logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Blog bez pointy

Jak jsem si koupil poslední auto

Poslední auto už jsem měl asi třikrát. Dokonce jsem si bláhově myslel, že jsem na auta zanevřel úplně. Co ale udělat ještě jeden poslední pokus?

Dlouho jsme se neviděli, vážení čtenáři! 

Nedávno jsem si přečetl Vavrisův blog na téma nákupu dostupného automobilu a musel jsem se smát, Vavrisovy břitké komentáře mi hodně chyběly. Vůbec na některé diskuze tady na Autíčkáři vzpomínám rád a tak jsem si říkal, že bych mohl po letech napsat nějaký blog (pro fanoušky blogísek). A předem upozorňuju, že to bude velmi chaotické čtení, automatické psaní je peklo. 

Jenomže, o čem psát? Zcela upřímně, můj automobilový život od doby ukončení “novinářské kariéry” vlastně velice nudný, takže v tomto směru moc nabídnout nemůžu. 

Moje kecy o létání zase nikoho až tolik nezajímají, a těch skromných 69 zájemců si kdyžtak najde můj zápisníček docela rychle. Skoro to vypadá, že jediná dvě témata, která mě kdy zajímala, jsou auta a létání, a o nich si stejně nic nepovíme. Nebo?

Nejlacinějším oslím můstkem v historii psaného slova se dostaneme k tomu, proč je na titulní fotografii Ford Crown Victoria. Ale až za chvíli…

Pojďme se bavit o autech obecně. Cca rok až dva totiž řeším logistický problém. Když chci jet na letiště nebo navštívit někoho z rodiny, můžu jet vlakem. Od jisté doby jsem se ale začal ještě věnovat nové zálibě – službě dispečera letové informační služby, AFIS. To znamená sedět na věži, sledovat provoz, sledovat meteo situaci a mluvit do rádia na piloty. Jenomže člověk se tam taky musí nějak dostat, navíc služba se občas protáhne do nočních hodin, nebo je vyžadována jistá úroveň flexibility, no zkrátka, vlak nestačí vždycky. Takže ačkoli se cestování po dráze věnuji velice rád, pojal jsem myšlenku, že sobě po nějaké době zase opatřím nějaký automobil.

Původně jsem přemýšlel o nějakém Golfu VII, trojkové Fabii, nebo něčem podobném, co by vyhovovalo požadovanému účelu – nenáročné, spolehlivé a relativně pohodlné přepravě za různých okolností. Touha po Fabii byla nakonec naplněna díky týdennímu užívání náhradního vozu kvůli defektu na firemním autě. Jo, volal jsem si odtahovku kvůli defektu, na hranici se mnou :)

Jednu dobu jsem dokonce zvažoval i motorku, protože představa, že bych se vozil na takovém Triumphu Bonneville, mi dělala velikou radost. Jezdit ale po celém dni, stráveném někde mezi letadly na sluníčku, unavený ještě hodinu a půl na motorce domů, k tomu nejlíp za tmy, mi fakt nepřišlo jako dobrý nápad. Výběr přibližovadla mě pak začal pěkně srát (klasicky), a řešení problému jsem odložil, k čemuž mi pomohla i skutečnost, že jsem cca 5 měsíců jezdil červeným sedmičkovým Golfem, což je skvělé auto (díky, Peco!).

Ford Crown Victoria asi nebude vnímána úplně jednoznačně. Díky množství vyrobených kusů je to taková americká Octavie, na druhou stranu vozidla na platformě Panther jsou, zdá se, opět populární i za mořem, kde se postupně derou na výsluní přízně, protože jsou to přece ty poslední full-size sedany, na rámu, s osmiválcem, no prostě klasika. Navíc u nás se tak často nevidí. Někteří navíc nedají dopustit na policejní speciály, někdo je nemůže ani vystát, protože se mu ekluje hraní si na fízly… mimochodem, co se civilních Crown Vics týká, bazoš vypadá aktuálně nějak takto. Názor si udělejte sami.

Každopádně, Crown Victoria se mi vždycky líbila, ale nelíbila se mi až tak moc, abych vůbec uvažoval o jejím pořízení. Myslím, že to dokonce bylo první auto, které jsem viděl na své první cestě do USA, někdy v roce 2012. Rozhodně to byl Panther. Bylo to v Chicagu na letišti, které skrápěl krásný podzimní slejvák, a můj poněkud unavený pohled přes asi tři vrstvy nejrůznějších skel terminálu, okno vláčku a bůhvíco ještě, upoutala dlouhá silueta stříbrného sedanu, který se pohyboval mezi různými dalšími vozy. Matná vzpomínka, ale přesto měla patrně jakýsi význam. 

Kdysi dávno jsem si určitě pohrával s myšlenkou zakoupení Police Interceptoru, v tom jsme vinni oba s Františkem. Jednou jsem se navíc téměř stal vlastníkem zlatého Slona, minimálně jsem o tom hodně pečlivě uvažoval. Ano, vím, moje historie s automobily a vztah k automobilům je hodně chaotický příběh…

Zmíněný zlatý Town Car jsem si jednoho dne od Franty přece jen půjčil. Chtěl jsem se jenom tak svézt, a taky zjistit, jaké to vlastně je. Nikdy jsem full-size neřídil, jenom jsem se párkrát v různých stavech opilosti svezl Chevroletem Caprice z devadesátek, který svého času brázdil noční ulice brněnské coby taxík. Upřímně, Town Car mě teda moc neoslovil, spíše než jízdu autem po silnici to připomínalo jízdu autem po matracích, mezi kterými je tu a tam schováno něco tvrdého, a když na to najedete, tak se ozve rána, rám i karoserie se krásně rozechvějí a rozvibrují, no pohádka sama. Potřeboval jsem se ale svézt Town Carem, abych věděl, do čeho jdu. Byl jsem totiž rozhodnutý vyrazit do Bratislavy.

Proč? V Bratislavě jsem totiž nikdy nebyl. A taky tam shodou okolností někdo prodával Crown Victorii. A dokonce ani nebyla policejní, ale model LX, tedy důchodcovská specka. Long story short, v největším vedru letošního léta jsem jezdil po Bratislavě s autem, které neklimovalo, ale naopak naplno topilo, abych zjistil, zda si chci pořídit osmiválcový sedan od Forda. Fakt skvělý způsob, jak trávit volný letní den.

Řeknu vám, auto bylo fajn, mělo pár drobností k řešení, ale že by mě to nějak oslovilo, nevím. Nechal jsem si všechno rozležet v hlavě, ale ani příjezd domů nepomohl, ani další týden dva na rozmyšlenou nepomohly, pořád jsem to auto vlastně až tak moc nechtěl. Jenomže jsem na ten stroj taky nemohl přestat myslet. 

Takže další cesta do Bratislavy, tentokrát s člověkem mechanicky trochu (víc) znalým, než jsem já. Nakonec to vedlo k velice zábavnému setkání dvou lidí, kteří se znali z minulosti, ale vlastně se na první pohled vůbec nepoznali, skoro to bylo celé až dojemné. Tentokrát už jsem tedy odjížděl z Bratislavy s tím, že si chci pořídit osmiválec full-size sedan na rámu s automatem a náhonem na zadek ve výbavě důchodcovské, barvě důchodcovské, dovezeno kdysi dávno nějakým pánem z Floridy, jakože na důchod. Osud.

Přeskočme dějství třetí – tady bych fakt nenašel slušných slov, protože individuální dovoz auta ze Slovenska, nedejbože ještě zahrnující jednání s MV KC Bratislava, to bych vám nedoporučoval.  Zájemcům to třeba někdy povím, a pokud byste někdo chtěli poradit, tak vám poradím, jak to nedělat. 

Takže co tady to chaotické vyprávění vůbec znamená? Znamená to, že jsem zpět v řadách vlastníků automobilů. Tentokrát je to osmiválcový full-size sedan s rámovou konstrukcí, čtyřkvaltem automatem, pohonem zadní (tuhé) nápravy (bez LSD) a je to krása. Je to taky první auto, kterému jsem opatřil stání v garáži. Dokonce jsem od určitého data ani nevyjížděl, protože silnice už byly posolené. Kdosi si ze mě kvůli tomu utahoval, že jsem se stal Krabem. Tož, a proč ne. Někdo si dokonce dovolil říct, že jsem si pořídil automobil investiční, no lidé reagují různě. 

Jinak trochu seriózněji: je to Ford Crown Victoria LX, rok 98, původem z Floridy, se vzduchem na zadní nápravě, patrně bez HPP (Handling & Performance Package), bez LSD, s dvojitými výfuky. Jo a taky s kódovým zámkem dveří.

Budu tedy jezdit na srazy amerik? Budu si na auto lepit nálepku FUCK YOU GRETA a TWO LITRES IS A SOFT DRINK, NOT AN ENGINE SIZE a další? Asi ne.

Budu jezdit na Kafe a Káry? Možná. 

Budu utrácet hodně za benzín? Ano.

Když už jsme už těch otázek, tak tady jsou nejčastější otázky, které si člověk v souvislostí s Crown Victorií vyslechne (pozorováno za poslední cca dva měsíce):

  1. Kolik to žere?
  2. Jaký to má obsah? (ano, obsah…)
  3. Kolik to jede? 
  4. To je nějaká amerika?
  5. To je nějaké Scorpio?
  6. BONUS – obsluha čerpací stanice OMW v Bratislave – Toto nie je naše auto, však? (odpověděl jsem: Ne, to je moje auto.)

Krom občasných, docela úsměvných interakcí, si však auta vůbec nikdo nevšímá, a to je dobře. Crown Victoria vypadá docela nenápadně, a v dnešním provozu už se skoro ztratí, ačkoli tabulkové srovnání ředitelské limuzíny nebo SUV (BMW 7 Long, BMW X7) jasně ukáže, kdo ho má o 20 čísel delší. Je to Ford. Škoda, že vnitřní prostor tomu vlastně vůbec neodpovídá, a optikou dnešní doby je to totální výsměch. O tom ale jindy, zatím toho o autě moc nevím, najezdil jsem pár stovek kilometrů, objednal nějaké díly, vyměnil olej a prudil Františka s výměnou chladicí kapaliny. 

Ctěnému čtenáři, který si posteskne, že se tady vlastně o Crown Victorii dozvěděl uplné prd, se tímto omlouvám, ale na to je ještě čas, zima je teprve před námi. Faktografii se ale věnovat nebudu, na to mě neužije. Místo toho vám ukážu jednu z mých nejoblíbějších věcí na tomto voze – digitální palubku.

To bude zatím tak asi všechno, hodnocení a víc informací o autě si nechám na dobu, až zjistím víc a auto trochu poznám. Zatím plánuju lehkou údržbu a na jaro zase vyjedu, už se nemůžu dočkat. Kdybyste ale někdo byli schopni doporučit někoho na opravu kůže, tak moje sedačka řidiče by vám byla neskonale vděčná. Přece jen už za sebou má čtvrt století :)

No a ještě abych nezapomněl, protože to stejně chcete všichni vědět. Tak mimo město za 9, ve městě cca za 13 na sto. Jo a je to pomalý.

Na tomto místě je ještě vhodné uvést poděkování: Frantovi za to, že mi velmi pomohl. Pecovi za to, že pomohl s logistikou. No a Michalovi, který mi pomohl se rozhodnout (ačkoli do dneška nevím, zda jeho slova “jen si to kup, bude sranda” mám brát jako ironii nebo ne). Díky moc, pánové!

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Komentáře

2 reagovat
Irwinek
5. 12. 2023, 21:14

Závidím a přeji spoustu pohodových kilometrů :-)

1
M P
6. 12. 2023, 09:14

Děkuju :) nevím, zda je až tak co závidět, eště uvidíme. Kilometrů asi zas tolik nebude, ale nějaký dlouhý road trip by to chtělo. Za posledních mnoho let to najezdilo fakt málo…

0
Irwinek
6. 12. 2023, 11:48

Ale je, samozřejmě, že je - nádherný kočár v dost dobrém stavu - lepší by tedy byl Mercury Grand Marquis, ale tohle Tě zas nenutí dělat voloviny :-D
Jasně, honit to okolo chalupy, k tomu to není, ale Amsterodam, Řím, Geneva, Atheny,...... sednout, dát si pitíčko do držáku, pustit muziku a nechat se konejšít. to Holandsko s těma rychlostma a silnicema by byl určitě ráj :-D

0
M P
6. 12. 2023, 12:16

Pitíčko v držáku byla zkouška, které jsem docela bál. Tohle auto je ještě z doby předcupholderové… on ten Marquis je stejný, na kraviny by byl Marauder, ale ty už jsou extra drahý :(

2
Bigg.I
6. 12. 2023, 12:30

Troufnu si tvrdit, ze mam vymakanejsi drzaky na piti, protoze jsou tri!

0
Irwinek
6. 12. 2023, 13:20

No ale držely, nebo ne?
já mám ve volvu držáky vytahovací z područky a vzadu ve vyklopené přední područce, všechny jsou nizoučké, takže vzadu vůbec při jízdě a ve předu jsou evidentně myšleny k běžnějšímu automatu, protože přes ně nezařadím :-) nicméně jsou v každých dveřích kapsy se dvěma držáky rozměrově na plechovku.
Každopádně já bych vyměnil muziku komplet a zbytek bych nechal tak ( tedy až na tu sedačku, jak jsi psal :-)

0
M P
6. 12. 2023, 13:59

Jo, hudba je další téma… origo rádio je sice fajn, ale max na kazety. Alternativa je nějaký retro od Blaupunktu a do zbývajicího místa vytisknout přihrádku třeba na mobil. Ale to je hudba budoucnosti ještě, nevím, zda to nebude chtít i zesilovač a nové repro

1
Irwinek
6. 12. 2023, 14:17

Všechno bych to vykopal, bude to starý, repráky uvolněný, gumy zpuchřelý,...... nové rádio, samozřejmě se zesilovačem, nějaký lepší sub a spol. Odhlučnění bývá dobré, Tvé uši si při tichu zaslouží jen to nejlepší

0
M P
6. 12. 2023, 14:53

Kupodivu odhlučnění není nic moc, hluk od kol a aerodynamika je slyšet dost. Town Car se mi zdá lepší. Ale vidina rozebírání dveří a tapecu kvůli audiu… no že by mě to lákalo :D

0
Irwinek
6. 12. 2023, 20:43

To je divný, já šel vezl victorkou a jasně, aerodynamický ruch tam byl, ale jinak to celkem šlo. Jasně, lexus nebo Němci jsou jinde

0
M P
7. 12. 2023, 15:16

Jsem holt rozmazlený... uvidíme, co udělá výměna pneumatik.

1
Stal123
8. 12. 2023, 16:48

M P rádio nech ať máš stylové. Kup prostě Bluetooth FM transmiter do zapalovače a vše vyřešeno. Mám to ve všech autech a je to řekněme ideální kompromis. Jedeš spotify v celkem rozumný zvukový kvalitě a zároveň tam nedáváš moderní radio.

1
Jakub Pospíšil
8. 12. 2023, 18:18

Ano, transmitter jsem používal v obou slonech a fungoval dobře. Kdyžtak elaboruji blíže

0
M P
8. 12. 2023, 20:36

Tam je problém jiný… musíš mít furt otevřený držák na pití/popelník. Uvidíme, aktuálně je to priorita číslo 69 :D

2 reagovat
Jakub Pospíšil
5. 12. 2023, 21:43

Dobře jsi to udělal.

2 reagovat
peca
6. 12. 2023, 08:25

Za 1: Pekny blogisek
Za 2: Neni zac :-D

1 reagovat
Bigg.I
6. 12. 2023, 08:57

Gratuluji, je to moc pěkný.

4
Bigg.I
6. 12. 2023, 08:57

Já se stal omylem taky majitelem ameriky, je to teda menší a míň zajímavý :D.

0
M P
6. 12. 2023, 09:13

Hezky, Taurus byl trochu inspirace pro design Crown Victorie před rokem 97, pokud se nemýlím? Jinak tohle je skoro vrstevník :)

1
Bigg.I
6. 12. 2023, 09:45

Je to rok 1998, takze jsou to vrstevnici. Ten muj prave s rokem 1998 ma o trochu hezci predni naraznik v teto generaci nez starsi kousky. Je mozny ze predchozi generace Taurusu byla trochu inspiraci pro Crown Vic. Ja mam treti generaci. Nicmene je to mensi auto, V6 a k tomu nahon na predek :D.

4
František Čáslavský
6. 12. 2023, 10:14

Kdo vám dvěma objednával manuály a ještě z toho měl prdel, co? :D

1
M P
7. 12. 2023, 15:16

Měl jsem za to, že to měl být Sable, ne?

1
Bigg.I
8. 12. 2023, 12:22

Ford Taurus a Mercury Sable jsou v teto generaci dvojcata a je mezi nimi minimalni rozdil

6 reagovat
Viola Procházková
6. 12. 2023, 09:04

To je hezké, že ses zastavil, klidně to můžeš dělat častěji :). Hezké počtení.

2
M P
6. 12. 2023, 09:15

Děkuju, no uvidíme, jak často to bude, ale občas něco napsat je fajn, dělám to méně často, než bych chtěl

1 reagovat
bkralik
6. 12. 2023, 21:27

Moc pěkný článek, sám jsem teď rozpolcen úvahou, zda-li koupit nějaký ten americký krám a potřeboval bych přesně nějakého Michala, co by mě pošťouchnul a řekl mi "Kup si to, alespoň bude sranda".
Ale chtěl jsem hlavně říct - zmínka o leteckém blogu mě přesvědčila, abych se vydal podívat i tam a panečku, to je také moc pěkné počtení! Sice jsem sám neletec, ale od otce (bývalého dlouholetého plachtaře) jsem nakažen nadšením pro letecké příběhy všech druhů. A musím říct že to máš moc pěkně a poutavě sepsané. Při čtení popisu letu B-24kou jsem ani nedutal a naopak při čtení posledního článku o "musím-tam-doletět-itýdě" mi přebíhal mráz po zádech. Každopádně rozhodně v tom pokračuj, bude-li se ti chtít!

0
M P
7. 12. 2023, 15:18

Tohle potěšilo, děkuju!

Mimochodem ta B-24... Collings Foundation teď nedávno vydali prohlášení, že Wings of Freedom Tour končí, už nebudou dělat žádné vyhlídkové lety a celá flotila půjde do pozemní expozice v muzeu. Děje se tak nejenom v návaznosti na cca 2 roky starou nehodu jejich B-17. Takže když jsem si tehdá říkal, že musím letět, protože kdo ví, kdy zas bude příležitost, udělal jsem očividně dobře... jo a ještě jednou děkuju :)

1 reagovat
Oris
6. 12. 2023, 23:13

Nejblíže Brnu (Blansko) jsou tito šikovní Vietnamci https://www.volantyzkuze.cz/ a kromě volantů umí perfektně i sedačky

2
Ragnarok
8. 12. 2023, 09:01

Myslím, že to jsou dokonce Mongolové. Nechával jsem u nich potahovat sedačky do kůže, domluva byla trochu krkolomná, měl jsem lehce obavy co z toho vyleze, ale výsledek byl super a cena myslím přiměřená.

1
Opelfahrt
8. 12. 2023, 21:13

Budou to Mongolci, svého času jich bylo v Blansku prý 800, a to je 20tisicový město. A tenhle job tam dělají už hodně dlouho, takže by mohli být šikovní. Ale osobně jsem nevyzkoušel.

0
M P
13. 12. 2023, 13:58

OK, kouknu na ně. Ale řešit to budu asi až na jaře, Crown Vic teď spí zimním spánkem :((

1 reagovat
krab
7. 12. 2023, 12:44

Paráda! Matěj is back :-D
Hezká kára a je fakt, že těch Crown Victorií jen tak moc nepotkáš. Hlavně ať tě to auto baví a zažiješ s ním nějakou srandu.

0
M P
7. 12. 2023, 15:20

Dík, uvidíme, na sezónu se těším, teď holt můžu tak leda chodit koukat do garáže... nejradši bych měl dvě, jednu zimní a druhou na léto, ale pak už by zas byla škoda nemít na léto kabrio, takže zůstanu pěkně na zemi, jedna freedom machine bohatě stačí :D

1 reagovat
Ragnarok
8. 12. 2023, 09:20

Tohle by se mi taky moc líbilo, jsem na ameriky zatíženej... Kór na tyhle starý povozy. Když se o to člověk trochu stará a neshnije mu to pod rukama, bude to jezdit, dokud poteče benzín z pistole, případně posyčí plyn z hadice. Před časem jsem padnul do Jeepu Grand Cherokee z 94. roku. Je to pomalý, nemotorný, žere to (a vlastně to ani není pořádná amerika, když to vyrobili v Grazu) a mně to vůbec nevadí :-) Protože mě jaksi baví s tím jezdit (jízdní projev bude jako u Crown Victorie s bonusem větších bočních náklonů a nepřesnějšího řízení). Kromě toho to utáhne přívěs a dostane mě to na kamkoliv. Btw plánoval jsem nejezdit v zimě, ale prostě mně to nedá, neznám lepší zábavu než projíždět pod plným plynem závěje.

1 reagovat
James
9. 12. 2023, 17:32

Proč ne. Mělo by to být velice odolné, snadno opravitelné, na nic si to nehraje a spotřeba vůbec není zlá na ten objem+automat+věk.
Tak jen ošetřit dutiny a podvozek, udělat všechno kapalino svíčko filtro řemeno brzdo gumo, možná nepatrně zvučnější výfuk a ono nás to tady možná všechny nakonec i přežije

0
M P
13. 12. 2023, 14:01

Vlastně to asi ničím až tak zvláštní není, krom osmiválce v sedanu. Na spolehlivost dost spoléhám taky, ale je to 25 let stará kára, takže se tam můžou dít různé věci. Při občasném provozu by ale problémy být neměly. Uvidíme :)

0 reagovat
martin_100
15. 12. 2023, 20:07

Krása plníš si muj sen. V době vlastnictví scorpia jsem o Viktorce velmi uvažoval. Byl jsem snad i rozhodnutej k nákupu. Jo já jo. Moje šrajtofle nikoli a podle toho to dopadlo 🤔

0
M P
18. 12. 2023, 12:54

Nejsem si jistý, se Scorpiem nemám moc zkušeností, ale řekl bych, že to bude trochu lepší auto (trochu střelba do vlastních), Crown Vic je takový parníček, nicméně i tam je cítit trochu té správné fordovitosti.

0
martin_100
19. 12. 2023, 08:53

Škopek neni špatný auto. Měl.jsem ho moc rád. Ale má jen polovinu válců a je zbytečně moc obratnej. Crownvic je prostě furt pořádná kára na rámu.

1 reagovat
Adam Forman
28. 8. 2025, 14:38

Hehe, z autickaru se postupne stavaji amerikanisti...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte