načítám data...

Jeden kompromis nebo víc aut?

04. února 2020, 23:55 33 komentářů wdave_t

My, autíčkáři s omezeným rozpočtem, musíme řešit dilemata, jako zda provozovat jedno “kompromisní” auto splňující všechny požadavky anebo víc aut s různým zaměřením. Tohle je pojednání o tom, jak jsem ho prozatím vyřešil já.

zobrazit celou galeriiDavid .: Jeden kompromis nebo víc aut?

Asi není potřeba se hádat o tom, že ideální je mít na každou situaci nejlepší možný auto v dané třídě, ale ne každý jsme v pubertě založili thefacebook, ani se naše jméno nerýmuje s Hej Seno, takže místo toho abychom se před jízdou procházeli kilometrovou garáží s pytlem klíčů, tak řešíme kompromisy. Tohle je pojednání o tom, jak jsem ho prozatím vyřešil já a jak mi pohodlný dálniční křižník zlepšil vztah k mýmu uskákanýmu roadsteru.

Při výběru osobního vozového parku mám tu výhodu, že se nepotřebuju dopravovat do práce (nejsem rentiér, jen ji mám v docházkové vzdálenosti), nepotřebuju přepravovat spolujezdce (množné číslo) a vlastně je pro mě vlastnictví auta víceméně rozmar. Jezdím občas za rodinou – svou nebo přítelčinou – přes půl republiky. Sem tam pár tisíc kilometrů v rámci dovolené. Používám ho občas jako deštník. Vyhýbám se MHD jako čert kříži. No a často se jedu projet jen tak pro radost.

Jezdíval jsem zezačátku celkem nezajímavýma sedanama, než jsem si pořídil Mazdu MX-5 NB, kterou po dvou letech vystřídala NC, kterou mám doteď. Když nemáte peníze nebo využití pro víc aut, rozhodně doporučuju koupit si jako jediný auto podobnou blbost. Nemusí to hned být dvoumístný roadster, ale co největší možná ujetost (relativně k požadavkům), kterou si se svým rozpočtem můžete dovolit pohodlně provozovat.

Po čase s NC jsem začal přemýšlet co dál. Koketoval jsem s myšlenkou, že bych NC vyměnil za něco většího, silnějšího, možná BMW Z4 3.0Si nebo E93 335i nebo Mercedes C55 AMG nebo dokonce Mustang V8 - potom jsem si ale auto z týhle kategorie půjčil a i když si to velmi rád někdy zopakuju, ta mrštnost malýho roadsteru by mi chyběla a beztak bych s takovým autem za chvíli skončil s papírama v čistírně. Kromě toho zafungovala jakási finanční uvědomělost, kdy jsem si řekl: “Dave, takže ty nemáš vlastní kvartýr, auto v podstatě nepotřebuješ, ale chceš v něm utopit půl mega s vyhlídkama na drahej servis?” Došlo mi, že z něčeho takovýho bych neměl radost, respektive mohlo by se to dost snadno zvrtnout a prodělal bych na tom kalhoty. Zatím postačí, když si takový auto občas půjčím.

Rozhodl jsem se, že Miatu si nechám, je fakt spolehlivá a levná na servis. No a abych nakrmil vnitřního úchyla věčně ponořenýho v inzerátech, tak jsem si stanovil skromnej rozpočet a koupil starou Hondu Legend. Kromě toho, že jsou obě auta z Japonska, tak by od sebe nemohly být odlišnější. Lehký roadster s točivým dvoulitrem a šestistupňovým manuálem versus old-schoolový papalášský sedan amerického stylu s velkým šestiválcem a čtyřstupňovým automatem.

S touhle kombinací aut jezdím sice jen chvíli, ale už teď vím, že mi principielně vyhovuje. Nejde jenom o to, že i mně se výjimečně hodí odvézt i nějaké lidi a věci, ale hlavně jsem si naštěstí včas uvědomil, že na druhý auto nemá smysl klást zbytečný nároky jako aby mělo nějaký sportovní ambice, RWD, V8, manuál a podobný, protože jeden hlučnej kostitřas mi stačí. Vybral jsem si nevšední auto, který má málokdo a který zároveň poskytne příjemný, pohodlný svezení.

Výsledek? Obě auta mám teď radši než kdybych měl kterékoliv z nich jako jediné. S Legendem se moc rád svezu, propluju rušnou Prahou bez kvedlání pákou (konečně chápu smysl cupholderů před loketní opěrkou), prosvištím dálnicí v tichu a užívám si devadesátkový luxus a přímočarý ovládací prvky. No a o víkendu pak vytáhnu Miatu, ta mi na prvních světlech skoro chcípne, protože už jsem si zvykl na automat a za městem se pak nestačím divit, jak je to auto dravý a prostě z ní mám hroznou radost.

Důvod je prostej. Ty věci, který chci od auta pro zábavu a bavěj mě, když se jedu projet, jsou tytéž co mi děsně lezou na nervy a unavujou mě, když chci někam normálně dojet.

PS: Nebuďte při pořizování druhého, levného auta naivní… pokud nekupujete auta každou chvíli, snadno zapomenete, že k nákupce opravdu nestačí připočítat 10 papírů, protože přihlášení, ekovýpalný, dálniční známka, pojištění, parkování, počáteční servis a dokoupení příslušenství příp. chybějící prvky povinný výbavy, pneumatiky, to všechno něco stojí. Já sem po 6 tejdnech s Legendem po pár projížďkách ve stavu, kdy pořizovačka začíná být zanedbatelná a netvoří ani polovinu celkových výdajů :D

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Woyta
05. února 2020, 01:28
1

Jen 2 auta? :D Ted planuju auto cislo 4. Daily, mazlik, zavodak, neco normalniho s podvalem.

reagovat
Kuře
05. února 2020, 01:59
0

Jojo, taky mi sou ty dvě málo:D
Mít na to prachy tak sháním třetí a to si ještě říkám že Mondeo bych možná vyměnil za něco míň... rozumnýho:D

wdave_t
05. února 2020, 08:27
1

V pořádku, taky se tam dostanu :D Jen nechci bejt jak ten youtuber, kterej bydlí v kůlně u mámy na zahradě, aby mohl jezdit s R32 GT-R. Má to svůj čas :))

krab
05. února 2020, 09:58
1

Je to nemoc. Těžko vysvětlíš nějak rozumně a logicky, proč máš několik aut z kterých nepotřebuješ de-facto ani jedno.
Jsem v tom s tebou, neboj...

Když jsem to dočetl, tak jsem si říkal, že by možná stálo za to napsat čtenářům o tom, proč mám čtyři různá nepraktická auta a páté takové napůl praktické. Ale odpovědí vzápětí bylo, že to vlastně nevím. Nejdřív koupíš jedno auto pro radost a jsi z toho šťastný a za rok někdy i dřív začneš přemejšlet, že by vlastně stálo za to mít třeba i tohle nebo tamto... Přidáš si k tomu nějaký vlastní pseudo-odůvodnění proč to auto potřebuješ a je to.

PS: taky se pořád zaobírám myšlenkou jednoho perfektního sportovního auta pro radost ( v rámci rozpočtu) a jednoho perfektního auta pro každý den ( v rámci rozpočtu). Nic víc prakticky nikdo ani nepotřebuje. Ale, realita dopadá stejně jinak :-D

reagovat
wdave_t
05. února 2020, 10:32
0

Problém je, že to perfektní auto pro radost bude asi docela drahý, takže pak to chce ještě nějaký míň cenný, kterýho ti nebude líto, abys pak některý víkendy nemusel jezdit perfektním daily :D

krab
05. února 2020, 10:51
0

To je jasný no... To víš, ono tohle má právě svoje úskalí. Koupit auto v hodnotě třeba už dost přes milion znamená si ho už fakt i havarijně pojistit, řešit připojištění na okruhový dny, řešit aby pojistka platila na nordschleife atd.. Auto v těchto hodnotách už si v případě zničení jen tak znova v životě nekoupíš. Nebo normální lidi ne.... Takže tohle mě třeba drží dost zpátky a říkám si, vždyť stačí několik zajímavých a levnějších. A pak taky taková ta psuedokalkulace kolik to stálo vs. jak moc mě to auto baví. Prostě kde je ten poměr zábava vs. peníze vyloženě příznivý...

A to jsou ta auta jako MX5, Boxster, Cayman 987, 911 (v podstatě zejména 996 C2/C4, která je pořád z nich nejlevnější), Lotus Elise (případně starší Exige, ne šestiválcová) , M3 nějaká (stále to není taková darda), BRZ/GT86 , Z3, Z4 Coupe, prostě tahle kategorie aut do milionu obecně...

Taky by bylo krásný mít 996 GT3 pro radost ( v hodnotě 75 tis euro) a na běžné ježdění třeba zánovní Giulii Veloce. Což by byla taková moje asi optimální dream garage dvou aut... Jenže pak si říkám: OK, chci radši 996 GT3 anebo nový Lotus Exige 350 Sport ve stejné ceně? Anebo se mám trošku zbláznit a jít do Ferrari? Které vybrat? 348, 355 nebo 360? Zbyde mi ještě na rohlíky a mlíko k snídani? Asi ne...

Takže prostě ve výsledku to máš dobře rozehrané s jedním pohodlným starým neobvyklým (v dnešní době) šestiválcem a Miatou, která je fakt v tom poměru peníze vs. radost z jízdy těžko překonatelná

Jimi
05. února 2020, 11:13
1

Když bydlíte trochu mimo městské civilizace a ještě k tomu rodinka, tak 2ks a víc je nutnost. A potom už jenom záleží na osobních preferencích a finančním zázemí. A hlavně výhoda ČR- obecně jeden z nejlevnějších států na provoz aut.

reagovat
Lukáš Naske
05. února 2020, 12:04
4

Jsem na tom stejně jako ty. Jako auto pro radost jsem pořídil Mercedes Benz SLK (R170), ze kterého se pak shodou náhod na rok stalo naše hlavní auto. Pro 2 lidi (bez dětí) je překvapivě dostačující. Původní plán byl koupil SLK na rok, pak ho prodat a koupit rodinné auto, kvůli plánované rodině.

Jak to dopadlo? Rodinné auto jsem koupil (Volvo V60, píšu o něm na blogu asi 4 dny před tebou), ale SLK nejsem ochotný se vzdát a plánuju kvůli němu postavit garáž, aby chudák nemoknul a nemrznul venku. Samotná garáž mě bude stát více než auto, SLK ani není v dobrém stavu a péče je víc než nutná, ale já jsem si to auto prostě zamiloval a nejsem ochotný se ho vzdát.

Takže tvou situaci plně chápu :)

reagovat
Rush
05. února 2020, 12:07
0

Naladil jsem se na dvě, jedno když se chceš trochu povozit, a druhý plečka na svoz odpadu a pasažérů, popř. obojího. Tenhle model plánuju udržet, jen obměňovat kusy - "víkendovku" víc víkendovou ( S-type je asi trochu mainstream, líbilo by se nějaký kupé, ale to má čas...) a daily poněkud praktičtější ( Stávající Fabka sedan není zrovna ideál, ale osud ji přivál sám - nahrada rozumu je pro mě Galaxy/Doblo - jenže není víc sexy 159SW? :) ).

reagovat
wdave_t
05. února 2020, 19:55
1

Co třeba povýšit S-type na daily a pořídit k němu coupé :)
Ať už uděláš cokoliv, klíčové je Fabii sedan poslat ze skály. Ještě mi řekni, že máš tu pistáciovou :D

Testeuros
05. února 2020, 20:51
3

Pozor, za pistáciový sedan (bylo jich jen pět :/)bych rval ruce. To auto je v té kombinaci tak hnusné, až je vlastně krásné. :D
A pozor, už jsem jednu pistošku doma měl... ještě předtím, než to bylo "cool" :D

Rush
06. února 2020, 11:58
1

Pistácie by byla cool, ale mám jen stříbrnou. :D S-type vlastně daily je, ale jako správný senochrup sem tam vozím zelinářský přepravky, cement, vercajk a bordel... a na to je tý kůže v jagu trochu škoda. Fabky mi není líto zcela vůbec, ale zas ten kufr je na h*vno. A na postrk po městě není pětimetrovej sedan taky optimum, tam si moc neužiješ. Mnohem radši se s ním projedu dál po pěkný silnici. :-) Takže nástupce fabky bude nějaký postarší MPV s tažným, co navozí bordel na stavbu, zahradu, dá se v něm občas přespat na akci a pojme třeba kočárek.

Jinak - přihodit k Jagu ještě kupé ve formě třeba Alfy GTV hrozí tím, že budu nakonec jezdit MHD... :-D Asi je lepší mít v záloze něco, co nastartuje vždycky.

Vojta
07. února 2020, 06:30
0

GTVčko s V6kou bude na žebříčku spolehlivosti výš než net S-type :D 159SW jako pracovní auto taky celkem v poho... jen si prostorem proti Fábii nepomůžeš :D

martin_100
07. února 2020, 13:37
1

Pistáciovou fabku sedam sem potkal minulej víken.... omrdaná jebka kufrový víko stříbrný. Ta dlouho na světě nebude.
Jinak i samotná fabka sedan je potencionálně zajímavý auto do chovu. Díky její neoblíbenosti se nedá předpokládat že se jich dochová nějak moc. stejně tak praktik nebo junior ;-)

Rush
08. února 2020, 00:45
1

Vojta: Ono GTV s V6 je už dneska taky trochu jiná cenová než S-type, žejo... :-) 159SW má sice menší vlez do kufru než se na kombi sluší, ale proti jakýmukoli sedanu je to paráda. Fakt. :-D Není nic horšího, než když máš kufr sice velkej, ale ta krabice co potřebuješ do něj neproleze. Ale uvidíme, jak to dopadne... Ona to nakonec překazí beztak nutnost kočárku a bude se shánět pětková mazda nebo podobný peklo. :-)

martin_100: Sedanů je mraky... tady na sídlišti jich vidím občas kolem toho mého dalších pět, je to jako mor. :-D A popravdě nevěřím, že to jednou bude mít cenu. On by to totiž nejdřív musel někdo chtít. Stejně jako praktika a juniora. :-) Na druhou stranu žiju v SchadeCountry, díly jsou tu pod rukou pořád ještě za děkuju a v 1,4MPi se na tom ani nemá co vys*at. Nejhorší na tom autě tedy je jeho nezáživnost a zbytečnost provedení sedan. Jinak je vlastně bez problému. Proto jsem ho taky po totálce za několik málo palackých zachránil, do šmelcu ještě škoda a prodat to skoro nejde.

Testeuros
08. února 2020, 12:02
0

Jojo, ta se stříbrným kufrem jezdí u Ruzyně. Kdo ví, zatím se z těch pěti kusů podařilo evidovat čtyři v provozu, takže si myslím, že jestli dojde na nejhorší, tak se jí někdo z těch magorů ze skupiny (možná bych si tam zajel :D) ujal. :D

martin_100
08. února 2020, 13:11
0

Rush právě že to cenu mít bude.
Podívej se na zaplechovanou verzi octavie kombi. To nepotkáš. Pikam nebo plecháč 1200 - 1202 skoro taky. 105SP a 105s taky věci dochovaný ve slabých jednotkách kusů, favorit pickup, forman van plus, praktik taky skoro neuvidíš.
A proč? Protože jich bylo málo a nikoho to nezajímalo. Oroto dneska takový auta mají cenu. Jejich běžných sourozenců potkáš na srazech miliardy ale přijeď s něčim co jsem tu popsal a bude to obsypaný lidma. A tak to vude za 15 let s fóbií senior, praktik a sedan. Protože prostě nebudou.

Rush
08. února 2020, 18:34
1

Martin_100: Já ti rozumím, ve veteránech se taky trochu pohybuju, i když spíše moto. Ono by ale bylo na delší debatu, jestli bude za dvacet let dostatek nadšených veteránistů, co by shromažďovali zrovna tenhle odpad od Schade. Dnešní omladina má trochu jiné choutky. :-) A že je třeba 105S málo já beru spíše jako klad. Jasně, je to zajímavý tím, co to bylo za bídu, ale není to nic o čem člověk sní. :-) Favo pick up občas zahlídnu v inzerci, a ač je toho málo, visí to tam obvykle dlouho a nikdo se o to moc nepere. A nějak se mi příčí představa bílý Fabie Praktik HTP s ultimátně dobově odrbaným interiérem po zednících, jakožto hvězdy veteran srazu budoucnosti. Věřím spíš, že jednou budou vybavený kusy ve 2,0i na origo liťákách jakejsi úkaz, jak se mohlo žít kolem milénia. No, nechme se překvapit. :-)

martin_100
08. února 2020, 19:01
0

No právě. Jenže těch plných paleb se sejde 5 možná 10 praktik nejspíš žádnej nebo třeba jeden. To už si myslim že přitáhne pozornost.
Asi jako když do lešan na sraz přijeli slováci s erťákem transfuzkou mezi cca 20 jiných "běžných" erťáků. No nestrhlo to lavinu zájmu? Strhlo už jenom tim že je to jedna ze dvou dochovaných transfuzek a jediná zrenovovaná. No a tu druhou dochovanou máme my ;-)

Rush
08. února 2020, 19:11
0

Ale jo, a asi je správný když se pár kousků dochová od každý varianty. Ideálně v podnikovým muzeu. :-D Jen by musel bejt člověk masochista, aby to byl zrovna on, co bude zrovna tohle zachovávat dalším generacím. Oproti tomu erťák je pecka v jakýkoli variantě. Za něj palec hore! ;-)

beastar
08. února 2020, 19:13
1

Zrovna třeba Fabia I. Tak tam si myslím, že obligátně RS už dneska je zajímavější a lidi to chtějí mnohem víc jak nějakou sebezachovalejší HTP. A do budoucna stejně jako u Favoritu mají podle mě slušný potenciál takové ty speciálky Fabia SportLine a podobně. Za novější potom Monte Carlo. Kde to teda není o motoru, ale kdo ví jak budou lidi vnímat veterány vnímat za 50 let. Jestli nějaký lidi budou:)

Celkem bych i souhlasil s tim jak píše Martin o těch sedanech... A jako takovej Praktik. Přestože to dneska vypadá jako vtip. Tak takový vtipy budila i felda pick up. A dneska nesehnatelná věc. Ta má teda ještě čas. Nicméně je fakt, že z historie je vidět, že právě tyhle speciálky a různý okrajový verze fakt na ceně v konečným důsledku stoupají. A přesně na srazu bude obyčejných fabií HTP třeba 20, ale praktik jeden...

martin_100
08. února 2020, 20:08
0

Beastar to pochopil. Já samozřejmě netvrdim že mezi lidma bude valnej zájem různý užitkáče a socky schovávat. A právě proto je zajímavý něco takovýho schovat protože to prostě nebude. Já chci schovat až děda dojezdí jeho juniorku pokud jí nedejbože neoddělá. prodejný už to za zajímavej peníz stejně neni a jelikož je to v dobrym stavu tak proč to neopečovávat a nechat pro budoucí generace.

kv
kvakosh nocni
05. února 2020, 20:17
1

driv to slo. jedno auto pro rodinu jedno pro me. jenze pak se to nejak zvrtlo. Smax je proste potreba. Integra se tunila furt nejezdila. A starnu, prej ty velky limuziny v plynu s automatem jsou vyborna vec. Tak. ls400. A ty vzpominky- tu preludu 3.gen musim mit. Ahlasi se kolega ze ma na prodej daleko lepsi. Nojo ale ja tamtu uz koupil. No co uz. A to Lsko byla takova hajtra na pokusy jenom. Ted si kouoim poradny limo. Tak druhy ls400. A sest aut ani si neprdnes.....

reagovat
wdave_t
05. února 2020, 20:25
0

Ne asi :D

Augi
05. února 2020, 23:40
2

Jsem na tom dost podobně. Nejdřív jen rodinný auto (Astra) a k tomu auto pro radost (STI). Jenže pak chtěla řídit žena, tak další menší auto s automatem. Pak Subaru ohlásilo konec STI v Evropě, takže panika a zcela iracionální a finančně sebevražedný nákup nového STI. A člověku se nechce nic prodávat, protože všechny auta má rád (jen tu Astru jsem vyměnil za Levorga, ale šla do dobrých rukou).
No a teď koukám na další dětský sen, S2000, naštěstí se žádný slušný kus v ČR neprodává :-)

kv
kvakosh nocni
06. února 2020, 08:24
2

tak to jsem na tom relativne dobre, protoze nekupuju auta pres 400k, a vetsina jich je za daleko min. Až na tu Integru, tam ten tužink byl ve vysledku drazsi na ujete km nez jak jsem se vyjadril pred kolegou " tryskáčem do NY". "Jo. Soukromym". "S kur**ma"

JohnyLBC
07. února 2020, 10:53
1

Jsme dva dospělí + roční dítě + malý pes a máme 3 auta.
Mámě jedno velké rodinné daily auto značky "Služební", druhé menší MPV pro ženu do města a třetí Z4 pro radost. Koukám po čtvrtém a marně hledám důvod jak to vysvětlit doma... Prý stačí jedno auto pro radost, a buďme rádi, že ho mám, většina lidí si ani to dovolit nemůže... Proti tomu těžko něco namítat. Ale na mobile.de koukám každý den a přemýšlím zda něco dalšího z rodiny Z, nebo starou trojku, pětku z 70tých nebo 80tých let? To bych doma vysvětloval fakt těžko... Zvlášť když teď jedeme v režimu mateřská, a pak bude třeba navazující další mateřská...
Máte někdo nějaký rozumný důvod jak to doma vysvětlit? Potřebuju tipy a nápady.... "Auto jako investice" už nezabírá... ví totiž, že do toho třetího auta investuji víc než bude kdy vydělávat na hodnotě :D
P.S. Synátor dostal svoji malou Z4, když mu bylo 14 dní, s touto výchovou je potřeba začít co nejdřív :)

reagovat
martin_100
07. února 2020, 13:41
0

to budeš čumět až bude postávat v pátek s kartonovou cedulí na náměstí a do nádrží aut ti bude sypat cukr :-)

JohnyLBC
07. února 2020, 13:43
0

s tím cukrem je to mýtus :)

martin_100
07. února 2020, 15:56
0

to je vliv člověka na klimatický změny taky a kolik magorů tomu věří...

JohnyLBC
07. února 2020, 16:02
1

Tak nějaký vliv na klima jako lidstvo máme, skleníkové plyny a emise máme, to je fakt. Ale házet vinu na moderní auta a do nesmyslu omezovat likity moderní čistě spalovací motory a přecházet plošně na elektro pohon je pěkná blbost, slepá ulička a zveličování.
P.S. Mě osobně by se elektro auto jako druhé auto do města líbilo. Cokoliv pod 100g/km je už v podstatě super čistý. A vemte si jaký vývoj proběhl u dieselů. FAP a adblue a o dieselu vím jen když si vybírám pistoli na pumpě.

Petroleaks
23. února 2020, 23:37
1

Za jeden vecer som precital vsetky Tvoje clanky, si jeden z TOP “blogerov” len tak dalej... vo vela veciach som sa nasiel a tesim sa na dalsie prispevky! PS: tiez mam jedno uplne obycajne moderne auto + mx5 = idealna kombinacia :)

reagovat
wdave_t
24. února 2020, 17:39
1

Díky, jsem rád, že se ti moje zápisky líbí :)