načítám data...

Report SuperOes Kielce 26.5.2018

26. května 2018, 20:49 6 komentářů BubaaCZek

Stojí za to u "autocrossu" zůstat? Poprala se Calibra úspěšně? Měli byste si to také vyzkoušet?

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Report SuperOes Kielce 26.5.2018

Jaký motorsport je pro mne ten pravý? To hodlám rozlousknout a proto jsem letos vyzkoušel motokáry, okruhy (PlechCup), autokros (buggy) a autocross (o tom je tento report). V plánu je ještě rallysprint a amatérská rally. Co se mi na autocrossu líbilo a co ne? Jak to celé probíhá? Stojí to za to vyzkoušet? Či dokonce u autocrossu zůstat? Popíšu Vám jak vypadal můj den.

Pro pochopení zápletky byste měli vědět, že Opel Calibra který me věrně doprovázel prošel střední repasí motoru C20NE (115 koní) a má vyměněné pístní kroužky a mnoho dalších “drobností”. 235 tisíc kilometrů, z toho poslední dobou pár stovek na okruhu, si řeklo své. Dva dny před závodem jsem dokončil zajíždění motoru a vyměnil se první olej (za Motul 10w60). Tlaky ve válcích v pořádku. Jede se!

Mám jedíný cíl. Nebýt úplně poslední!

Ranní cesta do Kielce (PL) proběhla bez problémů. Na check-in se mě zeptali jen na jméno a nechtěli vidět papíry ani mé, ani vozu a rovnou jsem vyfasoval dvě nálepky na auto. Posuďte sami, přidávají minimálně 20 koní.

Ze tří aut přede mnou jsem byl jediný, koho na technické kontrolne požádali o otevření kapoty. Po otevření nastalo chvíli ticho (myslím, že dědci čekali něco jiného, než čerstvě vypiglovaný motor), pak mi dědek nakázal ovázat izolačkou plus na baterii (kdyby kontakt při nehodě vyskočil ke kapotě, tak ať nehodí jiskru) a bylo splněno.

Jedno kolo pěšky pomohlo k seznámení s kvalitou asfaltu (varovali mě že je kouzavý, ale alpoň nežere pneu) a poznaní nástrah v podobě děr na vnějšku jedné zatáčky, kaluže v druhé a tvaru a šířce obrubníků.

Na brífinku vysvětlili, že se jede jedno poznávací kolo, jedno tréninkové a pět měřených. Jede se od nejsilnějších strojů po nejmenší kubatury. Pevný start co 35 vteřin, letmý cíl. Rozdali mapky trasy pro tento den.

Ohlásili seznamovací jízdu a už v první zatáčce jsem pochopil, že tohle nebude snadné. Seznamovací tempo bylo dost ostré a asfalt byl snad namydlený. Cali se zmítala chvíli v přetáčivém, chvíli v nedotáčivém smyku a to byl teprve první oblouk! Přede mnou jela závodní Honda Civic na slickách a i to seznamovací kolo jsem měl co dělat, ať se jí udržím. Měla raketový odpich a v zatáčkách držela fest víc než Cali. Tohle že je auto z mojí třídy? Ooops :) Moc jsem z toho neměl, snad jen to, že trasa je dobře značená a nehrozí nesprávně odbočit.

 

Tréninkové kolo – jasný plán nikam se nehnat a vklidu dát dohromady stopu naplánovanou z procházky pěšky. Plán se rozsypal na konci rovinky po dvou zatáčkách. Motor náhle ztratil tah, začal hlasitě dunět a vypadalo to, že je po něm. A já si říkam: “Tak a je to v čudu. Motor po repasi a vydržel jen pár vytočení. Jak já to teď dostanu domů?”. Zbytek tréninkové jízdy už jsem jen doufal, že ji dojedu do konce a modlil se, ať na mě ten motor nevyskočí z pod kapoty. Měl jsem pocit, že to jede jen na tři válce. Na parkingu jsem otevřel motor, ale nemohl nic nesprávného najít. Trochu to smrďělo. Kolegové se do toho motoru vrhli, ohmatali pacienta a naštěstí to na místě opravili. Povysynutý kabel rozdělovače. Jeden válec neměl jiskru. Rád jak rádio! Dík pánové. Tím naštěstí technické problémy skončily.

První ostrá jízda. Nervozní jak prvňák při prvním vyvolání k tabuli. Chystám telefon k nahrávání, zmatkuju s nasazováním přílby. 10,5,4,3,2,1, zelená! Staaart! Ta první zatáčka klouže jako bych jel na mokru, to mě předbíhá zadek, když trošku uberu??? Musí se fakt jemně s plynem. Teprve teď zjišťuju, jak ta lajna má vlastně vypadat (protože po ní nejedu). Široký támhle, dlouhý tuhle, zabrzdil brzo, netrefil apex, přehnal to s rychlostí na té poslední dlouhé pravotočivěé na polygonu, takže jsem pořádně netrefil entry do zatáčky, co vede do lesa. To je fest do kopce! To jak jednou ubereš, tak v Cali jsem rád, že to vůbec urdžuje rychlost. O nějaké akceleraci snad ani nemuže být řeč. Tím lesem se musí na srdce na plný knedlík až k té šikaně. Jak tam jednou uberu tak to je ztracené. Cíl. 2:43.48 +35s na vedoucího, +30 ve skupině. Nejbližší nade mnou je o dvě vteřiny Mitsubishi Eclipse 2G. Patří jednomu z těch kolegů co našli ten vypadlý kabel. Má to 2.0 l 16v a 140 koni t.j. o asi 25 koní víc, než má Cali.  Každopádně odteď mám úhlavního soupeře. A poslední nejsem, nějaké Clio narazilo do pneu a má trest +20s ;)

Druhá ostrá jízda. Natrénoval jsem si nasazování přilby a rozhodnul se tentokrát nahrávání videa nejen nachystat, ale i spustit. Začínám se dostávat do rituálu, kdy si před jízdou vklidu sednu a se zavřenýma očima si přehrávám trať a jak ji pojedu. Zatím si ji ještě úplně nepamatuju. Každopádně druhá jízda už je lepší. Začínám se uklidňovat. Většina se jede na dvojku tak se dostávám do “ruky” přiťukávat si levou brzdu, když to někde lehce přeženu. Je to zábava, v těch delších zatáčkách mi Cali na seriovém podvozku balancuje mezi nedotáčivostí a přetáčivým smykem. Přední kola horká, zadní studena… V lese jsem zas vyměknul a do te na srdíčko ubral trochu víc než jsem musel. 2:37.67 Jo o dost lepší, ale Eclipse to má za 35.21.

Třetí ostrá jízda. Jsem koncentrovaný. Celou trať jsem si několikrát v duchu projel, vím jak to zajet čistě. Teď to dám. Start! Klouzavá první levá, pěkně co nejpozději na brzdy do té ostré vracečky, pomoct si přibržděním levou, zadek se mi tam krásně pomohl, balet. Dokonce jsem to nepřehnal v pravotočivé k odbočce do lesa a mohl včas podřadit na dva a zadupnout to. Prosmýknout se kolem pneu, za tři, drž to tam, drž, čtyři, nepouštěj! Bum tam za tři Uaaaaa! Prošlo to! To je jiná, když se udrží rychlost! Šikana, podřadit za dva, najet si za první pneu a dup plyn – rychle z ní ven, tři, brzda brzda, meziplyn za dva, ostrá pravá do levé do cíle a… před cílem mi došla dvojka :) 2:36:27, Eclipse má 2:37.09. Yes! 

Omluvte prosím sníženou kvalitu nahrávky a slovníku.

Čtvrtá jízda. Ta se moc nepovedla. Začíná mě trochu štvát, že netuším jak se auto zrovna bude chovat. Pneu mají pokaždé trochu jinou teplotu, povrch vozovky taktéž. Kde to dřív jakž takž drželo, tak tam se to nedá udržet ve stopě. Navíc jsem mi tam nechtěla spadnout trojka a ja jsem čuměl na šaltrpáku místo abych zatáčel. No neměl jsem z toho dobrý pocit. 2:37:05, Eclipse 2:37:78. Naděje žije! Musím na Macieje najet za poslední jízdu dvě vteřiny.

Pátá jízda. Jdu si před jízdou zahřát gumy na malý parking, stejně jako místní borci. Dělám to už od čtvrté jízdy. Né že by mi to mělo nějak moc pomoct, ale chci si to taky zkusit a zapojit se do osmičky. Přirozeně jede jen tolik aut, aby se všechny vešly do jednoho oblouku. Beztak mi to zas vychladne, než se dostanu na řadu. Start! Na plný a pak opatrně, šklíh sem, šklíh tam, levá noha v akci, zadek utíká a pomáhá, aaaale tady to nedotáčííí… Co ve slabém autě zkazíš, to se špatně dohání, páč výkonem to nedoženeš. Rychlosti buď uchováš, nebo ji nemáš. Šup skrz les, tady mi to začíná jít v těch high speed corners! Tak a je to za náma. 2:36.47, Eclipse 2:32:43! Wow! Odkud to vytáhl chlapec! To jsem jej asi fakt vyhecoval :)

Celkový vítěz je Mitsubishi Lancer Evo VII, za ním o 14s pozdeji Honda CIvic (č. 34 z úvodní fotky) teamu EVORA Racing, z mé třídy. Vyhledal jsem ho a trochu prokecal. Profi team, v tom Civicu je prý 200 koní. Bude to i rukama. Ve své třídě jsem nakonec poslední, ale možná vlastně ne, protože jsou čtyři diskvalifikovaní. Celkově jsem od konce čtvrtý. Nic moc. A teď – platí poučka: "Se seriovým nářadím na závody nelez”? Možná pro ty, kteří za prohru pokládají a) získat novou zkušenost, b) poznat lidi sdílející stejnou vášeň a c) vadí jim okusit limity auta a sám sebe.

Verdikt

Zápisné bylo 180 polských zlotých, asi 1100Kc. Za to jsem strávil na trati 13 minut a 11 vteřin. V porovnání Autíčkářův trackday byl v březnu za 2000Kc a najezdil jsem 81 ostrých kol. Jedna minuta na SuperOes byla 3,5x dražší a zároveň jsem najezdil 6x méně času. Na klasickém okruhu má člověk prostor soustředit se na jednu zatáčku znovu a znovu ve srovnatelných podmínkách. Na autocrossu mi čas strávený pilováním chyběl. Jízdní čas má pro mne velkou váhu při finálním rozhodování, který motorsport je pro mne ten pravý.Jednorázově výborná zábava. Čím přijedete nehraje roli. Měli byste si to vyzkoušet? Rozhodně ano!

Edit: Je teprve pondělí a už vymýšlím, čím pojedu příště…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Arutoro .357
28. května 2018, 08:58
0

Skvělý report, závidím! Proto bych měl na Tebe otázku; jezdí se to jen v Kielci nebo i v jiných částech Polska?

reagovat
BubaaCZek
28. května 2018, 11:57
0

Siescigam.pl

beastar
29. května 2018, 18:38
0

Pěkný. Oceňuju že si to takhle jedeš zalítat s Calibrou mimochodem vypadá furt dobře. A jako sériovy auto možná máš, ale je to nakonec i rukama. Nevidím důvod proč si nejezdit takle trénovat s tim že je jedno jesli si 6 nebo 36 v pořadí:)

Jak říká kámoš.....Narveš do toho 5 mio za auto 5 mio za sezónu... A když vyhraješ dostaneš pohár za 50 korun a věnec;)) Takže buď v klidu.

reagovat
ToMyx
04. června 2018, 17:15
0

Skvělé shrnutí. Chce to koule takhle zkoušet co vše snese auto i ty tak daleko. Jakémukoli zlepšování vozu nebo jezdce tleskám.
Palec hore!

reagovat
BubaaCZek
04. června 2018, 20:08
0

Ja uz nechci zkouset co to auto snese. Neni na to delane a na vysledcich je to znat. Prastil jsem do toho a v nedeli koupil neco vhodnejsiho - bez kompromisu. Az to budu mit papirove doresene, prohlednute a polepene, tak to sem rad popisu.

BubaaCZek
04. června 2018, 20:11
0

Jo a rozhodnuti padlo pote, co si Cali vyzkousela i rallysprint :)