načítám data...

Proč jsou stará auta lepší, i když jsou vlastně horší?

10. září 2015, 21:07 34 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Nová auta jsou úspornější, rychlejší, bezpečnější, prostornější, spolehlivější a chytřejší než ta stará. Dokonce jsou, ač to může znít překvapivě, i rozmanitější. Tak proč má tolik lidí pocit, že starší auta jsou lepší? Odpověď je překvapivě jednoduchá...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud čtete Autíčkáře pravidelně, mohli jste získat pocit, že jeho redakce je tak trochu schizofrenní. Na jednu stranu často píšeme o starých autech a většina z nás také starými auty jezdí. Na druhou stranu si často a rádi rýpneme do kultu ‚starých časů, kdy se ještě auta dělala pořádně‘ a napíšeme třeba, že  stará auta vůbec nebyla tak rozmanitá, jak si myslíme, že většina ‚dostupných zajímavých aut minulosti‘ byla ve skutečnosti pekelně drahá nebo že současná nabídka sportovních aut je zcela mimořádná. Tak jak to tedy je? Jsou lepší stará auta, nebo nová auta? Kdy se dělala nejlepší auta? A proč máme tak rádi stará auta, jestliže jsou nová auta lepší?

Odpověď je překvapivě jednoduchá a opět má souvislost s poměrně očividným, ale přesto snadno přehlédnutelným faktem, že minulost je zkrátka o hodně delší časový úsek než současnost. 

Pojďme se podívat třeba na tolik diskutovanou spolehlivost starých aut ve srovnání s novými. Když se s nějakým milovníkem starých aut začnete bavit o jejich výdrži a spolehlivosti, obvykle dojde velmi brzy řeč na Mercedesy W123 a W124, stará BMW, Fordy Granada s motorem Cologne V6, staré naftové Peugeoty, Toyoty a Hondy z 90. let…

A jako jejich protiklad budou obvykle uváděny libovolné průšvihy poslední doby, ať už to jsou vozy koncernu Volkswagen s první generací motoru 1.2 TSI, všeliká BMW z nedávné doby, nepovedené turbodiesely a cokoliv dalšího, co se nepovedlo. Argumentovat se bude také tím, že nová auta za deset let už budou ve šrotu a najít mezi nimi ‚držák‘ je nemožné. 

Což je samozřejmě pravda. Rozeznat ‚držák‘, který bude věrně sloužit stovky tisíc a miliony kilometrů, je mezi novými auty víceméně nemožné. Dokud nenajedete ony stovky tisíc nebo miliony kilometrů, jen těžko poznáte, které auto vydrží a které se potupně rozpadne. A protože najet takové kilometry nějakou dobu trvá, je většina ‚pověstných držáků‘ ve věku 10 až 20 let. Starší auta už jsou jen vzpomínky na zašlé časy a přešla z role ‚držáků‘ do role youngtimerů, mladší auta jsou moc mladá na to, aby si získala pověst odolnosti.

Náš obraz o starých autech utváří ta, která přežila

Tím, že s postupem času poznáte spolehlivé auto od nespolehlivého, to ale jen začíná. Ještě větší vliv má totiž prostý fakt, že ta nespolehlivá auta postupem času podlehnou mechanickým závadám, korozi nebo prostě jen tomu, že své majitele začnou unavovat a ti je pošlou do automobilového nebe. Což je i osud, který čeká auta nudná, nepohodlná, nezajímavá a celkově nevzbuzující v člověku nutkání je udržovat naživu i tehdy, když už to nedává žádný ekonomický smysl.

Náš obraz o starých autech pak utváří ta auta, která přežila – ať už fyzicky, nebo ve vzpomínkách. Když se začne mluvit o Británii v 70. letech, vzpomenete si nejspíš na Ford Capri, Jaguar E-type nebo Aston Martin V8. Asi se vám nevybaví Triumph Stag či Triumph TR7 nebo dokonce Leyland Princess. Když se bude mluvit o starých italských sportovních autech, vzpomenete si na Alfu Junior nebo GTV, ne na Lancii Gamma. Když se bude mluvit o spolehlivosti starých německých vozů, řeč přijde na Mercedes či BMW, ne na NSU Ro80.

A nemusíme ani tak hluboko do minulosti. Když budeme mluvit o autech ve stáří 10-20 let (což je, jak jsme se už zmínili, ‚doba, kdy se projeví držáky a tedy si myslíme, že tehdy se dělala auta správně‘), nepřijde řeč na druhou generaci Renaultu Laguna nebo Alfy s motory Twin Spark. Jestliže dojde řeč na to, jak byla dříve auta mnohem víc pro řidiče než dnes, dojdeme ke skvělému Focusu I. To, že mu předcházel naprosto příšerný Escort, dokážeme přehlédnout a zapomenout, i když občas ještě nějaký potkáme. Stejně tak při stescích nad dnešním světem plným downsizovaných turbomotorů budeme s novým TSI či Ecoboostem srovnávat starý Civic V-TEC a ne udýchaný Golf s šestnáctkou. Když budeme mluvit o starých Ferrari, bude to téměř určitě F40, možná F355 – ale 348 či Mondial milosrdně přehlédneme, stejně jako při sténání nad připravovaným čtyřválcovým Boxsterem zapomeneme na 914 či 924 s atmosférickým motorem z dodávky Volkswagen (ano, my víme, je to nadsázka). A o takovém Nissanu-Alfě Arna raději nemluvíme vůbec.

Takhle bychom mohli pokračovat dál a dál, ale myslím, že pointu už chápete. Stará auta jsou nepochybně v mnoha ohledech lepší než ta nová – jsou v průměru spolehlivější, zábavnější, přitažlivější. Ale není to tím, že by moderní auta byla špatná. Je to prostě a jednoduše tím, že stará špatná auta byla zahozena, sešrotována a většinou i zapomenuta. Těch pár, se kterými se běžně setkáváme, ať už naživo, nebo v debatách, textech, televizi a kdekoliv jinde, to je jen pečlivě vybraný zlomek aut, která někomu stála za peníze a úsilí nutné k tomu, udržet je na silnici, nebo alespoň nezapomenout, že existovala.

Za dvacet let budou dnešní auta ‚připomínkou zlatých časů, kdy se věci ještě dělaly pořádně‘. Tedy, bude jí ta část dnešních aut, která za to bude stát…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

j3
j3rry
10. září 2015, 21:28
0

Poslední věta je nesmysl. "Průměrně" složité auto střední třídy dneška je co do vybaveností jedničkonulovými binárními nesmysly asi tak třikrát složitější, než dobová 850i v plné palbě. A to je, domnívám se, důvod, proč se nedočkáme toho, že za deset dvacet let budem dnešní dny oslavovat coby dny, kdy se věci ještě dělaly pořádně. Kromě toho, posledních patnáct let se už nic moc pořádného nevyrábí. Resp. výjimek je pomálu...

reagovat
BobAsh
10. září 2015, 21:34
0

V tom je právě pointa toho článku. Těch výjimek bylo vždycky pomálu - jen s odstupem doby to vypadá, že dřív se vyráběla jen dobrá auta. Protože ta špatná už jsou sešrotovaná.

A k té složitosti - BMW E39, které je všeobecně vnímáno jako "poslední pravé BMW" a podobně, a opěvováno jako auto, které "si ještě člověk opraví" bylo o dost složitější než Aston Martin Lagonda. Přesto se Lagonda provozovat nedá a E39 jo.

Když je nějakých aut dost, jsou udělaná rozumně a lidi je chtějí udržet "naživu", tak si cestu najdou. Ostatně stačí se podívat, co stály třeba díly na common-rail diesely na začátku a co stojí na běžné modely dnes.

hurkar
10. září 2015, 22:35
0

každá generácia bude mať svoje poctivo robené, neodfláknuté držiaky 20 a viac ročné. Treba sa započúvať do debát našich otcov a dedov. To isté budeme hovoriť aj my a po nás naši synovia.... so všetkým je to tak, nielen s autami, zober si napr hodinky....

Ev
Evlo
11. září 2015, 09:46
0

I kdyz ma spousta dnesnich aut vic technologie, tak jsou vyrazne zjednodusene oproti necomu jako bmw8

bi
bitner
10. září 2015, 21:29
0

Dovolil bych si nesouhlasit. V prvni rade je to cele o penezence. A to nejen z pohledu porizovaci ceny, ale i provoznich nakladu. Ty proste zakonite musi byt s rostouci slozitosti motoru (aby se nepremnozily kyticky) take rostouci.

reagovat
Milan
10. září 2015, 21:59
0

přesto, že si myslím, že Vojta napsal dobrej článek, tak bych řekl, že to tak úplně není. V devadesátkách byly auta přece jen zajímavější z hlediska řízení - nebyly tak napěchovaný technikou a nesmyslama, co kazí řízení a to se projevilo na váze a následně na jízdních vlastnostech. Spoustu z těch dávno sešrotovanejch krámů bylo určitě zábavnější řídit jak jejich dnešní následovníky. Ale souhlasím, že zbylo jen to nejlepší, protože udržovat při životě 25 let starej sedanovej předohrab se čtyrválcem pod kapotou jen kvůli komunikativním u řízení nedává úplně moc velkej smysl

reagovat
Trinom
10. září 2015, 22:39
0

Náhodou, udržovat při životě 30 let starej tudor s foukaným benzínovým čtyřválcem je docela fajn :)

M P
11. září 2015, 10:46
0

Není to spíš coupe? :D

Woyta
11. září 2015, 21:17
0

Na coupe je to ponekud moc vysoke. :D

Trinom
12. září 2015, 19:53
0

Je to tudor - má to sedanovej kufr a dvoje dveře.

Sh
Shackall
11. září 2015, 00:12
0

To je jako s muzikou. Z klasické hudby známe Mozarta, Beethovena nebo Smetanu, ale třeba na Dusíka si nikdo dneska nevzpomene. Stejně tak nikdo netuší, že v 50 nehrál jen Elvis a Cash... Druhá věc je, že té potencionální kvality vidím dneska celkem poskrovnu tak nějak napříč obory (v autech třeba Mazda nebo muscle cars) :-/

reagovat
BobAsh
11. září 2015, 01:36
0

O vážné hudbě nic nevím, ale ta 50. a 60. léta jsou krásný příklad a funguje to přesně stejně. Lidi si říkají, že 60. léta byla úžasná a nenapodobitelná, protože hráli Rolling Stones a Beatles. Na Archies, Shadows nebo Hermann's Hermits se úspěšně zapomnělo, takže 60. léta v hudbě vypadají o moc líp než ve skutečnosti. Stejný jako s autama.

A to jsou 60s, který byly výjimečný. Třeba v 80. letech si myslím, že by kdokoliv z nás trpěl jak autama, tak hudbou.

Mírus
11. září 2015, 14:54
0

Ještě trochu jinak. 80. roky mě zastihly jako náctiletýho fanouška motorismu a zřejmě proto se mi (tehdy vysněné)auta a motorky z těch let líbí dodnes. Stará láska nerezaví.

j3
j3rry
13. září 2015, 04:01
0

S hudbou je to složitější a IMHO podobně subjektivní, jako s autama... Miluju jazz a z něj momentálně nejvíce preferuju hudbu z let 45 - 65. Jsou toho MRA-KY. Jsou tam bonbónky, které zná spousta lidí, ale také je tam hafo famózních věcí, o kterých nikdo neví. S autama to vidím tak, že dokud měly automobilky proč vyrábět homologační speciály kvůli group A rally, byla to (relativně stále ještě) zajímavá doba. Ale už né tak zajímavá, jako předtím group B a né tak "romantická", jako ty časy, kdy si závodníci půjčovali náhradní díly od svých fanoušků, kteří se přijeli podívat na své hrdiny v úplně nimlich těch samých autech... Proto u mě vždycky povedou auta z devadesátek, co mají rally geny, byť mám velmi rád i všecky ty ostatní...

Milan
13. září 2015, 10:23
0

no 8étky mám v hudbě rád a dá se říct, že všechny auta, který jsem měl fakt rád byly vyrobený 198x :-) Já bych v 80 netrpěl, kdybych na ty auta měl na nový :-)

fr
franc
27. září 2015, 15:12
0

hudbou? jeste rok dohraval posledni punk, zacala era nejlepsiho hiphopu, zacalo elektro a jely se nejlepsi ravy.. tyhle styly zijou ve vydechlejsi podobe dodnes a zatim je nic podobne masivniho, originalniho a revolucniho nenahradilo

z aut.. ferrari 288GTO a f40 sou jedny z nej ferrari kdy vyrobenejch... nejmenovane specialu pro skupinu b... nejlepsi bmw m3... porsche 959, 956/962-nejrychlejsi auto nurburgringu dodnes... praveze osumdesatky sou posledni dekadou opravdoveho automobiloveho nadseni, ktere se s devadesatkama pozvolna vytratilo
navic v osumdesatkach zacla bejt auta masove uzivatelsky prijemna, povedene a udrzovane osumdesatkovy modely lze i dnes uzivat v klidu jako daily drivery

Lu
Lukyno
11. září 2015, 08:00
0

Mam doma stary Mercedes z roku 91 a aj (relativne) novy z roku 08. Jasne, ze ten novy zrychluje ovela lepsie, lepsie zataca, je pohodlnejsi, menej zerie a je spolahlivejsi (nie je vsetko iba jednoduchsia technika, vela veci sa uz proste prejavuje vekom). Na druhej strane ten stary zrychluje uplne OK a nezataca zle, je dostatocne pohodlny, spotreba je v pohode a aj udrzba sa da s trochou spekulovania vyriesit. Na obidvoch jazdim rad, ale ten stary mam radsej lebo mam s nim pekne spomienky a je to uz neobvykly model a uz asi na rozdiel od toho novsieho nepojde z domu.

reagovat
Ev
Evlo
11. září 2015, 09:45
0

Tak stary auto za pare penez, kdy se rozbije malo, tak je to jedno a kdyz hodne, tak se zahodi, novy je drahy a to kdyz se rozbije, tak to bude spousta telefonu.

reagovat
martin_100
11. září 2015, 12:50
0

Na jednu stranu by se dalo souhlasit na druhou ne .... je to těžký. Taky je to daný zkušenostma každýho jednotlivce.
Spousta lidí považovala škodovky řady 742 po fejsliftu čili tzv eMka za zastaralý výběhový sráče s nevalou spolehlivostí.
Vida já měl za svuj motoristickej život 3 a nemůžu si na ně stěžovat. Ty auta byly spolehlivý. Nikdy mě nenechaly ve štychu bez ohledu na to jestli sem byl na horách kde bylo -30 nebo v létě v rozpálenym městě. Ty auta fungovaly a nechtěli víc než běžnou údržbu. Pokud už se něco rozbilo tak to stálo pár desetikorun. A docela s tim bylo i pohodlný cestování i na delší trasy.

Ale zeptejte se mezi zapálenýma automobilistama na tuto auto a většina řekne že to byly sráče. Přitom to zas tak úplně pravda není. A stejně je to s moderníma autama. Pro mě jsou to sráče ale vůbec se nebudu podivovat až dnešní auta budu potkávat v provozu otlučený za 20 let jak věrně slouží.

reagovat
BobAsh
11. září 2015, 17:12
0

Škodovky řady 742 nebyly sráče pro svou nespolehlivost (fungovat mohly v pohodě, při dostatečný péči), ale proto, že to byla očesaná verze stěží průměrnýho auta ze 60. let, prodávaná od 20 let později. I laciná západoevropská věc (Peugeot 205, dejme tomu) proti tomu působila jako super luxus.

PepaSFI
11. září 2015, 19:23
0

nebudu se zbytečně opakovat, můj názor na tyhle škodovky už jsem napsal mnohokrát na různých místech ale aspoň pár vět. To auto opravdu byl zastaralý sráč s nevalnou spolehlivostí. Byla to překabátěná Š 1000 MB která díky tehdejšímu hospodaření stihla zastarat dřív než se začala vyrábět. Emka dostaly aspoň trošku slušný řízení oproti tomu maticovému ale jinak to byla bída. Motory byly co kus to originál, každý měl své startovací vrtochy, každý měl rád jiný styl jízdy. Životnost zoufalá. Ve 100 tisících už to bylo před smrtí, to je nájezd u jakého se dnes dělá první "odborný " servis mimo běžnou údržbu jako třeba výměna rozvoďáku. Tlumiče se plíživě rozloučily tak po 20-30 tisících a nikdy je nikdo nevyměnil. A tak bych mohl dlouho pokračovat.

BobAsh
11. září 2015, 19:35
0

PepaSFI: Hlavně to byl sráč i když to fungovalo.

Woyta
11. září 2015, 21:25
0

Stačilo aby to auto nesjelo z linky v Mlade Boleslavi ale od zakladu se poctive postavilo doma. Ano nase auto neopustilo branu tovarny. Kastle jim spadla z linky a vetsinu ostatnich dilu poskytla 3 mesice stara bouracka. Fungovala a jela. Z vaznejsich poruch si pamatuju si akorat jen prasklej valec.

PepaSFI
12. září 2015, 18:18
0

akorát jen prasklej válec :-) to je dobrý, to je jen taková maličkost. U té naší nebyla dokonce ani takováhle bezvýznamná závada, dokonce nám ani kolo neupadlo, jen se pořád něco sralo. Zavzdušněný topení, vodní pumpa, olej z toho tekl všude možně, dokonce ještě jako zánovní to vychcalo olej všechen když vylítla záslepka na olejovém kanálu, termostat, rozdělovač, výhody maticového řízení nebudu znova popisovat, nemuselo by se mi udělat dobře, brzdy tomu zapomněli namontovat, byly tam jen jakési zpomalovače s náhodným rozdělením účinku.

bonifacdruhy
11. září 2015, 13:05
0

Dobrej článek, jen si oprav jméno u ty Lancie :)

reagovat
ri
riprex
11. září 2015, 13:47
0

Technologie se mění. Není to o tom, že by dneska auta byla složitější, než před třiceti lety. Naopak... v dost ohledech, pokud člověk té technologii rozumí jsou mnohem snažší. Už jenom blbé vstřikování. I ten nejprimitivnější L-Jetronic je pro mě mnohem snažší věc, než karbec. A ty dnešní jednotky jsou ještě o mnoho lepší. Jsou sice složitější, ale zároveň i jednodušší. Je tam deset čidel na všechno možné, každé je tak nějak univerzální a dá se nahradit skoro čímkoliv při troše invence... a i sama řídící jednotka je vlastně dost jednoduchý a robustní počítač, který vydrží mnohem dýl, než dementní Lekr ve Fáčku. A když náhodou nevydrží? No tak si to zbastlím sám/koupím jinou univerzální. Simple&easy... a takhle je to s většinou té elektroniky.

reagovat
Irwinek
12. září 2015, 09:58
0

Asi to sem nebude tak úplně patřit, ale jen jsem se chtěl zeptat, zda nevíte, co dělali vývojáři motorů posledních 60 let ?
V r. 1952 byl vyroben vůz o váze 1262 kg ( celková 1640kg ) s obsahem 1758 ccm. V letošním roce byl proveden test s průměrnou spotřebou 4,6 l nafty / 100km! Takovouhle spotřebu uvádí dnešní výrobci v katalozích, skutečnost je většinou, jak sami víme, úplně jinde.
Jo, a to auto se jmenuje Borgward Hansa 1800 Diesel :-D ( Test je v AutoTip Klassik 3/2015 )

reagovat
BobAsh
12. září 2015, 19:44
0

Pracovali na tom, že dnešní naftová osmáctistovka má výkon zhruba jako v roce 1952 benzínový osmiválec a nesrovnatelně nižší emise (nebýt omezování emisí, je dnešní motor ještě výkonnější a úspornější).

Irwinek
13. září 2015, 15:36
0

hmm, akorát váha tehdejší limuzíny odpovídá dnes tak hot hači s mini dieslem s větší spotřebou, který ten výkon tak akorát potřebuje
bere -li něco 4,6 l/100km, bude to mít patrně menší emise než něco, co žere 6 a víc ( to je tak spotřeba dnešních rádoby 4,5 l/ 100km - je to tedy i tom, že se prostě jezdí jinak )
bylo by asi zajímavé sebrat ten starý motor, pomoci mu filtry, svíčkami a podobnou současnou výbavou a pak ho postavit proti současnému motoru, jenže holt nejsme clarkson a spol :-(

BobAsh
13. září 2015, 17:09
0

Auto z 50. let bude mít emise (ty důležité, které se měří na STK - CO, NOx, HC...) oproti tomu dnešnímu vyšší tak o jeden až dva řády. Kdyby šlo o CO2, tak to možná bude srovnatelné.

A filtry, svíčky a podobně tomu nepomůžou - ten starý motor prostě spaluje proti novému nedokonale. Dnešními emisními normami nemá šanci projít žádné naftové auto bez přímého vstřiku.

Nemluvě o takovém drobném detailu, že srovnávat auto z roku 1952, které má sice osmnáctistovku, ale výkon motoru v dnešním Smartu a vnitřní prostor menší než dnešní Fabia, s dnešním autem, které má 1.8d, je poněkud mimo. Dnešní naftová osmnáctistovka je zhruba stejně prostorná a výkonná jako tehdejší největší Mercedes.

I Fabia 1.4 TDI, kterou jsme testovali minulý týden, je uvnitř mnohem větší a zároveň nesrovnatelně rychlejší než ten Borgward. A dá se s ní reálně jezdit za 3,5 l/100km.

Irwinek
13. září 2015, 20:40
0

No mrzí mne, že součástí těch testů není měření emisí, ona taky ta nafta tenkrát vypadala jinak, takže by to bylo zajímavé, nepřu se o tom, zda výrazně horší nebo lepší, ale jistě překvapující ( nalejt naftu s tehdejšími parametry do současného motoru by asi taky byl zajímavý počin )
filtry, svíčky atd dělají i u nového auta dost, dá se najít výsledek emisí motoru 1,9 TDi hned za motorem, v podstatě za spalovacími komorami a žádná sláva to tedy není. mimochodem, přímý vstřik se zrovna řadí k těm " a pod " :-D Vymyslel - li někdo v 50 letech takový motor, pak by jsitě za 60 let přišel i na vstřikování :-D
je samozřejmě blbost , srovnávat auta s rozdílem 50 - ti let, ale zase na druhou stranu, takovéhle blbosti občas přinášejí zajímavé věci, a hlavně, těm co to nepamatují přiblíži ta stará auta i jinak, než jen naleštěné exponáty v muzeích a na výstavách
jo, rychlost je problém, a to jsi ani ohleduplně nenapsal o " ohromujícím " zrychlení z 0 na 100 km/h za 39 s :-D
no s tou velikostí to u fábie nepřeháněj, měřím 186 a moc místa tam tedy nemám, a otomany v hanse jsou pohodlnější :-D a to nemluvím o tom, že je krásnjěší :-D mnoooheeeem krásnější :-D
už jsem tady někde psal o tom, jak parta " kluků " vzala 288 GTO a vyměnila tlumiče, kola a pár drobností a pustila auto na okruh - markantní rozdíl, opravdu markantní
je někde popis cesty s " pratraktorem " s žárovou hlavou přes Alpy - kdybys věděl, jak já těm chlapům záviděl :-D

PepaSFI
14. září 2015, 19:25
0

nevím jak na tom byla tehdejší nafta ale myslím že by na to dnešní diesel běžel. Otázka je co by to udělalo s životností ale myslím že by to nebylo tak zlé. Nevím jak se vyvíjel trh s naftou ale staré stroje jako traktory a stabilní motory Dieselova principu používaly petrolej. Což bylo běžné palivo užívané do lamp a vařičů. Vždycky mě zaráželo proč veškerá německá válečná technika, včetně těžkých tanků Tiger má motory na nebezpečný, vysoce hořlavý benzin. Pak jsem se někde dočetl že to bylo kvůli způsobu vedení války. Od začátku se počítalo s vysoce agresivním rychlým postupem a to znamená potíže se zásobováním. A proto byly všecky motory na benzin který byl tehdy nejrozšířenějším motorovým palivem a dal se snadno získávat z civilních zásob.


To přímé vstřikování není žádná novinka. Jsou to vlastně skoro všecky motory bez žhavení. Traktory, staré náklaďáky jako třeba Praga V3S a podobně. Jen v autech se to nepoužívalo protože přímovstřikový diesel bez elektronicky řízeného průběhu vstřiku prostě má nekulturní chod. Neboli, dělá to kravák jak když se popelnice kutálí po schodech do sklepa.


Ta cesta přes Alpy byla taky v Autotipu Klasik. Je to traktor Lanz Bulldog, dvoutaktní jednoválec o objemu asi 10 litrů. Tohle konkrétně bylo provedení silniční tahač a je to úžasná mašina. Já ho viděl zblízka na traktorshow a je to zážitek. Start trvá asi čtvrt hodiny a ten rachot je strašný. Doporučuju si najít nějaký videa ale na živo je to lepší.

Irwinek
16. září 2015, 21:27
0

No pokud si pamatuji, co říkal děda, tak dřív neměla nafta daleko do mazutu, takže asi vazčí, hutnější , co já vím :-D
Jo, to je fakt, benzín se nechal sehnat v podstatě kdekoli, vždyť do prvních aut ho kupovali v lekárnách, a to o způsobu Hitlerovy války jsem taky už někde četl :-D
Jo, Lanz Buldog, to je ono. Po přečtení jsem se strašně pídil, co je to vlastně zač ta " žárová hlava "
Kdysi jsem byl v doku, ve strojovně tankeru , který startoval. nebyla to sice zrovna EMA Maersk, ale bylo to strašný, fakt strašný. nevím, zda to byl běžný postup, nebo jen při opravě, ale přinesli si relativně malou baterku, pak přivezli vozík s V8, někam ji připojili a pak to nahazovali tou roztočenou V8. Uprostřed kovové truhly strojovny to byl fakt hustej zážitek, start KRAZU, který na vojně půl roku stál, byla oproti tomu hudba z respíria :-D

ro
roman
12. září 2015, 14:43
0

Dovolím si přidat svůj komentář, nemyslím si že je to jen o penězích. Auta mám rád hodně jsem jich vystřídal a spoustě modelech jsem se měl možnost svézt a zustal jsem u Audi 100 2.8 V6. po nastupu do práce jsem si pořídil na leasing pár let stareho passata TDI chtěl jsem moderních naftové auto na pohodnou jízdu s automatem, auto se kazilo opravovalo tvrdá jízda a za rok šlo pryč a tak jsem pokračoval přes audiny fordy a pár BMW než se mi do rukou dostala víše zminovaná Audiny o které jsem si myslel že bude jen přestupní stanice. Ale omyl. Za ty roky co řídím jsem si získal ucelený nazor na to co od auta očekávám, benzinový motor minimalně V6, prostorné, pohodlné na naše okresky, s nezbytou výbavou klimatizace, rádio a posilovač a hlavně co nejspolehlivější. Tahle Audi mé požavky splnuje do puntíku auto má najeto 600tis. km já najezdil cca 80tis a jen s preventivní udržbou ani žárovka mi nepraskla takže klobou dolů pro staré audiny.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem