načítám data...

Málo starostí doma aneb budoucí veterán do kila

12. prosince 2019, 18:08 29 komentářů Máří

Znáte to, když je zimní večer bez sněhu a není v čem se vrtat? Pište blogy. Nebo si kupte třeba veterána do kila.

zobrazit celou galeriiMarek Metelka: Málo starostí doma aneb budoucí veterán do kila

Je to tu zas. Ani ne čtvrt roku po mém posledním automobilovém převratu, kdy jsem prodal track day Clio RS, poslal do světa i relativně moderní nízkorozpočtové daily a místo obou dovezl z reichu vícevalcovou benzínovou nenažranou blbost jako nové daily…se začínám nudit. Obstarožní (15 let stará) japonská vyšší střední v podobě Lexusu GS se totiž ještě pořádně nevyrochnila v mojí peněžnce, takže se v hlavě rodí nápad čím se zabavit v budoucnu.

Děti, barák, jiná práce, vzdělání, víc cestování…ze všech možností, jak si novým, mnou neobjeveným způsobem komplikovat život, mi varianta pořídit si k Lexusu nějakého budoucího veterána přijde nejzajímavější. Jenže za to nechci nechat ranec. Ale taky to nemusí být jednou veterán.


S tátou, když se bavíme o autech, je to většinou o něčem z minulé dekády. To nové nezná, neví co to umí a vůbec to ani vědět nechce, protože žije ve světě praktičnosti, funkčnosti a jtak ediné co by ho potěšilo, by bylo MBčko v modré, který kdysi měl. Ne kvuli požitku, ale kvůli vzpomínce na staré časy a protože je do jeho tvarů zamilovanej jak do svý první lásky.

Je to právě jeho nadšení do starého železa, které by si časem vypiplal, co mě přivedlo na nápad jak trávit budoucí večery po práci. Mohlo by se tomu jednou říkat youngtimer, možná i veterán. Jenže ono tátovo vysněné MBčko mi nevoní. Nejen kvůli financím, ale protože se mi dostatečně nelíbí – nikdy pro mě nebyla modla z plakátů, to už raději Rapida, nebo stodvácu.

Nepotřebuju to dnes, ani zítra. Možná za rok. Ale po čem se dívat? Vím, že chci jednoznačně benzín, aby na to bylo co nejvíc náhradních dílů a aby to nehnilo pokaždé, když to budu očumovat v garáži a otevřu si u toho pivko. Na velikosti nezáleží, ale mělo by to být pokud možnost trochu bezpečný…na velikosti už záleží. Věkem to být veterán nikdy nemusí, nepotřebuju to na veteránské značky. Zbytek je jedno. Jestli to bude kombík, dodávka, náhon na levé přední, dvoutakt, dřevěné lavice místo sedaček nebo se bude řadit pod volantem…je mi to fuk. Ideální by bylo, kdyby se líbilo i chlapům s bekovkou, co zažili sametovou revoluci.

Můj prvotní výběr na přemýšlení během těchto zimních večerů:

Nějaký ten sedan, třeba Benz w124, ale jestli se dá něco neshnilýho v benzínu za ty peníze najít…

Fiat Coupe, až moc nové, ale s potenciálem…s potenciálem že z toho udělám zase něco na volné jízdy v Brně…protože Ferrari pro chudé…

 

Audi 80 Avant, protože bych s tím mohl chvílí stěhovat a ten design mi přijde nadčasovej…

Jakákoliv benzínová Alfa Romeo co vydrží dýl jak týden bez poruchy. I když to nebude 2000 GTV, tak aspoň GTV6…no dobře, GTV se čtyřválem bude stačit.

 

Nebo bych fakt měl dát šanci nějaké Škodovce?

 

A váš tip, zkušenosti, rady, případně chcete se zbavit nějakýho vraku? :)

 

Jinak se úmyslně vyhýbám amerikám. Myslím, že bych to tady v ČR neuservisoval kvůli dílům. Leda bych se přestěhoval.

A nebo bych měl přestat projíždět inzerce, abych hned nesepisoval takový blbý nápady co se mi vyrojí v hlavě za 15 minut.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
13. prosince 2019, 05:20
0

kamarád by měl na prodej volvo 740 b230f (2,3 benzín, bosch l-jetronic) v automatu s najetýma cirka 90tkm. neshnilý, velmi zachovalý, ale nějaký detaily by to chtělo udělat. cena by byla ale lehce nad 100, ale přesně vlastně nevím. vypadá prakticky takhle https://www.reezocar.com/en/voiture-occasion/volvo-740-RZCMKPLZ91934350.html
ještě má mercedesa w116 280s, nájezd do 90tkm, ale na něm je poměrně dost práce (ale zas je prakticky bez rzi) a cena je o něco vyšší jak u volva

reagovat
Adam Forman
13. prosince 2019, 06:32
0

Ameriky bych se nebál. Jen co se trochu ponoříš do vod místních nadšenců, zjistíš, že servis není problém. Jen se na díly prostě o trošku déle čeká, ale v případě youngtimera lze sehnat opravdu vše a ceny jsou překvapivě příznivé. Třeba takový FWD roadmaster stojí pár drobných a je to skutečně požitek z jiného vesmíru :-)

Nimrod
13. prosince 2019, 18:12
0

dovolím si ještě něco málo. vezmi v úvahu dostupnost náhradních dílů. třeba u volva je zcela tristní. nechával jsem stříkat oboje levé boční dveře. zadní mají dvě okna, jedno stahovací, druhé napevno. to napevno drží pouze na těsnění, ale drží to velmi dobře. při odstrojování dveří se mi to těsnění roztrhlo. ani to blbý těsnění už volvo nedělá a je úplně stejné jak na 960, tak na 940, 740 a 760. těch aut bylo vyrobených miliony. další, třeba zadní nárazník nový také neseženeš, uložení kardanu ano, ale stojí za prd, protože ho vyrábí někdo jiný než původně a mnoho dalšího. problémy plynoucí z mého málo rozšířeného motoru vypadají přibližně následovně: nejsou silentbloky motoru a převodovky, písty, pístní kroužky, výfukové ventily, egtc (exhaust gas temperature control), řídící jednotky, dokonce ani blbý vnitřní kryty rozvodů, které jsou na sračky díky teplu. tohle prostě může být časem velký problém, který bude stát hromadu peněz, má-li to být jakž takž v originálním stavu
další věc je pak stav auta. pokud nejsi vybíravý, prostě bych bral to, co tě zaujme a bude to v co nejlepším stavu za co nejrozumnější peníz. a tím myslím hlavně korozi (pokud teda rád nevyvařuješ) a kompletnost auta (i když to se vztahuje hlavně na předchozí odstavec). blbosti jako počet kilometrů bych neřešil, pokud to nebude nějak zajímavě málo. jestli má auto nalítáno 200 nebo 400tkm mi přijde v zásadě jedno, pokud to negeneruje nějaký opravdický problém (například s těma dílama). lakýru to bude chtít pravděpodobně vždycky, bavíme se o starých autech, stejně tak čalouníka, pokud to chceš mít v kůži

VK
VK
14. prosince 2019, 13:04
0

Říkalo se, že problém s už nevyráběnými a nedostupnými náhradními díly bude postupně řešit 3D tisk. Nebylo by špatné, kdyby výrobce uvolnil alespoň podrobnou výkresovou dokumentaci, aby byly vzory.

Nimrod
14. prosince 2019, 15:29
0

bylo by to krásný, ale nevěřím tomu, že to řeší zdaleka vše. ale mám třeba kontakt na pána, který dělá gumové věci na zakázku, známýmu dělal silentbloky na multilink. stejně tak písty a pístní kroužky není takový problém si nechat udělat (horší je to zaplatit). jen třeba nevím jak se sodíkovýma výfukovýma ventilama, ty si už moc na zakázku představit neumím, nemá-li to stát jak nový auto

Adam Forman
14. prosince 2019, 21:53
0

Další výhoda amerických aut... Díly jsou a mají i ohromný aftermarket.

Nimrod
15. prosince 2019, 06:08
0

ano. díly nejsou problém sehnat i na mb a porsche, co vím. pak už mi ale nic nenapadá...
otázka je, jestli je to výhoda. umím si dobře představit, že i to shánění dílů může být pro mnohé zábava, kór s vědomím, že prostě hromada těhle aut na to dřív či později umře. pro mě je to ale spíš negativum a to jsem ještě nemusel řešit nic fakt složitýho

Bavoraczech
13. prosince 2019, 08:25
0

Tohle je faakt moc těžký téma. Já mám budoucího youngtimera už zazimovaného. A asi částečně splňuje to, co jsi psal, ale je to moc mladý ještě. Je to taková pěkná dvacítka no. Šestiválcová Alfa 166. Cenově už se to drží asi tak 5 let na dně, takže pořád koupíš celkem pěknou i za šede. Zvenka to skoro nehnije, poruchy nějak neřešim, možná protože s tim jezdim málo. Spíš poslední dobou jen dolaďuju. Mrknul bych se po Alfě 9 s 2.5 V6. Výkon sice nebude odvaz, ale je zajímavé se podívat co dělali italové v době, kdy u nás jezdily ty MBčka a Škoda 105 byla žhavá novinka. Mně by se ale ještě víc jako veterán líbilo něco jako kabrioletovej Fiat nebo Alfa Spider. Na co kupovat pohodlný káry jako je W124, Alfa 9 nebo i ta 164/166... když ten správnej veterán je ten, se kterým budeš brázdit s větrem nad hlavou v letních nedělích okresky ve svém teritoriu.

reagovat
Vojta
13. prosince 2019, 20:10
0

Alfa 9 neexistuje, existuje Alfa 6 a nebo Alfa 90 :) Každopádně Alfa 6 je hodně krutopřísné auto, jen je poměrně nedostatkové a to i po stránce dílů. Alfa 90 je pro většinu lidí nestravitelná krabice... navíc tam bude poměrně dost problémů se spolehlivostí, protože všechny auta řady Alfetta (75, 90, Alfetta GT, GTV6...) jsou globálně děsnej samoser - motor vpředu, převodovka vzadu, choulostivej systém kardanu a oservisovat to je průser. Spousta lidí by mohla vyprávět. Alfa 6 je vhodnější - klasická koncepce motor a převodovka vpředu, náhon vzadu - jednoduché a dost nezničitelné auto. Jiný vhodný zástupce je pak 164 - mechanicky naprosto nezdolná, na korozi netrpí a celkově slušnej kus se za 80kkč sežene, takže zbyde i na nějaké ty opravy a vylepšení.

Bavoraczech
16. prosince 2019, 10:52
0

Sorry, myslel jsem 6ku. V podstatě předchůdce 164ky.

Bavoraczech
16. prosince 2019, 10:53
0

foto

Vojta
16. prosince 2019, 12:01
0

Předchůdcem 164 byla 90 a jejím předchůdcem právě 6... prostě vždy ta největší Alfa na place :) Každopádně jak jsem psal... je to krutopřísné auto a je jich strašně málo.

Bavoraczech
16. prosince 2019, 13:03
0

Já tu 6 někde nedávno viděl za docela rozumnou cenu. Něco kolem 120 s 2.5 Bussem.

Vojta
16. prosince 2019, 15:33
0

Jakýkoliv jiný než nekultovní Alfy jsou prakticky bezcenný a vždycky budou. Stejný osud má i 90, 164, 166... prostě hodnotu to nikdy mít nebude a nemá cenu zabývat se dojetým kusem. Problém je spíš najít takové auto na prodej než jeho cena. Ono už sehnat pěknou 164 nebo 166 je docela problém a zároveň když se nějaká objeví, stojí do kila úplně s přehledem.

Bavoraczech
17. prosince 2019, 11:02
0

Já akorát úplně nechápu proč. Vždyť z tý doby 156 a 147 GTA jsou za 200 vraky, 156 s 2.5 V6 pomalu pod 100 neshnilou nenajdeš, GTV a GT pod 150 s 3.0/3.2 V6 taky nejde a 164/166 suveréně za půlku.

Vojta
17. prosince 2019, 11:12
0

To máš jako s tím, proč vyhrálo anketu FDčko a proč má ceny, jaké má... přitom objektivně vzato je třeba RX8 vlastně ve všem lepší. Prostě 155 je ikonická - jezdila DTM, jezdil v ní komisař Rex, je to auto na které spousta lidí vzpomíná. 156 jezdila závody taky docela dost, vlastně jedna z mála předokolek, která se fakt úspěšně držela. Celkově prostě tyhle modely jsou pro určitou skupinu lidí atraktivní a nejde jim o užitnou hodnotu, kvalitu nebo jízdní vlastnosti. 164 hodně uškodil facelift... vyloženě krásné jsou jen ty předfaceliftové modely a pak QV/Q4 a 166 prostě stejně jako třeba Thesis dělí lidi do dvou skupin.

Bavoraczech
17. prosince 2019, 12:11
1

Ve 166ce jezdil Rex taky :-D. Ale myslím si, že je to hodně o vzhledu. Prostě 156 a 147 jsou prvoplánovité krasavice. GTčko vyhrálo nějakou cenu za design a GTV je kupátko. No a na 166 si musíš trochu zvyknout aby se ti líbila. Přestože je jako auto objektivně lepší než většina jmenovaných.

beastar
13. prosince 2019, 10:56
0

Ta 80 je úplně v pohodě. Když se člověk vyhne nejlevnějšímu šrotu. Jde vcelku dobře koupit pojízdná s motorem, co nekouří a nežere kvanta oleje. Z běžného kombíku asi ceněny veterán nikdy nebude, ale když o to nejde tak co.

reagovat
krab
13. prosince 2019, 11:15
0

To je dilema, který za tebe nikdo nevyřeší :-D Člověk musí sám nějak tušit co chce a pak po tom autě jít. 100 tis je bohužel dneska hodně málo peněz na pěkný starý auto. Ale záleží co ti udělá radost.

Jak tu píše Bavoráček, dají se sehnat docela pěkné Alfy Romeo. Myslím že 166 s šestiválcem má svoje kouzlo i když jako "veterána" bych jí ještě nedokázal vnímat. Mě se třeba vždycky líbila GTV a tu s Twinsparkem pořídíš levně. I 156 s 2.5 V6 a zajímavou výbavou můžeš dneska už brát jako zajímavýho neoklasika.

Audi 80 je solidní auto, ale třeba mě by asi moc nelákalo. Možná kupé nebo cabrio, ale to bude stát přes tvůj rozpočet. Bavoráky už jsou všechy spíš dražší, za kilo toho moc není, i když taková Z3 1.9 Roadster v pěkným stavu může být zajímavý tip. Pořád jsou relativně levné.

Z těch opravdu klasiků můžeš pořád sehnat v Anglii levně Spitfire nebo MG Midget. Případně MGB GT. Ale za hezký kusy je lepší připlatit, protože stejně to nacpeš do renovací a nacpeš několikanásobně víc, když ušetříš na tom nákupu auta.

U italský klasiky je to všechno tak od 300 výš, aby to za něco stálo. Tady by byl můj tip Alfa Romeo Spider 4 série. Za cca 350 tisíc máš nádherný kus a to bude dělat dlouhodobě jen radost.

U německých aut je to ještě dražší. Tady mi momentálně přijde zajímavý koupit Porsche 944 Turbo, ale tu je potřeba počítat spíš s tím půl milionem...

Japonská klasika je taky teda drahá. Možná až na auta co jsou mimo hlavní proud zájmu. MX5 NA bude vždycky super, za kilo pade je pořád k mání nějaký hodně dobrý kus, RX7 FC je takový zajímavý tip ( tuším že za 2 kila by mohla být pěkná), Nissan 280 ZX je docela zajímavý auto, jednou jsem ho řídil, takový gétéčko trošku do US aut stylu anebo taky by se asi dala sehnat nějaká Celica z konce 80. let či první verze Toyoty MR2. To bude všechno kolem 200 tisíc velmi pěkný.

Ameriky v nízkým rozpočtu budou, ale nevím nevím ten stav... vtipná věc by bylo třeba koupit Cadillac Allanté s nechvalně známým Northstar V8 pod kapotou napříč :-D

reagovat
krab
13. prosince 2019, 18:29
0

Jinak co tak prohlížím co je v inzerci, tak zajímavej neoklasik je tahle šedá 147 GTA. To působí jako auto od normálního člověka, 6 let to vlastnil, existuje k tomu nějaká jasná minulost, řekl bych i rozumný peníze: https://www.alfisti.cz/forum/viewtopic.php?f=83&t=24980

To mi připadá zajímavý, protože je jich málo, kamkoli s tím přijedeš, tak to i vzbudí nějakou pozornost, je to nevšední jakoby bláznivý auto. Je vidět, že potřebuje nějakou péči aby bylo perfektní no ale zas do 250 tisíc stejně perfektní auta prostě nejsou...

Kapr
13. prosince 2019, 14:01
1

Kdybys chtel Audi 80 avant, tak jednu B4 2.0. 16v 103 kw QUATTRO budu v dohledne dobe prodavat. Objevi se na frcu, ale kdybys mel zajem, klidne se ozvi.

reagovat
Ondřej
13. prosince 2019, 16:36
0

Do 100 000,- je to babo raď. Ale za sebe říkám trochu přidat a jít do e30. Uživatelsky i servisně velmi příjemné. A 320i koupíš ještě pořád do 200 a je to prostě fajn zábava.

reagovat
Ondřej
13. prosince 2019, 16:44
0

Zrovna tady s trochou péče fešanda...teda podle popisu,který je relativně upřímný...
https://auto.bazos.cz/inzerat/113303248/bmw-320i-e30-coupe.php

Bigg.I
13. prosince 2019, 17:21
1

Saab 900 bude vdecny povoz, bezpecnost asi OK?
Mercedes-benz w124, proc ne... v nemecku bude dilu vzdycky hromada.
Zkusim to i takhle.. dala by se poridit Sierra v plne vybave :)
Jeste me tak napada Lancia Thema
mk4 escort xr3i
Audina doutnik
Peugeot 405 mi16
Citroen BX Gti
Ford Taunus

reagovat
Ka
Karda
13. prosince 2019, 19:07
0

Já bych chtěl Favorit Pick-Up. Jediný moje štěstí je v tom, že je zedníci už všechny dojezdili.

reagovat
BigBen
13. prosince 2019, 21:56
0

Ty byly rezavý už když byly tříletý...

Woyta
19. prosince 2019, 03:04
0

Když Feldu tak Feldu Fun. Uz zacinaji docela rychle stoupat na cene. Audi 80 je na veterana zatim dost tuctove. Na zisk budes cekat dlouho. Fiat Coupe je auto s potencialem, ktere je i zabavne na svezeni. Servis amerik neni tak slozitej a drahej jak si myslis. Dalsi Skocna co je uz ted draha je Rapid.

reagovat