načítám data...

Subaru Forester 2.0i-L: Na nákup, na expedici, kamkoli

Říká se, že kdo jednou zkusí Subaru, už nechce jinak. Většinou na podobné povídačky moc nevěřím, ale... Však uvidíte sami.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Subaru Forester 2.0i-L: Na nákup, na expedici, kamkoli

Subaru bylo odjakživa auto pro lidi, kteří chtějí něco trochu jiného. Vlastně ne, oni nechtějí ‚něco‘ jiného, oni zkrátka chtějí Subaru. Znám spoustu takových, kteří o jiné značce při nákupu nového auta ani neuvažují, znám i takové, kteří se svého dvacet let starého Subaru odmítají vzdát, přestože by jim to finance umožňovaly bez mrknutí oka. A loajalita tu funguje obousměrně. Zatímco třeba BMW boří staré pořádky tím, že vyrábí předokolky, Maserati zařadilo do nabídky SUV a Mercedes sdílí motor s Dacií, Subaru ze svých tradičních hodnot slevit nehodlá.

Vezměte si třeba design. Kde se ostatní značky snaží ohromit inovacemi a designérskými finesami, vystačí si Forester s kosmetickými změnami. Základní podoba auta s jasně daným půdorysem a velkou prosklenou kabinou zůstává stejná. Narozdíl od první generace sice dnešní Forester nevypadá jako papamobil (fakt, se kterým se zarytí fanoušci nemohou smířit), na první pohled však víte, s kým máte tu čest. A jakmile se posadíte dovnitř, pochopíte, proč se tu na módní trendy nehraje. Z auta je excelentní výhled ven, a přitom sedíte jako řidič, nikoli jako návštěvník sociálního zařízení, stižený voláním přírody. Rozměr karoserie je tak předvídatelný, že se parkovací kamera přesouvá z kolonky nutnost do kolonky příjemný bonus. Zkuste si do Forestera přesednout z kteréhokoliv mainstreamového SUV, a budete mít pocit, že jste byli vypuštěni z temné kobky na louku zalitou sluncem. 

Pokojík s výhledem

V kabině posádku čekají masivní křesla, jaká by mi nevadilo mít ani v obýváku, a moře prostoru jak v přední, tak v zadní řadě. Do cupholderu mezi předními sedačkami se vejde i můj oblíbený kafohrnek Stanley, za což má u mě Subaru velké a významné plus. Na středové konzoli jsou okolo displeje pěkně vyskládána kolečka ovladačů klimatizace a rádia, všechna s příjemným a citlivým chodem, jen ta hranatá kolem obrazovky mají trochu horší haptickou odezvu.  Čestné místo na vršku panelu patří velkému tlačítku blikačů – přesně sem tohle tlačítko patří, vážení, ne někam do změti čudlíkových piškvorek a už vůbec ne pod volant, panebože! Tady ho totiž nahmátnete kdykoli a kdekoli.  

Na první pohled vás může zmást množství displejů, ale jen do chvíle, než zjistíte, že mají dobře rozdělená pole působnosti. Ten největší patří klasické radiomapě, tedy multimédiím a navigaci, je dotykový a reaguje velmi svižně. Kousek nad ním najdete menší obrazovku zobrazující údaje z palubního počítače. Můžete na něm sledovat, jak ekologicky (a ekonomicky) jedete nebo jak je veden výkon k jednotlivým kolům. Přiznám se, že ekonomická jízda mi moc nešla, v městském provozu jsem se nedostala pod 12 litrů na sto, ale atmosférický motor si žádá otáčky, a když mu je nedáte, je z toho lehce posmutnělý. 
Třetí displej se nachází mezi klasickými budíky přímo před řidičem a informuje kromě stavu nádrže i o funkcích adaptivního tempomatu a dalších bezpečnostních asistentů. Orientace mezi obrazovkami tedy skutečně nevyžaduje nadprůměrné IQ ani dlouhé zkoumání. 

Lehkou kritiku ovládacích prvků mám snad jen k řadicí páce, která by dle mého mohla vysvítit písmeno právě zařazeného módu, aby člověk opakovaně neházel místo zpátečky neutrál. Je to sice maličkost, ale stejná maličkost by byla tuhle mouchu odstranit. Příliš jsem se nesžila ani s adaptivním tempomatem, který v zácpě po zastavení auto samovolně ‚pustí‘ opět dopředu a kromě tlačítek ovládání je nutné mít v pohotovosti i nohu na brzdě. Jinak ovšem systém EyeSight funguje příjemně (více se o něm rozepsal Honza v testu Subaru XV ) a asistenty intervenují decentním způsobem, aniž by řidiče iritovaly.

Překvapení na silnici

První dojmy z jízdy vstřebávám pochopitelně na silnici a musím přiznat, že sžívání s automatickou převodovkou CVT si nějaký čas vyžádalo. Zejména při rozjíždění z nuly – ať už dopředu, nebo dozadu – musíte na plyn našlapovat jako fakír na žhavé uhlíky. Jinak vás čeká prudké škubnutí, které může při parkování na stísněném prostoru skončit i fyzickým kontaktem s okolostojícími předměty. Inu, beru to jako výzvu a už druhý den můžu hrdě prohlásit, že bych si troufla rozjet se i s nákladem moserovek. Chce to zkrátka trochu cviku a pak se bude schopnost rychlého vystřelení z místa občas i hodit. 

Tím veškeré rozpaky končí. Byla jsem připravená na to, že v terénu mě čekají samé radosti, ale z radostí na silnici jsem byla mírně řečeno paf. Forester rozhodně není žádný liliput, při jízdě se ale chová jako ten nejobratnější hatchback. Kombinace poměrně nízkého těžiště a stálého přenosu výkonu na všechna čtyři kola umožňuje zatáčení stejně hbité jako v autě mnohem menším a placatějším. Pneumatiky jsou k silnici doslova přilepené a marně čekám aspoň na náklony vysoké karoserie. Nic. Kruhové objezdy Forester opisuje přirozeně, lehce a radostně, hrboly a výmoly v mé oblíbené klikaté Klikaté ulici jsou mu pro smích. Subaru, klobouček dolů!

Navíc tu nacházím stejnou vlastnost, jakou často velebím třeba u Jaguarů a jakou pravidelně testuju pro změnu na jisté ‚silnici‘ poblíž Dolního Bousova. Větší rychlost znamená na rozbitých cestách větší pohodlí. Už se těším na polňačky…

Jeden motor auto nedělá

Forester lze v současnosti koupit jen s jedinou kubaturou motoru – dva litry. Může být benzinový, dieselový, atmosférický či přeplňovaný, slabší či silnější. V testovaném autě máme základní atmosférický benzinový čtyřválec s výkonem 150 koní, což je hodnota, která mi zpočátku působí spíš obavy než těšení. Už mockrát jsem se ale přesvědčila, že číslo na papíře je zhruba stejně výmluvné jako selfíčko na instagramu. Převodovka, výkonová křivka a zejména softwarové ladění můžou takové hausnumero proměnit k nepoznání. Atmosférický boxer v kombinaci s bezestupňovou převodovkou vytvářejí dojem úžasné hladkosti, auto zrychluje plynule jako elektromobil, jen je přitom samozřejmě slyšet (u prudšího záběru docela dost). Cévétéčko si žádá trochu jiné dávkování plynu, aby motor zůstal v otáčkách a zároveň zbytečně neječel, potom ale celé soustrojí funguje jako dokonalý organismus. Nepotvrdily se ani pochybnosti ohledně pružného zrychlení. I na dálnici auto dokáže slušně zabrat a jedinou daní je hlučnější projev. Když vezmu v úvahu, že Forester si člověk obvykle nepořizuje kvůli měření… ehm… ega s ostatními účastníky silničního provozu, je tu výkonu víc než dost. (Turbenou verzi bych si ale moc ráda vyzkoušela, ne že ne.)

Konečně nastal čas vyvenčit Lesníka v jeho přirozeném prostředí – v lese. V Subaru nenajdete žádné voliče pohonu, žádné dodatečné řadicí páky, pouze jedno tlačítko s nápisem X-Mode. Tenhle ‚terénní automat‘ zahrnuje ovládání motoru, převodovky, čtyřkolky i brzd. Sám se postará o to, aby se točila ta správná kola, sám si reguluje rychlost v závislosti na sklonu klesání, sám dávkuje točivý moment při stoupání na kluzkém povrchu. Řidič jen vybírá tu nejschůdnější trasu. Funguje to naprosto přirozeně a překvapivě dobře. Světlá výška 220 mm a nájezdové úhly 25 ° jsou hodnoty blížící se spíš pravověrnému off-roadu než SUV. 

Verdikt

Pokud hledáte funkční kompromis mezi pohodlným silničním cestováním a zdoláváním hůře přístupných destinací, odpověď je jasná – Range Rover. Anebo Forester, to když máte na účtu o pár milionů méně. Vlastně jsem během testování došla k názoru, že jeden nutně potřebuju (o následcích tohoto rozhodnutí se na Autíčkáři brzy dozvíte).
Staromilci můžou láteřit, že Forester už není poctivý pracovní nástroj pro tvrdé chlapy, ale to jen pro samé stromy nevidí les. Forester už není JEN poctivý pracovní nátroj, ale i komfortní cestovní vůz, v němž si nemusíte nutně připadat jako tvrdý chlap, ale i jako princezna, pokud je vám to bližší. Můžete s ním rozvážet potomky do školy, nebo si na střechu hodit nosič a vyrazit na expedici. Můžu vám zaručit, že dokonalejší univerzál pod milion na současném trhu nenajdete. 

Technické údaje

Motor: atmosferický plochý zážehový čtyřválec 1 995 cm3 
Výkon: 150 k (110 kW) / 6 200 ot./min.
Točivý moment: 198 Nm v 4 200 ot./min 
Převodovka: CVT
Maximální rychlost: 192 km/h
0-100 km/h: 11,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 7 l/100 km
Cena (2.0i-L Executive): 990 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
13. července 2018, 11:10
0

Uznávám volbu testovací trasy z Dolního Bousova (asi) směrem na Libáň je to tam masakrózní :) Mě se to auto líbí, ale jezdím spíše po městě / dálnice - vůbec bych ten potenciál nevyužil. A nevěřím té uváděné spotřebě 7L.

reagovat
Ka
Kachna
13. července 2018, 11:53
0

Jen upřesním, že zvolený mód převodovky auto ukazuje. Svítí na displeji mezi budíky ;-) Ale zřejmě to bylo myšleno tak, že by to testérka chtěla vidět přímo u páky.
Celkem fajn stroj, ale v nižších výbavách kolem 700 - 800 tisíc dává větší smysl. Za milion bude lepší volba Outback, když už Plejády.

Pólin
13. července 2018, 12:25
1

Auto parádní- takový univerzál na dědinu... jinak je fakt, že za milana už je to hodně drahé a bylo by mi třeba líto to vytáhnout s vozíkem do lesa na dřevo. add spotřeba- 7 litrů je samozřejmě mimo...leda tak na dálnici v Holandsku ustálenou rychlostí 60km/h :) Realita u všech benzínových Subaru (vyjma STI a BRZ) je cca 10l/100km.

beastar
13. července 2018, 12:37
0

Subaru úplně neznám. A ani to nějak moc nepotřebuju znát, ale není náhodou tenhle dvoulitr tak trochu příbuznej s tím v Brz? Těch 7 mi přijde v kombinaci s cvt taky zajímavý.

Ha
Habakukk
13. července 2018, 13:27
0

Nevím jezdím Outback s 2,4 v kombinaci kolem 8 litrů proto nevidím problém proč by Forester nemohl jezdit za 7.

Ka
Kachna
13. července 2018, 13:56
0

Já jezdím v 1.6 DIT dálky taky za 7,6-8, takže by to (při skutečně zenové jízdě) jako nemožné nepřipadá.

Anorex
13. července 2018, 14:57
0

Dvoulitrové benzínové nové XV 8,5 mimo město lehce nadlimitně, dálnice 10, město podobně. 7l je laboratorní utopie jak ovšude...

Viola Procházková
13. července 2018, 15:01
0

Jezdila jsem s tím plus minus za deset.

ma
martinw
13. července 2018, 15:18
0

Aby ne za +-10L když to tam šoféruje syn - jak je vidět na fotce ;)

Vojtáno
14. července 2018, 12:14
1

Subaru jsem měl tři. Dva Forestery a Outback. S Foresterem jsem se nikdy nedostal pod 10l/100km (2.0 benzin) a s Outbackem jsem jezdil tak za 8.5-9l (2.5 benzin) všechno auta cca 2010 rok výroby... Takže věřím, že s novými motory se těch 7l dá zvládnout, ale s velmi lehkou nohou. Jak s tím zajedu do lesa s redukcí a nebo pojedu 160, tak je spotřeba jen na papíře..:)

M
30. října 2018, 16:46
0

S XT jazdim okolo 10. T.j. oproti testovacej atmosfere velky rozdiel nie je

beastar
13. července 2018, 12:33
0

Klikatá je dobrá no. Taky mám rád když na výjezdu z kruháče od Waltrovky jedu pravou do kopce. A najednou bum, prásk, cvak aut ty #%÷e do pí&; ty ču=××i to tady snad nikdy neopravej. Takže joo klobouček. A neni to náhodou stejný jako voktávije skaut nakonec??

reagovat
Viola Procházková
13. července 2018, 15:04
0

Skaut je o 5 čísel nižší, nájezdové úhly nesrovnatelné. A hlavně teda nesrovnatelné jízdní vlastnosti, což říkám jako člověk, co považuje škodovky za vcelku dobrá auta.

Matěj
13. července 2018, 15:11
1

Scout je zvýšená Octavia. Nemůžeš tam dokoupit adaptivní tlumiče, což je na Octavii jinak nejlepší věc. V zatáčkách se to řídí jako zvýšená Octavia, ale normální řidič rozdíl nepozná. Podvozek dává tupé rány, opět, Octavia.
PreFL Forester jsem řídil v nějaké specifikaci za 680 tisíc, takže velký, docela dostupný auto... a jako tady faceliftem udělali velký krok kupředu. Jak psala Zlokočka, dá se tomu na rozbitých cestách nakládat, až to pěkné není, a auto si jen tak samozřejmě jede. Neměl jsem z toho nijak hatchbackový pocit teda, ale špatný to rozhodně nebylo.
Sranda ale je, že ta Octavia se taky dostane skoro kamkoli, když si člověk zamane. Ani jí moc nevadí, že se u toho kolikrát plazí po břiše. Ověřeno za vás.

ma
martinw
13. července 2018, 17:09
0

Navic ten eyesight to oktavka ani zdaleka nemá. Na druhou stranu cca 12s na 100kmh je oproti scoutu pomaly.

Vojtáno
14. července 2018, 12:20
0

Souhlas s Matějem...:D úplně jsem si vzpomněl jak se po lese s Foresterem lítalo mnohy kolem 100 a člověku to vůbec nepřišlo, by naopak ještě přidával a cítíl se jako na RZ někde ve Finsku. Teď když tam jenom jdu tak mě bolí nohy, natož tam jet se současným autem :DDD Ještě dodám, že kde třeba Pajero už nejelo tak Forester projel a ještě vytáhnul Pajero...true story, někde mám dokonce video...;)

beastar
14. července 2018, 15:11
0

Ok. Já bych o skautu přemejšlel jako o náhradě za zbytečný Gl. Do lesa s tim moc nejezdím. Když to tak čtu, tak pro nás Forester zbytečnej jestli skaut vyjede dost. Navíc obligátně by to tahalo vozejk což s timhle ganze ojrópa výkonem nevim za milyón. Jinak se mi to teda pro tyhle účely fakt dost líbí. Taky by mě zajímalo první Subaru, ale asi to neprojde.

sumy
20. července 2018, 11:13
0

to Vojtáno: chci vidět to video a toho mameluka za volantem pajera. Né kvůli tomu, že jsem na pajera ztíženej(ale jo, jsem a hodně :-) ), ale spíš jako studijní materiál. Subo s otevřenou čtyřkulí prostě už z principu nemůže dávat víc něž auto se dvěma špérama. Leda by to bylo na totál silničních gumách. Jinak Subárka já rád, hlavně tedy z dob, kdy forestr vypadal jako papamobil. Znám borce, co se zvednutejma forestrama jezdí skoro to samý co ostatní offisti s hustokrutopřísnejma offama.

Vojtáno
23. července 2018, 15:45
1

Zkusím to video pohledat. Už si nepamatuju kdo řídil a ano, to Pajero bylo na sjetejch zimákách + social 3dveře verze bez uzávěrek, takže jen 4x4 s redukcí. Nicméně já na Pajera jsem taky zatíženej, měl jsem dvě a celkem dlouho a byly to skvělý auta!

Ji
Jiřina
13. července 2018, 15:30
0

Ta spotřeba je docela fest vysoká,12L po dálnici mi bere LC a to je 4,5 kýblu sazí (L)

reagovat
Viola Procházková
13. července 2018, 16:49
0

Tak to je pěkné, i když moc nechápu, jak to děláš. Teď jsem jezdila ropným Pajerem 3.2 a na dálnici 15 jen to hvízdne.

Ji
Jiřina
14. července 2018, 10:48
0

Říká se tomu "Fakírská noha" :-) ,ale klacická jízda 15L,nedej bože vozík za auto.Ale zase se to nedusí v prvním kopečku.

Adam
17. července 2018, 09:48
0

Subaru, že neustupuje z tradic? Nebyla to dříve “sportovní” značka? A přitom dnes všechny modely mají CVT, které je, pokud člověk nejede 30, příšerné. Dále tu máme možné/jisté opuštění boxeru.
U BMW se hodně hrotilo, že klasická M3 se přejmenovává na M4 (včetně mě). A co Impreza? Z té se stala užraná a nejedoucí předokolka s CVT...
Ps.: opravdu ten Forester žere 12? Za to jezdim s atmo V8...

reagovat
Viola Procházková
17. července 2018, 11:34
2

Nejsem žádný znalec historie, ale myslím, že Subaru vstoupilo do motorsportu až koncem 80. let. Tou dobou už dávalo boxery i čtyrkolky do spousty "obyčejných" modelů včetně minidodávek. Značku můžeš vnímat jako sportovní, když se koukáš na Imprezy. Ale když se koukáš na Libero, Brat nebo Forester, vypadá to zese úplně jinak.
O konci boxeru se spekuluje víc než deset let a zatím kde nic, tu nic.

Ka
Karl Bader
21. července 2018, 17:25
0

Konec boxeru pravděpodobně nenastane. Minimálně po tu dobu, po kterou bude Subaru jedním z největších producentů malých leteckých pístových motorů na světě.

sumy
23. července 2018, 11:22
0

?!? Nepočítám li konvereze EA81, netuším, že by kdy jaké Subáro létalo. Troufám si říct, že oproti Lycomingu, Continetalu, Rotaxu, Jabiru a ostatním zavedeným výrobcům to nebude tak žhavé. Pakliže tedy vůbec přímo letecký motor subaru existuje.

SEMRY
17. července 2018, 15:45
0

Tak nevim jaký skupině je tohle určeno, devadesátky jak řemen, motor kterej nejede, nemá krouták a ještě má cvt. Vlek ne, kára radši ne, pak bude žrát jak tank, 5 lidí - dynamika žádná, spotřeba vysoká. Spolehlivost? Je to boxer. Průchodnost lehkym terénem no tak aspon ze tak. Já bych při výběru o tenhle typ auta ani nezavadil pohledem. To už i ta Octavia na tom bude líp, nebo jakékoliv C,E v kombíku a to aspon něco někam dotáhne....
Aha, pro myslivce, kteří vozí psa a pušky a Jimny není dost reprezentativní.

reagovat
Ka
Karl Bader
21. července 2018, 17:22
0

Právě. Než Oktávku Scouta nebo Yetti, to radši 100x Forestra. Nevím, proč to v MB produkují. Na silnici se to chová blbě a v terénu je to na rozdíl od Forestra neschopné. Proč? Stačí podívat se pod auto...
CVT je ovšem potíž, o tom žádná. A k tahání plaťáku jsou jiné kalibry.

la
ladis77
18. července 2018, 15:34
1

znamej ma MY13 a dlouhodoba 7,3/100. zalezi jak se s tim jezdi a na skladbe cest, pokud chces bejt na kazdejch svetlech prvni, tak si hold veme. dalsi ma XV MY 17 a ten se nemohl dostat pod 10/100, pak mu v servise prehrali soft a najednou ty samy trasy za 7 :) top verze za milion podle me nema cenu, ale modely okolo 750 me neprijdou spatny, ale 100 lidi, 100 chuti

reagovat
la
ladis77
01. srpna 2018, 23:25
0

jen poznámka: dneska jsem si domu přivezl otb MY 16, 2,5 CVT - olomouc - vysoke myto - 6,8/100, vm - praha, 7,5/100, vm - hk- lehce nad limit, dalnice 150 tacho, údaje z PP, až dotankuju, budu moudřejší, v autě sám + zimní sada :)

Ka
Karl Bader
21. července 2018, 17:15
0

V tím autem občas jezdím. V manuálu, ten samý motor, ta samá barva, social edition. Něco mám naježděno ve Forestrech minulých generací, kdysi jsem ho chtěl koupit, ale bylo uvnitř pro mě malé a bral jsem Legacy.
To auto je pro mě vyloženě příjemným překvapením. Pozitiva? Cenovka , 550 tisíc.. Jízdní vlastnosti respektive podvozek, lepší než ( s čím mohu srovnat) Honda CRV poslední generace, o tragédii jménem Q5 s trojnásobnou cenovkou a ránobynastavitelnými trapnýmni režimy ani nemluvě. Motor : tichý, vyvážený, a naprosto dostačuje pro běžný život. Spotřeba: Hrvatska s dvěmi loděmi na střeše a v plném obsazení a bez valného dodržování limitů průměr 10-11 litrů, s prázdným autem mimo dálnici ANO i pod osm litrů '!!!. Velmi přesně řadící manuál ( překvapivé proti historii Súba). Neuvěřitelně prostorný interiér a sedačky, z kterých vás nic nebolí. Nikde nic nevrže, nic vám neotravuje život.
Negativem bude jistě CVT. nehodnotím spolehlivost, ale chová se to divně a manuálista tomu ne a ne přijít na chuť. Tolik můj servisák, já naštěstí žiji ještě s manuály.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP 1973
Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP

1973 rok výroby
211 koní výkon
7 456 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem