Přemýšleli jste někdy nad tím, proč jsou téměř ve všech nových autech stále klasické analogové přístroje, nebo (v horším případě) jejich digitální napodobeniny? Doba, kdy budík s ručičkou byl jediným technicky možným zobrazením je už pryč dávno, a dokonce je i dlouho tomu, co naposledy nějaké běžné auto používalo skutečně mechanické přístroje. Ručičky v dnešním autě nejsou vlastně o nic víc “analogové” než displej – jde jen o mechanickou formu zobrazení digitální informace, která přichází z řídící jednotky.
Zároveň je poměrně jasné, že vyrábět mechanické budíky nemůže být levné. Potřebujete precizní mechanismy budíků, propracované osvětlení budíků i ručiček, které zajistí, že budíky budou vypadat dobře ve dne i v noci, často i různé rafinované způsoby, jak ukrýt většinu ručičky za střed budíku, aby na něm bylo možné zobrazit další údaje. Tak proč jednoduše nevzít displej a nezobrazit všecho na něm?
Mnoho automobilek už na to přišlo a i v běžných modelech je stále častější, že přístrojový štít je vlastně jeden velký převlečený displej, který jen simuluje klasické analogové budíky a doplňuje je o nejrůznější chytrá zobrazení všeho možného, co byste při řízení mohli potřebovat – od playlistu MP3 přehrávače přes navigaci až po palubní počítač.
Najdou se samozřejmě tací, kteří se jen těžko loučí s pohledem na klasické kulaté budíky a ručičky. A nelze jim to tak docela vyčítat – sada přístrojů Jaeger nebo Smith s chromovanými okraji a ručičkami vibrujícími a poskakujícími, jako by byly živé, měla rozhodně něco do sebe. Dokonce i mnohé moderní přístrojové panely byly krásnými kousky průmyslového designu. Nejvíce ze všech asi ty v Aston Martinech, tak nádherné na pohled – a tak nepoužitelné ke své primární funkci.
Což mě přivádí k tomu hlavnímu problému, který s klasickými analogovými budíky a tím spíše s jejich nápodou zobrazenou na displeji, vlastně mám. Ony totiž jednoduše nefungují zdaleka tak dobře, jak by mohlo fungovat zobrazení plně využívající možností moderního displeje.

Spousta z nás si při slovech “digitální palubka” vzpomene na osmdesátá léta a nejrůznější podivné šílenosti z LED nebo primitivních displejů, které byly tvořeny kombinací hranatých číslic a prapodivných obrazců s rozsvěcujícími se segmenty. Možná právě jejich krátký boom a rychlý úpadek popularity je důvodem, proč se dnes naprostá většina automobilek neodvažuje naplno využít možností “digitálu”. Většina řidičů si už při pouhé zmínce představí nepřehlednou změť blikajících zelených číslic jako z kalkulačky a raději zůstane u svých podsvětlených ručiček a kulatých stupnic.
To je však obrovská škoda, protože digitální zobrazení má potenciál být nejen zajímavější, ale také přehlednější a hlavně mnohem lépe přizpůsobitelné vašim osobním preferencím. Že na klasických budících vidíte všechno na první pohled? Digitální umí být lepší! Pomiňme teď fakt, že zrovna ten obvykle největší a nejdůležitější přístroj, tedy rychloměr, funguje mnohem lépe s klasickým číselným zobrazením – teorie od “zjištění informace bleskovým pohledem” přestává dávat smysl, když je rozdíl mezi 50 a 60km/h (a tudíž potenciálně mezi bezproblémovou jízdou a pokutou) podobný jako rozdíl jedné minuty na analogových hodinkách – a pojďme se podívat, co bychom mohli dělat s ostatními ukazateli, kdybychom se nemuseli držet staromódních koleček s ručičkami.
Začněme třeba tím, že bychom najednou mohli mít na palubní desce zobrazeno tolik přístrojů, kolik jen chceme. Kolik dnešních aut má alespoň teploměr vody, nebo dokonce teploměr či tlakoměr oleje? Kolik aut vám ukáže napětí v elektrické soustavě? Téměř žádné – a důvodem je to, že zájem zákazníků o takové informace není dostatečný na to, aby výrobce montoval další elektronickou ručičku s vlastním malým budíkem. Přitom ale každé moderní auto tyto informace měří a má je k dispozici. Stačí připojit se přes OBDII, nebo u moderních vozů se systémem SmartGate dokonce přes mobilní telefon, a vidíte údaje z kteréhokoliv čidla chcete. Plně digitální a individualizovatelná palubní deska by vám mohla umožnit zobrazit cokoliv chcete – ať už v libovolné grafické podobě, nebo třeba jako prostou sadu číselných údajů. Že se čísla čtou hůře než ručičky a nepoznáte tak snadno, že je něco špatně? Žádný problém, údaje mimo optimální rozsah mohou třeba zežloutnout či zčervenat.

Proplétáte se neznámým městem, máte převodovku v automatickém režiimu, ale problém najít trasu? Žádný problém, zobrazíte s mapu a otáčkoměr může zmizet. Nebo naopak upalujete po okresce a potřebujete opravdu optimálně řadit? Proč nemít otáčkoměr, jehož tvar kopíruje průběh výkonu nebo točivého momentu?
A nebo chybové hlášky. Také znáte ten odporný pocit, když se vám na palubní desce rozsvítí žlutá kontrolka “Service Engine Soon” a vy nevíte, jestli je to nějaká “pitomost” nebo zásadní problém? Proč by vám palubní diagnostika nemohla rovnou vypsat číslo chybového kódu a jeho definici? Vy tak můžete buďto sami posoudit závažnost problému, nebo se o něm poradit s asistenční službou, aniž by bylo nutné ihned volat pomoc…
Tak proč se pořád musíme dívat na simulaci budíků na barevném displeji? Není to trochu jako pouštět si doma na plazmové televizi video krbu?

Chcete se podívat, jak by taková digitální palubka mohla vypadat? Přečtěte si geniální článek od Jasona Torchinskyho z Jalopniku – tady je ukázka toho, jak si digitální přístroje představuje on…







Caddy
14. 1. 2016, 23:28Presne tak, analogove pristroje, at uz v uvozovkach nebo opravdove, jsou prezitek. Uprimne, i ty zelene digitalni palubky z osmdesatek jsou daleko lepsi nez analogy. A hezci. Mozna i maji vetsi kouzlo nez dnesni dispalye bez omezeni...
Woyta
14. 1. 2016, 23:38Ruciky maji jednu nespornou vyhodu. Nemusite je lustit . Takze staci kouknout koutkem oka a vite jak jste na tom. V zavodnich autech se budiky i otaci tak aby optimalni hodnota byla kolmo. Pokud je nejaka hodnota mimo, tak je odhalena velice rychle.
Nemluve o tom, ze LCD ma trosku problem se svetlem. PS: Vyuziti LCD tak jak si predstavujete, ponekud brani normy co a jak to ma zobrazovat.
BTW tou rovnou muzeme rici, ze klasicka kaplicka budiku je prezitek a muze me mit headup displej ci LCD ve venci volantu.
Caddy
14. 1. 2016, 23:49a jsme zase u toho...je to zrejme individualni, ale ja teda rozhodne mam vetsi povedomi z cisla nez z lusteni rucicek a premysleni, co by asi tak mohyl ukazovat...bavim se teda o rychlosti a podobnych parametrech, kde nas cislo zajima. Stejne jako u hodinek mam radeji digitalni cas, protoze hend vim, kolik je hodin a nemusim si to z rucicek teprve vymyslet... a otackomer apod., kde nehraje roli presna hodnota, se furt da zobrazit graficky a je to daleko hezci a prehlednejsi.
BobAsh
15. 1. 2016, 00:01Ne, ručičky se právě luštit musí, pokud to není nějaký jednoduchý údaj, kde stačí jako info přibližná poloha ručičky jako třeba "blížíme se k redline" na otáčkoměru nebo "je uprostřed, takže ok" u teploměru vody. Naopak třeba u rychloměru se musí mnohem víc luštit ručičky.
A u všeho ostatního se pořád snáz luští něco jako má Honda S2000 na obrázku v článku, než nějaká ručička.
peca
15. 1. 2016, 08:38OT pro BobAshe: Nechcete pridavat k fotkam popisky? Budiky z S2000 sice poznam, ale jinde jsem nahrany.
Woyta
15. 1. 2016, 08:42Digi cisla porad preskakuji a meni se . Na zjisteni rychlosti tak potrebuji vice casu. U rucicky vim, ze pri 90 je kolmo vzhuru, pri 50 lehce nad vodrovnou polohu a pri 30 pod. A jeji pohyb je plynuly a nerusivy. A bar graf mas jen jiny zpusob zobrazeni rucicky.
Vavris Vavrisovic
15. 1. 2016, 08:42S tou S2K musím oponovat - její otáčkoměr se mi nijak zvlášť dobře neluštil a když jede člověk rychle, je digitální rychloměr taky dvousečný - sice zobrazuje přesnou hodnotu, kterou člověk nemusí luštit - na druhou stranu čísla skáčou a pro mě osobně to je méně přehledné, než když vidím pohyb ručičky - byť přibližný.... Při pohodové jízdě má digitální rychloměr samozřejmě absolutní převahu.
BobAsh
15. 1. 2016, 10:04Woyta: Mlho, ale o grafickém digitálním zobrazení (bar graf, zahrnutý bar graf, pie chart etc.) tu celou dobu mluvíme, asi nikoho by nenapadlo dělat otáčkoměr číslicovej, to všichni víme, že je blbost ;)
Subaru4ever
15. 1. 2016, 10:35Já mám ve starém autě číslicovej otáčkoměr, a vůbec mě nevadí - ba dokonce naopak. Při otáčkách pod 1000 používá krok 50 ot., nad 1000 ot. pak krok 100 ot. Takže je vše zobrazováno plynule a nic zuřivě nepřeskakuje. ... Ovšem když v novém autě v mobilu nechám přes OBDII zobrazit skutečné otáčky s přesností na 1 otáčku, tak na to se fakt koukat nedá.
riprex
15. 1. 2016, 11:06Abych řekl pravdu, nechápu proč chtít digitální rychloměr - stejně jako na otáčkoměr na něj necivím furt a nehypnotizuju ručičku/display. Když řídím auto, tak se na něj maximálně ze začátku občas kouknu, ale pak se člověk naučí rychlost odhadovat a jede podle toho, jak mu to připadá bezpečné a ne podle buzeračních rychlostních limitů... Je mi proto celkem úplně jedno jestli to je digitál nebo analog. I kdyby tam tu rychlost ukazoval bargraf... není to rozhodující. Jsou auta, kde před řidiče narvali otáčkoměr a rychloměr je hozenej někde úplně mimo výhled řidiče. Není to prostě zajímavá ani důležitá hodnota...
Frido
14. 1. 2016, 23:59Prečo auto nezobrazuje priamo chybovú hlášku je asi jasné - servis (hlavne origo) je proste kšeft a treba ľudí donútiť tam jazdiť. (K tomu istému napríklad slúži podľa mňa aj 7-ročná záruka KIA apod.). Čo sa ale samotných ručičiek týka, vôbec mi neprekážajú, vyzerajú aj v modernom aute prirodzene a dnes už medzi nimi je možné nájsť fakt obrovský displej, ktorý všetko potrebné k jazde zobrazuje bez obmedzovania sa (včetne spomínaných príkazov z navigácie) - viď napr. Mondeo Mk4 s FordConverse+. Ručičky a obrovský displej v celkom návykovej symbióze.
Podsvietenie ručičiek a otáčkomera sa tiež dokáže v rôznych autách farebne meniť, aby tak "pomáhali" radiť. K tým zobrazovaným údajom: teplotu oleja (samozrejme aj vody) zobrazuje takmer každý VAG.
To sum up: Myslím, že na ručičky sú ľudia proste zvyknutí a preto sú stále časté v akejkoľvek podobe, pri dnešných diplejoch by som ich ani neobviňoval zo "zavadzania"
BigBang
14. 2. 2016, 22:21Například dvojková Fabie nemá teploměr vody, jen kontrolku, která buď svítí modře (studená) nebo červeně (přehříváme) a pokud nemáš maxidot, tak si nezobrazíš ani teplotu vody číselně. S maxíkem si pak můžeš nechat ukázat teplotu oleje.
A pokud bych se měl vyjádřit k ručičkám a špatné čitelnosti 50 vs. 60 km/h jak je zmíněno v článku, tak chytře to vyřešil VW, který má do 100 km/h jinak číslován než nad tuto hodnotu. Tedy do 100 km/h jsou nejmensí dílky po 5 km/h a všechno je více vzdáleno a nad 100 km/h je dělení po 10 km/h s číslováním po 20 km/h. Všechno je rozfázováno tak, že 100 km/h je „na dvanácti“ tedy ručička ukazuje svisle vzhůru ;)
peca
15. 1. 2016, 08:37Tady se mi libi reseni lepe vybavenych vozu od Chrysleru/Dodge. Rucickovy otackomer, teplomer a palivomer a velky display, kde se da zobrazit komplet vsechno. Je to pekne prehledne a navigace primo pred ocima je proste super.
Vavris Vavrisovic
15. 1. 2016, 08:50Musím říct, že ačkoli jsem silně fundamentálně zaměřený člověk, co se účelnosti technologií týká, nejde s Bobashem nesouhlasit. Ona palubka v nějaké individualizované podobě bude skutečně bomba. Jen je vážně škoda, že ve vývojových centrech automobilek zatím očividně nepřevládá někdo geniální jako Torchinsky, ale kopa marketérů, kteří se vyžívají v měnění fontů a barviček.
Zároveň ale musím dodat to, co už jsme s Woytou nakousli výše. Několik jednoduše designovaných, přehledných a účelných budíků dokáže svůj účel plnit stále prvotřídně navzdory času a technologickému pokroku. Žádná digitální stupnice ani číslo z mého pohledu při rychlé jízdě nedokáže konkurovat dobře nakalibrovaným ručičkám pohybujících se po přehledném budíku. Třeba přístroje, které na mě koukají z Prelude, považuji za mimořádně povedené a asi nejlepší, které jsem zatím v autě měl.
M P
15. 1. 2016, 09:58Mému vkusu příliš nelichotí ona kurzíva a font číslic. Ale jinak jo. Další příklady: starší BMW, nebo třeba MX5 NA, tam dokonce i s tlakoměrem oleje.
spooon
15. 1. 2016, 12:28a v některých MX5 NA i dokonce funkčním! :-D
Caddy
15. 1. 2016, 12:42dokud jsem nedocetl k Prelude, premyslel jsem, proc sem davas palubku z Felicie :)) Tohle je zrovna priklad toho, co bych v aute nechtel nikdy videt...budiky pochopim v chromovych rameccich u starych klasiku, ale tohle je fakt desny :)
Vavris Vavrisovic
15. 1. 2016, 14:01Vidíš, a já je považuji za skvělé - kontrastní ručičky a červené pole otáčkoměru, velký a čitelný font. Na první pohled se člověk velmi rychle zorientuje.
PS: Felicie co točí 8000? :D
Caddy
15. 1. 2016, 14:40to je jendo, do kolika toci, hodnoty jsem vubec nezaznamenal :) Ale hend me zarazil ten "design" :) Cerny plast a vse na nem to nejobycejnejsi mozne :)
piwel
15. 1. 2016, 15:00v jednoduchosti je síla :) souhlasím s Vavrisem, jsou povedené, velké a krásně přehledné. Osobně se mi ale víc líbí budíky z Preludy o generaci starší, ale myslím že k povaze Preludy 5g ty budíky perfektně padnou. "ani ryba, ani rak" :)
Caddy
15. 1. 2016, 15:12jo, tahle starsi je dobra, ta ma super palubku, takove typy se mi libi..nebyt to teda vse sedocerne :) Ale stejne - jak to ma tu uzkou vodorovnou kaplicku...uplne vidim, jak by tomu slusely ty digitaly, rucicky to kazi :)
piwel
15. 1. 2016, 15:18to máš pravdu, když nainstalovali digitální ukazatel teploty a paliva, tak mohli zrovna udělat komplet digi ukazatele, do toho auta by to setsakramentsky sedlo :)
Caddy
15. 1. 2016, 19:50třeba toto je pro mě jeden z nejkrasnejsich hi-tech interieru vsech dob...ale ty budiky jak z favorita to proste kazi...tam to po tech displayich uplne vola :) http://www.lincolnvscadillac.com/forum/vbpgimage.php?do=full&p=9957&d=1232865979
naproti tomu...takto presne to ma vypadat, moc hezcich dasboardu neznam :) Presne, jak to zapada do tech uzkych kaplicek, co se osklive nezvedaji mimo linie palubky... :)
Subaru4ever
15. 1. 2016, 09:01Tak vám nevím pánové, ale já mám moc rád klasické ručičky. Subaru Outback už řídím 8 let, a to jak se při nastartování proběhnou ručičky od nuly do maxima mě nepřestalo bavit. Stejně tak pohled na ručičku otáčkoměru letící na 2° přes celý rozsah k redline je parádní. ... Ale stejně tak rád mám plně digitální přístrojový štít v mém Subaru Leone z r. 1983. Digitální číslicový rychloměr i otáčkoměr jsou neskutečně příjemné a je pravda, že se rychle a výrazně přesněji odečítají. Tam si můžu na radarech hrát s rychlostí +/- 1 km/h. A nejvíc funny je vlastnost mého auta, kdy zhruba při každém dvacátém nastartování rychloměr naskočí v MPH. Někdy si všimnu, že zmizí symbol km/h, jindy si toho všimnu po pár set metrech, kdy "mi to jede hrozně pomalu". Každopádně mě tahle chyba hrozně baví a vždy mi zlepší náladu :-). Obě řešení jsou super - stejně záleží v první řadě na grafickém/uměleckém/ergonomickém ztvárnění.
Subaru4ever
15. 1. 2016, 09:17Ještě taková malá jízlivá otázečka: co byste si vybrali na ruku za hodinky? Krásné kovové švýcarské chronografy, smart-watche s digitální atrapou číselníku a ručiček nebo obyčejné (třeba japonské) digitálky? Jelikož soudím, že tak 80% z vás by volilo ručičkovou klasiku, tak přesně v tom tkví úspěch a popularita ručičkových budíků v autech. Pořádný chlap může mít sebevíc rád moderní digitální techniku, ale zároveň nikdy neztratí obdiv ke klasickým analogovým záležitostem B-)
M P
15. 1. 2016, 09:34Když budu chtít hodinky pro sebe, na to, co od nich očekávám já, budou to klasické přehledné pilotky. Když budu měřit pravidelně čas, tak budou mít digitální displej na stopky a nebo to budou uplně klasické digitálky.
Chronografy jsou hezký jen na pohled, měření času je na nich nepraktické.
Chytré hodinky nejsou pro mě, nerozumím jim a je mi líto za ně dávat sumu počínaje 6000 Kč.
Vždycky záleží na účelu. Například v letadle preferuju klasické budíky, spíše ale proto, že poskytují přehled pohledem na polohu ručičky vůči škále. Přesné hodnoty se lépe odečítají na displejích. Kdybych ale nelétal rekreačně, ale byl profesionální pilot, budu velice rád, že mám v kabině glass cockpit. Viděli jste například kabinu Concorde? Dívá se na to hezky, ale z hlediska rozdělení pracovní zátěže je to pro posádku mor. Proto tam tak dřív bývali chlapi tři až čtyři, a ne dva.
Suma sumárum, budíky jsou hezký, obdiv k nim není potřeba ztrácet. Ale jestli něco nemám rád, tak je to když si věci hrají na věci, kterými nejsou. Což je přesně případ digitálního zobrazení analogového budíku.
Caddy
15. 1. 2016, 12:44hodinky bez digitalniho casu jsou pro me jen okrasa, sperk...a neni fer srovnavat precizni svycarske stroje s obycejnymi japonskymi digitalkami...samozrejme, ze idelani je digitalni zobrazovani casu v elegantnim a kvalitnim tele :) Dnes to nastesti zacinaji resit smart watches :)
M P
15. 1. 2016, 13:14Ano, luxusní švýcarské hodinky jsou opravdu spíš jen doplněk, a rozhodně nelze přirovnávat takové hodinky k budíkům u auta. Budíky u auta mají ekvivalent v běžných quartzových hodinkách:D Nehledě na to, že potkat automaty, které by za den udržely perfektní přesnost, je téměř nemožné. Je to vlastnost, a nikdo s tím nemá problém
Leli
15. 1. 2016, 10:07Výhody ručiček:
1) je vidět letmým pohledem, kde se zhruba nachází a z toho se snadno odvodí, jestli člověk jede adekvátně rychle. Stačí si pamatovat, kde je cca 50, 90 a 130, protože techometr stejně není k ničemu jinému, než aby nás nevyfotil radar a radar má trochu toleranci a pokutuje se až nad nějakou vyšší úroveň překročení, takže je jedno, zda jedeme 48 nebo 59. Starý mercedesy měly třeba pole 50-60 zvýrazněný, tuším že někde jsem viděl i 90 a 120 a nebylo to blbý, letmým pohledem bylo jasný, kde se rychlost pohybuje.
2) velice snadno je vidět zrychlení a zda se blížímě stanovené metě - když chci zrychlit na 130 nebo brzdit na 50, tak vidím jak se ručička šplhá a jestli dosáhla 130 a vidím to hned, kouknu na kus stupnice a když se k ní dostane ručička, cink a jsme u cíle. U čísel musí mozek vyhodnocovat, jestli to číslo je nad/pod 130 a o kolik, což je logicky pomalejší a "víc práce". Řídit podle ručiček je tudíž relaxovanější a pohodlnější, než podle přesného číselného údaje. Ten je lepší tak maximálně k nastavení tempomatu na přesnou hodnotu.
M P
15. 1. 2016, 10:24Hele neměly ještě starý mercedesy v rychloměru nějak vyznačený i kvalty? Nebo označení římská 1 až 4 sloužilo k něčemu jinému?
tomas
15. 1. 2016, 13:53Jasne že mali...nemusel si sledovať aj otáčkomer,pokiaľ si vôbec neaky mal :)
Subaru4ever
15. 1. 2016, 10:30Tak s tímhle názorem by se dalo polemizovat. Já si totiž myslím, že člověk vždy vyhodnocuje rychlost svého vozidla podle absolutního číselného údaje. Tj. "teď zrovna jedu asi 70 km/h", nikoli "teď zrovna jedu s ručičkou rychloměru ve třetině rozsahu". Takže aby se dostal ke svému hodnotícímu kritériu rychlosti, tedy číslu, musí řidič z polohy ručičky odečíst/odhadnout zobrazovanou číselnou hodnotu. A to nemluvím o tom, že se musí člověk trochu soustředit, aby zjistil, jestli to náhodou není 65 km/h nebo 75 km/h. No a to vše očím i mozku chvilku trvá a navíc to vyžaduje jistou zkušenost s daným "budíkem". Kdežto digitální číselník podává mozku okamžitě výsledek, navíc mnohem přesněji, a ještě k tomu na to auto řidič ani nemusí být zvyklý.
Caddy
15. 1. 2016, 12:46Amen
Vavris Vavrisovic
15. 1. 2016, 14:05Jak píšu výše - když jedu rychle, daleko líp se mi řídí dle periferně viděné klesající / stoupající ručičky, než když koukám na 84 / 92 / 108 / 113 nebo 160 / 142 / 112 / 74...
Chizz
15. 1. 2016, 10:42Osobně mi vadí podsvícení LCD displaye a ostré barvy na něm, které vypalují oči. Ikdyž je display z většiny černý, stejně celý svítí. Dřív byly budíky podsvíceny oranžovou, zelenou... a oni věděli proč. http://image.motortrend.ca/f/88187292+w640/2016-Audi-Q7-ambient-lighting.jpg
Caddy
15. 1. 2016, 14:45neverim tomu, ze neni mozne nastavit intenzitu, v dnesni dobe nejspise automaticky podle okolniho svetla :)
piwel
15. 1. 2016, 10:56nemám problém ani s jedním přístupem. Ručičky znám odmalička, sice to má skoro každé auto jinak, ale pokud člověk ví kam se dívat a co tam chce najít, tak mu na to stačí vskutku okamžik, žádné složité luštění ručiček jako u hodinek :) a digitální přístrojovky skrytě miluju od doby co jsem jel ve strýcově Fiatu Tipo s digitální palubovkou a potom hrál Test Driver 3, kde měla Corvette digitální budíky. Naprostou nirvánou pro mě bylo sledovat oranžového hada v S2000 letícího k červenému konci ukazatele. Krásný kompromis jsem měl v 911 Turbo, ručička olizuje 300kmh a displej mezi budíky mi rychlost potvrzuje digitálně 300, 301, 302, 303... Podobně to má v současnosti hodně aut, klasické budíky pro "staromilce" a běžné uživatele kombinaci s menším displejem kde si můžu navolit co chci vidět, aktuální spotřebu, aktuální rychlost, navigaci, atd...vždyť to znáte. Zajímavě řešené to má i Civic 8g, ale dokážu uznat že pro někoho to může být docela chaos.
Nimra
15. 1. 2016, 11:12Taky nedám dopustit na ručičky. Kruhové přístroje (dva větší - otáčkoměr a rychloměr) a ostatní menší (aspoň teploměr vody a palivoměr) je pro mne meta nejvyšší. Ve svém autě na běžné ježdění mám ale kombinovaný přístrojový štít, teploměr oleje a vody jsou digitální, ukazují pomocí "kostiček" a rychloměr má ručičku po obvodu a k tomu uprostřed ukazuje rychlost digitálně - což je řešení, na které jsem si zvykl hodně rychle.
Ale u digitálních displejů mám následující problém: jakmile začne svítit slunce, nasazuji si sluneční brýle s polarizačním filtrem. V tu chvíli na polovině displejů v autě vidím jen černou tmu. Abych si přečetl displej klimatizace nebo rádia v citroënu C5, musím naklonit hlavu vlevo - v tu ránu ale ztmavnou displeje tempomatu, rychloměru, zařazeného kvaltu, oleje, vody. Stejně tak když dojedu a vystoupím, si polarizační filtr nerozumí s displejem mobilu. Tohle prostě výrobci displejů nevychytali (a možná ani vychytat nemůžou). Nejhorší zážitek byl na předváděcí jízdě s C-Cactussem - tam jsem při normální poloze v tmavých brýlích neviděl na přístrojovku vůbec, musel jsem složitě natáčet hlavu. Jasně, můžete mi poradit, ať si pořídím normální brýle bez polarizačního filtru - jenže ty si zase neporadí s odlesky od skel protijedoucích aut, kaluží na silnici a podobně.
Možná by to mohl být tip pro redakci: vyzkoušet různá auta s digitálními přístrojovkami (kromě Cactusu mne napadá MB-S klasa, Passat, A4, Volvo V 40...), jak si rozumějí s polarizačním filtrem.
M P
16. 1. 2016, 10:43Tak nějak bych čekal, že tohle podchyceno mít nebudou. Jasně, pravděpodobně se budou snažit dát ten filtr 'nakřivo', tedy pod úhlem například 45 stupňů, ale to stejně nebude stačit, protože poloha hlavy není při řízení konstantní a člověk se všelijak kroutí a hýbe, potvora:)
Sám polarizační skla na řízení používám, je to fajn z důvodů, které jsi zmínil, ale displeje jsou pak o něco tmavší. Ne uplně temné, ale tmavší určitě. Záleží taky na tom, jak je natočený filtr v brýlích, a to je obvykle pro filtrování odlesků z vodorovných ploch orientace svislá.
V letadle je naopak dobrý je nepoužívat, ačkoli to mnoho letců dělá, a to z prostého důvodu, že okolní provoz často nejsi schopen odhalit jinak, než prostřednictvím odlesků, a tohle naše oblíbené brýle prostě filtrují.
CerVus
15. 1. 2016, 11:12Ručičky jsou přežitek. Jasně si to uvědomuju po dvou letech s hondou civic 8g. Tak jednoduché a přitom geniální řešení umístit periférním zrakem krásně čitelný ukazatel rychlosti těsně pod přední sklo. Pokaždné, když sednu do něčeho co je vybavené klasickými budíky, tak si musím zanadávat. Jediné, kde se to dá tolerovat jsou různá retro auta, ale v moderních vozech to už opravdu nemá co dělat.
jc
15. 1. 2016, 13:23+1, rychlomer v C8G je hodne navykova vec
Liqid
15. 1. 2016, 12:09Většinu toho co jsi popsal, umí nové TT.
Ale přiznám se, že jsem staromilec a klasické budíky mám nejradši.
swein
15. 1. 2016, 13:29Otáčkoměr jedině ručičkový. Tachometr mi v mém současném voze od začátku nefunguje. Je to krásné, člověk jede tolik, kolik je na daném místě vhodné, kouká na provoz a cestu. Naučit se kvůli pražským radarům 50 a 80 podle otáčkoměru, a jinak je prostě přesný "digitální údaj" jak rychle jedu úplně k ničemu. Naopak "tempomatové" ježdění přesně povolenou rychlostí je prostě zlo které by se mělo vymítit. Pak někdo jede 88, zezadu někdo další, přesnější přijede 90 a přilepí se mu na prdel tam žije několik kilometrů, pak ho začne rychlostí 94,2 předjíždět (protože to je přesně tolerance radaru přece). Gr.
JayK91
15. 1. 2016, 15:15jediný digitalní display,který jsem kdy viděl na vlastní oči byl v Twingu - esteticky je to kruciální humus (tedy alespoń pro mě) a myslím že estetické hledisko je přestě to, proč jsou ručičky prostě lepší) ... :D :D :D
Digitální přistroje by se hodily do futuristických aut (do těch co budou jednoho krásného dne létat) :D
JayK91
15. 1. 2016, 15:21jinak super článek :-)
PepaSFI
15. 1. 2016, 19:23já si myslím že to je věc osobního vkusu a preferencí. A samozřejmě taky konstruktéra a designéra a módy a politiky firmy. Taky každá měřená veličina má své specifické požadavky. Obecně se dá říct že analog je intuitivní ale méně přesný, digitál umožňuje přesný odečet ale zas se moc nehodí na pohyblivé údaje. Ale souvisí to i s designem ukazatelů a jejich technickým řešením. Dá se říct že otáčkoměr je lepší analog a rychloměr digitální. Jenže ten displej musí ukazovat proměnlivou hodnotu, rychlost nebývá dlouhodobě stálá. A tady velice záleží na technickém řešení, na obnovovací frekvenci. Na tom jak často se údaj aktualizuje. Pokud to je hodně rychlé, je to sice přesné ale při změně rychlosti vidíme jen změť míhajícíchse nesmyslů. Pokud to bude moc pomalé, vypadá to divně a většinu času to ukazuje větší či menší nesmysl jak to dělá pauzy než se údaj přesype. Nějaké ty digi palubky jsem už viděl, počínaje těma v Unu a Tipu, jeden exemplář Citroena máme v rodině, plus některé další. Designově někdy lepší někdy horší ale v praxi z toho moc nadšený nejsem. Jako hodinář mám taky radši analog, mám tady digitální hodiny, je to lepší jako "regulateur" neboli kontrolní hodiny ale na praktické užití je celá ta přesnost na hovno. Nebo snad někdo opravdu potřebuje vědět že právě teď je 19:17:35 ? Obvykle mi stačí letmý pohled do šera abych na analogových hodinách viděl že bylo čtvrt na osm. U rychloměru je to stejné. Nepotřebuju vědět že jedu 50 kmh nebo 49 nebo 52, pro praxi mi stačí že se ručka pohybuje tam někde kolem padesátky a svým pohybem dává jednoznačně najevo co a jak.
BobAsh
15. 1. 2016, 21:02Ach jo, asi bych měl zdůraznit, že "digitální" nemusí v tomto kontextu nutně znamenat "číslicový". Je spousta typů grafického zobrazení, které fungujou líp než ručičky...
PepaSFI
16. 1. 2016, 11:37to by bylo matoucí a nepřesné. Já to "grafické" zobrazení vynechal proto že se prakticky nevyskytuje. Občas se to v nějakém autě objeví, je to futuristické, extravagantní a nevím jaké ještě a pak se to v tichosti opustí. Obvykle se ale pořád jedná o nějakou náhražku analogu, jen místo kejvajícíse ručky tam běhá nějaká čára, grafická linka nebo stupnice vytvářená nějakým druhem displeje. Když to budem brát detailně, dnes je i ten ručičkový tachometr vlastně digitální, ukazuje údaj vytvářený digitálně v řídící jednotce, ne jak dřív kdy ručkou hýbal mechanicky poháněný rotující magnet. Já to rozlišuju tak že analog ukazuje údaje změnou polohy nějakého ukazatele a digitál ukazuje v číselné podobě. Takže i různé bargrafy a stupnice jsou analog.
Honza Koubek
16. 1. 2016, 10:13Při vší kolegiální úctě asi neexistuje článek, se kterým bych mohl nesouhlasit víc :)))
Argumenty tu vypisovat nebudu, byl by tu do zítřka, tak snad jen jediný: digitální hodinky byly taky jen chvilkový výstřelek (stejně jako budou smartwatch), pořádné chlapské hodinky jsou pořád analogové. Lidský mozek je na analogové zobrazení času i rychlosti navyklý a zobrazení grafické, nikoli číselné, je pro něj snáz dekódovatelné. Nic hnusnějšího a horšího, než je ten poslední obrázek v článku, si pod volantem skoro ani nedovedu představit. Well, možná s výjimkou těch digitálů z 80. let... :)
M P
16. 1. 2016, 10:49Přirozenější hlavně proto, že funguje na principu polohy ručičky, zjednodušeně ručička ukazuje kolmo doprava, jedu trošku rychle, ukazuje kolmo vzhůru, jedu politicky korektně. Nebo teploty a podobné věci, ideální. Ale když mám spoustu informací, a dnešní auta se snaží někdy zobrazit informací mnoho, aniž by ovšem zahrnuly ty podstatné, tak právě možnost se v té spoustě snadno orientovat, je k nezaplacení.
Nakonec, stejně blbě, jako vypadají smartwatch s obrázkem nějakého chronografu na displeji, vypadá i rádoby analogový budík na displeji velikosti ipadu před řidičem.
BobAsh
16. 1. 2016, 16:52HK: Zrovna od tebe bych čekal vyšší úroveň porozumění psanému textu. Nikdo netvrdí, že bychom měli na všechno používat ČÍSLICOVÉ zobrazení. Ale displej umožňuje mnohem širší možnosti GRAFICKÉHO zobrazení. Třeba ten Torchinskyho návrh pod článkem zobrazuje téměř všechno graficky, s číslicovým údajem jako doplňkem (BTW, přečti si ten linkovaný článek).
bobo23
16. 1. 2016, 10:25Přiznám, že moderní doba umožňuje asi již daleko přesnější zobrazení údajů, ale nějak si nemůžu si pomoct. U mě prostě k autu patří klasické budíky s ručičkami. Ano, jsem staromilec. :-)
ab
16. 1. 2016, 14:03Analogové ručičky jsou velmi estetická a tradiční záležitost. Ručičkové hodinky jsou taky hezčí než digitálky, přestože jsou objektivně horší.
Pokud existuje nějaký důvod pro manuální převodovky, tak rozhodně i pro ručičkové budíky.
Zobrazovat tlakoměr oleje na digitálním displeji, to je oxymoron.
PepaSFI
16. 1. 2016, 17:35no popravdě řečeno, pokud pomineme nějaké ty pocity a osobní preference, tak jediným rozumným důvodem pro manuální převodovku je, že je konstrukčně a výrobně jednodušší a levnější. Což dnes už pro ručičkový budík, ten se skutečně existující pohyblivou ručkou, neplatí.
Woyta
18. 1. 2016, 21:08No ja bych rekl, ze je to tak nastejno. Co jsme deali stare automaticke prevodovky, tak to byla sranda. Par planetovejch prevodovek s lamelama + brzdici pasy. Za to vratit prevodovku z Felicie , zpatky do skrine byl porod. Dneska mas akorat v automatech trochu elektroniky navic.
PepaSFI
19. 1. 2016, 15:01jedna věc je převodovku skládat v dílně a jiná ji vyrobit. Že ta z Felicie se skládá blbě se asi nedá brát jako měřítko. Taky je to třeba tím že neznáš nějakou specifickou fintu, nemáš na to speciální přípravky a nářadí. Když jsem se hrabal v převodovce z Trabanta a Fiata tak se prostě do jedný půlky zastrčily hřídelky s kolečkama a na to se nasadila druhá půlka. A zkus si porovnat kolik je věcí v manuálce a v automatce. Kolik je koleček v každým planetovým soukolí, kolik je lamel ve spojkách, co obnáší hydraulika která s tím vším hejbá.
Woyta
19. 1. 2016, 21:51Neboj. Byl jsem se podivat i do vyroby kde skladaj soucasne automaty pro VW. Opravdu to neni nic extra sloziteho. Draha je jen elektronika. U manualu pri navrhu musis pocitat s tim, ze lidi neumej radit. Takze tam jdou naklady zase jinam.
BigBang
14. 2. 2016, 22:46Jestli náhodou tím tvým současným automatem VW neni náhodou DSG, což je ve své podstatě manuální převodovka, kde místo kvedláním fofrklackem, který je mechanicky spojen s řadícími vidličkami, je elektronika, která ty vidličky posouvá „automaticky“. Jinak je to jen konstrukčně složitější manuál...
sheogh
6. 1. 2017, 17:11Me se libi pristrojovka v mym phaetonu - je cool, prehledna, a podsviceni neni modrejma ledkama, ze kterych se me zveda kufr (napr. passat B5). Nezapomneli ani na teplomer oleje a voltmetr...
https://www.autickar.cz/files/_temp/files-obrazky-forum-forum-35004x1000x1000x.jpg
Klidne by to mohlo byt digitalni, ale to se proste do toho interieru nehodi.
LCD me moc vhodny neprijde, jednoduse neverim tomu, ze je to vyrobeno kvalitne. LCD displeje nemaji rady zimu, horko....
Kdyz vidim u starsich aut kolikrat i maly LCDcka, kde uz nefunguje pulka pixelu, predstava celo-LCD palubky, kde me chybi napr. pul tachometru, me moc nenaplnuje.
Vyborny na tohle jsou VFD nebo LED displeje. I pres to, ze VFD je vakuova soucastka, s oblibou se pouziva v prumyslu, a i u pomerne narocnych aplikaci (otresy, vlhkost, teploty). Velika vyhoda je obrovskej rozsah pracovnich teplot. To samy LED. A je to vyborne citelny.
Treba firma Noritake vyrabi paradni VFDcka - http://noritake-itron.com/NewWeb/main.shtml
Nevyhoda je, ze se to (za fakt dlouho) vysviti. u LED neni ani tato nevyhoda.
Kdyz ale vidim ty barevny pomalu FullHD palubky napr v S-klade, proste neverim, ze to moc dlouho prezije zaruku.
Nevim z ceho je toto, ale presne takto bych si to predstavoval. Jeste bych doplnil grafickej bargraf na rychlost a otacky, a nema chybu.
https://www.autickar.cz/clanek/galerie/pseudo-analogove-budiky-patri-na-smetiste-dejin/?fid=21256
sheogh
6. 1. 2017, 17:13A jen bych misto tecky dodal: Lagonda :-D