načítám data...

Práce automobilového novináře je na hovno

28. srpna 2018, 09:55 41 komentářů Vavris

Říká se, že práce motoristického novináře je vysněným zaměstnáním mnoha lidí. Jezdíte po světě, testujete nová a skvělá auta, děláte věcí, které vás baví...

zobrazit celou galeriiTomáš Vavrečka: Práce automobilového novináře je na hovno

Následující text obsahuje sprostá slova… sorryjako…

Pro začátek si to trochu vyjasněme. Tak jednak, nejsem regulérní motoristický novinář. Po světě moc necestuju a když ano, není to kvůli autům. Živí mě věci, které mne příliš nebaví a ani s těmi novými auty to není slavné, protože jezdit si pro ně do Prahy, když bydlíte u Ostravy, ve většině případů nestojí za ty peníze a čas. To jen, kdyby mi chtěl někdo závidět. :-) Přesto, že jsem jen takový falešný pisálek živící se jinde, bych zde ale rád napsal pár řádek o záležitostech, které psaní o autech přináší a většinou člověka akorát tak naserou. Než začnu plivat jedové sliny, rád bych poznamenal, jaké mám velké štěstí, že jsem jen ten falešný pisálek přispívající na provinční web s tou nejlepší čtenářskou základnou, kterou jsem kdy zažil, protože obzvláště první a poslední stesk budou spíš takovým nabobtnaným hejtem objímajícím zkušenosti mnoha kamarádů – kolegů, než že by se týkaly přímo mě. Psát o autech totiž někdy vážně stojí za hovno a já vám řeknu proč:

1. Sere mě, že nejsem google:

Když o něčem chcete psát, měli byste o tom něco vědět. Když o tom víte prd, budou vás mít lidi oprávněně za debila a ještě k tomu nesoudného. Ale teď pozor. Za debila můžete být, i když toho víte relativně dost. Jako automobilový pisálek si musíte udržovat všeobecný přehled v oblasti. Některá auta znáte lépe, některá hůře, ale alespoň trochu potřebujete znát všechna. Potřebujete se alespoň zhruba orientovat v technice a jejím fungování. Měli byste vědět, kdo s kým peče a sdílí technologie. Měl by vám docházet kontext a souvislosti napříč automobilkami a světem. Znát důležité postavy motorsportu, designu, vedení…  Zkrátka, ten všeobecný přehled. Z toho vyplývá i druhý aspekt – pouze v omezené oblasti si můžete dovolit znát detaily a mít vskutku hluboké znalosti, zkrátka není možné pojmout vše. 

Jenže pro čtenáře je někdy všeobecný přehled málo a občas žádá, abyste byl google, wikipedie a ‘vševědoucí já’ všech klubových platforem. U nás se to vyskytuje velmi okrajově, ale kolegové z větších magazínů to budou znát velmi důvěrně. Napíšete třeba, že auto 1 a auto 2 používají stejnou pohonnou jednotku, ale nějaká chodící studnice vědomostí vám přijde vysvětlit, že jste úplný debil, protože auto 1 má přece senzor polohy vačky v jiné pozici, odlišně tvarovanou olejovou vanu a co je zcela kruciální, trubka sání je o 8 mm kratší a  to by přece měl vědět každý, protože každý by měl mít 30 vraků těchto vozidel rozesetých po svém pozemku a veškerý čas trávit jejich přebíráním a hledáním rozdílů. Ve stejném duchu pak třeba zapomenete v jiném článku zmínit, že model XY byl obzvláště významný speciální 5 kusovou sérií pro trh v Laosu nebo že autu YZ cuká automat proto, že v šarži A1234 byl špatně naflashovaný firmware a je nestoudná potupa, že tento zjevný interní fakt jste jakožto novinářský odpad opomenul…

2. Sere mě, že neumím řídit

No, takhle…  řídit asi trochu umím. U běžných aut se nebojím poslat je k limitu nebo přes něj a když jsem ještě byl šťastný muž jezdící Miata Cup, stačilo to občas v těchto kláních autíček Malibu Stacy na pódiová umístění. Jenže testovat autíčko na úrovni Malibu Stacy je strašně jednoduché a umí to skoro každý. Řidičská samozřejmost se projeví až při jinačích situacích a ta mi pořád znatelně chybí. V reálu jsem se tudíž při krocení F-Type V8 tak trochu posral…  Vyždímat nový hot hatch bez dispozice okruhu, aby se v celé nahotě projevily detailní rozdíly mezi jednotlivými modely, to asi taky neumím – rozumějte, ono to ve 160 pořád drží jako debil. No a pak je tady samostatná kapitola – čtenářská auta. Nedávno jsem se dostal za volant Lotusu Exige S. Takové to mohly být hezké jízdní dojmy. Kombinace lehké tryskomyši s motorem uprostřed a zcela neznáme technické silnice však způsobila jediné – musel jsem to úplně prodat, protože jsem si zkrátka nevěřil a vážně jsem tu bílou placatou věc nechtěl rozmazat o nějaký jihomoravský strom nebo kus svodidla… V takovém případě pak opravdu nejde napsat nic víc, než že to drnčí, kvičí a ‘jede jako po kolejích’ (vnitřně pláču). Tedy lépe řečeno je lepší nenapsat nic.

…do toho se jednou za čas potkáte s ocasem jménem Chamilla a ten s váma v Mazdě 6 lítá po okresce bokem za ukázkového používání techniky lift-off, jen tak mimochodem mele cosi o diferenciálu, když mu BMW M4 pálí zadní kola na zařazenou čtyřku anebo s naprostou samozřejmostí vodí po jakési erzetě Civic Type-R v dálničních rychlostech a pískají mu u toho gumy. To si pak vždycky říkám, že bych měl raději psát do Květů testy kyblů na dlažku (pro neostraváky – samozřejmě mám na mysli kbelíky na mytí podlahy).  

​3. Sere mě, že po mě lidé chtějí rady…

“…ty píšeš o těch autech, ty bys mi mohl poradit…”  Ach..  už jen vzdychnu pokaždé, když to slyším. Protože píšu o autech, lidé po mě někdy žádají rady, tedy lépe řečeno, chtějí mi vysvětlovat, proč je jejich volba správná… …a nutno říct, že já už na ně poslední dobou mrdám a jen přitakám “jojo, kup si to… “. Lidi totiž rady nechtějí, chtějí jen potvrdit správnost své volby a pokud jim náhodou napíšete opak, myslí si, že jste debil. A taky že jo, je to debil! Jezdí přece tím miniaturním autíčkem bez střechy a taky si kupuje ty divné staré auta (vím, adjektiva mají špatný tvar, ale my chuji tady na SM tak mluvíme), které po roce prodá, protože je s nima určitě nespokojený a serou se mu… 

Navíc je nad Slunce jasné, že Octa 2.0 TDI je nepřekonatelná, hlavně když je černá, že bawo E60 530d za 150 určitě bude blbuvzdorné a spolehlivé, že Japonci mají drahé díly a nikdo je neumí opravit, a že novou Insignii by si koupil pouze blbec, protože to je přece Opel, takže to nedává smysl, když za fleetový budget může být Octa 2.0 TDI Ambition. Černá. Tak to prostě je.

4. Sere mě, že jsem podplacený

Pravda, na Autíčkáři jsme byli podplacení jen párkrát, zatímco jiní jsou podplacení skoro furt. Ale podstatné je, že to podplacení bylo evidentní i tady. 

Podplacení jsme obzvláště když:

– pochválíme Škodu
– pochválíme Hyundai
– zhejtíme Škodu
– zhejtíme Hyundai
– testujeme Mazdu…   
– náš názor se neshoduje se čtenářovým.

Třeba ty Mazdy se nám líbí a píšem o nich hezky… A dokonce si je kupujeme. Z těch úplatků samozřejmě. Křeček dostal klíčenku Fiat! To hovado… Podhorský jel za cizí peníze na dovolenou! hajzl…  půldenní… na terénní polygon… A dostal oběd. A vůbec, prostě vždycky přijdem k importérovi, on k nám na kolenou dobelhá s klíčky od auta s plnou nádrží, my otevřeme prázdný kufr a s nasráním řeknem: “Cože? Takhle teda ne! Přes pětitisícovky nechci vidět roletku kurva, jinak napíšu, že jste nejhorší značka ve vesmíru a tady ten střep je zasyflená uskákaná mrdka…”

Takhle to je. Furt jsme podplacení. Zlatá práce…

HOWG domluvil jsem.

PS: Neberte to všecko výše moc vážně, my pořád píšem rádi :-)


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
28. srpna 2018, 10:15
4

Naprosto bozi hejt!

reagovat
ro
rock
28. srpna 2018, 11:12
8

No jo, furt čtu, jak vám tam zavírají nějaký ty šachty, jako vedlejšák už nemužeš farat někam do jamy, tak si holt na chléb vezdejší musíš přivydělávat (podplaceným) psaním. Život je sviňa...

reagovat
Zlokoč Ka
28. srpna 2018, 11:27
5

Jsem se málem podělala smíchy :D.
Teď mě omluvte, musím zamést nějaký modrý papírky v předsíni...

reagovat
Tomáš Trýska
08. září 2018, 12:27
1

To tě uplatili už neplatnejma papírovejma dvacetikorunama? :-D

Adam Forman
28. srpna 2018, 12:06
0

Hehe, Vavrise se chytla depka. To máte z toho smogu tam :-P Kdybys bydlel v Praze, mohl bys testovat Hyundai i30 a bylo by ti hezky...

reagovat
krab
28. srpna 2018, 13:19
1

Tak tohle je absolutně "on the money" :-D Jak říkají angláni...
Vavris, tenhle hejt by se dal prodat zlatem i do Top Gearu

Všechny body sedí a to dokonale. Akorát teda pak nechápu, proč mě příležitostná práce automobilového novináře vlastně furt chorobně optimisticky baví :)

reagovat
beastar
28. srpna 2018, 13:22
2

Vavris kámo však ona je to práce. A práce co? Smrdí:)) Život a práce auto novináře je stejně na piču jako práce recenzenta počítačových her nebo filmovýho kritika. Nikdo tě nemá rád páč si myslej že je to supr job a hlavně...si podplacenej!

A v neposlední řadě. Děláš to pro lidi. A lidi jsou nevděčný bestie. To bych mohl sypat taky historky. Šak u vás ve velkoměstě se člověk uživí i jinak ne? Zpěváků, tanečníků a horníků plný město. Jako nechápu že to neni hauptstadt doposud...

A k tomu řízení. Ty vole vyhrával si Malibu Stacey cup? Tak co rešíš. Nic ve zlym ale 90% lidí tady dostat do ruky 250hp+ auto tak se zeserou a pojedou jak do Kauflandu. Natož aby jeli na kreF. Někdo má ten pud sebezáchovy posunutej a odpovědnost taky. Znám pár Chamillů taky:)) Jejich řidičská rada.

Mám f píči že to rozstřelim. Noo tak budu na aru chvilku. Když to jede bokem nikdy nebrzdi. Kam se bojíš přidej. Tady se dá 200...

reagovat
ma
martinw
28. srpna 2018, 13:33
7

vezmu si jedno tričko s býstárem kde bude text : "Když to jede bokem nikdy nebrzdi"

beastar
28. srpna 2018, 13:36
4

Já ty trička snad natisknu.

ma
martinw
28. srpna 2018, 13:55
1

a klidně ať je to italsky...

Anorex
28. srpna 2018, 14:14
0

Ano prosím! :-D

beastar
28. srpna 2018, 16:47
0

Jo já to natisknu budu za to chtít 9,50 Kč/Ks a nikdo mi těch 1,000 triček nekoupí ,)

BubaaCZek
29. srpna 2018, 12:49
0

Ja chcu tez jedno, s vykricnikem na konci. V CZ a ENG :)

BubaaCZek
29. srpna 2018, 12:51
0

A nezapomente nadelat zasoby toho merchu do Myta!

beastar
29. srpna 2018, 13:02
0

Nj kluci jenže býestár nemůže bejt na nějakejch tričkách za pětikorunu z tržnice to je proti přírodě!! To by musela bejt takova ta echtovní qualitat.

marcocz1
30. srpna 2018, 12:00
0

Však od toho je teď ten Autíčkářův shop, ne? Bíste, do toho, beru 3! :D

beastar
30. srpna 2018, 13:54
0

Kdyby se tady přes shop prodalo až 10 kusů byl by to velkej důvod k oslavě!!! A tisku dalších alespoň 10.

marcocz1
30. srpna 2018, 14:22
0

Tak to už nahoď na shop, seriózně si aspoň jedno koupím:D

beastar
30. srpna 2018, 14:53
0

Hale seriózně vážně nevim jak by takový trička měli vypadat, ale sem si uplně jistej že uplně jinak než trika Autíčkář být na něčem takovým tak to raději rituální sebevraždu.

Safa
30. srpna 2018, 15:15
0

To je jasný, vepředu přes hrudník nápis #beastar, vzadu nápis "Pagani je odpověď na všechno" přes celá záda. Není zač, 5 % pošlete brizovi... :)

beastar
30. srpna 2018, 17:28
2

Jedině takhle na fruit of the loom to bych se propad hambou do módního pekla...

marcocz1
30. srpna 2018, 17:37
0

OBJEDNÁVÁM! :D

Skipper
31. srpna 2018, 21:40
0

To bych snad i nosil!

beastar
01. září 2018, 13:07
0

Bylo by to drahý:D a pro většinu konzervativních Čechů by ste byli za exoty... Možná za gaye páč růžová...

ToMyx
05. září 2018, 14:53
0

Budu rád za exota, barva není důležitá, jde o sdělení...takový to kultůrní dědictví, víme?:-D
Takže beru 3 kusy v různých velikostech....

Knightrider
28. srpna 2018, 14:37
5

Nerozčiluj se. Praskne ti cévka v hlavě a budeš tahat nohu. ;-)

P.S. Jako lék na depresi doporučuji podívat se na komentáře třeba u té slavné Garáže, kam se přestěhoval Krab. Nebo auto.cz? Novinky.cz? Vyber si sám. To jsou teprve žumpy. Naopak je až obdivuhodné, jak moc kultivované to tady i po letech zůstává.

reagovat
krab
28. srpna 2018, 16:01
1

Já ti dám žumpu! :-D

Samozřejmě máš pravdu, každý autor už tam máme nejednoho fanouška a tyhle lidi některý bych nechtěl potkat, ani v rámci sociologickýho výzkumu. Věřím, že ten problém těch médií co jsi vyjmenoval je v tom, že se tam dotyčný nemusí registrovat, aby komentář vložil. Stačí mu mít facebook, což jako žádná zrna neprosévá a neodděluje od plev.

Na druhou stranu, u mých článků od června jsem tam zatím ultraidiotský komentáře neměl, často už naopak velice fajn a byl jsem za ně rád. Takže třeba i ty trolly trochu zapudíme...

Autíčkář je ale v tomhle Autíčkář :-D

Knightrider
28. srpna 2018, 16:06
1

Já jsem ani nezkoumal, jak je to na Garáži s registrací, protože právě ty komentáře lidí mně odradily natolik, že jsem si řekl, že tohle vážně nemám zapotřebí a komentovat tam cokoliv, by byla pro mně jen ztráta času. Až natolik mně to znechutilo.

beastar
28. srpna 2018, 16:50
0

Garáž tam to nekomentujou lidi který auta baví. Převážně jsou to takový ty nickname facebooky lidí co komentujou od Armywebu přes politku a auta i na ženadnes... ouplně všecko. To je taková daň za prachy Seznamu. Mě je to jedno já si tam přečtu občas něco tajdle vod Petra sem tam něco od Červotoče a podobnejch a sem spokojen. Ty komentáře na ty ani neroluju.

krab
28. srpna 2018, 17:06
1

Dík kluci, nakonec o to jde :) Stejně to píšem takhle pro vás a vůbec tak nějak i pro nás aby nás to bavilo a je ...
A ty komentáře neřešte. To je jak píše Knightrider, zatím prostě to může dopadnout tak, že napíšeš cosi o svojí Vette třeba a nějakej tatar ti tam napíše odpověď, že jeho čiplý TDI je rychlejší vod světel :-D .. prostě asi tak něco... snad to časem vylepšíme
-
Komentář upraven 28. 8. 2018, 17:06:57

Knightrider
28. srpna 2018, 19:30
1

Vona i mozna rychlejsi bude. Mne totiz nebavi zavodit s tatarama. :-D
Ale jinak musim rict, ze na ty Garazi nejsou vubec spatny clanky. Je tam spousta zajimavych veci. Ja uz jsem teda dospel k tomu, ze ani tady, ani tam nectu vsechno, coz jsem tady driv delal. Uz jsem se dopracoval k tomu, ze ctu jen to, co mne zajima a zbytek neresim. A abych neco komentoval, tak i toho je cim dal min. Jednak furt stavim a i prace je tri prdele az do vecera a proste na to nemam cas, a tak nejak mam pocit, ze neni treba se hadat nebo presvedcovat s dalsima o vlastnich pravdach. On si kazdej najde sam tu svoji cestu, ktera mu bude sedet nejlip a jestli to jsou tezkotonazni Ameriky, drsny offroady nebo japonsky tryskomysi, je vlastne uplne jedno.
Jediny, co nesmime dopustit je, aby ty nase auta pro zabavu zmizely ze sveta a nahradily je lednice na kolech. To by byl nas konec. :-)

Ronoath
28. srpna 2018, 15:03
0

Taková krize, to bude asi tím, že polevily horka, že? Zase se dá jezdit Miatou se staženou střechou, ale na Ostravsku - v důsledku dopravní situace - není pořádně kde, že...

Jinak je to hezký, potvrdil jsi mi, jak je mi krásně, když mě touhy "budu psát o autech" přešly. Zůstanu u psaní povídek o prajzácích:-)

reagovat
beastar
28. srpna 2018, 16:47
0

Neni prajzák prušák? :D

Ronoath
29. srpna 2018, 09:24
2

Prajzák je moravák, z kterého dvě století pruské nadvlády udělaly vnitřně více Němce než moraváka.

beastar
29. srpna 2018, 13:01
1

Takže prušák vypěstovanej na Moravě;) sem se skoro trefil.

Tomáš Vavrečka
28. srpna 2018, 15:08
5

Kdybyste někdo měli dojem, že jsem nasraný a zalezlý v depresích, tak na takové věci vážně nemám čas :-)

Byla to jen taková rychlá shrnovačka a odreagovačka. Ve skutečnosti mě vlastně skoro nic netrápí...

reagovat
Knightrider
28. srpna 2018, 16:10
0

Hmm, tak to sis po dopsání musel vzít hodně silnej prášek. Ale je fajn, že zabral. :-D

bitner
28. srpna 2018, 22:10
5

Naopak. Me ten clanek prisel jako od veseleho cloveka. Takove radostne zlucovite sarkasticke vypravovani o nekterych aspektech tohoto "povolani." Jo a je mi uplne jasne, ktera znacka je ve skutecnosti ta "zasyflena uskakana mrdka" :-)

ToMyx
05. září 2018, 14:59
0

Jsi borec bitnere :-)

ToMyx
05. září 2018, 15:01
1

Krásné, plaché, jednoduché shrnutí pocitů autopisálka na konci léta :-D
Pro tyhle překvápka mám Autíčkáře tak rád. A Vavrisi neboj, za chvíli bude zase zima celá bez sněhu :-)

reagovat
Tomáš Trýska
08. září 2018, 12:29
1

Článek super, jen prosím, nechcete už někdo zařadit výraz "sorryjako" do zakázaných výrazů? Do teď jsem byl rád, že to tady nemusím vídat. Bohužel to došlo už i sem :(

reagovat