načítám data...

Fanouš

13. dubna 2023, 19:25 26 komentářů Skipper

Ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Fanouš

Před rokem a půl jsem se poprvé v životě nastěhoval do domečku. Tahle nová kulturní zkušenost pro mě přinesla docela výrazný šok. Nehledě na to, že jsem v sobě objevil domácího kutila, změnily se i moje požadavky na vozový park. Jednak je teď daleko lepší dělat opravy na své příjezdovce než před bytovkou, ale taky je s domečkem spojena starost a péče o zahradu. A to tak nějak s Jaguarem V12 dost dobře nelze. 

Když ostříháte stromky, tak zjistíte, že skladovat větve doma není moc dobrý nápad, takže je potřeba vozík, aby jste je odvezli na sběrný dvůr. Vlastně jste na sběrném dvoře každou chvíli.  No a taky občas potřebujete dřevo, stavební materiál a tak dále. Když ale koupíte vozík, musíte jej za něco zapojit. Jelikož jediné auto s tažným zařízením u nás byl Range Rover P38, tak obstarával cesty na sběrný dvůr on. Když se ale po několikáté vrátíte a celé auto máte zasrané od bordelu a zároveň je to auto, které máte rádi (Jako jo, je to jen TDSo, ale zase není shnilé, opravujete na něm něco sice pořád, ale zase vždy dojede), tak Vás to časem začne štvát.

Časem se Vám v hlavě zrodí myšlenka na takzvané pracovní auto. Ono to zní celkem rozumně, pokud nemáte podobný problém jako já. Moje životní láska na to kápla. Jak mají někteří lidi záchranné stanice pro zvířata, tak my máme záchrannou stanici pro auta. Teď momentálně zachraňujeme Jaguar X300 v manuálu, který sice díky bouračce přišel o zadek, ale to zase není důvod, aby se nedal zachránit. No a z lakovny má každou chvíli vypadnout Phaeton W12, kterého jsme dostali do péče od Sheogha (Ano, byl v lakovně více než půl roku a i přes veškerou péči cestou do lakovny vyplivl chybu motoru s asi deseti kódy a puch spáleniny indikuje minimálně problém s těsněním pod víkem ventilů, ale zase, budete jezdit Phaetonem na sběrný dvůr?)

Tyto neprůstřelné argumenty mě přivedly k závěru, že pracovní auto nutně potřebujeme. Začal jsem se proto poohlížet po různých obskurnostech typu Fiat Multipla (ano, stejně si jej jednou koupím), různá Daewoo (nebylo by Tico s nápisem Range Rover boží?) a podobně.

Nakonec jsem jako obvykle dostal nabídku, která se neodmítá. Můj oblíbený kolega se rozhodl, že prodá své zimní auto. Formana zvaného Fanouš. Slovo dalo slovo a já se stal hrdým majitelem červeného autíčka. Cena 5000 a k tomu eko daň dalších 5000. STK platná do srpna a k tomu plná nádrž, takže vlastně prakticky zdarma.

Až poté, co jsme se na obchodu století domluvili, jsem se byl na Fanouše podívat. Rakovina je hajzl a u aut je to podobné jako u lidí, Když jsem se na Fanouše naposled pořádně díval, tak měl na sobě pár puchýřků. Nyní bohužel nemá na sobě jediný zdravý plech.

K autu jsem dostal sadu tří klíčů, z toho jeden naprosto boží – fialový. Fialový klíč jsem neprozíravě svěřil nejmladšímu potomkovi a od té chvíle jsem jej již neviděl. Klíče jsou bez všech zbytečností, prostě klíče. Fanouš přišel na svět ve verzi GLX, kdysi prý měl i centrál, ten teď ale již nefunguje. Tak jsem se rozhodl, že jej zamykat nebudu. Usedl jsem do snad nejvyšší řady sedaček a pokochal se dobovým interiérem. Máme zde již středový tunel s poličkami a taky naprosto geniálně vyřešený odkládací prostor pro mobilní telefon hned pod výdechy ventilace.

Musím se ale přiznat, že ovládání ventilace jsem dosud nepochopil. Umím nastavit intenzitu a teplotu, ale odkud vzduch bude foukat, dosud nedovedu odhadnout.

Originální autorádio se již bohužel nedochovalo, máme tady ale důstojnou náhradu v podobě rádia Sencor, které dokonce přehrává USB. Audiosystém je dotvořen reproduktory několika značek, celkově to prostě vydává nějaký zvuk a chrastění. Fanouš má dokonce i otáčkoměr a digitální hodiny, které tedy ukazují různé čárečky, ze kterých ale čas již vyčíst spolehlivě nelze. Nejčastější zobrazovaná hodnota je 10:88 a hned poté 17:31. Z výbavy bych doplnil ještě mlhovky, dva spojlery a to je asi tak vše. Na jízdu jsem se vysloveně těšil. Po otočení klíčku motor naskočil na brnk, kontrolka dobíjení sice vytrvale svítila, ale po několika ujetých metrech se umoudřila. Zařadil jsem jedničku a začal jsem s vypětím všech sil zápasit s řízením bez posilovače. Ano, jsem již rozmazlená generace, pro kterou je posilovač samozřejmostí. Po pár kilometrech jsem si začal zvykat na ten zvláštní pocit, že opravdu řídím. Nevím, jak to máte Vy s normálními auty, ale já v nich ten pocit postrádám. Třeba služební Octavia 3. generace. Ono to jede, zatáčí, svítí, troubí, ale vše je takové odtažité, pocit z jízdy naprosto mdlý a nezáživný. Uspokojivý asi podobně, jako když zapnu myčku. Chápu, že pro lidi, pro které je auto pouze přepravní prostředek je to takhle správně. No já do této skupiny nepatřím.

Naproti Octávce je jízda ve Fanoušovi pro mě zážitek. Různé vibrace karosérie a interiéru fungují jako otáčkoměr a rychloměr. V řízení bez posilovače jde hezky cítit, co dělají kola. Ano, řízení má obří vůle, ale ta zpětná vazba tam prostě je. Když pustím brzdový pedál, ozve se typické písknutí a když chci zavřít dveře, tak musím krásně třísknout. Motor je zpřevodovaný nakrátko, takže rozjezdy jsou hezky svižné. Ve vyšších rychlostech již opravdu ztrácí dech, takže snaha o přejetí kamionu do stoupání na víceproudé silnici silně připomínala scénu z Vrchní prchni. Naproti tomu prudší změna směru v nízké rychlosti s přidáním plynu vyvolá krásné hrabání. Není tedy divu, že jsem po první jízdě ve Fanoušovi vystupoval se šťastným úsměvem. Nic na tom nezkazil ani fakt, že čudlík světel po vypnutí vyletěl ze svého místa a skončil na podlaze interiéru.

Po jízdě jsem se na Fanouše znovu podíval a uvědomil jsem si, jak jsem si Favority a Formany obecně přestal před lety všímat. Přitom když se na něj dívám nezaujatě, je to opravdu moc hezké auto. Schválně, napadá Vás nějaký malý hatchack z éry Favoritu, který by byl opravdu hezčí? Mě ne. A pak jsem se snažil nějaký potkat v provozu. Snažil, ale marně. Favority prostě mizí. Občas nějaký vídám zaparkovaný na vesnici, ale je jich už opravdu minimum.

A zde se dostávám na rozcestí, kdy přemýšlím, co bude s Fanoušem dál. Buď jej nechám dojezdit, dokud se nerozpadne, nebo se jej pokusím zachránit. Znamenalo by to výměnu všech otevíracích dílů, výměnu prahů a blatníků. Zní to jako blbost, ale zase, když jsem se tímto autem projel, cítil jsem z něj obrovskou chuť do života. Nehledě na to, že si jej zamilovali všichni mužští potomci. No jo, opravdu máme záchrannou stanici pro auta…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
13. dubna 2023, 20:14
2

Mě třeba připadá hezčí Fiat Tipo. Dělal se i jako třidvířko, a to bylo moc pěkné.

Škoda, že to není nějaký akční model. Pak by jistě za záchranu stál - už ani nevím, kdy jsem naposledy viděl Forman Excellent, Favorit Silver Line a Black Line.

reagovat
Skipper
14. dubna 2023, 07:12
1

A hele, na Italy jsem zapoměl :) Ale nikdo mi žádného za pár korun nenabídl. A to se třeba na Pandy dívám v inzer i poměrně často.

ja
jazet
13. dubna 2023, 21:14
0

Tak hezky napsané, až si říkám, že bych si ho také pořídil :) , ale určitě bych našel soudobý hezčí hatchback.

reagovat
beastar
13. dubna 2023, 22:58
0

Nerad to říkám, ale když na tom uděláš opravdu generálku. Vyjde to relativně na málo. Nakonec je to lepší investiční auto jak ten Phaeton. Přestože je to jen glx. Je to forman a to se počítá. I když uznávám je to trochu ujetý. Mimochodem četl sem to trochu s úsměvem. Nevím zda si s těmi sráči musel jezdit tenkrát já měl v krátkém sledu za sebou dva kusy v osmnácti. A jako na blbnutí dobrý jako auto vtip. Přesedl sem z toho do prvního BMW a otevřelo mi to trochu jiný svět:D

Hezčí hatchback z té doby? Konstrukčně je to auto z osmdesátých let. Táta měl Ritmo fl. 5dv. Docela pěkný auto ale taky strašný wergl. Tak řeknu Alfa 145 jelikož je pěkná i uvnitř.

reagovat
Skipper
14. dubna 2023, 07:48
0

No, já absolvoval cestu Felda - Mondeo - E39. Takže ty rozdíly byly pokaždé propastné. Taky to nadsázka je, určitě to není dobré auto :) Ale je to po letech opravdu sranda.

kotzitzaq
14. dubna 2023, 08:50
0

Alfa 145 přišla na trh v době, kdy už Favorit skončil, takže to není tak úplně současník. Ale výše zmiňované Tipo se vyrábělo zhruba stejné roky jako Favo a je o kus pohlednější. Nicméně vergl je to podobný (v devadesátkách jsme měli v rodině 3 kusy). A třeba Renault 19 taky nevypadal úplně zle.

Pe
Pete1427
13. dubna 2023, 23:09
0

Úplně rozumím zachranitelskému komplexu, nebo lépe řečeno postižení.
Ale že své zkušenosti doporučuji, než zachraňovat zhnilé, pohledat lepší. Vyjde po podstatně levněji co do peněz i nervů. Najít hezkého fanouše myslím ještě půjde. Nemusí se ukázat hned, ale občas nějaká garáž po dědovi vydá nějaký ten poklad.

reagovat
Skipper
14. dubna 2023, 20:38
0

No já si říkám, že na tomhle bych se učil. Sehnat plechy, brousit, lakovat...

beastar
15. dubna 2023, 10:14
0

Jako jo jen jestli je na tom co dělat v tomhle směru. Koukal sem na ty fotky znovu. A koroze opravdu vypadá už hodně moc... Že tam je.

cP
cPetan
14. dubna 2023, 08:55
0

Z fotek vypadá, že už koroze opravovaná byla, tak to může schovávat opravdu ledacos, asi bych taky doporučil se poohlédnout po zdravějším. Sám jsem v podobné situaci a schovávám rodinného Favorita, kterého jsem v 18 podědil já, jenže kovomorka se na něm už značně podepsala. Pořád jsem doufal, že se klempířinu naučím a udělám to, ale zatím to tak úplně nevypadá. No a teď jsem dostal nabídku na Silver line kleplého na předek, ale zato bez koroze, tak uvidím jak to všechno dopadne.

reagovat
Bigg.I
14. dubna 2023, 09:23
0

Hezky ses posunul zpět v čase a objevil kouzlo starých jednoduchých aut.
K tomu co jsi nadhodil jako téma:
Když to opravíš, už to nebudeš chtít huntovat jako pracanta a budeš s tím spíš chtít jezdit na srazy nebo projížďky.
Takže budeš hledat zas pracovní auto.
Když to opravíš a bude to zas pracant, věř, že to za pár let zas pohnije do podobnýho stavu.
Pokud tě nedrží tento konkrétní kus, dojezdi to. Najdi si jiné pracovní auto (Focus kombi, Mondeo kombi, Felicie... cokoliv čeho je eště dost a údržba stojí pár stovek). K tomu sikup Favorita/Formana pro radost jen tak, pěkného.

reagovat
martin_100
14. dubna 2023, 09:38
0

A já myslel, že formany už všechny ujezdili zedníci po stavbách. Favority ještě potkávam. V naprosty většině leštěnky dědkovský nebo po dědkovi. Formana jsem ale neviděl ani nepamatuju.

Jinak řízení bez posilovačě mi nepřijde jako žádná zvlášt ost. Z našich 5 aut nemají posilovac rízení 4, 3 nemají ani posilovač brzd a z toho jsou 2 na běžný ježdění. S posilovacema, abs, asr, esp, klimou a dalšíma hovnama jezdí akorát manželka. Teda když zrovnanejede na projížďku svym druhym autem který je ale 52 let starý. ;-)

reagovat
Mechanik
14. dubna 2023, 12:46
3

Jednoznačně dojezdit a zvrakovat, nemá to cenu, život je krátkej na to aby jsi zachraňoval takovou hujtu.
S láskou na svého formana vzpomínám, byl to super stroj, ať si říká kdo chce co chce, bylo to dobrý auto. Samozřejmě v dnešní době je to k ničemu, jako veterán.
Jediná možnost, koupit krásného a nechat si ho, ale proč bys to dělal, když tě s timhle modelem nepojí hlubší pouto, za stejné peníze můžeš mít spoustu jiných zajimavých vozidel.

reagovat
MMM
14. dubna 2023, 15:59
0

Konečně pořádné auto :)

reagovat
beastar
15. dubna 2023, 13:45
0

Přesně pořádně mechanická, praktická a zároveň lehká kára. Opravit to jde přímo na trati... Je teda bez srandy potřeba dodat že v rallye to bylo docela úspěšné a oblíbené auto.

MMM
15. dubna 2023, 18:11
0

To netuším :)
To jsme nepočítali přidanou hodnotu, výtěžnost, minimální nákladovost, navíc bez dotací :)
Navíc, když to nechá 20let v garáži, prodá to s tučným ziskem :)

krab
14. dubna 2023, 17:14
0

Fanouš je hvězda :-D To kdybych věděl před 5 lety cca , tak se nemusel posílat do šmelcu ten co měl tchán, tmavočervenej 136 L ( i s otáčkoměrem) :-D Ten vypadal dokonce míň rezavej, ale bohužel dost to auto vyrezlo zevnitř, třeba uložení zadních tlumičů v kufru, zvenčí ale vypadal právě pěkně.

Každopádně zdravím chovatele koček, zrovna jsme si na tebe s kamarádem vzpomněli, on shání Jaguar XK8/XKR, jeden fakt pěknej se lokálně objevil poblíž co bydlím , ale ten mu bohužel utekl , ale ten byl krásnej, škoda...

reagovat
beastar
15. dubna 2023, 10:16
1

Taková podobná chyba se asi stala v každé rodině v Česku. My jsme zase takhle likvidovali vínovou 1990 s původní maskou a hnědým interiérem. Už ani nevím co to bylo asi taky L. Skončil v peci bez milosti. Stejně jako zelená 105. A dnes jsou to panečku veteráni že;D

Ronoath
15. dubna 2023, 13:32
0

S hnědým ineriérem spíše LS, taky jsem měl podobný vůz. Jde to poznat podle sedaček; původně ty, co má tenhle Forman, byly u LSka. Svůj kus jsem zvrakoval po objevení oleje ve vodě a nechuti do toho cpát prachy. Obyčejné Punto 2. generace bylo daleko luxusnějším vozem v mých očích:-)

beastar
15. dubna 2023, 13:44
0

Ano máš pravdu LS to bylo. Taková ta šílená vínová. A ano vybrané plastové hnědé opěrky hlav, hnědý interiér a znak výrobce ještě na straně masky. Prostě vážně ještě ta aznp verze. Skutečně impozantní stroj.

Souhlasím že i první Uno nebo druhá generace Ibizi se proti tomu zdáli jako neskutečně luxusní zahraniční vozy.

Opelfahrt
15. dubna 2023, 14:25
0

Já jsem měl hnědý interiér, ale nebylo to LS. Sedadla jsem měl obyčejnější netvarovaná, byl to 135L karburátor, model 1992 s rovnou symetrickou maskou bez otvoru. Byl tam příplatkový otáčkoměr, ale do modelu 1992 byly hnědé interiéry myslím u všech. Až od modelu 1993 po těch „546 zlepšeních“ byl interiér černý. Barva byla „bílý lipicán“ (v noci bílá, ve dne s nádechem do krémovorůžova) – zajímavý odstín, bylo jich málo. Šel do šrotu myslím v roce 2010 a líto mi to není ani dnes.

Opelfahrt
15. dubna 2023, 14:31
0

Favorit 135 L, model 1992, lak 1255 – „bílá lipicán“

sheogh
16. dubna 2023, 23:49
0

Skipper: 😂 haha, ja s nim do sbernaku jel nekolikrat. Je plne kompatibilni 😁

reagovat
Wanix
24. dubna 2023, 12:37
0

Hezčí soudobé auto? No původně jsem chtěl napsat jakékoli, ale pak mi došlo, že problémem Favorita není vzhled, ale to jaká je to otřesná sračka :D Vždycky si na něj vzpomenu když se nadhodí téma nejhoršího auta co jste kdy řídili. Trefně tady padlo, že to auto je dobré jenom jako vtip na auto. Na tvoje používání to poslouží perfektně, pak nad tím hlavně neztrácej čas a pošli to do pece až to dojezdí. Opakem Favorita ze stejné doby je třeba 205, ta je lepší v čemkoli kromě toho vození bordelu do sběrného dvora

reagovat
Bavoraczech
02. května 2023, 13:57
0

Pěkný hatch z doby Favorita... Peugeot 205, Golf MK II, Ford Escort...
Sry, za 10 se dala sehnat lepší kára jako moje 206 Sw s koulí, automatem a 1.6 16V... Vyžádala si teda novou zadní nápravu a pravej práh, ale když by mi šlo jen o to lítat na sběrák tak to nebylo nutný :-D

reagovat
ro
rock
02. května 2023, 14:20
0

ad hezčí hatch:
Mně se líbí Lancia Delta.
Nicméně jak už tady bylo zmíněno, vzhled vůbec nepatří k problémům Favorita, to bylo docela hezký auto.

reagovat