načítám data...

Nekompromisní závoďák

14. června 2018, 00:00 13 komentářů BubaaCZek

Fiat Seicento závoďák nikdy nebude. Autíčkář ale tuší, že tak jednoduché to nebude.

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Nekompromisní závoďák

Po zážitcích ze SuperOes a Rally Sprintu v Andrychów (z nedostatku času report není) mi konečně došlo, že Calibra není na závodění to pravé. Na takové to sranda poježdění to stačí, ale rozhodně jí takové zacházení neprospívá a mě už nebaví jezdit na chvostu. Mé ego si myslí, že ruce mají už na lepší místa. Rozhodl jsem se do toho praštit a pořídit něco nekompromisního. Virtuálně nakupuji auta už léta. Mou ženu už nové “auta co si zaručeně koupím” nepřekvapí. S auty je ale potíž. Buď odvezou děti do školky, ale pak nejsou konkurenceschopná v opravdovém závodění. Nebo jsou to závoďáky, ale s těmi těžko budete vozit děti. Nic mezi není. Kompromis neexistuje. Po bojové poradě s mým dvorním mechanikem, který už nějaký ten rok prohání “rajdowego Malucha”, padla volba na Fiat Seicento. Je to nejlevnější způsob jak dělat motorsport a rozkoukat se.

Rodinný výlet do útrob Polska byl úspěšný a “nový” závoďák zvládl zpáteční trasu 350 km po vlastní ose. Ze seriového vozu zbyla pouze kastle. Přestavbu před pěti lety provedla specializovaná dílna a instalována je homologovaná klec (FIA příloha J), která je zapsána v papírech. Původní motor nahradil 1242cm3 16v z Fiat Punto s ostrou vačkou a hlavou z 1,6ky plus custom regulátor tlaku paliva. Modulární koncepce motorů F.I.R.E. v praxi. EUC je upravená Magneti Marelli. Převodovku nahradila kraťoučká skříň z Abarthu a spojka je z 1,4ky. V Puntu měl motor oficiálně 80 koní. Kolik to může mít teď? Každopádně má tahle věc při svých 700kg odpich!

Výfuk je nejslabší článek. Seriový kolektor výfukových plynů a “przelot” katalyzátor (obyč vylepšený probitím tyčí…). 110dB hravě. Katalyzátor byl vyměněn za nový, který ale řve ještě víc.120dB? (Edit: Ty dB střílím, ještě to nebolí) Jediný, kdo z toho má opravdovou radost je můj 2,5 letý syn. Ten upřímný nadšený úsměv byste museli vidět. Chápu, že to musí být hlasité, ale fakt nejsem z těch, co by se ukájeli tím, že celá ulice musí vědět, kdy jsem nastartoval. Celá čtvrť vědět, že odjíždím. A celé město vědět, že jsem na to šlápl. Už mám objednanou tišší variantu. To fakt nemá smysl. Je to jediný bod, kde zvítězí kompromis a obětuju nějakého toho koně bohům příčetnosti.

Brzdy vpředu větrané drážkované s destičkami EBC Greenline. Zadní kotouče také nejsou původní, obyč Ferodo. Přirozeně auto disponuje hydraulickou ruční brzdou a reduktorem. Asi jsem se měl poradit, než jsem v tom nechal děti si hrát celý víkend (zatímco jsem to čistil…). Ten reduktor je vcelku citlivý. Při následné testovací projížďce jsem na širokém přehledném úseku šel zkušebně na brzdy a sáááákra! Zkrotil jsem to jen s velkým vypětím. Brzdily jen zadní a ty se ihned kousnou. Hodně váhy je vpředu a bez předních brzd je to poněkud divoké! Stačilo polechtat brzdu a jedeš jak se zatáhlou ručkou. Teď už je vše vyřešeno. Při úvodním servisu byly komplet prohlédnuty brzdy a vyměněno i vedení brzdové kapaliny. Reduktor už mám zmáklý, vím kde je ideální poloh a děti vědí, že na to nemaj sahat. Jak jej však ku prospěchu využít v závodě? To budu muset teprve zjistit.

Podvozek – vpředu pružiny Eibach a tlumiče Bilstein B6 (uznáváno jako nejlepší kombinace do Centa) a vzadu byly pružiny Eibach a vyteklé původní sériové tlumiče (no comment). Krása toho Seicenta je v tom, že nové sportovní MTS dozadu stojí 220 PLN. Při té příložitosti byla demontována, opískována, zavařena (zpevněna) a natřena zadní náprava a vyměněny silenbloky. Celé to sedí dost nízko. Už vím proč je pod motorem ta 6 mm hliníková lyžina a jak zvoní.

Interiér skýtá skořepinové sedačky (Bimarco a čertví), pětibodové pásy Schroth a volant RRS. Za čertví byla přenesena autobaterie. Otáčkoměr je původní (verze Sporting) a auto disponovalo ukazatelem teploty vody. Z vybavení zpříjemňující pobyt posádky má pouze elektricky ovládaná okna. Při řádném připoutání dosáhne řidič pouze na ovládání své strany. Taktéž spolujezdec. Dále se zde nachází ovladač ventilátoru, který po zapnutí vyluzuje zvuk. Jeho vliv na intenzitu proudění horkého vzduchu z motorového prostoru do kabiny je zanedbatelný. Pravděpodobně kvůli minimalistickému pojetí palubní desky a absence vedení vzduchu. Abych nebyl nefér, je zde i vypínač sahary a také hlavní vypínač proudu je do palubní desky vkusně zanesen. Venkovní vypínač proudu funguje a je označen modrou nálepkou s bleskem, tak jak se na závodní speciál patří. Jako extra jsem nechal dodat ukazatel teploty oleje. Bez něj by to bylo neúplné!

Obuty jsou vpředu Extreme VR2 Typ W (měkké neboli mokré) 175/50/R13, vzadu stejný rozměr Yokohamy A539 (čili taky mokré). Hloubka vzorku je zanedbatelná, takže jízda pouze na hezkého počasí. Při převozu z nenadání přišel silný déšť a v mžiku zaplavil vyjeté koleje. Vybruslit ve zdraví se mi podařilo jen díky nejvyšší míře soustředění a dlouholetému tréninku použití síly, jako správný Yedi. Na nic jiného auto nereagovalo. Rodinné MPV od prodejce odjíždělo s dalšími třemi sadami kol. Nové zimní (na sníh), ještě dost dobré zimní s hřeby (na led), 2 disky se dobrými mokrými Markgum a 2 disky se sjetými Yokohama A008 (na prd) + jedna rezervní A539. Mohlo být i hůř ;)

Cenu nebudu tajit, nákupka byla 8500 PLN. Při započítání dovozu, registrace, daně, úvodního servisu a dílů jsem na 11500 PLN. Už teď vidím, kde utopit další 2k (výfuk a pneu). Na druhou stranu v tom nejsem sám. Přispěl můj nejlepší kámoš, co chtěl vždycky zkusit navigovat. Navíc vyrábí PVC podlahy do průmyslových hal, ale taky do garáží a dílen. Osazenstvo závodů je jasná cílová skupina, která v garáži ocení podlahu, která se nebude časem drolit. Taky se dá vytřít, v zimě tak nestudí a při celodenním pobytu tolik nebolí nohy. Přišlo mi logické na auto vylepit logo. Ale zpět – zda je ta cena přiměřená či ne, nechám na čtenářích.

A jak to tedy jezdí? Užívat si objevování limitů mě teprve čeká. Jízda je velmi bezprostřední a vjemy intenzivní. Rychlosti se musí sypat jedna za druhou za ohlušujícího řevu. Velmi strmé řízení bez posilovače posílá auto do zatáček bez milosti a informací dává dosti. Jistotu v brždění levou v autě bez ABS je třeba dostat na další level. Polechtání plynu má ostrou odezvu. Nezarve Vás do sedaček, jestli se ptáte na tohle. Subjektivně je to však nářez. Moc se mi líbí jak je to auto ryzí. Nic tam není navíc. Vše je podřízeno tomu dostat z něj maximum. Více Vám povím v reportu po nedělním Szombierki Rally Cup.

PS: Myslím, že to auto má negativní vliv na životní prostředí. Rodinná kombi na semaforech najednou z ničeho nic vypouštějí oblaka černého dýmu. Nevím co za soutěž hrají oni, ale já se snažím jemnou prací s plynem nalézt polohu, kde to nejméně řve… Jo, to auto skutečně je s papírama a street legal.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vo
Vorlosup
16. června 2018, 01:08
0

Tahle věc je road legal?'?!?! Evidentně je Polsko zemí zaslíbenou všem úpravcům. V ČR tě i za 110dB plus vykážou z okruhu. O rámu, světelné rampě, vícebodových pásech, volantu bez airbagu už ani není řeč

reagovat
BubaaCZek
16. června 2018, 08:45
0

Ten odsavec jsem psal s nadsazkou. Kolk to ma dB nevim. Nic to nemeni na tom, ze je to spatne a budu s tim neco delat. Na Silesia Ringu je take 100dB limit. Do 106dB privrou oko, od 107dB si nezajezdis (referoval soused, kdyz tam byli na podzim na motorkach).
Rám není problém ani v ČR, když máš všechny papíry. Světelná rampa musela před technickou dolů, teď ji mám taky sundanou. Vícebodové pásy problém nebyly, volant taky ne.

BigBen
17. června 2018, 16:51
0

V Polsku je fakt asi možný všechno, podle toho co je vidět na Youtube za úpravy a co se tam dá potkat na silnici...

Mo
Monte
16. června 2018, 12:55
0

Paradni clanek! Dovedu si uplne predstavit to peklo na silnici. Mame doma cinque s origo 1,1 a uz takhle to umi hodne pobavit. Potvrzuju co pises, centa sou uzasne syrovy strojecky a to i v seriovy verzi. Okamzita reakce na plyn, citelnej podvozek, zadna vaha a vykon kterej si musis zaslouzit z toho delaji hodne zabavnou hracku.
Chci se te ale zeptat trosku bliz na motor, vim ze se motory fire daji ruzne swapovat a kombinovat (uz mam vetsi klapku) ale pokud vim tak hlava 1,6 uz fire neni ne? Dychtim z toho naseho dostat trochu vic vykonu, tak pokud mas nejaky blizsi informace budu jedinne rad!

reagovat
BubaaCZek
16. června 2018, 15:24
0

Diky. O upravach FIRE je hezke shrnuti zde:
http://www.puntofans.cz/tuning.htm

beastar
16. června 2018, 13:30
0

Moc pěkný kup. Ryzí závoďáček, tak přeju hodně "sportovních úspěchů. A proti Cali to je konečně to pořádný nářadí:)

reagovat
BubaaCZek
16. června 2018, 15:28
0

Dik. Par ucasti mi otevrelo oci, ze Cali ma vse presne opacne, nez by auto urcene ke sportu melo mit. To nesnizuje fakt, ze je zabavne z ni drtit co se da. Jen se pak nesmi srovnavat s jinymi auty :)

beastar
16. června 2018, 19:37
0

Kdysi sme měli s kamosem Swifta na relíčka a proti produkčnímu autu je to prostě jinej prožitek. I když jde o tyhle nákupní voziky s motorem. A nemusíš se bát to zbořit...

zimbic
17. června 2018, 13:44
0

Hezký malý závoďák, ten mě bude v mýtě nakládat :D Gratuluju občas mám taky nenechavé choutky si koupit Seicento na amater rally.

reagovat
ToMyx
18. června 2018, 16:12
0

Skvělý článek. Tohle bude čirá radost a taky rtocu boj o uši a zdraví, ale nějak se ten adrenalin a následně endorfiny vyplavit musí, že? :-) Těším se na pokračování!

reagovat
Rien
22. června 2018, 01:02
2

Ale kompromis prece jenom existuje - evo:))) (ale to je samozrejme trochu cenove jinde) jinak peknej zavodacek, mam vyhazenou 306 a na takovym amaterrally se to docela umi ukazat:)

reagovat
Irwinek
05. července 2018, 10:09
0

Když si vzpomenu, co jsem si užil se starou 500, tak Ti držím palce a tiše závidím :-D

reagovat
Pe
Peter
18. ledna 2019, 13:42
0

Tohle auto je uz leta moje srdcovka...myslim ze na "důchod" si ho pro zabavu zase poridim

reagovat