načítám data...

Vypečený volant aneb o záludnosti zpětné vazby

22. ledna 2018, 17:31 24 komentářů Tomáš Čanda

Příběh o hledání zpětné vazby tam, kde není aneb co je to ta zpropadená zpětná vazba o které všichni mluví, ale každý ji definuje po svém.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Novináři, petrolheadi, autaři a autíčkaři mají svůj slang, pochopitelně. V něm bychom našli řadu výrazů, kterým „veřejnost“ nerozumí. Některé pojmy jsou však natolik citově zabarvené a odráží subjektivní dojmy řečníka, že jsou nesrozumitelné i pro příslušníky stejného kmene. Zde je několik příkladů: „jede to jako kráva“ popř. opak „vůbec to nejde“, „vůbec to nebrzdí“  apod. Tyto výroky nám sice cosi napovídají o vlastnostech daného automobilu, ale jejich výpovědní hodnota je v zásadě nulová, neboť každý z nás má své představy o tom, jak by auto mělo akcelerovat či brzdit „jako kráva“.  Český jazyk si však připisuje body za svou roztomilost.

Tímto úsměvným úvodem vás nehodlám dál trápit, protože se tak mezi sebou bavíme zcela běžně a nikdo včetně mě na tom neshledává nic špatného. No a v automobilových testech se pak volí jiná, spisovnější mluva pro vyjádření vlastností a schopností vozu.

Je tu však stále jedno kritérium. Moc důležité a absolutně neměřitelné. Zpětná vazba. Všichni o ní mluví, hodně se o ní píše, ale každý si ji vykládá po svém, stejně jako tu „jedoucí krávu“. Ne vždy tomu ale tak bývalo. Když se podíváte, jak byly psány testy automobilů před nějakými 30 a více lety, tak tuhle imaginární záhadnou floskuli v textu s největší pravděpodobností nenajdete. Od jisté doby, kdy novináři začali hodnotit automobily více „pocitově“ (než jen stroze pomocí čísel), tak o zpětnou vazbu zakopává čtenář snad v každém testu.

Protože chápu, že hodnocení tak složité věci (jakou automobil je), nemůže už z podstaty být zcela objektivní, tak jsem docela rád, že jsou testy aut vlastně názory daného redaktora/redaktorů. Když já píšu o nějakém autě, tak rovněž dávám přednost pocitům před čísly. Čísla považuji za druhořadá, neboť  si je může najít každý sám. Zpátky ale k té zpětné vazbě resp. ke zpětné vazbě v řízení.

V obecné rovině bychom mohli říct, že je to schopnost vozu zprostředkovat řidiči informaci o tom, co se děje s předními koly během jízdy; úroveň gripu a úhel natočení kol. Zde bych za pomyslný svatý grál a etalon označil závodní motokáru. Důvody jsou zřejmé, že? O tom, co se děje s předními koly nemusím při jízdě s motokárou vůbec přemýšlet, protože to zkrátka vidím. Navíc, váha motokáry, pohon zadních kol, absence posilovače řízení a dalších komfortních prvků přináší krystalicky čistou zpětnou vazbu. Formulová koncepce monopostu nabízí něco obdobného. Od momentu, kdy na podvozek navěsíte plechy a mezi volant a přední kola přidáte dalších tisíc součástek, začíná problém. Zpětná vazba začne připomínat fata morganu. Pokud mají přední kola za úkol nejen zatáčet a brzdit, ale i hýbat s autem, pak už asi zatloukáme poslední hřebíček do rakve zpětné vazby.

Nebo tomu tak není? Historie i současnost nám dala spoustu skvělých předokolek, atmosférických i přeplňovaných, se špérou i bez ní, s řešením s oddělenou těhlicí i bez. Stejně tak bychom mohli mluvit o čtyřkolkách. Naopak, zadokolka nám automaticky nezaručuje skvělou zpětnou vazbu. O poháněné nápravě to tedy není, resp. je, ale ne nezbytně. Co tedy hmotnost? Ta má nepochybně svůj vliv na zpětnou vazbu, ale co potom glorifikované automobilové modly, které nejsou zrovna lehké a přitom jízdně skvělé? Je pes zakopaný přímo v posilovači řízení? Sériová produkce, možná až na pár vzácných výjimek, přešla na elektronické posilovače řízení. Důvody známe. Vzpomínám si na období přechodu od hydrauliky k elektronice a na to, kolik slz novináři uronili na pomník zpětné vazby. To je však minulost, protože čas opět ukázal, že i elektrický posilovač  řízení může být dobře nastaven.

Ve vzduchu stále visí otázka, jak a podle čeho tu zpětnou vazbu hodnotit, aby čtenář či divák automobilových testů alespoň zdánlivě pochopil, jak si v tomto ohledu daný vůz stojí.  A zajímá ho to vůbec, je pro něj nějaká zpětná vazba hodnotou, jakou je třeba spotřeba paliva či velikost zavazadelníku? Pro některé jistě ano, a chci věřit tomu, že takových lidí není málo.

Když jsme v jedné internetové diskuzi na toto téma narazili s Vojtou Dobešem, tak on řekl, že pro řidiče je důležité, aby se auto dobře řídilo. S tím nelze nesouhlasit. Ještě jsem nenarazil na člověka toužícího po autě, které se mu bude špatně řídit. Potkal jsem ale mnoho lidí, kteří při výběru auta mluvili o praktičnosti, spotřebě, výkonu, barvě, výbavě, ale o zpětné vazbě v řízení neřekli ani slovo. Je pro takové řidiče důležitý cit ve volantu když o něm nemluví? A proč o něm nemluví? Protože je to skutečně nezajímá nebo to jen neumí vyjádřit? A je to chyba těchto běžných (jak já tohle slovo nenávidím) řidičů, že to neumí definovat, když to neumíme ani my – z oboru?

Jiné nároky budeme mít ke sporťáku a jiné k nákupní tašce do města. Ale i tu tašku do města bude někdo řídit a ten někdo chce, aby se mu dobře řídila. A vyrábí se dnes nějaké auto, které by se špatně řídilo? Nemyslím si.  

Spousty otázek, málo odpovědí. Pro mě osobně zpětná vazba znamená celkový dojem z chování vozu, nikoliv jen z toho, co cítím skrze volant. A dokud budeme moci řídit auta my lidé, pak by nám řízení mělo přinášet radost, protože, jak říká jedno známé přísloví: „život je příliš krátký na to, abych řídil nudná auta.“

Vojtův druhý pohled:

Když už mě Tomáš zmínil, dodám i svůj druhý pohled na celou věc a specificky pak na to, co jsem pravděpodobně řešil v oné diskusi. Do značné míry se to týká tématu, který jsem před necelými šesti lety rozebíral v  článku o kafi a motoristické novinařině. Totiž že nemusíte být expert, rozeznávající jemné nuance vyladění auta, rozebírající cit v řízení a uvažující nad tuhostí či odskokem tlumičů, abyste ocenili to, jestli je auto naladěné dobře nebo špatně.

Dnes už vám málo aut nabídne skutečnou zpětnou vazbu – z poslední doby si asi jako jediné auto, které si se mnou doopravdy “povídalo”, vybavuji Alfu Romeo 4C . Moderní elektrické posilovače řízení zkrátka příliš nereagují na to, co se děje pod koly. Ale to pořád neznamená, že řízení i třeba chování podvozku nemůže být lepší či horší. Sedněte si třeba do Peugeotu 301 a poté přesedněte do Volkswagenu Golf. I pokud se o auta příliš nezajímáte, jsem si skoro jistý, že budete přesvědčeni, že se ten Golf “tak nějak líp řídí”. A na vině bude právě ta zpětná vazba. Lineárně narůstající odpor v řízení, progresivní chod brzdového a plynového pedálu, pedály rozmístěné tak, jak je chcete mít nebo hladký a zároveň mechanicky přesný chod řadící páky – to všechno jsou věci, kterých si nejspíše běžný řidič nevšimne. Nebo je spíše nedokáže konkrétně popsat. Ale budou přispívat k onomu “lepšímu pocitu”.

A proto byste si i v případě, že nejste řidičskými nadšenci, měli kupovat dobrá auta. Protože stejně jako z dobrého kafe nebo třeba kvalitních bot či špičkového nářadí, budete mít z dobře navrženého auta mnohem větší radost. A možná zjistíte, že dobře navržený podvozek, vyladěné řízení jsou pro vás ve výsledku důležitější než desítky koní navíc či nejmodernější radiomapa…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Woyta
22. ledna 2018, 20:38
0

No ve Fabii III jsem si slusne zanadaval. Kontakt s koly zadnej a v zatacce jsem se pral s posilovacem aby me milostive nechal zatocit. Docela me bavilo jezdit s moji S13 kdyz se mi rozvil posilovac. Sice parkoviste bylo za trest ale vsude jinde to bylo prima.

reagovat
Rien
23. ledna 2018, 00:28
0

Jsem asi divnej, ale v dvojkovym superbu toho cejtim mnohem vic nez treba v miate:))) ale to se asi da cekat, kdyz v nem sedim furt. Nejhorsi zpetnou vazbu jsem zazil u optimy

reagovat
beastar
23. ledna 2018, 15:31
0

On totiž paradoxně dvojka sup není v tomhle dnešními měřítky v rámci segmentu vůbec špatnej. A je to i o zvyku:)

Ronoath
23. ledna 2018, 09:43
0

Zpětná vazba je výraz, který nesnáším, neboť se státnice z pedagogiky tímto pojmem hemžily :-D

Jinak mám blíže k americkému pojetí - u svého Tipa mám posilovač neustále nastaven na "City" a lehce jdoucí volant mi plně vyhovuje :-)

reagovat
sumy
23. ledna 2018, 11:48
0

Jak bylo zmíněno, jinou "zpětnou vazbu" očekávám v závoďáku, jinou v nákupní tašce a pokud možno žádnou v daily caru :-)
Z mého vozového parku je nejmíň "upovídaná" hondice civic 8.g, tam snad občasné bouchnutí zadní tuhé, jinak mlčí. V 6.g už je to jinačí kafe, i ta slabounkatá 1,4 v zatáčce pod plynem zatahá za kola a občas mám až takový pocit, že nejedu v autě, ale že jsem si auto oblékl. Jekot motoru kolem 7.000rpm přesně bez pohledu na budíky hlásí, kdy přeřadit. Občasné "změknutí" volantu jasně hlásí "to už bylo moc" No a přehršlí zpětné vazby potom oplývá pajero. A to má i tlumič řízení (ano, normální tlumič na spojovačce řízení) I tak umí vyrazit volant z ruky, šaltka jde přímo ze skříně skrz podlahu. Narozdíl od hondice, zde když změkne v zatáčce volant, tak to neznamená "to už bylo moc", ale "tak se ukaž frajere, co se mnou uděláš" Holt 2,5 t když klouzne, tak je to jak hroch co uklouznul na šlupce od banánu. Zpětná vazba od podvozku je zde navíc potlačena pohodlnými měkkými a odpruženými křesílky.
Pocit opravdové a žádoucí zpětné vazby jsem však zažil pouze v rally autě, pořádně utaženej 6bodem do skořepiny. To pak kopne zadku i jeden jedinej kamínek.
Ale jak jsem psal na začátku, u dopravního prostředku pro každodenní přesun očekávám a chci co nejméně podnětů z vnějšku(asi jako v dopravní letadle) V autě pro radost pak přínosné a využitelné podněty zvenku uvítám (asi jako uvázanej ve větroni ocením každej termickej pšouk co mě kopne do zadku)

reagovat
Woyta
23. ledna 2018, 23:54
0

No nakupni tasku jsme doma meli. Daewoo Tico. To pro jistotu nemelo ani poslilovac a do velkeho volantu se sily projevovali celkem rozumne. V S13 mi zatim prijde posilovac asi nastvenej nejlepe z aut co jsem zatim ridil. U E36 Compact si jeste nemuzu zvyknout na vlastnost kdy po zakleknuti v zatacce se rizeni odlehci a ja nejsem schopnej poznat optimalni natoceni kol kdy auto jeste zataci, nebo uz zbytecne poskozuje vnejsi hranu gumy. Bavime se zhruba o rozsahu ctvrt az pul otacky volantem kdy nejde nic poznat. Auto zataci tak nejak stejne a obute nankangy nepiskaji. Popravde jsem je snad ani piskat neslysel. Na limitu se zacnou plynule sunout.

prosetup
23. ledna 2018, 13:58
2

Spätná väzba riadenia v širšom ponímaní zahŕňa: odpor/váhu riadenia, linearitu/konzistenciu riadenia, rýchlosť/presnosť reakcií, a samotnú spätnú väzbu(veľkosť|množstvo prenášaných informácií). Každý z týchto aspektov môže majiteľ auta sám ovplyvniť. (viac na: http://prosetup.sk/clanky/proSetup_Riadenie.php )
Aj autá ako Miata, 4C alebo Lotus majú ešte rezervy v nastavení geometrie, príp.výbere diskov/pneumatík. Tieto faktory majú spravidla väčší vplyv na riadenie ako tie veci, kt.nemôžeme zmeniť,napr.typ konštrukcie/mechaniky samotného posiľňovača, strmosť riadenia(počet otáčok) alebo typ náhonu.
Prínosný pre celkovú lepšiu spätnú väzbu od pohybov auta je aj pevnejší kontakt tela a sedadla.(pomáha napr.kolmejšie nastavenie, dodatočná aretácia pásov alebo dotvarovanie/prešitie čalúnenia)

reagovat
Mo
Monte
23. ledna 2018, 15:20
4

"Ještě jsem nenarazil na člověka toužícího po autě, které se mu bude špatně řídit. "

Zrovna takový exemplář je moje maličkost, máme v rodině veterány z meziválečného období a nedá se o nich říct, že by se zrovna dobře řídily. A když budu popisovat konkrétní kousek, tak jde o to že v těch autech výkon prakticky neexistuje - přecejen 13kw z litru není žádnej zázrak, zpětná vazba se díky šnekovýmu řízení odehrává s takovou vůli, kterou by i legendární Jeep Willys mohl závidět. V praxi to pak znamená že při smrtonosné rychlosti 60km/h kdy vůz dosahuje své maximální rychlosti, je řízení opravdovým oříškem. Volant je tuhý, nepoddajný a je na něj potřeba značné síly. Moc tomu nepomáhá ani absence diferenciálu (skutečně! je to předchůdce dnešních driftovacích speciálů), díky čemuž jsou nájezdy do zatáček hodně kousavé. A když už se zakousne, tak zase nejde vrátit zpátky a nevyhnutelně se člověk řítí do vnitřní strany zatáčky. Po takovém zážitku si pak člověk říká, že 18 koní je opravdu víc než obrovská nálož výkonu. Řazení je pod "palubní deskou" z pravého dřeva s pár budíky a připomíná situaci, kdy se člověk snaží nalovit klíče spadlé v kanálu pomocí kousku ulomené větve z vedlejšího stromu. Jako bonus si při tomto úkonu řidič pokaždé odře kus ruky o palubku. O přesnosti se nedá mluvit a když si člověk vyzkouší přeřadit v tomto, veškeré francouzské vozy s gumovým řazením rázem působí že jsou dokonalé jako švýcarské hodinky.
Aby toho nebylo málo, je zde přímo spínaná spojka, což znamená, že každý zmáčknutí znamená se brutálním způsobem zapřít do sedačky, který se nepodobá ničemu podobnému co se dá v autě zažít. Ani když budete chtít zašlápnout ohavného pavouka lezoucího u vás doma, nebudete potřebovat takovou ohromnou sílu. Když už se tedy vypořádáte s pedálem, vznikne další problém. Máte krátké ruce a nedokážete dosáhnout na fofrklacek. Ve výsledku je pak řízení jedna velká opičárna. Meziplyny jsou nutností (v té době synchrony snad ještě ani neexistovali) a v kombinaci se všemi ostatními aspekty je na řízení mít opravdové koule. Poloha za volantem je neskutečná, komfort neexistuje - moc tomu nepomáhá fakt, že přední okno je jediný okno na voze, a i přesto že jde o 5ti místný vůz, má jen jedny mrňavé dveře.
Důvod proč to vše píšu je prostý. Dost možná jsem masochista, ale jako nadšeného petrolheada mě řízení takovýhodle auta naprosto neskutečně baví. Jednak člověk zpomalí celej svět, víc si začne užívat cestu a plánovat neskutečně dopředu (vyjedu ten kopec? Za dva? Za tři? Když už ho vyjedu - dokážu i zastavit? ).
Osobně bych takovéto auta bez váhání nasadil jako povinné stroje do autoškol. Především proto, že s něčím takovým si každý MUSÍ vypěstovat ty správné návyky pro řízení. Auto je na limitu prakticky ihned. Motor dvoutakt, podvozek z listových per, šnekový řízení a hromada charakteru, který rozhoduje o tom jestli je auto zábavné nebo ne. V podstatě souhlasím s autorem článku. Není třeba vysokého výkonu, ba dokonce ani přesného řízení, řazení či účinných brzd. Natož pak nesmysly jako je větší počet dveří a oken, než je číslo jedna, jsou úplnou zbytečností. K tomu aby si člověk užil jízdu tím správným způsobem, stačí opravdu málo. Budete se cítit výjmečně, budete mít úsměv od ucha k uchu a až někam dojedete, budete se cítit, jako byste právě jednou zkolili zákeřného obra - prostě heroický výkon.
Suma sumárum. Kupujte si stará auta, budete hrdinové!

reagovat
sumy
23. ledna 2018, 17:00
0

Naprosto souhlasím, jen bych k tomu podoktnul, že se asi moc nemílím, když napíšu: "Ale denně by jsi s tím 100km do a z práce jezdit nechtěl" :-)
Né, moc jsem se pobavil při čtení a zavzpomínal na ty největší "herky", který jsem kdy řídil a vždy to byl zážitek, který bych si dopřával opakovaně. Ale jen když bych chtěl a nikam nepospíchal :-D
Takovej letištní Zetor 25 co máme na LKSO je taky vozidlo pro celýho chlapa.

saage
23. ledna 2018, 18:57
1

Takhle si predstavuju souzneni kone a jezdce.. Miata hadr! Napis o tom blog ;-)

beastar
23. ledna 2018, 19:37
0

Sorry ale většina z vás si tady neumí ani představit co je souznění koně a jezdce ve skutečnosti. A je to rozhodně o dost těžší než řídit jakékoliv auto z posledních 30 let. Čest těm kdo to alespoň někdy zkusili:)

Beny
23. ledna 2018, 19:53
0

Zkusil, naposledy mě ta potvora sundala a já zůstal rozpláclej na louce s vyraženým dechem. :-D Od tý doby jak to nemá volant nebo řídítka tak se do toho neseru.
-
Komentář upraven 23. 1. 2018, 19:53:54

beastar
23. ledna 2018, 19:53
0

Jak řikám. Čest těm co to zkusili :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. ledna 2018, 20:34
0

Monte: To je perfektni. Musis o tech vasich autech napsat blog a pridat fotky. :-) My mame "jen" 52 let stary auto a i to je dost velkej adrenalin za tim volantem. :-)

Mo
Monte
24. ledna 2018, 19:53
0

Děkuji pánové za kladnou odezvu. :) Jakmile bude trošku lepší počasí, tak je s radostí vytáhnu a napíšu o nich nějaký články. Vidět jsou vždycky jen jednou ročně na závodech, jinak celej rok stojí v garáži. A protože sem v loni chtěl auta pořádně rozjezdit tak u jednoho prasklo těsnění pod hlavou a druhý pro jistotu spáchalo úplnou sebevraždu pomocí rozsypanejch ložisek v motoru. Což není problém když je nachystanej zgenerálkovanej motor. No. Jen ho tam ještě dát a vyjet:)


To Sumy: Kdybych měl trpělivějšího šéfa tak s tím klidně do práce jezdím. Co je ale nejvíc otravný, je provoz - především řidiči, kteří dělají myšky nebo ještě hůř vybržďujou. To pak je o zábavu postaráno.

To koně a jezdci: Skvělý přirovnání! Váňa by o tom asi dokázal popovídat líp, ale já neseděl na koňovi asi od 5ti let takže nedokážu říct... Ty mechaničtí poníci sou lepší :D

To Knightrider: Jaky máte auto? 52 let je už dost na to, aby to bylo v dnešním světě neříditelný :D
My máme i něco z novější produkce - nejmladší auto v garáži je asi jen 40 let starý a jezdit s tím sice jde líp ale i tak je to na dnešní poměry šílenost... To až s kachnou člověk pozná co je to náklon v zatáčkách....

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
24. ledna 2018, 21:36
0
Nimrod
23. ledna 2018, 15:21
0

"A vyrábí se dnes nějaké auto, které by se špatně řídilo? Nemyslím si. ". mně se obecně blbě řídí nová auta. pravda, v moc kouskách jsem nejel, ale třeba kia rio my2016 se mi řídí hůř než tátovo fiat croma my1993 s vyhoněnou šaltpákou. prostě do řízení a škrtící klapky nemá elektronika podle mě co kecat, protože to může dle mých chabých zkušeností jedině posrat... ale možná je to jen tím, že mi ještě stále nikdo neposadil za volant auta, kde to funguje dobře

reagovat
Xp
Xpepe
23. ledna 2018, 17:43
0

Takovy Bertone X1/9 ma presne presne to co bych nazval etalonem "zpetne vazby". Auto bez jakehokoliv posilovace cehokoliv (ani brzd) , se rizenim kde z rejdu do rejdu otocite 3x volantem, kde sedite temer na silnici a a diky podvozku citite kazdy kamen, s motorem za zady kdy ve 100km/h uz neslysite vlastniho slova, auto s razenim kde spojeni s fofrklackem a prevodovnkou zprostredkovava pouze jedna tyc a karburatorem kde na pedalu citite jak mate otvrenou skrtici klapku -> proste takova motokara v automobilovem provedeni, kde s "fingerem" na volante zatocite kam si ukazete...:))) U toho auta je i cejtit jak se motor snazi "vyrvat" ze silenbloku a utect pryc. Jeden kamarad poznamenal "...to je auto do kteryho se neseda, to se oblika...."

Naproti tomu tomu rodinny Citroen C5 s hydrou je presnym opakem, auto kde ma clovek pocit, ze ridi spise vznasedlo nez automobil.
Uplnym extremem pak byl Ford S-Max co jsem nedavno dostal v pujcovne kde diky vsem tem asistentum poloautonomniho rizeni uz musi davat zpetnou vazbu clovek...nejhorsi je asi ta kurva co se vas porad snazi drzet v uprostred jizdniho pruhu, a nenechce si to nechat vzit, fuj, jeste, ze jsem to tlacitko OFF nasel..... tot asi vse o zpetne vazbe...

reagovat
VK
VK
23. ledna 2018, 21:24
0

Nejlepší nastavení má volant v C5. Otáčí se dvěma prsty, ve městě jedním, jediné auto, kde se v poměrně širokém rozsahu rychlostí a úhlů dá otočit volantem, pustit - a auto zatáčí dál. Ale zase poslouchá každý milimetřík pohybu volantem, jede přesně tam, kam se to pošle a očekává. Zpětná vazbu v tom asi není žádná.

reagovat
gramo
24. ledna 2018, 10:18
0

A to je právě to, že jsou i lidi, které zpětná vazba ve volantu obtěžuje a jsou rádi za pohodli, kdy nic necítí a mohou řídit prstem a pouštět volant a i pro takové se vyrábějí auta. Já jsem naopak rád, že když pustím volant, tak se srovná a například když silnice vyjede z lesa mezi pole, okamžitě ve volantu cítím, že není jen mokro, ale je tam nafoukaná tenká vrstva rozbředlého sněhu.

VK
VK
27. ledna 2018, 09:24
0

On je problém, že se plete, přinejmenším stran výrobců, zpětná vazba s posilovnou. Ale možná je to nějaká německá nebo dokonce koncernová zvláštnost.

Ev
Evlo
24. ledna 2018, 00:42
0

V memsuper vymazlenem NAcku s manualnim rizenim a vuli 0 me prislo rizeni super presne, po presednuti do rx8 nebo mx5 nd jsem si rikal co to jako je, po najeti par tisic s tema autama, ktery objektivne vazbu v rizeni nemaj, ale presnost rizeni velkou, jsem si po presednuti zpet do NA rikal co to jako je za bahnovite rizeni. Na vsech autech byli nejlepsi silnicni pneumatiky dostupne pro dany rozmer ve stari do 1 roku.

reagovat
Ev
Evlo
24. ledna 2018, 00:43
0

Ale ja mam radeji auta co se ridi spatne, musi je clovek zvladnout, je blizko moznost smrti a jsou pomale (ale ne extremne pomala), takze mam radeji to manualni rizeni nakonec, i kdyz je zcela objektivne proste horsi.

Ev
Evlo
24. ledna 2018, 00:46
0

A obecne, je to klise, ale prijde me, ze proste nove auto dobre neeixstuje - moc nafouknute (nevadi me to kvuli sloupkum a vaze apod. co pisou novinari, ale protoze 2.1m siroke auto (se zrcatky) fakt do 2.2m mista, kde z kazde strany stoji stejny mastodont zaparkovat a vystoupit nejde.
Dal pak kdyz uz po sto letech nekdo dotahl male auto, tak tam misto cvt dal dsg, ze Ignis a je to supe kompromisti mrdka. Takze zbyva ten extrem - bud nic nebo vse, takze caterham a nebo pak vse, i mx-5 proste super moderni vec. Ale to je asi normalni, ze to tak je. Asi by se mx-5 neprodavala. Kdyz tady hyundai prodaval japonsky 90kovy sportak v roce 2012, tak se ho prodalo 80ks.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem