načítám data...

Století Lancia | 2.díl

V minulém díle jsme si pověděli něco málo o počátcích značky a skončili jsme přesně v tom okamžiku, kdy to začínalo být skutečně zajímavé. Éra rally právě začíná!

zobrazit celou galeriiHistorie: Století Lancia | 2.díl

Maličká Fulvia HF vstoupila do světa velké rally s vervou, Stratos HF už byl nekompromisní stroj a tři tituly mistra světa to jen potvrdily. Značka Lancia byla v kurzu. Ač se potýkala s problémy s korozí, modelová řada Beta se vyráběla v solidních počtech a větší Gamma dodávala výrobnímu programu lesk. Než se však posuneme v historii dál, ještě na chvilku musíme u Bety zůstat. Byla tu totiž ještě jedna verze, o které jsem se zatím nezmínil. Lancia Beta Monte Carlo.

 

Lancia | Beta Monte Carlo

Tahle Beta se trochu vymyká z řady. Ostatně nízké kupé s motorem uprostřed se vymykalo i v těch časech z jakéhokoli běžného výrobního programu. Ale taková už Lancia zkrátka byla. A mimo to potřebovala auto této koncepce. Ne snad kvůli prodejům či lepší image, to auto tu bylo kvůli závodům.

Tak vznikla Lancia Rally 037. Závodní speciál nahrazující překrásný Stratos. Abychom byli zcela přesní, 037 se Betě Monte Carlo spíše podobá, než by z ní přímo technicky vycházela, například motor je tu uložen podélně, ale co na tom. Podstatný je výsledek a ten rozhodně stál za to. Čtyřválec Abarth přeplňovaný kompresorem Volumex dával v závislosti na verzi 280 až 340 koňských sil, což z lehkého obratného závodního speciálu dělalo střelu. Ve skupině B se Lancia 037 stala okamžitě hvězdou. V rámci homologace vzniklo i 200 vozů v civilním provedení a motorem o výkonu lehce přes 200 koní.

Lancia rally 037 však neměla na růžích ustláno. Její největší konkurencí bylo bezpochyby Audi Quattro. Ingolstadtská automobilka totiž do soutěží rally přinesla nový prvek – pohon všech kol. Ten sice znamenal vyšší hmotnost, avšak efektivita, s jakou přenáší čtyřkolka výkon na nezpevněné šotolinové či zledovatělé cesty, není s jednou poháněnou nápravou napodobitelná.

I tak se Lancii podařilo pro sebe získat titul mistra světa pro rok 1983. Přesto bylo jasné, že budoucnost patří 4x4.

 

Lancia | Delta

Když se řekne Lancia Delta, každému se hned před očima rozsvítí velký rudý nápis ‘HF Integrale’. No tak se zase uklidníme, i na to dojde, ale nepředbíhejme. Delta se světu představila roku 1979 jako společný projekt italského Fiatu a švédského Saabu. A Saab krátký čas Deltu skutečně nabízel jako Saab 600 (nebo Saab-Lancia 600). Jednalo se o rodinný hatchback postavený na platformě kombinující prvky odcházející Bety a Fiatu Ritmo. Její praktická hranatá karoserie ukrývala prostornou kabinu a zážehový motor o objemu 1,3 nebo 1,5 litru. Menší z nich poskytoval výkon 75 koní a byl spřažen s čtyřstupňovou převodovkou, větší potom měl stupňů již pět a výkon 85 koní. Žádná sláva? Ale kdeže, auto vyhrálo cenu Auto roku 1980, byl to dobrý vůz. Jen tou legendou se ještě nestal.

S faceliftem roku 1982 následovaly další verze a motorizace, především 1600 GT a 1600 HF turbo, v nabídce se objevila i třístupňová automatická převodovka a výbava už tak velmi slušně vybavené Delty se mohla rozrůstat o stylová kola z lehkých slitin či například interiér vyšperkovaný firmou Zegna. Modelovou nabídku doplnil i sedan Prisma.

Delta se prodávala i přes potíže s korozí velmi dobře a mohlo by se zdát, že po sedmi letech výroby může s klidným svědomím odejít na zasloužený odpočinek. Ale přišel ještě jeden facelift. A začaly se dít věci.

Trochu stranou civilního výrobního programu, v dílnách Abarthu se zrodilo monstrum. Lancii bylo jasné, že pro úspěchy v rally potřebuje speciál s pohonem všech kol. To, co tu však vzniklo, dodává slovu ‘speciál’ zcela nový rozměr. Při pohledu z hodně velké dálky snad tato věc mohla připomínat Lancii Deltu, bližší setkání však je jen pro statečné povahy. Seznamte se s Deltou S4. Speciál skupiny B, jedna z nejbrutálnějších věcí, jakou kdy kdo schválil pro závodní tratě. Z nuly na sto za dvě a půl vteřiny. Na šotolině. Čtyřválec 1,8 litru doplnilo přeplňování kompresorem i turbodmychadlem. Výkon se lišil podle specifikace, základem bylo 480 koní, některé kusy však při vývoji dosáhly i hodnoty tisíc koňských sil při plnícím tlaku 5 bar. Delta S4 nahradila na závodních tratích Lancii 037.

Byla rychlá, přesto na titul mistra světa nikdy nedosáhla. Po sérii neštěstí FIA rozhodla, že toto šílenství musí skončit. Skupina B byla zrušena. Vraťme se ale k Deltě. Tu teď totiž čekal místo důchodu nový úkol. Ovládnout světovou rally. U prodejců Lancia se tak objevila nová verze – Delta HF 4WD. 165 koní, zrychlení 0 - 100 km/h pod osm vteřin a především – stálý pohon všech kol. Toto auto se stalo základem závodní verze, která vyhrála mistrovství světa roku 1987. Vlastně vyhrála hned 6 titulů mistra světa, což z ní dělá dost možná nejúspěšnější automobil rally vůbec.

Pohon všech kol, který dostal jméno Integrale, dnes definuje toto auto, přestože v době, kdy nastoupilo svou závodní kariéru, uběhlo od jeho představení již osm let. Civilních verzí potom vznikl nespočet a nebudeme se zdržovat jejich výčtem. Stejně jako závodní vozy, i civilní Lancia Delta HF Integrale postupně sílila a mohutněla, až dospěla k verzi Evoluzione II s výkonem 215 koní a opravdu výrazným bodykitem.

To už se psal rok 1993 a bylo na čase se s Deltou ze sedmdesátých let skutečně rozloučit.

 

Lancia | luxus s italským temperamentem

Ale zpět k Lancii jako takové. Tu sice celý svět znal díky závodním speciálům, výrobní program však byl mnohem širší a držel se původní myšelnky – totiž stavět schopná a technologicky pokročilá auta. Taková byla i druhá generace Delty. Kromě pětidveřového hatchbacku vznikl i třídveřový model HPE a sesterský typ Dedra ve verzi sedan a kombi. Lancia opustila závodní tratě, což je hlavním důvodem, proč nové modely už nikdy nedosáhly věhlasu předchůdce. Přitom se rozhodně nejednalo o špatná auta. Lancia Dedra Integrale disponovala na přání například stavitelnými tlumiči, automatickou klimatizací, digitálním přístrojovým štítem a stejným pohonem všech kol, jako legendární Delta.

A potom tu byla Thema. Velký sedan, opět vzniklý kooperací se Saabem. Thema se jako jediná ze sourozenců (Lancia Thema, Fiat Croma, Saab 9000 a vzdáleně i Alfa Romeo 164) dočkala varianty kombi, v nabídce byly charakterní přeplňované motory a vrcholem nabídky potom byla Thema 8.32. Motor příbuzný tomu ve Ferrari 308, elegantní výsuvný spoiler na víku kufru a překrásně zpracovaný interiér – to auto nebylo nejrychlejší, nejzábavnější či nejlépe vybavené, přesto z něj sršela čirá radost.

Themu nahradila Kappa, Dedru Lybra. Ani tady se nedá hovořit o nepovedených autech. Lybry dodnes dokazují svou technickou odolnost, přestože některé kusy dosáhly již dvaceti let věku. A za výbavu se nemusí stydět dokonce ani v dnešní době, kdy barevný displej radiomapy či dvouzónová automatická klimatizace stále ještě nejsou součástí standardní výbavy mnoha automobilů – v Lybře byly.

 

Lancia | Konec dobrých časů

Důsledky globalizace však dopadly i na Lancii. Svět se zmenšil, trhy se slily v jeden a nastala unifikace. Doby, kdy Itálie byla plná Lancií a Fiatů, britské silnice brázdily Rovery a Švédsku dominovala Volva a Saaby, jsou pryč. A Lancia se v nových časech nedokázala prosadit. Dvojice modelů, která uzavírá historii této pozoruhodné automobilky, je však cenná v jedné věci – Lancia ani tváří v tvář záhubě nezměnila svou filozofii. Jako první přišla Lancia Thesis. Velký sedan napěchovaný špičkovou technikou. Podvozek s technologií Skyhook od Maserati, motory Busso od Alfy Romeo a nekonečný výčet luxusní výbavy v neprosto jedinečném balení.

Posledním modelem, který stojí za zmínku, je Delta. Opět Delta. Tentokrát již ve třetí generaci. Jistě jste o ní slyšeli, že už to dávno není ono, není to ta závodní legenda s pohonem 4x4, vždyť je postavená na základě Fiatu Bravo. A to je pravda. Ale uvědomme si, že ani původní Delta neměla pohon všech kol, dostala jej jen ve vrcholné verzi a až sedm let po uvedení na trh. A postavena byla na platformě Fiatu Ritmo. Třetí generace Delty z Brava vychází, avšak její rozvor je značně prodloužený, což umožnilo kouzla s prostorem. A k tomu se přidává výbava. Hatchback velikosti VW Golf tak přichází na trh v roce 2008 s věcmi jako LED denní svícení, aktivní udržování v jízdním pruhu, automatické parkování, adaptivní tlumiče, konektivita Bluetooth a mnoho dalšího. Ostatně jednu Deltu třetí generace si již brzy ukážeme podrobněji.

Dál už je vyprávění jen smutné. Fiat se rozhodl značku Lancia utlumit a postupně zrušit. Zůstal jen maličký model Ypsilon a po něm už nic. Pokus prodávat pod kdysi slavnou značkou na evropském trhu americké Chryslery byl předem odsouzen k neúspěchu. A tím končí historie Lancie. Třeba se jednou zase vrátí, originálních a nápaditých vozů není na trhu nikdy dost.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Perníček
11. ledna 2019, 21:02
0

Stále to nechápu to s tím koncem Lancie. To doopravdy továrna už nefunguje, všechno se zastavilo, nebo nějak přežívá v "zapomnění"? Páč jsem nikde nezaznamenal v médiích zmínku o jejím úplném konci a ani na wikipedii není datum zániku.

reagovat
M
11. ledna 2019, 22:31
0

Koncern FCA. V ramci koncernu (a v Cine aj mimo koncern..) sa v jednej fabrike vyrabaju rozne auta, tak mozno ziadna fabrika nepadla. Aj ked... FCA sa az tak nedari..
Lancie je skoda, aj ked mne sa vlastne ziadna nepaci. Az na... Delta HF Integrale...ale pekelne :).. Tak sa zase uklidnime.... Chjo...

Honza 'Hamster' Křeček
11. ledna 2019, 22:40
2

Technicky vzato Lancia stále ještě nezanikla. Maličká Lancia Ypsilon je stále ve výrobě a je možné si ji objednat. Má to ale háček. Prodává se už výhradně na italském trhu a koncern FCA už oznámil, že s nástupcem tohoto modelu stejně jako s žádnou další Lancií už se nepočítá. Až tedy skončí výroba Ypsilonu, skončí i značka Lancia. Narozdíl od Saabu to ale neznamená krach a prázdné opuštěné továrny, Lancia spadá pod Fiat a je jeho pevnou součástí, v továrnách se dnes vyrábí jiné modely koncernu, ostatně Ypsilon (ačkoli koupit si ho můžeme jen v Itálii) se vyrábí v Polsku na jedné lince spolu s malými Fiaty.
A to Lancii zároveň dává i naději - stejně snadno, jako Lancia zanikla, může se zase vrátit. Jako třeba Maybach nebo Alpine. Zatímco jiné velké značky si musí vymýšlet svá luxusní alterega jako DS či Lexus, Fiat má k dispozici velmi zvučné jméno se skutečnou historií - třeba ho zas někdy použije...

Inženýr
11. ledna 2019, 22:58
0

Lancia se nevrátí do té doby, dokud nezanikne kolotočářství spojené s honěním si nad německým mainstreamem. Svět bohatne, a to včetně zemí třetího světa. V těchto zemích jsou pořád ''staré časy'', a proto většina tamních gádžů musí mít něco z D3, jakmile vydělá nějaké peníze. Ale co země třetího světa.. To samé se děje i v Evropě. Lidé kupují BMW nebo Mercedes na splátky, to jest mainstream za cenu prémie. Lancia se neprodává a prodávat nebude, protože auta vyšší třídy mají své zástupce, a ''ovečky'' které si to koupí kvůli logu - to jest kvůli zašlé slávě. Ze stejného důvodu se v Evropě neprodávají třeba limuzíny vyšší střední Japonské provenience - ostatně nedávno jsme tady o tomto měli článek.

M
12. ledna 2019, 08:44
0

FCA ma dost znaciek, ktorym sa uplne nefari. Reinkarnovat Lanciu urcite nebude, maximalne tak preda znacku Cinanom

Fa
Fandatik
13. ledna 2019, 10:40
0

Nejen, že se ještě stále vyrábí a prodává malá Ypsilon, ale zároveň FCA udržuje ve většině zemí servisní síť pro stávající majitele. Sice to zajišťují dealeři FCA, ale stále to funguje pod značkou Lancia.
FCA podcenili změny v přelomu milénia. A bohužel nedokázal jasně určit tvář jednotlivým značkám, jako se to povedlo VW.
Pokud se FCA povede zachránit (vrátit do výrazně černých čísel) Maserati a AR možné oživení Lancie by bylo na místě.

Jimi
11. ledna 2019, 22:33
0

Škoda, že se Fiatu nepodařilo vybudovat z Lancie něco na způsob Lexus vs. Toyota, i když mě to tak v určitém období připadalo, že to tak je, bohužel v menším měřítku. Prakticky jsem si ale z portfolia nikdy nedokázal nic vybrat, pár lidem z okolí se ale některé dost líbily...

reagovat
peca
11. ledna 2019, 23:41
0

Na tohle ma Fiat Aflu. Je asi zbytene mit dve automobilky podobneho razeni.

M
12. ledna 2019, 06:47
0

Alebo skor Maserati? To je tiez FCA ;)

beastar
12. ledna 2019, 14:51
0

Fiat, Chrysler klasika
Jeep, AR luxusnější
Maserati vrcholné

Víc toho defakto nepotřebujou. To je jeden z důvodu proč Lancia nenašla už svou tvář. Oni ji už nedokázali vymyslet. A není nic horšího, než když se to překrývá v rámci koncernu.

ro
rock
12. ledna 2019, 16:48
0

V době, kdy Delta končila v rally, tak koncern vysvětloval ukončení aktivit v rally tím, že Fiat bude spotřebka, Alfa sportovní odnož (ale ta se tradičně zaměřovala na okruhy) a Lancia luxusní odnož (proto Delta neměla rally nástupce, i když tím ukončili dvacetiletou tradici, která se táhla od Fulvie přes Stratos a 037 až po Deltu).
V tomhle schématu by si Lancia a Alfa nekonkurovaly, akorát se ukázalo, že Lancia coby prémiovka na trhu neobstojí.

VK
VK
13. ledna 2019, 10:54
0

"A není nic horšího, než když se to překrývá v rámci koncernu."...to je ovšem zrovna případ VW a Škody.. Vlastně SEATu rovněž. Překryvů víc, než odlišností. Nebo Peugeotu a Citroënu - ale to už manažerstvo PSA vlastně vyřešilo praktickým zaříznutím Citroënu do podoby načančané Dacie.

Honza 'Hamster' Křeček
13. ledna 2019, 13:02
0

Beastar: Překrývání modelů v rámci koncernu se často uvádí jako nějaký problém, ale není tomu tak. Koncern je jedna firma a jde jí o celkový podíl na trhu. Dejme tomu, že mám Passata, kterýmu konkuruje Insignia a Mondeo. Každýho se prodá milion kusů. Já k tomu přidám Superba. Ten mi přetáhne nějaký zákazníky od Passata, to je pravda. Pro zjednodušení řekněme třeba 250.000 klientů si vybere Superba místo Passata. Ale stejnej podíl získám u Fordu a Opelu. Takže prodám 750.000 Passatů a 750.000 Superbů, celkem 1,5 mio aut. A to je víc, než milion Passatů, a ze třetiny trhu ovládám najednou polovinu...
Je to samozřejmě hodně zjednodušený model, ale takle to v principu funguje. Proto vznikaj věci jako Arteon, větší výběr znamená, že víc lidí přijde do tvýho showroomu. A tobě je jedno, jestli lehce klesne prodej Passatů sedan, když celkový prodeje i podíl na trhu stoupaj. Zákazníci, který přetahuješ vlastním modelům, tě nezajmaj, ti tak jako tak přijdou a ty peníze přinesou k tobě, tobě jde o ty, který přetáhneš konkurenci. Kor když vývoj takovýho auta stojí díky sdílení platformy a motorů pár drobnejch..
-
Komentář upraven 13. 1. 2019, 13:06:14

VK
VK
13. ledna 2019, 15:39
0

Dobrá poznámka.

M
13. ledna 2019, 16:53
0

dobra poznamka, akurat pravda je taka, ze to problem moze byt, ak iba kanibaluzuje vlastna znacka.
priklad: ak sa jedneho modelu preda 1 milion alebo sa ten milion preda z 2 modelov tak je je zjavne, ze vyvoj, zavedenie do vyroby jedneho z dvoch su vyhodene peniaze. takze zivotaschopnost kazdeho modelu a jeho vplyv na trh (aj znacky samotnej) je v konecnom doksledku obycajna matematika. a ak sa automobilka prepocita, moze ublizit samej sebe.

M
13. ledna 2019, 17:39
0

Btw.ziadny vyvoj auta nestoji 'par drobnejch'. Aj facelift stoji automobilku desiatky az stovky milionov EUR...

beastar
13. ledna 2019, 17:40
1

Já nechci zase znovu zabředat do další bezvýchodné diskuse jako nedávno. Prostě si jenom stojím za tím, že problém to může být. Když si modely koncernu přímo konkurují. V momentě kdy začne například levnější model (méně prestižní) obírat ve velkém o zákazníky jiný rádoby prémiovější model není to příjemné. Na příkladu VW/škoda Passat/Superb je to krásně vidět. A podle posledního dění už začíná nastalá situace vadit i vedení koncernu VW. Na skladbě modelových řad a jejich motorizací je to třeba krásně vidět jak se VW snaží natlačit zákazníky ke Golfu. Samozřejmě ve světovém měřítku je to složité a fakt to tady nevyřešíme v jednom komentáři.

Když to vztáhnu k FCAtak dle prohlášení dosavadního i minulého vedení bych viděl problém právě v tom, že prostě nebyli schopný vymyslet marketing který přitáhne zákaznictvo do těch showroomů o kterých píšeš Honzo. A prostě ten kdo se přišel podívat na Fiata se o Lancii většinou ani nezajímal. Už jenom z důvody ceny. A jak psal "M" Lancia jako prémie prostě nefungovala. A potom se logicky nemohlo vyplatit investovat do vývoje. To se rovná naprosté sdílení koncernové techniky a nakonec ne úplně povedená auta. A nebo dobrá, ale moc drahá. A jak píše znovu M je snadné se prostě přepočítat v tom jaký efekt bude mít přitáhnout zákazníka.

Mimochodem Škoda i VW mají oddělené prodeje i showroomy. U nás se to v případě IT aut sdružuje tak tam to možná platí. Pokud si ale někdo představuje, že prodeje dneska tvoří zákazníci kteří přijdou do showroomu (sorry Jendo) tak tomu moc nerozumí. Dneska je hlavní fleetový prodej (u VW to platí asi 2x víc jak jinde) Firemní klientela se rozhoduje úplně jinde, než v showroomu, nebo u konfigurátoru na webu:)) A to sice někde na brífinku ...

Jak tady někdo psal, že mají dvě Delty v práci. Tak samozřejmě i náhody se stávají. A prostě asi byl dealer šikovnej zrovna. V FCA byl podle mě největší problém Lancie jménem ALFA ROMEO. Značka s mnohem větším potenciálem i v domácí Itálii. Mimochodem na podobné příznaky jako Lancia dojíždí právě Maserati. Není schopné dostatečně přitáhnout zákazníky od konkurence a ti bohužel nepřijdou ani pro jiné modely jiných značek z portfolia. VW to udělalo kdysi chytře, když nakoupili co se dalo. Včetně Bentley který je teď akorát sere (poslední rok)

Jinak když se člověk podívá na výkony Porsche.... Čistě ekonomicky. To je něco zázračného. A koncern se brzo přejmenuje na Porsche asi :D

BubaaCZek
12. ledna 2019, 00:17
0

Tady jedna zachovala je:
https://www.otomoto.pl/oferta/lancia-delta-lancia-delta-hf-integrale-16v-stan-kolekcjonerski-ID6Al52h.html

Tata rad vypravi jak Delta HF Integrale byla v Italii v bazaru, odkud vozival auta. Ptal se jestli to muze projet a dostal klicky. Rozjel se s tim na konec ulice, otocil to, dojel zpatky a s roztresenyma rukama ty klicky zase vratil. Plynovy pedal mel mit jen dve polohy. 1 a 0. K tomu strme rizeni a ze byl rad, ze to udrzel na ceste. Vrazda.

reagovat
Nimrod
12. ledna 2019, 06:10
0

a co beta montecarlo turbo pro skupinu 5? ve skupině do dvou litrů vyhrála tuším 2x celé mistrovství. 1,4 litru, (v posledním ročníku) 470 koní, 780kg. pak ještě vznikl už ne zcela pod lancií 1,7 litr (ten s těma velkýma zadníma kolama)...

reagovat
ro
rock
12. ledna 2019, 08:15
0

Ještě přidám zmínku o jednom mazlíkovi, Lancia LC2.
V době absolutní nadvlády Porsche 956 dokázala v letech 19983-85 vyhrát vždycky nějaký závod mistrovství světa. Akorát teda nikdy ne ten nejdůležitější, no... Ve 24h Le Mans to dotáhli jenom k vyhrané kvaldě, ale v Le Mans to bohužel moc velkou roli nehraje...

btw díky za článek. 037 Rally je pro mne nejkrásnější auto historie rally... A na podrobnější článek o třetí generaci Delty se těším moc. Třeba v Andělé a démoni pozvedla úroveň filmu minimálně o dvě hvězdičky :-) a dokonce k téhle příležitosti měla speciální edici...

reagovat
Ha
Habakukk
12. ledna 2019, 08:46
0

V práci máme dvě Delty III. ač postavené na základu Brava tak jedny z nejspolehlivějších aut co ve flotyle jsou. Jediné co je takové divnou jsou jízdní vlastnosti kdy výrobce vlastně nevěděl zda to má být luxusní nebo sportovní tak to nechal tak nějak na půl cesty od každého a poloviční řešení nikdy nefungují. Mě osobně více seděl kratší rozvor z Bravo, ale luxus byl u Lancie jinde.

reagovat
Ma
Martin Martin
12. ledna 2019, 20:46
0

Hezký napsáno. Myslím, že konci napomohli uplacené časopisy a silné PíáR, které z toho udělali "naleštěný Fiat". Kdyby tehdy byly články jako je tento, třeba by vše bylo jinak. Asi se ukázalo, jak klíčový je přístup automobilky k novinářům.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW 2009
Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW

2009 rok výroby
158 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley 1981
Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley

1981 rok výroby
190 koní výkon
5 700 ccm objem

Lincoln MK 8  1993
Lincoln MK 8

1993 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Caprice  1991
Chevrolet Caprice

1991 rok výroby
170 koní výkon
5 000 ccm objem

Škoda Felicia Combi 1.6 1996
Škoda Felicia Combi 1.6

1996 rok výroby
75 koní výkon
1 598 ccm objem