načítám data...

Renault Mégane GrandCoupé 1.3 TCe: Malý talisman pro štěstí

Kompaktní sedany nemají v dnešní době zrovna na růžích ustláno. Není to škoda?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na tomto místě jsem se původně chtěl rozčilovat, jak to jde s automobilovým světem do háje a jak mě mrzí, že kompaktní sedany mizí pomalu ze scény. Jsem v tomto ohledu tak trochu staromilec  a klasickou tříprostorovou karoserii sedan stále považuji za naprosto ideální. Jenže pak jsem si otevřel internet a zjistil jsem, že s úbytkem kompaktních sedanů to není  zdaleka tak špatné, jak by se snad mohlo na první pohled zdát. Počítejte se mnou. Audi A3, Citroen C Elysée, Fiat Tipo, Honda Civic, Mazda3, Mercedes CLA, Mitsubishi Lancer, Peugeot 301, Toyota Corolla a také dnes testovaný Renault Mégane. Karosářskou variantu sedan tak v aktuální generaci opustil v podstatě jen Ford Focus a Opel Astra. Nabídka je tedy pořád poměrně široká, a to je dobře. Jak si v této konkurenci vede francouzský zástupce z rodiny Renault, model Mégane s honosným pojmenováním GrandCoupé? To se dozvíte na následujících řádcích. 

Renault má s kompaktními sedany poměrně dost zkušeností. Vyrábí je prakticky nepřetržitě již od začátku 80. let (model 9). Když pak převzal štafetu model s označením Mégane, ani u něj se nezapomnělo na tříprostorovou karoserii a v nabídce byla v každé generaci s jednou malou výjimkou. Onou výjimkou byla třetí (předchozí generace), kde nesl sedan označení Fluence. Ten technicky vycházel ze spřízněného Méganu, ale měl trochu odlišné zaměření, především aby se vyšlo vstříc východnějším trhům, jež nedisponovaly takovou kupní silou jako trhy západní. Prostě a jednoduše, Fluence byl konstruován jako levnější auto. A snaha ušetřit na něm byla znát. Renault tuto strategii v současné generaci zavrhl a opět tu před námi stojí Mégane se vším všudy. 

Musím přiznat, že mě současný designový jazyk Renaultu docela oslovuje. Je výrazný, nechybí mu onen pověstný francouzský šarm a v šedi běžného provozu rozhodně nezapadne. Renault prostě dnes poznáte na první dobrou, a to je dobře. Nejinak je tomu samozřejmě u Méganu. Výrazná příď s charakteristickými světlomety jasně přiznává příslušnost do francouzské rodiny. Denní svícení ve tvaru velkého C je dominantou celého předku a vypadá prostě dobře. Neméně povedená je i záď vozu. Velké zadní svítilny (svítí i při denním svícení) jasně poznáte na dálku a především v noci je světelná show opravdu zajímavá. Největší výzvou pro designéry bývá u nevelkého sedanu otázka, jak vyřešit optimálně boční profil, aby auto nevypadalo, že za sebou táhne nevzhledný batoh. I tohle se však Francouzům povedlo a GrandCoupé vypadá vyváženě ze všech stran. Za design tedy rozhodně palec nahoru. 

Mégane sbírá plusové body také v interiéru. Nečekejte všude lány kůže a pravého dřeva, pořád se bavíme o cenově dostupném voze. Ale dílenské zpracování je bez připomínek a samotné ztvárnění vnitřku je taktéž velice povedené. Dominantou je centrální displej s orientací na výšku, což je správné řešení. V době, kdy většina lidí používá chytré telefony je horizontální orientace infotainmentu tak nějak logická a přirozená. V navigaci tak krásně vidíte, kam jedete, a ne co právě míjíte v okolí. Přístrojový štít je digitální s analogovými ukazateli paliva a teploty. Je přehledný, graficky jednoduchý a nabízí hned několik možností zobrazení, takže si vybere snad každý. Příplatkové kožené sedačky by mohly být trochu měkčí, ale jinak se v nich sedí velmi příjemně, pojmou i většího člověka bez potíží a ani po delší cestě nevystoupíte z auta rozlámaní. Vnitřní prostornost těží z toho, že GrandCoupé je postavené na o něco delší platformě kombíku, a tak si ani na zadních sedačkách pasažéři nebudou stěžovat na nedostatek místa. Snad jen v oblasti hlavy by mohly mít vyšší postavy trochu námitky, ale to bývá klasická bolest sedanů. Kufr pak potěší svým objemem, 550 litrů je víc než dostatečná hodnota, a to prosím ještě najdete pod podlážkou plnohodnotou rezervu. Kabina Renaultu Mégane je veskrze příjemné místo k životu. 

Nejvíce mě ovšem na autě zajímal motor. Renault v rámci přechodu na nové emisní normy a způsob měření, kompletně přepracoval pohonné jednotky. Je na čase dát definitivní sbohem atmosférické jednašestce a přeplňované 1.2 TCe. Na jejich místo přichází zbrusu nový motor 1.3 TCe ze společné kooperace s Daimlerem. Tedy zbrusu nový… Technicky vychází ze starší jednadvojky, ale je natolik přepracovaný, že se prakticky jedná o nový agregát. Renault si od něj hodně slibuje, protože pověst předchozí 1.2 nebyla zrovna nejlepší. A jak se novinka povedla? Inu, byl jsem mile překvapen. K testu jsme dostali slabší variantu o síle 115 koní a s manuální převodovkou. A kdybych se nepodíval do technických údajů, asi bych býval hádal vyšší výkon. Zážehová jednatrojka je příjemně živá, neztrácí dech ani v dálničních rychlostech a její pružnost je opravdu chvályhodná. Nejlepší je však její kultivovanost. Ze začátku jsem si nebyl jistý, jestli vůbec motor běží, když jsem zastavil třeba na semaforech. Žádné vibrace, žádný velký hluk, tohle se povedlo. Spotřeba také potěší šetřílkovu kapsu, protože týdenní test jsem zakončil s výslednou spotřebou 7,4 litrů a to jsem víc než polovinu kilometrů najel po německé dálnici cestou do Berlína. A tam jsem motor opravdu nešetřil. Bez započítání autobahnu se nároky na palivo pohybovaly zhruba o litr níže. Jediným slabším místem jsou rozjezdy, ve kterých motor působí velmi udušeným dojmem a chvíli tak trvá, než se naučíte pracovat s plynem a rozjíždět se plynule. Ale tohle je bolest všech nových motorů, se kterými jsem měl tu čest od zavedení nových emisních norem. Jinak klobouk dolů před konstruktéry, tahle pohonná jednotka se povedla.

Podvozkově se jedná o klasického Francouze. Výchozí nastavení podvozku je zaměřené na komfort, takže auto se při jízdě příjemně pohupuje a svou posádku hýčká přirozeným pohodlím. Není to jízda jako na obláčku, ale nenechá se rozhodit nerovnostmi ani všelijakými výtluky či propadlými kanály. Snad jen od kol se občas ozve větší rána, ale to se dá vyřešit menšími koly. Na našem novinářském kousku byly trochu zbytečné osmnáctky. A jak si vede GrandCoupé při rychlejší jízdě na okreskách. Ani tam neztrácí kompaktní Renault jistotu, ale nečekejte žádnou velkou zábavu. Lehké řízení a citelnější náklony karoserie do karet příliš nehrají. Můžete se sice pohybovat velmi rychle, ale bude to spíš zbytečný stres než cokoli jiného. Mnohem lepší než tlačit na pilu, je plynulá jízda, klidně i nad rychlostními limity, ale hrubé zacházení není v jeho repetoáru.

Verdikt 

Týdenní soužití s Renaultem Mégane GrandCoupé pro mě bylo příjemným překvapením. Výrazný design, příjemný interiér, komfortní podvozek a potentní pohonná jednotka, to všechno jsou trumfy, které francouzská automobilka drží v ruce. Když tento mix vlastností vydělíme veskrze sympatickou pořizovací cenou, vyjde nám až lákavě výhodná nabídka. Skoro si troufám říct, že by mi tento Mégane naprosto stačil a asi bych ani nepotřeboval větší Talisman. Otázkou jen zůstává, opravdu potřebujete k životu kombík? 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 333 cm³
Výkon: 115 koní (85 kW) v 4 500 ot./min.
Točivý moment: 220 Nm v 1 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,9 s
Objem zavazadlového prostoru: 550 l 
Provozní hmotnost: 1320 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,7 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,4 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 354 900 Kč (výbava Life)
Cena s danou motorizací a výbavou: 557 900 Kč (výbava Intens)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
04. března 2019, 18:04
0

Kombík nepotřebuji a naprosto souhlasím, že sedan je ideální. Z nabídky, která byla vyjmenována na začátku článku, se mi Mégane líbí nejvíce - důkladně jsem si ho prohlédl, když s ním dorazil kamarád.

Jen se bojím dvouspojky, jaké jsou tyto renaultovské? U Tipa si automat s měničem nemohu vynachválit...

reagovat
Jimi
04. března 2019, 20:00
1

Ten název je výsměch zákazníkům. Bohužel to nemá ani jeden prvek, který by aspoň vzdáleně připomínal Coupé...

reagovat
gr
greg
04. března 2019, 20:39
0

Jo. Niečo podobné ako civic sedan. Ten má zo sedanu akurát nevýhodu malého otvoru kufra :D

GanGreen
04. března 2019, 22:58
3

To není výsměch zákazníkům, právě kvůli zákazníkům se to tak jmenuje, protože to chtějí...v týhle pošahany době musí bejt všechno eco nebo sport (ideálně ecosport) a sportovní feeling nejlíp dosáhneš tak, že dáš do názvu COUPE, to ví každej ;))

gramo
05. března 2019, 10:18
0

Grand Coupé a 115 koní, z toho ten sportovní feeling doslova stříká...

Ny
Nyte
04. března 2019, 22:06
0

Pořád si říkám, co mi na Mégane nesedí...asi je to ten interiér, resp. příšerný středový panel.

reagovat
GanGreen
04. března 2019, 22:52
0

Jo tak ten je vážně strašidelnej :)))

ro
rock
05. března 2019, 09:25
0

Ty okraje tabletu vypadají levněji než kdyby to koupili z aliexpressu. Kolik peněz navíc by je stálo, kdyby si trochu pohráli s designem a hned by celej interiér vyzníval o třídu hodnotněji? Vlastně i o víc, protože o třídu výš je Talisman a ten to má zpracovaný stejně humpolácky.

reagovat
HeavySmoker
05. března 2019, 09:39
0

Doporučujem pozrieť interiér v základnej výbave, bez digitálneho rýchlomeru a stredového tabletu. Hlavne ten rýchlomer ma teleportoval do ranných 90tok za volant Lady 2107.


krab
05. března 2019, 10:09
1

Jako hnusný to fakt je, ale zas na druhou stranu, když si vzpomenu na Renault Flusanec ( teda Fluence) s kterým jsem jednu dobu jezdíval relativně často pracovně, tak to auto, které popisuje Dan nahoře je o světelné roky lepší. Akorát nesmí nikdo očekávat, že to bude jako Golf nebo Focus. ( Oh wait, jenže ono to stojí jako Focus nebo Golf :) ) ...

Daniel Borský
05. března 2019, 11:17
3

Jenže ono to právě nestojí jako Focus nebo Golf. Renault pořídiš v základu reálně asi za 300 tisíc (přesně s tímhle čtyřválcovým motorem), tomu se Ford ani VW neumí ani přiblížit. Tahle novinářská verze za 550k měla věci jako masážní sedačky, panoramatický okno, full LED světla a spoustu jiných drobností. Když to nahazis do těch dvou výše zmíněných, tipuju, že cena nehezky poskočí do jiného teritoria :)

krab
05. března 2019, 11:21
0

tak to pak jo, beru zpět tedy... Je fakt, že pokud 557 byla novinářská specifikace s příplatky, pak je to jasný. taková stojí u Golfu ceníkově aby se to férově počítalo přes 800

ro
rock
05. března 2019, 11:57
0

Nevím, za kolik se dá Megane uhádat, když si vezmu na pomoc trhovce z Damašku, ale v ceníku je sedan je od 355 tis a hatchback (aby se to dalo s tím Focusem srovnat) sice začíná u 340 t, ale se 100 k motorem. 115 k motor stojí v hatchi od 381 t. (všechno jsou to ceny prý ve slevách).

Focus v těchdle základních výbavách a motorizacích sice dražší je, ale asi o 10 %, což už není nic monumentálního.

beastar
05. března 2019, 12:39
0

Omg s touhle cenovou ekvilibristikou mě dojímáte. Co sem to sem zanesl za polemiky:)) Předně 100k a 115k myšleno asi výkon motoru... Koně. To fakt neni rozhodující faktor pro nákup auta v poměru s cenou. Megane je v reálu vždy levnější jak Focus. Už jenom proto, že auto za cenu již od si ve skutečnosti nikdo nepořídí. Golf je cenově jinde. Ve fullu je to tak asi 600 vs 1000000 kč. S focus je o pase níž asi tak. Jinak býval Meg levnější. Cenově přebral pozice Opel respektive ty značky jsou už cenama srovnatelný. Proč? To asi nemá smysl tady rozepisovat.

Megane jecza dobrý peníze i vs konkurence. Intens za 440 000 ... Pak se koukni co v tom autě za ty prachy máš. Postavte proti tomu focuse, golfa, okynu atd. Jasně je to se stokoňovou 1.4, ale to asi u rodinného vozítka nevadí. A co mám zkušenost tak tyhle moderní motorky jedou všechny stejně jalově.
-
Komentář upraven 5. 3. 2019, 12:40:58

Daniel Borský
05. března 2019, 12:41
1

To nevím na kolik se to dá přesně uhádat, ale když si otevřu inzerci a nechám si vypsat skladovky, tak to auto skutečně začíná na hranici 300 tisíc.

bitner
05. března 2019, 13:52
0

Tak urcite: "Platí v případě financování formou úvěru PREMIUM od Renault Finance a využití bonusu za vůz na protiúčet."

beastar
05. března 2019, 14:08
1

No a co to mění:)) 98% aut je dnes financované nějakou formou leasingu, úvěru. Dát případně auto proti bývá taky běžný. Prostě to začíná na 300000 nevim co je na tom nepochopitelnýho. Nebo vy pane bitner chodite pro nový Dacie s hotovostí v ruce přímo na okýnko za full ceníkovou cenu.

V Beni v Motole litrovej focus po slevě za 364.000,-. Prostě Ford neni a nemůže být levnější. VW ani nemá cenu hledat. Nejlevnější Astra cca 366. A tak dále...
-
Komentář upraven 5. 3. 2019, 14:12:07

krab
05. března 2019, 14:14
0

jasně no... asi nakonec v souvislostech věcí tenhle Renault není nic špatnýho. Koukal jsem, má to slušnou výbavu, rozumně vymyšlené akční pakety, cena na "výkop" pro vyjednávání není zlá, ve výsledku je to o tom zda jít do konzervativní starší stálice Toyota Corolla ( s těmi jezdím docela často v práci, používám na služebky od půjčovny) , nebo něčím zaujme Fiat Tipo nebo naopak bude dávat nejvíc smyslu tenhle Mégane sedan. Nic z toho není volba z nadšení...

bitner
05. března 2019, 14:15
1

pro nový Dacie s hotovostí v ruce přímo na okýnko za full ceníkovou cenu.
Presne tak. A zkus si vyjednat nejakou slevu u Dacie :-) Dostanes mokrym hadrem pres hubu a mozna ti daji gumove koberce...
Jasne, ten Rendl za 300 neni spatny, ale jednim dechem bych se zeptal, kolik je pokuta za predcasne splaceni a jestli to auto na protiucet musi mit platnou TK. Prodejci jde jenom o provizi za uver. Kdyz pujdu pro Sandero, tak vim, ze ho mam za 247 nebo tak nejak bez dalsich picovin typu uver, protiucet za hovno hrusek a pod.

milic
05. března 2019, 16:26
0

Cenu za Megane bez úvěrů, protiúčtů apod. máš v ceníku. Podíváš se a víš, 339.900 . To, že dealer maluje do inzerce magickou cifru 299.900 je přece fuk.

bitner
05. března 2019, 17:42
0

Jo, i za tech 340 to je dobra cena. Od te Dachny to neni az tak magicky daleko, ma to o valec vic a vetsina lidi top povazuje za auto. Proc ne.

beastar
05. března 2019, 18:14
0

Aha ty mi tady tvrdíš, že dachny se prodávaj za cash. To určitě:) Naposledy u mě někdo platil cash tak asi v roce 2015. A to byl pán s milionem v portmónce a s Bentley pro rohlík do Lidlu. Možná tak nemají cenu na leasing podmíněnou leasingem. Tzn. Megáne je za dobrý peníze. A to že nějakej bakelit typu Sandero stojí o pár desítek tisíc míň je jedno.

To je jako říct že oktávka nemá smysl. Když si můžeš koupit výběhovýho Rapida a je to vlastně skoro to stejný ne;) Nejnovější model Renaultu bude asi jinde. Nejen jízdními vlastnostmi. Nemichej tady jablka a hrušky.

bitner
05. března 2019, 19:06
0

Ja se s tebou nechcu hadat :-) Jasne, dneska si lidi berou pujcku, aby si mohl koupit slusne obleceni, ve kterem si pujdou pro vetsi pujcku, to je kazdeho boj. Mam to hozene jinak, asi blbe, ale to je zase moje vec.
Jinak bakelit Sandero, bakelit Megane, Focus, Golf, neresim - resim cenu, hotove, nazdar, neserte me s kravinama... Dneska jakykoliv kram vydrzi temer cokoliv, sila je spis v jednoduchosti.
Za cenu Megana muzu mit Duster se stejnym motorem na rozhaneni demonstraci. Treba. Nebo chci normalni auto a koupim toho Megana.

beastar
06. března 2019, 12:44
0

Pozor pokud kupuješ nový auta za hotový. V dnešní době:)) Tak to klobouk dolů. I kdyby to bylo to Sandero. A že je to tak trochu bakelit všechno. V podstatě jo. Já jem chtěl říct že Renault třeba narozdíl od VW má v našich končinách velmi prozákaznický ceny. S tim že Dacii jakákoliv není konkurentem jejich výrobků. Takže je jim v tmhle směru ukradená.

mi
mikš
07. března 2019, 10:21
0

Právě kupuji Mégane Grandtour za cash 380 000 Kč. Výbava Limited (dvouzónová klima, park. senzory, zatmavená okna atd.) + výhřev a plnohodnotná rezerva, motor 1.3 TCe 115. Srovnáno zkušební jízdou 100 km dálnice, město, serpentiny s Focusem HB 1.0 EB 92 kW a i30 kombi 1.4 T-GDI. Motor nejlepší Renault, o půl chlupu za ním Hyundai. Ford tříhrnek strašné drnčení a vibrace do 2 000 otáček, ani nad to není dobré. Podvozek nejlepší i30, o kousek horší Mégane, Ford hatchback s vlečkou nervózní a nejistý, nevím, kam chodíte na ty chvály podvozku. Ceny skladovek ve srovnatelné výbavě i30 kombi a Focus kombi od 420 000 Kč. Mé předchozí Mégany II a III bez poruchy, takže nemám co řešit :-)

reagovat
Ko
Korba
21. března 2019, 13:08
0

hezkej, moje první auto byl rencek megane 1.6i rv 96 :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem