načítám data...

Porsche 924: Když ve Stuttgartu postavili pohodové auto

Porsche 924 není úplně typickým zástupcem své značky. To ale neznamená, že by svému řidiči neumělo udělat radost. Co tím myslím?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když se řekne slovo Porsche, většina lidí si automaticky představí řadu 911. Tento sportovní typ se vzadu umístěným výkonným motorem s protilehlými písty a vzhledově už přes padesát let prakticky nezměněnou karoserií kupé, targa či kabrio je ikonickým výrobkem této stuttgartské automobilky.

Zdaleka však není v portfoliu výrobce jediným modelem, přičemž teď zrovna nemám na mysli současnou nabídku plnou SUV. Automobilka i dřív kromě této ikony nabízela ještě další řady. A právě jedna taková se dostala do ruky i mně. Směl jsem strávit odpoledne ve společnosti Porsche 924 faceliftovaného ročníku 1983. A udělalo mi radost, protože na mě zapůsobilo jako velmi pohodové auto. Na dalších řádcích se dozvíte, co tím myslím.

autor: Tomáš Strach

Počkat, cože? Porsche a pohodové auto? Vždyť tato značka vždy vyráběla ostré sporťáky, tak jakápak pohoda? A když už jsme u toho, proč 924 vypadá tak odlišně? Všechna Porsche přece mají kulaté tvary, kapkovitou siluetu a splývavou záď plnou nasávacích otvorů – tohle ne. Navíc se i svou konstrukcí vymyká zavedeným pořádkům, motor má očividně vpředu. Čím to je? Proč je toto auto tak jiné?

Vysvětlení lze hledat v jeho původu. 924 se totiž nemělo stát Porschem, bylo zamýšleno jako Volkswagen. Ten se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let rozhodl, že chce svou nabídku obohatit o zajímavý řidičský model s karoserií kupé, ale neměl s vývojem podobného vozu velké zkušenosti. Tak se obrátil na svého stuttgartského koncernového partnera a začal s ním auto vyvíjet jako vlastní vrcholnou řadu.

autor: Tomáš Strach

Jenže v roce 1973 přišla ropná krize, na níž navázala série jak amerických, tak evropských palivových regulací. Pro kupé zcela unikátní (a drahé) konstrukce tak najednou nebylo v nabídce Volkswagenu místo. Tudíž od spolupráce odstoupil a navrhl si radši jen dvoudveřové provedení svého nového typu Golf s názvem Scirocco.   

Porsche se však zdálo, že by byla škoda, aby projekt v již pokročilém stádiu vývoje jen tak znenadání skončil. Tak se s VW domluvilo a dokončilo ho pod vlastní značkou. Jelikož ale auto bylo notnou dobu navrhováno jako zástupce finančně výrazně níž mířící značky, bylo jasné, že v rámci stuttgartské hierarchie musí dostat novou, podstatně ekonomičtější roli. 

autor: Tomáš Strach

Místo Volkswagenu tak v roce 1976 vzniklo Porsche 924, později přezdívané Porsche pro chudé, poněvadž se i prodávalo za výrazně nižší částky než model 911. Proto má tak netradiční vzhled. A všem je pak asi jasné, že i úplně odlišně jezdí. Není to žádný sporťák, spíše se jedná o pohodové Grand Turismo. Ale to vůbec nevadí. Naopak, auto rozhodně má něco do sebe. Vysvětlím. 

Už bylo naznačeno, že 924 vypadá jinak. Řekněte ale sami, vypadá hůř? Mně třeba přijde, že ne. Moc mě baví stylová výklopná přední světla, klesající a pak prudce stoupající linka bočního zasklení, téměř vodorovné zadní okno nebo příplatková kola designu Le Mans, odkazující na tři vítěztví značky v tomto legendárním závodě za sebou. Také se mi líbí vizuální lehkost vozu, zcela neporovnatelná s obecnou otylostí současné produkce. Možná není tradiční, ale toto Porsche je za mě stále pěkné.

autor: Tomáš Strach

autor: Tomáš Strach

Podobně vnímám interiér. I ten se až na sdílený a do ruky perfektně padnoucí volant nijak zvlášť nepodobá svému protějšku v soudobé 911, avšak samotný působí velmi dobře a kvalitně. V případě testovaného kousku pak atmosféru vnitřku ještě pozvedává neobvyklá a krásná barevná kombinace hnědé palubní desky odkazující na sedmdesátá léta a zlatavého prošívání extrémně měkkých a pohodlných sedaček. Super!

Teď už ale pojďme jezdit. Tady musím zmínit, že jsem měl velké štěstí, protože jsem směl otestovat vpravdě zachovalý kousek. Zkoušená 924 za čtyřicet let své existence urazila jen 84 000 km (počítadlo je jen pětimístné, ale současný majitel při práci na autě několikrát narazil na původní díly z továrny, včetně třeba zapalovacích svíček, takže číslu na tachometru lze věřit) a v průběhu let 2019 – 2021 dostala kompletní servis za použití opět originálních dílů. Jezdí tedy jako nová.  

autor: Tomáš Strach

autor: Tomáš Strach

Začnu logicky motorem. Ani on nemá s Porsche jako takovým nic společného, byl vyvíjen dalším koncernovým spoluhráčem, automobilkou Audi. Má jen relativně skromný objem dvou litrů a výkon okolo 125 koní a kromě testovaného kupé, kde byl použit historicky úplně poprvé, poháněl i Audi 100 a dodávku VW LT. Už tato fakta sama o sobě naznačují, že i on míří zcela jiným směrem než srdce 911. 

Má tahový charakter a libuje si ve středním pásmu. Vrcholí někde okolo pěti tisíc otáček a nemá moc cenu jej hnát výš. Ve spojení s dlouhými převody pětistupňové převodovky opět od Audi tak vyloženě vybízí k pohodovému cestování. Nepochopte mě však špatně, on není slabý. Naopak, ve spojení s lehkou karoserií vážící jen okolo tuny autem hýbe solidně. Jen nepůsobí nijak dravě nebo sportovně. 

autor: Tomáš Strach

Když už jsme u převodovky, i ona si zaslouží zmínku, protože je v rozporu s umístěním motoru situována vzadu, společně s diferenciálem. Ano, Porsche 924 má zajímavé a pro značku tehdy úplně nové uspořádání zvané transaxle. Výrobce si ho podržel po celou dobu produkce auta mezi lety 1976 – 1988 a zachoval ho i u všech jeho nástupců s “víc Porsche” motory a projevem, jmenovitě 944, 928 a 968. 

Díky němu má auto prakticky ideální rozložení hmotnosti 48/52 ve prospěch zadní nápravy, což pomáhá jízdní stabilitě (k tomu se ještě dostanu). Nevýhodou tohoto řešení je poněkud delší krok řadicí páky. To mi ale v případě cestovního pojetí auta vůbec nevadí, zvlášť když jsou dráhy samotné vymezeny přesně.  

autor: Tomáš Strach

Charakter auta potvrzuje i podvozek. Relativně jednoduché řešení s přední nápravou typu McPherson a zadní nápravou s torzní příčkou se spodním ramenem plnícím roli pružin (ty chybějí) je poddajné a až nečekaně pohodlné. Zvlášť ve spojení s už zmíněnými hodně měkkými sedačkami tak posádce zajišťuje příjemně klidnou jízdu. 

Bylo by však chybou myslet si, že šasí bude kvůli takovému nastavení nejisté v zatáčkách. Až tak daleko od své původní podstaty Porsche nezašlo. Auto se tudíž na suchém povrchu sice v oblouku nakloní, ale stopu bez problému drží. Na mokru pak dokáže být příjemně hravé a nenechá se příliš přemlouvat k jemným skluzům zádě. Na základních čtrnáctipalcových kolech (testované auto mělo patnáctky) prý dokonce klouže skoro samo. 

autor: Tomáš Strach

K dlouhým výletům pak nabádá i přesné a oproti současné produkci naprosto nesrovnatelně komunikativní řízení i ukázkový výhled z auta. Opravdu, ve volantu je cítit sebemenší změna reliéfu vozovky a díky nízko položeným hranám zasklení a tenoučkým sloupkům v přední části kabiny téměř neexistují mrtvé úhly. 

Jediným faktorem, u kterého se by tehdejší řidič nedočkal zcela GT pojetí, tak zůstalo odhlučnění kabiny. Bylo skutečně slabé. Současný majitel ale u svého kousku vyřešil i tento neduh, když do podlahy a vnitřního prostou dveří instaloval dodatečné odhlučňovací hmoty. Je to jediná neoriginální úprava, ale já ji považuji za ospravedlněnou. Dříve prý nebylo možné s autem dlouhodobě cestovat vyšší rychlostí než okolo 90 – 100 km/h, nyní lze bez problému svištět stodvacítkou. 

autor: Tomáš Strach

Můžu vám říct, že se mi nakonec z tohoto Porsche pro chudé vůbec nechtělo vystoupit. Líbilo se mi vzhledem, pohodlím i samotnou jízdou. A moc rychle jsem si zvykl na jeho nekonfliktní charakter. Jistě, na prakticky jakékoliv silnici by mu soudobá 911 ukázala záda už v první zatáčce, ale to nevadí. Její řidič by sice domů dojel rychleji, avšak rozhodně ne s tak vyklidněnou náladou.  

Verdikt

Porsche 924 není úplně nejtypičtějším zástupcem své automobilky. Vlastně je to úplně jiné auto. To však rozhodně není na překážku. Je to výborný pohodář, který svým atraktivním designem, zajímavým interiérem, příjemným motorem a pohodlnou, i když stále jistou jízdou láká k překonávání dálek. Možná nezvyšuje tep tak jako modely s motorem vzadu, ale bezpochyby má svůj vlastní sympatický charakter. A zrovna ten se stejně cení nejvíc. 

autor: Tomáš Strach

Mnohokrát děkuji majiteli za půjčení, moc jsem si svezení užil!  

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvrobu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_

Technická data

1983 Porsche 924

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1984 cm3
Výkon: 92 kW (125 k) při 5800 ot/min
Točivý moment: 165 Nm při 3500 ot/min
Převodovka: pětistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1111 kg 
Maximální rychlost: 204 km/h
0-100 km/h: 9,6 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 8,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba majitele: okolo 9 l/100 km

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
30. srpna 2023, 20:37
0

Osobně mám raději 968, nějak se mi v ní lépe sedí :-)

reagovat
ro
rock
31. srpna 2023, 05:30
1

924/944 jsou pro mne nej... Porsche své doby - a možná i vůbec.

(pro pořádek - 959 raději nepočítám, to se vymyká)

reagovat
beastar
31. srpna 2023, 08:19
1

Víš jak a pro proč to vzniklo a pod jakým tlakem. Mohl to být taky poslední model na delší dobu. A prodáváno to bylo hlavně lidem které by standartní tehdejší nebo pozdější generace 911 neměla šanci oslovit. Jak paničky z Malibu zachránily Porsche:) Takže asi spíš jediné své doby. Navíc pak si to prošlo velkými léty zapomnění a hejtu. Aby to před patnácti lety lidi opět začali vynášet do nebes.

ro
rock
31. srpna 2023, 09:50
1

Mně se prostě 911 nelíbí (mluvím o pocitech, nechci zpochybňovat schopnosti). Nejenom teď zpětně, mně se to nelíbilo ani jako děcku. A nelíbí se mi ani zbytek produkce Porsche, která se podle mne strašně křečovitě snaží navázat na její designový jazyk - ať už je to Panamera nebo Cayenne. Naopak ten směr, který se vydala 924 a pak 944 mne oslovoval a oslovuje, nemohu si pomoct (mimochodem asi nejsem sám, třeba pány od Mazdy to očividně zaujalo taky, takže Mazda RX-7 2.gen z 80. let působí až nezdravě podobně. Ale japanofilům se to nesmí říkat :-) ).
A že to bylo Porsche pro chudý? Tak ať. Dneska tu funkci plní Boxster a Cayman a napadlo by někoho o nich říct, že jsou to špatná auta? Navíc -pokud vím- to bylo poměrně dobře a kvalitně postavený a docela dost jich žije ještě dneska. Chtěl bych to.

beastar
31. srpna 2023, 11:04
0

Taky sem to jeden čas chtěl. A základní verze pořád není auto na který nemáš. Dobře postavený v rámci možností. Ty první auta s vw pod kapotou nejsou podle mě úplně sláva. A pro chudý to taky úplně nebylo když uvážím tehdejší ceny. Tam šlo spíš o to prodat co nejvíce lidem protože to bylo nutné. Porsche stálo na prahu existence. Já nepopírám že ty highend verze jsou krásný svezení. Bohužel ty základní věci žádný velké emoce z jízdy neprobudí. Je to ale dobré auto. V toku doby to dává smysl. 911 jsou samozřejmě úplně jiná auta. Je to asi jako kdyby jsme dnešní Pamaneru hodnotily na základě toho jak jezdí Cayman...

krab
31. srpna 2023, 13:34
1

Předně, moc pěknej článek a palec nahoru za ten exemplář 924ky , fakt moc hezká! No a co píšete pánové, já jsem sehnal v zimě knížku o Porsche 911 od Paula Frere, vydání z roku 1984 a jsou tam právě i zajímavý pasáže o tom kam vlastně ta automobilka v 70. a pak i později v 80. chtěla směřovat, de-fakto člověk v tom začne vnímat jak málo stačilo k tomu, aby 911 skončila více méně přesně tím modelem co mám. To, že pak vznikne 959, že se na základě techniky pohonu 4x4 a turbomotoru postaví 964 a že to půjde dál a dál, to tehdy vůbec nikdo netušil.

Ta cesta kam investovat a co vyvíjet opravdu měla jít přes tyhle transaxle front engine modely. Řídil jsem kromě 928čky vše a musím říct, že je mám rád. Ale 911 se svýma specifikama a zvukem boxer 6 válce za zády je prostě pro mě ta řidičská droga, to co mě baví. A nutno dodat ani jako dítě ani jako teenager jsem do nich nijak zahleděnej fakt nebyl ... ale dneska už celkem jsem :-D

Za mě z transaxle éry asi nejlepší co si koupit v poměru kolik stojí a jak jezdí je 944 S2 z těch let 89-91. je to třílitr, 211 koní , má odpich, má skvělej podvozek, příjemně se s tím řadí G50 převodovka tam je, stojí stále relativně OK peníze. 968 byl ten vrchol čtyřválců transaxle, je to hodně předělaný auto a ještě lepší než 944 S2, ale za to už se platí dnes opravdu vysoký sumy

HeavySmoker
31. srpna 2023, 10:47
0

Vždy keď sa Porsche potrebovalo zachrániť pred krachom, spravili niečo naozaj dobré, prvá 911, 924, Boxster... už dnes sa teším na ich ďalší pád na hubu. A ďakujem za recenziu, vyhrabali ste naozaj pekný kus.

reagovat
beastar
31. srpna 2023, 11:07
0

Vždycky to neplatí:D Cayenne. Sice nebyl vyloženě v době kdy by Porsche mělo problémy protože to už bylo pevně spjaté se svou mothership VW. Každopádně to nebylo ani hezké ani dobré auto. A druhá generace je zase tak zoufale nudná, že i Mercedes je válcoval v kreativitou.

Welwin
31. srpna 2023, 12:33
0

Pekny auto na dnesni bezpohlavni dobu. Zajimava technika a ze moc nejede ?
Koho to zajima.

HeavySmoker
31. srpna 2023, 14:48
0

beastar: O Cayenne prvej generácie sa v slušnej spoločnosti nerozprávame :) Než sa začal jeho vývoj, Porsche hľadalo rôzne cesty ako dostať značku do poriadnych objemov a potešiť akcionárov, ale už im nešlo o holé prežitie.. Zvažovali dokonca minivan, ale SUV dávalo už vtedy lepšie vyhliadky na vyššie marže. Prvý koncept bol založený na Mercedes M-Class, pretože Porsche vtedy malo za sebou úspešnú spoluprácu na 500E sedan. Iná doba, dnes si nič také neviem ani predstaviť. Nakoniec vytiahli zo skrine platformu VW PL71 z Touaregu a spravili čo spravili. Musím sa ale priznať že Cayenne je ako tučná ženská, verejne sa k tomu priznať nikdy, ale skúsiť by som to skúsil!

beastar
31. srpna 2023, 15:24
0

Já sem zkusil. Dva různé kousky. O jednom sem tu i kdysi dávno psal. No je to hodně podobné jako tehdejší veškerá produkce luxusních suv. Trochu víc sporty jak Touareg. A trochu méně opulentní jak třeba GL.

sheogh
02. září 2023, 15:47
0

Myslis Cayenne, nebo tucne zenske? 🤣

beastar
02. září 2023, 16:18
0

Myslím že je to zjevné co myslím. Tučný ženský po pravdě ač je to asi politicky nekorektní vážně nemusím;)

sheogh
02. září 2023, 17:52
0

Vsak jo, jen se to tak nabizelo 😀



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Roush 2013
Ford Mustang Roush

2013 rok výroby
310 koní výkon
3 700 ccm objem

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem