načítám data...

Il Gran Tour della Toscana

16. dubna 2019, 22:57 39 komentářů Skipper

Ze života chovatele koćek

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Il Gran Tour della Toscana

Narodil jsem se do jiné doby. Pro motoristy u nás to nebyly zrovna dobré časy. Chtěli jste auto? Prosím, za pár let možná Škodovka, pro ty šťastnější Žiguli, pro otrlé zde byl Trabant. Občas nějaká drobná odchylka. Jak jsem vyrůstal, tak se věci naštěstí změnily a svět aut začal být v masovém měřítku nádherně rozmanitý. Potřebovali jste levné rodinné auto? Prosím, jsou zde hatchbacky. Potřebovali jste vozit spoustu věcí? Prosím, jsou zde kombíky. Reprezentovat? Vyberte si z nabídky sedanů. Chtěli jste víc stylu? Byla tady nádherná kupé. Odvézt 5 dětí? Hele, objevila se MPV. Užít si řízení? Třeba dvoumístný roadster. Každé auto mělo primárně svůj hlavní účel. Dnes se doba pomalu znovu mění a heslem dne je univerzálnost. Máme tak různé křížence jednotlivých kategorií, které se snaží spojit zdánlivě nespojitelné. Pokud by mě auta nezajímala, tak bych právě za takového univerzála byl vděčný a co si budeme povídat, o auta se opravdu zajímá jen poměrné malá část kupujících. Ano, pořád se dají koupit sedany, kombíky, roadstery, občas i nějaké to kupé, ale na silnicích se jich ve srovnání s crossovery vyskytuje poměrně málo. Když se k tomu přidá současný amorfně agresivní dizajn, naroubovaný na základní tvar hroudy, tak je to docela smutný pohled. Pravdou ale zůstává, že tato auta vás i vaše zavazadla dopraví v dostatečném pohodlí a s adekvátní spotřebou. Jako spotřební zboží ideál.

Já ale spotřební zboží nerad. Nejraději mám auta minulých dekád, která v době svého vzniku měla svůj hlavní účel a auto bylo postaveno tak, aby jej plnilo co nejlépe. A myslím si, že i dnes by se měla používat hlavně v souladu s tímto účelem. To je taky důvod, proč se počet aut, která nutně potřebuji, zastavil na čísle sedm. O tom ale někdy jindy. Nedávno jsem tady nechápal snahu stěhovat se v roadsteru. Jasný, jde to, ale proč to dělat, když dnes není problém sehnat dodávku. A pak jsem se zamyslel nad sebou a musel jsem uznat, že používat GT 2+2 na vyzvedávání děti ze školy, případné na dojíždění pár kilometrů do práce taky není celkem to, co jeho tvůrci zamýšleli. 

GT byla zrozena pro dlouhé cesty po Evropě, kam Vás dopraví v naprostém pohodlí, s velkou elegancí a velkou spotřebou. Adekvátní výkon je zárukou, že jízda přes Alpy nebude utrpením, i když ho v reálu stačí tak polovina. Jenže to už by pak chyběla ta kouzelná jistota, že ty koníci tam prostě jsou. Jen pro případ, ale jsou tam. Zavazadlový prostor má pojmout dostatek kufrů na cestu tam a dostatek vína na cestu zpět. A protože mám svoje GT z ostrovů rád, rozhodl jsem se jednu takovou cestu podniknout. Vím, že tři tisíce kilometrů jsou prakticky nic, pokud cestujete často a pokud vás řízení živí, tak je to naprosto rutinní cesta k sousedům. Fór je v tom, jet dvacet let starým autem, které ještě před rokem zcela náhodně umíralo za jízdy, kterému vytekl olej z automatu a které si dokázalo vymyslet každý den nějakou novou šílenost jen proto, abych měl co řešit. A tohle auto vezmete do země, kde servisy zrovna neprosluli svou kvalitou.

A proč zrovna Toskánsko? Je to jeden z několika našich cestovatelských snů. Kromé toho jsem pravidelné sledoval původní Top Gear a následně Grand Tour. Do paměti se mi vryla cesta dvou anglánů po Toskánsku, které doprovázelo vytí jednoho vyšinutého musclecaru. Cíl prvního většího výletu v XKR byl hned jasný. Následovalo objednávání hotelů, každý den na jiném místě. Pak příprava auta, kde XKR dostalo nové všechny díly přední nápravy a kompletní brzdy. Opět jsem se poučil, že stav auta je pro výsledný dojem z jízdy neskutečné důležitý. Ač všechno před výměnou dílů nápravy vypadalo více – méně ok, tak po výměně je to naprosto jiné auto. Pak ještě vypálit CD s Italskými odrhovačkami a pojištění – vidina odtahu si našla od jisté doby v mé hlavě pevné místo.

Po letmé kontrole zpětného zrcátka (ne, žádný musclecar za mnou nebyl) jsme vyrazili směr Itálie. Máme docela bolavá záda a obvykle bývají delší cesty utrpení. Tady však ne. Kožené sedačky s integrovanou opěrkou jsou to pravé ořechové na dlouhé cesty a tak moje spotřeba Ibuprofenů klesla na nulu. Příjemným překvapením byla spotřeba benzínu; během dálničních přesunů se pohybovala mezi deseti a jedenácti litry. Nic pro majitele TDi, ale když si moje druhé auto řekne s klidem angličana o patnáct až dvacet litrů stooktanu na sto, tak cokoliv, co se blíží deseti je fajn. Moc fajn. Cesta po dálnici přinesla nemilé zjištění. Italský asfalt v kombinaci s Dunlopama dovede vytvořit frekvenci vibrací, při kterých začala rezonovat palubka před spolujezdkyní. Po krátké zastávce ve Slovinsku jsme pokračovali přes Alpy do další zastávky pŕed Toskánskem – Lago di Garda. Cesta kolem jezera je nádherná a výhledy z kopců rozhodně stojí za to.

Nastávající ráno to ale začalo být horší, když nás navigace navedla na silnici, která vedla serpentínami se snad osmnácti procentním stoupáním, na kterých občas chyběl asfalt, který nahrazoval vápencový štěrk s pořádnými šutry. Jaguar se ale nedal, i když jediné auto, které jsme na této cestě potkali, byl offroad Mitsubishi. Na čistotu jsem u auta opravdu patologicky citlivý a tahle kombinace dokáže udělat na tmavém autě neskutečný bordel. O to víc jsem pak ocenil hlášku – hele, bezkontaktní myčka! Bohužel palubka začala vrzat i před řidičem. Z hrdosti (nebo pověrčivosti) jsem před cestou odmítl vzít i malou sadu nářadí, čehož jsem při vytrvalém povrzávání trpce litoval po zbytek cesty. (Hned po návratu jsem si musel hŕal se šroubovákama a WD40).

Další dny jsme již byli poučeni a Jaguar se dostal do svého živlu. Na hladkém asfaltu s klikatými okreskami jsem si užíval řízení, zepředu zněl osmiválec a z reproduktorů se linulo Azzuro, Felicita a jedna dvě operní árie. A jelikož je v Itálii menší množství alkoholu za volantem povoleno, tak po sklenici červeného na oběd jsem bohužel tyhle zvuky občas rušil i já svým zpěvem. Když už jsme u vína, tak musím ocenit genialitu konstruktérů tohoto auta. Pod zavazadlovým prostorem je místo pro plnohodnotné rezervní kolo, avšak to se do auta nedodávalo a je tam jen dojezdové. Výsledkem je spousta místa pro lahve vína – cestou jsme jich koupili cca 15 a všechny se tam vlezly.

Další kapitolou byla dálnice do Benátek, kde jsem potkal 911 996 a dopřál jsem kompresoru trochu vzduchu. Náš malý závod skončil gentlemanskou remízou. Poslední zastávkou sice byly Benátky, ale nejhezčím místem cesty byla jednoznačné Volterra – město Etrusků, vína (ale to je každé město v Toskánsku) a alabastru. Už teď vím, že se sem jednou vrátíme. (příště si už ty alabastrové šachy vymluvit nenechám)

A co říct k Jaguaru? Kombinace XKR a gran tour je prostě úžasná. Jistě, mohli jsme jet moderním spotřebním autem (hroudou), které by nás dovezlo stejné rychle, levněji a možná bezpečněji. Ale neužil bych si tak řízení po Italských okreskách, závodění s 911, neplánovaný offroad a hlavně pohodlí na dálnicích. S dvacetiletým Jaguarem je to podobné, jako s Volterrou.

Jsou města, ve kterých se žije určitě snadněji. Moderní města se širokými silnicemi, plné obchodů a služeb, kde člověku reálně nic nechybí. Kdybych si ale mohl vybrat, chtěl bych žít právě ve Volteře. Kochali bychom se krajinou, nasávali atmosféru a každý večer si sedli se sklenicí (lahví) vína. Jsem rád, že mám auto, ve kterém je cesta cílem.

A kam příště? Třeba Grand tour de Normandie…


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Kuře
17. dubna 2019, 00:35
0

Parádní blog o parádní cestě, závidím...

A taky, nádherné fotky;)

reagovat
Pólin
17. dubna 2019, 06:27
0

Nádhera. Tak vidím, že Jaguar už je v kondici a pořádně toho využíváte...:) Toskánsko je nádherné... a ta spotřeba mě teda docela překvapila... já čekal spíše tu dvacku.

reagovat
beastar
17. dubna 2019, 12:54
0

Jojo těch 12-13 litrů je paráda. Taky bych čekal spíš dvacku. Ale tak když jde jet aspoň místy plynule.

custom1
17. dubna 2019, 07:37
0

Super! To je můj sen, procestovat Evropu v nějakém zajímavém autě a pořádně si to užít! :)

reagovat
Ronoath
17. dubna 2019, 09:03
0

Krásně sepsáno, úplně jsem se zasnil...
Díky!

reagovat
Jimi
17. dubna 2019, 09:35
0

V tom úvodu článku se úplně vidím...perfektní charakteristika. Absolvoval jsem nedávno něco podobného kolem skoro sousedního jezera Como až na Ligurii na podobném stroji podobného stáří...
Jenom jeden technický dotaz- existuje nějaká krátkodobější (týden, měsíc) možnost pojištění případného odtahu- nějaké doporučení, zkušenost... určitě se to může hodit... :)

reagovat
Skipper
17. dubna 2019, 09:45
3

Řešil jsem to přes Kooperativu, myslím, že jediná neměla limit na věk vozidla. Jinak je to klasické cestovní pojištění doplněné o asistence pro auto - servis, odtah do 3000 km, náhradní auto a celkem to na týden přišlo na cca 700 Kč.

JirkaŘ
18. dubna 2019, 07:00
0

Ten tvůj tip na pojištění zkusím, protože nás bude opět (asi po 12. ) čekat cesta na dovolenou do Řecka, kdy za dovolenou najezdím 5000 km lehce a zatím mi nikde nedokázali připojistit moje auto (ano, je to ta šedá C5 od Citroënu, kterou mám u jména).

sumy
18. dubna 2019, 22:43
0

Hlavně ověřit kde doopravdy platí. Loni nás kooperativa pěkně vypekla. Po telefonu Ukrajina ano. V reálu ne. A ani když bych dostal auto na Slovensko, K poruše došlo v zemi kde pojištění nepllati, tak smůla. Se ženou a 4 dětma jsme si užili krásných 1300km jako souprava na tyči, kterou nám vyrobil Roman Dobrodej (Tak se fakt jmenoval) za 1000 hriven. K tomu zlomené tlumič... Tuto pojistku(V různém rozsahu za různé ceny) dělají vicemene vsechny pojistovny.

Nimrod
19. dubna 2019, 06:25
1

osobně mám bezlimitní asistenci u čsob (na 26 let staré auto), ale když jsem to řešil s pojišťovačkou, upozornila mi i na https://auto-care.cz/ . nezkoušel jsem, ale vypadá to zajímavě. hlavně mi to začne ale zajímat až s veteránskou testací, kdy asi bude bude asistence po evropě u klasických pojišťoven nejspíš problém a tady by snad nemusel

sumy
19. dubna 2019, 06:44
1

To je ono. Asistence po Evrope a treba takova Ukrajina uz pro pojistovny neni evropa. Stejne tak spousta postsovetskych republik. Ale zas bylo to poprve, co se mi rozbilo auto(Tedy ženě:- ) a i bez pojistovny to klaplo. Na to, že jezdíme každý rok, tak mě to až udivuje. Autům je 22 a 20 let, najeto 400 a 200 tkm a přesto se poruchy nebojím.
A jak by mě cestování od hotelu k hotelu nebavilo, tak musim uznat, že v popisované variantě to muselo být super.
PS: 10-11/100, to je za hubičku. Tahle "souprava" si řekla o 26 pro tazne a cca 4 pro tažené na klimu a posilovace

Nimrod
22. dubna 2019, 06:38
0

ta ukrajina mi zaráží, abych ti pravdu řekl. nepřijde mi to zas až tak jako konec světa, a jestli píší v análech, že ukrajina také platí, tak by to mělo jít nějak právně napadnout. vím, že třeba island čsob nedává, ale na ukrajinu jsem nekoukal

sumy
22. dubna 2019, 20:33
0

Já měl kooperativu. Používám (platim) už léta a holt ze setrvačnosti jsem si to ověřoval jen telefonicky... Teď už od asistencky vím, že UA kryje třeba CPP

Nimrod
22. dubna 2019, 20:38
0

čpp se vůbec chová, zdá se, seriózně, co tak různě čtu. ale je problém pak s tou veteránskou testací, aby si člověk mohl něco připojistit. holt 1/12 povinnýho je velká daň...

krab
17. dubna 2019, 10:39
0

Parádní, včera večer jsem to přečetl jako pohádku před spaním :-D
Starej Fox body Mustang a článek o roadtripu do Toskánska v Jagu XKR, krásný čtení tento týden...

Chystáme se se ženou do Itálie taky, Lotusem na Mille Miglia a už se nemůžu dočkat!

reagovat
beastar
17. dubna 2019, 12:52
0

Lotusem? A pojedeš přes Rakousko po dálnici? :))

krab
17. dubna 2019, 13:29
0

Po dálnici jenom, když je potřeba nahnat někde čas, nebo je tam nezajímavej úsek... My už s ním byli v Rakousku 2x loni a to auto je naprosto v pohodě, pohodlný. Jestli něco nemá rádo, tak je to hodně rozmlácená silnice, ale běžně rozmlácenou dá úplně v klidu. Do kufru se taška z věcma vejde taky. Jen těch 15 vín asi nemám kde převážet :)

beastar
17. dubna 2019, 14:09
0

Tomu samozřejmě věřím. Nicméně na dálnici co? Je to lehký, malý.... I když ono v Rakousku je to jedno s tim jejich 100, 120 limitem a fízlem na každý hrušce. Jo já sem koukal někde na nějakou fotku že si s tim byl v Alpách. A kromě offroadu nemá rozmlácený silnice rádo nic. eRSovej rendl z tebe na dírách vymlátí duši a ten zbytek plastů co v tom autě je. Stejně s nim na nějakej takovej vejlet pojedu taky :D

krab
17. dubna 2019, 14:20
0

Neboj se a jeď :) Ono se dá pořád ještě hezky projet po okreskách. I když ta hustota provozu už bývá horší. Ale v částech Rakouska ( těch míň turisticky atraktivních) jsou často krásný menší asfalty s dobrým povrchem, kde tu a tam jen potkáš traktor...

Jako Lotus umí až 240 ... ale potud teorie. On se sice rozjede na 2 kila bez potíží, ale asi tušíš, že to je stav ideálně po dobu pár desítek sekund na nějaké cílové rovince závodního okruhu. Hodinu po Autobahnu bych asi v Elise těmito rychlostmi dal sice, ale byl by to docela sportovní výkon. To tě hlavně nebaví. takže občas do 100km po dálnici normální poklidnou rychlostí třeba do 150 a pak sjet zas někam na venkovskou silničku

beastar
17. dubna 2019, 14:46
0

Tak ono zase plnokrevnej sporťák typu Lotus je taky něco jinýho, než jenom lehce potůněnej hh. Nicméně s těma rychlostma se shodneme mě to dvě kila jede. Jenže přesně tak jak popisuješ. Stav na půl minuty max. Nejen hluk ale i se to celý klepe jak raketoplán při startu. Prostě na to to taky není. Ale tak já mám klid na mě nikdo nedotírá protože přece nebude dorážet na dědovskej hatchback s dvojitou koncovkou. :))

A tak u tebe 750kg/253ps a u mě cca 1200kg/230ps a to nevim jestli to taky nemáš nějak poladěný čili asi by si mi udělal pápá tak ve dvou zatáčkách. Čili úplně jiný zážitky v těch horách :D

beastar
17. dubna 2019, 12:51
0

Super. Jezdím hodně, ale 3000 km. To není málo zejména ve starším voze. V podobně oldschool autě jsem byl před 9 lety v Benátkách. Jen tam a zpět. Tohle bylo něco víc. Pojištění pobavilo... Dělám to stejně:) Od doby kdy sem jel z okruhu Drážďan do Prahy na odtahovce. Vypadla hadice chladiče...

Každopádně hezkej vejlet. Do pěkných míst. Jistá dávka dobrodružství. Už se těším až si v létě taky vyrazim.

reagovat
ma
martinw
17. dubna 2019, 12:56
0

hehe až tady v komentářích mi došlo že to nepsal býstár :) závidím ten výlet hned bych jel, ale v mém případě to vidím na starej transit - aby se tam vešla bagáž a děti.

reagovat
gramo
17. dubna 2019, 23:30
0

Tak to je velká paráda, čtení, fotky a určitě i vaše zážitky.

reagovat
JirkaŘ
18. dubna 2019, 07:13
0

Krásné zážitky Skippere ! V Itálii jsem zatím autem nebyl, ale je to jistě krásná země a z fotek a popisu také je cítit, že sis to užil! Já mám takhle s rodinou proježděné Řecko a vždy než vyjíždíme od domu si říkám, jestli to naše auto vydrží. Taky jej se snažím na cestu připravit a zatím vždy cesty na Balkán po E75 (přes Srbsko a Makedonii) proběhly bez potíží. Začali jsme tak jezdit hned po balkánských konfliktech od r. 2006 - pár roků Fordem Mondeo V6 (r.v. 1997), a posledních 10 let jezdíme Citroënem C5, který dnes už má nájezd 377000 km, ale stále dobře slouží. Ano i se starším autem se dá podniknout dlouhá cesta, ale bez údržby to nejde. O tvém vozovém parku nemám pochyb, protože vidím, že kočky rozmazluješ a dáváš nejen to, co potřebují.

reagovat
Lišák
21. dubna 2019, 10:25
0

Ahojj, jaký motor máš v C5? Bez DPF?

JirkaŘ
21. dubna 2019, 19:46
0

Mám tam motor 2,2 Hdi 98kw s FAP (filtr pevných částic). Problémy nemám, jezdí se s autem poměrně dlouhé trasy.

Perníček
18. dubna 2019, 18:50
0

Připomnělo mi to moji starstiplnou dvojtou otočku do Švýcarska s C70. Všechny ty okolnosti stály za prd, ale auto na tu cestu bylo úžasné. Z čehokoliv jiného (=normální osobák) by člověk byl rozlámaný, zdeptaný, atd. Pěkný článek a pěkné fotky, klobouk dolů. Nádherná ukázka toho, o čem GT jsou. :-)

reagovat
Knightrider
19. dubna 2019, 06:43
1

Paráda. Krásný auto, k tomu cesty po nádherných místech, to je prostě to nejlepší, co znám. Jsou to ty výlety, kde cesta je cíl. To prostě nemá chybu. I ty fotky se fantasticky povedly. Hned bych jel taky. :-)
Sám jsem takhle projezdil v Corvette kus Evropy a jsou to jedny z nejlepších zážitků, co mám. V našem případě se sice přidává nepohodlí, málo místa, žádný kufr, ale přesto všechno je jízda v zajímavém autě naprosto neporovnatelná s cestou v té univerzální hroudě, co sice umí od všeho dost, ale emoce nemá žádné.
Pro tyhle cesty stojí za to žít a tyhle auta mít. :-)

reagovat
Lišák
21. dubna 2019, 10:28
0

Ahoj. Úžasný článek. Už jsem ho četl 3x ???? Jen tak dál...

reagovat
orobo
21. dubna 2019, 19:24
0

Krása, akorát to čitam na břehu Laga do garda. Ja som vycukal a išli sme ženinim superbom, že bicykel a tak. Jak ja toho teraz ľutujem. S tou tvojou kočičkou to tu muselo být super.

reagovat
Skipper
21. dubna 2019, 19:27
2

Na Gardě si musíte nejmout člun! Ze břehu to není ono, tak apsoň na hoďku :) Ceny jsou naprosto přijatelné a zážitek úžasný.

orobo
21. dubna 2019, 21:37
0

Ale to je výborný nápad! Teraz to už síce nestíhame, ale nabuduce to dáme. Nemusíme furt potiť krv v kopcoch po okolí..

ToMyx
25. dubna 2019, 10:07
0

Sice pozdě, ale přece. Přečetl jsem další krásný blog jedním dechem, který ve mně zanechal sluníčko, vůni kůže, benzínu a chuť vína. Pěkné pohlazení po válcích a vzhledem k historickým vrtochům XKR i trochu adrenalin s něžnou polovičkou po boku :-)
Perfektní ukázka toho k čemu luxusní gt jsou! Máte to včetně fotek moc pěkné pane Skipper.
-
Komentář upraven 25. 4. 2019, 11:32:40

reagovat
beastar
25. dubna 2019, 14:32
0

Tak od pana doktora ta kvalita musí být cítit. Taky mě to trochu inspirovalo doufám že budu mít čas jet si takhle povozit zadek do romantische landu

ToMyx
25. dubna 2019, 15:01
0

Neváhej! Jednou může být situace jiná = času méně a dětí více. Jo, narážím na sebe.. :-)

beastar
25. dubna 2019, 15:35
0

Já sem takhle už párkrát jel. Ale jakože spíš Rumunsko, Ukrajina a tak. Itálie vždycky jen pracovně max. na otočku. Byl sem tam asi 1400x :D Nikdy na takový krásný vyjížďce. To bych chtěl napravit.

ToMyx
25. dubna 2019, 15:41
0

Měl jsem z Tebe pocit, žes takovou cestu ještě nepodnikl, ale to je hold tím, že mám málo času a snažím se to tu vše pročíst a výsledek tou rychlostí někdy trpí.

Ano, to jsem měl na mysli. Bez práce, pracovní mobil zapnout jen na hodinku denně atd..

beastar
26. dubna 2019, 14:05
0

Ale jo jezdim občas. Už je to déle co sem to tady nějak psal. Přes rok třeba. Jen sem na to čím dál línější.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. července 2019, 20:04
0

Tak přesně tuhle káru jsem si od majitele naší pobočky zajistil na letní dovolenou s přítelkyní, chystáme se navštívit Toskánsko :-) Už se nemůžu dočkat, až to přijde - jsem si jist, že to bude stát za to! ;-) Ještě musíme vyřídit nějaké cestovní pojištění i na auto, to asi jako vždy zvládneme přes https://www.top-pojisteni.cz/cestovni-pojisteni

reagovat