Sérii článků o bizarních, ale i úplně obyčejných vozech z Československa předlistopadové doby jsme pro vás připravili ve spolupráci s Petrem Přikrylem, matadorem obchodu s ojetými automobily. Pojďme se přenést do ne zas tak dávné doby, kdy se auta měnila za domy, ojetinu jste prodali během několika minut a vlastnictví Mercedesu bylo spolehlivou poukázkou na návštěvu Veřejné bezpečnosti v Bartolomějské ulici. Pro mladší ročníky obrázek ze sci-fi snímku, pro ty starší reálné vzpomínky, stejnou měrou nostalgické a děsivé.
Předáváme slovo Petrovi:
Na začátku 70. let jste za novou Škodu 100 zaplatili 45 tisíc korun. Byl o ni velký zájem, přestože si zákazníci nemohli vybrat ani barvu. Zkrátka měli takovou, jaká na ně vyšla, a vůbec jim to nevadilo. Právě tento model motorizoval tehdejší Československo a spolu s dovozem žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky na nová auta. Už tento fakt by stačil na to, abychom Škodu 100 považovali za významný automobil naší historie, měla však i další výhody. Například ji bylo možné velmi snadno opravit. Stačilo si pořídit jednu z šikovných „Dílenských příruček“, a mohli jste se stát automechanikem. Problém představoval jen chronický nedostatek náhradních dílů, jejichž shánění bylo stejně obtížné jako nákup pověstných banánů. Člověk musel mít pořádné štěstí, o to větší však byla i radost, když jste potřebnou součástku sehnali.
V takových podmínách pochopitelně kvetla lidová tvořivost, s níž majitelé vozů řešili potíže svépomocí. V létě měly stovky sklon k přehřívání, a tak nějaký kutil vynalezl součástku, která udržela pootevřenou zadní kapotu, a už vás na cestě k Balatonu nic nezastavilo. Naopak v zimě si auto vedlo velmi dobře a na sněhu nebyl větší problém dojet si na kávu třeba na Ještěd. Právě pro své dobré jízdní vlastnosti na kluzkém povrchu měly své početné věrné příznivce. Stovky a stodesítky se exportovaly do řady západoevropských zemí, kde patřily k nejlevnějším na trhu, a stojí za zmínku, že se v rozloženém stavu vyvážely až na daleký Nový Zéland.
Dobové reklamní video láká na přednosti nové stovky. Poslední věta je všeříkající!
Moje první havárie
Pro mnohé byla stovka autem, v němž sbírali první zkušenosti na silnici, a kdekdo v ní získal i vytoužený řidičský průkaz – autoškoly Svazarmu ji totiž používaly jako výcvikové vozidlo. Ani u mě to nebylo jinak a v roce 1976 jsem absolvoval autoškolu v Litoměřicích, i když leccos probíhalo trochu jinak, než bylo zvykem. Ve městě jsem byl známá firma a znal mě snad každý, kdo měl co do činění s auty a řízením – včetně příslušníků VB. Ke cvičným jízdám mě instruktor nejdřív ani nepustil se slovy: „Pro vás je benzinu v autoškole škoda.“ Jenže něco jsem ze zákona odjezdit musel, tak jsem ho posléze párkrát povozil aspoň po nákupech. Závěrečné testy jsem udělal s jedinou chybou a bratr, který ve Svazarmu tehdy pracoval, na mě po skončení mrkl, že to mám v kapse…
Abych si ukrátil dlouhou chvíli při čekání na hotový řidičák, rozhodl jsem se, že si na nádvoří Svazarmu připravím bratrovo auto, s nímž jsem podle předchozí domluvy plánoval jezdit. Před garáží ovšem překáželo právě auto autoškoly a já nemohl vyjet. Mechanik právě opravoval sedadlo řidiče, které měl vytažené ven, a dovolil mi s autem popojet, abych si uvolnil vjezd. Nejspíš čekal, že jen uvolním brzdu a auto kousek odtlačím, jenže mě napadlo něco jiného – trochu si zamachrovat před ostatními žáky autoškoly, kteří čekali opodál. Jelikož řidičská sesle chyběla, usedl jsem na sedadlo spolujezdce, nastartoval a k rozjezdu použil spojkový pedál instruktora, který jsem ovšem ovládal pravou nohou. Tou levou jsem přes středový tunel sešlápl plyn a se zařazenou zpátečkou se rozjel.
Prosím, nezkoušejte to. Ani zkušený řidič nedokáže takovou výměnu nohou v hlavě pobrat. Ani nevím, jak se to stalo, ale letěl jsem na zpátečku přes celé nádvoří. Jen zázrakem jsem netrefil absolventy řidičského kurzu, následovala rána jako z děla – náraz jako při bariérové zkoušce, který úplně slisoval zadní půlku auta. Ležím na utrženém sedadle, převodovku s motorem mám hned za hlavou a jsem trochu v šoku. Proberu se v momentě, když nade mnou stojí policejní komisař a říká: „ No to jsem ještě nezažil. Na řidičáku klukovi ještě zasychá inkoust, a už způsobil takovou havárii…“ Vzhledem k tomu, že se všechno odehrálo mimo veřejnou komunikaci a bratr se za mě notně přimluvil, mi řidičák nakonec vydali. Škodovku jsem pomohl opravit a nějakou dobu pak ještě splácel škody, ale všechno dobře dopadlo.
I moje první vlastní auto byla Škoda 100 a přišel jsem k ní tak trochu kuriózním způsobem. Od rodičů jsem dostal chatu, jenže já chtěl auto. Právě s mechanikem Svazarmu, který tehdy opravoval nešťastné sedadlo, jsem domluvil následující obchod - já si vyberu auto, on ho zaplatí, chatu převedu na něj a všichni budou spokojení. V autobazaru pod Libeňským mostem, kde jsem později roky pracoval, jsem si vybral Škodu 100 L světle modré barvy s novou karoserií. Auto vypadalo jako funglovka, akorát moc nejelo. V dalších letech jsem si stovečku upravoval a sbíral s ní první motoristické zkušenosti. Přelakoval jsem ji do závodních barev, snížil podvozek, namontoval výfuk „burgas“, dokonce instaloval bezpečnostní rám ze závodní Š 120 S a svět mi ležel u nohou. Jako mnozí jiní na ni rád vzpomínám, stejně jako se vzpomíná na první lásku. Nedávno jsem dostal možnost se svézt zachovalou Škodou 110 LS a po chvíli už jsem zatáčky projížděl kontrolovaným smykem jako kdysi…
Kde se vzala Škoda 100
Návrh budoucí Škody 100 se objevil již v roce 1963, tedy o rok dříve, než výrobní linku mladoboleslavské továrny opustilo první „embéčko“. Jednalo se o vylepšenou, hranatější verzi Škody 1000 MB inspirovanou modely Renault 8 a Simca 1000 ze samého počátku šedesátých let. Výroba začala až na konci srpna 1969 k 75. výročí vzniku Automobilových závodů v Mladé Boleslavi. Nezbrzdil ji dokonce ani rozsáhlý požár, který velkou část závodu zničil. Nový vůz dostal modernější a pevnější karoserii, modernizován byl rovněž interiér s propracovanější palubní deskou i některé konstrukční prvky. Škoda 100 z roku 1969 s interním typovým označením 722 dostala charakteristický široký „C“ sloupek, prodloužení přední části poskytlo větší zavazadlový prostor a výrazné vodorovné svítilny na zádi auto opticky rozšiřovaly. Na předních kolech už měla stovka kotoučové brzdy Dunlop, které v licenci vyráběl národní podnik Autobrzdy Jablonec.
Pohonné ústrojí zůstalo vzadu téměř beze změn. Slabší varianta s motorem o zdvihovém objemu 988 cm³, výkonem 35 kW a maximální možnou rychlostí 125 km v hodině nesla označení Škoda 100 a byla k dostání v základní verzi Standard nebo de Luxe. O něco silnější byla Škoda 110 L (de Luxe) s motorem 1107 cm³, výkonem 39 kW a maximální rychlostí 135 km v hodině. Nakonec přibyla ještě Škoda 110 LS neboli de Luxe Super s motorem 1107 cm³, který byl převzat z dvoudveřového kupé Škoda 110 R a díky výkonu 46 kW poskytoval maximální rychlost 140 km v hodině. Vozů Škoda 100 a 110 bylo v letech 1969 až 1977 vyrobeno celkem 1 079 708 a stovka se stala prvním českým autem, které překonalo milionovou hranici.
Ceny hezkých kousků stoupají
Škodovky z této modelové řady můžete koupit už za pár desítek tisíc, budou to ovšem kusy v nálezovém stavu a za jejich renovaci vydáte nemalé peníze. Na druhé straně najdete v inzerci kousky v perfektním stavu, takové však stojí klidně 300 až 500 tisíc korun. Rozhodnete-li se investovat do dražšího kousku, pozvěte si na prohlídku zkušeného odborníka, který dokáže důkladně posoudit stav i provedené renovace. Svezení ve stovce vás nejspíš neoslní, ale ceny rostou a pravděpodobně budou stoupat i nadále, takže se investice do této Československé legendy vyplatí.
Kdo je Petr Přikryl?
Patří k našim nejuznávanějším odborníkům v oblasti prodeje použitých vozů i automobilismu obecně. Od roku 1978 pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze, v roce 1985 nastoupil jako prodejce v autobazaru. V 90. letech odjel sbírat zkušenosti do Spojených států amerických a do Čech dovezl některé z prvních amerických vozů, které u nás jezdily. V roce 2011 založil Asociaci prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) a dodnes působí jako její předseda.
martin_100
24. 9. 2024, 20:15 0 reagovatMoje první. Rocník 75 červená "jawácká" po našem třídnum učiteli z učňáku. V roce 2003 mě stála 5 litrů. Tehdy jsme všichni snili o dvojkovym golfu ale nějak jsme na něj nikdo neměli prachy. Brigády byly vcelku mizerně placený a pivko už taky chutnalo.
ransom
24. 9. 2024, 21:37 0 reagovatTaky jsem hundrtkou jezdil. Na zimu jsem obul OR24, naložil lopatu a kýbl s pískem - a nezatavilo ji nic.
ransom
24. 9. 2024, 21:38 0Nezastavilo.
ransom
24. 9. 2024, 21:40 0 reagovatA jestlipak někdo poznáte, před jakou mozaikou je focená fotka č. 6?
kotzitzaq
24. 9. 2024, 22:35 1Jo, ta je od Zdeňka Sýkory na Letné.
yellec
25. 9. 2024, 22:58 0 reagovatTaky jsme jednu měli. Já s ní s mokrýma papírama jezdil do školy. Jednou za 14 dní jsme mívali volnou hodinu a to se vždycky řeklo jdeme na rallye. Sedlo nás do auta co se vešlo, někdy + jeden do kufru a....... No je klika že jsme všichni přežili ve zdraví. Znáte to, telecí léta. Jednou mi přitom ruplo plynové lanko. Pod zadním sedadlem byla nezbytná basa s nářadím, já přemýšlel jak dojedu domů a nenapadlo mě nic lepšího než zvednout na karbecu volnoběh co to šlo. Tehdy nebyl až tak hustý provoz jako dnes, tak jsem jel a ostatní ani moc nezdržoval. Myslím že na cca 45 km/h se to na trojku rozjelo. Na trase byla T křižovatka, kde jsem potřeboval odbočit doleva. Blížím se k ní, jemně brzdím vyhozený blinkr brzdím víc už do té zatáčky a hrozně se divím že ač je volant v rejdu, jede to furt rovně. Už jsem jel skoro krokem takže jsem to vyřešil zahamováním bez spojky až to chcíplo. Až po nastartování a pár stech metrech mi došlo co se vlastně stalo. Že i těch mizerných 35 kW stačilo k tomu aby tlačily auto dopředu natolik, že jsem při brzdění do zatáčky zablokoval přední kola, takže to jelo rovně. A na sněhu to auto fakt nemělo chybu.
PepaSFI
26. 9. 2024, 18:26 2 reagovatno popravdě, ona ta zimní průjezdnost starých škodovek měla i negativum. Svádělo to k zanedbávání stavu pneumatik a to až do totální galusky, takže pak nastávaly záhadné situace kdy já s Trabantem vyjížděl kdeco a soused se hrozně divil že se nemůže hnout z místa. Dyť škodovka vyjede všecko, jak je to možný?!
Stovka byla přímým následovníkem 1000MB, naprostá většina mechanických dílů byla totožná nebo zaměnitelná. Funkčně se změnilo jen málo, k dobru byly hlavně ty zmíněné brzdy ale řízení byla pořád ta hrůza která bohužel přežila až do modelu š105-120. Zmizela otvírací tlama vpředu, rezervní kolo bylo pod překližkovým dnem kufru.
Já jako řidič jsem hundrtku zažil jen sporadicky, doma byla 1000MB a pak š105. Jako cestující taky jen málokdy. Ale na jednu jízdu si vzpomínám. Už je to hodně let, jeli jsme s kamarádem na jednu akci, přes půl republiky, z Třebíče do Šumperka, jeho tehdy už notně sešlou hundrtkou. Říkám mu, nějak tady smrdí benzín. Hele ten benzín smrdí fakt hodně. On na to že má v kufru kanystr a možná trošku netěsní. Dobrý, jedem dál a až si dáme zastávku, zkontrolujem to. Pak to smrdělo fakt hodně, eště chvíli a začnem vidět růžový slony. Ukázalo se že kanystr neteče páč je prázdnej ale v tom sklepě pod kufrem, vedle rezervy je mokro od benzinu. Přerezavěla stahovací páska na hadici od nalévacího hrdla nádrže. No tak jsme někde ve vesnici sháněli kousek drátu, dostali pár pásek škrkavek, hadici přitáhli a jelo se dál. Pak nás zastavili policajti, kontrolní kontrola, vaše doklady, to kolo už nic moc, můžete jet nashledanou. No a jak jsme se rozjeli, udělalo to křust a řidič ležel. Slabé místo zděděné po 1000MB, praskl rám opěradla. Říkám, nějak odjeď, ať to ten policajt nevidí! A tak řidič visel na volantu pak pes na plotě a dělal jakoby nic. Odjeli jsme kousek dál, zajeli k lesu a provizorně podepřeli opěradlo překlopeným zadním sedákem aby se s tím dalo jet.
Staromil
26. 9. 2024, 21:09 2 reagovatZážitky s naší Š110L, ročník 1974 by vydaly na slušnou knihu a byla by to žánrově směs humoru, tragédie, dramatu, mnohdy s detektivní zápletkou a mohly by se zařadit pro zpestření jako dodatek i hrdinské zpěvy. Mohlo by se to jmenovat třeba "Povídky škodovácké".
Současně pak byla i mým prvním "vlastněným" autem, neboť svěřeným rodiči do péče a využití.
Už jen koupě byla docela téma na povídku...to se po čase úsilí a samozřejmě s využitím známosti získalo číslo v pořadníku Mototechny, což bylo jednodušší v Mariánkách, než v Praze a tak se jelo z Prahy autobusem pro auto do Mariánek. Tam se nafasovalo auto, co zrovna bylo na řadě (vyšla na nás bílá v odstínu slonová kost) a jelo se zpět. Ale tak obyčejný ten den zase nebyl zážitky začaly hned. A pak už by to byla jedna povídka za druhou s bezpočtem dalších a dalších zážitků s tímto povozem. Celoročně OR6 a dojela všude. A jak člověka naučila citu pro spojku a plyn!
Když jsem jí prodával, tak měla červenou, protože vyměněnou, přední kapotu, minimálně druhé, ale možná i asi třetí prahy, nové (tedy ne nové, ale jiné..) podběhy, všechny nové blatníky a místo hranatých odrazek v zadních světlech odrazky kulaté, určené pro kárky a jízdní kola, protože odrazky správné se nedaly sehnat, stejně tak ne celé kryty světel. Možná celá světla, ale kupujte kvůli odrazkám celá světla, že?....:-))...Jako mimořádný bonus při prodeji jsem bez požadavku na dramatické navýšení ceny přidal papírový sáček s asi čtyřmi gumičkami do stěračů. Abyste nemysleli, že to byl v tu dobu už hódně starý kousek, tak to zase až tak ne...16 let, asi 125t km. Náhradou byla neskutečně zachovalá, krásná, dokonalá...Š120L...:-))...
P.S. ...Pumpičku a dodanou sadu nářadí (včetně plátěného pouzdra) mám a používám dodnes. Taky by se našla někde v garáži cívka, palec a víčko rozdělovače, fajfka ke svíčce i s kabelem, kondenzátor, punčocha nahrazující případně prasklý řemen, uhlíky do startéru...prostě takový záchranný kufřík, který cestoval stále všude s námi...
P.S.2 ...S tím přehříváním to u Š110 ještě nebylo takové drama, dalo se čarovat v horkém létě puštěním topení...třeba...takže jsem vlastně nikdy nevařil. To ta Š120, to byla jiná liga přehřívání. Popojíždějící kolona v létě, to byla řidičova noční můra...vlastníci obou vědí...jiný a jinde chladič.
martin_100
27. 9. 2024, 17:46 0Měl jsem kilo i 120 i 5 kvaltovou 125. Nic z toho mi v kolonách nevařilo. A že to byly starý kusy. Jen ten 5qalt jsem získal když mu tahlo na 16. rok a byl dědovo brachovi takže opečovávany auto s jasnou historií.
afro-r1
27. 9. 2024, 18:01 1136 Rapid take v kolonach nevaril. A ze jsem jich po nemeckych dalnich potkal dost.
PepaSFI
28. 9. 2024, 11:22 0ono to asi souviselo s proměnlivou kvalitou dodávaných dílů, děly se i takové věci že v jednom období se montovaly benzinové hadičky které nesnášely benzin. Nedělám si iluzi že i ty termostary byly vždy super kvalita, měli jsme u naší š105 období že skoro každá jízda vyžadovala důkladné sledování teploty a pohotový zásah zaboucháním na tělo termostatu. Ty starší modely měly stále běžící ventilátor, u modelů 105/120 se chladič pestěhoval dopředu což mělo sice výhody ale taky nevýhodu v obrovském objemu vody. To než se přehřálo, to chvíli trvalo, takže krátké záchvaty se překlenuly a skoro nikdy se nezapnul ventilátor. Ale když už, tak nastal problém. Buď nefungoval termospínač, což se někdy řešilo přidáním manuálního spínače nebo v nouzi vytažením konektoru a jeho propojením. Anebo horší případ který jsem zažil, že se obvod sice sepnul ale zatuhlý ventilátor se neroztočil. To se pak zezadu ozvalo blebleble pššššššfrrrrbrrrrrbublybublyšššššš a nastala mlha za autem.
Jakub Pospíšil
28. 9. 2024, 12:39 0Ono to "blebleble pššššššfrrrrbrrrrrbublybublyšššššš" vypadá na první pohled jako náhodný soubor znaků, ale když si to člověk řekne nahlas, tak ano, znělo to PŘESNĚ takhle :D
Staromil
28. 9. 2024, 14:52 0PepaSFI...ano, s tím přehříváním a důvody je to přesně tak. I ten zvuk bych řekl, že sedí...:-)))...
rock
28. 9. 2024, 18:53 0No, jak bych to s tím vařením u Š120 řekl... asi takhle: v každým zadním blatníku jsem vozil 3l (?) kanystřík destilky, on tam byl prostor tak akorát, že se to tam dalo vrazit. Využil jsem to tak možná jednou do roka, ale využil (ale až do onoho popisovaného stádia s mlhou za autem jsem to nikdy dojít nenechal. Přeci jen jsem na budík teploměru koukal víc než na cestu, tak jsem vždycky zastavil včas). Zato jsem mnohokrát jel v létě s topením na max.
mariov8
29. 9. 2024, 08:21 2Měli jsme Š 120L M 1984 a sklony vařit sice opravdu měla, ale stalo se to 2x ve Španělsku, kam jsme se po revoluci vypravili a jednou v Jugoslávii, když byl termostat O.K. a spínač na chladiči spínal, stačilo pustit naplno topení a otevřít okna, většinou se to zvládlo podchytit, když ne, jako v tom španělsku nebo Jugošce, holt byla pauza a ta voda v kanystru navíc se hodila... jinak to bylo prakticky ve všem lepší auto než ta 100, což byl jenom větší facelift 1000. Přijít tak o 10 let dříve hodnotily bychom řady 742/743 mírněji, ale v době výroby už byly dávno za zenitem a vlastně fungovali pro automobilku a tehdejší ČSSR jako náhradní ekonomické řešení.
afro-r1
29. 9. 2024, 22:15 0Presednout z 110R do 136 Rapid je jako skok v casoprostoru.
Opelfahrt
29. 9. 2024, 23:44 2To potvrzuju z vlastní zkušenosti. Měl jsem Š 100 z r. 1975 a hned potom Š 136GL z roku 1988. Ta dokonce dala štreku přes Rakousko, Švýcarsko na francouzskou Riviéru a přes Itálii zpátky do Brna a nevařila ani jednou.
maeosmarty
27. 9. 2024, 16:13 0 reagovatve své době stejně nic lepšího pořídit nešlo,ale kdo ji měl tak plakal,vlastnil jsem 110LS měl ji 4 roky ,a tak mně znechutila,že jsem po dalším autě takových kvalit určitě netoužil,pak pořidil Š105l,a to byl rozdil 1000% ,auro mi vydrželo 9 let 170 000km bez važnych oprav,kupodivu ani nekorodovalo,to 110LS bylo po 6 letech totelni rezavý šrot,bez karosaře by byla po smrti a 1015 jsem ještě vyhodně prodal za 40 000kč a dodnes na ni v dobrém vzpomínam,ale někdo jiný může mit jinou zkušenost..prostě dnes bych ji nechtěl ani zadarmo!!
mariov8
04. 10. 2024, 08:38 0742/743 dostala již kataforézu. Auta měli docela kvalitní kataforézní lakování a proto už tak nerezli. Já tu zděděnou (po tátovi) Š120L M nakonec prodával jako 18ti letou, kdy posledních 8 let stála venku, 2x bouraná (maminka jednou projela autobusovou zastávkou a jednou se pokoušela převrátit na bok Š1203, neúspěšně, pouze prověřila měkkou příď jako deformační zónu) a kromě sežraných prahů (ty ale nebyly dlooouhu vidět, až na poslední 2 roky to prokvetlo). Bylo to na údržbu docela náročné auto, ale když ji dostalo, nebylo to úplně marné - on se normální člověk za totáče stejně k něčemu lepšímu jen tak nedostal.
Petřík
28. 9. 2024, 13:26 0 reagovatPříšernej kepl. Možná by nebyl tak hroznej kdyby se vyráběl v normálním státě, ale kombinace příšerný projekt a příšerná kvalita předčila i Sovětský svaz. Táta ten hnus měl, něco jsem s tím odjezdil. Paradoxně táta při práci v SRN si koupil tisícovku- bez čekání na pořadník- máti nechtěla odejít do Německa jako jiní rozumní lidé, tak se táta vrátil s tisícovkou aby v normalizaci neprudil komouše. Exportovaná tisícovka byla celkem slušný auto, stovka pro československý trh naprostý odpad.
rock
28. 9. 2024, 18:59 1 reagovatNo, co si budeme povídat. Inspirace tehdy docela oblíbeným trendem vše vzadu, jenže výrobcům na západě už na přelomu 60. a 70. let definitivně došlo, že je to slepá ulička a buď to v té době nahradili koncepcí vše vpředu, nebo to jak u Simcy sice nechali ve výrobě (když to někdo kupuje, tak je škoda to nenabízet), ale paralelně už jeli moderní koncepci.
To jenom u nás to vydrželo až do konce osmdesátek...