Zdravím redakciu,
Som Vaším dlhodobým čitateľom a nadišiel čas nahradiť moju Astru J, ktorá s motorom 2.0 CDTi vôbec nie je zlým autom.
Moje jazdy sú väcšinou dlhé dialničné presuny (100-400km! naprieč Slovenskom a zčasu na čas dovolenky po okolitých státoch. Na presuny po Bratislave používam MHD. Celkový ročný nájazd je okolo 20 000 km ročne.

Rozpočet máme maximálne 22 000 tisíc eur, čo je zhruba 550 000 KČ.
Požiadavky sú:
Komfortná jazda najmä po dialnici.
Dostatočný vnútorný priestor- s priateľkou so sebou nosíme veľa vecí a plánujeme deti.
Prijateľná spotreba- zvykol som si na relatívne úsporný dvojlitrový nafťák.
Rozumná spoľahlivosť – nechcem do auta zbytočné vrážať peniaze. Samozrejme nie na úkor údržby.
Aktuálne medzi favoritov radím Opel Insignia B s motorom 2.0 CDTi, VW Passat/ Škoda Superb s motorom 2.0 TSi 140KW. Rozmýšlam aj nad BMW 5, Audi A6, alebo Mercedes E. so slabším štvorvalcovým motorom a základnejšou výbavou (bez 4x4, adaptivneho podvozka a podobných vecí)
Chcel by som Vás poprosiť o Vaše názory a tipy. Prípadne aj zverejnenie na vašom webe.
Ďakujem veľmi pekne
Vás čitateľ Michal.
Milý Michale,
předně díky, že jsi nám napsal, a hlavně – díky, že nás čteš. Dlouho a zjevně pozorně, protože se nám tvůj dotaz líbil. Nejen že je přehledný a věcný, ale i zcela bez zbytečných lehce pubertálních kudrlinek typu „srdcovka“ nebo „topovka“. Tohle je klasický rozumný dospělý dotaz od klasického rozumného dospělého člověka, který ví, co chce: pohodlí, prostor, úsporu, spolehlivost. A když to celé zabalíme do dálničního provozu a rozpočtu do 22 000 eur, dostáváme se k velmi konkrétnímu a vděčnému tématu: jaké auto koupit, když člověk nechce nic šíleného, ale zároveň rozhodně nechce špatně. Takže pojďme na to.
Nové vs. ojeté: Zvaž novou krev
Tvůj rozpočet je velmi pěkný. 22 000 eur, tedy zhruba 550 000 Kč, je částka, za kterou se dá pořídit velice slušné ojeté auto – ale ačkoliv jsi primárně nakloněn mírně ojetým vozům, nemůžeme nezmínit jednu věc: za tyhle peníze se dá koupit i nové auto. Tedy ano, nebude to limuzína s masážními sedadly, ani to nebude nic, co se dokáže samo otočit na parkovišti kolem osy, ale reálně můžeš mít fungl nový kombík nižší střední třídy se zárukou a velmi slušnou výbavou.
Co si pod tím představit? No třeba Hyundai i30 kombi nebo Kia Ceed SW. Oba modely se dají sehnat v provedení s mild-hybridní 1.5 T-GDi, s výbavou, kde nechybí adaptivní tempomat, automatická klimatizace, LEDky, infotainment s navigací a někdy dokonce i automatická převodovka. Spotřeba je rozumná, servisní náklady taky – a navíc máš na auto záruku 5–7 let, což při tvém ročním nájezdu 20 000 km zaručuje, že si pár let nebudeš muset na autoservis ani vzpomenout.
A přechod z Astry J? Neboj, nebudeš mít pocit, že jsi šel o kategorii níž. Korejci umí podvozky, ty motory nejsou špatné (čtyřválcová 1.5 T-GDi je vážně povedená) a vnitřní prostor je u kombíků úplně v pohodě i pro dva dospělé, spoustu věcí a časem i pár dětí.
Ale chápeme to – tak trochu mezi řádky čteme, že bys chtěl něco víc. Něco většího, něco komfortnějšího, možná s logem, které trochu víc „zvoní“, když se bouchne dveřmi na parkovišti.
Opel Insignia B: zapomenutý obr
Tvoje volba číslo jedna – Insignia B 2.0 CDTi – je podle nás naprosto rozumná a dává velký smysl. Tohle auto bývá často přehlíženo, což je trochu škoda. Má totiž všechno, co potřebuješ:
Spoustu prostoru – vpředu, vzadu i v kufru.
Skvělé cestovní vlastnosti – tichá kabina, solidní podvozek, schopné sedačky.
Dobrý motor – dvoulitrový turbodiesel je spolehlivý, rozumně úsporný a kultivovaný.
Moderní výbava – asistenční systémy, infotainment, LED světla, někdy i adaptivní tempomat.
Kde je háček? No – není to vyloženě háček, ale taková malá poznámka pod čarou. Insignia B vznikala v přelomovém období značky Opel, kdy se automobilka přecházela z GM do koncernu PSA (dnes Stellantis). A s tím jsou spojené občasné hlasy, že některé specifické díly (hlavně elektronika nebo méně běžné komponenty) nejsou úplně snadno k dostání. Ne že bys každou chvíli sháněl nový ABS modul nebo středovou jednotku infotainmentu, ale někde v pozadí tahle domněnka existuje.
Na druhou stranu: zkušenosti běžných uživatelů jsou veskrze pozitivní. Auto je spolehlivé, netrpí zásadními bolestmi a když narazíš na dobře udržovaný kus, klidně se můžeš vozit dalších 5 let bez jediné výčitky.
Passat a Superb: dva králové šedi
To není urážka. Passat a Superb jsou naprostí mistři nudné dokonalosti – a v tom nejlepším slova smyslu. Dělají přesně to, co od nich čekáš. Bez výkyvů. Bez dramat. Bez překvapení.
Zmiňuješ 2.0 TSI 140 kW – a to je velmi dobrá volba. Tenhle motor je kultivovaný, silný, úsporný a spolehlivý. Zvlášť v provedení zhruba do poloviny roku 2021, kdy ještě nebyly přísnější normy, je tenhle agregát skutečně povedený.
Spotřeba kolem 7 litrů na sto na dálnici, tichý chod, výborná reakce na plyn – a při tom slušná dynamika i pro svižné předjíždění. Pokud jsi zvyklý na dvoulitrový diesel, nebudeš zklamaný. Tenhle benzín bude v reálném provozu levnější na údržbu než diesel.
Passat nebo Superb? To je hodně o osobních preferencích. Passat je možná o chloupek lépe odhlučněný, Superb je zas obrovský uvnitř a má nejlepší zadní sedačky ve své třídě. Rozhodně ale platí: dobře udržovaný kus tě nezklame.
Prémiová trojka: BMW 5, Audi A6, Mercedes E
No… tady bychom byli trochu opatrní. Ne že by to nešlo – v tomhle rozpočtu se dá sehnat základní verze těchto aut, ale obvykle to bude:
Auto staré 6–9 let
S nájezdem nad 200 000 km
S výbavou, která tě nenadchne
A hlavně s údržbou, která může bolet
BMW řady 5 (F10/F11) je výborné auto. Na dálnici je to sen. Ale jakmile odejdou části podvozku, automat, turbo nebo něco jiného, najednou zjistíš, proč stálo nové přes 1,3 milionu.
Audi A6 (C7) má podobné kvality – elegantní, tiché, komfortní – ale jakmile tě potká závada na řízení, mechatronice DSG nebo pohonu quattro, jdeš rychle do desítek tisíc.
Mercedes-Benz třídy E (W212, případně W213) je velmi komfortní koráb, ale ani tady to není bez rizik. Dieselové verze mohou mít potíže s emisními systémy, čtyřválce nejsou bůhvíjak hladké a servisní síť si dá za každý úkon pořádně zaplatit.
Jinak řečeno: prémiovky jsou super, pokud máš extra rozpočet bokem na nečekané opravy. Jestli ho nemáš (nebo ho máš radši na kočárek a dětskou postýlku), pak bych se jim s rozpočtem do 22 000 eur raději vyhnul.
A co bychom ti doporučili my?
Kdybychom byli ve tvé kůži, brali bychom v potaz tři hlavní scénáře:
Nový kombík nižší střední třídy – třeba Kia Ceed SW 1.5 T-GDi nebo Hyundai i30 kombi. Budeš mít nové auto, záruku, klid a rozumný provoz.
Zánovní Insignii B nebo Superb/Passat 2.0 TSI – větší komfort, víc místa, pořád moderní technika a velmi dobré dálniční schopnosti.
Prémiovka – jen pokud tě to fakt láká a počítáš s vyššími náklady.
A ještě malý tip na závěr: nezatracuj ani Peugeot 508 SW, případně Mazdu 6 či třeba ještě Renault Talisman. Všechna tato auta jsou na dálnici výborná, prostorná a ve slušné výbavě se do tvého rozpočtu krásně vejdou. A třeba ta Mazda – s dvoulitrovým atmosférickým benzínem a automatem – je v praxi mnohem lepší, než bys čekal. Peugeot 508 je zase opravdu krásný, byť prostorově trochu menší. A vážně hezky jezdí. Renault Talisman pak nabídne hodně prostoru a povedené diesely. Jen se hůř shání na sekundárním trhu, protože se jich úplně mnoho neprodalo.
Tak snad jsme ti trochu pomohli, milý Michale. A až si vybereš, dej vědět – rádi zveřejníme i pokračování: „Jak jsem koupil auto a nelitoval“.































































Bernard L.
7. 6. 2025, 08:03Jsem rád, za uvedení Peugeotu 508 SW, protože chtít ojetinu a v tomto rozpočtu, tak s dvoulitrem by to byla moje volba.
Ale tady asi rozum doporučí funglovku. Z toho, být Slovák, jdu po domácí produkci, tedy Ceed.
Za mne tato dvojce bude jednou taky relativně dobře prodejná, protože je taková starosvětská, což se dalším kupujícím může líbit.
Mimochodem, když mluvíme o současné Astře, nešla by za akční cenu sehnat i současná Astra s 1,5 HDi?
Frodo
7. 6. 2025, 08:13Koukám že autor není moc znalý. Insignia je motorově veliký průser v jakékoliv naftové podobě. Ať jde o motory 1.6, tak 2.0.
Sato
7. 6. 2025, 08:47V ceed sw je malo miesta pozdlzne na velku protismernu autosedačku. Britax duafix sklopeny na spanie a v predu je zufalo malo miesta pre nohy spolujazdca.
Dalsi argument pre strednu triedu je sirka vozidla, v superbe si manzelka s rozumne tvarovanym pozdim sadne aj medzi dve isofix autosedacky, na dlhe cesty to nie je no, sem tam sa to hodi.
Beran
7. 6. 2025, 13:45Ta i30 kombi ma horsi odhlucneni, divnou odezvu elektroposilovace, hloupe vypinani asistentu, na bezdratove android auto je treba dokoupit krabicku a ma mekke zadni pera takze tezky vozik nebo kola na kouli jsou problem. Ale ta 1,5 turbo s baterkou i podvozek jsou v ramci tridy obstojne. Za 540 pred smlouvanim je skladovka v plne vybave.
Po roce a 13 tis km koupe nelituju. Jestli bych koupil znova nedokazu rict.
Karda
9. 6. 2025, 21:58Slabší odhlučnění i30/Ceed byl důvod, proč jsem do nich nešel a koupil starší, o tridu větší. Auto používám obdobne jako autor (přes tyden vůbec, o vikendu 200 - 800 km). V mém případě jsme chtěl Passata a skončil s Mondeem. Asi bych ho i doporučil. Co mě na nem štve, je horší výhled šikmo doleva přes tlustý A sloupek.
afro-r1
7. 6. 2025, 15:22Neni ekvivalentem i30, 508 nebo Insignie u premie spise 3, A4, C?
jerry
7. 6. 2025, 19:17Srdcem bych koupil Mazdu 6, rozumem Superba.
Iskar
7. 6. 2025, 23:47Keďže zadávateľ sa nikde nezmieňoval o tom, že ho zaujímajú iba autá s karosériou kombi, za pozornosť stojí napríklad DS7 Crossback s motorom 2.0 BlueHDi - v porovnaní s vyššie zmieňovanými vozidlami je to možno trochu extravagantná voľba, ale inak spĺňa všetky vymenované požiadavky:
https://www.autobazar.eu/detail/ds-7-crossback-ds7-20-bluehdi-180-ss-performance-line-eat8/AmsvYDTmdYT/
mariov8
8. 6. 2025, 07:14Z Astry bych do prémiovky o 2 třídy nahoru, ačkoliv to je lákavé, asi nedoporučoval skočit, je to finančně náročnější disciplína. S vědomím, že ty auta fakt fungují zvláště na dálnici lépe, přesun do střední třídy však smysl dává. Ano, v 3ce nebo Céčku není o moc více místa, ale ty auta fungují o vesmír lépe. A na servis to není ještě tak drahá sranda. Pokud není 4x4 potřeba, doporučuji kombi, mají těžší prdel a i se zadokolkou na sněhu je problém podstatně později. Je fakt, že na dálnici to není potřeba řešit. Nový Hyundai mám vyzkoušený, motor 1,5 turbo mi přišel takový tupější a podvozek nic moc. Ne nebyl nebezpečný, ale po přesednutí ze staršího mercedesu je to pořád levné auto. Ale je fakt, že ta cena za nové auto...
sheogh
8. 6. 2025, 11:31Ony ty rozdily mezi tridama moc s casem nemizi, i kdyz to na prvni pohled muze vypadat - nedavno jsem mel pujcenou na par dni lonskou Q5 sportback 40TDI a jako jo, oproti me stare S8 (rozdil 17 let) ma samozrejme modernejsi elektro vybavu a prijemne prekvapil podvozek (na comfort krasne zehli), ale jinak materialy vevnitr slabsi, audio horsi, DSG nenadchlo a ctyrvalcovy TDI taky nic moc - docela velka prodleva na plynu a prevodovka prepnuta porad na S, jinak to strasne motor dusilo a auto bylo spis liny.
Ale popravde na me takto pusobi vic novych aut, mozna je to tou honbou za CO2, ale podobnej pocit z gumovyho pohonu jsem mel i ve srovnani starsi vs nova Panda (novejsi byla mhev), Swift ...
mariov8
13. 6. 2025, 09:54No jo, nová auta jsou stále odtažitější a víc spotřebič. Asi to většina chce nebo musí chtít...
Čtyřválcový TDI snad kromě návštěvy čerpací stanice nebo dojezdu nadchnout asi nemůže.
Dvouspojka je z principu kompromisní řešení, v podstatě manuální převodovka (O.K., tak svým způsobem 2...) řazená počítačem prostřednictvím hydraulických aktuátorů nebo servomotorů. Aleluja hydromechanická měničová převodovka!
Já cílil spíše na přestup z nižší střední do vyšší střední s přeskočením střední třídy a ještě navíc do prémie. Ono je rozdíl nechat za běžný servis 8 000,- a 25 000,-. Zvláště když už auto co stojí řekněme na běžném servisu 13 000,- jezdí podstatně lépe. O dalších nákladech jako je obutí, pojistka a tak dále, nebo nějakých nepředvídaných servisních nákladech ani nemluvě...
S tím poznatkem ohledně tříd u prémie ale souhlasím, Éčko bude vždy lepší než Céčko, snad pokud by je dělilo několik generací, tak teprve se to srovná. Tam je ještě ten problém, že zatímco lepší staré Baworáky a Mercedesy dříve měli motory V6/R6, tak poslední generace se s víceválci skoro nedají potkat. Ano, dnes mají i dvoulitrové diesely téměř 200kW, natož benzíny, ale...
Ano, tazatel chce výše. Ale někdy je lepší udělat 2 malé kroky za sebou, než jeden velký a pak zírat na důsledky nebo třeba pak muset zase dolů... to bolí.
Frankie
8. 6. 2025, 13:27A což takhle kouknout na něco k Volvu? Velkou škodou je konec velkých kombinuje od Toyota a Honda, např. Accord by byl hodně zajímavý. Takže zbyly jen Corolla, s hybridní bude velmi úsporná, a Civic.
Jirra
10. 6. 2025, 13:15Až na to, že vůbec. Corolla je strašně malé auto uvnitř. Kufr taky nic moc a na dálnici rozhodně není úsporná. Při nějakých 150 to pojede tak za 6,7 a 40l nádrž je taky strašně málo. Navíc je zoufale odhlučněná od kol. A ojetiny s najetými 100k stojí kolem 500k
MichalJe
11. 6. 2025, 09:38Ahojte,
V prvom rade ďakujem za všetky vaše názory.
Nakoniec som skončil s Insigniou Country Tourer 2.0 CDTi 125KW s adaptívnym podvozkom a dvojitým zasklením.
Zatiaľ veľká spokojnosť, čo sa týka jazdného prejavu je to naozaj veľký krok vpred.
Dúfam, že sa to ukáže ako dobrá voľba, ale to samozrejme ukáže až čas.
Ak by bol záujem, môžem po čase napísať porovnanie s Astrou a dlhodobé skúsenosti :)
Honzis_71
11. 6. 2025, 11:43Máš už vybráno, mohu tě jen varovat, ať často (spíš hodně často) kontrolujes hladinu oleje v motoru. Zrovna před týdnem Insignia B přesně s tímhle motorem odcházela od nás z firmy. I když se dodržoval servisní plán a mezi kontrolami se peclive hlidal a doleval olej, tak se ve 160 tisicich km pridrel motor. V autorizaku Opel řekli, že je tam konstrukční chyba a kompletní vyměna motoru se vším kam se olej uvnitř dostal stojí cca. 300.000,- Kč. Takže šla pryč za cca. 100.000,- Kč na díly. Ale auto jinak vybavené, pohodlné, na dálnici i mimo OK
julo
12. 6. 2025, 05:58Ahoj, Honzis má možno na mysli problém s O krúžkom, ktorý tieto motory vraj majú. Maptun na to predáva upravený diel https://www.maptunparts.com/engine-components/oil-pump-lubrication-system-oil-cooler/298561/maptun-sleeve-coupling-oil-pan-oil-pump-saab-19-20-ttid.html
Dooby
15. 6. 2025, 23:11Insignii B 2.0 CDTI jsem měl 3,5 roku a problémy byly spíše s emisním systémem než se samotným motorem. Co zmiňuje Julo- to se týká Insignie A se starší verzí motoru. V generaci B se často mění senzory NOx (jsou tam 2, výměna každého cca 20 tis. Kč) a rizikový je DPF filtr - někdy praskne, propouští saze a řešením je jen jeho výměna- asi 96 tis. Kč. Solidní druhovýroba neexistuje a čištění v tomto případě nedává smysl. Také je třeba kromě rozvodů preventivně vyměnit rozvodový řetěz vaček (doporučuje se v 120 tis.km- možná, jestli to nebyl ten problém, co zmiňuje Honzis_71. I v autorizáku mi to doporučili mimo servisní plán. Mimo tyto problémy jsem o žádných zásadních neslyšel, ani na odborných fórech. Tak si raději výše zmíněné pohlídej. Autu (motoru) nesvědčí městský provoz, ale v tvém případě na dálnici skvělá volba. Z odhlučnění ve vyšších rychlostech jsem tak nadšený nebyl, ale neměl jsem ta dvojitá skla.
-
Komentář upraven 15. 6. 2025, 23:17:38
-
Komentář upraven 15. 6. 2025, 23:19:13
jendaaa
11. 6. 2025, 16:44Nedavno jsem řešil podobné zadání, ale s tím, že nemám takový nájezd - přes týden nikam nejezdíme (ale rodinu čekáme taky). Ale protože vůz měl nahradit 13 let starou Mazdu 3 (po 7 letech bezproblémové služby), logická volba byla zánovní Mazda 6.
Takže slušně vybavená šestka kombi, s 2.5l benzínem v automatu. Spokojenost nejvyšší. Dvoulitr netahá o moc hůř ale je výrazně úspornější. Jenže bývají typicky v manuálu, kdyžto 2.5 litr je vždy s automatem (což jsem chtěl, na kvedlání šaltrpákou mám MX-5..). Každopádně 8l/100km není žádná tragédie. Ovšem dojíždět denně velký porce km, bylo by to k uvážení.