načítám data...

Subaru XV: Setkání světů

Subaru nikdy nebylo jen tak obyčejnou značkou. Dnes však o sobě tvrdí, že chce vyrábět především solidní rodinná auta. Dokáže to?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Subaru XV: Setkání světů

Značka Subaru má své odlišnosti a umanutě se jich drží. Stálý pohon všech kol a plochý motor – to jsou základní znaky Subaru. Automobilka také trvá na výrobě v domovském Japonsku. Když se řekne Subaru, většině z nás se vybaví malý modrý sedan se zlatými koly a velkým křídlem na víku zavazadlového prostoru. Impreza STI je však pouhou špičkou ledovce, jen malou kapkou v moři techniky, kterou Subaru vyrábí. Ba co víc, ostré Imprezy nás dnes opouští, loučí se s námi a mizí ze showroomů značky. Je proto na čase podívat se i na ostatní produkty Subaru – protože věřte mi, stojí za to.

Subaru samo sebe chápe jako výrobce solidních rodinných vozů. Crossoverů. A teď tu nemluvím o žádné vlně pobláznění, Subaru vyrábělo crossovery dávno před tím, než se to stalo módou. Forester je tu s námi od roku 1997, historie Outbacku sahá až k prvnímu kombíku Legacy do roku 1989 a Libero přišlo ještě dříve. Všechna ta auta už tenkrát nesla základní znaky Subaru, na kterých automobilka lpí dodnes (s jedinou výjimkou, kterou je Subaru BRZ s poháněnou pouze zadní nápravou). Není to však zbytečné, když chce firma uspět na trhu rodinných aut?

Pojďme to zjistit v rámci testu Subaru XV. Po zelenkavém Jeepu Renegade tu mám již druhé auto oděné do reflexní vesty, tentokrát ostře oranžové. Výrazný lak se k vozu hodí, auto není elegantní limuzínou, je to outdoorové náčiní, oplastovaný zvýšený hatchback. Narozdíl od jiných drsně se tvářících crossoverů mám však u Subaru takovou předtuchu, že tentokrát se nebude jednat o pouhou pózu, že Subaru to všechno myslí vážně.

Po nasednutí na mě čeká příjemné překvapení. Autíčkář navázal spolupráci se Subaru relativně nedávno a tak jsem dosud neměl možnost zjistit, jak moc se interiéry Subaru za poslední roky posunuly kupředu. Zcela živě si vzpomínám na ne tak vzdálenou minulost, ve které kabinám Subaru dominovaly … vlastně ne, nedominovalo jim nic, zde omluvte mou upřímnost, ale všechno uvnitř bylo plastové a ošklivé. Ta doba je však naštěstí pryč. Interiér Subaru je nyní pohledný, kvalitní a veskrze moderní. Nečekejte tu žádné designové výstřelky, ale to by se k charakteru auta ani nehodilo. Kabina je přehledná a hezká. Snad jen maličké střešní okno působí v dnešním světě panoramatických prosklených střech poněkud komicky – ale to je daň za tuhou karoserii.

Informace podávané řidiči jsou uspořádány do tří displejů. Ten základní dotykový na středové konzoli je vlastně poměrně běžnou obrazovkou radiomapy, reaguje rychle, systém je přehledný – žádné připomínky. Nad ním se nachází druhý displej s informacemi palubního počítače a systému jízdních asistentů Eyesight. Ale o něm ještě bude řeč. Třetí obrazovka potom klasicky trůní mezi ‘budíky’ v přístrojovém štítu. Všechno se ovládá snadno, grafika je špičková – zkrátka jsem ohromen, jak moc se Subaru za tu chvíli, po kterou mi zmizelo z dosahu, změnilo.

Pod kapotou Subaru XV můžete najít jeden ze dvou motorů. Oba jsou to atmosférické zážehové ploché čtyřválce. Slabší z nich o objemu 1,6 litru dává nejvyšší výkon 114 koní, silnější dvoulitr potom 156 koňských sil. A právě ten tu dnes máme. V obou případech se o přenos síly stará bezstupňová převodovka CVT. Ta se v minulosti stávala často terčem kritiky a ani dnes to nevypadá na pochvalu před nastoupenou jednotkou. Při prudší akceleraci mají převodovky CVT ve zvyku přejít do vyšších otáček a tam se za ustáleného a neměnného vytí usadit. Subaru s tímto jevem bojuje naprogramováním sedmi virtuálních stupňů, které mají za úkol ono vytí alespoň trochu rozbít. Podařilo se to řekněme částečně. Libozvučné to stále není, ale jízdu už zvládne každý i bez medikace.

Co se však jízdy samotné týče, je projev převodovky vlastně jedinou mou výtkou. Subaru je pohodlné i svižné zároveň. Ač se to tak z poslechu táhlého kňučení motoru vůbec nezdá, ručička rychloměru jasně říká, že s dynamikou XV nemá žádný problém. Řízení je rychlé a v malém volantu občas cítím náznaky zpětné vazby, což už je dnes vzácnost. Velmi tuhá karoserie a symetrický pohon všech kol zaručují, že se auto chová předvídatelně a je radost ho řídit. Ještě se ptáte, proč se v Subaru nevykašlou na své lpění na tradici, nepoužijí nějaký jednodušší systém pohonu a pod kapotu nedají normální řadový motor, jako to dělají všichni ostatní? Tak právě toto je odpověď. Auto se asfaltu drží jako přibité, na nezpevněných cestách potom za stálého hrabání všech kol upaluje krajinou a vy jen lehkými korekcemi volantem a plynovým pedálem určujete, jakým směrem a pod jakým úhlem se oranžová střela požene. Je to tak prosté, působí to zcela přirozeně a je to velmi návykové.

Již jsem zmínil systém Eyesight. Toto zařízení využívá kamer za čelním sklem, radaru a dalších senzorů. Zkrátka i Subaru již vstoupilo do světa moderních jízdních asistentů. A musím říci, že mě příjemně překvapilo. Zatímco ve sportovním modelu BRZ je horkou novinkou letošního faceliftu implementace ‘trojbliku’, XV umí víc. O hodně víc. Automobil sleduje své okolí, hlídá mrtvé úhly, sleduje provoz při vyparkování, udržuje vzdálenosti od automobilu před sebou – a to vše velmi plynule a tak nějak správně. Milým detailem je jemné nastavitelné pínpnutí při detekci auta před sebou, pokud používáte adaptivní tempomat. Zní to možná otravně, ale věřte mi, není. Když se před vámi na dálnici objeví auto, někdo vám tam vjede z vedlejšího pruhu etc., nastává vždy taková nepříjemná chvilka nejistoty – mám věřit technice, vidí systém to auto, nemám radši brzdit sám? V Subaru ne, tady vám auto pípnutím (lze nastavit i zcela vypnout) řekne: “Klid, vím o něm..” A to je tak uklidňující.

Eyesight nadto používá opravdu milou propracovanou grafiku. Autíčko na displeji znázorňuje, které součásti systému právě pracují. A jako třešnička na dortu – zobrazované auto také svítí a bliká přesně tak, jak se tomu děje i na skutečném autě. Já vím, je to vlastně pitomost, ale já mám takové hračičky prostě rád.

Venkoncem je tedy XV skutečně schopný malý crossover, který kombinuje trochu té poctivé mechaniky ze staré školy s tím lepším z moderního světa elektroniky. Prostoru uvnitř nabízí v rámci své kategorie dostatek, v Subaru rádi zdůrazňují, že dva držáky nápojů za řadící pákou se vejdou vedle sebe, nemusí být za sebou, jako v jiných stísněnějších autech. A Subaru se chlubí i příkladnou bezpečností podpořenou testem EuroNCAP.

Verdikt

Dnešní automobilový svět je nemilosrdný a konkurence tvrdá. Požadavky na cenu, levný provoz a šetrnost k životnímu prostředí jsou nejpřísnější v historii. Subaru si však už na startovní čáře samo dobrovolně přidává nevýhody. Proč to dělá? Protože v Subaru stále ještě věří, že dělat věci pořádně je zkrátka tou správnou cestou. A za sebe můžu říci, že mě o správnosti této cesty Subaru XV přesvědčilo. Symetrický pohon všech kol spolu s plochým motorem odvádí fantastickou práci, především na nezpevněném povrchu je vůz komunikativní a skvěle ovladatelný a vyvážený. Jistě by se podobné auto dalo udělat levněji, mohlo by být úspornější, na výrobě jinde než na druhé straně planety by se také dalo ušetřit a typický zájemce o rodinný crossover by patrně nepozoroval rozdíl. Ale já jsem rád, že tu stále je někdo, kdo to přesto neudělal. Jízdně je zkrátka Subaru velmi dobré auto. Méně už potěší projev převodovky CVT, kvalita laku by také mohla být přecijen o něco lepší a na cenovce se silně podepsala ona potřeba dělat věci jinak. Testovaný dvoulitr potom výkonově odpovídá velikosti a zaměření auta, u slabší verze už bych se obával trápení nebohého motoru. Kdo však máte rádi poctivou techniku, zajděte si Subaru vyzkoušet, třeba vás také nadchne.

Technické údaje:

Motor: atmosferický plochý zážehový čtyřválec 1 995 cm3 
Výkon: 156 k (115 kW) / 6 000 ot./min.
Točivý moment: 196 Nm v 4 000 ot./min 
Převodovka: CVT
Maximální rychlost: 194 km/h
0-100 km/h: 10,4 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,9 l/100 km
Cena (2.0i-S SPORT ES): 820 000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
15. června 2018, 12:11
0

Honza přesně popsal, proč mám Subaru tak rád. Je to prostě kus kvalitní, alespoň trochu jedinečné, techniky od firmy, která vyznává i něco trochu jiného, než hodnoty obratu a zisku.

reagovat
Jimi
15. června 2018, 12:18
0

Klidně bych to bral, určitě solidní kára, ale škoda té nemožnosti manuálu kvůli Eyesight. Souhlas s CVT, není to ideál projevem a ani velký držák, ale do 200tis/5let existuje záruka.... potom už jen spoléhat na štěstí....

reagovat
Pólin
15. června 2018, 14:40
0

Máš s tím nějaké zkušenosti ohledně životnosti té CVT převodovky? Za 5 let mě to bude jako ojetina zajímat:)

Jimi
15. června 2018, 23:58
0

Konkrétně u Japonců nevím. Taky o tom přemýšlím, ale u audinek to moc spolehlivý není...

la
ladis77
17. června 2018, 10:00
0

u subaru zatím drží, nicméně moc jich přez těch 200 není, vím o jednom co řešil nefunkčnost a dle Subaru.cz to je neopravitelný, mění se celá převodovka za nehorázný peníze, dotyčnej pak koupil z bouračky a vyměnil kus za kus

Pólin
18. června 2018, 07:03
0

Právě u toho Audi vím, že to stálo za nic , ale tak říkám si, že u Subaru by to snad mohlo být trochu (o hodně) lepší. Zajímalo by mě, jestli se nějak dá poznat, že je převodovka na odchodu- třeba řadí trhaně atd...

Anorex
15. června 2018, 12:19
0

Poměrně nedávno jsem se také svezl díky nadšenému Subaristovi, který ale poslední měsíc vymýšlí, jak auto dealerovi vrátit, neb je s ním silně nespokojen a chce se vrátit k Forestrovi. Zejména kvůli spotřebě boxeru mimo město, která je na míle vzdálená té tabulkové (což se dá samozřejmě očekávat), ale i u Subaru se jim ten rozdíl zdá nějak moc, projevu CVT převodovky a poměrně malému zavazadlovému prostoru nebo tragické navigaci s jejím legendárním hlasovým projevem.

Můj dojem z auta byl vesměs pozitivní, design zvenku lepší než předtím, interiér neurazí, tři displeje nechápu, ale budiž. Výrazně mě překvapil vnitřní prostor, auto zvenku vypadá mnohem menší než je ve skutečnosti uvnitř. Na druhou stranu mi přijde na zadních sedadlech zbytečně moc místa, který by se dal ubrat k dobru zavazadlovému prostoru. Nejsem Subarista, takže netuším, jak by mi dlouhodobě sedl boxer. Ale co vím, tak bych nekousl tu převodovku, prostě ne a ne a ne. :-)

Celkově to není určitě špatné auto, ale nikde nevidím žádnou extra přidanou hodnotu oproti jiným konkurentům, resp. ne tak velkou, aby mě to donutilo si tohle Subaru koupit. Nehledě na tradiční fakt japonských aut a tedy konfigurovatelnost výbavy a doplňků. Ta je tradičně zkrátka tragická...

reagovat
ma
martinw
15. června 2018, 12:49
0

Jaky pocit mate z tloustky dveri ? Me u Outbacku zarazilo jak byly 'tenke', sice vim ze tam jsou navic poradne ocelove trubky kvuli pripadnemu narazu z boku ale stejne me to prekvapilo a citil sem se v tom nesvuj byl to oproti skodovce opravdu nezvyk.

Ha
Habakukk
15. června 2018, 13:16
0

Tloušťka dveří mi rozhodně nenavozuje pocit bezpečí i opticky tlusté dveře můžou být z papírového plechu a obráceně. Mě nejvíc na Outbacku sere to sledování vybočení z jízdního pruhu. Ve chvíli kdy si chcu říznout pár zatáček na okresce mě to pořád pípá a votravuje.

Anorex
15. června 2018, 13:51
0

Tak to se omlouvám, ale nad tím jsem se vůbec nepozastavil. Nicméně zvuk dovření mi přišel normální, ne jako dnešní některý plecháče u jiných značek. Takže bohužel, v tom sloužit nemohu...

Inženýr
15. června 2018, 12:51
0

Dobrý test. Subaru Crosstrek si myslím pořídil Jason z Engineering Explained, což taky o něčem vypovídá. XV je dobrým důkazem toho, že auto může být prostě autem, aniž by přišlo o důležité věci jakými jsou bezpečnost a uživatelská přívětivost. Je vidět, že implementace různých asistentů ničemu neškodí, pokud to dělali lidé s hlavou co alespoň jednou seděli za volantem.

Nová auta jsou dobrá v pasivní bezpečnosti a mají záruku. Je kvůli tomu potřeba trpět otravné blbosti (pardon, zaručeně potřebné pomocníky) a prostě nepotřebný balast? Jak je vidět, jde to i normálně.

reagovat
Safa
15. června 2018, 14:05
1

Mazda + Subaru = kult. Aspoň pro mě... :o)

reagovat
briza
16. června 2018, 09:28
2

Pro mě úplně ten samý případ, jako Levrog. To auto se mi docela líbí a klidně bych si ho dokázal představit, už jen díky občasné nostalgii za mým někdejším Justym, ale dokud tam budou cpát ten hnůj jménem CVT, nemá vůbec smysl o tom přemýšlet. Párkrát jsem s tím jel a díky, ale radši budu cestou poslouchat desetihodinovou smyčku Ajmyzdebus od Aničky Dajdou. Nejsmutnější je, že už tím zprasili i Imprezu a poslední možnost manuálu je u BRZ a Forestera. Quo vadis Subaru?

reagovat
Candy
17. června 2018, 19:02
-1

Motory dva. Oba benzínové, oba spíše slabé. Místo převodovky přehazovačka Shimano. Manuál k dipozici není (protože Eye Sight). Ruční brzda pryč, místo ní parkovací brzda. ESP vypnout jde nebo jen protiprokluz? Pohodlné a hlavně bezpečné auto ano, ale že by brnkalo na struny jízdního/řidičského vyžití? To jsem v klidu.

reagovat
Ad
AdamL
24. prosince 2019, 12:44
0

Ty rukavice vypadají pěkně :D Odkud jsou prosím?

Sice nemám dřevěný volant (ale kožený), nezávodím (Outback 2013 2.0D prostě vede ke klidu :) ale občas se mi prostě potí dlaně (cesty >300km). Že mám navigaci dotykovou tak mě napadá ta bezprstová varianta. Koukal jsem na NAPA Dobříš a Junek, ale takhle pěkné nemají. A jak jste psali v článku o rukavicích, černé bezprsty s dírama na klouby k černému Outbacku, to už je jak někde z úchylného péčka :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem