Taky máte pocit, že se v poslední době s novými Kodiaqy na silnici doslova roztrhl pytel? V mém případě jde jistě zčásti o „syndrom testovačky” (s mnoha kolegy jsme se shodli, že auto, které zrovna testujeme, najednou vidíme úplně všude), důvodem však bude i skutečnost, že se poslední generace zatím největšího SUV škodovky prodává více než dobře. Za první pololetí letošního roku bylo zaregistrováno 5 457 nových Kodiaqů a menší Karoq už medvědovi uniká jen o 172 kusů. Pro zajímavost – Octavia ve vedoucí pozici získala 9 534 nových zákazníků, Kamiq na druhém místě pak 5 810.
Kodiaq tedy táhne, i když je jeho základní ceníková cena oproti Octavii vyšší skoro o 400 a oproti Karoqu o 300 tisíc – bez pěti tisíc rovný milion.
Bude 150 koní stačit?
Kousek, který jsme získali pro tento test, má benzinový mildhybridní motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW, což je stejná jednotka, kterou dostanete i s cenovkou „již od”. Není to málo, Antone Pavloviči? Pojďme se trochu netradičně podívat ze všeho nejdřív právě na motor, neboť jeho parametry budí v kombinaci s velkým SUV lehkou nejistotu. Co vede zájemce k tomu, aby nesáhl raději po 150 kW dvoulitru? O litr a půl vyšší tabulkovou spotřebu by nejspíš zvládl, příplatek 200 tisíc však už leckoho přibrzdí v rozletu. Ke dvoulitru sice dostanete navíc pohon všech čtyř kol, ale po něm každý netouží. Stejně (ne)výkonný diesel pořídíte jen s 75tisícovým příplatkem, jenže ten se zase příliš nehodí pro městské popojíždění s dětmi do školy a na kroužky. Benzinová jedna-pětka je tedy ryzí volbou rozumu a jde jen o to, jak moc velký kompromis pro vás znamená.
Pokud jste řidič, který rád potrápí plynový pedál, bude to kompromis značný. Jedna-pětka se rozvážně rozjíždí a ani po nabrání nějaké té kinetické energie se z ní nestane hbitá střela. A naložíte-li Kodiaq urostlými pasažéry a hromadou bagáže, jeho elán ke zrychlování bude ještě menší.
Jenže pak jsou tu řidiči, kteří v oblasti dynamiky žádné zásadní ambice nemají a nedělá jim problém počkat si na přehlednou rovinku, aby předjeli pomalejší auto před sebou. Mnohem více ocení, že je motor při plynulé jízdě příjemně tichý a že si za ušetřené peníze mohou dopřát i výbavu, na kterou by jinak nedosáhli.
Osobně se ráda svezu rychle, na druhou stranu vím, že s dalšími lidmi – a zejména dětmi – na palubě instinktivně přestávám dělat prudké pohyby, neb nechci poslouchat stížnosti a posléze čistit sedačky od rozlité limonády či rozsypaných sušenek. Reakce převodovky, v režimu comfort spíš unylé, vylepší v potřebných momentech přepnutí do sportu.
Na běžnou jízdu, jakou vidím u značného procenta účastníků silničního provozu, je zkrátka jedna-pětka vyhovující volbou. Pomocí mildhybridu a vypínání dvou prostředních válců navíc dokáže držet spotřebu skutečně nízko. S lehkou nohou a lehkou zátěží není problém jezdit za 6 litrů a rychlá dálnice přidá zhruba litr navíc (nebo dva – podle toho, jak moc rychlá je). Do nádrže natankujete 55 litrů paliva a s takovým množstvím už je dojezdová vzdálenost opravdu slušná.
Výbava Ctrl A
Dvě stě tisíc, které jsme ušetřili za motor, teď můžeme roztočit ve výbavě. Testované auto patří do stupně Exclusive Selection, nad nímž už najdete jen vrcholný Kodiaq RS. Cena se základním téesíčkem činí 1 240 000 korun, a aby byla informace kompletní, máme tu ještě příplatkové devatenáctky za 14 tisíc a třetí řadu sedadel za 22 tisíc. Na palubě nechybí v zásadě nic, co může dnešní nabídka komfortních prvků a technologií nabídnout. Připlatit si můžete už jen za nezávislé topení, panoramatické střešní okno a tažné zařízení.
Kožený interiér v koňakové barvě je jednoduše parádní a stejně tak přední ergonomické sesle s certifikátem AGR, které umějí hřát, chladit i masírovat. Své ideální klima si nastaví nejen řidič a spolujezdec, ale i cestující vzadu (i oni mají navíc k dispozici výhřev sedaček). Samozřejmě nechybí adaptivní tempomat, head-up displej, soundsystém Canton a asistent, který umí auto zaparkovat příčně i podélně. Všechno se dá navíc ovládat bez zbytečného koumání, logicky a hladce.
O prostornosti Kodiaqu už bylo napsáno všechno – je skutečně působivá. Bez velkého ujímání se vejdu i do třetí řady, a byť bych se v té druhé samozřejmě mohla rozvalit lépe, přečkám tu klidně i delší cestu než jen z domova do nákupáku. Když se dvě úplně zadní sedačky sklopí do podlahy, kufr pořád spolkne obrovské množství bagáže, a to má pod podlážkou i rezervní kolo, což mi v jakémkoliv autě vždycky udělá radost. Jsem velký fanda rezervního kola.
Pohodlí bez houpání
Skoro všechno už bylo napsáno také o adaptivním podvozku DCC Plus se dvěma nezávisle řízenými ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Škoda ho v průběhu let ladí k dokonalosti, a zatímco v prvním Kodiaqu mi komfortní režim v zatáčkách občas způsoboval mořskou nemoc, teď už mu nemohu vytknout asi nic. Nejde jen o to, jak ladně se auto přenáší přes různé typy nerovností, ale hlavně o kombinaci pohodlí s jistotou v zatáčkách. Namísto divokého houpání se Kodiaq opírá o tlumiče vnějších kol a ty mu i při rychlejší jízdě poskytují pevnou oporu. Karoserie se téměř nenaklání a pozoruhodnou rovnováhu předvede také při prudkém brzdění či zrychování.
Řízení, i když přeposilované a odtažité, si zachovává překvapivou přesnost a kombinací všeho zmíněného auto při zatáčení nepůsobí tak těžkopádně, jak by člověk čekal. Naopak. Samotná hmotnost navíc není extrémně vysoká – u 1.5 TSI v průměru 1700 kg v závislosti na výbavě, u našeho konkrétního auta činí 1 732 kg. Z pocitu za volantem byste klidně hádali vůz o třídu menší.
Verdikt
Na první pohled možná působí Kodiaq se základní motorizací a top výbavou trochu zvláštně, ale vlastně dává dokonalý smysl. Jistě ne každému, ale řadě lidí ano – těm, kteří při cestování s rodinou ocení hlavně pohodlí a všechny ty malé detaily, které zpříjemní jízdu i každodenní soužití. Pro razantnější řidiče bude 150 koní bezpochyby málo, ale takoví si holt poskládají priority (a konfiguraci auta) jinak.
Mildhybridní jedna-pětka je velmi příjemný tichý společník a překvapilo mne, že mi během týdenního testování její skromnější výkon vlastně vůbec nevadil. Možná jen stárnu a spíš než vzrušující zrychlení si čím dál raději užívám klid na palubě a záda v teple. Přinejmenším v rodinném autě pro každý den. Zábavu přece člověk hledá jinde, no ne?
Technické údaje
Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 498 ccm
Výkon: 110 kW
Točivý moment: 250 Nm / 1 500 – 3 500 ot.
Převodovka: sedmistupňové DSG
Maximální rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Provozní hmotnost: 1732 kg
Průměrná kombinovaná spotřeba dle výrobce (WLTP): 6,3 l/100 km
Průměrná kombinovaná spotřeba v testu: 6,8l/100 km
Základní cena (1,5 TSI Selection): 995 000 Kč
Cena testované verze 1.5 TSI Exclusive Selection: 1 240 000 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 276 000 Kč










































StreetPro
29. 7. 2025, 10:48A jak vypadá rozjezd z křižovatky? Pamatuju si tuhle 1,5 v kombinaci s manuálem v Karoqu a to bylo trochu zoufalé... několikrát jsem musel podřadit na 1, abych vůbec důstojně projel pomalý kruhák... tady to možná pořeší automat "na pozadí"...
afro-r1
29. 7. 2025, 15:06Do stovky je - pro rodinny dostavnik - asi jedno, jaky v tom je motor. Roky jsem jezdil v Combu 44kW a nikdy jsem nikoho nezdrzoval. Pokud clovek trochu umi a nebrzdi pred sebemirnejsi zatackou, mohou ho ostatni auta noapak i brzdit.
S.h.I.t.
29. 7. 2025, 19:48Pokud v Karoqu potrebujes jednicku na prujezd kruhaku, tak zjevne neumis jezdit s autem.
martin_100
29. 7. 2025, 21:02Přesně Afro. Mam 40 kw na běžny jezdění a naopak furt nějaky neschopáci zdržujou mě.....
sheogh
29. 7. 2025, 21:31Taky zalezi na vaze a odporech ze... samotnej vykon moc nerekne.. a 250Nm na takovy auto fakt moc neni, zvlast, kdyz v tom clovrk nepojede sam...
ransom
30. 7. 2025, 10:34V práci jezdím se starým Sprinterem. Nejslabší motorizace, co se dělala. Přesně 70kW na prázdnou hmotnost 2,5 tuny a čelní plochu stavební buňky. Po městě je to až nečekaně čiperný. Krátký a dobře navazující převody, motor pěkně a rychle zabírá. Paráda.
Na předjíždění mimo město se už člověk musí předem dobře nachystat, a na dálnici v dlouhým stoupání sotva udrží 120, lhostejno na který kvalt ze šesti.
To se bavíme o prázdným nebo skoro prázdným autě. Mně to nevadí, vozím hlavně vercajk a objemný lehký věci. Když se náklad přiblíží povolené užitečné hmotnosti, to teprve vypukne cirkus. Ale na to jsem připraven. Tak prostě jedu víc s rozmyslem. Stejně vezu špulku kabelu někam do vedlejšího městečka a minuta navíc mě fakt nezabije.
Vůbec mi to nevadí, to auto miluju a respektuju ho. Čili samozřejmě, dá se s tím fungovat k naprosté spokojenosti a víc nepotřebovat, ani po tom netoužit.
Akorát nevím proč bych si do Nového Rodinného SUV v Ceně od mega vejš nepřiplatil za výkon. Bez ohledu na to, že i v takovým dostavníku budu jezdit výhradně sám nebo ve dvou, nebudu vozit palety s dlažbou, nebudu tahat přívěs, budu se motat převážně po okolí, a jezdím rád na kochačku. Ten výkon se tu a tam stejně šikne, a vědět že ho mám pro ten případ pod prdelí je fajn.
Bydlím totiž v Náchodě. Kdo nevíte co je Náchod, tak to je takový dolík mezi kopci. Kterýmkoli směrem z Náchoda někam to je do kopce. Odkudkoli domů to je zase do kopce. Když jsme před casem vybírali nové auto a zkoušel jsem si (hejtři prominou) Crosslanda s atmosférickou 60kW, bylo to po městě fakt dobrý. No, pak jsem to zkusil z města ven - a ouha...
martin_100
30. 7. 2025, 13:37Nevim no přijde mi ta součsná obsese prebytkem cykonu usměvná. Měl jsem vykonny auta měl hsem i slabší auta. Jezdil hsem v nespoctu aut ivelmi vykonných. Přesto nemám pro lém s jizdou v autě s pár kilowatama. Ch e to vnimat jak se auto chová, umět vcas podradit a hlavně využivat kinetickpu energii jedoiciho vozidla. Pak se da jet uplně v pohodě o ne 300 kobyl pod pedálem. Ostatně bavi mě to víc si s tim autem hrat a věnovat se jízdě, nez nen tupě v kopci zašlapnout plyn do podlahy at si motor poradí. Ale to se dneska nenosí. Malokdo se pod kopcem dneska umí rozjeta nebo podřadit drív než semu to začne klepat jako ratlík v půlce odbočení.
ransom
30. 7. 2025, 14:07Však taky píšu, že se i bez výkonu nechá pohodlně žít. Ale třeba na mé každodenní cestě do práce a domů ti je rozjetí před kopcem prdlajs platný, protože není jak. Prostě musíš chvíli jet za předjíždějícím kamionem nebo za levoproudým důchodcem a pak už se ti slabší auto na devadesát nerozkutálí. Jinde je to zas fest klikatý. Klidně přijeď a ty cesty si projedeme. Jezdil jsem po nich třicet roků s Wartburgem, Trabantem, Škodou 100, pak s litrovým Swiftem. Není to žádná posedlost, prostě se pár koní navíc hodí. Rozhodně jsem nepsal o třech stovkách. Aktuálně mám 125kW atmosféru na 1650 kil a je to úplně akorát na takový to pohodový batolení. Nový úplně obyčejný low-cost auto jsem objednal s příplatkem za 107kW hybrid místo 81. Bude to podle zkušebních jízd právě tak akorát. Ideální by na to byla elektrika, ale na tu jsem zatím ještě nepřihazoval.
StreetPro
30. 7. 2025, 15:39Díky za vyhodnocení :-) Neumím jezdit s Karoqem 1,5 na dvojku... protože to pod nějakou hranici otáček nemá prakticky žádný krouťák a šlápnutí na plyn bylo jako máchnout do prázdna... proto za jedna... ale věřím, že mistři volantu a předvídání to na dvojku vždy dají... nebo měl tenhle (byl to snad jeden z prvních do prodeje) ultra šetřivý/eco sw motoru... proto ten původní dotaz...
HeavySmoker
30. 7. 2025, 16:56Chalani nemyslím že doceňujete ako dlhé prevody Škodovka dnes používa. Dvojka to potiahne na 105km/h. Pri rýchlostiach pod 15km/h to bude na dvojku točiť menej než voľnobeh v aute čo má 1,7 tony. Tam je tak 50 - 60 Nm, pretože ECU kvôli Euro 6 a normám na nespálený uhľovodík a PM bude zubami nechtami brániť tomu aby sa to pozbieralo tak ako staršie jednotky s podobným výkonom (normálne ignoruje plynový pedál). Mal som svojho času atmo 1.1L s 59 koňami a toto jazdí v nízkych otáčkach oveľa horšie.
sheogh
30. 7. 2025, 19:17"Umet" a "chtit" jsou dve veci :-) Taky jsem mel 1.3i feldu, jasne ze kopec to vyjelo, ale proste to byla tryzna, ve 3 lidech uz peklo...
ransom
30. 7. 2025, 21:43No, Škodovky. A nejenom ty.
Táta mladšího kolegy má Rapida. Nevím teď z hlavy jestli litr nebo jednadvojku. Dlouho jsem mu nevěřil, dokud jsem se nepřesvědčil. To má tak dlouhý kvalty, že to na trojku odmítá jet pod padesát. Město se jezdí na dvojku a do kruháče nebo do pravoúhlý odbočky se fakt musí někdy podřadit za jedna (a jde to hladce bez meziplynu).
Kamarád si zase udělal radost Mazdou 2. Ale projel si předváděcí kus a objednal s výkonnějším 100k motorem. Tam jsou brutálně dlouhý až vyšší kvalty, ovšem tak, že pokud chce předjíždět něco co jede osmdesát, musí řadit trojku. Na čtyřku motor začne malinko víc vrčet, ale jede si dál po svým. Též mi to musel předvést. Zdechlá dvanáctistovka Aveo z roku 2008 o atmosférických 61kW při 6000 otáčkách a 114Nm byla proti tomuhle jak Oktávka TDI fčipu.
martin_100
30. 7. 2025, 22:32Litrpvyho rapida 81kw mame doma odpodzimu. 50 to na trojku jezdi úplně v pohodě. Tahne to jak nafta od vcelku nizlych otáček (cca 2100). Jednicku to na kruháci ani pri odbočeni nevyžaduje.
bitner
29. 7. 2025, 17:35Hodnota zrychlení zas tak tragicky nevypadá.
mariov8
31. 7. 2025, 10:00Ona bude problém praktická pružnost v nízkých a středních otáčkách kombinovaná s dlouhými převody. Pokud to budu používat stylem plný až do omezovače, úplně mrtvé to asi nebude. Problém těch dnešních aut není ani tak relativně slabý motor, ale špatně poskládaná převodovka nebo nevhodně (s ohledem na jízdu, na emise asi O.K.) dlouhý stálý převod. Případně a nejčastěji obojí. Škodovácké pětikvalty mají také tragické odskoky pro současné motory s tvrdou charakteristikou, šestikvalt v Rapidu/Scale je už O.K., ale věřím, že základ s pětikvaltem bude utrpení jak tady někteří popisují. Mdlé namapování pedálu plynu umí také podpořit dojem mrtvoly a někteří výrobci to fakt umí.
Curdin
31. 7. 2025, 11:04Jasně, ale tady jsme pod článkem o kodiaku, kde je 7° automat, s možností v klidu si podřadit ručně bez spojky.
mariov8
31. 7. 2025, 11:11Který ale také váží o pár stovek kg více a má i větší čelní plochu.
Leo
30. 7. 2025, 15:19Mně se na tom autě nejvíc líbí ten hranatý displej v hranatým rámečku.
Frankie
31. 7. 2025, 11:00Věrný sluha se spoustou pomocníků na bezne rodinné ježdění a k tomu druhe auto pro zábavu je fajn kombinace. Jen jsou zajímavé zážitky, kdyz člověk přestane do toho zábavného analogového auta s manuálem. Couvas a nic nepipa. Musíš řadit. Zaden tempomat, držení pruhů atd. Jako člověk musí rychle zahodit zvyky a soustředit se na jízdu, jak kdysi.
afro-r1
31. 7. 2025, 13:31Soustredit se na jizdu.... Takze jede dokonce bezpecneji? : o )
Frankie
31. 7. 2025, 21:49Ve finále jo. Každopádně to je zajímavé a dva jiné světy. Octavia 4, 1,5, asistenti. A z4 z roku 2004
Trewis
5. 8. 2025, 10:58Podařilo se u Škodovky naladit tento motor jinak, než u Tiguana? Mám na mysli zejména neduhy:
1) tlačítkem zakážu vypínání motoru, při brždění se stejně vypne v rámci rekuperačního cyklu a po zastavení se s oklepáním, opět nastartuje? Takže je to úplně k ničemu.
2) necitlivé brzdy díky mizerně naladěnému rekuperačnímu cyklu, kdy se mění brzdný účinek při stejně stlačeném pedálu. Lidově řečeno, auto brzdi cukaně - problém lze eliminovat zařazením neutrálu, potvrzující problém naladění systému. Nastavení rekuperačního cyklu z automatiky, na mírný nebo jak se to jmenuje, taky nic neřeší
3) plachtící mód, který otupí účinnost brzd je další nepříjemnost
4) je v rámci simple clever, aspoň manuál tištěný, nebo v rámci greendealu jen elektronicky v displeji auta? Takže pokud není kopie např. v mobilu, nelze dělat nastavení krok za krokem?
Mám na tuhle motorizaci pifku, už mě rok štve v Tiguanu a to naladění je fakt otravné. Uživatelům doporučuji důkladné zvážení této motorizace.