načítám data...

Volkswagen ID.Buzz Pro - Veselý parťák do velké rodiny

Volkswagen oživil retro módu. Bude to tentokrát větší úspěch, než posledně?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Je tomu již dlouhých 27 let, kdy se Volkswagen pokusil poprvé nastoupit na tehdy rozjíždějící se retro vlnu. Vybral si pro to svou největší legendu, ikonický Brouk. Nápad to byl jistě skvělý, provedení však mírně řečeno pokulhávalo. Přestože se jistě dalo mluvit o zřetelné vizuální návaznosti na starého Brouka, New Beetle tak úplně nedokázal skrýt svůj technický základ, který si vypůjčil ze čtyřkového Golfa. Zákazníci tak New Beetle nepřijali úplně za svůj, hádám, že firemní účetní z výsledků retro Beetla nadšení úplně nebyli. Přesto to Volkswagen zkusil ještě s druhou generací, která byla po všech stránkách mnohem lepší. Hitem se však nestala ani ona. Když v roce 2019 sjel z linky poslední kus, dlouho se zdálo, že Volkswagen retro nadobro opustil. Jenže tomu tak není, protože právě přede mnou stojí parádní retro s velkým znakem VW.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Historii „busíku“ od Volkswagenu, který symbolizoval v šedesátých letech v Americe hnutí Hippies asi nemusím blíže představovat. Jeho příběh je navíc natolik obsáhlý, že by zasluhoval spíše samostatný článek. Dnes tu však nejde o starý dobrý busík, nýbrž o jeho v podstatě přímého následovníka. Volkswagen si pohrál s myšlenkou na oživení této legendy již od roku 2001, kdy se na detroitském autosalonu ukázala studie Microbus Concept. Tehdy jej poháněl šestiválec VR6, a designem samozřejmě odkazoval do šedesátých let. V roce 2011 tentokrát v Ženevě následoval Bulli EV Concept, který poprvé rozvíjel možnosti elektrifikace. O dalších pět let později se světu ukázal vůz jménem BUDD-e EV Concept, který již naznačoval možnost využití modulární platformy MEB. Jen o rok později pak Volkswagen vyrukoval studií I.D. Buzz Concept, ze které přímo vychází dnešní produkční ID.Buzz. Povedlo se i v sériovém modelu zachovat ducha a jistou dávku bláznivosti, kterou oplývaly koncepty?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

To si tedy pište, že ano. ID.Buzz totiž vypadá přímo parádně. Jasně odkazuje na povedenou minulost a zároveň je hravý, veselý, rozdává radost kamkoli přijede, je prostě funky. A přesně takovým dojmem by měl působit. Už dlouho se mi nestalo, že by nějaké auto rozdávalo takovou radost na potkání. Na ulici se za ním otáčejí dospělí i děti a všichni se usmívají, ukazují palce nahoru. ID.Buzz prostě baví všechny kolem sebe. Tady nutno vyseknout hlubokou poklonu německým designérům. Dokonale využili možnosti elektrické platformy, takže mohli například maximálně zkrátit příď, čímž se jasně definuje odkaz na minulost. Celý vůz je taková zábavná krabička. Musím říct, že za celý ten týden jsem snad neobjevil úhel, který by mi vadil nebo nějakým způsobem nefungoval. ID.Buzz je prošpikován vtipnými detaily, zároveň ale vůbec nepůsobí kýčovitě. Prostě je 4,7 m radosti na kolech. A tahle oranžová barva mu fakt sekne. Za vnější design dávám rozhodně plný počet bodů.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohled do interiéru mé nadšení trochu chladí. Nicméně začněme těmi pozitivnějšími zprávami. ID.Buzz je klasický zástupce kategorie MPV, což znamená především skvělou prostornost. V každé myslitelném směru najdete dostatek životního prostoru pro veškeré možné potřeby. Na šířku, na výšku i v podélné ose. Tady nebude strádat ani prostorově velmi náročná rodina, či basketbalový tým. Zadní lavice je posuvná o 15 cm, boční dveře jsou pojezdové, což slibuje opravdu komfortní nastupování. Kufr je doslova černá díra, do které bez problémů zahodíte i nerozložený kočárek pro dvojčata. Skoro až zamrzí, že to nebyla sedmimístná verze. Třetí řada sedaček by se tady jistě také užila. Základní architektura vnitřku je poměrně strohá, což lze akceptovat, protože retro. Ergonomie, až na malé drobnosti (cupholder by mohl být někde výš), je taky slušná. Co mi tedy mohlo vadit? Inu, nemohl jsem se ubránit dojmu, že kabina působí poněkud laciným dojmem. Víte, ID.Buzz není úplně levné auto (k tomu se ještě dostaneme), takže bych si představoval asi lehce hodnotnější dojem z interiéru. Přijde mi to, jako kdyby vývojáři chtěli na poslední chvíli někde ušetřit a vybrali si interiér. Ne, že by to vrzalo nebo tak něco, dílenské zpracování je v pořádku. Ale ten první dojem, prostě takový ten pocit, který se těžko popisuje, není zrovna nejlepší.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Vzhledem k faktu, že ID.Buzz využívá klasickou koncernovou platformu MEB, asi příliš nepřekvapí použité pohonné ústrojí. Základem je baterie o kapacitě 82 kWh (využitelných 77 kWh). V základu se točí zadní kolečka a proudí na ně 204 koní a 310 Nm. To není mnoho, uvážíme-li, že tento drobeček váží nějakých 2,4 t. Přesto mohu dynamické schopnosti popsat jako zcela dostatečné. Není to žádný velký trhač asfaltu, ale funguje dostatečně svižně, abyste nebyli brzdou provozu. Ani když ho naložíte až po střechu, necítíte žádné velké problémy s dynamikou. Na takové to běžné drdání je to vlastně docela v pohodě. Jistě vás všechny nejvíce zajímá, jak je to s dojezdem. Osobně je to lepší než bych čekal. Ujet aspoň 300 kilometrů není složitý úkol a to jsem měl vůz zapůjčený, když teploty apdaly pod nulu. Nicméně velmi záleží, jak těžkou budete mít pravou nohu. Asketická jízda srazí spotřebu až ke hranici 20 kWh, čímž se přibližuje k udávanému dojezdu (400 km). Běžně se však dá jezdit spíš za nějakých 25 kWh. Když mu budete stát na krku jak neurvalý puberťák, může se spotřeba vyšplhat až někam na 36 kWh/100 km, v tom případě budete dobíjet každých asi 200 km. A když už jsme u dobíjení, je možné využít výkon až 170 kW. Osobně jsem byl nejvíc na 150 kW stanici a mohu potvrdit, že tímto výkonem dokáže dobíjet i při nízkých teplotách.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Musím říct, že jsem příliš netušil, co čekat od jízdních vlastností. A ve výsledku byl příjemně překvapen. ID.Buzz je pohodlný, takový houpavý, možná by se dalo skoro až francouzsky. Zpočátku je to trochu zvláštní, ale pak si na to člověk zvykne. Od kol nejdou žádné rány, vše je velmi dobře odtlumené. Zmínit musím i velmi dobrý akustický komfort, což u aut tohoto tvaru nebývá úplně zvykem. Jinak se tahle krabička řídí vlastně docela hezky. Těží z benefitů pohonu zadních kol a také skvělého rejdu. Měl jsem pocit, že se to otočí na pětníku. K jízdě tak nemám zásadních připomínek, snad až na brzdy. S těmi mám problém u všech aut postavených na MEB, ID.Buzz nevyjímaje. Mají velmi vlažný nástup a člověk si na ně musí opravdu dlouho zvykat.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Asi jste pochopili, že se mi ID.Buzz překvapivě líbil. Skvěle vypadá, má prostorný vnitřek a docela příjemně jezdí. Docela dobře bych si ho uměl představit doma. Není to asi na žádné dálkové cestování, ale na cestování po té naší malé republice to asi může stačit. Vejde se do toho velká rodina, můžete tam nacpat lyže, kola nebo cokoli vás napadne a vyrazit za dobrodružstvím. Přesto tu však jedno nemalé ale najdeme. Jak jistě tušíte, ID.Buzz není zrovna levný vůz. Tento konkrétní stál rovné dva miliony a musím říct, že mi tam chyběly jistě prvky výbavy. Trochu se bojím, že právě vyšší cenovka bude bránit většímu rozšíření na silnici, protože v kategorii „auto za dvojku“ je dost velká konkurence. A je to škoda, protože potkávat tohle veselé vozítko na cestách častěji, by jistě bylo fajn.

Technické údaje


Motor: elektromotor
Výkon: 150 kW (204 koní)
Točivý moment: 310 Nm 
Kapacita baterie: 82 kWh (77 kWh využitelná)
Maximální rychlost: 145 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Provozní hmotnost: 2471 kg
Spotřeba udávaná: 21,8 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 27,2 kWh/100 km
Dojezd oficiální: 400 km
Cena testované verze: 2 001 948 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
12. února 2024, 09:17
2

Větší smysl mi dává verze Cargo, jako stylová rozvážka do města a okolí. Samozřejmě s jinou nižší cenou. Jinak je to nechtěné kempování na nabíječkách.

reagovat
S.
S.h.I.t.
12. února 2024, 09:34
2

Za me jednoznacne skoda, ze se nedela jako sedmimisto. 2-3-2 by tomu sluselo, byt na kor kufru (ale to je klasika u tohoto rozmeru auta), tuplem s tim, to ta trojsedacka nejsou 3 stejna mista (bohuzel), ale zase jen lavice delena 60:40 :(

reagovat
MB
MBMB
12. února 2024, 10:12
1

Sedmimístná verze ještě není, ale je v plánu.

cP
cPetan
12. února 2024, 10:28
4

Jestliže původní je "busík", tak tento Buzz je... ? :-)

reagovat
ro
rock
12. února 2024, 14:27
0

Kde přesně je na tomhle nějaký retroprvek a nějaká návaznost na T1?
U VW Beetle se to nezapřelo, navzdory změně konceptu pohonu, ale tady? Nevidím snad žádný designový prvek, který by na T1 nějak odkazoval.

reagovat
af
afro-r1
12. února 2024, 15:33
1

Byt v tom 2.0 TSi...

reagovat
Be
Bernard L.
13. února 2024, 13:33
0

... tak je to Transporter.

krab
12. února 2024, 21:06
6

Souhlas s tím shrnutím, jako auto "za dvojku" je to skutečně kromě specifickýho zákazníka, který má peněz hodně a přesně chce tohle auto, tak si nedovedu představit nikoho dalšího, kdo toto koupí. I když koukám schválně po přečtení testu na VW stránky, dívám co se vlastně dneska ve Vlkohradě vyrábí a prodává a všímám si, že je docela dost skladových aut se slušnýma slevama obecně vzato.. těch Buzz moc skladových není, ale najdou se, je tam i jakási "dotace" 200 000 kč i když jsem se nedočetl podmínky.

Vtipné ovšem je, že se dá vybrat aktuálně ze slušnýho množství skladových Touaregů s 3 litrovou naftou (210 kW) v cenách kolem 1.8 s DPH po všech slevách. Když si představím, že třeba já jako už dneska "taťka" od rodiny budu vybírat jednou konečně taky nové auto pro rodinu, budu na to mít fakt nějakým zázrakem tolik peněz , tak představa, že za cenu toho Touaregu vyberu ID Buzz je úplně směšná. Horší až nastane doba, kdy se za tyhle prachy alternativně už nebude dát koupit velký rodinný auto s velkým naftovým motorem ...

reagovat
Mi
Michal Lenc
13. února 2024, 08:29
0

Myslíš, že je hodně lidí, kteří se rozhodují zrovna mezi Touaregem a Buzzem? To by mě docela překvapilo.

Fr
Frodo
13. února 2024, 13:04
1

Mě by docela překvapilo, kdyby se hodně lidí rozhodovalo mezi Buzzem a normálním autem.

krab
13. února 2024, 14:14
2

Já to bral jen jako příklad co jde u stejný automobilky koupit za stejný peníze a ten rozdíl je fakt obrovskej. Ve skutečnosti mě konkrétně cílovej zákazník na ID.BUZZ vyloženě uniká, leda firma, že by si to pořídila jako pojízdnou imagovku která bude nějak ladit s jejich produktem ... soukromá osoba nevím, řekl bych jedině někdo velmi bohatej, komu se to líbí a vůbec neřeší ostatní věci. Jako ono to roztomilý auto je, ale za tu cenu s tím reálným potenciálem ať už že má docela vysokou spotřebu a docela malý dojezd, tak mi to prostě připadá jako jeden velkej nesmysl

StreetPro
13. února 2024, 14:39
0

Stylový retro přívěsný diesel-agregát vyřeší problém s dojezdem :-)

Sa
Sato
15. února 2024, 13:41
0

StreetPro: a nie je to tak ze to nevie nabijat za jazdy?

Tr
Trewis
14. února 2024, 11:35
0

Za mě ID.Buzz je roztomilé retro, kterému výrazné dvou barevné lakování hodně vylepší vzhled. Třeba černá barva, mu dle mého nesedí. Co mě překvapuje u rodinného auta, je absence 3x isofix v druhé řadě. Uprostřed tradičně chybí, přestože třeba Q7 to umí. Před časem mě prodejce říkal, že 7 míst nebude s ohledem na max. užitnou hmotnost. Nevím, možná se něco změnilo.

Zajímal by mě reálný dojezd při 140 na dálnici, ta Vmax 145 je taky skoro o hubu, když se třeba potřebuješ uklidit z levého pruhu před kamion. Jinak je to super městký mamavan, jako druhé auto do rodiny s barákem a vlastní nabíječkou :-) operák je od 18tis bez daně, což je nejspíš nejlepší cesta jak okusit elektromobilitu, než/snad? bude za pár let rapidně lepší baterie k dispozici.

reagovat
mariov8
16. února 2024, 09:13
0

Spotřeba roste cca se čtvercem rychlosti... ne, tohle není ideální auto na dálnici. Ve 140 to požere to co ve 100 x2! Dojezd tedy bude /2.

Jel jsem v tom, pěkně se to řídí, protože to má zadní pohon. Normálně je cítit, jak to vůbec netahá za volant, příjemné. Stále většina výrobců cpe do elektromobilu s těžkou baterkou uprostřed auta přední pohon, to nechápu.

Nesouhlasím s kladným hodnocením podvozku, docela to bouchalo na nerovnostech. Řekl bych, že je cítit užitkový základ - nebo univerzálně zamýšlený podvozek.

Interiér, pokud se do něj neinvestuje 1/4M (to si nedělám prdel, 250 000,-) je strašný, jel jsem v německé specifikaci. Všude tvrdé levné plasty. Typická aktuální konfigurace ovládacích prvků koncernu, každá čtvrtina před řidičem to má jinak (dotykové plošky, tlačítka, menu multimédií, palubák) - ale tady se na mě podepisuje, že jsem zvyklý na lepší...

Idea jako taková je ale fajn, jen zevnitř je to takové... na Caddy velké (alespoň v kufru) a na Transporter, Caravelle, Multivan malé (až klaustrofobicky).

Esteticky se mi to zvenku docela i líbilo, uzemnila mne teda taky cena. Protože jinak obecná použitelnost je jako u většiny elektromobilů silně limitovaná (nosností, dojezdem, tažným zařízením, počtem sedadel - auto jako kráva, ale jenom 5 sedaček -WTF).



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries 1992
Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries

1992 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Ford F250 XLT LARIAT 1990
Ford F250 XLT LARIAT

1990 rok výroby
180 koní výkon
7 500 ccm objem