načítám data...

5 důvodů, proč jsou flotilové emise CO2 jen další sprostou daní a přírodě nijak nepomůžou

28. ledna 2020, 10:52 26 komentářů Vavris

Když o věcech rozhodují lidé od stolu a odtržení od reality, zpravidla to nedopadá dobře.

zobrazit celou galeriiVavris Vavrisovic: 5 důvodů, proč jsou flotilové emise CO2 jen další sprostou daní a přírodě nijak nepomůžou

Nářky, jak kdysi bylo lépe, a jak to v současné době stojí za prd, jsem se za svůj život naučil ignorovat. Ve většině případů totiž spíše vypovídaly o finanční situaci a přehnaném sentimentu stěžovatele, než o reálném stavu světa. V souvislosti s automobily jsem však ke konci loňského roku sám zahořkl.

Když evropský parlament odsouhlasil návrh evropské komise o flotilových emisích CO2, podvědomě jsem tušil, že to bude znamenat veliký otřes v mé oblíbené oblasti průmyslu. Po podrobnějším seznámení se se specifiky onoho nařízení mne však zahltila skepse a obávám se, že následujících nejméně 10 let, než elektromobily zlidoví a zlevní, a jejich prodeje otevřou prostor pro vyplňování okrajových částí trhu , nás nečekají zrovna světlé zítřky.

Mám tendenci naříkat na to, jak mi snaha o zelenější přepravu bere hračky (jak už před časem naznačil ve svém článku Lukáš – nové limity jsou pohromou pro dostupná zajímavá/zábavná auta a většina z nich buď znatelně zdraží, nebo rovnou zmizí, stejně jako bude významně zasažen segment levných vozů), tak už to ale občas bývá a tento způsob vyznění článku by nebyl nic než sobecká demagogie. To, na co bych rád ukázal prstem, proto bude prachbídná účinnost onoho legislativního výtvoru. O ekologickém přínosu flotilových emisí lze vysoce pochybovat a nemohu se ubránit dojmu, že celá tahle opičárna je pouze nástrojem, jak z kapes lidí vytáhnout další peníze. A tady je 5 důvodů, proč si to myslím.

Důvod první – znevýhodňuje ta opravdu ekologická auta.

Malá a lehká krabička s malým benzínovým motorem je dle mého subjektivního názoru jedním z nejekologičtějších způsobů individuální automobilové přepravy. Nároky na energetické a přírodní zdroje jsou v rámci vývoje a výroby zřejmě nejnižší ze všech kategorií vozů. Reálná spotřeba a potažmo emise (nejen CO2) malých benzínových aut jsou nízké, naopak jejich životnost bývá díky jednoduché konstrukci vysoká. Servis a údržba jsou z podstaty levné a tedy opět šetrné ke zdrojům. A právě tento segment se kvůli požadavkům na flotilové emise CO2 stane z nemalé části neprodejný, protože na něj kvůli nízké hmotnosti nesmyslně dopadnou likvidační emisní pokuty dle přepočtu, o kterém jste si mohli přečíst ve článku od Lukáše.
Jinými slovy nám EU říká, že středně velký dieselový crossover je vzhledem k udělené emisní pokutě v průměru ekologičtější, než Fiat Panda nebo VW Up. Což musí pobouřit každého, kdo má všech 5 pistolníků pohromadě.

Důvod druhý – nastavuje falešná kritéria

Co je elektrické, je čisté. Toto se nám snaží evropští představitelé namluvit již několik let a má to logiku – jde o součást motivace k přechodu na elektrický pohon a budování příslušné infrastruktury. Elektřina se ale samozřejmě nebere jen tak sama od sebe a reálné hodnoty CO2 z evropského energetického mixu nevykazují žádnou uhlíkovou nulu, jak by snad šlo vyvozovat z nuly, která bude svítit u emisní stopy každého prodaného elektromobilu.

Elektromobily (včetně výroby) dle dostupných dat skutečně za svůj životní cyklus vyprodukují méně CO2 než automobily na konvenční spalovací pohon a nemusíme teď řešit, zda o zanedbatelný kousek nebo o polovinu – není asi v silách nikoho z nás podrobovat všemožné studie kritickému zkoumání. Důležité je, že reálně bude ekologický přínos elektromobilů i hybridů (těm zase hraje do karet posuzování emisí CO2 dle nerealistické metody NEDC, zcela odtržené od  skutečných hodnot spotřeby) mnohem menší, než se nám směrnice snaží namluvit. Automobilový svět totiž reálně není černobílý.  Opravdu jej nelze paušalizovat na květinkové čisté elektromobily a hybridy zachraňující planetu a proti nim stojící zlá spalovací monstra. Z čeho a jak se vyrábí baterie, jistě všichni víme…  

Důvod třetí – nemá žádný dopad na reálný objem dopravy

Otázka pro chytré děti. Je pro planetu šetrnější BMW M2, se kterým jeho majitel za rok ujede 5000 kilometrů nebo Toyota Prius, která ročně najezdí 50 tisíc? Flotilové emise řeší následek, nikoli příčinu. Každý den se nejen v rámci EU, ale po celém světě, uskuteční obrovské množství zbytečných jízd. Důvody jsou nejrůznější a také velice komplexní. Od rozdělení bohatství ve světě, přes principy ekonomického růstu, po hypertrofované normy a legislativu západní kultury, které společně ve výsledku produkují obrovské množství nesmyslných jízd a stále rostoucí objem dopravy. Jistě, i zmírnění následků bude mít jakýsi pozitivní dopad na emise a stanovit limity na CO2 je neporovnatelně snazší a proveditelnější řešení, než se pokoušet rozmotat gordický uzel výše zmíněných příčin. Avšak ve výsledku mohou stále se nafukující příčiny tyto dílčí úspěchy hravě překonat.

Důvod čtvrtý – má potenciál způsobit neekologické chování

Elektromobilita stojí na počátku svého rozvoje a plug-in hybridní varianty svých vozů má v portfoliu jen část automobilek. Jinými slovy, trh v mnoha případech nenabízí alternativu ke klasickým autům se spalovacím motorem. Tento stav se jistě začne rychle měnit, nic to však nezmění na faktu, že elektromobilita je nyní nákladnou záležitostí pro bohaté. Lidový elektrický vůz neexistuje a ještě nějakou dobu potrvá, než nějaký vznikne. Nehledě na stav infrastruktury, která je vyloženě v plenkách. Tohle prostě není jako u vysavačů, kdy se po omezení hodnoty příkonu na trhu jednoduše začaly objevovat efektivnější modely za podobné ceny. Z hlediska zvyšování efektivity už se spalovací mtoor do značné míry vyčerpal a vývoj baterií ještě nepokročil tak, jak bychom si přáli. Pro nemalé procento kupců zkrátka trh nebude umět nabídnout adekvátní produkt za adekvátní cenu – to proto, že v mnoha případech onen adekvátní produkt bude spadat do důvodu č.1 tohoto článku a zasáhne jej neadekvátní emisní pokuta. Lze se domnívat, že takový kupec rozhodně nebude motivován pro nákup nového čistého auta, ale raději bude užívat starší a méně ekologické…  I když, není právě toto chování tou pravou ekologií?

Důvod pátý – vynakládá neúměrné prostředky na pochybné výsledky

Hned v úvodu tohoto odstavce bych vás rád odkázal na výborný článek od Jirky Červenky, který hrubě vyčíslil ekologický přínos nástupu elektromobilismu pro celosvětový boj se zlým oxidem uhličitým na 0,04%. Slovy čtyři setiny procenta.

Jenže co výstavba páteřní infrastruktury? Posílení energetických uzlů a vedení, miliony dobíjecích stanic a parkovacích kapacit v jejich okolí? To jsou všechno věci, jejichž realizace bude chrlit do atmosféry megatuny CO2. Pak se nabízí ekologické dopady. Dnešní mantrou je oteplování a CO2, jenže těžba a zpracování Lithia a jiných toxických látek nutných pro výrobu akumulátorů není pro matičku Zemi zrovna vhodnou pleťovou maskou. A v neposlední řadě zde máme dopady ekonomické. Již nějakou dobu se mluví o tom, že automotive sektor kvůli emisím zažije horší časy a bude mít potenciál vtáhnout celý region do recese. Nakolik se tyto scénáře stanou reálnými si se svými makroekonomickými neznalostmi netroufám předpovídat. Pokud však k nějakému ochlazení dojde, bdue to v konečném důsledku zase stát zdroje a přirodu, protože ekonomické intervence se samy ze vzduchu nezhmotní. To všechno kvůli čtyřem setinám procenta. Posrali jsme se?

Závěr je jediný. Všechny ekonomické dopady nakonec stejně zaplatí běžný občan zvýšením cen spotřebního života. Ať už to budou pokuty za CO2 nebo jakékoli jiné lobbingy pro méněuhlíkotvorné technologie všeho druhu. A to se vyplatí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

M P
28. ledna 2020, 12:04
-2

No jo, to je sice všechno hezký, a máš pravdu, ale...

Když teda chce motorista udělat něco pro matičku zemi a omezit svou uhlíkovou stopu, co udělá? Přestane žrát maso? Já jen, že se při debatách o emisích vždy vytáhne chov dobytka jako velký zdroj CO2... ale nikdo už neřekne co s tím, jen se to použije pro odvrácení pozornosti od aut.

reagovat
Jakub Pospíšil
28. ledna 2020, 12:13
5

Přestane kupovat nová auta.
Troufnu si říct, že výroba nového auta zatíží matičku zemi mnohem více, než upcycling starého.

M P
28. ledna 2020, 12:35
-2

No, to jo, ale to furt neřeší snížení emisí z provozu, což je naopak jediný, co třeba CAFE řeší :D

Kuře
28. ledna 2020, 12:36
1

Koupí si něco z těch mini autíček co zatěžují nejméně, jak Vavris tvrdí hned v prvním bodě.
Třeba bleděmodrou pětistovku:)
-
Komentář upraven 28. 1. 2020, 12:37:15
-
Komentář upraven 28. 1. 2020, 12:37:49

Vavris Vavrisovic
28. ledna 2020, 12:47
0

Jaký chov dobytka? Kde jsem to napsal? :D

M P
28. ledna 2020, 12:48
-3

No já jsem eko nejvíc, Miatu jsem prodal a koupil si kolo. Pravda, to asi z recyklovaného hliníku není, ale minimálně emise mám docela nízký.

M P
28. ledna 2020, 12:48
-2

Vavris: ty ne, ale většinou to v těchto debatách zazní :)

Kuře
28. ledna 2020, 13:55
1

Kolo?

https://www.autickar.cz/clanek/chcete-jezdit-po-brne-autem-smula-vsechno-rozkopali/

Předposlední odstavec poslední věta:)))

Neber to zle, jen jako malé rýpnutí:)
Časy a názory se mění...:)

M P
28. ledna 2020, 13:59
0

V pořádku, to je trefný komentář :D někde jsem možná napsal i horší věci o kolech a cyklistech. Ale časy a názory se mění, jsem rád, že to někdo bere tak. Jezdíval jsem i dřív, a mám to jako volnočasovou aktivitu, na dojíždění do práce ne :)

Kuře
28. ledna 2020, 14:11
0

Jako takhle, mám v práci kolegu co na kole jezdí do práce celoročně bez ohledu na počasí, do metra jde jen když je na silnici buď led, nebo fakt hnusná ujezdená křečka, což je pár dnů do roka.
Upřímně, velký respekt před ním, a ikdyz si z něho občas stahuji kvůli kolu tak to nikdy nemyslím zle, ale sám si to fakt nedovedu představit...

beastar
28. ledna 2020, 18:08
11

Jděte s emisema už všichni do prdele.

reagovat
Ronoath
28. ledna 2020, 22:05
2

Kdyby tě tak někdo poslechl... Ideálně Greta & spol., ale obávám se, že z těch, kteří by to měli slyšet, tu asi nikdo nechodí...

beastar
28. ledna 2020, 23:24
1

Vždyť je to jak u debilku na dvorku. Teď sem v tejdnu řešil případ jako že auto a poprvé sem musel koukat na to jaký to má emise. Aby to jakože vyhovělo firemní normě. A ta pravý že jedna firma v rámci boje proti oteplování planety bude provozovat jen ekologické vozy. Já to musel řešit u auta! Pašák se na mě koukl... Navodil vážnou atmošku... A to je hezké...poveste mi ale jaké to má emise... Wtf moment

krab
29. ledna 2020, 00:04
3

No jo no, vypadá to, že jak tu byla v devadesátkách velká éra stáčedel kilometrů, tak teď budete muset vymyslet šikovný stáčedlo na emise. A kolik byste tam pane potřeboval? Jen devadesát gramů? Bóďo pojď to tam natočit... Bóďa je můj automechanik :-D
A do papírů se to taky nějak propíše, jen ten inkoust strašně blbě schne...

krab
29. ledna 2020, 18:11
3

Hmm, tak jsem si spočítal, že já bych platil 398 Euro jenom za tu daň roční... Za další auto 46 euro, pak 188 a za poslední 84. To je 716 euro. Je to prostě další výpalný, přesně jak to popisuje Vavris. V celým tom ekošílenství není nic jinýho než pokus občana obrat o další peníze, tentokrát pod rouškou rádoby šlechetného cíle.

Přitom vypouštím emise ne podle toho co mi stojí v garáži a podle toho kolik najezdím. A hlavně vůbec, celý je to nesmysl. Je mi dlouhodobě smutno z lidí, kteří tomu podvodu dlouhodobě věří. Ale to už jsem tu zmiňoval víckrát...

No, snad takovou daň u nás ještě dlouho nezavedou. A do tý doby možná stihne bejt poršák regulérně veteránem...

GanGreen
30. ledna 2020, 11:53
1

Oni za chvíli zdanej i ty veterany a stejně budeš v prdeli jak Baťa s dřevakama... To co se děje kolem aut je prostě na atomovku do Bruselu.

krab
30. ledna 2020, 12:25
0

Jako bohužel ono je to nejen unie, ale běžně mezi lidma. Zrovna včera jsem si všimnul nějakého postu na facebooku, protože na to reagoval můj kamarád jeden , tak se mi to tam zobrazilo. A psal to nějaký ten Daniel Pitek, takový ten co si říká, že je ekologický sedlák a je občas vidět v nějakým rozhovoru.. zdánlivě člověk s docela i rozumným názorem. A napsal nějaký post o tom jaká je to hrůza, že mu tam za vesnicí projíždí jakýsi závod (ještě připsal ilegální) , přičemž to byl Winter trial 2020 a cosi tam připsal o tom jak by na tu silničku kamsi za horizont nejradši postavil traktor.. Prostě vypatlanec a agresivní k tomu. Bohužel to asi nemyslel z legrace, protože pak tam odepisoval pár lidem co mu to komentovali ve smyslu, že se plete, že jde o velmi slušnou inteligentně vedenou akci.

Lidi jsou fakt prostě netolerantní, nevím ani kde se to bere, a ti ekologové, no škoda slov...
Takže máš pravdu, že kdovíco bude s těma veteránama (jednou). Každopádně zatím si to užívám a starejma sporťákama jezdim při každý vhodný příležitosti abych si to užil.

Fa
Fandatik
29. ledna 2020, 01:43
0

Když teda na tom kole, tak to je nutný pořádný nutriční základ. Dnes hrozně módní avokádo, banány, atd. to asi nepěstuje Franta od vedle. Možná lepší si nechat Miatu a dát si jabko z blízkého sadu, než si nechat vozit nejen potraviny přes půl světa. A že těch potravin spotřebuje víc, je fakt.
Na druhou stranu bude zdravější, takže se kvůli pumpičkáři vyrobí méně léků v chemických fabrikách. Prostě demagogie.

Otázka je jediná, potřebujeme řešit emise z osobní motorové silniční přepravy regulací? Četl jsem rozhovor s někým od Toyoty, že oni nemusí nijak výrazně řešit aktuální emisní krizi, tento trend nastolili už před X lety. Ostatní by k tomu dospěli taky, trh chce ekonomická, úsporná auta. Tohle to možná uspíší o 5 let, ale zanechá mnoho škody. Regulace není řešením problému, je jeho součástí (upraven citát R.R.)

reagovat
Ha
Hansoff
29. ledna 2020, 06:27
1

Pokud by to někdo myslel s ekologií vážně, zaměřil by se na snížení spotřeby.
(Pokud si tuhle větu přečte politik, je výsledkem přesně to, o čem se píše v článku)

reagovat
ma
martinw
30. ledna 2020, 10:07
1

Pokud chceme lidi donutit aby šetřili musí se to brutálně zdanit. Boužel. Tohle je jen osobní přeprava, ale až zdraží přeprava zboží a materialů - nevyjdeme z úžasu. A taková CO2 daň na uhlí v pohodě odrovná polovinu lidí na vesnicích kteří prostě nebudou mít na to aby zateplili dům. Mírné zdražení aut je nepříjemné ale pořád to ještě není knock out, to budou až ceny elektřiny které pomalu ale jistě šplhají vzůru.

Ha
Hansoff
30. ledna 2020, 12:06
0

Ano, chovat se ekologicky (a neslevit z nároků na pohodlí) stojí peníze.

sp
spooon
31. ledna 2020, 17:09
0

A přitom stačí jen nepatrně slevit z pohodlí a ekologicky se můžu chovat za stejný a nebo i menší peníze.

martin_100
01. února 2020, 17:42
0

A jak prosím tě?