načítám data...

Honda Legend (1999) - první dojmy

18. ledna 2020, 23:13 22 komentářů wdave_t

Můj Legend KA9 je zase pojízdný. Pojďte si o něm něco přečíst.

zobrazit celou galeriiDavid Watzke: Honda Legend (1999) - první dojmy

Posledně jsem psal o tom, že jsem si koupil Hondu Legend a ještě cestou domů auto kikslo. V kufru auta při koupi byla použitá poloosa, takže jsem předpokládal, že to bude souviset.

Druhý den (v neděli) ráno se mi (na mou SMS) ozval můj dvorní mechanik, který mi typicky servisuje MX-5 a domluvili jsme se, že to nechám odtáhnout k němu do dílny – naštěstí se tam zrovna chtěl o víkendu na chvíli zastavit, takže to vyšlo hezky. Už během toho, co odtahovka navíjela auto si ten klučina co s ní přijel všimnul, že problém je v poloose – bylo totiž vidět, že je zlomená vejpůl. Docela se mi ulevilo, protože si říkám, že třeba rozsypanej automat by byl dražší špás a doufal jsem, že půjde použít zmíněnej náhradní díl z kufru.

V pondělí, když se na to mechanik podíval, tak zjistil, že náhradní poloosa v kufru je k ničemu, protože je jiná než tam patří. Tak obvolal své obvyklé zdroje a sháněl díl a nepříliš překvapivě neuspěl, protože Legend KA9 moc není (o tom více za chvíli). Jelikož tohle bylo před Vánocema a neměl jsem chuť strávit svátky sháněním dílu, rozhodl jsem se jít bezpečnou, ale bohužel naprosto hovadsky drahou cestou a koupit si originální novou poloosu od Hondy. Řekli, že dorazí 10.1. Čekání bylo nekonečný.

V úterý 7.1. mi zazvonil mobil, že si Legendu můžu vyzvednout. V servisu, kde mi kromě polosy auto rovnou omrkli, vyměnili olej v motoru, atd. jsem se rozloučil s jedním průměrným pražským platem a opatrně odjel svou novou devadesátkovou limuzínou.

Měl bych to auto trochu líp představit. Legend (v USA prodávaný nejprve jako Acura Legend a později Acura RL, kde RL = refined luxury) byl nejvyšší model Hondy (největší, nejluxusnější). Můj exemplář je třetí generace (KA9), vyráběné od 1996 do 2004, což byla ta, ve které bylo auto nejdelší (téměř rovných pět metrů) a tím pádem šlo o vůz F segmentu (v USA by to nazvali full-size luxury car). Jistá podobnost s dobovým Mercedesem E-klasse je mimochodem čistě náhodná (čti: opravdu není). V ČR je těchto Legendů dneska podle mě tak 100 až 200, protože v celé Evropě se jich prodalo asi 3800. Druhovýroba dílů prakticky neexistuje, originální díly jsou evidentně extrémně drahé, a tak pokud se zrovna nějaký vhodný dárce orgánů neválí na bazoši anebo je prostě libo nový díl za příznivější cenu, je potřeba nechat si ho poslat z USA za (údajně) poloviční cenu. Tam se totiž prodalo 110 000 kusů. To je důvod, proč toho o KA9 na webu moc nenajdete, když hledáte Honda Legend – lepší je hledat Acura 3.5RL.

Legend byl takovou levnější alternativou k Lexusu LS400 a dle dobových testů neměl žádné větší nedostatky, akorát oproti obvyklému setupu v tomhle segmentu – osmivál vepředu s pohonem na zadní – se dodával pouze s nepřímovstříkovým atmosférickým zážehovým motorem 3.5 V6 (153 kW, 303 Nm) a s (na dnešní a vlastně asi i tehdejší poměry) archaickou čtyřstupňovou automatickou převodovkou s overdrivem. Ten motor (bez V-TECu, mimochodem – ten zde není potřeba, protože to táhne od nízkých otáček a furt), kterej je lazenej spíš do kroutiva (říkala ta zlomená poloosa), ještě ke všemu pohání jen přední nápravu. A sice žere jak tank, ale zato moc nejede :) Trochu si dělám srandu – když se na to dupne, motor za decentního vrčení zrychluje dostatečně, ale holt dvoulitrový Miatě neujede ani na rovině :) Tohle je opravdu auto lazený na poklidnou jízdu. Vážně nemá smysl se tu pokoušet o nějaký kraviny a upřímně by mě to ani nenapadlo (když nepočítám zlomenou poloosu kvůli tomu, že jsem dělal kraviny), protože to k tomu nevybízí. Vždycky když nastartuju, tak se musím mrknout na otáčkoměr, že motor fakt běží – má úžasně tichej a sametovej chod – řekl bych, že až obdivuhodně vzhledem k nájezdu. Vnímám to hodně kontrastně kvůli srovnání s tím bordelem jakej oproti tomu dělá moje Miata (by design).

Z toho, co jsem vyšťoural, měl Legend dva stupně výbavy a tipnul bych si, že mám tu nižší. Kromě dvou záslepek, které jsem našel, řekněme, že rádio určitě nezní jako příplatkový Luxman. Na druhou stranu i když nemám výbavu Papaláš Top, tak je tam řada šéfovin, jako elektricky ovládaný všechno možný: šíbr, vyhřívaný sedačky (s pamětí), vyhřívaný zrcátka, volant (kterej navíc uhne z cesty, když vytáhnu klíč), tempomat. Geniální zvednutelnou opěrku lokte jsem zmiňoval už minule, to je skvělá věc. Je tam hromada takových prkotin jako vysouvací cupholdery, vysouvací přihrádka na mince, přihrádka na brejle a kdesi cosi.

No a jak se s ním jezdí? Legenda jsem si koupil, abych měl jakejsi opak Miaty, s tím že jsem chtěl něco nevšedního, co jen tak někdo nemá. A to jsem vskutku dostal. Sedačky jsou pohodlné jak křesla v luxusním obýváku. Jak jsem říkal, motor nastartuje a je ticho, tak jedem k první zatáčce. Volantem se tady musí vskutku točit, aby se něco začalo dít a o nějaké preciznosti nemůže být řeč, což je dobrodružný třeba v těsných uličkách podzemních garáží. A taky to je prima v kombinaci se skutečností, že když s tímhle molochem někam blbě najedu a potřebuju se otočit, tak to je panečku podívaná :D Řekněme, že to není zrovna obratný auto do hlavního města. Řízení ve vyšších rychlostech poněkud ztuhne, což působí vhodně, protože s tím není žádoucí prudce manévrovat. Ještě si trochu zvykám na ty rozměry při manévrování v omezených prostorách, speciálně v kombinaci s automatem (je to můj první), ale v provozu s tím nemám problém – je z toho hezky vidět a má to velký zrcátka. Převodovka řadí rozumně hladce, což je dobře, protože se nedá moc nastavovat – jsou tam akorát režimy D4, D3, 2, 1. Někde jsem četl doporučení jezdit po městě na D3, ale až na okrajové situace v tom nevidím smysl, ale rád se nechám vyvést z omylu. Na mokru přední kola prokluzují i při sešlápnutí plynu do půlky – i když je po chvíli zkrotí kontrola trakce, důstojnější je prostě dát ještě míň plynu. ABS pak pro změnu kope jak osel, speciálně při prudším brždění na mokru z vyšší rychlosti.

Zrychlení papírově ani v reálu není dechberoucí, přece jenom 210 koní přemáhá skoro 1800 kilo přes dloouhé převody automatu, nicméně rozhodně to není trapně pomalé auto a předjíždění není žádný problém. Většinou až když se o ten pravej pedál pořádně opřu, tak si to podřadí a začne řadit nahoru někde okolo 6000 ot/min. Zvuk motoru při akceleraci je pěkný, ne přehnaně hlasitý. Je to moje sedmé auto a z nich první, u kterého jsem si všiml, že má koncovku výfuku, až když jsem je měl skoro v úrovni očí, když bylo naložené na odtahovce – pod nárazníkem je nenápadně zastrčená dvojitá koncovka, která teda oproti moderním autům docela nápadně čoudí – naštěstí bíle a beze smradu :) Aspoň nemusím mít pocit, že jsem to ekovýpalný platil zbytečně. Promiň mi to, Greto. Ale zase kvůli mě nemuseli vyrábět nový elektromobil…

V prvních dnech mi vždycky zvedlo náladu jak kdykoliv jsem pustil rádio, tak tam hrál devadesátkový eurodance – dobová, byť ne adekvátně mafiánská hudba. Nechápu proč stanice, která svý posluchače nazývá “kissáci”, pouští takovýhle šlágry, ale za mě dobrý, dokud si nevypálím nějaký pecky a nenacpu jimi měnič na CD v kufru. Teda taková byla teorie. Pak jsem někde vyšťoural pár starých CD a vzpomněl si, jak můžou bejt CD přehrávače v autě na prd, protože se to prostě seká, když jedu po nerovnostech. Ještě mám takovou tu speciální kazetu, ze který čumí jack, tak zkusím, jestli to bude fungovat (ve Volvu S80 to nešlo) a pak uvidím.

Nechal jsem vyvážit kola, protože se to kolem osmdesátky trochu třáslo. Skutečně se ukázalo, že vyvážení bylo totálně rozhozený. Bohužel je tam ještě nějaký další problém a někdy, hlavně při plném plynu, se předek auta při zrychlování přes 80 km/h na chvilku trochu zatřese – možná nějaký mrtvý silentbloky motoru či převodovky, kdo ví. Kromě toho někdy pískaj brzdy, ručka by si zasloužila trochu utáhnout, levý zadní okno nestahuje a nejede klimatizace – něco z toho nechám výhledově opravit v servisu, zbytek vyřeším pštrosím algoritmem nebo pořeším později, v závislosti na tom jak mě auto bude bavit a jak se ukáže být spolehlivé.

Zatím jsem nadšen :)

PS: Říkám mu Ležión. Znalci Červenýho trpaslíka asi chápou. “Jak neskonale božské, Ležione” :D


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ko
Kouzelník
19. ledna 2020, 00:47
1

Je dobře, že už jede a dělá radost. Pěkně jsi Legend představil i coby model...

Škoda, že se nepodařila vyřešit ta vibrace kolem osmdesátky, ale pokud Ti to navadí, tak se to pořeší časem.

Může být i řešení mít ještě jednoho Legenda na díly, no i když jak už to tak bývá, tak co je potřeba by na tom "darovacím" zrovna nebylo.

Nechť soulad s Ležiónem trvá a je nejlépe bez patálií. :-)

reagovat
ReVolte
19. ledna 2020, 18:22
0

Ta vibrace při zátahu smrdí šetřením na další poloosu....

Ronoath
19. ledna 2020, 09:40
0

Fakt se sekají CD v přehrávači? Zkusil bych to nakrmit originálkami, to by mohlo pomoci. V Berlingu jsem měl problém jedině s pálenými CD.

reagovat
Kuře
19. ledna 2020, 11:01
0

V ZRku, kde je teda nějaký aftermarket mrdka radio, se i třeba na úplně mininerovnostech nebo i na blbý dlažbě seká úplně všechno, a to mám jen origa. V Mondeo je to v poho....

beastar
19. ledna 2020, 12:35
0

Tam asi už nefunguje taková ta stabilizace disku ne? Aftermarket vyhoď a kup jinej v záruce a novej a je to..

Kuře
19. ledna 2020, 13:08
0

Vůbec nic o žádný stabilizaci netuším:D
Takováhle prkotiny jsem ještě vůbec neměl vůli řešit...

Mr
Mrkef
20. ledna 2020, 10:15
0

Ta funkce se jmenuje Antishock a záleží, kolik sekund to má antishock funkci. Čím delší, tím lepší. (Jestli se dobře pamatuji) Astra měla asi vteřinu, takže menší ráz to eliminovalo, větší ne.

beastar
20. ledna 2020, 18:53
0

No antishock atd. On tomu každej asi říkal jinak. Prostě stabilita disku při přehrávání. Nicméně vyhodit rádio a koupit nový v záruce:)

martin_100
19. ledna 2020, 17:32
0

Co je pštrosí algoritmus?

reagovat
wdave_t
19. ledna 2020, 17:48
0

Strčíš hlavu do písku

martin_100
19. ledna 2020, 17:58
0

Stim se pak blbě řídí ne?

Pochtli
19. ledna 2020, 21:25
1

Spíš to myslel tak, že bude problém(y) ignorovat tak dlouho, dokud se s tím bude dát jezdit.

krab
19. ledna 2020, 18:20
2

Palec nahoru za odvahu a těším se na další příběhy s Ležionem. Vypadá k světu. No ve svý době míval tohle auto jeden tátův známej, šéf jedné nejmenované stavební firmy. A ten se tím Legendem tehdy prý pyšnil jako páv. Vlastně už z toho vyprávění jak je to auto tiché ( táta jezdíval jedničkovou Oktávku TDI, klasika...) a jak nenuceně udrží 200 po dálnici jsem se v tom chtěl vždycky jako kluk projet. Ani jsem si nikdy neuvědomil, že to není zadokolka, ale FWD. Kdysi jsem si pak koupit ojetý Nissan Maxima QX 3.0 s manuálem. A to bylo něco podobnýho, možná teda o trochu kratší a o trochu míň luxusní. A Maxima kupodivu fungovala. Kupováno ty jo.. v roce 2004 , prodáváno v 2006 asi a hele to auto tehdy stálo 150 si pamatuju a za 150 jsem ho pak zas prodal. Byl to rok 1996, takže osmiletý. Zajímavý, že dneska osmiletý auto vyšší střední třídy za tyhle peníze rozhodně koupit nejde. A provozovat v rámci financí přivydělávajícího si studenta tehdy výukou angličtiny a občas nějakými překlady. Ale s Maximou jsem měl štěstí, protože se tam nikdy nic nepodělalo. Asi dobrej oddíl...

reagovat
wdave_t
23. ledna 2020, 21:27
0

Měl na co bejt pyšnej, jezdit s tímhle v době, kdy to stálo jak 7 felicií, to musel bejt nářez. Vzpomněl jsem si na sousedy na vesnici, když si táta v roce 2002 pořídil zánovní Astru F sedan, jak se střídali v okně a čuměli na to - úplně obyčejný, levný auto i v tý době. Přistavit tam tenkrát tohle, tak z toho okna vypadnou, pak vylezou zpátky domů a vypadnou znova :D

beastar
24. ledna 2020, 19:13
1

Jo to byla úplně jiná doba i co se aut týká. Táta měl naprosto obyčejnou e36 někdy kolem let 96-97 něco takovýho, měl to docela dlouho to auto. Mezi těmi prvními Favority, Š120 a podobně to vypadalo jako auto z jinýho světa. Vim že to sousedy taky strašně dráždilo a nejvíc jednoho co měl jedničku okynu ve stříbrný na lízačku... Ten se ptal snad vždycky, tak co jak vám to jezdí? :D

Když vezmu auta typu Legend, tak nějakej taky náš známej měl Omegu B fplný. To stálo přesně 7 felicíí jak píše wdave. A všichni z toho byli úplně totálně unešený... To byla ale doba kdy ti soused záviděl i novou Feldu GLXi se šíbrem.

wdave_t
23. ledna 2020, 21:23
1

Víte, co je ještě daleko bláznivější než přesednout z MX-5 do Legenda? Přesednout zpátky z Legenda do Miaty. To je NAPROSTÝ psycho :D Kromě toho, že sem po tejdnu zapomněl, že musim používat spojku, tak mi málem vypadly oči z důlků z toho rámusu a výbušnýho a zbrklýho projevu, ve srovnání s ležérním šestiválem v těžký limuzíně. Tohle je ve skutečnosti moc dobrá věc. Myslím, že si díky tomu kontrastu užiju obě auta ještě víc. V klidu vyřídím business, zahladím stopy (v článku jsem to klišé o velikosti kufru nezmiňoval, ale modří vědí) a pak vyzvednu kábro, který mi teď ve srovnání připadne jak závoďák :D

reagovat
BubaaCZek
23. ledna 2020, 22:01
1

Hehe, to je dobrý :D
At to slouzi
-
Komentář upraven 23. 1. 2020, 22:03:19

Ko
Kouzelník
24. ledna 2020, 15:00
1

Asi Ti rozumím, byť ten přesedávací kontrast nemám tak velký a zajímavý. Příjde mi škoda, když si někdo pořizuje dvě a více aut stejné kategorie, ba co více jednoho tipu, ale asi k tomu důvod mají.

Nechť Ti jde business tak nějak hladce, myslím však, že s Legendem je to tak nějak na jistotu. :-)

martin_100
02. února 2020, 23:31
0

Nemohl jsem ťe potkat dneska odpoledne v Bubovicích?

reagovat
wdave_t
03. února 2020, 13:58
0

Mě ne a doufám, že ani mý auto, kterým sem pouze ráno popojel v rámci Prahy 4.

martin_100
03. února 2020, 14:55
0

Tak máš dvojníka. Zajímavá náhoda druhej wvětlej legend na plechách.

wdave_t
03. února 2020, 17:59
1

sakra, tys to psal včera večer, já myslel že dneska :D a Bubovice neznám, tak mi nedošlo, že to je u Berouna - ano, to jsem byl já :D