načítám data...

Ojetá auta se před rokem 1989 prodávala v řádu minut, na značce ani stavu nezáleželo, říká Petr Přikryl, matador českých autobazarů

Na nový vůz jste za minulého režimu museli čekat řadu let, o to pestřejší a živější byl trh s těmi použitými. I zde poptávka dalece převyšovala nabídku, auta se měnila za nemovitosti, nájezd ani technický stav nehrály zásadní roli. O obchodování s ojetými vozy jsme si povídali s Petrem Přikrylem, předsedou APPAA.

zobrazit celou galeriiFoto: archiv Petra Přikryla

Letos to bude pětatřicet let, co padla železná opona a český trh se otevřel světu. Z lidí, kteří zažili bizarní způsoby obchodování před rokem 1989, se již stali zasloužilí pamětníci. V oblasti automobilové je jejich nekorunovaným králem Petr Přikryl, dnes předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů. Ojetá auta prodával už v době, kdy velká část našich čtenářů ani nebyla na světě, a jeho prvním působištěm byl slavný autobazar pod Libeňským mostem v Praze.

Ve spolupráci s Petrem pro vás chystáme sérii článků, v nichž zavzpomíná na zajímavá i úplně obyčejná auta, jež v předlistopadové době brázdila naše silnice, na své zážitky za jejich volantem i na lidi, s nimiž se v branži setkal. Ještě než vykopneme první z nich, popovídali jsme si o tom, jak v bývalém socialistickém Československu trh s ojetými automobily vlastně vypadal. Věřím, že zejména pro ty mladší z vás to bude pozoruhodné čtení…

Pojďme se na chvíli přenést na přelom sedmdesátých a osmdesátých let. Jaké mám možnosti, když si chci pořídit auto?

Moc možností bys neměla, i když u těch ojetých to bylo o něco snazší. Většina prodejů se odehrávala mezi občany. Existovala například inzerce ve Vodičkově ulici, kde se každý čtvrtek objevily inzeráty, že ten či onen auto prodává. Nejspíš bys tedy utíkala právě tam, pak rychle sehnala telefonní budku, která funguje – to taky nebyla zrovna legrace -, a dotyčnému zavolala. Existovala také tištěná inzerce, například ve Světě motorů, nebo v některých denících.

Autobazary, jak je známe dnes, ale fungovaly také, ne? 

Ve zmiňované době jich bylo v Praze asi patnáct. Většina prodejen spadala pod Klenoty, což historicky vzniklo tak, že podnik Klenoty měl široké portfolio zboží, mimo jiné i partiové a použité. Později se přidala výrobní družstva, svou prodejnu měl dokonce i Svaz invalidů a taky Tuzex. Ojetá auta prodávala i Mototechna, většina těchto vozů se však ani neobjevila v nabídce, neboť každý ze zdejších pracovníků měl známé, ti měli další známé a auto se udalo tímto způsobem.

Prodávat tedy muselo být naopak snadné.

To si dnes nikdo neumí představit. Prodej auta byl v té době minutová záležitost, rozhodně ne denní či měsíční jako dnes. Auta se skutečně prodávala v řádu minut, v takové nerovnováze byla nabídka a poptávka. Některé obchody vznikaly způsobem, jaký je dneska těžko uvěřitelný.

Třeba?

V Praze byla určitá místa, například na Dejvickém náměstí nebo Mládežnické ulici, kam jsi přivezla auto, na palubku jsi dala ceduli „prodám, nabídky vhoďte oknem“, okénko jsi nechala pootevřené jako poštovní schránku a jela jsi do práce. Když ses pak odpoledne vracela, měla jsi v autě nepřeberné množství nabídek. Stačilo si vybrat a zavolat zájemci.

Foto: archiv Petra Přikryla

Dalo se při takovém zájmu smlouvat o ceně?

Smlouvalo se běžně, ale člověk nemohl čekat zázraky. S tím souvisí další věc – totiž že auto mělo v této době stejnou cenu jako nemovitost. V inzerátech se objevovaly nabídky výměny domu, pozemku či chaty za auto. Doložit to můžu i vlastním příkladem. Když jsem jako osmnáctiletý kluk dostal od rodičů chatu, na kterou už nejezdili, dal jsem inzerát do Světa motorů a do týdne jsem měl auto doma.

O jaké auto tehdy šlo?

Pán přijel Renaultem šestnáctkou, jenže to jsem nechtěl. Ve své partě bych byl mimo, tam měli všichni škodovky. Umanul jsem si, že chci taky škodovku. Bylo to asi moje nejhorší životní rozhodnutí, co se týče nákupu auta. (smích) Nakonec jsem odjel Škodou 100L s novou karoserií, kterou pán sehnal přes známého. Měla třetinovou cenu dotyčného Renaultu, ale já byl šťastný. Tehdejší radost ze získání auta se s tou dnešní nedá srovnávat. Člověk se musel skutečně snažit.

Kde se tedy brala auta v bazarech? Co motivovalo majitele, aby auto neprodal sám, když to bylo tak jednoduché?

Prodej s sebou vždycky nese jisté riziko. I když bylo auto horké zboží, spousta lidí si řekla, že nechtějí mít s prodejem starosti, žádali alespoň nějakou právní ochranu a kupní smlouvu. Leckdo chtěl mít solidní doklad o prodeji, aby se vyhnul problémům s paragrafem o spekulaci – obohacování. Dělat všechno na vlastní pěst taky zabralo čas. Do bazaru stačilo auto dovézt a určit si cenu. Platil jediný zákon – auto v bazaru nesmělo být dražší, než kolik stálo nové v Mototechně. Pro kupující byl autobazar zase určitou zárukou odbornosti, protože jsme na každé auto sepisovali detailní záznam o technickém stavu. Neměli jsme důvod cokoliv zatajovat, protože jsme prodávali formou zprostředkování prodeje a v případě reklamace jsme po právu přehodili její řešení na prodávajícího.

O jaká auta byl největší zájem?

Volba konkrétního vozu hrála pramalou roli. Samozřejmě existovali fandové, kteří šli po konkrétní značce, ale jinak to byla situace jako v ruské masně – zrovna na vás zbylo zadní hovězí, kližka nebo žebro. Auto splňovalo požadavek úniku do přírody, ze smutných šedivých dnů, ze života, v němž nám soudruzi určovali, jakým směrem máme kráčet. Díky autu jsme mohli zmizet na Slapy, k Berounce, Balatonu…prostě kamkoliv. Potřebovala jsi vozidlo, které tě dopraví z bodu A do bodu B, a bylo jedno, jestli je červené nebo zelené, škodovka nebo žigulík.

Existovalo něco jako neprodejné auto?

Vlastně ne. Pokud se něco prodávalo hůř, bylo to třeba auto s vysokým stupněm koroze, neprokazatelnou historií, prostě podezřelý kus. Ale i taková auta se prodávala. Češi jsou šikovní a je mezi nimi množství všeumělů, takže jsem měl v bazaru třeba osmičku Renaulta, který měl podlahu udělanou z vlnitého plechu z nějaké ohrady. O havarované auto, které by dnes každá pojišťovna vyhodnotila jako totální škodu, se lidi na prodejně poprali. V něčem to bylo velice smutné období.

Jakým způsobem se k nám dostávala auta ze zahraničí a ze západní Evropy?

Z východního bloku sem putovala auta v rámci RVHP. Ze západních značek tu měl dobré jméno třeba Fiat. Komunistická strana Itálie měla silný vliv, takže Itálie pro nás sice představovala super západní zemi, ale soudruzi tam byli docela blízko u vesla. Fiat, ale třeba i Renault a později Ford měly na našem trhu dobrou pozici a dostávaly se do prodeje i v Mototechně.

Když tu někdo jezdil Mercedesem, jaký byl jeho původ?

Celá řada dělníků a dalších pracovníků, kteří budovali například cukrovary na Blízkém východě, byli vysláni do zahraničí přes nějaký podnik zahraničního obchodu, dostávali plat ve valutách, a když tam pracoval déle než dva roky, dostal povolení na bezcelní dovoz auta. Podobným způsobem se na trh nejčastěji dostávala západní auta bez českého zastoupení, i když jen v minimálním množství.

Nebylo ovšem trochu nebezpečné zde s takovým vozem jezdit?

Musel to být sakra odvážný člověk! Každý zelinář a řezník chtěl Mercedes a leckdy ho i měl, ale dobře schovaný v garáži. Přes týden jezdil žigulíkem, s méďou pokud možno nepozorovaně o víkendu. Nejčastěji lidé takové auto vydávali za služební. Když vám ho sousedka pochválila, řekli jste „no jo, milá zlatá, to není moje, to je služební“. Jenže pak zase přišlo udání, že jezdíte služebním autem v neděli s dětmi na koupaliště… Některá auta byla doslova poukázkou na návštěvu Veřejné bezpečnosti v Bartolomějské, a i když jste dokázali doložit jejich původ, třeba ze soukromé inzerce, už jste byl v hledáčku často i státní bezpečnosti.

Dneska člověk vybírá ojetinu velmi opatrně a nákup je považován za riskantní podnik. Bylo to tenkrát stejně?

Tehdejší kupující neměl možnost si ověřit původ ani servisní historii, navíc to většině lidí bylo jedno. Tachometr často ukazoval hodnotu jen do sta tisíc kilometrů, takže jste netušili, jestli se točí poprvé, podruhé nebo potřetí. Zákazník musel sám vyhodnotit, jestli na něj auto dělá dobrý dojem. Navíc věděl, že prodat není problém a za chvíli má peníze zpátky. I se závadou bylo auto docela dobře prodejné. Kupující si prostě sehnal kamaráda, který mu pomohl s vyvařením, výměnou dílu a podobně. Vždycky se našel kupec, který měl lepší možnosti, věděl, kde pokoutně sehnat díly, měl širší dovednosti.

Předpokládám, že úplatky patřily k běžné praxi…

Z dnešního pohledu rozhodně. Ovšem úplatek za totality je nutno vnímat trochu jinak – alespoň na úrovni běžných služeb a prodejů. Celá řada úplatků se děla formou protislužby. Prodal jsem auto zubaři a ten mi spravil zuby, nebo zedníkovi a ten mi postavil garáž. Úplatek to samozřejmě je, jenže člověk neměl jinou šanci se k některým věcem dostat. S oblibou vyprávím, že můj první úplatek byla obrovská láhev pampeliškového medu. V tu chvíli jsem ale vůbec neměl pocit, že dělám něco ilegálního.

Za co jsi tu láhev dostal?

Nejspíš to byla nějaká škodovečka, prostě obyčejné auto. Kupující byla starší paní, která mi ještě podrobně vysvětlovala, k čemu všemu můžu med použít. Přinesl jsem ho domů, a používali jsme ho asi dva roky. Aniž bych tedy omlouval uplácení, tehdy jsme všichni potřebovali mít známého na opravu pračky či televize, byl to zkrátka výměnný obchod. I v bazaru jsem se vždycky snažil lidem pomoct a doporučit jim kamarády, kteří si dokázali poradit s různými opravami.

Jaká kuriózní auta ti bazarem prošla?

Byla jich celá řada, ale vzpomínám si třeba na Opel Omega. Prodávající mě upozorňoval, ať jsem opatrný s plynem, což se mě samozřejmě dotklo, protože jsem měl poměrně bohaté zkušenosti. Ale když jsem pak do auta sedl a rozjel se, vůbec jsem nechápal, co se děje. A to jsem dřív jezdil zkušebními či závodními vozy. Omega se tu po roce 1989 prodávala, ale tahle verze rozhodně ne. Jednalo se totiž o Lotus, protože Opel měl úplně jinou konfiguraci výrobního čísla, ale to jsem zjistil také až později. Jednalo se o vysoce výkonnou verzi sedanu Opel Omega, kterou upravila právě automobilka Lotus. Musel to být tedy jakýsi zkušební vzorek. Tehdy v srpnu roku 1989 to byla pro mě záhada.

Vzpomeneš si i na nějaký zajímavý nákup, který jsi udělal ty osobně?

Ještě před prací v bazaru jsem jako správný autíčkář hodně obchodoval skrz inzerci a chytil jsem inzerát na Fiata 128. Líbil se mi, tak jsem letěl k budce, zavolal a pak běžel na Vinohrady jako jeden z prvních zájemců. Venku jsem si auto jen oběhl a byl rozhodnutý. V té době jsem pracoval ve výzkumáku motorových vozidel a byl technicky poměrně vzdělaný, tak jsem si věřil, že auto nemusím projíždět, že jsem ho odhadl na první dobrou. Pán mi jízdu dokonce nabízel, ale já jsem ho jen vyzpovídal, chvíli jsme smlouvali, vzal jsem si klíče a podepsal smlouvu. Vylezu před dům, otevřu dveře, sednu si dovnitř a ejhle – něco tady chybí. Nebyl tam volant! To auto mělo pravostranné řízení. Pán to určitě nemyslel zle, v té době se tu s pravostranným řízením dalo legálně jezdit. Byla tu dokonce nepovedená várka škodovek určených pro Británii, takzvaní slanečci. Při přepravě se dostaly do kontaktu se slanou vodou, tak se musely vrátit zpět. A já jsem na pravostranné řízení narazil u Fiata. Cestou jsem vymetal škarpy a s odřenýma ušima dorazil domů. Jenže jak už jsem říkal, ani takové auto nebyl problém obratem prodat. Stačilo podat inzerát…

 

Petr Přikryl patří k našim nejuznávanějším odborníkům v oblasti prodeje použitých vozů i automobilismu obecně. Od roku 1978 pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze, v roce 1985 nastoupil jako prodejce v autobazaru. V 90. letech odjel sbírat zkušenosti do Spojených států amerických a do Čech dovezl některé z prvních amerických vozů, které u nás jezdily. V roce 2011 založil Asociaci prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) a dodnes působí jako její předseda.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Welwin
02. července 2024, 12:43
3

Jo, pamatuji. Takhle jsem prodal Zastavu, naproti dnesniho metra Pankrac, formou postovni schranky.
Sla nekam do Kosic, prijeli specialne do Prahy koupit ,,nejake'' auto.
Strasna doba...

reagovat
Sa
Sato
02. července 2024, 13:22
12

Zaujimavy rozhovor! Nefunkcnost centralne planovanej ekonomiky v plnej krase, a stale sa najdu novy a novy ekonomicky negramotny ludia co by to chceli zazit znova.
Jasne, mohlo to byt o dost horise, Kuba sa ponuka ako pekny priklad. Najdalej to myslim dotiahli sudruhovia v Azii (Kambodza?) kde ani sami nevedia kolko ludi im vychcipalo, ale zase ich netrapili zle dostupne auta ze ano :)

reagovat
XT
XTad
02. července 2024, 16:27
-4

Zase tak hrozna doba to byt nemohla, kdyz se tady v srpnu 1989 dal koupit Lotus Omega, ktery se na zapade oficialne prodaval az o rok pozdeji...

reagovat
ja
jazet
02. července 2024, 18:55
2

To si pan Přikryl trochu zapřeháněl.

Viola Procházková
02. července 2024, 19:14
3

jazet: troufám si říct, že nikoliv. Právě o té Omeze bude jeden z článků avizovaného seriálu a nejspíš to skutečně bylo nějaké předprodukční auto.

ja
jazet
02. července 2024, 20:07
1

Zní to dost nepravděpodobně, ale se zájmem si počkám. Každopádně zajímavé téma.

Irwinek
02. července 2024, 20:28
0

Taky jsem jednu takovou řídil a všichni mne seřvali, že nápisy byly jinde a támhleto jinak, ale já vím, co jsem řídil a viděl

Be
Beran
02. července 2024, 22:24
0

Verim tomu. V davnych dobach automobilky prodavaly i predprodukcni auta na normalni jezdeni.

Opelfahrt
02. července 2024, 22:42
0

XTad: Doba byla úplně na hovno.
A jestli pán něco s pajšlem Lotusu Omega koupil, rozhodně to neznamená, že se to normálně dalo koupit. A škoda, že si ho nenechal stejně jako R16.
Jinak Renault 16 si společně s tankama zahrál i v jednom českém hudebním klipu z roku 1968:

;ab_channel=59fanfan

Frankie
03. července 2024, 13:10
2

Zajímavý rozhovor o smutné době. Hodil by se k tomu song od Citrónu, Zahradní slavnost.
Já přes maminy známosti došel k prvnímu kolu, Sobi 20.

reagovat
ransom
04. července 2024, 12:05
2

Když mi táta kupoval první dospělý kolo, dostal befel od kolegy se známostmi, že ráno budou. Tak stál od čtyř frontu před krámem na Sokolovské v Karlíně. Kola přivezli rozložená v krabicích a dávali je v pořadfí jak stála ve skladě. Takže nebylo možné vybrat barvu ani výbavu. Vybyl tedy na mě Favorit modrý v turistické verzi, se čtyřkolečkem (pastorky téměř stejných rozměrů), dvojpřevodníkem (51 a 48 zubů, čili taky o ničem), obyčejnými brzdami, rovnými řidítky a koženým širokým sedlem. Ovšem zase s nosičem.
Dva roky jsem pak šetřil a sháněl po všech čertech díly, abych ho trochu přezbrojil.
S auty to bylo přesně stejné.
Motorky na přelomu 70. a 80. let pamatuju vystavené v Mototechně na rohu Františka Křížka a Obránců míru (která se dnes jmenuje Milady Horákové, ale pro místní je to furt Belgrétka). Hrdě tam stály v řadě Jawa 21, Jawa 23 a Jawa 634. Jak moc ale byly dostupné, těžko hádat. Ta 634 stála čtyři průměrné výplaty.
Taky tam stál jeden čas ve výloze SAAB 96. Jak dlouho se na něj čekalo, taky nevím. Stál cca 2,5 násobek ceny Škody 100.

A ano, ten autobazar pod Libeňákem pamatuju. Další byl o kus dál proti proudu pod Hlávkovým mostem na Štvanici.

fr
frite
07. července 2024, 11:52
1

Čert vem auta, ale z konfigurace toho kola se mi dělá blbě už jenom když si to mám představit.
Proč to ti debilni Komanči takto nastavili a prodavali. Vždyť trochu jiné nastavení převodů by nestalo ani Kč navíc, spíš naopak protože by se ušetřilo na materiálu (kdyb. udělali menší převodníky např. )
Prostě věděli že v tom koncentráku se to stejně prodá tak to tak udělali. Fakt z mé strany ani procento omluvy pro ten režim..

ransom
07. července 2024, 13:55
0

Protože ten převodník vzniknul úpravou standardního převodníku. Větší byl nalisovaný na kované železné klice. Měl loukotě tvarované do takového gotického ornamentu. Menší převodník byl k němu přišroubovaný za bok. A díry holt v tom patvaru vyšly až skoro u obvodu. Menší by tam nevyšel.
Pastorky se daly dostat tehdy od troj- po pětikolečko. Trojité používala Liberta, a měly rozsah, pokud se pamatuju dobře, cca 24-28 zubů. Takže něco jako dvojka, trojka a mezi nimi půlka u Tatrovky. Později jsem si vyměnil čtyřkolečko za "sportovní" petikolečko. To mělo myslím rozsah 14-28 zubů. A byl jsem king. Akorát to už nedával řetěz a ty aušusové přesmykače, takže se od půlky k menším pastorkům musel používat větší převodník a naopak. No a řazení bylo na rámu, na dolní trubce před hlavou. Nearetované a s tuhým chodem. Když to drncalo, tak se páčky postupně sklápěly a řadily samy...
Éra horských a trekingových kol byla ještě v nedohlednu, nicméně u nás stále nikdo neznal středové složení s klikami na čtyřhran. Kliky byly stále zakolíkované a ne vždy tak vyšly přesně po 180°.
Tu a tam člověk mohl zahlédnout kolo s logickou výbavou - druhý převodník třeba 35 zubů, na tom už se dalo jet i do kopce vsedě. Jinak jsem kopečky spurtoval ve stoje. Bylo mi to jedno, byl jsem mladej a bral jsem to jako výzvu. Třeba přeplněný Ikarus supící po magistrále od Vltavy na Vychovatelnu jsem dokázal předjet. Hlavně abych nemusel inhalovat ten smrad.
S ohledem na módu se ještě koncem 80. let objevily BMX na mládežnické cyklokrosové závody. Ovšem se zahraniční produkcí se to nedalo srovnat.
Pak ještě byla móda cyklotrialu, anobrž šlapaček. To se koupit nedalo vůbec. A tak v časopise ABC vyšel stavební návod, a tatínkové svařovali rámy z nakradených trubek, sháněli hlavová složení a ráfky na Babettu, zavařovali volnoběžné pastorky...
Když se po revoluci začaly ukazovat výbavy ze zahraničí, i na to nejlevnější Shimano jsme čuměli jako na UFO.
No a teď si stejnou situaci promítněte do libovolné oblasti spotřebního zboží. Auta, domácí elektronika, pračky, ledničky, vysavače...

martin_100
06. července 2024, 20:23
1

Tak na tuten seriál se moc těšim! Pán se očividně napínavými příběhy jen hemží.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem