načítám data...

Společný základ pohromy

Společný vývoj, kanibalizace, zlevňování. Všechno špatně. Automobilky na nás šetří, prodávají nám staré díly v nových modelech, namísto horkých novinek kupujeme odložené hračky… Nebo ne?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jistě to znáte. Jdete si koupit fungl novou Dacii, těšíte se na ni jako na Vánoce, už už chcete svou rumunskou modernu mít doma. Prodejce ještě oddrmolí povinné fráze, ukazuje vám, kde je ve voze ukrytá rezerva či lékárnička a už konečně ztichne, předá vám slavnostně klíčky a vy se konečně vezete domů ve svém novém voze. A jakmile zaparkujete před svým obydlím, hned se dychtivě vrháte na auto, chcete se jím potěšit, chcete prozkoumat všechno, co umí. A potom to přijde. Okamžik zlomu. To velké zklamání. Pod kapotou není žádná novinka, ten motor už dávno znáte ze svého Mercedesu…

Věřte mi, já rozumím vašemu zklamání. A chápu, že takové auto vám okamžitě přestane dělat jakoukoli radost. Je to sice pořád ona, vaše vysněná Dacia, ale oči stále mimoděk hledají trojcípé ďáblovo znamení. Jste rozzlobení. A nehněváte se jen na rumunskou automobilku, zlobíte se na celý motoristický svět. Kde tohle skončí? Co když se tento nešvar začne šířit? Nepotkáte nakonec své firemní Kangoo stát v showroomu Mercedesu s obří hvězdou na čumáku? 

Teď samozřejmě trochu přeháním, ale podstata problému je jasná. Automobilky kříží své modely, využívají jeden díl pro mnoho vozů a my jen trneme, jaký bude výsledek. Jaký další kočkopes na nás odkud vyskočí. Volkswagen si klidně postaví svůj stěžejní model, svého legendárního Golfa, na platformě nějaké Škody Octavie – auta vyrobeného továrnou, na které ještě chvíli před tím stál nápis ‘národní podnik’. Může to fungovat? A může to fungovat dobře?

Nalijme si však čistého vína – dělají to všichni a dělali to vždycky. Menší kupovali komponenty, na jejichž výrobu sami nestačili, od těch větších. A ti větší často spolupracovali navzájem, když se jim nechtělo psát čísla do výroční zprávy zase červenou tužkou. Díky tomu mohou být auta levnější a dostupnější, díky tomu se mohou malí výrobci zajímavých aut zaměřit na to skutečně podstatné a neztrácet čas vývojem něčeho, co snadno mohou koupit v místních autodílech a bude to fungovat přesně tak, jak potřebují. Že má Maserati stropní svítilnu či ovladač světel z Lancie? Proč ne, nikoho to neuráží, vypadá to vkusně a funguje to (nebo lépe řečeno nefunguje to) stejně, jako kdyby si to v Modeně vyvinuli sami. Žádný problém. 

Dokonce si myslím, že v mnoha ohledech je taková spolupráce jednoznačně plus. Třeba takový Lotus. Ten používá pro své účely upravené motory Toyota a já jsem skálopevně přesvědčený, že je to velmi dobrý tah. Kdyby nesáhl po pohonných jednotkách osvědčené japonské produkce, musel by si postavit celý motor sám. V poměrně skromných podmínkách a v Británii. Výsledkem by byly buď obrovské náklady na vývoj a následně krach, nebo pověstná britská kvalita, záruční opravy a potom krach. Tak či tak, jsem rád, že se Lotus rozhodl jít cestou, kde krach není součástí předem stanoveného scénáře. 

A příkladů takové podařené spolupráce je mnohem více. Třeba často tolik opovrhovaný Jaguar X-Type. Laciné převlečené Mondeo? Nemyslím si. Zatímco Mondeo jako správný Ford místy skutečně působí trochu levně (především proto, že v porovnání s auty značek jako Jaguar skutečně levné je), X-Type dodal podařenému základu ten pravý lesk. To auto bylo skutečně hezké, dobře vybavené a přineslo šmrnc Jaguaru mezi menší vozy, kde byla povedená fordí platforma naprosto dostačující. Vlastně na tom autě nebylo vůbec nic špatně. Přesto už jen fakt, že některé komponenty sdílí s plebejským Fordem, mu nakonec zlomil vaz.

Znamená to tedy, že spolupráce napříč automobilkami je tedy neoprávněně odsuzovaná? Že tu nejde o nějaká snižování nákladů, ale naopak o šlechtění auta? Ani to se nedá tak jednoznačně říci. Některá auta vzniklá takovým spojením zkrátka nepatřila a nikdy nebudou patřit do síně slávy. Ať už zavzpomínáme na legendární Alfu Romeo Arna (design a konstrukce: Nissan, kvalitní montáž: Alfa Romeo) nebo některé Saaby z období vlády GM - tyto projekty se zkrátka příliš nepodařily.

A jaká je současnost kooperace mezi automobilkami? Nikomu z čtenářů jistě neunikla asi nejkontroverznější spolupráce poslední doby – Toyota Supra resp. BMW Z4. Je to tragédie ne nepodobná té z úvodu článku, člověk si pořídí svou vysněnou Toyotu, u dealera v showroomu ještě zálibně pohladí nového Yarise, zasní se při pohledu na Corollu a potom mu nějaký pohunek konečně přistaví jeho nový vůz – Toyotu Supra. A i tady následuje zklamání, jakmile se šťastný novopečený majitel začne seznamovat s vozem blíž. Technika od nějakého lokálního výrobce odněkud z Bavorska, to přece nemůže být dobré auto…

Paradoxně jsou to právě sporťáky, kde značky namísto soupeření rády spolupracují. Ono je to vlastně logické. Roadster nikdy nebude masově prodávaný vůz. Je hezké mít na prodejní ploše pěknou Miatu, buduje se tím image značky, zákazníci se rádi pokochají, ale potom si koupí Corollu. Nebo Yarise. Logickým krokem proto je spojit síly. A výsledky nemusí být vůbec špatné. Subaru BRZ a Toyota GT86 například. Nebo již zmiňovaná Miata resp. Fiat 124 Spider. A nebo právě Toyota Supra. 

Věřte nebo nevěřte, ta bavorská firmička auta stavět umí. Dokonce i motory zvládá docela obstojně. Zatím jsem neměl příležitost si novinku vyzkoušet, ale mám takové tušení, že se mi bude líbit. A že toto je to dobré, co může ze spolupráce dvou značek vzejít. Netvrdím, že je to vždy správné řešení. Děsím se okamžiku, kdy povedeného Dustera objeví lidé z divize AMG, aby ho zničili. Ale naučil jsem se alespoň trochu potlačovat předsudky, protože někdy může být výsledek i velmi podařený.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
05. července 2019, 18:11
2

No jo... já už jsem z toho všeho nadávání na BMW Supru unaven. Vždyť je jedno, kdo do toho co dal. Pokud bude mít dojčácký R6 ten správný zvuk a ten správný zátah až nahoru, co bych jako měl řešit? A jestli si mám vybrat toyotu s baworáckým šestiválem anebo zrušený produkt, neváhám ani sekundu a vyberu ten oný společný základ pohromy.
Až totiž přijde na lámání chleba a já budu tasit svůj reálný milion a půl, bude nápis na motoru to poslední, co mě bude zajímat.

reagovat
Vavris Vavrisovic
05. července 2019, 19:03
4

V souvislosti se Suprou a její kritikou jsem slyšel jediný relevantní argument, který uznávám - image vlajkové lodi. Nissan má GT-R, sám si jej vyvinul, přestože to muselo být drahé, ale je to výkladní skříň jeho techniky... Honda má NSX, sama si jej vyvinula, přestože to muselo být drahé, ale je to výkladní skříň její techniky. Mazda chystá šestiválce a útok na prémii, musí to být drahé, ale bude to výkladní skříň její techniky... No a Toyota, ze všech zmíněných největší a ekonomický nejsilnější, si do své výkladní skříně postaví techniku z Mnichova.

Abych nebyl pochopen zle, jsem rád, že nová Supra vznikla a nepatřím ke kritikům, ale tímto pohledem to opravdu nevypadá nejlíp a dokážu jej pochopit...(bohužel 90% kritiků mektá jen cosi o 2JZ a JDM)

reagovat
Honza Hamster Křeček
05. července 2019, 19:10
11

Lexus

Goldies
08. července 2019, 15:58
0

Přesně! LFA je, myslím si, solidní výkladní skříni techniky, ne?

Sedrik
09. července 2019, 11:06
0

Pro znalce ano, ale kolik LFA jste kdo viděl na vlastní oči?

Dream car musí být něco, co lidi přitáhne ke značce, musí tedy být "affordable" (aspoň teoreticky). LFA není ani teoreticky dostupné auto pro nikoho, kromě pár vyvolených, kteří s ním nejezdí, protože pokles hodnoty.

Supra je přesně tohle - cenově dostupné sportovní auto, ke kterému mohou mladí zákazníci značky aspirovat, zatímco si kupují první Corolu...

Můj názor je, že jsem rád z toho spojení, protože jinak by Supra vůbec nebyla, což by byla škoda. Na druhou stranu to v Toyotě fakt dost přehnali a hlavně ten interier mohli překopat.

Goldies
10. července 2019, 07:49
0

LFA jsem videl na silnici asi 3x ale to za poslední měsíc, takže mám tucha, že to koupil někdo z okolí Brna :-) Jinak GT-R vídám každej den, má ho majitel restaurace kam chodíme na obědy a pokaždý ho chytnu když přijíždí nebo odjíždí - a ten zvuk je prostě úžasnej! Mimochodem, jezdí s ním opravdu každej den, jen na zimní sezónu má - a teď fanfáru! - Nissan Pathfinder!

krab
05. července 2019, 19:10
1

Honzo ty s tim mercedesem bojuješ jsl Sancho Panza s větrnými mlýny ...

Jinak souhlas. V souvislosti se sporťáky jsem říkal tuhle to samé. Nezlobte se na automobilky, že na vývoji spolupracují. Užívejte, to co nakonec vznikne.

PS: auta na stejný technice (124 a MX5) jezdí každý hodně jinak. Překvapilo by vás to. Vyzkoušel jsem to běhěm jednoho dne a jezdil v obou.

reagovat
Adam Forman
05. července 2019, 22:21
0

Hmm to asi budu neúnavný Dapple :-D

krab
05. července 2019, 22:47
0

Hele ta Dacie s motorem z mercedesu ta je fakt jako oslík Dapple ... kdežto Mercedes s motorem z Dacie je rovnou Rosinanta, krásný koník Dona Quichota .... Každopádně tady za tu literaturu Sir Miguel de Hamster testovací AMG GTR green monster nejspíš jen tak nedostane :-D

beastar
05. července 2019, 23:24
3

Vypadá to že mu jde primárně o testovací Logan, nebo Sandero. AMG GTR by mu pomohlo pochopit rozdíly, ale otázka je jestli by se zvyklí na kvalitní italskou techniku vůbec rozjel a zůstal naživu. Přitom v tom Mercedesu mají taky pěkný holky jako na Volvu.

Ev
Evlo
05. července 2019, 21:36
-3

Je mto docela jedno, kdyz bych treba veril, ze kdyz dam supru do tojotiho servisu, tak se nevrati v horsim stavu, a byla levnejsi nez bavo, tak bych si ji misto bava koupil abych usetril, ale uz jsem par, i novych, aut v zivote mel, takze kdyz bych chtel bavo, tak si radeji koupim bavo, kde je, i kdyz mala, sance, ze me ho vrati ze servisu ve stejnem stavu jako tam prislo.

reagovat
TurboBaran
08. července 2019, 13:52
0

Ať se snažím, jak se snažím, stejně nechápu, co tím chtěl básník říct :D

sumy
09. července 2019, 06:35
0

Evlo. Myslíš, jako že se vrátí i s poruchou? Tak to sedí. Šéf už BMV v Cestlicich miluje. Modul el. ruční brzdy mu na X5 už dělali 4x :-) a naposledy mu pro jistotu ani nevysvětlí manuální odblokování do kufru a tak když mu to opět prasklo, tak si zablokovány auto užil v plný parade :-D

Ev
Evlo
09. července 2019, 10:55
0

Ano, myslim, ze BMW z BMW servisu vrati s mensi pravdepodobnosti poruchy, rekneme 80% nez z BMW z Toyoty, kd eto bude tak 98,9% - vim, ze je to kontroverzni nazor tady.

Ronin
05. července 2019, 23:48
3

Podľa mňa tam,kde to nieje vidieť,to je úplne jedno,kooperácia existovala vždy,a hlavne keď to funguje,generuje zisk a dokonca nejako vyzerá,je vyhrané ! Lotus používajúci šesťvalce Toyota je úplný skvost,pretože z civilného,ale potentného motoru dolujú krásne a pružné výkony a tým ukazujú svoju mágiu ladenia.A ten zvukový doprovod...
K novej Supre len to,že všetci nadávajú na ten absolútne najnepodstatnejší fakt,a to zdroj techniky a motoru.Verím,že jednotka BMW bude tahať veľmi slušne a nebude na zážitku uberať ani zvukom.Bavoráci defakto spravili to najlepšie na novej Supre.To Toyota ju pochovala už od začiatku tým príšerným dizajnom a celkovou koncepciou na ktorej je auto postavené...Základ v malom roadsteri je proste krok vedľa..

reagovat
Fa
Fandatik
08. července 2019, 07:42
1

Souhlas, když se začalo spekulovat o nové Supře, čekal jsem něco ve stylu LFA. Kladivo na Godzilu. Což je větší problém než R6 z BMW.
A je vlastně jedno jestli automobilky spolupracují nebo nakupují u stejného dodavatele (ZF, Aisin, Hella, Takata, a další).
Velkým problémem můžou být viditelné věci v Bentley nebo Lambu z Golfa. Páčky blinkrů (třeba BMW, Audi je už nedává z výroby nikam, co vidím na silnicích), výdechy klimatizace, atd.

ratan groch
06. července 2019, 00:43
5

Honzo,
cital som clanok dva krat a z mojho pohladu si to uz prekombinoval. Priznam sa, ze neviem presne co si tymto clankom chcel povedat.

Editorial ma svoje vlastne pravidla, ale mozno by mal nejaku myslienku zdielat alebo myslenie podnietit.

Samozrejme chyba nemusi byt vo vysielaci, ale iba v prijmaci. Zatial sa mi tu nestalo, aby som az v takom rozsahu netusil o co tu ide.

Ale scenare Lotusu konciace krachom pobavili :)

reagovat
Fa
Fandatik
08. července 2019, 21:00
1

Prý má Supra standardně výkon cca. 380 koní. Namísto psaných 340.


reagovat
Mo
Mooney
20. srpna 2019, 06:59
-1

Oni vůbec všechny nové Toyoty mají ošklivý design.

Caddy
11. července 2019, 14:03
0

Ja nevim, japan fans by nemeli byt zklamani z faktu, ze Supra je prevlecene BMW, ale ze je proti nemu hnusna a jeste ma strechu :) Vubec nechapu, kdo si to koupi (krom fakt nadsencu do japoncu), kdyz si mohou to BMW koupit rovnou a jeste prinese vice radosti a clovek se z pohledu na nej nepoblije :) Citim v tom spis frustraci; kdyby Toyota udelala pekny design, vubec by jim to castecne BMW pod kabatem asi nevadilo :)

reagovat
Slower
12. července 2019, 10:41
0

Me se treba Supra libi vic nez Z4. Jakoze ty falesny pruduchy jsou na me moc poutovy, ale to BMW podle me zepredu vypada jako Fiat 124 ktery sezral citron...

Caddy
15. července 2019, 16:28
0

ja nevim, no, mne prijde Supra naprosto dispropocni, nehezka v celku a i s nehezkymi detaily...jeste jsem nevidel uhel, ze ktereho by se mi to auto libilo :) Z4 mi prijde celkem super, jen by to chtelo nejakou bez tak prehnane agresivniho prendiho narazniku :)

BigBang
28. července 2019, 11:02
0

Na fotkách jsem byl k Supře skeptický, v reálu se mi potvrdil jen jeden „detail“ - předek. Zbytek je hezkej a vypadá to dobře. Škoda, že je jen v automatu. No co, stejně si jí nekoupím, bo na ní nemám :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem