načítám data...

Opatrně s hledáním limitu! Může se Vám stát, že ho najdete!

30. dubna 2019, 16:15 39 komentářů BubaaCZek

Dva příběhy, o hledání limitu. Hádejte, který z nich nechcete zažít?

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Opatrně s hledáním limitu! Může se Vám stát, že ho najdete!

Sobota, půl jedenácté dopoledne. Tmavé těžké mraky nad hlavou. Předpověď říká, že po jedenácté hodině spadne 0,1mm. Země je suchá. Čento natěšeně hapruje na volnoběhu, plné slicky nahřáté po osmičkách vedle na parkovišti. Ještě odstartují dvě auta a pak dostanu zelenou na autodromu Kielce já. Minuta a půl do startu. Začíná pršet.

Střih

Pondělí, půl dvanácté dopoledne. Včera celý den poprchávalo. Dnes ráno už jen sem tam kapka. Zataženo, cesty mokré, ale bez kaluží. Vyjíždím z domu Calibrou, potřebuju projet přes celé město. Vjíždím na dálniční okruh a zjišťuju, že provoz je vážně mírný. Blíží se dvoupruhový sjezd, kterým jsem projel už několik set krát. Vpředu nikdo, vzadu nikdo. Teď by to možná šlo!

Střih

Start! Čento se rozeřve a slicky mě posílají kupředu. Působí to dobře, skoro nic jestě nenapršelo. Hned v první zatáčce se musí z dvojky v omezovači brzdit v oblouku. Jdu na to opatrně přece jen je už mokro. Brzdná dráha je i tak o něco delší, než jsem doufal. V hodně opatrné rychlosti utahuju do 180° vracáku, ale auto jede furt rovně! A saakra. Ty slicky to asi nedaj! Až napotřetí se to chytne a čento ryčí co to dá do dalšího úseku. Z rychlé trojky se brzdí do levé, která jde do ostré pravé. Na brzdách tam kopu dvojku točím volantem doleva a …

Střih

Před odbočením z dálnice Cali přibržďuju, za čtyři a jsem na 3500 ot/min. Znám zatáčku, znám pneu. Vím, že na suchu je to při těchto otáčkách bez problémů. Dnes výjimečně nikde nikdo. Tak jo! Přidávám na 3800 otáček. Hledám vrchol a zároveň čtu povrch – je to tu navlhlé! Připravuju se na to, že jsem to asi přepísk. Teď už s tím ale nic nenadělám. Jemně překládám váhu na pravou stranu. Jsem zakleklý v zatáčce, drží, v tom zadek povoluje a … vnímání času se přepíná do krizového módu.

Střih

Dobržďuju čento, točím volantem doleva a na popršené dráze na slickách to umí jet jen rovně! Místo do zatáčky vletím do trávy jak po mýdle, nezkouším ani brzdit a běží mi hlavou: “Tyo, když to vůbec nereaguje, ani když jedu takhle pomalu, jak já to dojedu do konce? Tady za ten průjezd rovně dostanu 20 trestných sekund”. Z trávy dokloužu na zpátky na asfalt a překládáním po volantu se probojuju zpátky do správného směru a upaluju dál.

Střih

Jsem zakleklý v zatáčce, Cali drží, v tom zadek povoluje a … vnímání času se přepíná do krizového módu. V jediném okamžiku se děje toto: Uvědomuju si svodidla po obou stranách, prdel, která jde po tečně ven a v hlavě mi běží: “Ty vole, vždyť si to o ty svodidla rozbiješ! Jak se pak dostaneš kam teď potřebuješ? Čím pak budeš jezdit? Co na to řekne doma žena? Hele ta prdel ujíždí pořád dál! Pouze udržovat rychlost a kontra na to nestačí! Na brzdy teď nemůžeš! To by byl konec! Dej tam toho plynu!”. Pravá noha se snaží zachránit situaci. Předek zabírá, zadek se chytí a hodí auto do kick backů. Cali se rozhoupá jak lodička na vlnách a já mám plné ruce práce. Nakonec to ustojí. Fuj! 

Proč Vám to píšu?

Třeba ten příběh někomu zachrání auto či zdraví.

Jaké bylo poslat auto, k nebo i za limit na závodním okruhu a bojovat s řízením? Jaký to byl zážitek? I když vyletíte mimo cestu, nic moc se neděje. Pocity jsou uvědomnění, možná zklamání z trestného času, ale někde uvnitř se dušička směje a poučí. Pozitivní zážitek.

A teď na pozemní komunikaci. Věta “Teď by to možná šlo!”. Co by jako šlo? Poslat někam auto za limit? Jaký typ zážitku to byl? Pořádně nepříjemný, negativní a strašidelný. Fuj! To zažít nechceš!

Chcete hledat limit? Zajeďte si na třeba na trackday nebo školu smyku. Tam se Vám připomene jak tenká je linie. 

Já dostal klepnutí přes prsty a připomenutí. Myslete napřed, protože potom už je pozdě. Opatrně s hledáním limitu! Může se Vám stát, že ho najdete!

 

PS: Sponzor čenta je https://www.fortelock.cz

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
30. dubna 2019, 16:29
3

Uf. Tohle mi nedělej. Fakt jsem se bál, že ta Calibra z první fotky je ta tvoje a doufal jsem, že to odnesly jen plechy.
Dobře napsáno.

reagovat
BubaaCZek
30. dubna 2019, 17:23
0

Hlavne, at to nedelam sobe... Vsadim se, ze tu nejsem jediny s varovnym pribehem...

krab
30. dubna 2019, 17:36
0

To je přesně co mám už taky dávno vyzkoušené, nakonec lehce se o to téma otřel ten můj poslední blog. Udělat chybu a poučit se z ní na bezpečným okruhu je pozitivní zkušenost. Na silnici je to boj o to zůstat celej i s autem a ne vždy se to povede. Proto na okresce žádný opravdový limity nehledám a je blázen kdo to pokouší.

Ale i tak se občas v minulosti nějaká ta lehčí krizovka i na silnici povedla ... asi jako každýmu. Zkrátka chce to u toho ježdění hlavně myslet ..

reagovat
Ronoath
30. dubna 2019, 19:54
2

To jsem si fakt oddechl, že Cali je v cajku. Celé čtení jsem se děsil, že je po ní.

Dobře sepsáno, ty střihy jsou originální.

reagovat
BubaaCZek
30. dubna 2019, 20:10
1

nj, natáh jsem vás jak kšandy :)

STANLI
01. května 2019, 12:33
1

Mazda 323 mrkacka, kolonka po mostě, velké rozestupy, ráno, proti nikdo... Rozhodneš se předjíždět a borec před tebou se rozhodne přidatplyn... Když ho konečně mines, chceš se zařadit, uklouzne ti zadek na brzdach na vlhkém asfaltu. Povolís brzdu doufajíc že předek chytne i bez plynu, protože kokta před tebou je dost blízko a modlíš se, že nezačne brzdit. Zadek ti drží v protisměru a na horizontu se objeví kamion. Nezbiva ti nic jiného, než se mu zkusit vyhnout, což je těžší, protože kokta před tebou a závodník s fiatem za tebou a ještě na tebe zběsile troubí. No nic, tuknes do plynu, sleduješ kamion jak je už kousek od tebe, zadek se zhoupne na druhou stranu kousek ke svodidlum, kamion proletí, zadek jak kyvadlo zpět do protisměru a pak se KONEČNĚ ROVNÁ. A to vše během pár vteřin.
Jo, jsem asi zralý to otočit a jít se přebalit......
Je to cca 8-10 let a i dnes mi běží mráz po zádech...

reagovat
BubaaCZek
01. května 2019, 12:47
1

Tentokrat to dobre dopadlo. Zahrali jsme turistum pekne divadlo...

STANLI
01. května 2019, 13:05
0

Tím jsem chtěl jen souhlasit s tvým poselstvím :) na silnici cokoli pokoušet je o ústa :/ když jsem začínal, měl jsem Š120 a radši jsem si v zimě zajel na uzavřený prostranství hledat limit svůj i auta na sněhu, než to pokoušet někde na "RZ" na okresce... A dnes radši vyrazím o 5min dřív...

Vavris Vavrisovic
01. května 2019, 16:52
1

Tak já budu první... Zrovna dálniční sjezd je místo, kde nikoho neohrozíš a maximálně to oliskáš o svodidla (což si samozřejmě nikdo nepřeje, ale může to být horší...). Za mě to nebylo nijak závadné ;)
-
Komentář upraven 1. 5. 2019, 16:53:23

reagovat
BubaaCZek
01. května 2019, 18:29
0

Hele opatrne. Mel to byt varovny pribeh, ne motivacni :)

Zavadne to bylo! Kdyz ti nestaci tesne na hrane kdy vis, ze to dela naznaky uklouznuti predku ci zadku (podle toho jak tam vjedes) a narves to tam YOLO, tak to neni v poradku a je to varovani nedęlat číčoviny.

Pochtli
14. května 2019, 10:04
0

"kde nikoho neohrozíš" - pokud na prdeli nemáš nalepenýho dalšího závodníka. Jinak je sjezd dobrý i na přetáčivý smyk s dodávkou, pokud přeženeš na mokru rychlost a sjezd je nějak víc utažený, než si myslíš :oD

FamArt
01. května 2019, 19:20
0

pokiaľ je zjazd prázdny a nikoho okrem seba neohrozíš, je to prakticky rovnaké, čo sa môže prihodiť aj na okruhu - rozbité auto, náhrada škody, cena za oďtah. Ale ako píšeš, školu šmyku sa dá len a len doporučiť. Ono aj to detinské šmýkanie na prázdnom parkovisku môže priniesť potrebné skúsenosti..

reagovat
David Střítežský
02. května 2019, 06:48
2

Hledání ztraceného limitu v Mýtě :D
Jinak Mýto rozhodně všem doporučuju, hlavně pro začátčníky - nedosáhne se tam nepříjemně vysoké rychlosti, takže veškerý problémy se dají zvládnout a když se náhodou zvládnout nedají, tak to není žádná (velká) tragédie.



PS - přistání bylo hladký, autu se nic nestalo, akorát bok předního nárazníku byl trochu zelenej od polštáře, umyto = fixed!

reagovat
Ju
Junior
02. května 2019, 13:44
1

Pravotočivá zatáčka, sjetý gumy, zvenku na apex, to ty gumy udrží. Hovno, nedotáčivost a kamion v protisměru :))
Ironií osudu (a zejména protože jsem to přežil) tam bylo lepší potkan ten kamion než třeba cyklistu nebo někoho v nějakým starým křápu. Ten by totiž mohl bejt mrtvej a mě by to stálo víc než 2000 a odtah ve vlastní režii.

reagovat
BubaaCZek
02. května 2019, 19:38
1

Me strasne bavi jak za to vzdycky muzou sjete / studene / nevhodne / zimni / cinske / doplň dle uvaženi gumy ;)

Ju
Junior
02. května 2019, 23:02
0

no jel sem jako debil (ne rychle, jako debil), respektive neúměrně tehdejšímu povozu. Novej sedan nižší střední by tu rychlost ustál. Coby kdyby.

Sedrik
07. května 2019, 15:40
0

Hehe - tak já to gumám trošku spravím: MX-5, akorát zajeté Bridgestone RE002, prší (hodně), na silnici koleje.

Táhnu se za nějakým poloSUV, jehož majitel(ka) se deště bojí. Silnice samá zatáčka, předjíždět nelze, až za horizontem. Před horizontem se chystám na předjetí, přes poloSUV prd vidím, ale snad bych viděl do protivky světla, no ne?
Horizont, cihla na plyn a předjíždění začíná. V ten moment vidím v protisměru auto, které jsem přehlédl (i když svítí!) - hoooodně blízko.

Plnou parou na brzdy, zařadit se zpět za (taky brzdící) poloSUV. Aquaplaning v kolejích. Auto tančí jak křovák při úplňku, ale chytne se. Děkuji všem bohům kvalitního obutí a až do Brna nepředjíždím (nikoho).

ToMyx
02. května 2019, 14:09
1

BubaaCZek: Týýýjo, hlavně, že jsi Ty i Cali v pořádku. Byl jsem napnutej jak guma u spoďárů, skvělý nápad na originální text! I poselství to má = neblbněte mi na těch vokreskách :-)

reagovat
Goldies
02. května 2019, 17:53
1

Tak ja se asi zdrzim hlasovani :-D

reagovat
Ju
Junior
02. května 2019, 19:32
0

:D

BubaaCZek
03. května 2019, 00:39
0

Ale tak povez :) Aspon se dovime proc ji rikas MRcha ;)

Goldies
06. května 2019, 11:51
0

Tak ja myslel, ze to uz je legendarni :-D

Goldies
06. května 2019, 11:52
0

A druhy:

BubaaCZek
06. května 2019, 16:27
0

Prvni: Neumis jet rovne? :)

Goldies
06. května 2019, 22:26
0

se to roztočilo jako káča :-( Mám to i v blogu popsaný :-)

BubaaCZek
07. května 2019, 08:37
0

Uz to vidim. Ten blog jsem tehda minul. Povedlo se preskladat?

ToMyx
07. května 2019, 09:29
0

Teď hlavně popohánět Idaha ať můžete s Raspbym zase okružit!

Goldies
07. května 2019, 12:52
0

Tak přeskládání pokračuje pomaleji než bych si přál, ale jednak finance a druhak i fakt, že už rovnou řešíme problémy z poslední sezóny, trvá to déle :-( zejména musíme vyřešit chlazení a olej... Bohužel dostal motor celkem zabrat, tak se dává zase do kupy :-)

Goldies
07. května 2019, 12:53
0

Jo, mimochodem, Raspby už má motor v autě :-)

sp
spooon
02. května 2019, 22:25
0

Líbí se mi, že doporučuješ Bělou, kde bych zrovna moc opustit trať nechtěl :-D

reagovat
Mazy_CZ
03. května 2019, 07:17
0

Tyjo tak asi jedny trenky nezůstaly suché. Tady jde vidět, že i dobrý řidič, co jezdí na okruhu a má auto v ruce a o chování aut něco ví a má to vyzkoušené se prostě může seknout na silnici, protože si přesně řekne, že "teď by to šlo". Ale nějak jsem z toho popisu nepochopil, co mělo v té situaci jít? Tos chtěl udělat nějaký drift nebo co vlastně měl být (čistě jen otázka :)) Hlavně že si to zvládl a nic se nestalo, to je hlavní. A přesně jak píšeš, nedělejte to, 100x vám to vyjde a jednou ne a budete litovat. Úplně zbytečně.

reagovat
BubaaCZek
03. května 2019, 08:21
0

Nerekl bych, ze to bylo seknout se. Ze se to neudrzi jsem cekal. Nesekl jsem se v rychlosti. Sekl jsem se v rozhodnuti jet tou rychlosti.
O co mělo jít? Přesně o to, co z to vyšlo. Vyjimecne nikde nikdo, tak jsem to tam mohl poslat kousek za hranici. Proc? Vlastne nevim proc. Nabidla se vyjimecne prilezitost nikoho neohrozit. Nevim co jsem tim sledoval. Mozna jsem si myslel, ze to zvladnu stejne chladnokrevne jak na okruhu. Realita byla jina, protoze mi prochazelo hlavou az v tu chvili, ze cena v pripade, ze by to nevyslo, je za hranici me tolerance.
A vubec. I na okruhu je pointa jezdit co nejblize, ale stale pod, limitem. Za limitem je kravina, protoze to je z definice krizova situace a vyssi pravdepodobnost, ze to nevyjde.

wdave_t
03. května 2019, 21:28
1

No doprdele, přečet sem to jedním dechem a už sem se chystal psát srdceryvnej komentář o tom, jak si v mě v ní minulej rok ještě svezl v Mejtě a já se pak poblil a tys mi kolegiálně přivezl colu když jsi pak odjel natankovat :D (jsem ten týpek s matně černou MX-5 NC)

Dobře ty, žes to zachránil
-
Komentář upraven 3. 5. 2019, 21:32:36

reagovat
BubaaCZek
03. května 2019, 21:51
0

:)

tomyks
05. května 2019, 17:22
2

Je to osemetne. Hlavne v zime kvuli bezpecnosti mam potrebu obcas zjistit po cem jedu a zda pneu funguji.
Nicmene dnes jsem si strihnul impozantni hodiny, kdyz jsem vezl Miatu do lakovny. Zustal jsem stat pul metru od prikopy. No bylo mokro, pujcene kola s pneu na dojeti a k provereni adheze jsem zvolil povrch, ktery je kluzky i za sucha. Siroko daleko nic nejelo, spousta mista, rychlost bezpecna, takze hura do toho. Konec koncu jeste jsem s tim na mokru vubec nejel, takze bylo potreba zjistit co to dela. Nakonec jsem byl rad ze vim ze to kluze jako svine a zbylych 60 kilaku po neznamych silnicich uz jsem dojel bezpecne a v poklidu.
Clovek by mel vedet kde ma auto hranice. U modernich aut se vsemi temi asistenty obvykle zjistuji, ze auto toho snese daleko vic, nez muj pud sebezachovy. Takze az bude Miata hlavne technicky v cajku, urcite si s nim zopakuju skolu skmyku ci podobny kurz, pac trenovat to na silnici fakt nechci.

reagovat
Pochtli
14. května 2019, 10:12
0

Tohle "oťukávání" v zimě / na mokru praktikuju taky, když se mi povrch asfaltu nepozdává a zatím se mi to vždy vyplatilo.

Sedrik
06. května 2019, 12:47
0

Tohle mi strašně připomnělo post, na který jsem včera narazil (skupina o projížďkách autem) - takovýho závodníka fakt chci někde potkat...

reagovat
ToMyx
07. května 2019, 09:51
1

Máš docela solidní šasnci, že to je jen nevybouřenej "fb alfasamec" co potřebuje bejt rebel vždy a všude. Je docela klidně možné, že na silnici zase takový "ramena" nedělá, tam je to trochu těžší...
Celá tahle "skupina/ komunita" měla asi dobrý základ (společné vyjížďky), ale jako všude se často připojí "mistři volantu" s nutkáním ukazovat svou nadřazenost. V lepším případě jen prudí ostatní. V horším případě se něco stane a najednou všichni dávají ruce pryč, nikdo za nic nemůže. Teda pardon, může za to organizátor :-D
Pak tady ta situace kolem srazů a tuningu a nějakého společného ježdění nemá vypadat jak vypadá. Každej chce bejt cool a fresh, ale bez finanční a časové investice, bez snahy a hlavně bez slušnosti. Ale když se 9 z 10 zeptáš, jestli se nechtějí vyblbnout radši na okruhu, letišti atd,....ne woe, to je moc peněz a nejsou tam ty správní lidi woe, tohle je lajfstajl :-D

Taky se rád projedu a dělám to poměrně pravidelně, ale jezdit okresky na víc jak 70% schpností mi přijde prostě přes čáru.

Sedrik
07. května 2019, 15:25
0

Naprostý souhlas. Skupinový projížďky už nedělám (jezdil jsem s MX-5 klukama a bylo to super, ale to bylo spíš o větru ve vlasech, než o maximálním nasazení) a když už se jedu projet (fakt minimálně - než se vymotám z Prahy, tak mám po náladě a navíc kolem Prahy moc nic neznám - jsem tu chvilku), tak jezdím jak píšeš, tak max na 70 procent.... V té skupině jsem spíš pro to, abych zjistil, kam by se dalo zajet :)

Stejně si to nikdy neužiju tolik, co na okruhu - v tom mém vozítku stačí na chvilku zašlápnout plyn a už na mě zvoní upozornění, že jedu přes 150 a to nechceš. Teda - v Mostě na cílové rovince ano, ale na okresce za Prahou fakt ne...

A k tomu okruhovému ježdění (ale to ti asi nemusím vykládat) - ano, na volných track days se vždycky sejde hromada ///M, Porsche a pod, stejně je tam ale mrťe Civiců, Focusů... a moje první jízdy si mě vodil někdo v šesté generaci Hondy Civic...takže i s autem, u kterého si lidi myslí, že na okruhu bude pro smích, se dá zablbnout...