Začal se nám zde, na Jižní Moravě v okolí Brna, šířit jeden nešvar. Nových úsekových měření či radarů nám tu v nedávné době přibylo jako hub po dešti. Takže si dávejte pozor, jezděte opatrně a snažte se nezranit sebe ani ostatní účastníky provozu. Jistě, bezpečnost je potřeba a názory silničních pirátů jsou ireleventní. Ještě bych rád zmínil oblíbená zaklínadla, totiž zdůvodnění, která instalaci těchto zařízení obvykle provázejí typu „Kdo jezdí podle předpisů, toho radary nemusí zajímat.“ nebo „Kdyby to mělo zachránit jedinný život, tak za to stojí.“ Namátkou si uvedeme několik příkladů. Detailněji jsem je pro vás zmapoval zde:
(1) Neslovice, po dlouhé rovince za kostelem – 50km/h
(2) Odbočka z hlavní na Ostrovačice – 70km/h
(3) Křižovatka na vrcholu kopce, směrem na Slavkov – 70km/h
(4) Kuřim, Zámecká – 50km/h
(5) Kuřim, Pod Vinohrady – zóna 30km/h
(6) Kuřim, křižovatka s I/43 – 70km/h (ve výstavbě)
(7-8) Úsekové meření skrz obec Lelekovice – 50km/h
Právě poslední zmíněném měření, vedoucí skrz Lelekovice, si rozebereme o něco podrobněji. Rychlé okénko místních dopravních reálií. Lelekovice jsou poklidná obec ,čítající necelých dva tisíce obyvatel, na severu Brna, kterou trápí podobné problémy jako ostatní obce v okolí. Bídná kvalita silnic, „provoz“ a nedostatek hospod. Jsou zde jen tři. Kvalitu silnic až donedávna tvrdě testovaly nákladní vozy směřující do přilehlého kamenolomu. Jenže od doby, co se začal most vedoucí přes železniční trať drolit v míře větší než malé, mají útrum a zákaz vjezdu. Provoz jsem dal do uvozovek, protože se zase o tak velký problém nejedná. Respektive co by za to dal zbytek vesnic ležící na trase I/43. Hustější provoz nastává pouze ve špičce a zejména pak před (prodlouženými) víkendy. Z důvodu malé propustnosti právě I/43. Lidé, kteří nestojí o cestu až do Svitav a nechce se jim zbytečně stát v koloně již od sjezdu na Lelekovice, si tudy zkracují cestu a pak pokračují na Blansko či Boskovice. Přechod u školy, na kterém se historicky pár menších nehod stalo už dávno dostal obří zpomalovací práh a kvalitní osvětlení.
Osobně si nemyslím, že by vysoká rychlost zde byla nějak zásadním problémem. Pouze můj názor, můžu se mýlit. No dobrá, vzniklo zde úsekové měření. Mezi body 7 a 8, táhnoucí se téměř přes celou obec. Takže obsáhne i oblast okolo školy a fotbalového hřiště, potud v pořádku. Jako veselý drobnější bonus, pokud jste místní, jen zřídka jedete skrz celý úsek, takže se vás v podstatě netýká. Ovšem, nemyslete si, že se jedná o výhru a můžete si vesele sypat. Rychlostní zkouška je členitá, s několika horizonty a ostrými zatáčkami s bídným povrchem. Reálně udržet v průměru alespoň těch 50km/h nebo snad víc není úplné snadné. Pokud nejste naprostý bezmozek a počítáte s nějakým provozem v protisměru a pohybem chodců.
Kde je tedy problém? Právě kvůli popisovanému náročnému profilu trasy, bylo ve vyznačeném (červená) místě omezení na pouhých 30km/h. Úzká silnice, slepá zatáčka, za ní hospoda a dále fotbalové hřiště. Jako bonus se chodník nachází pouze na jedné – protější – straně. Takže v těchto místech lze předpokládat vyšší výskyt chodců ve vozovce. Přechod zde žádný nenajdete. Nežijeme v perfektním světě, zkrátka je potřeba být v tomto úseku obezřetný. To platí jak pro řidiče, tak i chodce.
Jenže sem nyní sahá úsekové měření, jak tohle vyřešit? Snadno. Třicítka prostě zmizela. V jednom z nejkritičtějších úseků se zvýšila rychlost, protože … bezpečnost? Tak moment, tohle mi nějak nevychází. Nemusela snad ustoupit proto, aby se usnadnil výběr peněz? Všichni, kdo se zde rozhodnou překročit vozovku budou nyní vystaveni většímu riziku. Každý řidič vždy možná nezpomalil do puntíku na požadovaných třicet, nicméně minimálně mu ta značka dala vědět, že by se měl více soustředit a mít na pozoru, protože z nějakého dobrého důvodu tam jistě byla. Nyní je pryč.
Je ale pravdou, že pak by se žádné peníze na pokutách nevybraly. Můžeme jen doufat, že všichni účastníci provozu budou dostatečně obezřetní, rozumní a nikomu se nic nestane. Zároveň se snad všechny potenciálně vybrané peníze použijí na opravu povrchu vozovky nebo rozpadajícího se mostu, což k dopravní bezpečnosti přispěje určitě mnohem více, než samotné úsekové měření. Pouze jeden lépe zmapovaný příklad z mého okolí, který je mi nejbližší. Poučení zní: Myslete vlastní hlavou. Nenechte se ukonejšit jednoduchými frázemi a sliby o bezpečnosti. Pokud je „záchrana jedinného života“ důvodem k jeho zavedení, je i „ohrožení životů“ důvodem pro zrušení? Některá úseková měření existují zkrátka jen proto, že naše legislativa nezná výraz „daň za průjezd“.
K častým dotazům, které by se mohly obejvit – Ne, letos mě stacionáry nestály ani korunu. Minulý rok jsem s úsměvem přispěl na rozvoj Bílovic, jelikož jsem měl po projížďce na motorce na přilehlých okreskách strašně dobrou náladu. (65 na 50)
Čtenáři se s námi jistě podělí o podobné příklady.
Oris
16. 11. 2023, 07:34 3 reagovatObávám se, že úsekové měření se instaluje tam, kde se to s motoristy nedá vydržet. Kdo někdy bydlel nebo bydlí u silnice, kde řidiči denodenně překračují padesátku, ví o čem mluvím :-( Rád se svezu svižně, ale rychlost v obci se snažím dodržovat důsledně. Což znamená, že mám pořád někoho nalapenýho na zadku auta....
S.h.I.t.
16. 11. 2023, 11:34 2treba okruh v Hradci Kralove je dukazem toho, ze se to nacpalo tam, kde to nejspis vydela. Ne kde to bude resit nejakou bezpecnost.
HonzaM
16. 11. 2023, 17:15 5Asi tak, zářným příkladem jsou v HK dvě základní školy (Úprkova a Malšova Lhota), kde původně byla 30 (od cca 7 do asi 17h) ale díky instalaci radaru (který evidentně neumí časovou změnu měření) se povolená rychlost zvýšila na 50 - ale už pod dohledem radaru... jo, bezpečnost nade vše
Sato
16. 11. 2023, 09:40 0 reagovatpridam Strelice a Troubsko, ale este som pokutu nedostal tak neviem ci im to fakt funguje :)
Pochtli
16. 11. 2023, 20:34 1V Troubsku to tam dali hlavně kvůli kamionům, kteří se plní phm rozjeli z kopečka od Střelic a brzdili až před zatáčkou doleva. Střelice to chtěly dát i ve směru na Tetčice / Radostice, kde jim to policajti naštěstí zatrhli. Tak to narvali aspoň na "výpadovku" na Ořechov /Nebovidy. Ale klasika, vše ORP Šlapanice, které se asi začínají inspirovat pražskými Říčany.
tomaass2
16. 11. 2023, 12:36 0 reagovatNěkde to je i docela smysluplný.
U nás je to v Kocbeřích a Choustníkově Hradišti - 2 obce přímo na trase z konce D11 do Polska.
Jiný způsob jak Poláky donutit neletět tam jak se jim zachce v podstatě není, a dálnice bude stát snad za 10 let.
Jiří Novotný
16. 11. 2023, 16:22 -14 reagovatSorry ale jablíčkáři, co si to vymýšlíš za konspirační teorie? to myslíš vážně? Jako, že někdo vymyslel to, že když tam bude ta 30-ka, tak lidi pojedou pomaleji a proto v celeém useku by se vybralo méně peněz, takže 30-ku zrušili aby lidi co?
To mi vysvětli. To jako, že zrušení 30-ky bylo záměrné, aby donutili lidi překračovat povolenou 50-ku tak aby vybrali více na pokutách?!?
To je asi tak podobný argument jako říkat řidiči, který jel v noci 110 a naboural do něj jiný člověk co usnul za volantem, že za to z polovinu může on svou "bezdůvodně" pomalou jízdou!
Prober se. Tak chytrý lidi na uřadech nanajdeš a i kdyby jak může člověk vůbec platit v tomto úseku pokutu když jak sám říkáš ta silnice je úzká, chodník jen na jedné straně, a ostrá zatáčka do které není vidět. Už tohle samo o sobě by "mělo" každého normálního člověka zpomalit na méně jak 50 km/h a tím pádem by nikdy nemohl překročit 50-ku v daném úseku. A jestli překročí, tak je to z prominutím extra blbec.
Osobně bych klidně nasadil radary skoro všude ve městech. Protože to co denně zažívám na silnicích je hnus. My máme u nás daleko horší úzkou silnici kde není chodník ani na jedné straně, dveře jsou 50 cm od silnice, zatáčka, zastávka autobusu, a dokonce z obou stran velká žlutá značka "pozor chodici ve vozovce" a upzornění, "NENÍ" tam žádné omezení takže je tam povolená 50-ka.
Myslíš že to lidi pochopi, když tak zpomalím na 45 km/h? Absolutně ne, buď se na mne lepí celých 200 metrů , nebo mne předjede, což se mi nedávno stalo dodávka to vzala 60-kou vedle mne. Kdyby v protisměru někdo šel, nebo vycházel zrovna z domu, nebo vyjíždělo auto z odbočky která je navíc do prudkého kopce, takže tam není vidět, tak je mrtví. A je jen obrovské štěstí, že tam doposud nikdo nezemřel. Tam už dávno měla být 30-ka, ale lepší měření s automatickou složenkou, protože to jediné funguje.
Sorry, ale tvoje argumentace stojí na vodě jako lístí na podzím.
NA lidi bohužel platí pouze bič, cukr nefunguje.
S.h.I.t.
16. 11. 2023, 16:41 9Logika je takova, ze s pridanim radaru najednou zmizela potreba tricitky pred skolou. Zahadne... najednou je tam 50 v poradku. Takze bud tam roky byla 30 jako buzerace, nebo ji ted sundali s tim, ze spis nekoho osolej za 55. Rozhodne se tam diametralne nezmenila situace.
Jiří Novotný
16. 11. 2023, 18:50 -7Chápu, že je otázka proč tam tu 30-ku zrušili (škola tam pokud vím není) je divná, ale znám hodně míst, daleko horších a užších a 30 tam není je tam odjakživa 50-ka.
V Článku je vyloženě konspirace o tom, že to sundali jen kvůli tomu aby chytali lidi za překročení rychlosti a to je podle mne naprostá blbost a demagogie a konspirace nejvyšší blbosti, kolik lidí tím asi tak nachytají? Jednoho za půl roku? Dva, tři? tak to je teda vejvar.... To jim tak pomůže.
Konspirace ve stylu všichni mi chtějí ubližovat tak nosím na hlavně hliníkovou čepici, co kdyby náhodou mne chtěli odposlouchávat....
A jak jsem psal, normální člověk nemusí poslouchat značku 30, aby pochopil, že na takovém místě není dobré jet ani povolených 50, takže nikdy nemůže dostat pokutu i kdyby se sebe víc snažil. Tu dostane jen naprostý idiot a pak mu právem náleží. Sorty jako.
Opelfahrt
16. 11. 2023, 18:58 4Místo spílání tady a snění o radarech byste se mohl na tom strašně nebezpečném úseku u vás doma angažovat a zaúkolovat místní úřady a policajty, ať tam nějaké omezení dají, když je to tak nebezpečné.
Sato
17. 11. 2023, 08:42 1Ehm.. to ako vazne existuje miesto kde su rodine domky postavene 50cm od halvni silnici bez chodniku? Mam pocit ze problem nebude v tej silnici...
yellec
17. 11. 2023, 10:17 630 nesundali nejspíš z nějakých konspiračních důvodů, aby tam řidiči jezdili rychle. Ale potíž je v tom, že úsekový radar jaksi měří průměrnou rychlost vozidla. Takže v úseku nemůže být jiná než jediná nejvyšší dovolená rychlost. Těžko by se někomu prokazovalo že jel rychleji než 50 nebo než 30. To by řidiči vyhrávali správní řízení a špatně by se rejžovalo. A jelikož sloup s kamerou by se do zúženého úseku nevešel, museli ho dát až za úsek se třicítkou. To bude důvod proč 30 zmizela. Tady prostě nejde o nic jiného než o peníze.
Opelfahrt
16. 11. 2023, 18:52 7 reagovatHele, ten „rozvoj Bílovic“ je jen na oko. Bílovice patří pod ORP Šlapanice, takže to prošustrujou tam. ,,
Dost obludných rozměrů to nabylo v Židlochovicích, kde mají ve „městě“ dva radary, pak vedle v Holasicích, Rajhradě, Rajhradicích a v Hrušovanech a všechno tohle jim jde do kapsy a těm obcím snad slíbili, že jim tam občas zajede ze Židel městská policie.
Jinak pro neznalé, přátelé, samotné město Brno je stále ještě bez stacionárních a úsekových radarů. Ani v tunelech se neměří. Buďme za to rádi. Dokonce se po rekonstrukci výpadovky I/43 na jednom úseku zvýšila rychlost z 80 na 110 km/h, i když na mnoha jiných místech se snížila.
JanSevera
23. 11. 2023, 12:51 0V Rajhradě už dlouhé roky radar není, protože kdo by jezdil rychle kolem školy 😃
To zajíždění městské policie je vtipné, asi se myslí to, když přijede MP kvůli restartování přehřátého radaru. (To se vážně děje.)
Opelfahrt
23. 11. 2023, 20:11 1V Rajhradě jsem myslel na Staré Poště na staré znojemské silnici.
Pochtli
16. 11. 2023, 20:38 0 reagovatChybí tam i klasika na začátku Slavkova u Brna - pod kopečkem za zatáčkou. Tam už se nachytalo řidičů.
Ten radar na kopečku před Slavkovem (tvůj bod 3) je slušná prasárna, která tě nutí jet zbytečně pomalu ještě pěkný kus za křižovatkou.
Trinom
22. 11. 2023, 13:37 0Upřímně se divím, že jím ještě neprošla žádná zbloudilá střela při lovu, krumpáč a nebo nebyl pokácen po vzoru londýnských ULEZ. Samozřejmě mluvím o tom v polích, ne v obci.
-
Komentář upraven 22. 11. 2023, 13:37:35
yellec
25. 11. 2023, 10:59 0Bohužel půlku lidí s koulema vyhladili nacisti, druhou komanči. Takže u nás nepřežili rebelové, ale spíš práskači. Ale když se obětuješ pro blaho většiny, budem ti do basy nosit buchty.
rock
25. 11. 2023, 12:15 2Na ten radar dole pod kopcem ve Slavkově mám milou vzpomínku: nově ho nainstalovali, spustili... a po pěti měsících mi došly tři pozdravy; za 55, 56 a 58. Vtipné bylo, že všechny byly z prvního měsíce (než jsem si srovnal návyky), ale všechny došly s obrovitým zpožděním. Zřejmě proto, aby mne už tou první obsílkou neupozornili, že tam se překračovat rychlost nevyplácí. Má to svoji logiku: necháme hříšníka co nejdýl žít v klidu a on se určitě nachytá znova...
PepaSFI
17. 11. 2023, 08:06 0 reagovatnevím jaká je situace teď, moc se o to nezajímám, bývalo to tak že radary provozovala soukromá firma, obcím je pronajímala a brala velmi, opravdu velmi tučný podíl z vybraných pokut. Můžem diskutovat o tom jestli taky nešlo nějaké to všimné patřičným obecním úředníkům že správně zatlačili a radar byl tam kde "ikdyby zachránil jedinou berušku na cestě..." ale asi je to zbytečné. Typickým příkladem byl legendární zkrumáčovaný radar v Moravských Budějovicích, umístěný na výpadovce na okraji města, kde kromě ohrady kolem nějaké fabriky už nebyla skoro žádná zástavba a tak tato rovinka v prázdnotě sváděla k zcela plynulému a bezpečnému zrychlování. Prý když byl tenkrát starosta na veřejné schůzi dotázán, o kolik se snížil počet nehod (nesnížil, nulu nevylepšíte), zavrčel něco neslušného a utekl. Radar samozřejmě zmizel hned po dokončení obchvatu. Jako každý podnikatelský záměr, musí vytvářet zisk. Na nějaký dobro se nehraje.
TheSnail
17. 11. 2023, 14:10 0Situace je pořád stejná, instalaci radarů i samotné měření provádí fakticky soukromé firmy, dělení zisku z pokut/určených částek bylo označeno za nelegální už nějaký ten rok zpět, ti chytřejší to teď do smlouvy píší tak, že obec sdělí na konci měsíce, kolik vybrali a soukromý provozovatel radaru pak vystaví fakturu na údržbu..mrk mrk. Obvykle je součástí smlouvy i nějaký fixní nájem radaru. V jedné smlouvě (tusim, ze to byly Mladé Buky nebo nějaká vesnice v Podkrkonoší) dokonce byla hezká klauzule, že provozovatel radaru může od smlouvy odstoupit, pokud jeho obchodní partner (tuším město Trutnov) v úseku, kam má být radar umístěn, nezařídí omezení max.povolené rychlosti.
martinus
22. 11. 2023, 09:14 0 reagovatJen sem pro zajímavost doplním oblast okolo Říčan. Tam už je teď úsekové měření úplně v každé obci a rovnou několik. Všechno z celého rajónu kasíruje město Říčany a ještě si dovolí si stěžovat, že vybrat ročně 20M je jim málo. Letos už jsem jim 1000,- Kč přispěl za 60 na 50 na úseku, kterým jezdím každý den 2x. Takže jsem pako, ale občas se člověk prostě neuhlídá. A zrovna dnes jsem přispěl Městu Praha 600 Kč za 44 na 30 na široké, přehledné hlavní ulici. Ani nevím, že tam nějaká 30 je :-(
Opelfahrt
23. 11. 2023, 20:25 0Jo, jo, nenažrané Říčany a jejich dlouholetý starosta Vladimír Kořen, ten hodný pán, co dělá v televizi naučné zábavné pořady o přírodě. I když chápu, že to možná sám nechtěl a že ho přehlasovala rada města.
Filip Střítežský
22. 11. 2023, 16:14 2 reagovatBudoucí radar na křižovatce u Kuřimi je ukázka úplné demence ze strany ŘSD (či kdo přesně to vymyslel). Tam si někdo prostě řekl "Hele oni tam hodně bouraj, to bude určitě proto, že tam jezdí rychle". Ale každej jouda co tam kdy jel ví, že tam se kvůli rychlosti fakt nebourá.
Pro neznalé, je to veliká Tčková křižovatka, která ale není moc přehledná a tvoří se zde dlouhé kolony. Hromada frustrovaných lidí se pak pomalu posunuje k místu kde se musí rozhlížet do dálky a odhadovat jestli někomu při připojování křižují cestu nebo ne. Často to tam pak "prostě pošlou"
Mimo špičku tam pohodlně profrčíš lehce nadpředpisových 80 (nebo víc :)) Teď už teda vlastně ne...
Opelfahrt
23. 11. 2023, 20:22 0Tam je od Kuřimi takovej provoz, že procento lidí, co se nejsou schopní v provozu normálně připojit, se v tom počtu projeví. Těžko říct, jestli to iniciovala ORP Kuřim nebo ŘSD, ale Ředitelství myslím nedávno zařídilo ten radar na 20 km/h, co byl na provizorním mostě od židenických kasáren směrem k Husovickýmu tunelu. Že jako řidiči ohrožovali pracovníky stavby a asi aby ten provizorní most nespadl. No každopádně dodržovat úsekový měření dvacítky bylo dost náročný :-)