načítám data...

Renault Mégane E-Tech Electric: Nová francouzská revoluce?

Renault Mégane je stálicí na trhu. Nová generace však přijíždí výhradně s elektrickým pohonem. Bude to problém či výhoda?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Jméno Mégane je pojem. V roce 1995 nahradil tento model starší a oblíbený R19, čímž chtěl Renault naznačit, že to není jen tak nějaká obyčejná evoluce, nýbrž že dělá opravdu velký krok do nové doby. Z technického hlediska to velká revoluce nebyla, první Mégane využíval základy devatenáctky, ale nové jméno mělo velký marketingový dopad. Dvojka už pokročila i technicky a to dost výrazně, na což navázala trojka i čtyřka, kterou ještě stále můžete koupit. Jméno Mégane získalo během čtyřech úspěšných generací na síle a významu. Není divu, že Renault použil stejné jméno u zbrusu nové generace, která by měla symbolizovat revoluční změnu. Osvědčené jméno by mělo pomoci k úspěchu páté, čistě elektrické generace, která původně měla být docela jiným modelem.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Víte, ono se o tom moc nemluví, ale Renault Mégane E-Tech Electric byl původně vyvíjen jakožto nástupce elektrického modelu Zoe. Vozu, který se zařadil během své produkce mezi nejúspěšnější elektromobily na starém kontinentu. Tento postup je také odpovědí na otázku, proč je nový Mégane výrazně menší, než jeho předchůdce, což jinak nebývá zvykem. U Méganu se totiž dříve počítalo s tím, že i v páté generaci dostane spalovací motory a elektrifikace měla spočívat především v implementaci hybridních variant. Jenže nový šéf, Luca De Meo, který je ve funkci teprve dva roky, otočil kormidlem a z nástupce Zoe učinil právě nový Mégane, na který se teď díváme. Dává takový krok smysl? Z marketingového hlediska asi ano. Rozhodující však bude zájem zákazníků. Až ti totiž rozhodnou o úspěchu, či neúspěchu tohoto kroku.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Renault Mégane Electric je nositelem nového designového jazyka značky, který vychází z dříve úspěšného modelu a rozvíjí jej dál, směrem do budoucnosti. Musím se přiznat, že když jsem tuto novinku poprvé viděl na fotkách, nebyl jsem si jejím vzhledem tak docela jistý. Působilo to na mě lehce zavalitě a neuchopitelně. Bál jsem se, že se z Méganu stane lehce bezpohlavní blob na pomezí třídy crossoverů. V reálu je však dojem mnohem lepší a osobně se mi auto vážně líbí. Velice umně totiž kombinuje konzervativní styl a modernu. Základní tvary odpovídají běžnému hatchbacku, ale avantgardní prvky, jako čelní maska či zajímavá záď jej posouvají dál. Dokonce i v tmavé barvě, ve které nemusejí vždy vyniknout jednotlivé detaily, se jedná o atraktivní vůz. Oceňuji také menší rozměry, které odpovídají spíše první generaci modelu. Myslím, že francouzští designéři zvládli svůj úkol se ctí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pokud jsem řekl, že se mi líbí exteriér vozu, tak z interiéru jsem přímo nadšený. Opět zde máme zbrusu novou architekturu, která bude vlastní všem novým autům značky. Dominantním prvkem je pracoviště řidiče, které svým tvarem do L vzdáleně odkazuje na vlajkovou loď let sedmdesátých, model Renault 30. Velké L je tvořeno dvěma displeji s rozměrnou úhlopříčkou a především ten vertikální uprostřed je chloubou novinky. Skrývá se v něm systém OpenR, který využívá open source řešení Google. V praxi to vypadá tak, že už prakticky nemusíte připojovat mobilní telefon pomocí protokolu Android Auto, všechny důležité aplikace jsou nativně implementované ve standardním uživatelském prostředí a pokud vám něco chybí, můžete to jednoduše nainstalovat z Google Play obchodu (jako například Spotify). Stačí se jen přihlásit pomocí svého Google účtu a rázem máte přístup k vašemu oblíbenému vyhledávání v mapách, či dokonce přímo do kalendáře. Celý systém je navíc velmi svižný a uživatelsky přívětivý. OpenR se vážně povedlo a Renault tímto řešením ukázal nejbližší konkurenci, která se často potýká se základní funkčností infotainmentu, záda. Velmi dobrá práce.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Kvůli menším vnějším rozměrům jsem měl trochu pochybnosti ohledně vnitřního prostoru, ale byly naprosto zbytečné. Renault umně využil výhod elektrické platformy, takže vnitřní prostor je zcela dostačující, možná dokonce i větší, než u předchůdce se spalovacím motorem. Snad jedině místo nad hlavou na zadních sedačkách je kompromisní. Navzdory tomu, že Renault použil dosud nejtenčí baterii (11 cm), tak umístění v podlaze si vyžádalo jistý kompromis. Kufr je sice trochu mělký, ale věci běžné denní potřeby pojme bez potíží. Co mě však rozčilovalo po celý společný týden, to byla absence elektrického víka kufru. Nejen, že tato vymoženost bývá v už i v autech s třetinovou cenou, ale hlavně se člověk při každém otevření kufru nepříjemně zamazal.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

K testu nám jsme měli k dispozici nejsilnější možnou variantu o výkonu 218 koní a s větším akumulátorem o kapacitě 60 kWh. Takový výkon vypadá na papíře docela pěkně, ale nečekejte nějakého trhače asfaltu. Elektromotor má síly tak akorát, Mégane zrychluje plynule a dostatečně důrazně, oblíbený elektrokopanec se však v tomto případě nekoná. Přesto je tu však jeden problém a tím je trakce. Mégane používá relativně úzké pneumatiky (195/60 R18 či 215/45 R20) a ty mají s přenosem síly na vozovku trochu problém. I na suchu ještě v nějakých třeba 40 km/h ztrácí místy adhezi a ještě markantnější je to na mokrém asfaltu. To se mi stalo, že jsem nebyl schopen zrychlit v připojovacím pruhu na dálnici natolik, abych se zvládnul zařadit před blížícím kamionem. Přední kola sváděla marný boj s přilnavostí a výsledkem byl takový prazvláštní mix nepříliš příjemného poskakování a zásahů stabilizace. Pohon všech kol by se asi hodil.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Co se spotřeby a dojezdu týče, nijak zvlášť tento kompaktní Renault nevybočuje z řady. Více než 1200 km jsem ujel se spotřebou 16,4 kWh, takže průměrný dojezd vycházel někde okolo 350 km, což je vcelku rozumná hodnota na městský hatchback. Nutno dodat, že z 50% jsem se pohyboval po dálnici. Doporučuji při cestách využívat navigaci, která umí naprosto přesně vypočítat, s kolik procenty baterie dojedete do cíle (a nemýlí se), takže odpadá starost a panické přepočítávání spotřeby na zbývající kilometry cesty. Prostě jen zadáte vaší destinaci a okamžitě vidíte, jestli dojedete či ne.  Čistě ve městě a mimo něj se jistě dostanete na hranici 400 km dojezdu. Ve městě však nepotěší absence funkce „one pedal“, rekuperace nezastaví auto do nuly, což je škoda a určitě by se to hodilo. Naproti tomu Renault boduje dobíjecími výkony. 130 kW na DC sice není něco, co by ostatní neuměli, ale 22 kW na AC už je vcelku výjimečný počin. Hádám, že to ušetří docela dost peněz při veřejném nabíjení, neb AC je stále citelně levnější a Mégane se tímto způsobem zvládne dobít do plna zhruba za tři hodiny.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Samotná jízda v Méganu je pak zaměřena spíš na komfortní notu. Podvozek je poddajný, avšak nikterak rozměklý. Pozor jen na větší příčné nerovnosti, projížděné vyšší rychlostí (lehce nad mimoměstským limitem), na těch si umí zadní náprava nehezky poskočit. Velká kola pomáhají překonat menší výtluky na cestách tím, že se do nich nepropadnou. A vůbec nejvíc jsem ocenil ticho. Jako výhoda elektromobilů je často uváděno ticho na palubě, díky absenci spalovacího motoru, ale už se zapomíná na ostatní hluky, jako pneumatiky, které rázem vyniknou víc. Renault si dal záležet, na odhlučnění opravdu zapracoval. Výsledkem je až abnormálně tichý vůz, kde neruší prakticky vůbec nic. To se povedlo. Ideální stav pro elektrický Mégane, je naladit se do zenového módu a jen tak proplouvat krajinou. Žádný spěch, žádná divočina, prostě pohoda a budete spokojeni.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Na začátku roku jsem si vyzkoušel plug-in hybridní Mégane pomalu končící čtvrté generace. Musím říct, že tehdy mě tento způsob elektrifikace příliš nenadchnul, proto jsem napjatě očekával, jaký bude první, ryze elektrický Mégane. Tentokrát jsem nebyl zklamán. Mégane Electric se povedl. Není to auto, ze kterého se posadíte na zadek, nedej bože by vás vystřelilo z gatí. Je to však vcelku obyčejný hatchback pro každý den, který vás nebude štvát otravnými chybami. Naopak funguje vcelku uspokojivě, nabídne rozumný dojezd, rychlé dobíjení, zajímavý zevnějšek a skvělý interiér. To rozhodně není málo. Skoro bych řekl, že to vůbec není špatné vysvědčení. Jen ta cena není zrovna lidová. Jeden a čtvrt milionu za kompaktní hatchback, který nemá v popisu práce lámat rekordy Nürburgringu a prohánět na trackdayích Porsche, na to zatím ještě stále nejsme zvyklí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
25. října 2022, 06:37
4

Když odhlédnu od toho, že nejsem fanda svítících obrazovek, tak se mi v interiéru nelíbí volant. Ten tvar vypadá na první pohled hrozně. Jak se s tím obdélníkem řídí?
Jinak k tomu radši nic nemám. Skončilo by to u obvyklého kroutění hlavou nad současným směrem automobilismu.

reagovat
MB
MBMB
25. října 2022, 08:43
0

Tohle auto obecně dostává dobré recenze a určitě se povedlo. Co mi na něm výrazně vadí a souvisí to s těmi zmíněnými problémy s trakcí, je pohon pouze předních kol. To je sice běžné u přestaveb spalovacích aut, ale u čistě elektrického modelu je to dost výjimečné a s rozložením hmotnosti cca 50/50 to zkrátka moc dobře nefunguje.

reagovat
Sa
Sato
25. října 2022, 08:46
6

tak to vyzerá že po zdecimovaní strednej triedy bude ďalšia v poradí nižšia stredná :(

reagovat
Jimi
25. října 2022, 08:54
2

Elektrodesign na jedno kopyto u všech automobilek. Vysoká krychle, stejné proporce. Šmatlatablet s věčně zabugovanou appkou „vozidlo“.

reagovat
Trinom
25. října 2022, 10:42
0

Co tak sleduju, tak infotainmenty s operačním systémem Android Automotive fungují spolehlivě, nesekají se a ani nemívají nějaké výrazné vrtochy.

To
Tommas
25. října 2022, 13:51
0

Teď jen uživatelé musí doufat, že automobilky nepodcení hardwarovou stránku věci. Protože s vyjímkou top modelů, většina klasických android zařízení potřebuje kompletní reset do továrního nastavení, protože jinak je po pár měsících/letech absolutně nepoužitelná. To samé bude i s těmi app do Google Play. Nyní fajn, jen ale aby danou verzi systému ty aplikace podporovaly za pár let. Jelikož, ale sám používám google prostředí všude, tak jinak mi to přijde fajn a do budoucna to může být rozhodně lepší varianta než uzavřený systém jednotlivých značek.

Trinom
26. října 2022, 09:10
0

Být jejich vývojářem, tak bych to měl jako jednu z top priorit. Přeci jen auto není mobil, co za dva roky obměníš. Minimálně základní aplikace budou muset fungovat za všech okolností, i kdyby nebylo datové připojení, padly servery googlu, atd. Že za 10 let už nebude fungovat současná appka Spotify není konec světa.
Ale jako jo, bude to docela zajímavé sledovat, jak se to bude vyvíjet, jestli to budou průběžně aktualizovat OTA, nebo jestli to nechají žít na jednom systému navždy. A pak je tu klasická otázka kybernetické bezpečnosti, vzhledem k tomu, že to je počítač permanentně připojený k internetu.

VK
VK
25. října 2022, 08:58
0

Revoluce? Předohrab, na elektro upravený spalovák, takže spíš ne.

reagovat
bitner
25. října 2022, 09:15
2

Kdysi jsem Megane I mel, byla to 1,6 8v. Tady k tomu taky radsi nic psat nebudu, krome toho, ze je to skvele a uzasne a ze se tesim, az si to nekoupim, protoze na to absolutne nemam penize.

reagovat
Sa
Sato
25. října 2022, 09:44
2

To fakt nie je len o peniazoch. Ja si viem predstavit, že o pár rokov ked skonci OL na Superba tak sa naše firemné rozpočty navýšia natolko, že to bude v budgete a budem si mať možnosť kúpiť ako služobák, teda v prenesenom význame na to budem mat peniaze.
Ale rozhodne zoberiem radšej tú najhnusnejšiu spalovaciu octaviu ako toto..

bitner
25. října 2022, 10:55
2

Snazil jsem se byt ironicky...

HeavySmoker
25. října 2022, 10:16
11

Neviem v ktorej paralelnej realite žije zákazník zameraný na hodnotu za peniaze, ktorý ide vymeniť svoj Mégane kúpený za 400 tisíc v peknej výbave, a vezme si elektrický Mégane za 1,2 mil, lebo sa predsa volá rovnako. Pre dobro Renaultu dúfam že ten werk stojí na výrobu pár korún a zvyšok je marža, lebo po roku 2035 to môžu so svojou aktuálnou zákazníckou základňou rovno zabaliť.

reagovat
VK
VK
25. října 2022, 10:42
-14

V té realitě, v níž se mu ten spalovací Mégane začne vůčihledně víc a víc kazit s dražšími a dražšími opravami a zároveň bude platit 45-50 korun za každý litr benzínu/nafty.

Trinom
25. října 2022, 10:44
7

Oh wait, to popisuješ současný stav. A světe div se, nikdo k EV masově neutíká.

beastar
25. října 2022, 10:53
11

Tohle je v zásadě pro trhy kde jsou dotace a daňový úlevy pro EV. Typicky NL, N. Já sem rád že vlastním pravděpodobně nejlepší Mégane všech dob. Ještě v té téměř nejvyšší specifikaci. A za tohle bych to asi nevyměnil. Mimochodem cena PHM není moc problém. A to jak koukám ani v chudších zemích. Ono totiž to dobíjení taky není zdarma. A taková ta utopie že si to po timmermansovsku nabiju doma na zahradě z svého pole solárů. To platí asi pro 0,05% populace. A jsme u toho další produkt umělého, socialistického hospodářství a přerozdělování zdrojů. Takový novodobý Trabant a stejně absurdně drahý.

VK
VK
25. října 2022, 10:56
-4

Já utéct chtěl. Jenomže mně nechtěl nikdo EV před a přes prázdniny prodat, kdyby v červnu byla skladovka EV6, už ji mám. Nebo i4. Nevyrábí se, nejsou. A pak nastalo to, co jsem myslel, že už vážně nastal nemůže. Elektrika ve spotu zdražila na desetinásobek. Takže současný plán, napřed nainstalovat FEV na střechu a pak teprv EV do garáže. Do té doby se snad vyrábět zase bude a budou v nabídce věci jako ID7 a Ionic6.

Ju
Justdoit
25. října 2022, 11:12
4

spíš mi někdo vysvětlete jak tohle může obstát v konkurenci kam míří svojí cenou... Na dostřel jsou Tesla model 3 BMW i4 a další, ale v Renaultu si myslí že si nikdo těch cca 150 nepřiplatí a půjdou radši do Meganu?

HeavySmoker
25. října 2022, 11:25
8

VK: Ak autá neúmerne zdražejú, nebude sa ich predávať viac na elektriku, nebude sa predávať proste nič. Umelé navyšovanie ceny starých áut cez ekopoplatky tiež neviedlo k omladeniu vozového parku, naopak okamžite vek kupovaných áut ešte stúpol. Toto nemôže dopadnúť inak. Súkromné rozpočty nie sú nafukovacie.

beastar: Chápem že je cena je navýšená o dotácie, ale priame granty na nákup pomaly končia (praktickú ukážku čo to spraví s trhom EV priniesla Čína). A ani tých 7500 eur dole z nemeckej cenovky z toho kauf storočia nerobia. Ten cirkus začína byť už trochu absurdný.

VK
VK
25. října 2022, 11:48
-4

No...a jakmile sa nebude predávať nič, ceny zase klesnou. Respektive nejpozději tehdy, není poptávka, ceny jdou dolů. A pak si něco koupím ve výprodeji. ;)

beastar
25. října 2022, 12:24
7

Heavysmoker: Ona ta tvorba cen napříč trhy EU je dnes velmi složitá. Právě kvůli centrální politice EU. V jejímž čele naprosto blouzní Evropská komise. Myslím že do europarlamentu přichází pomalu zpět ke slovu rozum. Smutný je že do toho prostě tu politiku musíme tahat. Mimochodem i to je trochu paralela s tím socialismem. Reálným i gulášovým v Maďarsku třeba. Vše se bere tak ňák politicky... Jednotlivé země ukazují potom v praxi jak je špatný to tlačit na sílu. Mimochodem sem rád že jak Itálie tak třeba Švýcarsko k tomu přistupují velmi vlažně. Stejně jako Česko. Plošné dotace, extremistické daně na spalováky a daňové úlevy pro jeden produkt jsou cesta do pekel. Navíc když tvoje obyvatelstvo na to ani tak nemá kupní sílu. A vůbec nová auta se prodávají ve většině firmám. Ono je hrozné právě to že i ty low cost EV jsou pořád drahé. A upřímně řečeno když vidím ty Norské grafy které zkreslují jako úspěch. Tak reálně vyčteme že čistě na ježdění daily nemá EV včetně dotace ani ta jejich střední třída. To spíš přibylo lidí kteří nemají auto vůbec. Což samozřejmě hraje do karet jakoby té udržitelnosti. Celý aktivismus kolem toho nehodlám zmiňovat.

Zrovna Renault je takzvaně ve vleku těchto událostí. Trochu takový Pán prstenů: písty moci. Stín green dealu a Euro 7 už je příliš daleko, než aby to šlo zastavit. Přijde to až se bude hroutit průmysl a pocítíme první propouštění. V rámci automotive a subdodávek. To bude až jak píše VK si půjdeme pro ty levný skladovky, co půjdou možná ven za nízkou cenu z nouze.

PB
26. října 2022, 00:21
0

No s Euro 7 se jeste uvidi, bo i kdyz uz i Evropske komisi zacina dochazet, ze to prepiskla... Ono ale Renault v zadnem vleku neni, silne loboval a ted je v pasti, kterou si na sebe upletl, stejne jako VW.

beastar
26. října 2022, 10:51
1

PB: Neloboval. Respektive to by mě zajímalo odkud to máš takovou polopravdu. Možná není od věci si připomenout vlastnickou strukturu firmy. A vyjádření některých představených. VW zrovna tak. Tam bohužel vnitřní boj vyhrála progresivní část. Ta co tomu bludu věří. Jak mám dokázali ještě za Anděly Merklů. To je velmi složité téma a vážně to nejde rozepsat tady do věty typu ... Loboval a teď neví. Musíš vyrábět v takových podmínkách jaký ti stanovy trhy. A když se ti jeden veskrze domácí zblázní. Nemusíme chodit daleko, že. Energetická burza. Plyn. Zvyšování cen phm celosvětově. To je jako takhle slepě napsat. No jo Toyota vsadila na hybridy a teď se diví:D Takže jediný co můžu je s tebou nesouhlasit. A pokud tě to opravdu zajímá. Zjistit si skutečně víc.

beastar
26. října 2022, 10:56
2

Btw. Ještě musíš vyrábět v rámci podmínek. Co, Tesla a emisní povolenky. Vůbec celý tenhle zvrácený spekulativní byznys s povolením vyrábět. To je super co. Představ si že by ti soused, co nežere pečivo. Prodával povolenky na housky. A pak by manželka říkala doma. On je neschopnej skoro pečivo nežereme furt jenom kaši. Kde je chyba. Soused ti víc povolenek neprodá. A pak máš ještě normy na velikost těch housek(euronormy) A kolik toho normativně smíš poté vyloučit. Prostě svoboda juchuuuu. Svádět to na výrobce automobilů to jak trh vypadá je demagogickým blábolem. Hodným tak příznivců lidí jako Timmermans.. satan na druhou. Sorry...

PB
27. října 2022, 00:42
1

No, Tak jasne, ze to neni uplne jednoduchy, ale prave u Renaultu muzes snadno vystopovat upadek konkurenceschopnosti nekdy pred deseti-patnacti lety a ruku v ruce s krizi a hromadou elektraren za zady, elektromobilita byla cestou hrobnikovi z lopaty - a jasne ze to ma co delat s tim, ze to je statni podnik (teda asi z desetiny). Zmena narativu, tedy zamereni na ekologii (a pak kumulativni "sailing ship effect") prisel az pozdejc. Ja to na vyrobce nesvadim kterak se snazis prezentovat, ale rikam, ze jejich role v tom byla rozhodne silna a nekde dokonce motivovala vlady k zahajeni elektromobilniho tazeni.

beastar
31. října 2022, 08:03
0

Jo. Zrovna Renault skutečně nebyl příliš v kondici. Už v době začátku tažení za EV. Proto taky teď ten manévrovací prostor pro něj je minimální. Kdežto obří Toyota anebo relativně svobodná Mazda je úplně jinde. Mimochodem jsou tu pěkné paralely se Škodou. Já sem zvědav na další vývoj. Protože ano a to s tebou souhlasím. Co někteří navařily budou muset také sežrat. Začíná si to uvědomovat už i ta Německá zelená klika. Výroky a rozhodnutí typu zákaz prodeje aut se spalovacím motorem jsou úsměvné. Jestli se nezakaze i dovoz a vůbec použití. Dopadne to při zachování cen EV. Asi jako teď v Rusku. Sankce ale plné přístavy nových aut z dovozu. Jasně že je to drahý ale asi lepší jak Lada bez klimy.

mariov8
02. listopadu 2022, 09:03
0

A bude hůře, letí nahoru ceny baterii a obecně i surovin... takže ty elektriky už ani přes pokus vyvíjet na zákazníky nenápadný nátlak (bo EU vyvíjí nátlak na automobilky) nelze ochraňovat za cenu dotování z prodeje ICE... musí nahoru taky. Už vyhlížíme tu zeď, do které ten úlet narazí. A už aby to bylo.

Be
Beran
25. října 2022, 22:23
0

Design si vymyslel krabici na obrich kolech at auto trosku vypada. A ty obrovske neodpruzene hmoty nikdo neresi. K tomu uzoucke eko gumy, at to moc nedrzi. Ale tyhle skatule, asi jizdni vlastnosti nepotrebuji :-(

Delaji to vsichni, ale tady me to bije vic do oci nez u ostatnich.

reagovat
Grand Admiral Thrawn
26. října 2022, 01:48
3

Tak když už jsou zase ta dvacátá léta, tak tomu automobilky přizpůsobují i design.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_NN#/media/File:Renault_nn_1926_06011701.jpg



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H2  2008
Hummer H2

2008 rok výroby
400 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem