načítám data...

Octavia IV 1.5 TSI Combi: rádi stěhujeme ledničky po čtvrté

20. března 2020, 18:50 33 komentářů ReVolte

Jeden z našich blogerů "nafasoval" novou Octavii a neváhal se s námi podělit o první dojmy. Jsou veskrze zajímavé.

zobrazit celou galeriiHonza Herejk: Octavia IV 1.5 TSI Combi: rádi stěhujeme ledničky po čtvrté

Ta se nekupuje, ale fasuje!

Ač jsem z počátku zde chtěl prezentovat svůj zábavný povoz pro kadeřníky, po shlédnutí množství článků v této komunitě jsem usoudil, že raději přispěji s něčím, co je zde v menšině. Tou je Škoda Octavia combi: sen každé rodiny, zahradníka a stěhováka, který jsem jako většina jejích řidičů nafasoval za dobré chování v práci. Tuto volbu podporuje i fakt omezené možnosti výběru barev, kde jsem zariskoval a hned první den po zveřejnění konfigurátoru zvolil kombinaci hnědé zvenku a světlé uvnitř, kde očekávám, že do pár měsíců se tyto barvy unifikují do globální hnědé. Další volby výbavy a motorizace tvrdě narážely na korporátní budget. O nemožnosti navolit osmiválec, “špéru” a jiné ani nemluvě.

To je ta nová, co? 

Hned po převzetí a dlouhé chvilce pokusů o naprogramování stolního počítače umístěného na palubní desce jsem vše vzdal, rozhodl se natankovat a seznámit se IT stránkou věci později. Narozdíl od MX-5, kde na vás mávají děti a pokukují ostatní kadeřníci, cestou na pumpu jsem se stal bodem zájmu především pro muže s potvrzenou schopností se rozmnožovat a důkazem v počtu jednoho a více řvoucích specimentů v okolí. Zájem neutuchá stále a musím si přiznat, že mě to až překvapuje, s jakou intenzitou je zájem o auto, které se vlastně moc nezměnilo.

Novinky, které se v autě vyskytly, jsou významné, ale technicky vlastně minimální. Auto je takovou velkou transformací předchozí Octavie, kdy rozvor zůstal stejný na základě MQB Evo, ale změnila se velikost kol, naladění a rozchod kol. Dále samozřejmě vnitřní prostor, Simply clever prvky zděděné od sester a bratrů či novinky jako plynové vzpěry, Matrix LED a spousta dalších prvků výbavy dříve u Octavie nepoužitých. V tomto směru vyzdvihnu hlavně prvky, které jsou rozdílné oproti předchozí generaci.

Matrix LED 

Asi první věc, kterou bude každý zkoumat, jsou Matrix světla, která jsem hned otestoval, abych zkontroloval, jak ta opona funguje v akci. Světla jako taková svítí lépe než halogenky v OIII, ale pro mě jsou moc výrazné přechody světla a tmy a bloky LED nefungují jako plynulé rozsahy, které můžete vidět u některé konkurence, ale jen jako vypínané bloky světelných kuželů, kdy si člověk jede svojí pohodlnou jízdu, vidí krásně na horizont i zákrutu a najednou se mu vypne půl silnice, protože auto se rozhodlo, že nechce oslnit měsíc v úplňku. Naopak když někdo v protisměru jede a vy by jste mu nejraději neprezentovali plnou sílu vašich matrix LED jako v reklamě, tak se auto samo pochlubí a dá řidiči v protisměru plnou ukázku svých schopností. Neříkám, že se toto děje vždy, a je spousta momentů, kdy vše funguje, jak má, ale když něco nefunguje, tak se to pamatuje mnohem lépe než bezzávadný provoz světel, o kterých ani nevíte, že pracují. V souhrnu je to dobrá funkce s možností postupného zdokonalení pomocí SW, ale ty ostré přechody už asi nikdo nedožene.

Simply Clever

Ačkoliv nejsem zrovna zatížen při výběru auta na praktičnost, tak tato Jinba ittai v podání Škody je mi milá. Protože to není jen o velikosti kufru a číslech, ale o těch malých detailech, které vás každý den trochu naštvou, ale nikdy ne moc, abyste je řešili. Služební cesta, a už zase došla nemrzka? Co takhle nevylít půl lahve kolem motoru díky trychtýři a přitom nešahat na tu špinavou tyč, co brání kapotě v dekapitaci vašeho já? A nakonec nemusíte už ani nahánět volná USB pro kolegy nebo nervózně koukat na ten kus kabelu, který jste schovali do všech zákoutí přístrojové desky při natáhávání super kamery z Číny, která zabrání všem těm pirátům vás ohrožovat, i když v hloubi srdce víte, že jste tím pirátem vy. Prostě tady jsem spokojen a to jsem nevyjmenoval všechna ta zákoutí, kam se dají poschovávat ty věci, co normálně lítají po interiéru a snaží se vás rozzuřit.

Šmouhy a čáry

Nejvýznamnějším krokem je ale posunutí interiéru do doby ošahávací. Veškeré hlavní ovládací prvky se přestěhovaly do jednoho 10” displeje, kde si vše musíte najít dotyky, nebo za pomoci sličné Laury. Já obecně s tímto krokem nejsem spokojený, protože nejen aktuální premie, ale i například Mazda 3 dokáže takovou obrazovku využít ke správnému účelu a hlavně s ovládáním, které nevyžaduje ustavičnou pozornost. Velký tablet uprostřed přístrojové desky mě však neirituje tím, že “trčí”, jako spíš tím, že je nepřehledný a s výběrem informací, které nedocením. Už samotná orientace je i pro mě jako IT pozitivní osobu zmatečná a funkce se různě kříží, neukládají, vypínají a naopak zapínají a já vlastně nikdy nevím s jakým nastavením se mi nahraje můj účet. Myšlence samotného účtu vázaného na uživatele nemohu nic vytknout, stejně jako k ovládání některých funkcí a reportů z telefonu, ale to jak vše nastavit a žít stále s nejistotou, co a jak se uložilo a naopak, je frustrující. Očekávám, že se s tím systémem ještě sžiji a vše mi pak přijde už normální, ale mockrát se mi nestalo, abych na začátku tak tápal. Rychlost samotného systému je průměrná a startovací procedura, kdy se musím proklikat několika menu, než vypnu všechny povinné pomocníky, je unavující. Zajímavé funkce jako gesta, která dokonce i používám, či Laura, kterou až tak ne, jsou příjemným doplněním ke standardnímu infotainmentu, ale celkový dojem nezachraňují. Snad se díky OTA aktualizacím dočkám zlepšení a život se systémem bude o trochu jednodušší.

To, co nás posouvá vpřed

Motor! Správně. Auto pohání 1.5 TSI se svými 110kW, někdy se částečné transformující na Fiat 500 o 2 válcích a lehce škubavé jízdě. Já, jelikož jsem najezdil většinu času s OIII a ingotem 2.0 TDI, nemohu napřímo porovnat obě generace v rámci dynamiky a kultivovanosti, ale musím uznat, že motor jako takový je tichý a lehký a tím podporuje i samotnou dynamiku jízdy nejen v rovných úsecích. Samotné chování motoru je ale odtažité, bez odezvy na plynu, kdy jsem i v předchozí generaci dokázal lépe odhadnout chování motoru na základě stisknutí plynového pedálu. Zrychlení je díky plynulejšímu nástupu nenápadnější, ale odpovídá váze a výkonu auta. Myslím si, že je motor dostačující pro každého člověka, který nečte tento blog, protože to, co slibuje, dodá, jen bohužel nedokáže dodat i tu chuť řidiče dát si tam ten meziplyn či motor jen tak vytočit do rudých, protože to přece vždy potěší?! 

Podvozkově je Octavie určitě lepší jak minulá generace. Již vás nechá ve větší tichosti se v klidu věnovat se svým ratolestem, které uvolnily na nové světlé obložení všechny špagety, které jste do nich před chvilkou dostali. A proč? Protože i přes to, že zvuková izolace a tichý motor dokázaly oddálit ještě více cit k situaci na vozovce, tak Octavia je překvapivě příjemná při zatlačení za obecnou hranici člověka s ratolestmi za zády. V čase, který jsem s autem najezdil, mě auto potěšilo nejen tlumením všeho i nerovností, ale i schopností neutrálního držení stopy v zákrutách a možností i pohození zádí při probrždění a zatáčení. Dále i řazení již není vykonáváno tyčí z autobusu, ale příjemnou krátkou řadící pákou, co vede v kulise lépe než její předchůdkyně. Jak tu nedávno psal Vavris, také se v určité míře vyžívám v racingu služební Octavie, ač o tom s nikým moc nemluvím. Takže podvozek je na svou koncepci a určení dobrý, a ač se tu a tam ozve tupá rána a ta ohromná ozvučnice jménem Combi umocňuje rozlehání zvuku, tak jsem spokojený, že mě ta služební cesta úplně nudou nesežere.

Ano, kufr je zase větší

V interiéru se krom koncepce digitálních přístrojů tolik nezměnilo a všechny praktické prvky zůstaly, jak jsou. Pro případ, že by sem zabrouzdal typ čtenáře, který již uspal své ratolesti a toto auto si bude chtít koupit, tak ještě dopíšu pár faktů a čísel. Ovládání i dvouramenný volant jsou dle standardu lidí z Boleslavi v pořádku a intuitivní. Pro vaše pitítka a mobily je zde dost míst, s tím, že všude se dá něco dobít a nahrát. Pro noční zábavu je možnost pustit si tisíc a jednu barvu do přístrojové desky a podsvícení nohou, tak jak si přejete, a zároveň tím oslnit spolujezdkyni, stejně jako pomocí dotykových lampiček na stropě (které se fakt nechovají jak v těch promo videích). Dále kufr je větší, delší a určitě i krásnější a pomocí všech těch lehce chytrých řešení tam dokážete nastěhovat Pepíčka a Aničku i s celou výbavou na hory.  Po cestě si můžete pustit i něco z audia Canton, které k něčemu využívá i zesilovač, ale pro zlepšení kvality zvuku to není. Prostě stále prostorná, praktická, akorát dotyková.

Octavia je prostě pořád stejná, ač zase jinak, a znovu nakonec zjistíte, že je to jen dobrý dopravník z bodu A do bodu B, aniž by vás něčim vyloženě obtěžoval a vy se můžete věnovat čemukoliv jinému. Bez emocí a bez problémů.

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
21. března 2020, 11:29
0

Článek pěkný, fotky vydařené, jen musím na sebe prozradit jistý zmatek, jaký ve mě vyvolal: Jelikož mám televizi zapojenou jen do Xboxu (a elektriky), v počítači AdBlock, tak naprosto netuším, jak vypadají promo videa a reklamy na Okynu čtyři:-)

Jinak se to hezky četlo, a ta kombinace béžový vnitřek / hnědá venku je má oblíbená. U Tipa ji mám taky.

reagovat
ReVolte
21. března 2020, 14:47
0

Musíš se podvolit masírce z TV, abys chytal aktuální trendy co nasazuje Škoda! :-) Z mé strany mi připadalo, že O4 je všude, tak jsem se fakt zaměřil na věci co zaujmou.

Ronoath
21. března 2020, 15:43
1

Asi jo... Píšu si do úkolníku, do příští pětiletky zapojit TV do antény a pouštět ji častěji než na občasné projetí ve Forze Horizon:-)

beastar
21. března 2020, 17:22
0

Já musim přiznat, že naopak mám pocit že představení Okyny the 4th se moc neprožívalo. Novinářská esa udělala svoje představovací videa pár pr článků. Obrázků ale na škodovku docela málo. Naopak mám pocit, že tim že oktávie se prodávají tak jak tako moc do toho peněz necpou. Jen tak aby lidi věděli jakože bude nová generace. Televize jde teda úplně kolem mě.

martin_100
21. března 2020, 23:52
5

Ani jsem netušil že něco takovýho už jezdí mezi lidma...

krab
21. března 2020, 11:35
0

Pěknej popis a vkusně konfigurovaný auto. Je to nepochybně jak jsi to napsal - trefně a v zásadě přesně. Čekal bych, že ten nový model bude o trošku víc zajímavější a lepší než to popisuješ, respektive, že změna oproti trojce bude větší. Vzhledově je to ale myslím velmi povedený, koukám, že už i sedadla v téhle verzi nepůsobí mizerně jak je obvyklý v těch běžnějších verzích.

reagovat
Mr
Mrkef
21. března 2020, 12:16
0

Na youtube je tady z ČR docela pěkný, obsáhlý test (čas cca 1 hodina), kde jsou zmíněné rozdíly a novinky.

ReVolte
21. března 2020, 13:14
0

Ono tím jak jsem to psal spíš z důvodu nadbytku času při karanténě, jsem do toho nedal tolik informací jako u auta co ve mě ty emoce dokáže vzbudit.... Ona ta Octavie toho ma mnohem víc v rámci výbavy, ale jelikož to nemám v plný, tak o tom moc napsat nemůžu. Rozhodně ale musím vyzdvihnout ten podvozek a akustiku. Ty sedačky nejsou o tolik lepší jak byly. Možná ta ergovarianta...

krab
21. března 2020, 14:05
0

Jasně, ono co o tom taky psát... ty sedadla právě jsem myslel že máš ty ergo comfort nebo jak se to jmenuje. Já relativně nedávno jezdil Passatem co je měl a byly výborný. On je vůbec v mnoha detailech Passat prostě lepší.. i by měl, je o třídu výš. Každopádně oproti trojce musím říct, že tohle nové, ta oktávka čtyřka se mi líbí. To vypadá, že bude na rozdíl od Scaly úspěšnej model, prodejně.

beastar
21. března 2020, 17:26
0

Tak na oktávky jako je tahle. Do fleetu už se čeká v podstatě od Ledna. Kluci co je znám, co si to mohli objednat tímti způsobem jako tady kolega bloger. Tak ti už dva měsíce čekali jak to bude. Konfigurátor a tak. Kdo mohl vzal to v plný, kdo ne tak aspoň takto. A jako mě se to docela líbí. Je to prostě normální daily auto nemá cenu od toho očekávat kdovíjaký emoce. Výbavu si do toho můžeš naházet takovou, že ani luxusní limo by se nestyděla. Podle mě je to ale největší konkurent pro Superb, což se teda moc nepovedlo. Srovnávat to s Passatem ale není na místě. Tak daleko to fakt ještě není.
-
Komentář upraven 21. 3. 2020, 17:27:20

Pochtli
21. března 2020, 20:19
5

Nevím, asi tu budu jeden z mála, kterému se design škodovek v posledních pár letech nelíbí čím dál víc. Holt nejsem jejich cílovka, i kdybych na to měl. Ale lidi / firmy tohle budou jak blbí kupovat dál, když dokázali kupovat i ten "čtyřoký" děs běs.

reagovat
Csaba
21. března 2020, 21:05
0

Jeden z mála? To si nemyslím :) A rozhodně se k Tobě přidávám :)

Mr
Mrkef
21. března 2020, 22:43
0

Pochtli: Primárně firmy, když vezmu konkrténě svoji služební Okynu, v ceníku bratru 720k a pod kapotou 1.6TDI..... Jak by řekl Jirka Paroubek: Kdo z vás to má pánové? :D

martin_100
21. března 2020, 23:58
0

Jsem s váma. Poslední pěkná škodovka byl předfejsliftovej Yetti.
Jinak my máme služební Iveka takže dotykovýho pekla jsem ušetřen.

beastar
22. března 2020, 00:22
0

Mě jsou třeba škodovky úplně u prdele. Trojka Sup s tim silným dvoulitrem TSI se mi ale líbil a klidně bych si to auto koupil a vůbec se nedivim těm, co to tak udělali. Za ty peníze je to prostě dobrý auto. A pokud máš firmu a nechceš vyčnívat je to ideální společník do práce i pro rodinu. A design sráží z našeho pohledu jen to, že stojí na každým rohu kdežto v Německu si v Superbu defakto unikát a to nemluvím o zbytku Evropy....

Yeti před FL byl pěknej to souhlas. Trojka oktávka před FL vzhledově taky nikoho neurazila ani nenadchla.

martin_100
22. března 2020, 02:43
1

Tak ofce se mi nikdy nelíbily. Teď po 20 letech začínam trošku doceňovat nestárnoucí design jedničky po FL ale furt jsou to auta ke kterym mam silnou averzi.

Bejval jsem nadšenej škodovkář. Mel jsem kilo, 105, 120, 125, felinu. Srazy jsem objížděl s partou. Pak sem koupil busa a od tý doby mi slepice ve znaku může políbit nejspodnější čast zad.
Leta jsem rvrdil že felda byla poslední dobrá škodovka. Celkem odolná, spolehlivá a,fakt extra levná na opravy.
Teď docela překvapivě vyzrála jedničková fabie. Ty auta jsou na škodovácký poměry beskutečbě dobře uděaný. Dvacetiletý kusy se skoro půl míčem (se správnou volbou motoru) v kolech když se o ně někdo staral tak vypadají furt k světu. Když tehdy fabka vyšla fakt bych si na ní nevsadil že z ní bude českej ekvivalent mercedesu W190 a z ofce (mk1) W124 co se dlouhověkosti týká.

sheogh
22. března 2020, 15:11
1

Zepredu to trochu vypada jak rucni vysavac, ale jinak klasika konfekce.... jedna vec kterou neprekousnu u zadnyho auta je ten odpornej prilepenej tablet uprostred... ale ta bezova tomu vyrazne prospela, dobra volba.

reagovat
ma
marvob
22. března 2020, 16:42
0

Překvapuje mě barva přístrojové desky, zatím jsem ji všude viděl v kombinaci se světlým interíérem taktéž ve světlé barvě. Když jsem si objednával novou Octavii já, taktéž mi to dovolili světlý interiér pouze v kombinaci se světlou přístrojovou deskou. Jinak barva hezká, také jsem jí tam zprvu měl, nakonec jsem však vybral šedou quartz. Motor jsem zvolil 2.0TDI 110kw v automatu. Docela by mě pak zajímalo srovnání obou motorů, v dynamičnosti i v celkovém chování.

reagovat
ReVolte
22. března 2020, 18:08
0

Světlá přístrojovka je jen s kůží Suedia, v látce je horní část tmavá. Konfigurátor to ukazoval chybně. V době kdy jsem to objednával já byl dokonce světlý paket s dvoubarevnými sedačkami.

S.
S.h.I.t.
22. března 2020, 17:33
6

Jak na to koukam... treti rameno volantu je priplatek? Tak nejak to vypada, ze je na nej priprava...

reagovat
Ha
Habakukk
23. března 2020, 12:08
2

Hned jsem si vzpomněl na vyleštěný plastový volant ve Felicii.

Peppan
22. března 2020, 18:51
0

proc se redaktor pokousel zakryt poznavaci znacku moc nechapu, ale vuz aspon uvnitr pusobi o neco hodnotneji nez v predchozi generaci. Z vnejsku je to dost diskutabilni i v teto zajimave tmave metalize. Uz se take tesim na vyhodnoceni nehodovosti, diky tomu absolutne nevhodnemu nastaveni ovladani Infotainmentu
-
Komentář upraven 23. 3. 2020, 12:17:22

reagovat
Jakub Pospíšil
23. března 2020, 12:16
2

Pisatel není redaktor a tahle Octavia je jeho vlastní, nikoli testovací vůz. Proto ta snaha o zakrytí SPZ, kterou s dovolením (no teda vlastně bez dovolení) mažu i z předchozího komentáře.
-
Komentář upraven 23. 3. 2020, 12:17:11

vojtacz
22. března 2020, 21:33
0

Předek se na můj vkus podivně svažuje a vypadá to jak krysí čumák. Nic moc. Interiér naopak vypadá pěkně až na jedno velký ale - to se jako fakt v roce 2020 dělají dvouramenný volanty? Vypadá to naprosto šíleně.

reagovat
je
jerry
24. března 2020, 10:57
0

A ten trčící displej. Ale ten není pěkný u žádného auta. Blbá móda.

Je
Jean
23. března 2020, 09:56
1

A foto sličné Laury by nebylo prosim? :)

reagovat
Matěj Podhorský
23. března 2020, 13:52
1

dokonce i video ;)

;feature=emb_title

Jakub Pospíšil
23. března 2020, 13:58
0

To video je hrozně divná směsice reálií z různých koutů Evropy.

ReVolte
23. března 2020, 14:37
1

Jo tak to video je dobrá utopie :D Česky ta holčina nemá tak pěkný slovosled ani výslovnost, natož tak rychlou reakci na odpověď. Zatím nejjednodušeji s ní funguje to spouštění "maker", která vytvoří nějakou aktivitu kimatizace, ale ještě jsem nezjistil jak je zase vypnout. Takže se mi stává, že řeknu "je mi zima na ruce" a Laura topí na ruce a vyhřívá volant. Pak mě začne být horko, tak řeknu "je mi horko" a Laura se mě snaží zmrazit :)

Matěj Podhorský
23. března 2020, 14:44
0

"hrnečku, dost!" nefunguje? :D

ReVolte
23. března 2020, 14:49
0

V tu chvíli už mám peprnější reakce a na ty holka nereaguje, holt je vychovaná. Ještě bych jí mohl zkusit vyznat lásku, jestli pak bude povolnější :D

Je
Jean
23. března 2020, 23:03
0

Diky Mateji :)

Mo
Mooney
25. března 2020, 10:14
0

Šedý plasty a béžové sedačky jako vážně jo? To je strašný :D

reagovat