načítám data...

Autem po Itálii aneb když je Bohova dálnice řidičovo peklo

15. listopadu 2021, 16:45 29 komentářů Cardan

Trocha remcání o tom, jak mi řízení v Itálii otevřelo oči.

zobrazit celou galeriiTadeáš Sedláček: Autem po Itálii aneb když je Bohova dálnice řidičovo peklo

Vlastně ani nevím, kde se to vzalo, ale Itálii mám zafixovanou jako “God’s highway”, tedy kdyby Bůh měl automobil (a nohy, a ruce, a tak dále), byla by to právě tato země, kterou by si zvolil jako svou řidičskou základnu. Snad je to autíčkářskými kanály propírané Passo dello Stelvio či i do mainstreamu pronikající věhlasnost značek jako je Ferrari nebo Lamborghini.

Tak či onak, když jsme si pro svůj dva týdny trvající roadtrip vybrali právě Stivale, byl jsem zvědav, zda je tento stereotyp správný. A protože nerad napínám sebe, čtenáře (a napínat Boha nejspíš také není košer), bez dlouhých průtahů musím říci, že jsem napočítal všech sedm hříchů, Pan Nejvyšší tedy bude muset hledat jinde.

Hřích První: Passo dello Stelvio není autíčkářská silnice

Za tohle schytám asi největší bídu, tak si to raději odbudu hned na začátku. Na Stelvio jsme se dostali vlastně omylem, dílem díky mé navigátorské neschopnosti, dílem kvůli mé hamižnosti (mám nechuť k placení roční švýcarské dálniční známky jen kvůli jednomu průjezdu). Každopádně už když přítelkyně zahlásila “hele na tom Wazu je to nějaký klikatý” a objevila se příslušná cedule, objevily se hořkosladké pocity. Na Stelvio jsem jako každý správný petrolhead vždy chtěl zamířit, ale už dopředu jsem si uvědomoval, že naftová Giulietta v automatu (ale o té někdy jindy) nebude to pravé náčiní (Z4 už je zazimovaná a nenaskládali bychom se do ní – ale o té taky někdy jindy, fakt!). 

Jaké rozčarování jsem ale zažil – a ne kvůli autu, nýbrž kvůli silnici jako takové. Opravdu si někdo užívá kombinaci plus minus rovných úseků zakončených po pár stovkách metrů 180° vracečkou? Podotýkám, že projíždění na ručku (s jiným vozidlem :-)) je také z obliga, neboť do většiny zatáček není vidět a nelze vždy počítat s tím, že ostatní řidiči se drží ve svých pruzích (o tom ale až dále). V podstatě všechny okresky v okolí Stelvia, které jsme měli šanci projet, jsou řidičsky výžvnější než Stelvio samotné.

Hřích Druhý: Blinkry a komunikace na silnici obecně

Opusťme pole infrastruktury a nahléďněme do jízdy po italských silnicích. Na rovinu – pokud nejste schopni přejít nepoužití blinkru pouhým mávnutím, nejezděte jižně od Alp. Zatímco s klišé o nepoužívání blinkrů řidiči BMW se setkáváme prakticky každodenně, v Itálii je toto rozšířeno napříč populací. Jasně, přiznejme si – ve značné spoustě situací blinkr nepotřebujeme, ale dáváme “protože se má”. Italové blinkr ale nedávají skoro vůbec a když to zkombinujete s jejich nerespektováním odstupu na dálnici (bočně i podélně!) a nepoužíváním zrcátek, zjistíte, že se každou chvílí nacházíte v hodně nepříjemné situaci (je to eufemismus – než jsme se adaptovali, tak jsme za volantem každodenně křičeli tolik, že naši psí spolucestující si pravděpodobně vyvinuli post-traumatický syndrom). O tom, že nemáte šanci plynule najet na kruháč ani nemluvě – vyjíždějící auta zásadně neblikají (občas blikají doleva, jakože pokračují, ale nedá se na to spolehnout).

Koukáte rádi na dash-cam videa? Chcete tu srandu zažít naživo, popřípadě sami nasbírat pěkné záběry či škrábance? Udělejte si výlet do Itálie – to, na co naši nejvěhlasnější čeští dashcameři musí kompilovat celý rok tam zvládnete během jednoho přesunu mezi velkými městy :-). Podotýkám, že jsme najeli okolo 5 tisíc kilometrů (prakticky celá země s výjimkou samotného jihu) a chování bylo všude zhruba stejné.

Hřích Třetí: Zona Traffico Limitato

Přežili jsme nudu na Stelviu i život ohrožující provoz na dálnicích a dostáváme se do prvních měst. Každé trochu větší a trochu historické město v Itálii (což je vlastně jakékoliv město na průměrně vypadajícím itineráři výletu do Itálie) má nějakým způsobem limitován vjezd ne-rezidentních aut do historického centra. To je nápad naprosto chvályhodný, vezmete-li v potaz rozměry tamních uliček a nutnou ochranu pěších a světového historického dědictví – nemám s tím problém. Problémy začínají v praxi – neexistuje jedna jediná ZTL v daném městě, každá čtvrť je může mít parametry nastaveny jinak. Někdy se vjezd omezuje pouze náklaďákům, někdy turistickým autobusům a někdy úplně všem, tedy i nebohým českým turistům snažícím se v tom bordelu značek a piktogramů bez přípravy (mea culpa!) orientovat. No a i když si cestu městskou džunglí naplánujete tak, abyste se dostali co nejblíže historickému centru bez vjezdu do ZTL, stejně se může najít řidič, který vás vytlačí (viz Hřích č. 5) do nějaké odbočky, kam nechcete a pak už se jen stresujete, zda jste se zastavili před ZTL kamerami včas či nikoliv. A motivace vyhnout se kamerám je vysoká – pokuty se (údajně) pohybují mezi 100 a 300 EUR (a sčítají se).

 

Hřích Čtvrtý: Rychlost

Nikdy by mě nenapadlo, že si budu stěžovat, že někdo nedodržuje rychlostní limity. Sám rád vnímám rychlostní limity jako takové doporučení minimální rychlosti na silnici a raději se orientuji dle schopností svých a svého vozu – započítávajíc v to okolnosti samozřejmě. Ostatně asi většina čtenářstva zde se ráda sveze svižněji i nad rámec toho, co povoluje zákon. To, co se ale děje na Apeninách už na mě bylo příliš. A vlastně – ať si každý jezdí podle sebe, nemám problém s egem a nevadí mi, když mě někdo předjede (zvlášť když vezu plnou osádku včetně psisek), ale když jedu výrazně více, než mi dovoluje limit a auto za mnou na mě nervózně bliká a troubí – to mě vždy spolehlivě uvede do varu. 

 

Hřích Pátý: Když asertivita přechází v agresi aneb Silnější pes … jede

 

Plynuje přecházíme k dalšímu bodu, sonda do hloubi duše italského řidiče se noří o něco hlouběji. Zatímco v mezilidských kontaktech a komunikaci dostávají Italové pozitivním stereotypům (domluvíte se kdykoliv, kdekoliv, jakkoliv a všechny strany jsou u toho pozitivně naladěné), za volantem se mění v Pana Hyda. Lepí se, problikávají, troubí – to vše v situacích, které jsou neuchopitelné pro řidiče ze Střední Evropy. Dát někomu přednost? Proč? Ten na hlavní přece zastaví. Vše je to o tom, mít neuvěřitelně ostré lokty – však znáte to pořekadlo o psech. No a stejně jako v té přírodě – pokud se takto chovají všichni, musíte taky, jinak se nikdy nikam nedostanete :-). A tím se dostáváme k dalšímu bodu.

Hřích Šestý: Když vám to přestane být jedno

Zhruba po jednom týdnu nám došlo, že nemá cenu se rozčilovat. Nervy máme jen jedny a aut trochu víc, takže jsme udělali moudré rozhodnutí se na italský matrix částečně napojit a absorbovat některá pravidla. Vlastně jediné, co jsme tvrdohlavě odmítali přijmout, je nepoužívání blinkru (taková naše malá rebelie). 

Hřích Sedmý: Ono to funguje

Jasně, můžeme být zavření ve své malosti a být přesvědčení, že naše středoevropská pravidla pro chování na silnici jsou ta nejlepší, ale stojí za zmínku říct, že jsme na dálnicích a rychlostkách viděli mnohem méně nehod než v tuzemsku. Pohled do statistik říká, že Itálie má mírně nadprůměrnou smrtelnost a nehodovost oproti průměru EU, ale není to nic strašlivého.

Rozhřešení

Nechápejte mě špatně, všechny body sepsané výše jsou jen takové hořekování a papír snese všechno :-). Itálie je naprosto úžasná země a výlet nad rámec klasických turistických destinací doporučuji naprosto všem, kdo mají rádi příjemné lidi, úžasnou architekturu, vynikající víno, středomořskou atmosféru a vynikající víno (je tak dobré, že jsem ho raději uvedl dvakrát).

A co vy? Máte nějakou zemi, kde vám řízení otevřelo oči? Kde se vám řídilo nejhůř? (Disclaimer: Pro mě to nebyla Itálie, ale Makedonie v těsném závěsu za JAR).  

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
15. listopadu 2021, 19:32
0

Pod něco bych se podepsal. Stelivo je spíše o tom tam být, v těch horách, blízkosti ledovce. Ostatní docela sedí. Změť značek obecně, a všude upozornění na elektronickou kontrolou nad provozem. Fakt čekám co přijde do schránky. Draho, pro auta draho. Dálnice šílené poplatky. Benzín přetížený daněmi. A bacha na stojany se servisem, pokud si nechceš připlatit. Silnice docela rozbité.
Jinak myslím, že docela ještě divočejší je Albánie a černá hora, hlavně u moře.
A koukám další se Z4, tak jsem zvědav i na něco o ní.

reagovat
Ca
Cardan
15. listopadu 2021, 19:39
0

Ano, změť značek jsem zapomněl zmínit a myslím, že je to jeden z důvodů, proč se limity nedodržují. Není výjimkou, že na několika set metrech je bezdůvodné zpomalování a zrychlování. Dálnice - radši ani nepočítám, kolik jsme na mýtu zaplatili. Servito vs. Self na benzinkach - naštěstí tohle jsem znal z předchozích výletů ????. Ano, s tím Stelviem souhlasím, ta příroda je tam dechberoucí.

Ca
Cardan
15. listopadu 2021, 19:39
0

Aha, nesmí se dávat emoji, mění to na otazníky.

ne
nezve
15. listopadu 2021, 22:23
0

Poslední dobou sice moc do Italie nejezdím, když tak do Dolomitů a to není žádná italie protože je to Jižní Tyrolsko. Ale nikdy jsem neměl v Italii problém. Značky se nesmí brát tak vážně a zvlášť ne vodorovné značení. A když dá řidič jasně najevo, co chce udělat, tak ho ostatní pustí. Svým způsobem jezdí ohleduplně. Zvlášť na Sicilii. Tam je jen větší spotřeba zrcátek.

Pólin
16. listopadu 2021, 06:53
1

Jak jsem byl v Itálii na motorce, tak mi dálniční poplatky vycházely na stejné sumy, jako projetý benzín... tedy motorka, jakoby najednou žrala 10l :D jinak mám s itálií a řízením tam jen ty nejlepší zkušenosti...přijde mi, že jak se člověk nastaví na to, že hlavním cílem všech, je, se relativně bezpečně a hlavně rychle dostat do cíle cesty, tak je to v pohodě. Kde jinde se Vám stane, že Vám policajt ukazuje, ať kolonu aut předjedete na motorce po chodníku...:D

Jimi
16. listopadu 2021, 07:14
0

S tím vínem souhlasím. Mám jiné zkušenosti s Itálii. Asfalt na dálnicích je jemný a opravdu tichý oproti např. Rakousku, taky žádné rychlostní omezení v tunelech. To nedodržování rychlosti mě vůbec nepřekvapilo, naopak, celkem potěšilo. Využívám jiné průsmyky, bez nejmenších problémů. Specifika tam sice nějaké jsou, ale s kvalitou silnic jsem neměl problémy. Projeto s E36 a E38.

reagovat
beastar
16. listopadu 2021, 08:09
1

Jsou určitě o dost horší země v rámci EU. Dálnice jsou drahé, ale zase jsou a fungují. Francie je dražší. Změť značek bývá zejména v ČR také obvyklá hra. Takové Rumunsko zase místy značky vůbec nemá a je třeba si domyslet, co tam asi bude.

Pravda je že sem tam je to divočejší hlavně ve městech. Na venkově se jezdí parádně a hlavně svižně. Nejhorší, za co jsem dostal pokutu, byli pásy a otáčení v křižovatce se semaforem.

Jezdím tam většinou tak jednou za měsíc. Hlavně sever tedy. Čím více na jih tím blíže Rumunsku a Albánii:))

reagovat
Ch
Chochin
16. listopadu 2021, 08:17
2

Ono je to take nepisane pravidlo, ze najlepsie je splynut s okolitou premavkou aby sa vam v danej krajine jazdilo tak nejak v ramci moznosti bezpecne a byt nenapadny :-D
S tou asertivitou som si nieco podobne vsimol pri jazdeni v Brazilii, konkretne v okoli Sao Paulo a Rio, kde vas hocikedy prekvapi niekto z vedlajsej cest, ukaze vam palec hore a vy ho chtiac nechtiac pustite pred seba.. doteraz som ale uplne nezistil ci ten palec hore bolo ako podakovanie a uznanie alebo to tam maju ako nejake hanlive gesto :-)
A na tiez mi tam bolo dorazne odporucane, aby som v nocnych hodinach nezastavoval na cervenu v mestach, vraj je velka sanca ze ma prepadnu alebo zastelia.. tak som si uzival beztrestne prejazdy krizovatiek na cervenu a asi to fungovalo, kedze som prezil :-D

reagovat
beastar
16. listopadu 2021, 11:43
0

:D S tím palcem si mě pobavil... Tak snad i tam je to jako dík, ok, nebo ne?

Ch
Chochin
16. listopadu 2021, 11:56
1

Myslim ze ano... pouzivali to tam skoro vsetci.. proste vystrcia ruku z auta, daju palec hore a s usmevom ta obmedzia, ale beru to tam tak nejak v pohode :-D aspon taky prvy dojem to na mna urobilo

krab
16. listopadu 2021, 09:30
2

Itálie bych řekl, že je taky úplně super. Mě se tam vždycky jezdilo hezky. Jen jednou se stalo, že nám ve Veroně odřel kdosi vyparkovávající bok zadního nárazníku a nenechal vzkaz.. oni tam tyhle věci moc neřeší, mají všichni běžný auta dost orvaný a asi jim to nevadí. Na motorce jsem si třeba užil Jižní Tyrolsko úplně nejlíp. Motorkáře mají rádi, nikdo neřeší, že si dáš motorku před zmrzlinovej stánek prakticky na chodník, všechno cajk. Auta motorkářům dělají aktivně místo tam kde můžou, trošku ti uhnou abys snáz předjel. To bohužel u nás nevidíš nebo jen málokdy. Tam se na to dá prakticky spolehnout. A není to ani tím, že jsem tam byl na italský motorce.

Kde bych se bál řídit je Asie, Taiwan, Čína ... hustota provozu ve městech, změť pruhů, kde kličkují na skůtrech mezi autama + třeba situace kdy na křižovatce čtyřproudový magistrály s jinou padne červená, nakupí se skůtry před semafor, v hloučku jich je tam třeba klidně sto (nepřeháním) a pak jak padne zelená tak se rozjedou jak při startu do závodu moto GP , loket na loket, ale prakticky jsem viděl jen párkrát někoho upadnout... Myslím si, že právě "cizák" by na tom skůtru v těchle situacích znejistil a způsobil akorát tak řetezovku, kdy popadáme všichni. Jsou tam na tu jízdu centimetry od sebe zvyklý, klidně i v dešti

reagovat
Pólin
16. listopadu 2021, 11:31
1

tu rozkošnou ohleduplnost vůči motorkářům mi vysvětlovala jedna italka: prý ona sedí v klimatizovaném autě a já se pařím v hadrech na motorce, tak proč by mě nepustila...zvláště, když ji to nezdrží ani trochu... normální lidský přístup. Krása...

Ca
Cardan
17. listopadu 2021, 11:14
0

S tím parkováním jsem byl v Itálii docela v klidu. Musím říct, že z toho, co jsem viděl, mají Italové neskutečný feel na auto okolo sebe a někdy se vejdou s autem tam, kam bych si netroufal ani pěšky, mít o pár kilo víc :D. Skoro všechny garáže mají fakt poddimenzovaná místa (i když na Pandu dobrý) a naštěstí jsme vždy vyvázli bez škrábance. Třeba Mallorca v tomhle byla víc hardcore ... všechny auta naprosto obouchaný (ale zase car-rent s full insurance, takže člověka to moc nestresuje).

David Střítežský
16. listopadu 2021, 10:54
0

1 - mám velmi podobný názor na Červenohorské sedlo (a to jsem motorkář)
2 - na jihu se blinkry asi nenosí obecně, na Mallorce totéž (a to jsem řidič BMW)
Itálie mě autem teda fakt nebavila, ale byl jsem tam jen na skok (200km?) ze Slovinska, nicméně můj dobrý kamarád se po dovolené u Lago di Garda najednou doslova rozplýval nad brněnským provozem
jo a Rumunsko ... tam se mi jezdilo krásně (na moto), všichni tam mají tak nějak správnou hladinu "mámvpičismu"

reagovat
beastar
16. listopadu 2021, 11:50
1

To Rumunsko mám teda trochu jinou zkušenost. Je to ale velká země takže může být různé. V autě, ráno, Bucuresti velmi špatná zkušenost. Ze čtyř pruhů, osm. Blinkr nezná nikdo. Všichni jedou až kam se vejdou. Čáry jsou opravdu jen jako módní doplněk. Stop je značka co doporučuje možná přibrzdit. Jen tam se mi stalo že jedu po hlavní silnici a zhora z kopce náklaďák. Má tam stopku a huu troubí a jede křižovatkou dál první. Jediný co mě tam fakt bavilo bylo, že snad nikde nikdo neřešil nějakou rychlost, nebo pásy a podobně. Takový ty běžný buzerace u nás sem tam neviděl. U nás myslím celý region nejen ČR.

Fakt je ten že na motorce mimo velký města to může být dost jiný. A hlavně stále trochu svoboda.

krab
16. listopadu 2021, 13:46
1

Jinak k těm průsmykům, skutečně mě baví taky spíš členitý okresky, kde se střídá různej typ zatáček a trasa vede nahoru i dolů a relativně rychle se to střídá. Jízda rovně, šikana, rovně, další šikana, to je hezká vložka v nějaký pasáži, ale po takovým čtvrtým podobným vracáku už mě to taky nebaví a rád bych aby se charakter trasy změnil. Když bych uvedl příklad toho co mě třeba řidičsky baví, tak bych třeba mohl vypíchnout úsek: silnice 235, začátek mostek přes potok před Drahoňovým újezdem , pak pokračuje za Mlečicemi po s. 233 na Zvíkovec a odtud do Chříče po s. 201. Tohle je třeba úsek na dobrým, jen přechodně malinko horším asfaltu, kde najdeš během cca 25 km úplně všechno. Vracáky do kopce, z kopce, různý typ vlásenek, horizonty, různý sklon vozovky, prostě tohle když by byla uzavřená trať bude hodně těžký úsek, ale strašně zábavnej. Běžně člověk musí vypustit obce, držet se vpravo, nekatovat zatáčky, jet s ohledem na provoz, to je jasný. Ale jet Stelvio a myslet si, že si tu jízdu užiju je taky imho blbost, to je spíš o tom se tam podívat, udělat si fotku. Já tam byl na motorce a jsem za to moc rád, že jsem si to projel, ale "trénovat" autem bych tam teda fakt nejezdil, i kdybych bydlel v Bormiu :-D

David Střítežský
16. listopadu 2021, 13:49
0

To jo, my byli "v divočině" u fagaraše a spíš jsme vyhlíželi medvědy :D
Místo roadsterů, tam mají jako víkendovku kamion a, že ti občas na dvojité plné vypálí Dáčka do protisměru, protože silnice je široká a zrovna se tam vlezete všichni vedle sebe je ... kolorit. Když v obci míjíš fízly, tak na tebe bliknou majákem, jakože vztyčenej ukazovák (nebo nvm co to má znamenat) ale jedou dál a neměří ani nestaví. Celkově mi to ale bylo dost příjemný, uznávám že to nemusí sednout každýmu. U nás kdybys to soudil dle dopravy v hlavním městě, tak bys byl taky nasranej - ale to bude asi všude dost podobný.

Frankie
16. listopadu 2021, 22:41
0

Musím říct, že to splynutí s davem, jezdit jak ostatní je fakt potřeba. V Albánii mi to trvalo 3 dny, ale pak člověk fakt jezdil hodně na drzo. Ale líbí se mi na tom jihu, jak jsou všichni ve střehu, rychlé reakce na danou situaci.
A nejvíc se mi líbí, že nikdo nespí na semaforech, jak u nás. Červená, hezká, oranžová, hm, zkoukneme ji. Já zelená, co teď, kde je spojka? A saltr páka, a co dál, kde je jednička, hm, už se jen rozjet. To na jihu je jiný fikot. Tam jak nejdeš hned, nejsi bystrý, tak tě vytroubi. Jak zdrzujes a nejdeš, tak marné.

martin_100
19. listopadu 2021, 15:20
0

Jo Krabe to mam v podstatě za barákem. Mam to nakežděný a mam to rád. Svyho času se tam hezdily rallye. Neni se co divit.

liška
16. listopadu 2021, 12:37
0

Kdekoliv jsem byl, mělo to svoje specifika, většinou teda jsou všude o dost urvanější ze řetězu než u nás (snad krom jůes), kde vidím ostatní nejčastěji překračovat rychlost a možná občas parkovat na zmrda s blikačkama. Jinak je potřeba se řídit pravidlem adapt or die, pak se dá přežít i ta asie jak autem, tak na skútru. Balkán je taky specifickej a mám ho moc rád, člověk tam fakt může čekat úplně cokoliv, např. projíždění kruháčů naopak :D

reagovat
tomyks
16. listopadu 2021, 13:47
0

Asi jsem schopen se vším souhlasit. Stelvio bylo fajn, ale že bych to musel zažít znovu, to asi ne. Asi úplně nejlíp se mi jezdilo v Holandsku. Tam mi přišlo, že všichni tak nějak dodržují všechno a silnice měli v perfektním stavu.
Na jihu je to asi všude dost podobné a zásadní je včasná adaptace a používání klaksonu. Není taky od věci vyhledat si nějaké zvláštnosti provozu v dané zemi předem.

reagovat
Ca
Cardan
17. listopadu 2021, 11:10
0

S tou přípravou souhlasím a dělám to vždy, když vyrážím do nějaké země mimo civilizaci. Asi to budu muset ale praktikovat opravdu vždy, bez výjimky :D

BigBen
16. listopadu 2021, 17:06
0

Mě se v Itálii jezdilo vždycky úplně v pohodě. Rozhodně líp než v Rakousku ta jejich 110-tka na dálnicích mě točí. Jediný co mě na Itáli vadí je drahej benzín a poplatky na dálnicích. Nejvíc mě baví jejich rezavý svodidla, proč by to Ital natíral, když rez je vlastně konzervace :-)

reagovat
ro
rock
16. listopadu 2021, 20:44
0

Itálii miluji. Na kole. Nikdy nikde jsem nezažil tolik pozitivních emocí, jak v Itálii. Na Stelviu (ale i jinde) mně každej druhej řidič ukazoval palec nahoru (palec, ne prostředník). Když jsem nedajbože v nepřehledné pasáži zdržoval, v poklidu počkal, až najdu nějaký místo, kde se mu odklidím stranou. Totéž pěšáci na horských stezkách, hlavně cestou nahoru - uvolnili cestu, odpověděli na pozdrav a poděkování, povzbudili. Miluji Itálii.

reagovat
RTjohny
16. listopadu 2021, 23:36
0

Jsem si vzpomel na svuj prvni vylet do Italie autem :-D Cerstve po skole, v te dobe uz 20 letym Coltem... A ze jsem si z nej taky udelal zapisky a jednu cast jsem venoval specialne chovani v doprave :-D Dovolil jsem si to dohledat v historii (uff, 2016 - to to leti! a taky koukam, ze FB Notes uz nejsou co byvaly. Resp uz nejsou, ale stejne jsem to nasel):

============= DOPRAVNE TIPY & TRIKY PO TALIANSKU (aneb, tyka sa casti juzne od Alp, podane s miernou nadsazkou :-) =============

Smerovky - na dialnici Taliani zasadne nepouzivaju. V meste to uz je potom o nieco lepsie. Ak ale vidite Taliana, ktory nema zapnutu smerovku, znamena to, ze moze zmenit smer lubovolne. Ak nahodou ma niektoru zapnutu smerovku, nenechajte sa zmiast. Takisto moze zmenit smer lubovolne. Taliani jednoducho nemaju radi obmedzenia... ;-)
Majte sebou mince - Na jazdenie po Taliansku nutne potrebujete mince. Vsade su automaty na parkovanie, ktore akceptuju len mince.
Dialnica - asi kazdy vie, ze sa plati od kilometra. A ta je tu draha (od rakuskych hranic po Anconu skoro 40 eur).
Ceny benzinu - klasicky mimo dialnicu lacnejsie. Ked bolo za 1.4 eura na liter, tak som bol happy.
Povoleny limit alkoholu v krvi za volantom - 0.5 promile :-)
Najrychlejsie auto je starsi model Ford Fiesta.

Dopravne znacenia:
STOP - znamena sliapnut na plyn, inak riskujete, ze budete musiet niekoho pustat.
Daj prednost v jazde - vyznam tejto znacky mi nejak unikol. Obecne su skoro vsade STOPky.
30ka mimo obce - znamena 90
40ka mimo obce - znamena 100
50ka mimo obce - znamena 100
70ka mimo obce - znamena 110
Rychlost v obci je zavisla dopravnej situacii, v zasade limitovana skor potrebou brzdit kvoli pudu sebazachovy.
Plna ciara - znamena, ze sa obiehane auto moze uhnut viac ku krajnici
Dvojita ciara uprostred - Taliani (ako jedini?) prisli na to, ze dve ciary uprostred vlastne vyznacuju samostatny pruh. Chvilami v jednom smere, inokedy v druhom. Najcastejsie vozidlo v tomto pruhu je starsi model Ford Fiesta.
Upozornenie na radar - miestami som po tejto znacke objavil historicke skvosty v podobe radarov. Vo vacsine pripadov ale nie. Navyse, spomalenie premavky som nepozoroval... Je preto otazne, ci este nahodou domov nepride nejaka medzinarodna zasielka o:-)

reagovat
RTjohny
16. listopadu 2021, 23:42
0

A taky jsem tam objevil jeden ze svych nejoblibenejsich useku silnice: https://goo.gl/maps/UtYfPm8Aa9K2
Krasny asfalt, ruzne zatacky, stoupani a klesani, nadherne vyhledy a vune (jo, projel jsem si to pozdeji i bez strechy)

Ca
Cardan
17. listopadu 2021, 11:08
1

Jo, tam jsme taky byli, souhlasím :-). Jinak se zápiskama se ztotožňuju, jen těch Fiest ubylo a nejrychlejší auta tam jsou Pandy :D.

JohnyLBC
22. listopadu 2021, 13:41
0

Itálii mám já osobně na ježdění rád úplně nejvíc...
Italové jsou zvyklí na rychlá auta a svižnější svezení, cyklisté nadávají všude úplně stejně takže to je beze změny a stačí dodržovat rychlost v obcích a je to v klidu. Navíc se mi jejich hory líbí nejvíc a silnice taky :)
Rakousko je fajn, ale radary na průsmyku tam potkáváme, nebo už se zaměřují na hluk motorek... policie taky není nejpříjemnější.
Švýcarsko je nádherná krajina, krásné průsmyky, ale tam se člověk opravdu musí hlídat s rychlostí, hlučností atd...
Proto říkám, Itálii mám fakt nejradši. Co mi ale extrémně vadí je jejich drahý benzín, špatná sehnatelnost N98/100 v horách a samoobslužné benzinky které jsou v italštině, a ještě jsou fakt drahé :)

Zde se můžete mrknout na ochutnávku z letošního Švýcarska.


Pokud by se k nám někdo rád přidal, mrkněte na web, FB a INSTA www.bestroads.cz

reagovat
PachezZ
24. listopadu 2021, 01:39
0

mě teda vadily jen ty ZTL :D jinak sem se adaptoval hned :D Ale byl sem nejjižněji v Piombinu no... Nicméně ono takový řecko je taky dost "jižní" na řízení a i tam se mi jezdilo fajn :))

reagovat