logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Porsche 981 Spyder: Chirurgicky přesný řez okreskou

Porsche 981 Spyder bylo jako nové považováno za jedno z vůbec nejlepších řidičských aut na trhu. Novináři nelhali.

Málokterá automobilka vyvolává mezi fanoušky řízení tolik emocí jako německé Porsche. Je pravda, že jsou ne úplně nutně vždy pozitivní, jak dává často najevo třeba Jeremy Clarkson, který dodnes nechápe, co “na těch placatých broucích všichni mají”, ale platí, že jakmile se někde zmíní její jméno či se dokonce přímo ukáže její auto, samozřejmě tedy s tím správným tvarem a počtem dveří, ihned se objeví vzrušené klábosení.

Porsche je prostě pojem, a kdo ho neřídil, jako by si nesplnil maturitu nadšeného řidiče. Já byl donedávna jedním z nich. Je sice pravda, že jsem se v rámci výletu na Červenohorské sedlo směl chvíli svézt v Boxsteru S generace 987 (tímto zdravím Vavrise), ale to bylo tak krátké, že si netroufám tvrdit, že jsem cokoliv klíčového pochytil.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Jedinou významnější zkušeností tak v mém případě dlouho zůstával test Porsche 924 z loňska. To se mi sice líbilo, protože je to krásné cestovní kupé, ale jako zkoušku z dospělosti nadšence do aut by mi ho nejspíš ani ta nejshovívavější hodnotící komise neuznala. Je to auto, které vznikalo původně jako Volkswagen a až na poslední chvíli bylo rozhodnuto, že připadne značce ze Stuttgartu, což je na něm přece jen trochu znát.

O to větší radost mi udělal jeden dlouholetý účastník našich brněnských kafe&kár, který mi na mé nesmělé pípnutí, jestli bych si jeho kousek nemohl půjčit na test, řekl ano. Wow! To je teda gól! Jak už totiž víte z nadpisu, zrovna on má velmi maturitní Porsche, možná přímo státnicové. Víkendy tráví ve společnosti modelu Spyder vycházejícího z typu Boxster generace 981 s atmosférickým plochým šestiválcem o objemu 3,8 litru a výkonu 375k. To zní pěkně.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Dohodli jsme se poměrně rychle (tohle železo nesmělo vychladnout, znáte to), takže vám ještě teď na konci sezóny můžu přinést článek mapující mou maturitu nadšeného řidiče a hlavně popisující tento zajímavý kousek. A rovnou tu všem říkám, že i jako člověk otevřeně milující velké cestovní limuzíny ideálně francouzského původu, jenž se sám několikrát vyslovil, že německým autům neholduje, jsem ze Spyderu úplně paf, tak moc dobré auto to je. Ale nepředbíhejme.

Nejprve bych vám ho rád krátce představil, protože Spyder není úplně běžné Porsche. Vlastně je docela vzácné. Přestože stojí na základech vyloženě velkosériového typu Boxster, bylo by bláhové myslet si, že je jen jeho druhou karosářskou variantou. Naopak, výrobce ho považuje za samostatný model a od dárce původní techniky ho odděluje hned několika klíčovými vlastnostmi. 

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Na rozdíl od relativně cestovního Boxsteru je Spyder bez přehánění závodní náčiní. Už od doby svého uvedení na trh v roce 2012 jej výrobce zamýšlí jako poctu modelu 550 RS Spyder ze šedesátých let, pročež soustředí se u něj hlavně na snížení hmotnosti. Všechna auta tak třeba mají manuálně ovládanou jednoduchou střechu, v případě zkoušeného kusu šetřící čtyřicet kilo, a první model neměl ani rádio nebo klimatizaci. Vozidla také měla až do nedávna výlučně manuální převodovku — je lehčí.

Generace 981, kterou vidíte na obrázcích, přišla na trh v roce 2015 a za své jízdní vlastnosti sklidila ovace tisku jako málokterý jiný vůz na světě. Aby také ne, když dostala motor z Caymanu GT4, jenž mimochodem poháněl i soudobou 911 Carrera S, sportovní odpružení z modelu Cayman GTS, přední brzdy přímo z 911, o 20 mm sníženou světlou výšku, a ještě se chlubila nejnižší váhou z celé nabídky. 

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Jen na úspěch v motoristických periodikách bohužel nenavázal úspěch obchodní. Masovému rozšíření nejspíš zabránila hlavně sebevědomá cena nastavená na téměř dvojnásobek oproti běžnému Boxsteru 2,7l. Vzniklo tak pouhých 2486 kusů. Co se dá dělat, Spyder byl prostě s cenou v teritoriu 911, což se neodpouští ani těm nejlepším.

Přitom je to v mých očích vážně škoda, protože jak jsem si směl vyzkoušet na kousku z roku 2016 s pouhými čtyřiceti tisíci kilometrů na počítadle, odborná veřejnost nelhala. Tohle je taková paráda, až jsem musel použít v nadpisu spojení chirurgická přesnost. Já vím, je to klišé, až to bolí, jenže tady to vážně platí beze zbytku. Ještě jsem neřídil něco tak precizního a dotaženého jako je Porsche 981 Spyder.  

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Onen chirurgicky puntičkářský přístup je cítit už když u auta stojíte. Má krásně vyvážené proporce a správný Porsche design. Zároveň přidává vlastní osobnost pomocí dvou výrazných prolisů na zadním víku, které jsou v duchu exaktního přístupu přesně tak velké, aby tvořily dominantní prvek vzhledu, ale ještě ne přehnaně, aby rušily. K tomu si přidejte bezchybné zpracování i nejmenších detailů karoserie a víte přesně, o čem mluvím.

Shodně se dá mluvit i o interiéru. Je opět krásně dotažený. Hlavně alcantara na sedačkách, volantu, řadící páce i částech palubní desky a dvojité rudé prošívání dělají opravdu dojem. Současně je tu tak akorát množství tlačítek, aby auto vypadalo, že toho hodně umí, ale ještě se v něm dalo vyznat. A zase tu není byť jediná chyba ve zpracování. Tento automobil ani nemusí jezdit, aby dělal radost.

Samostatný odstavec o precizním přístupu si zaslouží Carbon skořepiny. Mají je jen některá auta, protože většina zákazníků zvolila širší a pohodlnější alternativu z Boxsteru, což ale podle mého byla chyba. Tyto sedačky jsou dokonalé, vážně. Mají propracované a zároveň na rozdíl od mnoha jiných “řidičských” aut i funkční boční vedení, jež opravdu podrží tělo v zatáčkách. Jsou správně veliké, akorát na moji euro postavu. Návdavkem nejsou přehnaně tuhé pro vyvolání “závodního pocitu”, takže se v nich dá i celkem pohodlně sedět.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Ty pravé, nejpřesnějším chirurgem voperované zážitky ale stejně přináší až probrání auta k životu. Klíček umístěný zcela správně vlevo startuje atmosférický plochý šestiválec o objemu 3,8 litru s maximálním výkonem 276 kW (375k) při 6700 ot/min a nejvyšším točivým momentem 420 Nm při 4600 – 6000 ot/min, což mu ve spojení se šestistupňovým manuálem a váhou pouhých 1315 kg umožňuje zrychlit z nuly na sto za 4,5 vteřiny a dosáhnout maximální rychlosti 290 km/h. 

Teď vás nechám ta čísla trochu rozdýchat. 

Hotovo? Výborně! Nyní už snesete informaci, že motor ve Spyderu funguje ještě líp, než čísla naznačují :-) Je to opravdu one of a kind zážitek. Atmosférické plnění mu umožňuje nádhernou gradaci výkonu, kdy jednotka nejlíp zatahuje nahoře. Akorát že zatímco u ostatních atmosfér tento vrchol většinou předbíhá hluchý spodek a relativně mdlé střední pásmo, tady je vše jinak.  

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Motor už od volnoběhu zatahuje výrazně, okolo 2,5 tisíce otáček zabere přímo velkolepě a pak, když už si říkáte, že to není možné, že už víc táhnout nemůže, tak ručička přeleze hodnotu 4,5 a auto vystřelí jak popohnané bičem. Uvadá až úplně nahoře nad sedmi tisíci, ale to je jedno, protože vy v 6,5 tisících zařadíte nahoru a zažijete si to celé nanovo. Věřte mi, je to smysly omamující zážitek.

Nesmím zapomenou zmínit také fakt, že motor má zvuk jako každé opravdové Porsche — mechanicky drčivý, ale zde je speciální výfuk určený jen pro Spyder, který drčení dělá podstatně hlubším, hutnějším a intenzivnějším, přičemž v nastavení s otevřenými klapkami ještě při ubrání plynu vždy, ale vždy práská do výfuku. No a protože je díky svému umístění uprostřed motor hned za vašimi hlavami, je to přímé, silné a bezprostřední. Boží!

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

K tomu si přidejte, že Spyder má dost dlouhé převody. V praxi tudíž svištíte krajinou, užíváte si každý moment, pak kouknete na rychloměr a zjistíte, že jste zcela mimo legální čísla. Zcela. Na autě to však vůbec není poznat. Rychlost nerychlost, díry nedíry, Porsche se neohroženě dere vpřed, nedává najevo ani maličkou nervozitu.

Nejlepší na celé věci poté je, že se nic nezmění ani když na řadu přijdou zatáčky. Já to vlastně nechápu, jak je to možné. Vůbec nezáleží na úhlu, náklonu nebo povrchu. Spyder prostě zatočí. Teď. Hned. Jakoby se nechumelilo. Bez náznaku ztráty přilnavosti. A přitom pořád jede hrozně rychle. Vyvážení auta a nastavení podvozku je dokonalé. Okresku vážně řeše čistě a přesně, tak jako skalpel chirurga projíždí jistojistě kůží pacienta. 

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Aby toho nebylo málo, přidejte si tuhou karoserii, citlivou spojku, přímé řízení, pohotově reagující brzdy a nádherné řazení, které má kraťoučké, přesné dráhy a krásně cvaká, a máte konečný obrázek. Já nepřeháním, až tak výborné to je. Z nevýhod se vlastně dá zmínit jen malé zadní okýnko velikosti JBL reproduktoru a vyloženě víkendové nastavení odpružení, které sice zajišťuje neustálý kontakt kol s vozovkou, jenže taky opravdu věrně opisuje nerovnosti.

Avšak jsou to vůbec nevýhody? Je k něčemu zadní okno, když všem ujedete? Vadí u hračky tvrdé nastavení, zvlášť když díky němu dostanete všechnu jistotu na světě? Nemyslím si. Spíš se mi hlavou honí jiná věc: Nevím jak Jezza, ale pokud všechna Porsche jezdí podobně jako 981 Spyder, tak já už tu lásku ke značce začínám chápat. 

Verdikt

Marně vzpomínám, jestli jsem se někdy předtím svezl tak dobře, a to jsem už řídil ledacos. Porsche 981 Spyder je zkrátka fenomenální. Je stoprocentně precizní a dotažené zvenku i zevnitř, jeho motor má víc charakteru než všichni kluci z Rychlých šípů dohromady a jeho schopnosti na silnici nemají konkurenci. Okreskou se prořeže tak přesně a sebevědomě, že by se za to ani primář motolské chirurgie nestyděl. Takovou řidičskou maturitu bych si klidně dal znovu. Úžasné!       

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Děkuji moc majiteli za půjčení, tohle auto bude těžké přebít! 

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_

Technická data

2016 Porsche 981 Spyder

Motor: atmosférický zážehový plochý šestiválec 3800 cm3
Výkon: 276 kW (375k) při 6700 ot/min
Točivý moment: 420 Nm při 4600 – 6000 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost:1315 kg 
Maximální rychlost: 290 km/h
0-100 km/h: 4,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 9,9 l/100 km
Spotřeba majitele: Kdo by to počítal?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

C70C
31. 10. 2024, 07:56 0 reagovat

Nedovedu si představit, jaký masakr musí být 375hp v Boxsteru. Moje 986 má cca 220 a nikomu kdo v ní jel nepřišlo, že by měla málo výkonu. Každopádně test mi připomíná můj moment nakažení se bacilem Porsche. Trvalo přes deset let, než jsem na něj našel lék..

StreetPro
31. 10. 2024, 08:32 0

Hypotéka? :-)

C70C
31. 10. 2024, 12:01 0

Vlastní 986 to zaléčila :)

StreetPro
01. 11. 2024, 08:39 3

jsi si jistý? :-)

C70C
01. 11. 2024, 17:21 0

Tak říká se, že se nekupuje jedno Porsche, ale první.. Mám velkou rodinu, čili bych potřeboval ještě 911 v cabriu.. A 968.. Taky 987 Spyder.. A Turbo v Cabriu.. Ale hlavně 996 GT3RS.. No.. Nicméně jsa aktuálně skladníkem v nejzapomenutějším koutě republiky. Nevidím to s tím úplně růžově.. :D

StreetPro
04. 11. 2024, 08:54 0

Hele, zase tam máte ten Masarykův okruh, jsou horší místa :-)

C70C
04. 11. 2024, 19:41 1

Já tady mám spíš Červenohorské sedlo.. Ale uznávám, druhý nejzapomenutější kraj po štatlu..

Vavris Vavrisovic
31. 10. 2024, 13:39 0 reagovat

V 981 Spyder jsem strávil žel jen pár kilometrů a jízda probíhala na 5, možná 6/10 schopností auta. Ale už jen těch pár kilometrů mi "urvalo dekl" a zbytek jsem si domyslel...

Začíná to vzhledem - doprdele, takhle má vypadat sportovní roadster. Přikrčený, rozkročený, rozpláclý... 981 je nejhezčí Boxster a pro mě jeden z nejhezčích roadsterů napříč dekádami.

Pak tady je ta věc pod kapotou... teda... spíš schovaná v útrobách. Zvuk, reakce, gradace - fenomenální. Jak to žere otáčkoměr, jak to cloumá s autem, když pravačkou necitelně škádlíte plyn. Jak to hýbe s ručičkama! Analogovýma! Ne displejem. A při přeřazení, podřazení nebo odstavení plynu to dodá jako bonus ty zbytečné zvuky... které v tomto případě nejsou tím laciným popcornem od Tesca, tady je to "roots in racing" brapapa, které k tomuhle autu prostě patří, chcete ho, milujete ho a působí naprosto adekvátním dojmem. Jede to jak prase, ale pořád ještě dostatečně "málo" na to, aby si člověk mohl vychutnat flatout.

Skořepiny od Porsche. Skořepiny od Porsche jsou dokonalé sportovní sedadlo (Zdravím teatrální tvrdou hnusnou pičovinu z M4 G82). Tečka.

Podvozek. Byl jsem upozorněn "Je to tvrdé na naše okresky". Jel jsem po ne zrovna hladkém kusu asfaltu a má odpověď je "Je to tuhé, není to tvrdé" Dvacítky v podbězích tlumeně pracují a karoserie při tom sedí ve své separátní zenové zahrádce. Rád bych napsal víc, ale bylo to jen těch 5 desetin...

Má to svor, má to poršácký shortshift, má to alcantaru všude možně, má to skvěle vybalancovaný elektrický posilovač, z pohledu přes kapotu a zrcátka se zastavuje srdce, má to motor s takovým množstvím charakteru, že jej nevyváží jakkoliv početné stádo elektrických koní a newtonmetrů... Dokonalý sportovní vůz moderní éry :-)

PS: Teď je mi docela líto, že už nepíšu pro Autíčkáře a ten testík jsem "si nevyžral" já :D
PS2: Boxster 987.2 S je rozhodně nedostatečná substituce :D

C70C
31. 10. 2024, 14:58 0

Ad PS2, já ve spyderu naštěstí nejel, takže 2.7 je na podobný články dostačující... Na realitu nejspíš pak taky ne.. Ještě že nemám podobný kamarády :D

riderhenry
31. 10. 2024, 21:12 0

Vavris: Kamarád má Caymana GTS a musím říct, že to je za mě to nejlepší, co jsem zatím řídil. Ta kombinace auta, se kterým se dá jet spousta hodin docela pohodlně, a pak si střihnout třeba Brno, to jsem si zatím jinde nedokázal představit. Plus jak píšeš, ty zvuky (ale zároveň jen když chceš...), interiér, tlačítka a analogové bádíky... U prvního Caymana jsem vlastně musel souhlasit s těmi zvláštními názory některých lidí, že kdo jednou z MX-5 "odejde" k Porsche, často se chce vrátit. Ale u těchto novějších modelů už je opravdu "vše v pořádku". Fakt jsem nechápal, jak je možné, aby auto perfektně fungovalo v Mýtě, na dálnici a pak i na okruhu v Brně...

C70C
04. 11. 2024, 16:31 0

Vavris, když porovnáš 2.7 v 987 a v 986, jak bys to zhodnotil? Já 987 pojezdil jen pár km a to před 10 lety, ale co do charakteru mi 986 přijde intenzivnější (částečně způsobeno nerezovou Borlou na konci..) samozřejmě, spyder to není..

Vavris Vavrisovic
06. 11. 2024, 20:21 0

V 987 2.7 jsem nikdy nejel. Ale celkově mi přijde 986 vůči 987 přesně tak, jak popisuješ - menší, kompaktnější, intenzivnější auto...

Henry: jj, Na 981 GTS mám úplně stejné vzpomínky... akorát tu dostupnost a přímočarost zábavy, kterou dává MX5, bych asi nehledal ani u 981..

riderhenry
06. 11. 2024, 23:28 0

Vavris: Po 15 letech s MX-5 jsem pochopil, že krom té rizosti a intenzivních zážitků potřebuji v autě taky motor. Ne proto, že bych řidičsky MX-5 přerost, ale čistě kvůli té občasné radosti jen z přímé akcelerace a těch zvuků, které ani přeplňovaná MX-5 nedodá. Proto beru GTS jako TOP auto. Rád bych s ním klidně jezdil do práce a jen si udělal radost tím zvukem při nastartování. Jasně, s MX-5 je sranda po městě taky, ale zároveň to nemusí být vždy to auto, do kterého si člověk chce unavený po práci sednout. Přestože si velice dobře pamatuji, kdy jsem si sám raději vybíral NBčko i na 1 000 km cesty, než abych jel něčím "dospělejším". No jo, stárnu...

C70C
07. 11. 2024, 10:51 2

Situace mě v podstatě donutila jezdit Boxsterem denně do práce a je to součást toho, proč mám svoji práci vlastně fakt rád. Den začíná vyštěknutím flat6, a 20km po bezvadné okresce a po práci zase z5.. Je to utrpení :D

sheogh
31. 10. 2024, 19:27 0 reagovat

Tohle je proste bozi :-)

esmo
01. 11. 2024, 07:24 0 reagovat

Konečně nějaký echt auto na test, Spyder je moje slabina, bohužel jsem zatím neměl příležitost :( ... snad jednou.

Sato
01. 11. 2024, 10:42 0 reagovat

Tak som si poslintal ako vsetci a potom sup do inzercie a zase na zem :)
Cakal som ze to bude drahe ale tie cenovky cez 100k EUR su fakt clekom dost :) Asi to bude v tej cenovej kategorii celkom racionalna volba, oproti staremu Ferrari/Lambu/McLarenu, mozno aj R8.. no tym ze to zdiela ten zakladny tvar s base modelom to nema ten supercar "status".

esmo
02. 11. 2024, 08:08 0

Tak buďto základní 911, nebo vrcholná 981, ikdyž já bych za tu cenu už šel do novější 982 Spyderu a měl 4.0L motor

GS
03. 11. 2024, 21:00 0

Ona ta filtrem částic udušená 4.0 vyjde v podstatě téměř na stejno jako 3.8 v 981… a zvukem z výfuku je 981 hodně jinde… navíc je 981 Spyder zajímavej i v tom že nemá start/stop a další podobný “kurvítka” který se už i v té době cpaly všude…

esmo
04. 11. 2024, 07:13 0

Pravdu díš.

Sato
04. 11. 2024, 13:09 1

Tento clanok som fakt nemal citat. Nemam priestor a cas a ani dovod... a uz treti den pozeram inzericum, ze ci by aspon nejaky cheap shitbox-ster sa predsa len nechcel ku nam nastahovat...

Vrooom
01. 11. 2024, 11:27 0 reagovat

Všechny spydery jsou moc hezky.
Ta dalsi generace asi bude jeste dal, jestli se nemylim tak ta ma napravu z GT3, stejne jako cayman GT4 981. Tady to je jeste "obyc".
Jak jsou na tom prevody? To jsem pochopil ze je casto u porsche kamen urazu a jsou prilis dlouhy, ze musi clovek radit ve vraceckach i jednicku. To by pak mohl byt i dost zasadni duvod si nejaky to prosche poridit v automatu kde to bude kratsi.

kubas
01. 11. 2024, 14:05 1 reagovat

pro představu doporučuju:

;ab_channel=DasCayman

Vrooom
01. 11. 2024, 19:28 0

Krasa. Dle jeho dalsich videii docela upraveny. Ale super :-) Ty maly slajdy vykouzli usmev na tvari :-)

afro-r1
02. 11. 2024, 21:43 0

Spatne vidim, nebo si na ty meziplyny nevymackava dvakrat spojku?

Sato
03. 11. 2024, 00:08 1

synchrony to poberou..

krab
02. 11. 2024, 08:54 0 reagovat

Nádhera! A super, že dokážete přinášet i sem testy takhle zajímavých autíčkářských aut! A nejen Porsche, ale i ty Jaguary naposledy, Challenger a další, to je super, taky stále chodím místní články s radostí číst!

981 Spyder, to je maturita, na kterou bych se těšil taky. Jednou jsem byl vezen v 981 GT4 jako spolujezdec, ale to jsme jeli více méně pomalu, jinak opravdu nejnovější Porsche co jsem si mohl vyzkoušet za volantem byla 996 GT3 Club Sport z roku 2004. Je to srandovní, ale bohužel mám zkušenosti jen s těmi starými. Chtělo by si to ten obzor rozšířit i o tyhle nový ...

Hezkej test a držím palce do dalších podobnejch článků!

Marek Brunner
02. 11. 2024, 12:50 1

Nevím, co se snaží básník říci tím, že dokážeme přinášet testy zajímavých aut “i sem”. Já si nepamatuji, kdy jsem někde jinde na českém internetu četl v rámci jednoho měsíce tolik článků o zajímavých autech bez omáčky o čínských zázracích a PR článcích.

krab
03. 11. 2024, 10:14 3

Básník vás chtěl jednou taky pochválit a vy jste hned vztahovačný .. já to myslel náhodou fakt jako pozitivně, ve skutečnosti zajímavý čtení o autech v češtině dneska opravdu moc nenajdeš, ale doba je holt taková. Já si teď poslední dobou akorát koupím ten Classic když vyjde a jinak toho moc není. Občas něco auto.cz, třeba Vaculda když tam něco dává zajímavýho, nebo o víkend sem tam Garáž a pak vždycky mrknu sem, Autoforum, to nemá cenu komentovat, to nečtu už leta a nevím už ani co je dalšího ..

StreetPro
04. 11. 2024, 08:58 1

Děcka, dejte si někde pivko nebo do držky, ale nebuďte hned vztahovačný nebo rejpavý... Každej už pochopil, že udržet web v chodu vyžaduje občasnou "úlitbu sponzorům", takže se dočteme i oslavné řádky na auto-konfekci, zatímco "hobíčkář" si může plkat co chce...

Frodo
05. 11. 2024, 07:03 -1 reagovat

Říkám to pořád. Manuál, atmosférický točivý motor, nízká váha, schopný podvozek, řízení a pořádný zvuk dělá z auta ten správný zážitek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte