načítám data...

Petrolheadi, Autíčkáři, Nadšenci... Beztak jsme všichni divní.

26. dubna 2021, 00:47 32 komentářů Kuře

Ne vážně, celá komunita kolem aut je banda pošahanců, a já se vám v pár krátkých bodech pokusím vysvětlit proč.

zobrazit celou galeriiAlbert Čapek: Petrolheadi, Autíčkáři, Nadšenci... Beztak jsme všichni divní.

A nechápejte mě teď špatně, tohle není žádný hejt, tím nechci nikoho urážet nebo zbytečně kritizovat. Přeci jen, to bych si sám podřezával větev, vždyť se mezi ty autisty sám často a rád řadím. Jen jsem se v poslední době trochu zamyslel nad tím naším koníčkem a došlo mi, že pokud tuhle zálibu fakt myslíme vážně, něco je na nás špatně. 

Úchylka první: Peníze

Znáte to, že jo, všechny ty Lamborghini, Ferrari, Porshe a podobně, ty super rychlá, super moderní, super ovladatelná… no zkrátka super auta. Superauta. Tak ty přesně řídí zpravidla pravověrní petrolheadi, kteří s nimi pravidelně vyjíždí v sobotu ve čtyři hodiny ráno na prázdné okresky za městem užít si jízdu na hranici možností, sekají meziplyny na svých manuálních převodovkách a s přesností legendárních samurajů trefují apexi ve vrocholcích zatáček, aby si pak u vycházejícího slunce a kelímku kávy z automatu před nádražím vyprávěli o nejnovějším plnokrevníkovi z Maranella. No… já bych teda možná ale řekl že… ne… Jasně že ne, když průměrný autíčkář je socka co ze svý mizerný výplaty udržuje při životě svůj zastaralý šestiválec jenom proto, že to prostě dobře jezdí… 

Jako jasně, to je trošku nadsázka, mít rád auta vás k chudobě samozřejmě nepředurčuje, vždyť i tady na autíčkáři se pár těch Porshí a dalších sporťáků najde. Nicméně odškubávat si posledních pár tisíc z výplaty na lepší olej pro svojí Alfu, platit hnusně drahý havarijko na starý BMW, nebo posílat tisíce Rumunskýmu kamioňákovi a doufat že mi ten potřebný díl na bohem zapomenutý dítě Britského autoprůmyslu fakt doveze, je prostě blbost. A beztak to všichni děláme, tak jsme asi blbý…

Úchylka druhá: Randál

Ať hodí kamenem každý, kdo už někdy četl recenzi auta, ve které se psalo “Brapapapapapa”. Počkat, radši nic, nic neházejte, to by bylo rozbitých hlav a oken. Tohleto už totiž někdy četl úplně každý, je to totiž v každé druhé recenzi čehokoli jenom trošku sportovního. Jenomže, ono se není čemu divit, ono to stupidní “brapapapapa” se nám totiž vážně líbí. My, kteří si o sobě myslíme že jsme něco víc, máme rádi krásně vyladěné pěti, šesti a více válce olizující červené pole otáčkoměru za srdcervoucího rykotu laděných výfuků v tom nejlepším kole na nejkrásnějším okruhu, ti o kterých si myslíme že jsou něco méně, zase neskutečný rámus potuněného, saze metajícího TDIčka s lešenářkou trubkou čouhající ze zadního nárazníku budící babičky na Jižním Městě kolem půl druhé ráno při cestě z hospody. Každopádně jedno máme společné, máme rádi, když auto nějak zní. A to je přece blbost. Když je v autě ticho, je to přeci oběktivně lepší. Slyším co se děje kolem. Můžu poslouchat hudbu, aniž bych si musel ničit ušní bubínky radiem na maximum. Můžu si povídat se spolujezdci. Ve skutečnosti, jeli už jste někdo elektromobilem? To ticho v něm… To je prostě fakt paráda a normální člověk to tak musí chtít. Jenže mi chceme ten zvuk. Ten randál. Jsme divní…

Úchylka třetí: Ústupky

Maličko souvisí s prvním bodem, ale nejenom. Zamyslete se. Máte auto, takzvaně jak my s oblibou říkáme, pro radost. A na tom autě je určitě něco, co vás sere. Jo, něco tam je, vsadím se že to každý z nás zná. Podvozek je tvrdý jak zámecká dlažba doma na pergole, motor je hladový jak tygr co týden nejedl, je malé, není z něj vidět, moc často nestartuje… Ale všechno je odpuštěno ve chvíli kdy projednou naskočí, rozezní se výfuk, a skrz ruce a zadek k nám proudí tolik informací, že by se z nich dala napsat divadelní hra. To je mimochodem taky moc oblíbená hláška v testech sportovních aut, to o těch rukou a zadnici. Přitom každý normální člověk ví, že ona jízda je vlastně podružná, a vlastnosti typu spolehlivost, ekonomičnost a praktičnost jsou vlastně mnohem důležitější. Jen my jsme kokoti a nechápeme to. 

Úchylka čtvrtá: Vědomosti

Kubajz, bez přemýšlení a hnedka z patra, modelová řada Volva v roce 92 a palety motorů. Věděl bys to, viď že jo! Jasně že když má člověk koníček, něco o tom ví, to je tak nějak normální. Jenomže u nás už to občas přechází trošku k maniakálnosti. Vždyť já to vidím sám u sebe. Kolik mouder, kolik praktických věcí, kolik opravdových hodnot bych v té hlavě mohl mít, nebýt tam ty auta. Možná i tu násobilku bych si pamatoval! Jenomže já namísto toho vím že Gianfranco Brancatelli a Aguri Suzuki měli velkou srážku při závodu 24hodin LeMans v devadesátém, protože jsem o tom před pár dny viděl pěkný video na youtube. A tohle nás baví. Zajímat se o každý poslední detail ze světa aut. Jenomže ono, přiznejme si s rukou na srdci, odříkat z hlavy technické parametry motoru, který se vyráběl před padesáti lety, je prostě trošku divný. Skvělý, ale divný.

Úchylka pátá: Posedlost pákou

Tak samozřejmě první co člověka napadne je ta manuální převodovka, že. Jo, i já mám radši manuální řazení. Je s tím prostě větší zábava, dává to řidiči mnohem větší pocit, že je skutečně řidičem. Netvrdím že to tak musí mít každý kdo se o auta byť jen trochu zajímá, nakonec prodeje čím dál tím více ukazují, že je nás kvedlalů méně a méně. Nicméně přesto tu pořád jsme a pořád ty svoje řadící páky vynášíme do nebes (ikdyž například třeba zrovna tu v mém MG má na svědomí nejspíše lidoop). A to i přesto, že automatické řazení, zejména to v moderních autech, je snazší, pohodlnější, dost často už i plynulejší a řekl bych, že většina řidičů bude s automatem rychlejší. Jenomže my ne, my prostě potřebujem tu svojí páku na kvedlání. A není to jen o páce řadící. Pamatujete si jak začali nastupovat elektronické brzdy místo klasické ručky? Zase stejná písnička, sebrali nám páku, vzali nám tedy možnost za ni tahat, a hned propukl mordor.. Jasně, nejde jen o to tahání za páku, on je tam i funkční rozdíl, ale chápete můj point. Prostě bysme furt kroutili, tahali a kvedlali kusem plastu a to je prostě fakt na palici… Jo a nejrůznější mačkátka, točítka, tahátka a kolíbátka, tak to máme taky rádi.

Tak, a je to venku. Možná sice trošku zbagatelizováno, možná sice napsáno trošku (hodně) v nadsázce, ale prostě nedá se svítit, jsme holt banda intošů a měli bysme se nad sebou zamyslet. 

Teď už jenom nastavit budík, trošku se prospat a ráno se jdu projet:)

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
26. dubna 2021, 08:32
7

Jak to tak čtu, já už vlastně ani žádný nadšený Autíčkář nejsem, což ale vlastně nějak potvrzuje to, jak to už nějakou dobu cítím :) Peníze už naštěstí moc řešit nemusím a přesto najednou nemám potřebu si koupit něco, co jsem si kdysi vysnil. Zrovna onehdá jsem nad tím přemýšlel a aktuálně mi například koupě nějaké placaté věci dává smysl pouze z pohledu daňové optimalizace, ale starat bych se o to nechtěl. Zvuk už ně spíš obtěžuje, byť nechci ticho elektrokrámu. Nicméně maximem je pro mě nějaká R6 se standardním výfukem. Když slyším nějakou redneckou V8 žádné potěšení z toho nemám a když pak potkám třeba něco od AMG, vyloženě mě to nasírá. Ale to jsem měl s tím hlubokým zvukem asi vždycky, na krosce jsem taky preferoval uječený dvoutakt před čtyřtaktním brumlou. Jen se ta averze postupně prohlubuje. Ústupky nedělám, auto je tu pro mě a ne já pro něj. Vědomosti kupodivu pořád mám, až to občas překvapí i mě samotného a páka je něco, čeho už se takřka štítím a auta s manuálem kropím svěcenou vodou se slovy "odstup satane". Ale pořád mě baví o autech číst a nejvíc mě to baví tady. Respektive Autíčkář už je vlastně jediná autostránka, kterou navštěvuji pravidelně. U konkurence sice teď bloumám, ale to je primárně kvůli tomu, že jsem stále v procesu vybírání nového auta. Jakmile skončí, zapíchnu to zase jen tady a budu pokračovat ve své roli autíčkáře - teoretika. Minimálně do doby, než přijde na řadu druhá míza, pak se to třeba zase překlopí zpátky :)

reagovat
Kuře
26. dubna 2021, 11:05
0

No, už aby to tu bylo, ta druhá míza a byl si zase s náma;)))
Ale jasně, nic se nemůže házet do jednoho pytle a každý to má jinak;)

briza
26. dubna 2021, 15:32
0

No, když si vzpomenu, kolik jsem nasypal například do renovace Olafa aneb tehdy nejlevnějšího Saabu 9000 v republice, tak by to snad ani přijít nemuselo :)

bitner
26. dubna 2021, 21:55
1

Tady pomuze jedine Sandero 1,0 TCE CVT! Jsou ted v akci.

briza
26. dubna 2021, 23:57
4

Vole bitner, píšu, že už nejsem ten úplně nadšený Autíčkář a ne, že jsem ztratil chuť žít :) Aktuální finální trio je S4 - RX 450h - RAM 1500(případně je ve hře ještě A4 allroad nebo, pokud by se někde podařila sehnat, XC70 s D5 po posledním faceliftu, s minimálním nájezdem, ale to je prostě jednorožec), což je vcelku paradoxní vzhledem k tomu, co jsem psal výše. Místo R6 tu máme dvojitě přeplňovaný mildhybridní dehet, fullhybridní V6 a redneckou V8(kupodivu mi asi vadí hlavně v musclekárách, v těch pick-upech si většinou jen ševelí). Prostě nejsem úplně jednoduše pochopitelná osobnost :)

Kuře
27. dubna 2021, 13:59
0

To já tě chápu naprosto;))
RXko neber, to je nuda:D rozhodně větší než ten RAM;)

af
afro-r1
26. dubna 2021, 11:26
2

Musi auto pro radost delat kraval, byt tvrde, nepohodlne a narocne na udrzbu? Jasne, okruhovka musi - hola kastle, otevrene sani a vyfuk, horko, smrad a casovana zivotnost dilu. Ale auto na sviznou projizdku po okoli? Funkcni tlumice, precalounene sedacky s novymi molitany a vybava podle preferenci (sundavaci strecha, hifi, velky/maly/zadny kufr, prevodovka, pocet valcu a hnanych kol a potom je zabava jizdy kratka i dlouha, pomala i rychla.
Kazdy ma svoji verzi autickareni, aniz by si ji musel obhajovat - a to je na tom to nejlepsi.

reagovat
eLzyx
26. dubna 2021, 11:35
2

přesně. Já za poměrně slušný autičíkářský nástroj považuji i svoji S60 2.4T. Sice je to pro mnohé nudné staré Volvo pro páprdy, ale pětiválec s turbem (+sportovní nerez lauf), manuál, poměrně solidní podvozek (nesrovnávat s podvozky u atmo verzí, nebo dieselů), sportovní sedačky a ... prostě mě to baví.
Autíčkářské auto může být klidně i dodávka. Třeba moje VW T2 má tak odlišné jízdní vlastnosti od ostatních aut, že i když má jen 37kW, tak je v tom sranda. Je to houpavé, sedí se před předními koly, posez za volantem je spíše ležmo na volantu, výkon vs hmotnost špatné, ale o to víc srandy je umět s tím je tak, aby to stačilo zbytku provozu. K tomu ten kravál od vzduchem chlazeného 4 válcového plochého motoru ...

Kuře
26. dubna 2021, 13:33
0

Afro - jasné že nemusí:))
Vždyť to tam i píšu, že to je celé taková jedna velká nadsázka.. pochopitelné že například (ale nejenom) nějaký pěkný pohodlný kabrio koráb silnic je stejně krásné autíčkářství jako co jiného. Jenom prostě tenhle pro srandu psaný blog byl o něčem trochu jiném;))

Grand Admiral Thrawn
27. dubna 2021, 23:23
0

S tou dodávkou to můžu potvrdit. Nedávno jsem se dostal za volant Fiatu Ducato, což je největší věc, kterou můžu legálně řídit, a dost jsem se u toho bavil.

Ronoath
26. dubna 2021, 12:01
0

Zdá se mi, že kdekoli začne nadšení do koníčka přerůstat v obrovského koně, v němž se utápí miliardy času, peněz a kdoví čeho, se stává jedinec podivnou osobou na okraji společnosti. U vláčkařů je to zrovna tak, a osobně jsem víc tím vláčkařem, než autíčkářem. Přesto je to tu jedna z páru stránek, kterou každý den otevřu, a v některých částech článku se poznávám:-)

reagovat
František Čáslavský
26. dubna 2021, 12:41
3

Jó, vláčky... S těma bych si hrál. Čekám, než Kuba dodělá rekonstrukci, vejminek a pak se tam s Jeníkem nastěhujeme a budeme stavět zahradní železnici :D

Jakub Pospíšil
26. dubna 2021, 15:42
3

Však jsem kvůli tomu koupil pozemek se skálou na zahradě, protože železnice bez tunelu není správná železnice.

Sa
Sato
26. dubna 2021, 18:05
0

Taka ta zeleznice co dovezie vychladene pivko az pred stravníka? To je dost fajn vec :)

Kuře
27. dubna 2021, 14:01
0

Sato tak takovou železnici bych si taky nechal líbit;)))
Kubajz a Franta - ale ať vás ani nenapadne si pak začít psát o vláčcích a vybodnout se na Autíčka;)))

Jakub Pospíšil
27. dubna 2021, 15:43
0

Bysme to psali sem, beztak je tohle taková black hole na cokoli, co se nějak pohybuje vpřed.

jbigllesCZE
26. dubna 2021, 12:02
2

při čtení tohoto článku mi bylo tak zvláštně příjemně po těle :) zrovna jsem si nechal přitáhnout Passat B5 na který jsem celkem dlouho čekal. Měl jsem jasný specifikace, Benzín (mrk), V6, (mrkmrk), manuál (mrkmrkmrk). Už je u mechanika, ale ke mně to bude ještě chvíli trvat. Čekáme na lepší olej (mrkmrkmrkmrk), sháníme nový výfuky, idelálně z W8 (mrkmrkmrkmrkmrk). Spousta z vás si řekne, co to sem tahá, ten VAG nudnej (mrkmrkmrkmrkmrkmrk). No seděli jste v tom a slyšel jste to(mrkmrkmrkmrkmrkmrkmrk)?

mimochodem, je to koupeno pro manželku, aby měl v čem tahat kočárek. Rozhodující kritérium je hezká barva (takž to musím nechat přewrapovat aby to bylo hezký). To mne docela sere (radši nemrkám).

reagovat
sumy
26. dubna 2021, 13:40
0

" je to koupeno pro manželku, aby měl v čem tahat kočárek." To je nějaké dálší doznání, nebo jen překlep? Tedy znám i takové páry :-) To vždy kolegyně hlásila, že ji včera zas žena hrozně nasr...
Ale ostatně, autíčkáři se určitě najdou ve všech skupinách :-)

Kuře
26. dubna 2021, 13:44
-1

Jo, přesně to mě taky napadlo:D
Ale tipují jen vtipný překlep;)

Hlavně ať manželkovi slouží;)) b5ka je pěkný auto..;)

de
denis5305
26. dubna 2021, 20:23
0

Off topic: ta panda je proste genialni a nadherne ucelne auto... Kam se jenom prvotridni design u Fiatu podel?

jbigllesCZE
27. dubna 2021, 06:17
1

Vubec by mne nenapadlo, co jedno zapomenute "a" zpusobi :) byt se zena obcas chova jako chlap, tak jen v tech spravnych vecech :) v ostatních zustava zenou, nadto skvelou :)
@denis5305: musim rict, ze letosni zimu to auto natrelo vse., co jsem potkal. A do mesta je to s tou velikosti a vahou (a tedy agilnosti) super. Jen ta spotreba no, tu od toho auta uplne necekate :)

Or
Oris
26. dubna 2021, 21:32
0

Konečně relevantní článek, konečně to někdo pojmenoval na plnou hubu, do diskuse tady píšou samí cvoci, co preferují auta za dvě výplaty, hledají levný povoz pro rodinu, ideálně italské výroby, hejtujou koncernový auta a v žádným případě nebudou jezdit v tuctový Ovci. :-D

reagovat
Kuře
27. dubna 2021, 14:07
0

Heh, díky;D
Ale teda ten cvok co jsi popsal, to jsem bohužel přesně já:D sic teda Italské auto nemám (ale chtěl bych), zato ale mám starý Anglický hothatch. Což je dost možná ještě horší:D

Ju
Justdoit
27. dubna 2021, 09:23
0

jo jo sedí to na mě, pouze bylo nutné autíčkářskou část na chvíli potlačit a víkendovku mám už 2 roky zazimovanou. Už mě svrbí prsty a peněženka až do toho povozu budu moct "investovat"(to se přece vyplatí) každou přebytečnou tisícovku. Na druhou stranu se mi začíná stávat že přemýšlím že to prodám a vykašlu se na to.... asi stárnu

reagovat
Kuře
27. dubna 2021, 14:10
0

Nestárneš, o prodeji občas přemýšlím i já a to sem ještě čilý mladík;)))
Jen teda vím že:
a) stejně by to nikdo nekoupil
b) stejně bych pak šel a utratil prachy za nějakou ještě mnohem větší komínů:D

Ju
Justdoit
28. dubna 2021, 08:59
0

no já jsem taky mladík :D spíš se mi povážlivě posouvají priority :) ale s těmi body naprosto souhlasím, prodej by byl boj a hned jak bych mohl tak bych začal hledat něco jiného a vidím jenom 2 varianty:
a) koupil bych levnější "vraždu" a buď bych se v tom někde rozbil a nebo by to stálo mnohem víc na opravách/úpravách
b) začal bych koukat po mnohem dražších kouscích (sen je 911) a zruinoval bych osobní finance ještě více :D
takže je výsledek mojí vnitřní debaty vždycky takový že si toho kompresorového Miniho nechám uskladněného...

BigBen
29. dubna 2021, 08:19
1

Haha, čuchám zde anglický koutek...
1) peníze, no jasně, když auto něco potřebuje tak se vždycky najdou
2) randál, občas prskne do výfuku, ale je fakt, že málo, to by se mělo zlepšit
3) ústupky, no samozřejmě, chlapci mi budou rozumnět, je to angličan, ten má chyb a všechny jsou hned odpuštěny
4) vědomosti, naštestí stárnu tak už všechny ty pitomosti co jsem si pamatoval pomalu zapomínám
5) automat? bleee, chce se mi zvracet... :-D

Ju
Justdoit
29. dubna 2021, 12:31
0

čucháš správně :D (r53 2006 checkmate edition) jednou jsem to pujčil Krabovi a on seskládal pár písmenek(https://www.garaz.cz/clanek/mini-cooper-s-f56-a-r53-divoky-sraz-abiturientu-po-letech-21001658) bohužel se kluci odtud neozvali...
1) peníze teď jdou na střechu nad hlavou takže stojí a čeká
2) více než dostatečný(kompletní miltec výfuk a otevřené sání) kamarádi věděli 3km dopředu že jedu :D
3) o tom se asi radši nebudeme bavit že :D
4) jojo pamatuju si kody motorů ale kdy mám jít k zubaři to ne :D
5) automat je dokonalej na denní ježdění po městě, změnil jsem názor po každodením jezdění v Praze

Kuře
29. dubna 2021, 15:02
0

Pánové tak jak to tak vidím, tak až se mi podaří dát do kupy ZRnko (což bude tak za trilion let) tak nás čeká dopoledne s Angličáky?;))

Ju
Justdoit
29. dubna 2021, 15:11
0

já s tím nemám problém ale letos to nevyjde :D možná příští rok :D

BigBen
30. dubna 2021, 10:18
0

Já jsem připraven. Ted jezdím denně, aneb jak se z víkendovky díky coroně stane daily :-)

PB
19. května 2021, 01:46
0

Ja vlastne vubec nejsem Autíčkář :D ...zado/predokolky jsou mi ukradeny, protoze auto, ktere nema 4x4 je proste invalida. Automat mam rad, protoze je objektivne dobrej. Vic nez z nuly na sto me zajima u auta svetla vyska a musim priznat, ze nejaky apexy jsou mi totalne sumak. Kafe na benzince mam ovsem rad:D. Jako sluzebak LC79, jako daily doma nazvedanej transporter na BFG a miatou pohrdam... tak abych asi sel :DDDDD

reagovat