do palice a řekneš si - aha, kurnik, dyť tady jsem jel úplně blbě anebo támhle jsem už brzdil, přitom to vůbec nebylo potřeba. A pak cílenej trénink s profíkem je pochopitelně nejvíc, ale to mě taky ještě čeká, zbytečně jsem s tímhle dlouho otálel.

Ale to platí na okruh. Na okresku , veřejnou silnici stačí aplikovat kombinaci : zkušenost (předvídat), hlava ( nevyhecovat se) a aplikovat vždy pozdní apex ( nedostat se do protisměru v utahující se zatáčce) S tím si myslím vystačíš a přežiješ...

sheogh
09. července 2020, 13:22
0

Co to vlastne znamena "dobre ridit"? Jak by jsi to hodnotil? Ja treba za cca 14 let skoro denne nemel ani zadnej tukanec (znam lidi, co daji klidne 3-5 rocne). Tech najetych km nebylo samozrejme tolik, nikdy jsem napr. nedelal nic, co vyzaduje objizdeni zakazniku apod, takze tak prumer 15kkm za rok.

Ale jsem si jistej, ze na okruhu bych mel naprosto mizernej cas (se svym i jinym autem).... Asi i proto, ze jsem okruh nikdy nezkusil (nebylo a neni moc cim)

beastar
09. července 2020, 17:55
0

Samozřejmě že je ošemetný říkat obecně kdo je dobrý a není dobrý za volantem. První co se asi musí rozlišovat tak běžný provoz a nějaké uzavřené tratě. Nemít nehodu podle mě není vyloženě ukazatel zda si dobrý či ne. Když hledáš svoje limity a auta může se stát, že i velmi dobrý řidič to prostě utrhne a je hotovo. Ťukance, oparkáváno a tak to se pravda dobrý řidičům vlastní vinnou moc nestává. (podle mě) Pak si každý musí sáhnout do svědomí kolikrát svým umem zachránil situaci v provozu, možná i svůj nebo další životy. Jsou to rychlé reakce, schopnost předvídat vývoj situace, neriskovat víc, než je zdrávo a umět to odhadnout, číst povrch na čem jedu a jak se na tom auto chová, umět cítit co dělá auto a jak daleko je ještě schopno jít. Správně si najíždět do křižovatek, umět vyjet zatáčku, ale i si nadjet pokud je to třeba. Zvládat auto i ve vysoké rychlosti tak aby se minimalizovala rizika nehody (jasně že nejsi bůh..) A samozřejmě sbírat zkušenosti. Obecně čím víc lidi najezdí tím víc nasbírají zkušeností a zážitků. Pokud máš manuál je tam ještě důležitý cit pro to kdy a jak řadit. Je to soubor mnoha věcí a když se to sejde poznáš dobrého řidiče od blba a machírka za pár desítek kiláků i když jedeš jako spolujezdec...

Ad.:OKRUH - tak pokud si na něm nikdy nejel nejde se považovat za dobrého řidiče na okruhu. To až praxe a čas ukáže. Každopádně když si přineseš špatný návyky ze silnice, tak se to na okruhu promítne třeba v tom že se buď budeš moc bát anebo naopak nebude to mít žádný tempo... taky záleží na autě. Když sem poprvé v životě seděl v té formulce, jel sem hrozně pomalu a dvakrát to poslal do smyku a do hodin... Ano 0 zkušenost s podobným monopostem ...

Nimrod
07. července 2020, 18:53
0

u tebe je vidět, že najíždíš fakt ohromný porce kilometrů. on málo kdo najede za rok tolik co ty. a v tom vidím trošku i problém. nevím, jaká je průměrná porce kilometrů napříč naší republikou, ale odhadoval bych to na zhruba 7tkm ročně. proto mi třeba ta e39 nepřijde jako vhodný příklad. ono ve výsledku mnozí mají opravdu takové auto, které jim vyhovuje, které chtějí a které si mohou dovolit. každý má ty priority jinde. ale jinak v mnohém souhlasím, s něčím méně. ale opravdu se mi řídí stará a nová auta hodně odlišně, i když jezdím piánko a nemám sebemenší sportovní ambice

reagovat
beastar
07. července 2020, 19:40
0

Jasně já to nemyslel zase úplně tak, že kdo obecně nemá nové auto je kretén. Spíš si vztáhni na kategorii lidí od aut. Jakože fanoušků. To že někdo kdo jezdí 5km do práce a z práce. Na ryby a jednou ročně s dětmi na hory má Felicii je naprosto pochopitelné a takový auto mu naprosto dostačuje. Má to střechu, levný servis a současný silniční limity to udrží furt poměrně dobře. Já sem cílil spíš na kecálisty typu mám vole doma starý stanga tak asi vim jak řídit to ty moderní popelnice to umí řídit každej a podobně. A na co asi potřebuju navigaci. No na 7k vejletnickejch km určitě na nic no.... Tím že najedu dost hlavně vidím ty jelita často v provozu. Kolikrát mě podobný "pan petrolhead" v super polazeným youngtimeru akorát zdržuje.... bohužel často to nedělají schválně oni to prostě jenom neumí řídit, bojí se s tím. To má být jako ta radost a to drive tastefully? Děkuji to fakt nechci to můžu řídit profesionálně autobus a bude to stejná "zábava". Nicméně potom ti stejní šasci píšou moudra o tom jak to tehdá když já sem... Mimochodem e39 sem měl a bylo to super auto a ještě dnes pro někoho kdo jezdí do těch 20,000 ročně to může být určitě lepší volba, než třeba nová oktávka za nesmysl.

Nimrod
07. července 2020, 20:05
0

teď už s tebou plně souhlasím :-) tahle vsuvka mi tam chyběla, aby to mělo obecnější platnost

Za
Zazaa
08. července 2020, 17:43
0

Beastar: ono jestli s tema modernima autama jezdis svizne nebo nedejboze nekde na limitu tak se nediv, ze te ten nalestenej youngtimer zdrzuje ... on totiz klidne muze ridit zkusenej ridic a jet svizne nebo i na limitu , to stare auto ac tehdy sportovni a rychle ma s nejvetsi pravdepodobnosti ty limity proste jinde
Treba se s tim i da jet opravdu rychle i na dnesni pomery, ale to se clovek muze dostat dost do rizika a do stylu jizdy bezmozek a to je podle me horsi...

Je to o tom ze si clovek tu jizdu klidne uziva v rychlostech ktere tobe prijdou naprosto normalni a ktere by se daly v tom novem aute zvladat jak bylo receno s prstem v nose ????

beastar
09. července 2020, 03:05
0

Zazaa: Pouze svižně nejsem magor. Ty limity má i ten Renault v takový rychlosti a tempu, že to se vlastně v dnešním provozu v podstatě nedá. A ano může řídit i starší auto zkušený řidič. Píšu někde že ne? Obávám se že velmi často poznám kdo to má tak jak popisuješ a kdo naopak tak jak popisuju já. A ano narazil sem při korona debilitě na chlápka ve Vette C4 na silnici z Litně na Beroun kterej jel velmi dobře a držel úplně skvělý tempo v autě z roku 88 obdivuhodný. Ten mě fakt nezdržoval ba naopak nebo respektive šlo za ním jet velmi pohodlně. Asi jeden z těch co o řízení jenom nekecají u čaje, ale fakt něco umí.

Za
Zazaa
09. července 2020, 09:01
0

Stare i nove auto muze ridit kdekdo... ja take nikde nepsal ze vsichni ve statem aute sou super ridici ;-)

Pointa mela byt v tom, ze kdyz nekdo pojede ve sportaku ze 70 let pekne svizne tak aby si to uzival tak za nim muze jet 5 let stare auto ve kterem se bude ridic nudit a bude ho to zdrzovat... to je proste fakt ... a ano na se ze stylu jizdy leccos poznat to mas pravdu

sheogh
09. července 2020, 14:43
0

A zvlast ta eresa, tam asi ani limity na silnici hledat nechces :-))) BTW pekne jsi otestoval quattro, tak to ma byt :-) Nezapadla? :-)

beastar
10. července 2020, 12:06
0

To RS projede nevidany veci. Jako rolba by se to dalo pouzivat:) To si troufam rict stary Quattro neda bez ztraty kyticky. V terenu tomu vadi jen 0 svetla vyska a je to drahy nemuzes to znicit...

reagovat
beastar
08. července 2020, 10:28
2

Nesmíš si to brát tak osobně;D

Fa
Fandatik
08. července 2020, 16:25
0

Úplně jsi vynechal stránku designu a mechanickou podstatu, která je pro spousty lidí důležitá.
Žádný nový sedan se vzhledem/siluetou nemůže rovnat E38, X308/350. I když nový má lépe využitý prostor, atd.
Debat o hodinkách tu bylo taky pár, ale radši budu mít na ruce mechanické japonce (švýcary jsou už cenově jinde) než nejnovější jablka.
O tom které jsou objektivně lepší a zvládnou toho víc asi není třeba pochybovat, ale v životě bych to na ruku nedal.

Radši bych měl doma C36, 43, 32 AMG za nějakých 200 tyček + čtvrt milana to dát do fajne stavu než nějakou obyč C350 z roku 2014/15 za stejné peníze. O tom, že ta C350 bude objektivně lepší a rychlejší opět není třeba pochybovat.

reagovat
krab
08. července 2020, 17:31
2

Fandatik - to je absolutní pravda. My tu kroužíme okolo, ale nakonec důvodem, proč někteří upřednostňujeme starší auta je čistě jednoduchá estetika. Dneska se ten design nedaří proporčně udělat tak, aby to oku lahodilo. Minimálně často to tak je. Když chodím se psem ven, tak chodíme tady v jedný ulici kolem zaparkovanýho Peugeotu 2008 a ten člověk parkuje hned vedle ještě nesmírně zachovalý 205 1.1, základní, červený. Koukám na to a vždycky si tak jako říkám: jak je to kurník možný, že to tehdy u Pininfariny nakreslili tak nadčasově pěkně, v perfektních proporcích, tu 205 tku. A proč je ten nový Peugeot možná sice svým způsobem extravagantní, ale disproporční a vlastně není hezký. A nejsem zdaleka sám, kdo si to myslí.

Upřímně řečeno, jedním ze základních důvodů proč mám doma spíš jen samá starší auta je jejich design. A to, pochopitelně, kdyby byly jiné finanční možnosti, tak bych po estetický stránce vybíral ještě víc a asi by ta moje garáž vypadala ještě jinak.

Nicméně přesně - sedmička E38 je v proporcích, siluetě i v pocitu uvnitř naprosto perfektní a už se to v BMW nepodařilo nikdy znovu napodobit. Testoval jsem novou 750i několik dní, bylo to impozantní, v mnoha ohledech to udělalo na mne dojem, ale pořád vzpomínám na 750iL (e38) kterou jsem si půjčil někdy před dvěma lety a vlastně si já možná měl i nechat... Teda takhle, kdyby to bývala byla krátká verze, tak jsem to tutově i udělal. Ta prodloužená nemá tu eleganci co ta normální.

Každopádně je to zajímavý téma. Prostě se někdy stane, že se povede design, který je vlastně najednou dokonalý a už nejde přijít s lepším a té automobilce se to zoufale nedaří. Krásná auta vyrábí stabilně nehledě na věk a čas snad jen Alfa Romeo.

Fa
Fandatik
08. července 2020, 19:26
-1

Díky, myslím že jsi přesně pochopil a vystihl, co jsem myslel.

Mimochodem ten Dodge má/měl maximálku snad přes 260kmh. Kolik má ten Rencek RS? 250-255kmh? Tak opatrně s tím zacláněním v levém pruhu. :-D

beastar
08. července 2020, 19:26
0

Na svou dobu byla 205 opravdu pěkná, ale je potřeba si uvědomit že ty linie o kterých Krabe píšeš v té době vzniku nikdo takhle neviděl. Bylo to naprosto obyčejné auto své doby. Co do designu, tak nikomu neberu jeho favority. Ono to ani nejde každý to vidíme jinak. Já se teď taky setkávám s reakcemi jakože spektrum emocí "fuuuj tvl" nebo "Wow wow úžasný, super, krásný". Nic mezi. Je fakt že je lepší když design budí emoce ať už jakékoliv, než když je bezpohlavní a nudný jako například ten VW Passat v podstatě ve všech generacích, nebo zmiňovaná 2008. A že se dneska nedělají pěkná auta? Dělají se pořád akorát jsou jiná. Stejně jako přece nemůžeš srovnávat už jen kvůli době vzniku e30 a e90 a a že by e90 byla ošklivá a tříca krásná? To asi nikdo tvrdit nebude. Samozřejmě pokud to tak někdo cítí individuálně, tak mu to vyvracet nebude. Mě osobně se líbí design Zondy a znám desítky lidí který z toho mají noční můry...

E38 mám moc rád, ale z dnešního pohledu a trendů bych na tom autě našel desítky věcí, co jsou hnusné a nebo zastaralé prvky. Interiér je stísněný a dnes ho trufne "výbavou" a stylem kdejaký lépe vybavený Superb (auto o dvě třídy a jeden a půl milionu levnější) Mimochodem nevím, co by si Krabe tvrdil o mé 760i na Alpina kolech v podstatě v maximální výbavě. Ano byla v té době už roční a kousek a měla najeto skoro 90,000... Bylo to impozantní auto a pochybuju že by ji jakákoliv e38 v čemkoliv objektivně mohla konkurovat. Když teda necháme vzhled stranou. Byla to f01. S tím že Alfa staví pěkný auta souhlasím.. bohužel zase ta řemeslná kvalita a další věci nejsou tak dobrý. Na to sedí to co píše Fanda o těch hodinkách. Buď špičková kvalita a dobrý. Anebo stylíček a cukrblíčky a hovno. A osobně právě mám jen velmi aut, co bych měl teda raději za ty dvě tři kilka doma, než nový ekvivalent. Totiž tady rozhodujou prachy. On každej (jasně ani já) nemá koule a prachy na to vysolit přes 4 miloše za MB AMG GT63s 4matic a jentak se vozit a vědět že za 4 roky to auto ztratí na ceně 1,5 mio a možná víc když se s nim bude hodně jezdit. Jasně možná bych si koupil taky raději SL55 amg za 25,000 euro s vidinou že už to tak moc padat nebude.... A svezu se autem se štíhlou linii, co nemá dvě tuny.

beastar
08. července 2020, 19:29
0

Fandatik: To bylo na mě? Asi špatný vlákno. A Rencek jede úplně v pohodě tacho 261... a chtěl bych vidět jinýho magora než sem já kterej tohle pojede na Teplický s čimkoliv srovnatelným (čtyřválec turbo, šestiválec turbo) To sme zase u toho co se tady kdysi vtipně řešilo... Už si jel tři kila vole?:D Já jo a žiju, ale sranda to rozhodně není a to ani v Německu v noci na prázdné dálnici (čili za tmy ve dvě ráno)

krab
08. července 2020, 20:04
0

Ty to tu jedeš hrozně Beastare na tu nazvu to spotřební komerci. Sednu do novýho auta, ždímu z něj co to jde, dám mu předepsanou údržbu co musím kvůli záruce, nalítám na tom necelý kilo, pošlu dál. A konzumuju další auto. Možná i tou tvojí prací u aut se nestihneš stát takovým tím hobbíkem, požitkářem, co jsme tady někteří my. Zatímco náš společný kamarád jede sportovní Alfou v klidu až do Chorvatska, ty bys radši těch 1200 kiláků dal v něčem jako GLC AMG, protože je to z objektivních příčin daleko pohodlnější.

Tyhle pohledy se nedají úplně slučovat, každej to má jinak. Od radosti ze sportovního veterána čistě v tom, že si do něj chodí sedat do garáže a má radost kdykoli má pocit, že to má teď vážně dobře seřízený a na vyjížďce to jelo přesně tak si myslí, že by mělo, přes takový to radostný ježdění v autech 15-30 let starých, které máme z minulosti, jsou nesmírně použitelná a při perfektní údržbě a kondici opravdu dobrá. Kromě toho, že typicky svítí na hovno, takže na noční jízdy rozhodně špatně... A pak budeš mít lidi, co se vyprdnou na tyhle kompromisy a koupí si auto nový. A dá se to v pohodě pochopit. Každopádně s tím designem je to vážně tak, že z těch současných aut se mi fakt stylisticky, čistě esteticky líbí máloco. Když nechám stranou Alfu, tak toho fakt moc není. Určitě má svůj styl Mustang, ale to je remake na staré slavné téma, stejně tak to byl Fiat 124 Spider, kterej se navíc na rozdíl od Mustangu komerčně neujal, Fiat 500, Mini , ale to jsou všechno příklady, kdy se čerpalo z minulosti. Osobitý design má Citroen DS3, ale to už se nějaký pátek vyrábí a nová DS se mi nelíbí. Povedl se Peugeot 508, až na ty přední světla s těma protáhlýma šavlema, to nechápu kdo vymyslel. Golf, Passat, Porsche 911, to všechno vychází z designových jazyků minulosti a tradice těch jmen, taky by to byl špatný příklad. Myslím, že opravdu povedený design dneška je Jaguar XF, XE a F-type, tam je inspirace minulostí jen jemná a povedlo se to. Skvěle vypadá nový Defender i nový Jimny. To si myslím jsou pecka, obě ty auta. Pak se mi velmi zamlouvá design současnýho Volva (kupodivu) a líbí se mi téměř všechny současné Lexusy, kdy LC500 vyčnívá a vůbec bych se nestyděl ho označit za snad nejhezčí Lexus vůbec, to mi přijde, že i LFA nemá tak krásný vzhled a propracovaný interiér. Maserati a Ferrari jsou taky spolu s Alfou stranou, tam je typicky každé jejich auto nádherné, zrovna tak Lotus. U Lamba si už nejsem tak jistej, na mě je to už příliš brutální styl a to už od dob Murciélaga. U mě je Lambo ta éra Miura, Espada, Countach, Diablo, Murciélago možná až moc "batmobilní", zatímco ale Gallardo hlavně jako kupé mi přijde decentnější a fajn. Dnešní Huracán, Aventador, to už je zase na mě moc. Já bych si v tom připadal blbě, kdybych s tím jezdil. Moc extrovertní.

Určitě jsem na něco ještě zapomněl, ale jinak mi to přijde spíš nezajímavý, to co se dnes vyrábí v ohledu k tomu jak geniálně třeba vypadaly předchůdci těch stejných modelů.

Mechanik
08. července 2020, 20:12
-1

Krabe, to jak ty nový auta vypadají a že kvůli tomu upřednostníme něco staršího co je dle nás hezčí, to je jasný. Já bych i dokázal žít s pár novejma autama, vzhledově se mi i líbí. Pak je tu ale další aspekt a to je ta technika, prostě nechci vozit v autě něco co nepotřebuju, co mě obtěžuje nebo něco na co se nemůžu a nechci spoléhat. Další věc je že si přece sme schopni spoustu věcí opravit sami, což ale na novém autě nejde, musíš se spolehnout na odborníky v servisu, bohužel žijeme v Čechách a tady tě každý chce okrást, ošidit a je mu u prdele že ohrozí tebe a tvojí rodinu, hlavně že má o litra víc v kapse, je to hnus velebnosti. Takže běžný provoz je pro mě lepší řešit ve staré plechovce které věřím víc a cítím se v ní bezpečněji, protože vím z čeho a jak je složená a vím jak jsem si jí opravil a upravil případně kdekoliv na silnici opravím a dojedu. Myslím že mi rozumíš

krab
08. července 2020, 21:16
0

Rozumím, no... je fakt, že u toho servisu je to nějaká věc vývoje a učení se novejch věcí a to jak nás co kupujeme ojetiny a jezdíme v nich, tak servisáků i lidí co se kolem toho motají. Vezmi si příklad třeba našeho nejodbornějšího pisálka o ojetých autech - Martina Vaculíka. Začal někde v době, kdy dával lidem rady na co si dát pozor u 405tek, W124kek a pián, kam se kouknout jestli nerezne Mazda 323 o kterou máte zájem a tak... Postupně se naučil jak šly auta věci, který přišly, DPF filtry, přímý vstřikování, já nevím co všechno. Já když poslední dobou dostanu na recenzi nějaký ojetý auto, už to bývá typicky tak moderní, že tomu už taky z hlavy nerozumím a musím si načítat hromadu informací a doufat, že co jsem našel není pitomost. A přijde doba, kdy v týhle rubrice budeme rozebírat elektromobily. Vlastně už jsem to jednou udělal, s jedním z nejojetějších Nissanů Leaf na trhu a zjistil, že pokud se ti nepovede u někoho rozumně nechat vyměnit jen některý články těch baterií, tak je to při poklesu kapacity vlastně k ničemu. Ale už se na to zase specializují garážníci a jsou možnosti co a jak a jak i takový auta udržet při životě. Je to o tom učit se furt něco novýho. Abychom byli úplně fér.

Nicméně s tebou souhlasím, že s novým autem si prostě kupuješ i hromadu věcí, který vlastně nechceš. A pokud bys našel na trhu něco hodně základního, tak to zas bude Dacia a to necheš... A je to třeba i u offroadů, kde by člověk čekal, že se bude dát pořád koupit něco hodně účelovýho a spartánskýho. To mě napadlo posledně při "testování" šest let starýho Mitsubishi Pajero, který se už nevyrábí, ale do nedávna platilo za takový to robustní pracovní auto, kde nekupuješ spolu s tou technikou velkej displej o kterej nestojíš. Pak jsou zase auta, kde velkej displej a hlasovej asistent jsou tím zásadním důvodem, proč se to dobře prodává.

Jinak teda jednoduchý věci jdou vyměnit svépomocí i u skoro novýho auta, ale jak se rozsvítí nějaká kontrolka, holt to chce pořádnou diagnostiku. Ale to už stejně platí 20 let. Já na Porsche , který má letos akorát přesně těch 20 let taky udělám sám jen základní věci. Předvčírem jsem třeba radši googlil návod jak vyměnit takovou blbost jako žárovku pozičního světla vpředu. Z hlavy bych na to asi nepřišel. Na druhou stranu to pak bylo děsně jednoduchý... Ale když se rozsvítí nějaká kontrolka, tak stejně musím do servisu to diagnostikovat.

A u těch úplně starejch aut nám zase naopak ubývají lidi, kteří vědí. Teď na Lotus Elan mám člověka, který je má dva míval ještě jednoho závodního Elana. Ví všechno, ale pán už de-fakto v důchodu (je teda extra fit, takže vypadá mladší než je) ale prostě co až to řemeslo tihle pověsí na hřebík... Budem se to muset naučit sami jak seřídit motor, karburátory a další věci. Je to jednoduchá technika, ale ne zas úplně pro blbce. Naopak citlivá a potřebuješ znalosti. Takže ono všechno má prostě svoje.

Mechanik
08. července 2020, 22:09
0

Jo, souhlas, pro mě je to zase o té udržitelnosti, rád se naučím něco nového, ale chci mít jistotu že to auto pak budu schopen opravovat aspoň 10 let. To je teď naposled ta Volha, opravoval a upravoval jsem jí rok, koupil jsem si ještě jeden vrak, ten rozebral do šroubku, abych pochopil a teď se nebojím s ní vyrazit. Nemám rád změny, moje prokletí, svoje první auto stále mám, druhé, třetí atd, neprodám, mám je rád, každý je jiný.... To je ale zase jiná.

beastar
09. července 2020, 02:54
2

Krab: Já ti nevim nechci to dál rozvíjet ale vlastně si taky dost protiřečíš. A ano vlastně se ukáže že i tvoje starý 996 je už vlastně hodně nový auto. A tady narážíme na tu hranici toho celého. Co je ještě staré auto a co už je to moderní pro které nemůžeš najít dobré slovo. A teda nutno dodat nejen ty. Nebudu vás ale oslovovat jednotlivě. Spotřební pohled to si nazval teda pěkně. To je přesně to čemu se vždycky u tebe směje Matěj a já tomu říkám snílkovství. Ono na tom tvým názoru není nic špatnýho, ale souvisí to hlavně s tím co dole píše vyjímečně trefně Junior. Ty to sám občas tvrdíš ty auto nepotřebuješ. Reálně tvoje auta jsou jako koně mojí přítelkyně. Nepotřebuje na nich jezdit ani je vlastně vůbec nepotřebuje je to jen hobby. Prostě protože jí to baví a taky díky tomu má k těm koním úplně jiný vztah, než třeba lidi co je mají čistě na chov, nebo do vysokého sportu (což je víc byznys než vášeň)

Nemyslím si že zrovna já kterej kupuje takový pekáče jako Maserati Ghibli, Infiniti Q50, E55AMG, RS Trophy, nebo S6 sem nějakej dobrej příklad proto, co píšeš ale budiž v tomhle víme že se neshodujem proto se ani nebudu snažit to nějak rozvíjet. Jak sem několikrát řekl, napsal kdyby si měl plácnu žlutej Lotus (což je jediný tvoje auto který se mi fakt HODNĚ líbí) a zánovní Porsche klidně Carreru, tak by si mě asi chápal 100x líp. A hlavně kdyby sis do toho novýho Porsche hradil všechen servis a jezdil s ním denně soukromě, ale i pracovně. Jasně je tady vždycky řešení mít XY aut. To zase ale nechápu já i když sem to dřív dělal. Jako proč budu hromadit defakto starý auta k ničemu. Pak si ještě zkus uvědomit, že vy aby jste si mohli kupovat tu svojí dnešní KLASIKU, tak to někdo kdysi musel koupit NOVÝ. Takže někdo si koupil Ghibli, pak sem ho koupil já a odemě teď další borec. Aby jinej borec za dvacet let mohl vyprávět jakou má supr dupr klasickou káru. Takže všechno má své místo a čas. Jestli sem hobík... V tvém úhlu pohledu určitě ne. Pro spoustu lidí co znám JO už jenom protože nemám A4 v naftě a zbytečně si kupuju takový neracionální auta.

Zrovna v souvislosti s Lambem psát o designu tak jak to popisuješ to je skoro až hrubost:)) Hlavně to neříkej někde v Itálii, nebo ještě jednu chytíš. To je ale věc, co ti fakt nevyčítám to tak prostě lidi to vnímají různě. Kupuješ hromadu věcí o který nestojíš ono po pravdě ty základy obyčejných aut toho moc nemají. A řekni mi o co by si nestál třeba v Alpine A110... diť je to úplně geniální auto a fakt jenom úplnej zpátečník a blázen na tom může hledat nějaký píčoviny... Cayman GT4 krásný auto s naprosto normální výbavou roku 2020. To je prostě o to tom. Určitě si vzpomínám jak se na přelomu milénia řešili hovna jestli jako ty auta už nejsou moc složitý. Klima, BC a tak dále se stávali stále větším standardem a i to tvoje "starý" Porsche už takový věci má. Mimochodem to mají i mnohem starší osmdesátkový auta. Takže vo co vám voe vlastně de??? :D Sere tě infotaiment?? Ježiš diť s tim defakto nic dělat nemusíš. Prostě to si asi navzájem nevysvětlíme. A já primárně řeším zajímavá, sportovní auta... To že někdo má doma žigula a za hezkýho počasí jede 30 km na výlet neřešim. To jsou lidi, co jdou absolutně kolem mě stejně jako opravdový veterány.

krab
09. července 2020, 08:06
0

Junior to říká dobře, je to trochu nesmyslná debata. Ale není nezajímavá, proto jsem se do toho rád zapojil. Teď se asi smíchaly dvě různý témata - jedno je o tý náročnosti údržby moderní vs. starší auta a tady je to fakt, že najít hranici kdy říct, že je auto ještě jednoduchý a už moc složitý není vždycky tak snadný. Proto tam zmiňuju tu 996. To není žádný puristický Porsche. Ve své době tam dali co bylo k dispozici a měli - litronic xenony, PSM, el. ovládaný plyn (jen u prvního ročníku je lanko), ABS, čtyři airbagy, rádio Becker (Porsche) s navigačním modulem atd... všechno tohle ty lidi v roce 2000 co měli svoje staré Carrery z 80. let považovali za potenciální průser. A ono to po dalších 20 letech stále nakonec provozovat jde. To bylo trochu jako kontra na mechanika, ale zase nutno dodat, že s lidmi co nadávají na přetechnizovanost toho novýho často rád sympatizuju.

Ten tvůj "spotřební přístup" to jsem myslel jinak - přijde mi, že poslední dobou vyzdvihuješ hrozně to jak vlastně jezdíš rychle a že se s tím vlastně ani moc nemazlíš. Na druhou stranu je mi to jasný. Auta jako je Mégane Trophy k tomu přesně vybízejí - dát tomu pořádně co proto. Jinak tě v těch ostrejch hatchbacích jízda zas až tak moc nebaví. Protože jsou to jinak normální auta. A ano, nekupuješ si mainstream, máš rád auta, to je mi jasný.

U tý Alpine jsem v komentáři dopsal: mrzí mě to, že se mi vlastně nelíbí víc, než jsem chtěl aby to bylo. A nemysli si, že jsem nepřemýšlel, že si ji koupím. A třeba někdy v budoucnu na to i dojde.

Fa
Fandatik
09. července 2020, 09:03
0

Možná je to povrchní, ale je to i o individualismu. Krabe, kolik potkáš 996tek, když jedeš se Sally? S Lotusem stejných aut ještě míň. Ani těch Mito, F124, Infiniti nebylo mraky.
Dneska si koupíš individualistickou M4 (když na ni náhodou máš) a každý druhý má Mpaket na líný ropě.

To, že nemám na to provozovat 4 až 5 aut nových přiznám.

krab
09. července 2020, 09:30
1

Je to tak... hraje roli i fakt, že to tvoje starý auto je svým způsobem vzácnější než když si jdeš objednat něco novýho. A pak je to přeci jen ještě i o penězích. Já jsem si asi mohl dovolit koupit nový sporťák. Kdybych se rozhodl svoje auta prodat a udělat velkou změnu, mohl jsem asi mít nějaký jedno nový sportovní auto v ceně řekněme do dvou milionů. Ale přiznám se, že jsem si prostě nedokázal vybrat. Skončilo to tím, že jsem udělal po čem jsem původně toužil (a zas tolik o tom nepsal - to spíš psal snílky na stará Ferrari na která nemám ty koule ani finance to koupit) a to koupil starý Lotus Elan a obětoval jedno auto, ke kterýmu jsem měl z těch co mám jako hobby nejmenší vztah. A taky i trošku počítal. 124 Spider byla moc hezká roční zkušenost, stála mě všeho všudy nějakých 50 tisíc, když započítám ztrátu hodnoty, ale v dalších měsících a letech by to šlo pochopitelně ještě víc dolů. To člověka, kdo má auto na práci a hodně km tolik zajímat nemusí, má to auto jako pracovní nástroj, ale když to máš jen jako hračku, tak to přeci jen počítáš.

Zkrátka bych býval mohl prodat vše co jsem měl a jít zkusit koupit něco jinýho. Alpine A110 byla kandidát, Alfa 4C, Lotus Exige Sport 350 a Cayman 718. Teoreticky možná ještě BMW M2 Competition. Tak nějak jsem si co šlo vyzkoušel a přemýšlel, počítal, uvažoval atd.. A vyšlo mi, že nejvíc by se mi pochopitelně líbil zase ten Lotus. Ale pak jsem přemýšlel dál. Budu obětovat skvěle jezdící 996, ke který mám fakt už i citový pouto za auto, který je o 300 kg těžší než můj Lotus, řídí se v hrubých obrysech podobně, jen má daleko silnější a zvukově potentnější motor? Zjistil jsem, že asi ne... A stejně by ani ta Exige nemohla být fungl nová, protože ona stojí dost peněz. Alpine - tam mě zas nepřesvědčily ty pádla a turbomotor 1.8 , Alfu 4C má kamarád, to se nebudu přece opičit, že? :-D A taky jsou tam ty pádla. Cayman 718 jsem si nakonec tedy neprojel, protože ta možnost nebyla, byl jsem se na jeden na prodej podívat, ale dealer mě s tím nebyl schopný svézt, protože si to prý majitel výslovně nepřál. Ještě to auto není furt prodaný. Zajímavá cena, ale je to ten čtyřválec. Když se to nastartovalo tak "velký špatný". Jinak pozice řidiče, materiály, celkově jak to auto působí, je to pecka. Prostě Porsche. Řešením by byl Cayman GTS 4.0 , ten aktuálně nový, ale takový auto by bylo moc drahý, ten si nemůžu dovolit.

Možná, že jednou si tu Alpine A110 koupím, mě se nesmírně líbí jak vypadá, to auto bude pořád na silnici dost rarita, svezl jsem se v tom a jezdí to úžasně, podvozek pecka, Honza Červenka o tom psal, že by si přál silnější motor, mě to nepřišlo, výkon by mi bohatě stačil, ale to je individuální záležitost podle toho jak kdo umí a nebojí se toho... Ale Lotus to není. A je tam hrozně vysoká cenovka. 1.6 s DPH, o moc lepší deal i na mírně použité neseženeš. Takže to je cca hodnota těch dvou Lotusů co mám aktuálně doma. Užiju si s ní víc zážitků než s těmi dvěma auty? Pochybuju. Se starým Elanem můžu na veteránský rallye a zajímavý akce a podniky, s novým si zas užít skutečně řízení v tý čirý podobě. Alpine je někde mezi - mezi čistostí Lotusů a denní použitelností Porsche. Vlastně je to geniální kombinace pro spoustu lidí.

No nic, to jsme odbočili, ale je fakt, že možná na dovysvětlenou, že třeba nejsem jen zabedněnec co razí pořád to "starý je lepší" přemejšlím, zvažuju, ale přeci jen to i počítám. Ono udělat za rok ztrátu třeba těch 50 na Spideru, to je v pohodě. To nic není. Ale prodat milovaná auta, koupit Alpine a za rok zjistit, že bych vlastně zase radši Elise a starší Porsche zpět a zjistit, že ta Alpine klesla na ceně o 200 , hmm to není dobrý. Takže já nad tím uvažuju trošku i racionálně. Třeba zrovna ty 996tky a současně jednoznačně 997 jsou pořád perfektní tip na kup prvního Porsche 911, které jsou pořád si myslím, oproti té klasice za férový částky. Protože 964, 993 , to jsou zrovna modely co jsou fakt dneska drahý. Ale zas... víc už jich nebude, levněji to asi taky nepůjde a to se zdá i u všech dvoukolek s manuálem generace od 996 po poslední 997 bude platit teď taky. Myslim si, že časem budou ty hezký kousky dražší.

Ondřej
09. července 2020, 13:19
0

Krabe ještě ta M2 Comp. Tu jsi taky zkusil? Ta mě z toho co jmenuješ zajímá asi nejvíc. A Elan jsi pořídil to co jsi testoval nedávno? Sice se mi osobně nelíbí ,ale chápu z hlediska tvoji lásky k Lotusu. To je,ale subjektivní. Stejně jako celá tahle diskuze. A staré pekáče jsou samozřejmě lepší. :-D

krab
09. července 2020, 16:20
1

Abych se ti přiznal, jen zběžně. Povozil jsem se v té dvěstěčtyřicítce, M2 comp má tady "kamarád" jeden z našich sunday drives, takže ten to zatím ještě zajížděl, to jsem si to maximálně prohlídnul a sednul do toho. Ale on si to velmi chválí, tak taky si to koupil jako prakticky vysněný auto. Testovací auto co měli kolegové novináři se ke mě nedostalo. Takže by mohlo teoreticky přijít ještě nějaké překvapení až se s tím opravdu pořádně svezu. Ale ten základ odkud to vychází, tedy z dvojky není špatnej, ale je to těžký auto.

Lotus, jo mám červenou Elan +2 to bylo vlastně první auto co Chapman vyrobil s cílem neprodávat jako stavebnici, ale zamířit na luxusnější trh. Ale i tak udělal vlastně jen prodlouženou a rozšířenou verzi shodný techniky s klasickým Elanem. A ono je to auto jízdními vlastnostmi snad ještě lepší, protože je neutrálnější, stabilnější. Ale nikdy nezávodilo, protože ta velikost navíc znamenala cca 200 kilo navíc. Ale pořád chapmanovo "luxusní" kupé z roku 67 vážilo kolem 850-900 kilo. A ta nízká hmotnost, to mě prostě baví.

Jinak jasně, klasika, tahle debata je extrémně subjektivní. To je asi stejný jako na tom našem sunday drivu, každej přijede něčím jiným, ale ve výsledku nás baví to stejný. Prostě auta, motory, zvuky, nějaká ta rychlost, značka a věk ta ani ve výsledku tak moc nerozhoduje.

beastar
09. července 2020, 17:45
1

Občas přemýšlím jestli by to nemělo smysl vydat jako knížku. Něco jako Auríčkářovy debaty. Myslím že bychom tam s Krabem a občas s nějakýma dalšíma lidma zaplnily dost stránek. Právě protože je to tak subjektivní a cest a odpovědí je spousta nejde to říct jednou větou. Každopádně chtěl bych někdy vidět jak prostě někdo přijde k majiteli nového Porsche a řekne mu... kámo ty nejsi petrolhead měl by si mít 993 a on se buď začne mooc smát (nebude vědět co to je 993) nebo řekne, ale chlapče já ji mám:D Asi stejná situace jako tady a jinde největší "miata" boys petrolheads. roudsta voe... A v Pondělí pěkně do košile a do služební naftičky ovečkové.... Myslim že není dobrý útočit na lidi protože mají něco "lepší" nebo teda dobře nový.... Mimochodem já se v podstatě v tom blogu o nikoho osobně neotírám a hlavně nesoudím tam stará auta. Naopak já soudím tu pózu co se z toho stala a ty lidi, co se na to nabalili jako moucha na hovno. Samozřejmě že v reálu se prostě na starší auto taky rád podívám některý jsou vážně dobrý. Každopádně dneska vim, že mě to prostě tolik nezajímá a nijak nedojme... Spíš jako respekt pro majitele, že do toho dal peníze a baví se tím. Když mi nebude řikat jakej je geroj, petrolhead a profi pilot, že to uřídí po posilovače a s lankovým plynem je mi to jedno.

Kdybych se nějakým tím starým ledžndary kárem nesvez, tak bych nedělal borce. Svezl sem se dost často i proti svojí vlastní vůli, protože to bylo potřeba odvést, převést... Fakt nikdy mě nic nedojalo k slzám možná právě protože to co píše Junior tady dole je reálně pravda. Krabe ber to tak že je to pro mě asi jako ty když dostaneš na test Audinu z roku 2014 v naftě, fplný... pro velkou většinou lidí super, skvělý skoro až nedostupný auto... Milionářská kára... a ty co... no řekneš hm docela dobrý, ale ...XY věcí. To auto tě neosloví, ale zároveň nemůžeš z profi hlediska napsat že je to sračka to by si lhal sám sobě.
Tak to mám já s autama 60,70,80.... jasně jsou tady výjimky ale to jsou auta za milion plus. Ferrari a další.

krab
09. července 2020, 18:37
0

Jo, tady pod tím blogem se nám to vážně natáhlo, že by to na knížku postupně vydalo :-D To jsi trefil výborně. Každopádně my už se ani o nic nepřeme, my si vlastně jen potvrzujeme, že každý má na to jinej pohled a ten jeho je pro něj správnej a funguje u něj :-D

A ten konec, jo, to píšeš přesně .... typicky mě vážně nadchnou stroje, který by mainstreamový publikum považovalo za výstřelek a takový ty prodejní trháky mě nechávají silně chladným. Každej je prostě jinej....

Fa
Fandatik
09. července 2020, 19:33
1

Beaste: s tou pózou se dá souhlasit. Já mám třeba starý (levný) auta rád, protože mi dávají svobodu provozovat vše co potřebuji a bez nervů, když to někdo objede klíčem, ukradne, atd..

Za poslední dekádu jsem přemýšlej o jediném novém voze a to o Julii QV (prostě jsem ji moc chtěl). Ale musel bych se zbavit bus dodávky, kombi vyšší střední, pojíždědla a městského pelechu. A stejně by byl budget na hraně. Žena by po městě musela taxíkem a dodávku si vždy pronajmout na těch pár dnů. Navíc mít na QV závěs nebo si opět půjčit nějaké vozidlo.

Ale souhlasím, že muset pracovně každý rok nejet 80kkm většinou po dálnici tak si vyberu co nejnovější (s nejmíň km) prémii z vyšší střední s malým dieselem, na kterou bude stačit rozpočet.

Kdybych náhodou mohl někdy dát za auto 5míčů a chtěl Porsche, tak bych určitě dal přednost 993 Turbo S než nejnovějšímu Turbu za stejné peníze. To není o rychlosti těch aut na rovince nebo NS. Objektivně bude nové lepší. To je pouze iracionální touha mít doma auto z plakátů. Ve Florencii by taky nebyli nadšený, kdyby jsi jim vyměnil sochu Davida za vylepšenou kopii z 3D tiskárny. :-D

Běž si sednout do Zondy a řekni jestli by jsi vyměnil ten interiér za dva displeje a vteřinu na stovce a o 20kmh vyšší maximálku?

ge
geralt
14. července 2020, 16:49
0

ad nove vs stare:
1) pro diskusi by bylo fajn definovat, co to je stare auto (80., 90. leta?)
2) je jasne, ze od pracovniho nastroje chce clovek predevsim spolehlivost, neni cas stat v servisu, neni cas resit vrtochy daneho modelu/znacky, kdyz cas jsou penize
3) zaroven je to ale cele o pocitech a emocich - nekdo chce pocit jistoty ze dojede vzdy a vsude relativne snadno a bezpecne, bere nove ci zanovni auto a uziva ho jako treba lednicku... pak je tu ale take otazka designu a zvuku motoru, coz tez dokaze vybudit nejakou tu emoci... osobne mi projdou nova auta "tlusta" a tim padem nezhledna... velke plechove plochy plne nesmyslnych prolisu, mala okenka (treba z jinak fajn Mazdy 3 neni vzadu skoro nic videt), pripitomele masky plne vselijakych zahybu, hlavne aby tam neco bylo (nebo fejkove vetraci mrizky napr.) o obrovskcyh BMW ledvinkach ani nemluvim, nejsem cilovka... takze i kdyz bych mohl mit vyrazne novejsi auto, nechci ho, nevyberu si, nemel bych z nej radost... a to nejde o zadne sportovani, jezdim letitym sirokym a nizkym kombikem, ktery je mych ocich elegatni bez samoucelnych kudrdlin a jako bonus ma 5 valcu a fajn zvuk... jo a spaluje benzin... takze i kdyz jde o mamacar k poheldani, to auto me proste bavi :)

Ju
Junior
08. července 2020, 21:11
4

Zaráží mě, jak se dá hádat, občas až militantně, o úplně jasný věci.
Ježdění, který provádí beastar, já, VK (...) je prostě práce. A práce chce solidní vercajk. Ať už je to naftovej Superb, A8 4.2TDI nebo oranžová mrdka s píčou na kapotě, víš jak :D. Podle rozpočtu a srdíčka. Novej, spolehlivej. 15 nebo nedejbože víc let starý auto můžeš leštit jak chceš, ale nikdy nebude tak "festovní" jako něco, co ještě před rokem byly akorát díly na JIT kamionech. Kámoš mi teď vykládal, jak mu na F10 s 270kkm v Itálii na dovolený odešla klimatizace. Bych to na tom parkovišti zapálil. To se ti u dvouletýho auta spíš nestane. Stahovačky okýnek a tyhle ty drobnosti se časem prostě začnou srát. Nemáš čas na to, abys měl auto v servisu. Zbytečně to zdržuje a otravuje život. A ikdybys v bazaru koupil solidní základ a opravoval jak o život, půl milionu umí bez zásadních GO najet málokterej motor. A v kategorii "zážitkových motorů" je ten podíl ještě menší. Takže to auto stejně prostě "umře". Nebo na elektriku, na cokoliv.
Technologii spíš oceníš. Sorry, adaptivní tempomat, hlídání v pruzích, všechno tohle se prostě hodí. Nepotřebuješ to, ale ulehčuje to život. Něco jako mamutí krouťák od 2000. Když nejezdíš 20kkm ročně do krajskýho města do kolbenky. Hrát si na puristu a jakože zpětnou vazbu od volantu tě ve 9 večer, když ti domu zbejvá 500 kiláků, prostě nebaví.

Ježdění jako provozuje Krab je koníček. Tam není o čem a každej podle chuti a peněženky. Někoho baví GTR bokem ve dvou kilech, někoho cruisit v autě starším než je on sám.

Míchat tyhle dvě věci dohromady, protože obě zahrnujou volant a čtyři kola mi přijde jako kravina.
Asi jako kdyby vyznavač historickýho šermu šel za klukama z URNA jim vysvětlit, proč nejsou taky vole puristi.

reagovat
beastar
09. července 2020, 02:37
0

Myslím že obě přirovnání se mi líbí. Jak práce versus zábava což by i tak trochu původní kontext. Protože lidi, co "pracují" mimo jiné tím, že prostě najezdí kilometry silnic a dálnic se vyjezdí. Zažijí spoustu situací takzvaně z první. Ať už jsou to chyby jejich druhých, nebo nehody. Najedeš si různé povrchy za všech možných povětrnostních podmínek. U mě je to ještě podmíněný tím, že sem naprostý magor a jeden čas dříve sem si opravdu jel Krabovu auto politiku a měl sem třeba pět kousků libovolného vozu kolem bydliště.

A ano potom právě oceníš ty technologie a pomocníčky. Protože přesně hrát si na puristu když máš v nohách tisíc mil se prostě člověku opravdu nechce. Stejně tak se ti nechce stát někde před tunelem s turistama v plus 40 na rozpálené dálnici bez klimatizace. Nechce se ti parkovat někde v centru Prahy mezi dvě auta bez posilovače. Chceš z toho alespoň normálně vidět při couvání. A je fajn když nemusíš čekat na výkon někde v červeným políčku otáčkoměru. A nakonec i to manuální řazení se ti nakonec přejí. V hobby autě právě pro to ježdění alá historický šerm mám manuál rád, ale abych to měl prostě ve "svém" autě z toho se odrostl. Jinak někde tady i zmiňuju už i to o těch penězích ono je prostě i dost lidí který mají tu deset starou Miatu ale toho novýho poršáka by si klidně koupily bohužel jim brání finance. Mimochodem to co píšeš ty a teď to já v podstatě potvrzuju samozřejmě ukazuje proč jsou logicky oblíbený hothatche případně ostřejší varianty sedanů a kombíků. Prostě protože na "práci" když tě auta baví nechceš nic jako Subaru BRZ, případně Mini JCW.