logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, Recenze & testy

Renault Avantime V6: Když si ještě objemové automobilky mohly hrát

Renault Avantime ukazuje, že ještě nedávno jsme si i od běžných značek mohli koupit auta, která byla na hraní. Pojďme si na tyto časy zavzpomínat pomocí hned tří kousků.

Také se vám zdá, že v nabídce obyčejných značek poslední dobou chybí auta vyrobená zjevně pro zábavu konstruktérům i zákazníkům? Vozidla, která se nedají brát úplně vážně, ale která jsou právě proto naprosto boží? Jinými slovy, nepřijde vám, že schází hračky pro velké kluky, jež by výrobce vyráběl jen proto, že prostě chce a může? Já vím, všichni teď potřebují vydělávat, aby zaplatili překotný nástup nucené elektromobility. Ale víte co… 

Ještě před dvaceti lety přitom bylo takových automobilů v nabídce hodně. Citroën prodával nádherně nesmyslný Pluriel, Plymouth vyráběl bláznivý Prowler, Nissan si hrál s modelem Cube, který ač vypadal jako kostka, na sobě neměl jedinou hranu. I naše domácí a extrémně konzervativní automobilka Škoda tehdy přivedla k životu svou doposud designově nejbláznivější kreaci, typ Roomster. 

autor: Tomáš Strach

V popisovaném vozidle je totiž radost jezdit (počkejte, i ten Roomster bude jednou cool), aniž by člověk potřeboval liduprázdnou okresku a benzínovou pumpu každých padesát kilometrů. Je zcela shodně skvělé v něm jet i po městě, na dálnici, zkrátka kdekoliv. Ony pocity štěstí vyvolává samotnou svou existencí.  

Nádherným příkladem onoho období, kdy i velkosériové značky měly dost prostředků a odvahy hrát si, je také testovaný Renault Avantime. Jen se na něj podívejte. Je to MPV rozměrově srovnatelné s Espacem, které je ale dvoubarevné, celé prosklené, má jen dvoje dveře, chybí mu B-sloupky a umí se otevřít jak kindervajíčko. No řekněte, není to prostě super? 

autor: Tomáš Strach

A protože se našel ochotný majitel, který mi svůj kousek na jeden den půjčil, tak se teď můžeme všichni zasnít a zavzpomínat, jaké to tenkrát bylo. Nebo tedy svůj kousek, na fotkách vidíte, že ony to byly kousky tři. Ano, skutečně se mi poštěstilo najít člověka tak hodného, že mi na test půjčil hned tři Avantimy. 

Všechny jsou ve stejné specifikaci — v té nejlepší s třílitrovým benzínovým šestiválcem a manuálem a sdílejí i téměř identický nájezd okolo sto devadesáti tisíc kilometrů. Liší se víceméně jen barvou. Takže by možná stačilo vyzkoušet si jediný, což? Já si to však nemyslím. Nezapomeňte, že zde se bavíme o zážitku z charakteru. A ten je ještě o moc intenzivnější, když popisovaná auta jedou za sebou tři. Nene, tady vůbec není na škodu, že jde o třikrát prakticky shodné auto, zde platí čím víc, tím líp.

autor: Tomáš Strach

Historie

Ještě než začnu, zmíním stručně historii modelu. Renault Avantime se vyráběl jen krátce mezi lety 2001 a 2003. Vznikl i v poměrně omezeném počtu kusů, přesně v 8 557 kopiích, přičemž v České republice se jich prodalo devatenáct (fialový exemplář je jedním z nich). I když na sobě nese logo Renaultu, vyvíjela i celou dobu vyráběla ho francouzská automobilka Matra. 

Jak už jste si jistě všimli, kromě mnohého jiného je na autě fascinující design. To bylo samozřejmě úkolem. Jeho autor Thierry Metroz (pozor, je tomu tak, přímo autorem Avantimu není Patrick Le Quément, on jen na práci dozíral) si dal záležet, aby se co nejméně odlišilo od původního konceptu představeného v roce 1999 a vypadalo jak neobvykle to jen šlo. Říká se, že jeho snahou bylo vytvořit vůz, který bude kolemjdoucí fascinovat z jakéhokoliv úhlu. 

autor: Tomáš Strach

Základem se mu stal Renault Espace třetí generace shodně vyráběný Matrou, jemuž měl být stylovějším, luxusnějším a hlavně futurističtějším protějškem. Také se dá považovat za jeden z prvních, ne-li úplně první crossover kombinující styl MPV a kupé. Ostatně proto byl i pojmenován Avantime. Toto slovo je složeninou francouzského Avant, v překladu Před, a anglického Time, výrazu pro Čas. Přesně tak měl i Avantime předbíhat svou dobu.   

Je vlastně škoda, že se jich prodalo tak málo. Jenže Avantimu kromě vysoké cenovky život komplikovala konkurence ve vlastních řadách: skoro stejně velký a vzhledově neotřelý Renault Vel Satis. Navíc se v kuloárech šušká, že na prodeji právě jeho, jakožto dítěte přímo automobilky Renault, značce záleželo víc, takže byl Avantime od Matry plánovaně upozaděn. Prý i vyplácela vyšší částky dealerům za prodej Vel Satisu než Avantimu. To se pak prosazuje těžko. 

autor: Tomáš Strach

Vnější pohled

No ale dnes nám to nevadí. O to je auto zajímavější. Tak už se do toho dejme, protože je opravdu o čem psát. A na co koukat. Přirozeně, fascinující je už kabina velikosti MPV velké třídy s délkou přes 4,6 metru, šířkou 1,8 metru a výškou 1,6 metru, avšak pouze jedním párem dveří a prakticky kompletně prosklenou horní polovinou, včetně střechy, jejíž sklo bylo mimochodem v době uvedení na trh nejširší na trhu.

Leč až když člověk začne vnímat detaily, pochopí onu snahu o fascinaci z jakéhokoliv úhlu. Je jedno, jaký si vyberete, vždy hledíte. Třeba kombinace předních světlometů převzatých z Renaultu Safrane a obrovského, funkčního průduchu (vede vzduch k pylovým filtrům) umístěného přímo nad nimi vystačí sama na minuty zírání. Nebo provedení zadních světel s dvojím lomením a doplňkovým horním sklíčkem, které nemá žádnou jinou funkci než vlastní přítomnost, to je též na pohled značné délky. Své dodají i výrazné expresivní barvy s kontrastní, vždy stříbrnou střechou.

autor: Tomáš Strach

autor: Tomáš Strach

Uvnitř

A to je jen začátek. Jakmile člověk sáhne na dveře, fascinace značně naroste na intenzitě. Jsou zavěšené na speciálním dvojitém pantu zajišťujícím při redukovaném úhlu otevření pohodlné nastupovaní. Funguje to krásně. Pocitově docela těžké dveře se zatažením kliky začnou nejprve klasicky vyklápět, pak se ale dají i do dopředného pohybu a uhnou. Výsledkem je přesně dle popisu královský nástupní otvor při minimální potřebě místa vedle vozu.

Úroveň fascinace a tím i zábavy dále stoupá po nasednutí. Vepředu má posádka místo jako v Espacu, takže nekonečno. Na čelní sklo nedosáhne. Palubní deska je asi metr od jejích těl, což si i vynutilo speciální dálkové ovládání na rádio jak z TV. Pohodlná a rozměrná křesla jsou v prostoru zcela volně, mají i integrovaný pás. A výhled je tu opravdu téměř třistašedesátistupňový, byť je pravda, že trochu překáží přední část dvojitých A-sloupků.

autor: Tomáš Strach

autor: Tomáš Strach

Když už jsem zmínil palubní desku, i ona si zaslouží pár řádků. Svým vzhledem si v ničem nezadá s designem vnějšku, materiálově je na výši a překvapuje svou promyšleností. Obsahuje několik rozměrných odkládacích ploch včetně extravagantní prostřední schránky pod displejem multimediálního systému, jejíž dvířka se zvedají i s onou obrazovkou a zavírají jedním ladným pohybem.

Návdavkem deska ukrývá promyšlený dvouzónový systém topení a klimatizace s dvěma výměníky tepla a odděleným ovládáním pro pravou a levou stranu umístěným u dveří, aby aspoň na něj šlo dosáhnout. Umožňuje bezprůvanovou výměnu vzduchu v kabině pomocí prostředních výdechů určených k větrání a krajních k úpravě teploty a překvapivě solidně zvládá schladit i bohatě prosklený interiér Avantimu, ačkoliv často běží na nejvyšší výkon.   

autor: Tomáš Strach

autor: Tomáš Strach

Vzadu už je to s prostorem horší, trpí hlavně nohy, které není možné vsunout pod přední sedadla kvůli vysoké sendvičové podlaze, takže se sedí s pokrčenými koleny. Ale je to fér vyčítat kupé? Jistěže ne! Co na tom, že je dlouhé i vysoké témeř jako dodávka? To se nepočítá! Podobně i na velikost vozu přece jen trochu menší kufr omezený speciálním zakřiveným tvarováním víka (ale zase s dvojitou podlahou, ať jsem fér) je tu zcela v pořádku!

Pak někomu z užaslých padne zrak na prostřední čudlík na stropě s mnou navrženým názvem kindervajíčko, zmáčkne ho a všichni úžasem oněmí. Všechna okna sjedou dolů, prosklená střecha se odsune a z Avantimu je najednou prakticky polokabriolet. Je to vážně neuvěřitelný zážitek. Stačí jen nastartovat a vyrazit. 

autor: Tomáš Strach

Pohon a jízda

Jak jsem již zmínil, všechny kousky pohání stejná jednotka vyvinutá ve spolupráci s Peugeotem. Jedná se o vidlicový šestiválec s objemem tří litrů, atmosférickým plněním, variabilním časováním dvaceti čtyř ventilů a maximálním výkonem 152 kW při šesti tisících otáčkách za minutu spolu s nejvyšším točivým momentem 285 Nm ležícím v 3750 ot/min.

Jede hezky, i když je pravda, že s Avantimem, který i přes téměř kompletní použití laminátu na vnější panely (plechová je jen kapota a nápravnice, stříbrné úseky okolo zasklení jsou hliníkové) váží 1,7 tuny, má trochu práci. Není slabá, ale je cítit, že pro výraznější zrychlení potřebuje víc otáček, než by její šestiválcová konstrukce a slušný objem naznačovaly. Na druhou stranu, když už je někde u čtyř tisíc, pak s Renaultem umí pohnout solidně. 

autor: Tomáš Strach

Řízení auta je také super. Jen je potřeba chápat, s čím máme tu čest. Takže ne, toto není okresková zbraň. Na to je tu moc komfortní podvozek, jak dokládá fialový kus, jenž stojí ještě na původních pružinách a na tlumičích Monroe, které mají, dle informací značky, nejblíž k originálu. Také se tu nalézá ne zrovna přesné řazení. Auto i docela povrzává, zvlášť od skleněné střechy. Je znát, že karoserie je z měkčích. I zvuk motoru a hluky jízdy jsou dost utlumené. V neposlední řadě je poněkud zvláštní představa sypání, když jsou oči řidiče tak asi 1,5 metru nad zemí.

Avšak to přece vůbec nevadí! Tady jsme pro charakter a toho má Avantime na rozdávání i když jede pomalu. Jeho pointou je klidná, uvolněná jízda vyplněná kocháním se krajinou a odrazy vlastní výjimečnosti v oknech a výlohách míjených domů. To mu jde parádně. A ještě když jsou tři. No prostě lahoda. 

autor: Tomáš Strach

Spolehlivost a životní příběh

Než se dostanu k verdiktu, ještě zmíním spolehlivost. Majitel tvrdí, že od roku 2017, ve kterém jeho příběh s Avantimy začal, neměl výraznějších problémů, tedy kromě cívek Delphi odcházejících jak na běžícím pásu. Rez auto nezná vůbec, tedy vyjma zmíněných nápravnic. Velké potíže ale, logicky, způsobují chybějící díly. Karosařina se shání těžko, některé díly na podvozku, například pružiny, nejde sehnat vůbec (rozuměj jen za nesmysl). Ostatně i proto je modrý a zelený tužší, oba už mají jiné odpružení, jež jednoduše funguje kapku odlišně. 

K tomu uvedu, proč jsem víc nezpracoval fakt, že jsou k testu hned tři. Jak už jsem napsal, vlastník oplývá vzácnou kombinací tří prakticky shodných kusů se stejnou pohonnou jednotkou i převodovkou a téměř identickým nájezdem. Jezdí tak logicky skoro stejně. Na zeleném a modrém exempláři je jen místy cítit, že jsou na cestách výrazně míň než fialový, tudíž se u nich projevuje například mírně zatuhlejší chod řadící páky nebo o maličko menší intenzita zrychlení. Ale to jsou malichernosti, co vyjdou najevo pouze při přímém srovnání.

autor: Tomáš Strach

A jak se vlastně stalo, že jich je tolik? To je jednoduché. Fialový byl první a jen svezení v něm představovalo splněný sen, natož koupě. Modrý byl druhý a původně měl být na díly, protože před pořízením se nacházel ve stavu nepojízdném a kompletně vybydleném, jenže pak rukama přímo majitele vstal z popela. Zelený byl třetí a nešlo ho nekoupit, však vidíte, jak krásně zelený je. Jojo, to jsou moc hezké důvody, velmi s nimi sympatizuji.

Jinými slovy, ano, Avantimu je potřeba si trochu vážit a možná i mít správnou náturu, aby bylo možné ho stoprocentně pochopit. Nicméně se mu nedá upřít, že je kouzelný a že dokonale vykresluje časy, kdy si i objemové automobilky mohly dovolit hrát si. Až si říkám, že jednoho taky potřebuji. Však řekněte, nedotvoří s C6 a a otevřenou C3 krásnou kolekci?    

autor: Tomáš Strach

Verdikt

I když není úplně stavěný na řezání zatáček a i jen škrábnout ho by hodně bolelo, Renault Avantime je bez přehánění skvělý. Není dokonalý, ale dovede zařídit hodiny zábavy, o což jde především. Nabízí nepřehlédnutelný design, fascinující kabinu a tuny charakteru. Ano, možná není úplně pro každého, ale člověk, jenž dokáže tak výjimečné auto docenit, si ho navždycky zamiluje. Je moc dobře, že mu tehdejší doba umožnila, aby vzniknul.  

Děkuji moc za půjčení, byla to nezapomenutelná neděle!

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_ 

autor: Tomáš Strach

Technická data

2002 Renault Avantime

Motor: atmosférický zážehový vidlicový šestiválec 2946 cm3
Výkon: 152 kW (204 k) při 6000 ot/min
Točivý moment: 285 Nm při 3750 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1716 kg 
Maximální rychlost: 220 km/h
0-100 km/h: 8,6 s 
Kombinovaná spotřeba psaná výrobcem: 11,3 l/100 km
Spotřeba majitele: Podle stylu jízdy, jde to i pod devět, ale nejčastěji mezi deseti a jedenácti 

Zdroj historických reálií: Classic and Sports Car, Matra Sport, znalosti majitele

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

S.h.I.t.
05. 8. 2024, 09:48 2 reagovat

Vskutku nadcasove auto. vzdy se mi libilo, nikdy jsem nemel koule na to, si ho jako bazarovku koupit (a ani mit nebudu)

Vapno92
05. 8. 2024, 10:11 0 reagovat

Ja mám tento motor v Lagune II (Laguna II sama o sebe je super auto, posledný "gaučový" Renault!!!) a musím povedať, že je to celkom nenápadný sleeper.
A zároveň to najlepšie daily, aké si človek môže priať...

afro-r1
05. 8. 2024, 10:22 3 reagovat

2003 byl podle me vrchol neruseneho prozakaznickeho automobilismu. Potom zacaly pomalu vsechny mozne regulace a nechtena protivenstvi.

StreetPro
05. 8. 2024, 12:11 4 reagovat

Jako užitné umění je to fakt hezký... majitele 3 kusů úplně chápu...
Ty dveře včt. tapecáku si jednou pořídím do dílny na stěnu jako dvířka na vestavěnou schránku s nářadím... implementace mi zabere asi tak půlku důchodu a tu druhou mohu obdivně pozorovat a rozjímat, proč to někdo absolvoval na produkčním autě :-)

rivka
05. 8. 2024, 12:46 5 reagovat

Avantime 2.0T jsem měl 7 let a majitel těchto tří testovaných kousků mi zprostředkoval jeho prodej novému vlastníkovi, svému kamarádovi, takže šel do dobrých rukou. :-) A stýská se mi, hrozně. Poučení pro příště: kupovat jen kus ve 100% stavu, klidně i za dvojnásobek ceny. Opravdu se to vyplatí, finančně, časově ještě víc a "v neposlední řadě, též, soudruzi", psychicky. ;-) :-) ;-)

rivka
05. 8. 2024, 13:06 4

Tady je před zámkem ve Slavkově u Brna, při tamním Oldtimer Festivalu.

Trinom
21. 8. 2024, 15:26 0

Jn, ten tvůj byl takový trošku sloník. BTW, přišli jste nakonec, proč na první start jel a na druhý už ne?

rivka
21. 8. 2024, 19:00 -1

Ne, rozetnutí tohoto gordického uzlu je na novém majiteli. Držím palce.

XTad
05. 8. 2024, 17:48 2 reagovat

Problem techto "uletu" je ten, ze se na ne kazdy rad podiva, ale nikdo si je nekoupi.

Sato
05. 8. 2024, 17:54 3 reagovat

sakra nerobte mi to... najprv padne burza a teraz mam chut vypraznit zvysok uctu na Avantime :)

sheogh
06. 8. 2024, 08:48 0 reagovat

Njn, kdyz ono vetsina je proste stado. Nikdy se zadnyho (designove) vyraznejsiho vyrobku neprodaly masy, nejen auta.
Design deli lidi na libi/nelibi, kdezto kdyz to nema design zadny, je to univerzalni

rock
06. 8. 2024, 11:14 2

Teď jde o to, jestli to lidi nekupovali proto, že se jim to nelíbilo, nebo proto, že jsou stádo. Anebo prostě proto, že to bylo drahý, kvalitou návrhu nepřesvědčivý, na MPV nepraktický a na GT vysoký a divný. O typicky francouzském rozmístění ovládacích prvků uvnitř nemluvě.
A samozřejmě se nabízí i otázka, jestli "designově výraznější" není nebo nemůže být eufemismus pro "ošklivý".

Odvaha je hezká věc, ale co se mě týká, za nic jiného Renault v tomhle konkrétním případě nechválím.

sheogh
07. 8. 2024, 07:02 1

Ja to ted myslel spis obecne, nez jen na Avantime. A to co pises, je prave to na tom designu - pro jednoho osklivy, pro jinyho krasny, ale kazdopadne vyrazny a rozdeluje nazor.

Kdyz se podivas treba na Octaviu 2. gen, tak to je proste auto, asi malokdo rekne, ze osklivy, nebo krasny.

Ten Avantime me prijde, ze chteli za kazdou cenu vybocovat ze skatulek, ale pripada me ten pokus takovej autentictejsi a opravdovejsi, nez treba dneska s DS.
To me pripada jako takova cinska avantgarda :-)

Jinak jsem o Renaultu slysel spis pozitivni feedback - sam jsem ho nikdy nemel, ale kolem par Lagun, Meganu a 19 bylo a zadny moc stiznosti nebyly.

rock
07. 8. 2024, 09:16 2

Ta poznámka o ošklivosti byla tak napůl rejpnutí; nelíbí se mi to, nechápu to, ale beru to jako můj subjektivní pocit. Ta část o eufemismu... já už na to narazil víckrát -a teď nemíním zrovna Avantime-, že se za slovy osobitý, výrazný nebo nedaj bože kultovní skrýval opis něčeho, co se mi snažilo vyrvat oči z důlků. Nicméně to, co jsem napsal v tom prvním odstavci - že to bylo docela sebevědomě naceněný, že při zastavení na nerovném podkladu měly některé exempláře problém s otevřením / zavřením dveří, protože se to zkroutilo jako když ždímu hadr po mytí podlahy (a taky by mne docela zajímalo, jak se z takových dveřích vystupuje někde v parkovacím domě kde je málo místa i pro cinquecento, že vzadu je míň místa pro nohy, než by člověk vzhledem k velikosti čekal nebo, že málokdo bude hledat ovládání klimy kdesi na dveřích a centrální umístění přístrojů je na houby tehdy stejně jako dnes - to jsou věci, které tak úplně subjektivní nejsou. A že tohle všechno mohlo ovlivnit prodeje úplně stejně jako ted design.

Ale jak píšeš; vnímám to jako francouzskou cestu, na kterou se buď vydáš nebo ne. Pořád lepší než současné DS.

K té oktávce; 2. gen. se mi docela líbí, ale samozřejmě emoce to moc nevyvolá. Ale to může být taky tím, že u nás si člověk všednější auto nemůže představit. Ale třeba takový Peugeot 406 - z tehdejšího mainstreamu nevybočuje vůbec ničím, ale ohlídnu se za ním i dneska.

sheogh
07. 8. 2024, 13:39 0

Jako jasne, nerikam, ze Avantime je kdovijaka pecka a presne, s klsickym 3-dverovym hatchem je casto problem dustojne vystoupit, natoz tady.

Nektery prvky se me na tom libi, ale taky bych si to asi nekoupil.

Ta oktavka byla samozrejme priklad prave toho vsedniho mainstreamu. Zrovna 406 je ale fakt pekna :-)

Tomáš Strach
07. 8. 2024, 13:51 2

Přiznám se, že Avantime jsem taky dřív nemusel. Mojí dřívější optikou se mi to prostě nelíbilo. Nicméně jsem se tak nějak časem dopracoval k tomu, že čím víc auto nějak vybočuje z řady, tím má u mě větší šance na sympatie. Asi je to dáno dnešní dobou těžké unifikace. Takže dnes ho mám rád, kór po tomhle živém setkání se 3 kusy.
Dost chápu, proč se jich prodalo tak málo. Kdo by chtěl dražší Espace, který je daleko míň praktický a hůř se na něj eventuelně shání díly? Ale baví mě to. Po stažení střechy a oken je člověk na vyvýšeném posezu jak na jachtě, nemá tendence se nikam honit...
A zas tak blbé to není. Dveře se právě díky dvojitému pantu nepotřebují otevírat do tak velkého úhlu, jak když by tam ten dvojitý pant nebyl a třeba v kufru se dá (pevné) plato použít jako srovnání podlahy kufru do roviny.

sheogh
07. 8. 2024, 14:33 0

Zajimavy to je hodne, urcite bych si ho taky rad takto prohlidl :-)

rock
07. 8. 2024, 15:35 0

Tak na tom se shodneme :-)

S3m8a
07. 8. 2024, 16:25 4

Ještě se mi za 7 let nestalo, že bych na jakkoliv nerovném povrchu nezavřel/neotevřel dveře nebo okno. Karoserie není bůh ví jak tuhá, ale nikdy se nezkroutila tak moc. Ono taky to auto na fotkách vypadá jinak než v realitě.

Co se týká sebevědomé ceny - ano, byla sebevědomá, ale mělo to být auto pro lidi, kteří si zvykli na posez, pohodlí i prostor v Espace, ale děti jim odrostly a Espace je pro ně zbytečný, ale nechtějí přijít o ten komfort a styl jízdy.

Uspořádání palubní desky nemusí vyhovovat každému, ale panel klimy na boku vlastní strany, ovládání rádia pod volantem i vše ostatní je dostupné a naopak mi nevyhovuje německá ergonomie - nesnáším ovladač světel u levého kolene jak v době Š120 a hlouběji v minulosti. Nevyhovuje mi ovládání rádia na volantu v Superbu 2020, pádlíčko pod volantem u renaultu je nerušivé, intuitivní a dostupné kdykoliv je potřeba - asi při odbočování o 90° nebudu ladit palcem rádio/hlasitost, apod. Palubní deska je tak minimalistická, jak jen může být a i přístrojovka uprostřed není nijak rušivá a byla tam snad od trojkového espace (stejně jako ovládání klimatizace) až po 2014 - ukončení 4. generace Espace. Dělal to peugeot, citroen, Mini, a dost talších ...

Jasně, každému vyhovuje něco jiného, design je subjektivní... Ale jak píše Perníček - na živo je to podstatně snazší pochopit :)

jen dodám, že v době prodeje s díly problém nebyl, ještě pár let zpátky byly standardně dostupné díly bez nějkaých laboroání a delšího/většího shánění. Ovšem - můžeme se bavit o ceně dílů v době nového auta, ale pořád je to nejvyšší třída své doby - spolu s Vel Satisem. A upřímně - spotřební věci i dnes stojí podobně jako na Octavie/Superby (brzdy, čepy, filtry, ... )

O tomhle autě esistuje celá řada pomluv, které jsou často totální nesmysly, bohužel :)

rivka
07. 8. 2024, 18:26 1

Pro rocka: zhluboka jsem se nadechl a málem vášnivě rozběhl prsty po klávesnici abych s Tebou plamenně nesouhlasil ;-), ale v tom horku se mi nechce nic, natož polemizovat. No jak jsi v závěru psal o P. 406, tak tady můj :-)

rock
07. 8. 2024, 19:13 0

Jsem zase pošlapal kuřích ok...
Já netvrdil, ne nejsou lidé, kterým by tohle všechno nemohlo vyhovovat.
Já naznačil pár důvodů, proč se jich vyrobilo celých 8557.

rivka
07. 8. 2024, 19:26 -1

Mě vyhovoval víc než velice velmi, každý den z těch 7 let, i když to s ním občas nebylo lehké. Ale to byla i věc zoufalé nepodpory ze strany výrobce/dealerů. Osobně, odhlédnouc od problémů Matry atd a pod., mám za to že pro to auto nebyla vhodná "cílovka" (nesnáším ten termín, ale hodil se). Lidí kteří měli 1.5 mega a hodlali by je utratit za rencka prostě bylo řádově méně než teoretici z kanceláří odhadovali. Koně, jachta atd a pod. se prostě líp tahají za Range Roverem ;-) :-) ;-) Toho mého měl právník ze San Marina, divím se že zvolil 2.0T +; manuál :-) Já jsem za těch 8557 ks moc rád, je to architektura na kolech a jeden z mých splněných snů. Sakra, jdu zkouknout inzerci ve FR., nějak jsem dostal chuť opět si ho koupit :-)

Tomáš Strach
07. 8. 2024, 22:01 0

rock: Nevím, jestli byla poznámka o kuřích okách myšlena i na mě, ale já nijak nerozporuji. Chápu, proč se jich prodalo tak málo a chápu, proč hromada lidí (včetně tebe ) Avantime nemusí. Takže no hate. :-)

S3m8a
08. 8. 2024, 10:29 0

myslím, že rock reagoval hlavně na mě.

mě rozhodně kuří oko nikdo nepošlapal. Jen jsem chtěl, aby bylo řečené i to, že to, že jemu něco nevyhovuje, neznamená zákonitě, že to nemůže vyhovovat někomu jinému. Taky jsem zmínil fakt, že koncepce (např. ovládání klimy na bocích a přístrojovka uprostřed) byla stejná od roku 1996 až do 2014 a fungovalo to a vyhovovalo to drtivé většině těch, kteří to auto používali - zároveň to očistilo středovou část od tlačítek a vzniklo místo pro odkládání "bordela", což ocenili hlavně majitelé Espace 3. a 4. generace - tohle je prostě ryze subjektivní a určitě to nebyl důvod, proč by se to mělo kvůli tomu prodávat míň, když espace s měl odbyt jako housky na krámě...

Bohužel ty důvody jsou pravdivé jen co se týká ceny a designu v době před dvaceti lety - stejně tak to bylo s Vel Satisem - kdo měl před dvaceti lety 1,5kola na auto, sáhl po německé prémii, pokud nebyl excentrik nebo vlastenec (FR). Ano - pro někoho ošklivý, někdo to srovnává "v ošklivosti" s multiplou, apod. - nemusí se to líbit všem... beru a nerozporuju :)

Ale třeba to, že při stání na nerovnosti nejdou zavírat dveře nebo okna je prostě blbost - nestane se to ani když stojím na obrubníku nebo na mezi ve velkém náklonu, ani při "křížení" - kdy je předek/zadek na jedné straně výš než na druhé, nestane se to ani při zvednutí na heveru. Naceněné to bylo sebevědomě a minimálně ve Francii a Německu měli opravdu prodejci vyšší prémie z prodeje Vel Satise, protože to bylo auto stejné třídy a vyráběné přímo Renaultem a ne subdodavatelem a tyhle náklady Renault potřeboval zaplatit víc. Realně ke krachu závodu došlo ve chvíli, kdy byl převis objednávek a pracovalo se na studiích faceliftu. Bohužel (Avantime) nikdy nebyl plánovaný jako masovka a odpovídala tomu řešení a cena vývoje i výsledná cena auta v době uvedení. Cílová skupina byla pravděpodobně odhadnuta špatně (resp. její potenciál). Pokud by v závodu v Romorantinu (Matra) zůstala další generace Espace, byl převis objednávek při ukončení výroby dostatečný na to, aby to auto žilo výrazně déle. Výroba Espace 4. generace ale přešla pod Renault a Avantime jako jediné auto na lince by se při prodeji 2-3000ks ročně nezaplatil a stejně tak bylo nerentabilní z Romorantinu stěhovat linky, díly, lidi ... někam jinam

Nikomu nenutím představu, že to je krásné, nikomu nenutím představu, že to je vzor ergonomie, atd. Vždycky o tom rád debatuju, ale na základě faktů :)

rock
08. 8. 2024, 12:02 0

Nikde jsem nepsal, že ten problém nastat musí a že ses s ním musel setkat zrovna ty. Výslovně tam píšu "některé exempláře", narazil jsem na to kdysi v testu v době, když byl Avantime novinka a jestli si to dobře vybavuji, měla to být kombinace nedostatečně tuhé karosérie, těžkých dveří a složitosti jejich zavěšení. Možná tehdy šlo o novinářský auto, který nebylo úplně ve formě, nevím. Jak jsem koupil, prodávám. Nic víc, nic míň.
To, že francouzská cesta, ať už co se týká ergonomie, originality nebo designu, klidně může někomu vyhovovat, to jsem v tomhle vláknu zmínil už dvakrát a rozporovat to nehodlám ani napotřetí. Že ta svébytná cesta sebou může přinést to, že lidí, kterým to vyhovovat bude, může být míň než výrobce očekává, to je holt nevyhnutelný důsledek.

S3m8a
08. 8. 2024, 13:00 0

Ten popis o obtížném zavírání dveří díky netuhé karoserii byl v článku autowebu z 2008 jako "časté závady". V CZ jich znám asi 20-22ks, několik desítek mimo CZ a pořád nevím, jak na to přišli, ale to je fuk - řekli jsme si každý svůj pohled na věc a jdeme v klidu dál každý svojí cestou :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte