Letošní rok je úplně posledním rokem, co se kompaktní SUV Yeti vyskytne v nabídce tuzemské automobilky. Přímý nástupce si totiž název nenechá a místo toho se bude jmenovat Karoq. A teď by to asi chtělo vysvětlení, co takový „Karoq“ vlastně znamená…
Stejně jako dříve představený větší Kodiaq, pochází i název Karoq z malého ostrova náležícího Aljašce. Jen tentokrát Škoda nesáhla po názvu ostrova jako takovém, ale po jazykové vybavenosti jeho původních obyvatel – kmeni Alueťanů. Jelikož se jedná o kmen náležitě moderní, mají výraz pro „auto“ – „kaa’raq“ a samozřejmě také pro šíp, který se objevuje ve znaku automobilky – „ruq“. Dohromady tedy po patřičných úpravách „Karoq“.
Jestli je dobrý nápad využívat k tvorbě názvu českého auta jazyk kmene, o jehož existenci věděli v ČR ještě včera asi dva lidé, to ať si přebere každý sám. Na druhou stranu je to asi lepší vysvětlení než to původní, které mluvilo o Karoqu jako o malé vesnici v horách v Albánii. Vlastně víte co? Docela nás zajímá, co si o novém názvu myslíte, takže se prosím račte vyjádřit do komentářů.
A ano, odteď se patrně bude každé nové SUV od Škody jmenovat jednoslovně s „Q“ na konci.
Přestože je oficiální odhalení nového vozu naplánováno až na 18. květen, už nyní se Škodovka pochlubila takřka kompletními specifikacemi. Víme třeba, že oproti stávajícímu Yetimu je Karoq o 16 centimetrů delší, že jeho kufr pojme v základním uspořádání až 521 litrů zavazadel nebo že jako vůbec první Škodovka dostane ovládání gesty a digitální přístrojový štít.
Na frontě benzínových motorů se objeví nový tříválec 1.0 TSI o výkonu 115 koní a spolu s ním ještě novější čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 koní s vypínáním válců. V nabídce pochopitelně nechybí ani naftové agregáty 1.6 TDI a 2.0 TDI, přičemž ten nejsilnější z nich pohostí řidiče 190 koňmi výkonu. K němu dostanete automaticky i sedmistupňovou převodovku DSG a pohon všech kol s víceprvkovou zadní nápravou. U slabších motorů si za tyto speciality připlatíte.
Do prodeje vstupuje Karoq v průběhu druhého pololetí letošního roku.









Testeuros
28. 4. 2017, 15:38Budu zcela upřímný - po stránce designu mi Karol přijde v porovnání s Yetim jako krok zpátky. Zatímco Yeti bylo (nejen) po stránce designu (obzvláště původní provedení bez implantované Kabaňovské přídě) dost zajímavé auto na poměry škodovky, Karoq mi přijde jen jako další bezduché es-ú-vé.
Testeuros
28. 4. 2017, 15:39Ah...Karoq. Autokorekce na mobilu...ta pekelná věc.
Honza Hamster Křeček
28. 4. 2017, 15:44Trochu jsem doufal, že nám Škoda předloží nějaký hlubší smysl toho názvu, něco více spjatého s automobilkou. Tajně jsem si přál, aby to bylo: "Vůz jsme pojmenovali po místě, kam jsme odeslali génia, co vymyslel naše slavný otočný kroutítko na ovládání hlasitosti audia."
Polar Bear
28. 4. 2017, 16:50BOLeslavská Automobilka. No a Q na konci :P
Krocan
28. 4. 2017, 18:18Polar Bear, nejsou v tom sami. Faceliftovaný Polonez fplný byl též duchaplně pojmenován Caro, čili heski cygaňski Káro.
Woyta
28. 4. 2017, 21:40Koluje zvest, ze vsechna SUV budou s Q v nazvu podle Audi.
briza
29. 4. 2017, 15:12Vynálezce kroutítka bych nechal vynálezcem kroutítka. Samozřejmě ale jen v případě, že není 2 v 1, čili že vynalezl kroutítko a zároveň i jeho piktogram, který se otáčí spolu s kroutítkem. Pokud tomu tak je, TAK AŤ HOŘÍ V PEKLE!!!
MartinCoupe
2. 5. 2017, 23:08We svem severskem wagenu mam tocitko bez piktogramu, takze pohoda :-)
Rade520
28. 4. 2017, 18:07Zrovna jméno Yeti je dobře zapamatovatelné a každý ví o co jde.
Nevím proč pojmenovávat auta podle něčeho na Aljašce, raději měli šáhnou do historie a udělat třeba Tudora.
Adalin456
28. 4. 2017, 18:13Podle mě nebyl důvod název Yeti vůbec měnit. Yeti špatný jméno Škodovce neudělal, spíše naopak. Plus je to takový "osobitější" a příjemnější název, který něco doopravdy znamená. Né zrovna moc lidí bude vědět odkud název Koraq pochází. Koraq mi zní trochu křečovitě a jako nic neříkající název.
PepaSFI
28. 4. 2017, 19:26nástupce Městochodu bude Koala, místo Superbu Keporkak nebo Kraken. A ikdyž toho na tom maskáči moc vidět není, dá se tušit že to v reálu bude stejná škodovka jako všechny ostatní. Yeti se aspoň trošku vymykal, teda ten první. Ten novější, když přišel o ta přídavná světla, vypadá jak trošku zvýšená Octavia. Ale ono se to asi typickému zákazníkovi tak líbí. Auto stejné jako jsou všechna kolem, padesát odstínů šedi. Ty škodovky vlastně nejsou špatné. Ony jsou prostě střední proud pro středoproudého uživatele.
bitner
28. 4. 2017, 19:27Mozna by nebylo od veci zacit ty Skodarny zase jenom cislovat. Kdyz se rekne tisicovka, stovarna, stodvacka, tak je kazdy doma. Navic by to zahralo na tu dnes tak nostalgicky vnimanou pozdni normalizaci (jako ze mi pripada, ze nasi spoluobcane po nicem jinem netouzi). Priste zabalte skodovackym marketakum drogy do papiru potisteneho cisly.
BobAsh
28. 4. 2017, 20:00Tisícovku, stovku a stodvacku si lidi pamatují proto, že tady dlouhá léta nebylo nic jinýho, to by si jí zapamatoval každej. Teď máš aktuálně v nabídce víc modelů než Škoda vyrobila za celou dobu od 50. do 80. let :)
Navíc stesk po normalizaci funguje jen u nás.
A Škoda není dostatečně prestižní značka, aby u ní fungoval ten hlavní důvod, proč se používají číselný a písmenkový názvy. Když to tak má BMW, Mercedes, Audi, Lexus nebo Jaguar, tak je hlavním důvodem to, že chtějí, aby lidi neříkali "mám pětku", ale "mám BMW". Cílem je soustředit pozornost na značku a image odpíchnout od ní, aby jednotlivý modely byly vnímaný jen jako variace na totéž. Stejně jako nikdo neřeší, jakej model obleku od Bosse máš a pro většinu lidí není podstatný, jakou máš verzi iPhone apod., chtějí to tak s auty.
PepaSFI
29. 4. 2017, 19:41já to číselné značení nemám rád, tak nějak mi to splývá. Což potvrzuje to co píše Vojta, prostě vnímám značku, ne typ. A když ta značka není právě prestižní, to pak je totál. Existuje někdo kdo se opravdu vyzná v označení Peugeotů? Pro mě je to něco jako jízdní řád tokijského metra nebo číslo Pí na 625 desetinných míst.
bitner
29. 4. 2017, 20:04Me cisla naopak vyhovuji. Takovy 405 v uprave pro Pikes Peak mi v detstvi ucaroval uplne maximalne. 406 je potom posledni pekny Pezo. Z ciselneho oznaceni bramboraku se kdysi dal poznat objem motoru. To se mi libilo. Naopak treba takova Nissan Kase, u toho vubec nemam tuseni, co to ma znamenat. Prekvapive pekna a zapamatovatelna jmena maji u rencku, i kdyz i tam bych si dovedl predstavit 5. generaci R 19 GT...
krab
28. 4. 2017, 20:43Třeba by ty Škodárny mohli přejmenovat všechny....
Citgo = CHUDAQ
Fabia = MAKAQ
Octavia = SEDLAQ
SUPERB = HEJTMANQ
A dotoho ten Kodiaq s tímhle novým Kerouaqem :)
bitner
28. 4. 2017, 21:30Jeste se objevuje mutace Kardiaq - tak by se mohla jmenovat Octavia RS.
A Jack Kerouaq edition je uplne genialni - proste On the road
Safa
28. 4. 2017, 22:08Jo jo, a až se jednou vrátí ke cabriu, tak to pojmenujou Noroofaq... :o)
sumy
28. 4. 2017, 23:01Mame ocekavat rodinny model "PohrebaQ"?
Safa
28. 4. 2017, 23:03Ano, bude to reinkarnace Š1203. A samozřejmě přijdou i verze SanitaQ a HasicaQ.
BobAsh
29. 4. 2017, 15:49Škodu Kerouaq chci! Doufám, že bude mít lavice vpředu i vzadu, lůžkovou úpravu pro cestovatele a příznivce volné lásky bez střechy nad hlavou, zapalovač přizpůsobený jointům Sala Paradise a Deana Moriartyho. A všechny texty v infotainmentu musí být psané bez interpunkce. Uživatelský manuál pak bude dodáván ve formě dlouhého pásu papíru s jednolitým textem.
bitner
29. 4. 2017, 20:09Netrpelive cekam na model od Skody navrzeny specialne pro zeny pod oznacenim Kokodaq.
JayK91
29. 4. 2017, 14:45docela chapu že se novinka nejmenuje Yeti ... přeci jen krom (alespoň?) segmentu nemá Karoq s Yetim nic společneho ...
A očividně i tak bezducha značka jakou škoda bezesporu je, chápe že něco tak designově vytříbeného jako je Yeti, prostě nemuže pošpinit něčim tak unifikovaně krabicoidním a nudným jako je tato novinka ... a za to škodě patří palec hore ;-)
Customman
30. 4. 2017, 17:54Nevím proč, ale mě tam hrozně irituje to kvéé. Jako kdyby na konci nějaký písmenka upadly, neboco. Kdyby třeba K-rock, nebo K.rockgo (jakože haha na skály a rock)
Hospodský
1. 5. 2017, 09:31Název je ok. Je stejně debilní, jako auto samotné. Jen bych opravil nepřesnost z úvodního odstavce - nepíše se správně Yetti, ale Játy. viz. J. Cimrman, Dobití severního pólu.:-)
MartinCoupe
2. 5. 2017, 23:08A co takhle Skoda Kundaptaq ?
martin_100
5. 5. 2017, 00:01Q na konci? Jako Qeer komunita? Aha to by dávalo smysl ... prostě auta pro buzeranty :-)
Povedenej Yetti končí po jednom fejsliftu zako ochcávije a fóbie nás tu budou svou otravnou přítomností těšit do skonání světa.... Inu co chtít od automobilky se slepicí ve znaku která se znaží napodobit mateřskou značku VW.....