načítám data...

Vykradači hrobů, nechte Pumu odpočívat v pokoji

Chcete novému modelu zajistit úspěch? Dejte mu zvučné jméno z minulosti. Co na tom, že pamětníci zapláčou a ostatním to bude fuk...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nechápu to u lidí a nechápu to ani u aut. Pojmenovávání podle předků. Myšlenka v pozadí je jistě ušlechtilá, v praxi ji však provázejí zmatky a zklamání. Jasně že by bylo fajn, aby potomek zabodoval stejně jako jeho praděda, partyzán šířící zkázu v týle nepřítele. A aby nudný spotřební vehikl zářil na titulních stránkách lesklých magazínů stejně jako jeho jmenovec. Jenomže pár písmenek za sebou žádné kvality nezaručuje. Ono je občas těžké správně navázat i v rámci evoluce jednoho modelu – co teprve v případě, kdy jméno přiletí z dávné historie a sedne úplně jinam, než by logika napovídala.

Jména, která taháme z minulosti, jsou mnohem víc připomínka něčeho starého než příslib něčeho nového. Probouzejí vzpomínky na liduprázdné silnice nedělního rána, radostné poletování prachových částic a listí, souznění člověka se strojem. A to ani nemluvím o obohacujících rozpravách s mechanikem či hodinách povznášející meditace nad pestrými svazky kabeláže.

Zpráva, že se chystá nový Ford Puma, mi okamžitě zrychlila tep a způsobila velké těšení. Za poslední rok jsem sice na adresu svého vrtošivého minikupé nepronesla mnoho slov chvály, to však nic nemění na tom, že mu patří má náklonnost a respekt. Asi jako dědečkovi s Alzheimerem, který utíká z domova, sprostě vám nadává a vy mu stejně utíráte zadek, protože s nostalgií vzpomínáte na dny jeho příčetnosti. Takže když se pak v klanu narodí klouček, který jako by dědovi z oka vypadl, není volba stejného jména zas tak nelogická…

Jenže nová Puma bude crossover. Těšení instantně opadlo. Nemám nic proti crossoverům obecně. I tlustí, škaredí a nešikovní mají právo na život, můžou být dokonce víc fajn než ti krásní, urostlí a s nadáním na všechno. Ale kruci proč Puma? Proč se ta věc nemůže jmenovat třeba… jakkoli jinak? Kde je logika? Co mají ta auta společného? Vždyť to je, jako byste postavili šeredné SUV, vedle kterého je i Pontiac Aztek umělecká skulptura, a pojmenovali ho třeba po jednom z nejslavnějších kupé značky – oh wait!

Samozřejmě souhlasím s těmi z vás, kdo se teď ušklíbají, že Puma není žádný hrdina z plakátu. Je to celkem obyčejný malý předohrábek, co nevyniká konstrukcí ani výkonem. Chápu ale, proč dokázal chytit tolik lidí za srdce a dokáže to pořád, i když se přeživší exempláře jeden po druhém nevyhnutelně mění v hnědý prach. Má spoustu kvalit, které ocení každý, kdo se trochu vyžívá v řízení – točivý motor, motokárový podvozek, lehkost a úžasnou ovladatelnost, což dohromady tvoří malý stroj na radost. Proč se teď Ford chystá přilepit jeho jmenovku na zadek tuctového crossoveru?

V hlubinách internetu jsem narazila na zajímavou teorii. Že prý originální Puma byla malé autíčko postavené na platformě Fiesty, řidičsky zábavné, designově zajímavé, zaměřené na mladší klientelu. A že nová Puma vychází ze stejného receptu, pouze upraveného pro moderní dobu. Dnešní mladý řidič nechce malé kupé, chce malé SUV. Právě crossovery jsou dnes nejatraktivnějším lákadlem a tenhle bude stylový a svěží, navíc stejně jako předchůdce vychází z podvozku oblíbené Fiesty.

Jenže tahle teorie je tak teoretická, že v jiném než teoretickém světě neobstojí. Navíc nikoho nezajímá. Zájemce o nový kompaktní crossover si svého favorita vybere podle designu a ceny, a půjde si ho koupit, i kdyby se jmenovat Steamingpileofhorseshit. Odkaz na doby dávno minulé ho obejde obloukem. Ten, koho obloukem neobejde, si novinku s litrovým Ecoboostem a vysokým těžištěm naopak nepořídí, i kdybyste ho tloukli zrezlým prahem. Protože malý crossover je popřením všeho, co na staré Pumě miloval. Podobnost nejspíš skončí právě u velikosti a pofidérní veličiny ‚stylovosti‘. I nová Puma bude malé auto. Těžko však bude lehoučké, obratné, zábavné a hlavně jiné. Neumím si představit větší antitezi jinakosti, než je hatchback na chůdách, postavený pro cílovku, která si už teď může vybírat z bambilionů modelů. Ano, dost možná bude prodejně úspěšný. Nepohoršuje mě, že automobilky chtějí vydělat peníze. Jen pořád nemůžu pochopit, proč exhumovat jméno apelující na pamětníky, u nichž nové auto nevzbudí zájem, ale přinejlepším smutek a leckdy znechucení. Ale to samé platí i pro Mitsubishi Eclipse Cross či třeba Mustang Mach 1, Mach E, nebo pro jaké přízvisko se nakonec ve Fordu rozhodnou. I ty odkazují na auta, jež vznikla pro nadšence. A mě napadá, co budou asi jejich jména evokovat za dvacet let.

Proč tedy automobilky vykrádají vlastní hroby? Pár důvodů mě napadá. Třeba povědomí o značce. I člověk, kterého auta nezajímají, má v nějakém zaprášeném mozkovém šupleti zasunutá slovní spojení, která patří k sobě. Ford Escort, Škoda Felicia, Toyota Corolla, naskakuje to jako básnička. Kříšení pohřbených jmen tedy rozhodně není nic nového. Občas dává větší smysl, občas menší. Výrobci dobře vědí, že člověk je tvor konzervativní a dá přednost věci, kterou zná. I kdyby to mělo znamenat, že dotyčné slovní spojení někdy zaslechl v reklamě. Důležité je, že jméno dýchá dojmem tradice. Kupující je uchlácholen vědomím, že své peníze utrácí za hodnotu s historií, za značku, která ví, co dělá.

Dále je tu problematika licencí, ochranných známek, trademarků a tak dál. Práva na exhumované jméno už společnost vlastní, nemusí tedy utrácet nemalé peníze za registraci ochranné známky. Zároveň neriskuje, že z nepozornosti přehlédne území okupované již existujícím trademarkem, což může vyústit v mnohamilionové pokuty. Dobrý důvod. Sice se mi nechce věřit, že by se automobilka řídila tak ryzím pragmatismem, ale jako maličké závaží na miskách vah asi figurovat může.

A pak je tu třetí želízko v ohni. Publicita dneska znamená všechno. Oprášením zapadlého, kdysi zvučného jména, si společnost elegantně pojistí, že se novinka dostane na stránky všech senzacechtivých periodik. Magazíny, blogy, samozvaní odborníci i profesionální hateři se budou předhánět v peprných komentářích. Média s nižší mírou nezávislosti nebudou chtít zůstat pozadu, takže budou psát alespoň o něco méně peprné komentáře. Co na tom, že nejde o oslavné články, hlavně když se dostanou k očím milionů čtenářů ještě dřív, než se proinvestuje jediná kačka v propagaci. Špatná reklama, taky reklama. Úplně vidím, jak si cyničtí markeťáci mnou ruce nad monitoringem tisku a humbukem okolo produktu, který by si jinak vysloužil asi tolik pozornosti jako ptačí trus na čelním okně. Geniální strategie. Přiznám se, že těšení možná opadlo, ale zvědavost zůstává. Novou Pumu budu chtít vidět, budu se s ní chtít svézt, budu ji chtít postavit vedle té staré. A že ji pak v recenzi rozcupuju na kusy? Nic jako špatná reklama neexistuje.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
22. května 2019, 07:52
7

A není to naopak dobře že recyklují jména ? Představte si kdyby si ty jména modelů vymýšleli a třeba by si řekli : Každý jméno bude končit třeba na písmenko Q, ať každý ví že je to auto od nás. Taková blbost co ? ;)

Mě na našem trhu nejvíc provokují jména Ford EcoSport (Kuga) a Quashqai - Ford to pojmenoval na nějakém hodně hustém korporatním brainstormingu a Nissan mě přijde úplně mimo, třeba to v jiných zemích nepůsobí tak divně...

reagovat
Skipper
22. května 2019, 08:04
4

Je pravda, že když se zjevila obludka jménem EcoSport, tak se mi trochu zvedl kufr při pohledu na ní, ale to jméno mě opravdu dostalo do kolen. Myslím, že marketéři ve Fordu poté, co produkt spatřili, si museli na brainstormingu pomoct psychotropníma látkama...

Moses
22. května 2019, 12:52
0

Keby len Rapid. Rovnaku blbost urobili este davno predtym s menom Felicia...

Moses
22. května 2019, 12:53
0

Pardon, preklikol som sa ;)

Fa
Fandatik
22. května 2019, 09:28
4

Já se snad prvně zhrozil, když jsem viděl co chce Schade prodávat pod názvem Rapid. A přitom ani originál nestál za moc.
Nad Eclipsem jsem už jen pozdvihl obočí.

Ale nikdy jsem se nad tím hlouběji nezamýšlel. A možnosti z článku jsou naprosto logický.
Tu trojku potvrzuje samotný článek.
Problém s licencí si Ford vyzkoušel s GT40/GT (pohádce o výšce v palcích moc nevěřím).

Navíc zrovna Ford má skvělé názvy, které nejen něco konkrétního znamenají, evokují, atd
(maverick, cougar, expedition, bronco, consul, courier, crown, excursion, explorer, falcon, fairlane, freestar, freelane, galaxy, orion, taunus, windstar, atd)
A asi musíme čekat, že další o trochu větší crossover bude třeba Probe,Cougar :-(

Prostě název Puma je "sexy". Tak z toho chce Ford vytřískat maximum.

Ale nedá se čekat, že třeba Subaru zrecykluje název SVX, Alfa SZ/RZ pro nějaký crosshit.

Na druhou stranu, když VW, Opel za dva roky ohlásí nový plně elektrický městský crosover s názvem Corrado/Calibra asi nikdo už překvapen nebude.

reagovat
Fa
Fandatik
22. května 2019, 09:33
4

No a na to hlavní, proč jsem chtěl vůbec toto komentovat jsem přes ten elaborát zapomněl.

Název "Steamingpileofhorseshit" mě totálně rozsekal. Fakt jsem se hned po ránu od srdce nahlas smál.

Moses
22. května 2019, 12:53
0

Keby len Rapid. Rovnaku blbost urobili este davno predtym s menom Felicia...

Viola Procházková
22. května 2019, 14:05
4

Cougar uz mame - akorat s jinou transkripci. Podle tehoz vzoru by bylo mile psat novou Pumu treba Poo, ma!

Pe
Pech.
23. května 2019, 02:50
0

Tak spousta lidí si myslí že původní Rapid byl ten z 80. let jako kupé varianta zadomotorové řady Š 742 - Tj. 120/13x, ale úplně první Rapid tu byl již v polovině 30. let kdy šlo o střední třídu Škodovek, větší a výkonnější model než byl lidový Popular. Málokdo ví, že následující Rapid se dělal i jako Rapid 120 s čtyřstupňovou převodovkou, byť se suchými poloosami a lepší zadní nápravou - technicky tedy Garde v kastli po faceliftu) tyhle vylevněné verze se produkovaly především v BAZu...

Fa
Fandatik
23. května 2019, 11:35
-1

Ano, narážel jsem na coupe Š742. Ale původní model z těch 30' tomu nijak neodporuje.
Dát tomu shitu název "rychlý" je stejná kravina, jako kdyby nástupce Felicie pojmenovali Superb.

Fi
Filippos
22. května 2019, 10:31
0

Celkom sa divím, že sa v článku neobjavilo meno najnovšieho kupé od BMW :-)

reagovat
milic
22. května 2019, 11:23
0

Svatokrádež by bylo použití jméne Capri na nějký crossoverbazmek. Puma mě neuráží, to prostě není žádná ikona, při vší úctě ke hračce paní autorky. Taky bych počkal, jak to vlastně bude jezdit, možná to ve srovnání s Capturem, 2008, Mokkou atd. bude v měřítkách dnešní produkce řidičsky zábavné auto.

reagovat
D
D
22. května 2019, 12:35
0

Pravda,ze na trendu crossoveru neni nic pozitivniho,nicmene at uz to bude cokoliv, urcite to bude lepsi nez byla stara Puma. Tu opravdu za zadnou ikonu povazovat nelze. Ani ten motor, coz bylo asi jedine zajimave na tomto vehiklu, neni kdo vi co.

bitner
22. května 2019, 11:30
0

They call it marketing, baby.

reagovat
beastar
22. května 2019, 13:35
2

Chápu to stejně a s argumentací souhlas. Bohužel, je pravdivý i ten o té reklamě zdarma. Mimochodem už je to tady. Já před hodinou nevěděl, že to Ford chystá. Je to nějak mimo moje aktivity. Použít koupený, starý brand je levnější a účinné. Pro znalce a fanoušky k pláči a vtipné. Nicméně většina kupců budoucí Pumy starou znát ani nebude. Slovní spojení zafunguje. Combo se slovem Sport, GT a sportovní crossover je na světě.

reagovat
krab
22. května 2019, 14:55
0

Ono je to těžký. Hejtuje se nakonec úplně všechno. Scala je špatně, kdyby to byl Popular, bylo by to taky špatně. BMW 330i už dávno není šestiválec, Supra je špatně, i přesto, že jde o vymírající druh dvoudveřového kupé a hlavně - Supra s motorem BMW přeci není Supra...

Takovej hejtů čteme furt hafo. Hele, mě to ani nějak neuráží. Eclipse mě se docela táhnul za uši, tady Pumu kupodivu beru nějak s klidem. Asi kdyby to nazvali Capri, tak to by mi zdvihlo obočí...

A jak podotknul Beastar - dost možná vážně většina cílovky téhle Pumy už ani nebude vědět, že byla ta Puma na bázi Fiesty předtím...

reagovat
yellec
22. května 2019, 18:47
-1

Pro mě byla největší svatokrádež, když Honda vzala název lásky mého mládí a nejnovějí motorku co je možná spíš skútr pojmenovala Integra. Příště pojmenujou sekačku na trávu S2000 a nebudu se divit.

reagovat
Trinom
22. května 2019, 19:42
0

Musíš to brát i z druhé strany, aspoň to není auto.

ransom
22. května 2019, 19:44
1

Mě ze všeho nejvíc sere, že se ten protivný, všudypřítomný, škodovácký big mac pro české burany jmenuje stejně jako tátova nádherná Octavia z roku 1960.

reagovat
Skipper
23. května 2019, 00:46
4

Nic ve zlým, ale Octavia z roku 1960 byla pro české burany i inteligenty to stejné, co Octavia z roku 2018. Prostě auto pro masy. Můžeme se bavit o relativní dostupnosti, ale to je tak vše.

ransom
23. května 2019, 08:37
0

Ty jsi mi rozkopal bábovičky a já to povím mámě!
(bod ode mě)

Skipper
23. května 2019, 08:42
1

Hezká reakce! První Octavia je samosebou krasné auto (aspoň pro mně). Nicméně současné Octavie považuji s ohledem na jejich účel za opravdu povedená auta. Taky to ale nic nemění na tom, že bych žádnou nechtěl :D Tedy možná jako investici OI RS. Tam si myslím, že časem cena poroste.

Radohanno
22. května 2019, 20:07
0

Já měl Plymouth laser alias Mitsubishi eclipse...A crossower to fakticky nebyl....Dnes když hledám Eclips vyskakujá mě samé bedny od bot

reagovat
Martin Martin
28. května 2019, 12:04
0

... ten Modrý Ford je tak trochu Mazda CX-3 ?!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem