načítám data...

Sofiina volba redaktora, aneb Kdy se konečně za volantem zabiju.

29. prosince 2019, 22:05 19 komentářů Adam Forman Editorial

O prozření, že každý redaktor se dříve nebo později vybourá a o tom, proč dnes nečtete recenzi Jaguaru.

zobrazit celou galeriiEditorial: Sofiina volba redaktora, aneb Kdy se konečně za volantem zabiju.

Drazí čtenáři, přijměte prosím hned ze začátku mou omluvu. Dnes jsem měl v plánu podělit se s vámi o zážitky za volantem Jaguaru XE, se kterým jsem strávil týden, nepustil ho mimo sprchování z ruky a na budíky mu přidal štědře přes 1000 ujetých kilometrů. Jenže je večer, tedy vlastně skoro noc, a Jaguáří recenze nikde. Po omluvě tedy nutně musí následovat výmluva: Neměl jsem dost času? Ale měl, šest hodin k dispozici by více než stačilo. Neměl jsem fotky? Jakkoliv se v mém případě jedná spíše o ilustrační přílohu textu, i tak se dá říci, že obrázků mám uspokojivé stovky megabajtů. Vybodl jsem se na to? Kéž by to bylo tak snadné. Jak odstavce přibývaly, a mě se na tváři rozléval blažený úsměv, zdálo se, že sepsat zážitky nabité adrenalinem, emocemi a osobními objevy – konečně řídím především UAZy a Lady – zvládnu během chvilky. Jenže pak jsem si po sobě recenzi přečetl a úsměv mi ztuhnul na tváři.

Vážně se chci pod tuto výpověď podepsat? Když mám testovat Dacii, naložím do ní rodinu a vyrazím na chatu, když startuji vozy KIA, proplétám se Prahou, koupím týdenní nákup a proženu se svižnějším tempem po okreskách, ale otestovat Jaguar – byť naftový a cestovní – volá po trochu větším nasazení. Vyzkoušet, jak se vůz chová v opravdu vysokých rychlostech, mohu jen na Autobahnu. Konečně 130 s trochou gravitace jela i Felicie. Jakou má auto přilnavost? Do 90 km/h zvládá ostré tempo i zmíněná Lada. Je třeba sáhnout dále do zásoby lákavé potřeby zrychlit. A přesně tady narazím na problém. Definovat, co přesně odlišuje jízdní vlastnosti prémiového sedanu od běžné produkce, zavání průšvihem.

Ona vůbec celá ta naše vášeň začíná povážlivě páchnout. Když jsem se vracel z posledního Trackdaye, byť zapřisáhlý ateista, považoval jsem kotrmelce obratného Seicenta za znamení. Znamení, že takhle už to dále nepůjde. Vždyť se vlastně dohromady nic moc nestalo. Lákavá myšlenka. Ano nestalo se nic, protože dotyčný jezdec měl vyrámované auto, helmu, vícebodové pásy a návyky z opravdového závodění. Jenže takoví řidiči tvoří minimum našich akcí. Doteď vzpomínám na zelené Subaru Forester, které před pár lety o desetiny stupně uniklo převrácení při jedné z našich prvních akcí v Mýtě. Tenkrát to byla sranda, ale když si teď představím, jak by to vypadalo, kdyby kotrmelce nedělal blogerův obrněný Fiat, ale třeba takové BMW s kompletně odstrojenou karoserií, nebo Nissan Micra, který byl odlehčen natolik, že nebylo radno opírat se o zadní čtvrtky, jímá mě hrůza.

A teď zpět k Jaguaru. Tedy vlastně ještě oklikou přes BMW. Není to tak dávno, co jsem testoval nasupenou kabelku v podobě BMW X4M40d. Bydlím na pomezí Žďárských vrchů přeplněných malebnými silničkami, vinoucími se jako girlanda skrz bohatě zelené lesy. Nebyl bych to redaktor Autíčkáře, kdybych nevyzkoušel, co v takovém eMkovém BMW dřímá. Zrovna vysušený asfalt zel prázdnotou, klid prosluněného nedělního rána přímo lákal k projížďce a tak jsem pomačkal všechna ta zábavná tlačítka a vyrazil. Užíval jsem si naplno mocného zátahu vznětového šestiválce dopovaného turbodmychadly. Obrovské nozdry nasávaly štiplavě svěží vzduch, pištění sání houpavě ustupovalo burácivé špičce bavorské strojovny, prostě byl jsem za volantem v sedmém nebi. Vypnutá kontrola trakce a čtyřkolka preferující zadní nápravu umožňovala najet do zatáčky trochu rychleji a vychutnat si obrovskou zásobu gripu pneumatik širokých dobrou délku předloktí. Táhlá pravá nabízí lákavý náklon, až si za volantem supícího monstra přijdete jako řidič NASCAR. Trochu přibrzdit, zadek se nervózně, ale hravě zavrtí, jako kočka připravená vyskočit za kořistí. Ruce míjí dvanáctou hodinu, jak se sklon mění k nájezdu do utahující se levé. Nořím se do lesa, přehazuji těžiště a BMW se ne a ne chytit. Nedotáčivě se sune k okraji a střed oblouku se nevyhnutelně vzdaluje od špičky vozu. Zpomalený film způsobený návalem adrenalinu v autě sunoucím se vstříc lesu zachraňuje naučená reakce. Víc plynu, auto se chytne a mám co dělat, abych na výjezdu včas chytil rozkymácenou záď. Málem jsem si káknul. Nedivte se, že jsem se o svůj zážitek nepodělil v testu. Teď když se lidi z BMW nedívají (nefanděme si, naše editorialy jistě nečtou) můžu se přiznat, že jsem to tenkrát prostě přehnal. Jak by to asi vypadalo, kdybych se lekl a instinktivně zašlápl brzdy? Jak by to na Trackdayi dopadlo, kdyby Subaru na vzdálené rovince (kde se občas jezdí šikany) nevybralo jízdu po dvou kolech a v plné rychlosti pokračovalo po střeše do boroviček obydlujících vnějšek pravoúhlé zatáčky?

Pochopte drazí čtenáři, že se nad recenzí divoké kočky s krotkým naftovým čtyřválcem budu muset ještě okamžik zamyslet. I za volantem britského elegána s indickými kořeny jsem nutně musel zjišťovat, zač je toho Jaguar a ačkoliv si tady v Čechách všichni hrají na světáky, okruh s IZS nemají k dispozici ani ty nejštědřeji dotované redakce. Nemluvě o tom, jak by asi na zbořený Jaguar reagovalo zastoupení automobilky, které vůz půjčuje pro tak malý trh. Pokud alespoň občas nahlédnete do zákulisí Top Gearu, pak zjistíte, že oni vlastně docela dost těch aut poškodí, či úplně zničí. Automobilkám to příliš nevadí, když se na show dívá přes miliardu lidí, ale troufám si říct, že u nás takovou pozici nemá žádné médium. Přesto se nadšené články hemží hledáním limitů, přetáčivostí, lehkým sklouznutím na výjezdu a podobnými obraty hladově žebrajícími o divákovu pozornost. „Přeci nepřestaneme psát o autech rychlejších než Favorit!“ nabízí se myšlenka. Během zimních radovánek s Mazdou 6 jsem v tom nejlepším vypl manuální režim převodovky, zapnul všechny stabilizace a napumpovaný bojovými hormony odtáhl poslušně domů rychlostmi hluboko pod limity. Na takový moment naštěstí došlo i u Jaguaru a kočičce jsem na krásném kožichu neohnul ani chloupek, ale prohnal jsem ji jak se sluší a patří? Kdy můžu říct, že jsem auto skutečně otestoval? Asi stárnu ale tyhle ‚momenty prozření‘ se mi za volantem nějak začínají množit. Nerad bych se dočkal dilematu, kdy se v testovacím rychlém voze budu rozhodovat, zda jej otestuji pořádně a zariskuji průšvih nebo do testu přiznám, že jsem jel jak starý dědek tam a zpátky. Nebo kdy naše ignorace základních bezpečnostních pravidel a punkového přístupu k trackdayům předloží účty, které nebudeme chtít platit

Na recenzi naftového pardála tedy ještě chvilku posečkejte a mezitím se můžete těšit na novou sadu pravidel PlechCupu, která se pomalu, ale jistě rodí v mém počítači. Mezitím si můžete zkusit sáhnout do duše, kdy jste si za volantem řekli „Tak to by stačilo“, a stáhli ocas a rychlost dřív, než se stane něco nezábavného.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta
29. prosince 2019, 22:53
3

Nehoda není náhoda... ale prostě se to občas stane, ani nevíš jak. A tím, že budeš jezdit jako připosranej si nepomůžeš. Dobré věci se většinou stávají, špatné věci se občas stávají. Je zbytečné si škodit úmyslně - ano, ta Micra byla prostě už moc, ale na druhou stranu kdo se bojí se*e v síni :) Ostatně... novinářská auta jsou dnes už snad řádně pojištěna, ne jako v dobách, kdy Autíčkář vznikl tak trochu kvůli zbořenému Fordu :D

reagovat
Jakub Pospíšil
29. prosince 2019, 23:12
0

Ford žádné změny v systému pojištění aut od té doby neudělal :)

Vojta
29. prosince 2019, 23:19
1

Tak to je docela smutné... pak jest otázkou, zda-li se pro jistotu nepřipojistit nějakou tou pojistkou na blbost nebo něčím takovým, co by to případně pokrylo.

Jakub Pospíšil
30. prosince 2019, 13:21
0

Většina aut je pojištěná, zbytek se řeší operativně. Ona situace, že by člověk omylem vyválel testovačku a zadlužil se kvůli tomu na celý život asi nenastane. I ten Vojtěch, který si za to mohl bez diskuze sám a svou blbostí, protože driftovat předokolkou na okresce v provozu ve dvoukilu, z toho nakonec vyšel levně. Kdesi o tom snad i psal.
-
Komentář upraven 30. 12. 2019, 13:21:40

krab
30. prosince 2019, 01:35
0

Tak víte co... autonovináři v rámci zvukomalebnosti textu anebo koukatelnosti videa tomu musí trošičku pomoct, to je přece jasný. Někdo řídit umí, ale drtivá většina (ač je to divné) žádní Fitipaldové za volantem vážně nejsou. Mě to často taky nejde tak, jak bych si představoval. A neměl jsem nikdy problém to přiznat.

Důležitý je jezdit s citem, přemýšlet u toho a nepřepínat síly. Zrychlovat postupně, mít k autu přirozený počáteční respekt a naslouchat mu. A to co je v kolonce "smůla", to pokrývá prostě pojistka. Nakonec ani ten Vojta co se tu pořád (a tak trochu přehnaně) omílá toho Forda neplatil zdaleka celýho jestli jsem tu story chápal správně. A to, že udělal chybu - udělal. Ale stává se to. Že jedeš občas někde hodně silným autem hodně rychle a pak jsi rád, že jsi to dobrzdil, to tak je... A nejde ani o z dnešního pohledu už slabého Focuse... limity rychlostí máme srandovně nastavené pořád na 50/90/130 jako za časů embéček, přitom si můžeme koupit auta, která umí zrychlit z nuly na 160 a zastavit zpět na nulu na kratším prostoru než tehdy to embéčko udělalo 0-80-0... A za poctivě změřenou dvoustovku na dálnici se berou papíry ( nechápu proč a nikdy nepochopím).

Taky jsem měl pár momentů v 2019, že jsem si říkal, že se to nepovedlo. Ale spíš vlastní neschopností než něčím jiným. A na okruhu. V Mostě už mám tři zatáčky, kde jsem udělal s lotusem neplánovaně hodiny. Protože jsem nešika... Na silnici jsem se (naopak) naštěstí krizovky nedočkal. Ani s auty výrazně silnějšími než co Adam zmiňuje. Recept je se držet zpočátku trochu zpět, osahat si jak auto funguje a nevypínat automaticky magické ESP OFF. Až později.. Vyjímka je Giulia QV - zahřeješ motor, dáš "Race" tím se stabilizace vypne a člověk je na to sám. Ale auto je tak hodné a tak hezky čitelné, že se s ním dá jezdit tak, že když nezaúřaduje vyloženě čistá smůla, do krize se nedostaneš. Má velmi strmé řízení, smyk zadní nápravy se velmi dobře chytá. Spíš je nutno si hlídat rychlost a včas zpomalit. To že pak jedu na veřejný silnici až za hranicí toho, co by se asi vážně mělo, to je pravda. Taky to bylo letos jediný auto v kterým jsem vezl ženu s výletu a zrovna to vyšlo na cestu přes moje oblíbený silničky "mládí" na severu země a ona mi po jednom úseku chtěla vystoupit, že je jí špatně. To se mi nikdy nestalo. A omluvil jsem se. Normálně se vozím rychle jen, když jedu sám, ale tentokrát se ta vášeň nedala tak zkorigovat. Ale rozhodně jsme i tak byly daleko od rizika nehody. Ale už to byl trochu beastar style :-D

reagovat
Fa
Fandatik
30. prosince 2019, 11:28
4

Krabe: tak tady s tebou nemůžu souhlasit. Auta jsou sice ve všech ohledech bezpečnější než v dávné minulosti.
Ale provoz nám výrazně zhoustnul, zejména tzv vodiči. A když se podívám na silnici, kde spousta různých taky řidičů není schopno se limitům ani přiblížit.
Na sobě vidím, že když jedu výrazně nad limity plně se věnuji řízení. Když jedu 90/130 tak u toho zvládám spoustu dalších věcí (konzumují kávu, jídlo, kouřím, nějaký ten telefon, SMS, mail a další.). Dělal bych to i při povolené 160ce? Sám nevím, přitom rozdíl mezi mnou a kamionem už je výrazný a může zapříčinit krizovku.
Samozřejmě se mi nelíbí, že se vůbec nepřihlíží kdy a za jakých podmínek jedeš výrazně nad limit. A třeba za 200kmh v pět ráno na dálnici, ti chtějí poslat papíry do čistírny.
Vůbec netuším, jak je to s novinářskými auty a prací autonovináře celkově. Námět na článek?

Ronin
30. prosince 2019, 13:02
0

Páči sa mi,ako Krab celý rok zmiňuje tu Giuliu,pretože sa do toho auta zamilovávam rovnako ako on,a to som v tom ani nesedel.Nezbývá než snít...

krab
30. prosince 2019, 13:27
-1

Fandatik: já myslím, že si rozumíme. Že píšeme vlastně něco podobnýho. To, že by se asi mohlo víc přihlížet na okolnostech a hlavně nešněrovat ta pravidla do čistý represe. Nakonec hezký příklad je automobilová doprava v Německu. Jezdí se tam celkově rychleji (kromě měst všude) a rozhodně s přihlédnutím k hustotě dopravy plynuleji. Nakonec i těm kamionům by myslím prospělo, kdyby mohli mít vyšší limit po dálnici. Komu by vadilo 110 s tím, že když se budou předjíždět, tak může předjíždějící kamion maximálku na omezenou dobu k předjetí překročit. A současně ten předjížděný musí předjetí co nejsnáz umožnit. Pak se nebudou blokovat 2 jízdní pruhy rychlostí 95 km/h po dobu pěti minut... což je na na našich dálnicích častý jev.

Giulia: ano, zmiňuju, to auto se mi fakt líbí. A tady jsem jí zmínil jako příklad krásně politicky nekorektního auta se kterým prostě předpisově jezdit nejde. Ani mě to nejde a to má můj jízdní styl velmi daleko k praseti, stejně s ní pojedeš tak, že ti na silnici ty ostatní auta tvoří spíš jen překážky k nutnému objetí. I když ... teď jsem se byl před obědem projet v Lotusu a po zahřátí gum, když už to mělo aspoň trošku přilnavost jsem se svezl taky hezky... Vlastně jsem možná radši rád, že tu 510 koňovou QV nemám :-D Mě se třeba hodně líbí i ten váš vozový park, ten Triumph TR5 ( šestválec máte, že?) anebo Jag... Nádherná auta.

wdave_t
30. prosince 2019, 13:01
1

Tyjo, musím říct, že zkraje článku jsem byl přesvědčenej, že si přečtu o tom, jak Jaguar skončil zmuchlanej jak papír vod sekaný. Tak se mi ulevilo. Chápu to dilema a jsem rád, že to bereš tak zodpovědně - míněno poskytnout smysluplnou recenzi s popisem toho jak se auto chová, když ho nevyužíváš jen z 1/5. Já jsem pro "prasení" s rozumem, něco jako popsal krab.

reagovat
Tomáš Trýska
30. prosince 2019, 13:55
0

Adame, když už zmiňuješ PlechCup, nechceš svoje nápady popsat nejdříve na fóru, abychom se k nim mohli vyjádřit, než definitivně vejdou v platnost?

reagovat
Adam Forman
30. prosince 2019, 17:53
1

První kolo připomínek bude interní. Pak... Uvidíme :-)

Po
Pospis
30. prosince 2019, 18:55
2

Ahoj Adame, Zrovna vařím rám do plechcup auta. A taková čára přes rozpočet..... Co teď? Zastavit práce? ..... Informace má cenu zlata.

Adam Forman
30. prosince 2019, 20:53
2

Rám jako bezpečnostní výbava určitě nijak negativně zážitek či účast v PC neovlivní :-)

BubaaCZek
30. prosince 2019, 19:28
2

Tak nikdo te nenuti, Adame, jezdit s kazdym autem jak prase na 10/10. Normalni je, nekde kde je misto, to trochu potlacit, at vis co si muzes dovolit a to auto si treba samo rekne, ze je mu nejlepe na ja nevim 6 ci 8/10. Ani ten jagoš s naftou neni urcite staveny na nejake vykony a proc jej tam tlaci? Urcite si to uzijes i jen trochu svizne.

Moc nechapu duvod te uvahy, protoze to vypada, jako by te nekdo tlacil jezdit se vsim na limitu. Sam rikas, ze nikdo nema takhle k dispozici okruh. Nemyslim, ze ocekavani je, ze kazde auto fest obrousite. Ceka se to u ruznych RS, M, AMG atd. co si o to rikaji. Jinak do pohody. Radej se vzij do cloveka, komu je to urceno. Bude to kupovat, aby pak mačkal cudliky a tlacil to za hranu?

reagovat
beastar
02. ledna 2020, 00:13
1

What a hell? Pan redaktor Fórmn se pustil do bezpečnosti provozu. Ne jako je fakt, že ten bubákův majstrštyk by kdekoho vystrašil. A od dalších akcí odradil. Být to nějaký obyčejný auto, co tam jsou dál popsaný tak ARO bylo...
Avšak já mám pocit, že bezpečnost se přeceňuje. Když si totiž idiot anebo máš smůlu ani IZS a stádo pořadatelů tě nezachrání. Viz. zážitky z rallye, kde lidi běhají jak mamrdi přes trať a tak. Z druhé strany.. řidiči. O tom bych mohl snad někdy spíš něco sepsat. Jak být idiot na uzavřené akci se sportovními auty... A uvidíte, že nejen v Čechách drahé BMW= slabší intelekt. To je v pohodě vole.

Nehody novinářů.... jsou málo častý jev. A nemyslim si že by dneska nový auta nešlo otestovat na hranici možného. Sám jsem něco málo "cizího" řídil (skoro denně) a jako pokud to není Lamborghini Huracán, co patří offshore společnosti za kterou stojí Dragan Zabjakov není čeho se bát. Máme tady pojištění máme tady pud sebezáchovy. ...... . . . .

reagovat
Kuře
02. ledna 2020, 00:42
2

Dragan Zabjakov mě upřímně rozesmál;)))

Adam Forman
02. ledna 2020, 15:24
0

Se zabijte volové, ale my za to nechcem být popotahovaný :-D

eLzyx
02. ledna 2020, 16:03
0

já se těšil na recenzi Jaga a on je naftovej. Tak nic.

reagovat
fortress
03. ledna 2020, 09:01
0

O nehodách novinářů se toho moc neví, protože se o tom nepíše. I z kolegiality. Většinou to automobilka v rámci dobrých vztahů zatáhne. Co z toho a co za to se dá asi dovodit.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem