logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Yamaha ve světě aut: Když se motorkáři spojí s motoráři

Jedni vyvíjí motory do aut, druzí zas do motorek. Ale co když se spojí a zkusí se vytáhnout tím nelepším z obou světů?

Společnost Yamaha (japonsky ヤマハ株式会社) je obrovský nadnárodní koncern z Japonska. Domnívám se, že jde o jednu ze značek, kterou zná opravdu celý svět, a to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich je skutečnost, že značka vznikla již před téměř 140 lety, konkrétně v roce 1887, což je opravdu dlouhá doba. Druhým důvodem je pak neuvěřitelně široký sortiment, který Japonci dokážou vyrábět na špičkové úrovni. Díky tomu je jméno Yamaha známé nejen v jedné úzké skupině zákazníků, ale u různorodého publika po celém světě.

Čím tedy začneme? Nejvýznamnější je (pro někoho možná překvapivě, pro jiného zcela samozřejmě) výroba klavírů a pian. Yamaha totiž začínala právě jako výrobce těchto hudebních nástrojů a dosáhla takového úspěchu, že dnes vyrábí nejvíce klavírů na světě! Později k nim přidala i další nástroje, jako kytary, bicí nástroje, dechové nástroje, ale také syntezátory, elektronické nástroje, mixážní pulty a reproduktory – zkrátka vše, co souvisí s hudbou. Jenže koho to tady zajímá, že ano.

Zdroj: Yamaha

My jsme tady kvůli druhé části společnosti – té, která nás nepohání vpřed hudebně, ale fyzicky. Té, která vyrábí motorová vozidla a vše kolem nich. Počátky této části Yamahy sahají do období druhé světové války. Piána a klavíry tehdy moc „nefrčely“ a továrny byly na základě vládních příkazů přestavěny na výrobu palivových nádrží, křídel a vrtulí pro letadla. Po válce bylo nutné zemi obnovit, a výroba skútrů a malých motocyklů byla jedním z vhodných směrů. Vždyť z původních 10 tisíc prodaných motocyklů v roce 1950 se v Japonsku už o 4 roky později prodávalo více než 750 tisíc jednostopých vozidel ročně. Proto se i Yamaha rozhodla vstoupit do tohoto průmyslu, zužitkovat své zkušenosti s přesným obráběním a v roce 1955 uvedla model YA-1.

Hudební část firmy se poté přejmenovala na Yamaha Corporation, zatímco výrobu motorových vozidel (motorky, skútry, lodní motory, sněžné skútry a další) převzala Yamaha Motor Company. Obě společnosti si šly svou vlastní cestou – někdy trnitou, někdy úspěšnou, ale každá z nich to dotáhla na absolutní špičku ve svém oboru.

Zdroj: Yamaha

Dnes Yamaha ovládá lehce pod 10 % trhu s motorkami, což z ní činí třetího největšího výrobce na světě, a to už něco znamená. V jejím portfoliu najdeme vše od nejmenších skútrů až po skutečné supersporty závodící v MotoGP. To znamená, že konstruktéři z Hamamatsu (sídlo společnosti) skutečně rozumějí jak návrhu strojů, tak i motorů. I proto si je v minulosti ke spolupráci nejednou vybrali motoroví inženýři ze světa aut, a to nejen v Japonsku. Pojďme si tedy konečně představit pár motorů, na kterých se také podílela Yamaha.

Lexus LFA, zdroj: wheelsage.org

A začněme zostra. Možná tím nejlepším z nich je motor Toyota 1LR-GUE. Toyota totiž chtěla vytvořit ten nejlepší supersport své doby a výsledný Lexus LFA k tomu opravdu nemá daleko. Mimo mnoho zajímavých konstrukčních řešení v celém voze k jeho úspěchu významně přispěl právě motor. Srdce vozu bylo inspirované technologií z Formule 1 a je doslova mistrovským dílem. Má objem 4,8 litru, deset válců uspořádaných do V, kovanou klikovou hřídel i písty, titanové ojnice, kompresní poměr 12:1 a deset nezávislých škrticích klapek. Redline se nacházela až při 9 000 otáčkách za minutu, výkon dosahoval přes 550 koní, ale hlavně se vyznačoval návykovým, nádherným zvukem, který vám zaručeně zježí chlupy na těle. Není divu, když na výfukovém potrubí spolupracovala druhá divize Yamahy, která se věnuje hudebním nástrojům.

Motor pro LFA zůstává dodnes jediným sériově vyráběným motorem V10 z Japonska. O dalších jedinečných vlastnostech tohoto výjimečného vozu jste si nedávno mohli přečíst v třídílném miniseriálu od Marka zde.

Motor 2ZZ-GE v Toyota Celica, zdroj: celicahobby.com

I druhý motor, který jsem vybral, byl určen pro Toyotu a jedná se o agregát 2ZZ-GE. Na začátku devadesátých let Toyota potřebovala výkonově orientovanou verzi svého řadového čtyřválce ZZ. Za tímto účelem pověřila svého dlouholetého partnera – Yamahu, vývojem hlavy válců nového motoru, a tak vznikl 2ZZ-GE. Tento celohliníkový motor o zdvihovém objemu 1,8 litru se vyznačoval kovanými ocelovými ojnicemi, přepracovanými písty a pokročilým vícebodovým systémem vstřikování paliva (VVTL-i), který byl podobný systému VTEC od Hondy. Čtyřválec dokázal překročit hranici 7 500 otáček za minutu a poháněl několik výkonných verzí modelů Toyota, jako jsou Corolla a Celica, Pontiac Vibe první generace (v té době byl díky tomu nejúspornějším vozidlem celého koncernu GM) a tři modely Lotusu (Elise, Exige a 2-Eleven). V atmosférické verzi dosahoval výkonu mezi 160 a 189 koňmi. Lotus se však rozhodl přidat kompresor s mezichladičem, což zvýšilo výkon až na 256 koní.

Ford Taurus SHO, zdroj: wheelsage.org

Teď se ale přesuneme do Ameriky o deset let dříve. V osmdesátkách potřeboval Ford kompaktní a výkonný šestiválec, který by bylo možné montovat příčně. Namísto toho, aby si ho navrhl sám, pověřil vývojem Yamahu. Modrý ovál v té době již pracoval na V6 s kódovým označením Vulcan, ale jeho inženýři ho nedokázali vytvořit dostatečně kompaktní a výkonný zároveň. Motor SHO (Super High Output), plně navržený a sestavený v Japonsku, vycházel volně z Vulcanu, ale díky Yamaze se stal mnohem technologicky vyspělejším. SHO se zdvihovým objemem 3,0 nebo 3,2 litru měl litinový blok, hliníkovou hlavu DOHC s 24 ventily a inovativním sacím potrubím s proměnnou délkou. Tento vysokootáčkový motor (zvládnul až 8 tisíc) s atmosférickým plněním dosahoval výkonu 220 koní a až 300 Nm. V letech 1989–1995 poháněl Ford Taurus SHO druhé generace, jeden z nejpodceňovanějších vysoce výkonných sedanů té doby. Tento úspěšný projekt vedl k vývoji dalšího motoru pro Ford ve spolupráci s Yamahou – většího V8 SHO, který měl blok od Cosworthu a hlavy od Yamahy a který se nastěhoval pod kapotou modelu Taurus SHO v jeho třetí generaci.

Volvo 4,4l V8, zdroj: wheelsage.org

Pojďme se ale přesunout blíže k nám, do Švédska. I Volvo totiž spolupracovalo s Yamahou na tom nejlepším, co mohlo pro své vozy nabídnout. V letech 2005 až 2010 byl pro modely XC90 a S80 druhé generace používán celohliníkový motor V8, který byl oficiálně navržen celý ve Volvu, přičemž Yamaha byla přizvána pouze ke konzultaci. Nicméně, protože jeho vrtání, zdvih, průměry ložiskových čepů a dokonce i výška hlavy válců byly totožné s motorem Ford SHO V8, lze předpokládat, že Yamaha dělala více než jen konzultanta. Z výsledného objemu 4,4 litru dosahovaly švédské vozy pěkných 311 koní a 440 Nm. Tento motor nakonec využila i britská automobilka Noble, která jej vybavila dvěma turbodmychadly a osadila do svého sporťáku M600. Výkon motoru tak dosáhl působivých 650 koní a více než 800 Nm točivého momentu. Možná si vzpomenete, že v pořadu Top Gear neměl Richard Hammond s jeho spolehlivostí zrovna nejlepší zkušenosti.

Motor Yanaha F1, zdroj: wheelsage.org

A že je toho pořád málo? Je, ale Yamaha se podílela na tolika skvělých motorech (většinou šlo o ty nejvýkonnější verze), že to dál vezmu už už jen stručně. Patří sem například hlava válců u legendárního třílitrového šestiválce 2JZ-GTE v Toyotě Supra Mk4, který je stále modlou tunerů. Možná nejlevnější cestou, jak získat motor s přispěním Yamahy, je pořízení první generace Lexusu IS200, kde atmosférický dvoulitr dosahoval výkonu až 210 koní nebo sedmnáctistovku ve Fordu Puma. Yamaha byla také vždy blízko motorsportu, a tak spolupracovala i na vývoji dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce pro Celicu GT-Four, která soutěžila ve WRC. Yamaha je velmi aktivní i ve Formuli 1 a v 90. letech se dokonce pokusila vytvořit vlastní superauto OX99-11, které mělo využívat techniku a hlavně 12 válec právě z královny motorsportu. Pro nás možná bližší je motor pro Opel Lotus Omega / Carlton. Tento 3,6litrový twin-turbo šestiválec v "obyčejném" rodinném sedanu poskytoval na devadesátky šílený výkon 377 koní a byl považován za nejrychlejší sériově vyráběný sedan na světě. Ale abychom je v dnešní době elektrické nebrali za zpátečníky – Yamaha umí i elektromotory, jak nám ukázala na konceptu Subaru STI E-RA EV.

Ford Puma 1.7i, zdroj: wheelsage.com

Z výčtu je snad jasné, že pánové v Yamaze opravdu vědí, jak postavit pořádný motor. Mají na kontě jak malé atmosférické motory, tak dvoulitry s turbem, s dvěma nebo i bez něj, či velkoobjemové šesti, osmi, deseti i dvanáctiválce. Šířka záběru je zkrátka neskutečná a jak vidíte, právě Yamaze vděčíme za spoustu toho dobrého, na co budeme v motorismu vzpomínat.

A na jaký automobilový motor si vzpomeneš ty, když se řekne Yamaha?

Motor Lexus LC500, zdroj: wheelsage.org

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

RRRampapapa
19. 9. 2024, 09:02 1 reagovat

Menší nepřesnost - Možná nejlevnější cestou, jak získat motor s přispěním Yamahy, je pořízení první generace Lexusu IS200 - motor 3S-GE byl pouze pro japonský trh a to ani nebyl Lexus IS, ale Toyota Altezza. S 1G-FE v IS200 Yamaha nepomáhala. Yamaha ale pomáhala se všemi verzemi 3S-GE, jež byly běžné i ve zdejších Celica T16/18/20 a nebo MR2 SW20, od něj byla odvozena přeplňovaná verze -GTE použitá ve WRC.

bitner
19. 9. 2024, 10:10 1 reagovat

Nebyly od yamahy Zetecy? Nedavalo to prestavbu LPG.

Bigg.I
19. 9. 2024, 21:38 1

Né všecky, jen 1.6 ve Focusu (Zetec SE) byla od Yamahy. Kdežto 1.4, 1.8 a 2.0 zetec byly něco uplne jineho. Pak samozřejmě 1.7 v tý Pumě, jak bylo zmíněno.
Tady názorné video zvuku teho Taurusu SHO, jak krásně to zní:


Mimojiné na ty motory byla dost zajímavá svolávačka :D

Opelfahrt
20. 9. 2024, 08:23 0

Vždyť ten Taurus má straight pipes, čili vykuchanej výfuk. To asi nebude sériový :-)

Bigg.I
20. 9. 2024, 08:47 0

Ano, číst umím :). To nemění nic na tom, že je slyšet jak pěkně vysoko se ten motor nechá točit

Opelfahrt
20. 9. 2024, 10:18 0

Nejde o to umět číst, ale každej si nevšimne.

Sch
19. 9. 2024, 12:27 0 reagovat

Yamaha vyvinula s Fordem v devadesátých letech celou řadu motorů Sigma od 1.2 po 1.7 včetně legendární a nesmrtelné 1.6ky, kterou Ford nabízel s upravenou hlavou a proměnným časováním dlouhé roky. Ovšem jen zmíněná 1.7 se vyráběla přímo u Yamahy v Japonsku.

rock
19. 9. 2024, 13:32 0 reagovat

Na první dobrou se mi v souvislosti s Yamahou vybaví dvě věci:
- OX99-11. Teda ne že bych si to jméno pamatoval, jenom mi vizuální paměť ukáže obrázek a zařadí se mi to do začátku devadesátých. On v té době byl velký boom japonských (super)sportů a Yamaha se holt chtěla přidat.
- F1 v devadesátkách. Hlavně těch několik let s Tyrrellem.

Jyrki
20. 9. 2024, 05:52 1

každému se vybaví něco jiného. Když se řekne Yamaha, mně se vybaví 1997 Yamaha OX11C engine, a variant of the Judd JV engine a

;ab_channel=ChampionsofMotorsport

rock
20. 9. 2024, 09:58 0

Jj, poslední rok v F1, s Arrows. Trocha štěstí a tři kola chyběly, aby z toho bylo první a poslední vítězství pro Yamahu v F1. A vlastně i pro Arrows.

rock
20. 9. 2024, 10:02 0

Mimochodem, OT: párkrát je tu v článku i v diskuzi zmíněno Volvo; Arrows měl mít v tom r. 1997 původně motory od Volva, pak z toho sešlo a odjezdili tu sezónu s Yamahou.

Jyrki
20. 9. 2024, 19:24 0

jj. poslední rok Yamahy, nicméně ten motor byl převážně Judd. A byla to tuším jen 2 kola co je dělila od vítězství.
To možné spojenectví s Volvem by mě neudivilo, přece jen, Arrows tehdy vedl major Tom, který mezi cesťáky se svým týmem operoval Volva 850, což byla pěst na oko, byla ve verzi kombi.
Škoda toho, moc se jim to vítězství přál. Ale už od dob vzniku se o Arrowsu říkalo, že spíš peklo zamrzne, než by Arrows vyhrál závod

Beran
19. 9. 2024, 13:53 0 reagovat

Super clanek.
Jenom technicka, ten SHO urcite nemel zelezny blok. Predpokladam, ze byl litinovy a je nekde chybka v prekladu.

sheogh
19. 9. 2024, 17:13 1

Jo, tipuju, ze puvodne "iron cast"

Lukáš Naske
20. 9. 2024, 15:03 1

Díky za upozornění, je to jak píšete. Spíš nechápu, že mě to netrklo, když jsem si to po sobě tolikrát četl 🤦‍♂️

Moses
19. 9. 2024, 16:38 0 reagovat

Yamaha mala aj celkom zasujimave koncepty vlastnej pordukcie:
Yamaha OX99-11, Sports Ride Concept a Cross Hub Concept

James
19. 9. 2024, 22:10 0 reagovat

Pěkný článek o zajímavých motorech. Osobně si jako první vybavím to V8 Volvo a 1.8 Toyotu Celicu.

Chase
19. 9. 2024, 22:20 0 reagovat

Ty shodné parametry u SHO a B8444S (V8 ve Volvu) jsou dost velkým dílem náhody. I Yamaha jasně řekla, ze u Volvo motoru nevycházela ze SHO. Jinak co se týká B8444S, tak návrh opravdu pocházel od Volva, ale Yamaha měla na starosti miniaturizaci a nakonec i výrobu tohoto motoru a jen tak mimochodem, nebyla to nikdo od motorek, ale divize lodních motorů, která tento převrtaný základ využívá do dnešní doby pro rychlostní čluny. :)

Jinak pravě díky zapojení Yamahy vznikl V8 motor o váze pouhých 190kg a s rozměry, jenž umožnily jeho příčnou zástavbu pod relativně krátké kapoty tehdy už předokolkových Volv (byť pouze XC90 a S80). ;)

Lukáš Naske
20. 9. 2024, 15:10 0

Díky za upřesnění. Celkově jsem asi měl v článku víc zdůraznit i tu divizi lodních motoru, protože je to celosvětově dost výrazný hráč v této oblasti.

Opelfahrt
20. 9. 2024, 06:32 0 reagovat

Aspoň dvě tři fotky toho Noble M600 jste mohli zařadit, je to tak krásný auto, že jedna nestačí, a lidi by ho měli znát :-)

Staromil
21. 9. 2024, 19:38 0 reagovat

Patřím k těm, co si při vyslovení Yamaha na prvním místě vybaví motorku, na druhém pak klávesy a kytary a až pak (možná), že taky mají něco společného s motory do aut, natož třeba do Fordu, Opelu nebo Volva ( a to jsem s tím Taurusem, nic netuše, párkrát jel)...takže děkuji za pěkný "dovzdělávací" článek...možná se mi příště vybaví už na druhém místě...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte