načítám data...

Zapomenuté hračky mladého petrolheada

16. listopadu 2021, 22:39 18 komentářů Jakub Pospíšil Historie

V dávných dobách, kdy se ještě hračky musely obejít bez integrovaných obvodů, jsme si jako děti školou zatím nepovinné krátili čas hrami, které by dnes už asi jen těžko prorazily. Nám ale připadaly super. Tedy alespoň většinou.

zobrazit celou galeriiHistorie: Zapomenuté hračky mladého petrolheada

Jsem si vědom toho, že retro je vděčné téma. Zavzpomínat na to, jak bylo dětství bezstarostné, barevné a veselé je zkrátka kratochvíle, kterou si užívá mnoho z nás. Není to poprvé, co se ve svých vzpomínkách vracím k hračkám, před rokem jsem se rozepsal o svých oblíbených angličácích a udělalo mi tehdy velkou radost, jak se čtenářstvo v diskuzi chytlo a debata o malých autíčkách živě pokračovala několik dní.

Nebyly to ale jen modýlky vozů, které nějakým způsobem formovaly už v dětství mojí oblibu v čemkoli, co má kola a jezdí po silnici (nebo po kolejích, ale o tom zas někdy jindy). Dneska bych proto rád zavzpomínal na několik hraček s automobilovou tématikou, které byly trochu promyšlenější, než pouhý angličák. A ačkoli by nad nimi dnešní děti pravděpodobně ohrnovaly nos, vzpomínám si, že mně a mým školkovým spolužákům tehdy přišly hypermoderní a neskutečně propracované.

 

Magnetický AutoMoto slalom

Kovozávod Semily si asi většina z nás asociuje hlavně s legendární a dodnes prodávanou serií Monti System, která v nejednom z nás zažehla lásku k modelařině. Zdaleka to ale není jediný výrobek s motoristickou tématikou, který má tento dnes již zaniklý závod na svědomí. Já rád vzpomínám na hru “Magnetický AutoMoto slalom”, jejíž název celkem jasně vystihuje, o co šlo. Prý se tato hra poprvé objevila už někdy na konci šedesátých let, já jsem měl na hraní verzi z osmdesátek, která oproti původní urazila pořádný kus v oblasti grafiky a designu, avšak přišla o svou lyžařskou verzi. Původně to totiž byl AutoMotoSki slalom. 

A v čem tkvělo kouzlo této hry? Do kulového čepu ve spodní části se vložila kovová páka s plastovou hlavou, která přímým převodem ovládala nůžkový mechanismus unašeče schovaný pod herní deskou. Na konci tohoto soustrojí byl umístěný silný magnet, který přes karton táhnul plastovou figurku motorkáře nebo formuli doplněnou o magnet. Cílem hry bylo co nejrychleji opsat trasu a projet připravenými plastovými brankami. Citlivost systému nebyla úplně nejslavnější, mechanismus měl tendenci se zasekávata pohyby vozidla na herní desce tak nebývaly zdaleka tak ladné, jak jsem si přál. Dříve nebo později tak každá herní session zklouzla k bezcílnému šoupání formulí tam a zpět po herním plánu.

 

Silniční trenažér 

Zatímco předchozí kousek byl retro známé i husákovým dětem, tahle hi-tech vychytávka je typická až pro divoké devadesátky.  Jako školkové děti jsme tuhle plastovou svítící hračku vnímali jako vrchol technologie a cítili jsme se u ní jako u arkádového automatu v maringotce na pouti. Až postupem času nám došlo, že ta silnice za “displejem” je nějak podezřele repetitivní a že je to vlastně docela nuda. 

Technologicky to bylo primitivní – uprostřed obrazovky se převíjela páska s průřezy potaženými barevnou folií, kterou zezadu prosvěcovala žárovka. Pákou se upravovala rychlost převíjení a malý volant posouval pás ze strany na stranu, díky čemuž stacionární autíčko ve spodní části obrazu zdánlivě kličkovalo po cestě. 

 

Maďarská plechová autodráha 

Zpět z divokých devadesátek do hlubší historie k ryze mechanickým hračkám. Plechový výlisek doplněný o dvě auta a autobus na klíček. Tím to ale nekončilo. Kromě pozorování autíček kroužících po herním plánu bylo k dispozici i sedm klapek, kterými šlo provoz na autodráze celkem efektivně řídit. Díky tomu se auta mohla po cestách pohybovat bezpečně a zdárně se jedno druhému vyhýbat, nebo šlo naopak zpunktovat spektakulární kolize. Fungování maďarské autodráhy nejsnáze pochopíte z videa níže.

;ab_channel=Roman%C5%A0tec 

Dlouhé hodiny hraní si s tímto skvostem maďarského strojírenství zapříčinily, že se mi herní plán vtiskl hluboko do mysli. Když jsem pak před pěti lety navštívil Budapešť, uvědomil jsem si, že právě tato metropole stála hračce modelem. Vidíme tu budovu opery, nádraží Keleti, nebo parlament u Dunaje. 

 

Rallye

Dnešní výběr zakončíme mírným zklamáním. Desková hra rallye vypadala na první pohled jako jistota kvalitní zábavy. Atmosféra “erzet” posetých legendárními vozy, Porsche 911 na obálce, klikatá dráha a parádní figurky ve tvaru autíček. To vypadalo docela nadějně, zvlášť když hrací desku zdobil krásný Saab. Jenže bohužel šlo jen o poměrně zdlouhavou a místy zmatečnou variaci na člověče nezlob se s pár úkoly. 

Takových deskoherních zklamání si vybavuji více. V družině jsme měli hru Rallye Paříž-Dakar, která podle obálky slibovala zápolení závodních kamionů a nakonec to bylo jen nekonečné házení kostkou. A do třetice jmenujme ještě deskovku Mototurista, které také tak nějak scházel spád a napětí a nejčastěji posloužila jako autodráha pro autíčka z Kinder-vajíčka. 

Tolik ke krátkému vzpomínání na “petrolheadské” hračky mého dětství. Vzpomínáte si také na nějaké více či méně obskurní retro, které vás provázelo předškolními léty? Napiště nám do komentářů.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
17. listopadu 2021, 09:31
2

až budete mít cestu kolem Jihlavy, zajeďte si kousek vedle, do obce Příseka. V zámečku nad obcí je muzeum autíček. Od nejvzdálenější historie, někdy ze začátku dvacátého století, až po současnost. Celý zámek nacpaný autíčkama a vozidlama všech druhů a typů a funkcí a principů. Lunochod je tam taky. Jedno oddělení je celé věnované modelům kolem Bonda 007 a venku pod kůlnou stojí skutečný Lotus Esprit s lyžema na nosiči.

S bráchou jsme měli samozřejmě klasickou autodráhu, oblíbený plechový jeep na klíček který uměl krásně skákat na rampě ze sešitů. Pak jsem měl jakýsi tahač s plošinovým návěsem a Mercedes piano ovládaný bowdenem. Bohužel obojí skončilo na poruchy, ne na zničení zacházením. Plechový tank T55 na baterii a už zmíněný Lunochod, taky nějaký ten buldozer. Stroje které uměly jezdit i přes překážky. Ovšem základ byla kvízová hra Autoškola kde se magnetickým volantem zadávaly otázky.

reagovat
ro
rock
17. listopadu 2021, 10:21
2

Obskurní hračky jsem neměl, já měl jenom ty krásný :-). Akorát ne úplně v předškolním věku, spíš o něco později. Měl jsem krásný Ferrari a později Tatru 613 na bovden nebo klasickou autodráhu Porsche (a vydyndal jsem si i doplňkové díly, tak z toho šlo postavit spousta suprových tratí). Měli jsme i tu deskovku Ryllye z článku a nevím, jak ostatní členy rodiny, ale mně bavila moc (byl jsem nejmladší). Škoda, že se nic nedochovalo, často jsme měli na hlídání a prázdniny synovce a v té době moje staré hračky odcházely extrémně rychle.

reagovat
Pólin
17. listopadu 2021, 19:52
0

Za mě svatý grál byla AC Cobra od Bburago. Jinak klasická autodráha s nějakýma formulema, angličáci a od cca 10 let hlavně Jawa Pionýr od mojí babičky. To byla ta nejlepší hračka s auto moto tématikou...:D

reagovat
Moses
17. listopadu 2021, 21:40
5

Jednoznacne kralovna pieskovisk! :D

reagovat
sp
spooon
17. listopadu 2021, 22:24
4

Souhlasím, jen sem měl raději 815ku. Když mě bylo asi 6 let tak táta betonoval základy pod kůlnu a dával do základu kousky starýho betonu. Ten byl složený asi 50m od místa betonáže a já za celý den převozil několik tun právě na 815. Celý den pršelo ale já stejně jezdil a jezdil. Pak byla na trávníku vyježděná několik měsíců bahniva stopa. Jo, to byla paráda...

Ch
Chochin
18. listopadu 2021, 07:17
1

Tu 815 som mal aj ja, celu oranzovu, a jak som s tym jazdil cely den u babky okolo domu, tak to hrkotanie tych plastovych kolies bolo dost otravne. Nasi mi preto oblepili kolesa nejakou naplastou aby jazdila potichu :-D

bitner
18. listopadu 2021, 08:43
3

Ha, kdo chtel v 80satkach na piskovistu neco znamenat, musel mit tatrovku. Kdyz se seslo vic stroju naraz, usporadali jsme zavod kolem panelaku. Co na tu plastovou kavalerii rikali tehdejsi duchodci netusim, nebylo je pres ten bordel slyset.

Trinom
18. listopadu 2021, 15:04
2

Nejlepší bylo, že novou reedici té tatrovky vydali s tím, že je ještě odolnější, než ta původní a testovali to dospěláci, co se na tom vozili :D

kotzitzaq
18. listopadu 2021, 16:32
1

Jo...tahle oranžová zrůda mne stála mnohokrát odřený obličej. Ale byla skvělá. Měl jsem kapotovou 148 a byl na to náležitě hrdý. Když jsem potom v devadesátkách koupil o půl generace mladšímu bratrovi jednu na písek (to už musela být 815), vůbec si s ní nehrál. Byla na něj moc nudná a old-fashioned.

Jakub Pospíšil
18. listopadu 2021, 19:55
1

Byl jsem trochu buržoazní - narozdíl od kamarádů s Tatrou jsem měl něco extra - německý MAN. Ono to bylo prakticky to samé s jinou kabinou, ale víte jak to je... Měl jsem tuším takhle červenou korbu a modrou kabinu.

beastar
18. listopadu 2021, 23:44
1

Ze stejné 815 jako je nahoře jsem spadl do betonového rigolu na dvoře. Jel jsem z kopce a až ten rigol mě zastavil. Tohle a šlapací Alfa bylo top svezení.

Ch
Chochin
19. listopadu 2021, 08:47
6

JJ tie nove Tatry, robili pevnejsie asi preto, aby sa aj tatinci mohli z nostalgie povozit, keby nahodou potomci nechceli. Mala by uviezt nieco okolo 100 kg. Trojrocny synator je tiez hrdy majitel oranzovej tatry a ked sa nieco robi vo vinohrade alebo na dvore, tak je dolezity prepravca cohoklovek, berie to celkom vazne :-)

Wa
Wakantanka
18. listopadu 2021, 10:41
1

Ja som frčal na stolnej hre Rallye Paríž Dakar a neskôr na Kamionem po Evropě. :)

reagovat
Michal88
18. listopadu 2021, 11:37
0

U mě to moc obskurní nebylo... Nějaká autodráha od Carrery, hromada autíček na dálkové ovládání...

Na co si ale velmi dobře vzpomínám, byly angličáky s autíčkovým kobercem. Můj nejoblíbenější angličák byl Chevrolet Corvette C2 ve žlutočerné kombinaci. A druhé auto byla desetina jako RC McLaren F1 v červené, které i svítilo... To jsem měl moc rád. Jinak, když to šlo, tak jsem měl PSX a jako první hra bylo Gran Turismo 1, což byla naprostá pecka... No a tam v arkádě bylo co? Chevrolet Corvette C2... :)

reagovat
Le
LennyLeonard
19. listopadu 2021, 15:24
2

Presne ten silnicni trenazer sem mel a povedlo se mi casem utrhnout paku na rychlost… jinak koberec pro auticka jak je zminovano sem vzdy zavidel bratrancum. Mel sem pokoj se sestrou a ta ho tam nechtela. Pak sem tehda dostal krasny cerveny kovovy jerab neco jak z merkuru asi metr vysokej co pres kladky a provazky opravdu zvedal vse mozne. O ten sem prisel kdyz jsem otci zvedal doutnik co dostal v praci. Nejakou pravou havanu nebo co zkrqtka v te dobe neco extra a hodil sem mu ho do turka co mel cerstve uvareneho na konferencnim stolku.

reagovat
ransom
20. listopadu 2021, 13:25
0

Tatrovku mám furt, i když už ne tu původní.

reagovat
ransom
20. listopadu 2021, 13:27
0

A vzpomněl jsem si na jednu deskovou hru. Koukám, že se ještě občas vyskytuje:
https://aukro.cz/retro-hra-honba-za-cervenou-skodovkou-csp-6979209805

je
jerry
21. listopadu 2021, 09:53
1

Maďarskou plechovou autodráhu jsem měl moc rád. A šlo to bez čipů jako tehdejší auta:-))) Díky za krásnou připomínku dětských let.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem